2000
|
|
Ondorio gisa edo, Moyano legearekin administrazio publikoko erakunde espezializatuak sortu eta indartu zirela esan daiteke, Medina rekin196 batera. Esan beharrik ez
|
dago
administrazio mailako funtzioak betetzeko, Estatuaren izugarrizko enplegatu piloaren sorrera ekarri zuela horrek, nolabaiteko administrazio ejertzito zibilaz funtzionario armada hitz egin daitekeelarik197 Bestalde, beste arlo guztiekin gertatuko zenaren antzera, administrazio egiturei zegokienez ere, lege honek hezkuntza sistema liberalaren ezaugarri nagusienetariko bat indartu zuen; hots, zentra... Horrela administrazio egitura uniformea ezarri zen, non adar guztiak, antolaketa hierarkikoaren barruan noski, zentrotik eraikitzen zen enbor sendoari lotuta zeuden.
|
|
IMAZ, Maite; DEL OLMO, Karlos; MONTORIO,
|
Bego
Administrazioko itzultzaileak: lehena, oraina eta geroa. 111 zk. (1999), 11 Euskal Herriko eliz-barrutien bizitza(). 33 zk. (1968), 27
|
2002
|
|
Helburua da beren etxeetan isolamendua saihestea eta, aldi berean, boluntarioekin komunikazio afektiboko alternatiba bat eskaintzea. Halaber, gizarte babeseko gabeziak atzeman nahi dira, eta
|
dagozkien
administrazio instantzietara bideratu, segurtasuna emateko, «adinekoak oso ahulak baitira». Gainera, errehabilitazio prozesuetan ere laguntza ematen diete, askok ezgaitasunen bat dutelako.
|
|
Penaz ikusten dut, eta honekin zehazten dut pixka bat goian esandako zerbait, batzuetan alderdi abertzaleen eskuetan
|
dauden
administrazioekin ere holako gauzak gertatzen direla, ohartu zara horretaz inoiz. Behin, gogoan dut, Bilboko alkate nazionalistak opari bat egin zion Euskaltzaindiari eta eskuratu zion oroigarriko testua erdara hutsean jarri zuen, euskaraz bakarrik jarri izan balu Euskaltzaindia hango hitzak ulertzeko gai izango ez zelakoan, segur aski ere.
|
|
Beste alde batetik, berriz, eskarmentu apur bat duen nork ez du ezagutzen pertsona ugariren esku
|
dagoen
administrazio batek dakartzan arriskuak. Iritzi ugaritasunak planaren batasuna suntsitzen du eta neurrien nora eza zein adostasun eza ekartzen; administratzaileen arteko borroka amaigabeetan, indartsuena irteten da beti garaile.
|
2003
|
|
Horrez gain euskalgintza, enpresa eta kooperatiba munduko hainbat pertsonekin hizketan aritu dira, administrazio kontseiluaren aniztasuna bermatu asmoz. Ixtear
|
dago
administrazio kontseiluaren osaketa, lehengo izenez gain bospasei izen berri izango dituen zerrenda.
|
|
Gaur egun dagoen esparru instituzionalak eta eskumenei buruzkoak administrazio jakin batetik egin daitekeen azpiegitura eta garraio politika baldintzatzendu. Izan ere, askotan bat baino gehiago dira tartean
|
dauden
administrazioak, horrekerabakiak hartzeko prozesua, finantziazioa, kudeaketa, eta abar are zailago eginez.Administrazioek lehentasun eta irizpide desberdinak izaten dituzte, eta horreksarritan elkarlana eta jarrera bateratuak lortzeko zailtasunak ekartzen ditu.
|
|
Kontsumitzaileak, hala ere, ez daki, gehienbat, horrelako produktuak daudela, eta ez dira egon, salbuespen puntualak izan ezik, autonomia erkidegoek sustatuak, arlo horretan eskumen esklusiboak baitituzte. Gainera, alde handiak
|
daude
administrazio autonomikoen erregulazioari dagokionez, eta horiek arautu dituzte. Izan ere, horietako batzuek, arlo horretako aitzindariek, hiru luxu baino gehiagoko legeria testatua dute, eta horien emaitzak ez dira batere onak izan baimendutako artisauen kopuruari eta erregistratutako elikagai artisautzako enpresen kopuruari dagokienez.
|
|
Arlo horretako udal eskumenak ezinbestekoak izan ziren osasun publikoan espezializatutako lurralde administrazio handiagoa ez zegoelako. Udalerriak eta gainerako toki erakundeak merkatutik hurbilen
|
zeuden
administrazio organoak ziren, bai eta sortzen ari ziren merkaturatze prozesu eta bideen ondoriozko elikadura arazo berriak ere. 1812ko Cádizko Konstituzioak Espainiako udalei eskumenak eman zizkien osasungarritasuneko poliziaren edo elikagaien poliziaren arloan, betearazpen eta diziplina eginkizunak betez.
|
|
Martinek uste du bere kanpaina “oso urrats garrantzitsua dela tartean dauden guztientzat”, eta gizartea gaixotasunaz eta gaixoez jabearazten joateko, horiei “mespretxatu eta errua egozten” baitzaie eta gutxietsita baitaude, esan zuen, gaur egun anorexia baino bost aldiz bulimia kasu gehiago gerta daitezkeela. “Beharrezkoa da medikua behartua
|
egotea
Administrazioari gaixo hori dagoela esatera”, esan zuen afektatuen erregistro bat egin behar dela, duela lau urte Mahai Sektorialak Osasun Ministerioarekin egindako bileran hitz eman zuena. Halaber, Gonzálezek kritikatu zuen Espainiako emakumearen neurrien neurriak egokitzeko azterketa antropometrikoa egin dela, eta hori egin duen agentziari “erosi” behar zaiola.
|
|
Miguel Sanz ez da agertu. Arazoak
|
daude
administrazioaren eta justiziaren artean. Halako batean, ziztadak bezala, kritikak.
|
2004
|
|
2 Hartzekodunak bat baino gehiago izanez gero, erregistroaren arabera lehentasuna zeinek izan eta horri
|
dagokio
administrazioa; eta, hartzekodunek lehentasun bera badute, euretatik edonork eska dezake administrazioa, guztien onurarako. Halakoetan, fruituek, errentek eta ekoizkinek izango dute aunistrazioa eskatuz gero, auzitegiak prorreko paragrafoan ezarritako erabilera, betiere lainean, auzi jartzaile guztien kredituak aintzat hartuz.
|
|
Alde horretatik, kontrolak gero eta zehatzagoak dira, enpresen hileko ikuskapenei laborategi independenteek egindakoak gehitzen baitzaizkie. Era berean,
|
dagozkien
administrazioek kontrolak egiten dituzte hiru hilean behin gutxienez. Nolanahi ere, familiek nahiago dute ikastetxeko Eskola Kontseiluak eta zerbitzuaren enpresa esleipen hartzaileak adostutako menua ikastetxeko sukaldean bertan egitea, arriskuak saihesteko eta haurrek elikagai berriak hartuko dituztela ziurtatzeko.
|
|
Intolerantziaren aurkako mugimenduan, funts publikoek diru sarreren %90 hartzen dute, eta Nazioarteko Elkartasunean, berriz, diru sarreren %94 laguntza publikoek ematen dute. Beste muturrean
|
daude
administrazio publikoetatik euro bakar bat jasotzen ez duten GKEak: Greenpeace, Asociación Remar España, Reach Internacional edo Fundación Banco de Alimentaria de España.
|
2005
|
|
4 Alde bakarreko okupazioa erabaki zuen administrazio ebazpenaren kontra ez
|
dagoela
administrazio edo jurisdikzio errekurtsorik, izan daitekeen berrikuspen errekurtsoa kenduta.
|
|
bat honetanguztian. Baina, gainera, halaber
|
dagokio
Administrazio horri, Herri Agintea denaldetik, berdintasuna benetakoa bilakatuko duten baldintzak sustatzea, berdintasunagalarazten duten oztopoak kentzea, eta bizitza politikoan, ekonomikoan, kulturaleaneta sozialean hiritar guztien partaidetza sustatzea eta erraztea, Konstituzioaren 1,1 eta9, 2 artikuluek xedatzen duten bezala. Halatan, ospakizunaren izaera zeinahi den ere, ukaezina da haren herri dimentsioa udalerriaren barruan eta bertako herri instituzioakezin dira gorde edo bazterrean gelditu berekin loturarik bat ere ez lukeen edoestratosferan edo gertatuko litzatekeen zerbait balitz bezala.
|
|
Turismo paradoreak Espainiako turismo eskaintzaren “kanpo sustapenari lotutako tresna” dira, eta horien eskumena “esklusiban”
|
dagokio
Administrazio zentralari. Hori dela eta, Gobernuak ukatu egin du autonomia erkidegoetara eramatea establezimendu publikoen sare horren titulartasuna eta kudeaketa.
|
|
Arbitrajea erabiltzeko, doako eskaera bat bete daiteke kontsumo administrazio batzuen web orrietan eta hainbat kontsumitzaile elkartetan. Eskabidea bete ondoren, batzordea atxikita
|
dagoen
Administrazioko Erregistro Orokorrean aurkeztu da (eskualdekoa, probintziakoa edo udalekoa).
|
|
Pedrochek aurreratu zuen ministro agindu bat onartuko dela matrikulazio zerga ordaintzeko prozedura birdefinitzeko. Horretarako, Santiago Segarra Zerga Agentziako informatika zuzendaria harremanetan
|
dago
Administrazio Kudeatzaileen Kontseilu Nagusiarekin eta beste talde batzuekin, aurrerapen hori ahalbidetuko duten plataforma teknologikoak ezartzeko. Gaur egun, ibilgailuen %90 gestorietan matrikulatzen da, eta gainerako %10a ordainketa presentzialaren bidez. Horretarako, Zerga Agentzian agertu behar da.
|
2006
|
|
Izen hori eman ahal izateko,
|
dagokion
administrazioak izendatu behar du.
|
2007
|
|
Orduan bai! Udaletxera iritsi eta alarmak, alarmarako tokirik baldin
|
badago
administrazioa bezalako tokietan, piztu egin ziren. Obretarako udal zerbitzu eta enpresaren arteko harremanak hasi ziren eta kartelaren gainean euskarazko testua edukiko zuen xafla bat itsastea erabaki zen.
|
|
Aribidean
|
dauden
administrazio prozeduren izapideak egin, eta prozedura horiek ebatziko dira prozedura hasi zenean indarrean zegoen arautegiaren arabera, salbu eta interesdunak lege hau aplikatzea eskatzen duenean.
|
|
a) Herritarrei entzutea, zuzenean edo legeak aitortutako antolakunde nahiz elkarteen bidez, haiei
|
dagozkien
administrazio xedapenak prestatzeko prozeduran.
|
|
6 Fidantza emateko betebeharretik salbuetsita
|
daude
administrazio publikoak, Estatuko Administrazio Orokorra, autonomia erkidegoetako administrazioak eta toki administrazioa osatzen duten erakundeak, baita horien menpeko erakunde autonomoak, zuzenbide publikoko erakundeak eta gainerako herri erakundeak ere, baldin eta errenta ordaindu behar bada erakunde horien aurrekontuen kontura.
|
|
Hori dela eta, konstituzio testuak parte hartzeari zenbait aipamen egiten dizkio artikuluetan, eta, besteak beste, hauek aipatzen ditu: parte hartze politikoa (23 art.), atal honetan aztertuko duguna; gazteek politika, gizarte, ekonomia eta kulturaren garapenean parte hartze aske eta eragingarria izan dezaten (48 art.); herritarrei entzutea, haiei
|
dagozkien
administrazio xedapenak prestatzeko prozeduran (105 a art.); herritarrek Justizia Administrazioan parte hartzea (125 art.), interesdunek Gizarte Segurantzan parte hartzea (129.1 art.); enpresetan parte hartzea (129.2 art.), etab. Zehatz esanda, eta parte hartze politikorako eskubideari dagokionez, konstituziogileak eskubide hori modu berezian babestu nahi izan du, kargu publikoak hautatzeko, sufr... zein kargu publikoetarako hautatua izateko, sufragio aktiboa?
|
|
Horrek esan nahi du kazetariak salbuetsita
|
daudela
administrazioan edo organo judizialetan euren informazio iturria zein izan den argitzeko betebeharretik, eta modu esklusiboan, isilpean lortutako informazioei buruz ari da. Esparru horretan, lanbide sekretura egitezko inguruabarrak ez argitzeko eskubidea ere biltzen dela ulertu behar da, horrela iturria agertzeko arriskua badago.
|
|
Legearen 31 artikuluan eta hurrengoetan funtzionarioen negoziazio kolektiboa aitortu eta arautu da. Funtzionarioen artean langile eskuordeak (50 funtzionario baino gutxiago dituzten administrazioetan) eta langileen batzordeak (50 funtzionariotik gora) bereizi dira, baina kontuan izan behar da negoziazioa egiteko betebeharretik salbuetsita
|
daudela
administrazio publikoen erabakiak, hurrengo hauek ukitzen badituzte: antolatzeko ahalak, zerbitzu publikoetako herritarren eta erabiltzaileen eskubidea egikaritzea, administrazio egintzak eta, xedapenak egiteko prozedura, zuzendaritzako langileen lan baldintzak zehaztea, arauketa hierarkikoari dagozkion zuzendaritza?
|
|
Prentsa bulegoak badu abantaila bat: administrazio bateko prentsa bulegoa lotuta
|
dago
administrazio horrekin, eta administrazio horrek lau urtero harremanzuzena izaten du gizartearekin hauteskundeen bitartez. Beraz, erantzukizunanahiko nabarmena da.
|
|
Etxebizitza babestu bat jabetzan eskuratzeko, onuradunek familiaren dirusarrera batzuk izan dituzte, baremo batzuen barruan. Era berean, autonomia erkidegoek lehentasunez erosteko eta atzera eskuratzeko eskubideak ezarri ahal izango dituzte etxebizitza babestuen gainean, hau da, saltzeko jabeak aldez aurretik
|
dagokion
administrazioari eskaini dizkio, eta administrazioak epe jakin bat izango du etxebizitza nahi duen ala ez erabakitzeko. Lehentasunez eskuratzeko eskubide hori ez erabiltzea erabakitzen badu, etxebizitza babestuaren jabeak eskualdatu ahal izango du, baldin eta ezarritako gainerako mugak betetzen baditu, besteak beste, saltzeko gehienezko prezioa.
|
|
Gainera, uste dute modu horretan itxurazko egoeraren egoera bat sortu zuela, hornitzaile gisa hirugarrenei produktu bat banatzean; izan ere, produktu horrek, jokabide irregularra zuenez, ez zituen betetzen hirugarrenek plagizida eskuratzeko zituzten itxaropenak. Banatzailearen «in elegando» errua, hain zuzen ere, aukera txarretik dator, izan ere, Espainian merkaturatzeko baimenik ez zuen norbaiten produktua erostearen alde egin zuen, «inportatzaile paralelo» gisa
|
zegokion
administrazio lizentzia ez izateagatik. Epaiak gizarte administratzaileak ere kondenatzen ditu, uste baitu behartuta daudela saltzera eta jakinaraztera ezen kontratatzen dituzten pertsonak behar bezala baimenduta daudela saltzera, administrazioak berak erosten dituen produktuak merkaturatzeko.
|
|
Eragozpenak Plazaren jabetza ez da eskuratzen, eta horrek esan nahi du, salbuespenak salbuespen, ezin dela plaza libreki eskualdatu, ez salerosketan, ez jaraunspenean. Ezin da zergapetu (adibidez, hipoteka bat eratzea)
|
dagokion
administrazioaren baimenik gabe, eta, azken batean, kontzesiodunek ezin dute haren jabe izan, ez baitira jabe. Eragozpen horiek arintzeko, udal batzuek aurreikusi dute, adibidez, emakidadunak egoitza aldatzen badu eta jada plaza erabili beharrik ez badu, emakidaren baldintzak betetzen dituen beste pertsona bati (normalean, herrian, hirian edo eremu jakin batean erroldatuta egon ohi dira) askatasun osoz transmititu ahal izango diola plaza hori, emakidaren titulartasun aldaketa horiek egiteko Udalaren prezio tasatuen arabera.
|
|
Gainera, Real Automóvil Club de España (RACE) bezalako erakunde batzuek gidariari eta ibilgailuaren jabeari zuzendutako kudeaketa zerbitzu integrala dute. Pedro Garcíak, RACEko produktuen eta laguntza juridikoaren zuzendariak, ziurtatzen du kudeaketa guztiak
|
dagokion
administrazioan egiteaz arduratzen direla, eta interesdunek, bisita bakar batean, izapide guztiak ebazten dituztela. Aldi baterako baja Behin betiko bajaz gain, autoan aldi baterako baja hartzeko aukera dago.
|
|
Arrantza administrazioa abertzaleek eraman dute Jaurlaritzak ezagutu dituen agintaldi guztietan, eta arrantza kaiak dituzten herriak nabarmentzen dira bozka abertzale altua dutenen artean. Interes eta aldarrikapen komunak
|
daude
administrazio estatalaren aurrean eta baita europar administrazioaren aurrean: boz propioa izan nahi dute kofradiek eta Jaurlaritzak Bruselan eta Estrasburgon, eta ez Madrileko Arrantza Ministerioaren delegazioaren barnean joan behar izatea euskal arrantzaren interesak defendatzera.
|
2008
|
|
Horiek horrela, epe horretan erantzunik ez badago, ez du esan nahi kontsulta egilearen irizpideak onartu direnik. Legeak ez du ezelako ondorerik ezarri Administrazioak sei hileko epean erantzunik ematen ez duenerako; hortaz, ez
|
dago
Administrazioaren ez betetzea zigortuko duen zehapenik.
|
|
Kontraesan horretan murgilduta
|
daude
administrazioak. Zer egiten dute aurre egiteko?
|
|
Espainiako Konstituzioan dauden balioen ordezkaria da, lehen artikuluaren arabera. Haren zintzilikatzea behartua
|
dago
administrazioko eraikin guztietan. «Espainiako bandera zintzilikatu da administrazioko eraikin guztietako kanpoaldean, eta barnean toki hoberena izan du».
|
|
Horretaz gain, administrazio publikoak ere baduela betebeharrik adierazi du. Homofobia gizartetik desagerrarazi nahi bada, Lamarcak derrigorrezko ikusten ditu gazteen aldeko politika publikoak gauzatzea
|
dagokion
administrazioaren aldetik.
|
|
Horrez gainera, Nafarroako Administrazioa euskalduntzearen harira, txostenak hala dio: Iruñean
|
dagoen
administrazio erregionalak ez ditu euskarazko zerbitzuak bermatzen.
|
|
Ez
|
zaude
administrazioaren jokabidea salatzeko 250etik gora musikaririk babestutako manifestuaren sinatzaileen artean. Ondo iruditzen zaizu Eusko Jaurlaritzak 702.000 euroko diru laguntza eman izana Kepa Junkerari?
|
2009
|
|
Horrenbestez, adierazi beharra dago sozietate publikoek, eta Autonomia Erkidegoko Administrazio Publikoen menpe dauden zuzenbide pribatuko erakunde publikoek zerbitzu publikoak eskaintzen dituztenean, erabiltzailearekiko harreman zuzena dakarten zerbitzuetan euskara eta gaztelaniaren erabilera bermatu dutela. Halaber, kontratazioen alorrean, erabiltzailearekin harreman zuzena duten eta hirugarren batzuk gauzatzen dituzten zerbitzu publikoak, herritarrei
|
dagokion
Administrazioari exijitu dakiokeen hizkuntz baldintza berberetan emango zaizkiela bermatu beharra dago.
|
|
Katea elikagaien industrietan hasten da, puntu kritikoetan zaintza eta kalitatearen kontrola eta kudeaketa egiten baitute. Maila bat gorago
|
daude
administrazio autonomikoak, beren erkidegoan egiten den guztiari oniritzia emateko ardura dutenak. Hirugarrenik, Administrazio zentrala eta elikagaien segurtasun agentziak daude (Elikagaien Segurtasunaren eta Nutrizioaren Espainiako Agentzia, esaterako), eta, azkenik, elikagaien segurtasuna kontrolatzeko azpiegitura guztiaren “mandamasa”, Europako Batasuna.
|
|
Espainiako herritarren %96, 4 kezkatuta daude ingurumenarekin. Hala ere, lautik batek bakarrik(% 23,1) ordainduko luke neurri jasangarriak hartzeagatik, nahiz eta gehienak neurri horiek aplikatzeko prest
|
egon
administrazioek ordainduko balute. Hala ondorioztatzen da Estatistika Institutu Nazionalak (INE) zabaldutako “Etxeei eta Ingurumenari buruzko Inkesta” tik.
|
|
Amortizazio partzial aurreratuagatiko komisioa: egin behar dituen jarduketei
|
dagozkien
administrazio izapideengatik kobratzen dio erakundeak bezeroari, eta aurreratuta amortizatzen den kapitalaren interesak jasotzen ez dituenez irabazi gabe uzten duen diruaren konpentsazio gisa. Espainiako Bankuak gogorarazi du kontsumorako kreditu baten kasuan komisioa" ezin dela %3tik gorakoa izan interes finkoko eragiketetan, ezta %1, 5etik gorakoa ere interes aldakorreko eragiketetan".
|
|
Pertsona horien gehiengo batek (%85) edo berritu ez diren behin behineko kontratuak zituzten edota banaka kaleratuak izan dira, pixkanaka, zarata atera barik. Tartean, helburu bikoitza daukan estrategia batean sartuta
|
daude
administrazio eta hedabideak, enplegua erregulatzeko espedienteetan (EEE) jarriz beraien arreta osoa. Modu horretan, alde batetik, benetan gertatzen ari denetik nahasiz, eta bestetik EEEek sortzen duten beldurra disuasio neurritzat erabiliz (mobilizazio eta kritikak ekiditeko).
|
|
etxe partikularren kasuan, aurrena idatzia ematen diote jabeari, presoaren argazkia kentzeko aginduz. Kalean pintaketak edo argazkiak agertzen direnean, berriz,
|
dagokion
administrazioari udalari kasu gehienetan igortzen diete haiek desagerraraztea agintzen duen oharra. Horrekin guztiarekin diligentziak egin eta Auzitegi Nazionaleko Fiskaltzari bidaltzen dizkiote.
|
|
Uemako herrietako udalek euskara hutsez lan egiteko oztopo ugari dituztela salatu dute Udalerri Euskaldunen Mankomunitateak (Uema) eta Hizkuntz Eskubideen Behatokiak. Eusko Autonomia Erkidegoan legez onartuta
|
dago
administrazioen arteko harremanetan euskara hutsez aritzea, baina zailtasunak daudela salatu dute, bai Jaurlaritzarekin, bai Foru Aldundiarekin bai Espainiako Administrazioarekin. Uemako lehendakari Jon Bollarrek adierazi duenez,, herritar gehien gehienen eskubideak urratzen dira?.
|
|
Pello Gonzalez Ogasun ahaldunaren arabera, Araba eta Bizkaia prest leudeke zergak egokitzeko negoziazioari ekiteko. Fiskalitatea ez da
|
egongo
administrazioek martxan jarri dituzten sei lan taldeen egitekoetan, baina Zergak Koordinatzeko Organoan egoera eztabaidatuko dela aurreratu zuen Jaurlaritzako Ogasun eta Ekonomia sailburuak, Carlos Agirrek.
|
|
Gaur zoritxarrez sendagileei tokatzen zaie (eta eskatzen diogu) kate horretako hutsegite guztiak sendatzea, ez al litzateke zentzuzkoagoa elikaduraz ari garenez denon artean eskatzea, exijitzea, kalitatezko janaria denontzat oinarrizko eskubide modura gizartearen ongizatea bermatzeko
|
dagoen
Administrazioari? (Udaletik hasi eta nahi den tokiraino igoz?) Eta, horren harira, ezin al da zuzendu Diputazioaren Nekazaritza Sailari ezarri nahi dion %17ko beherapena aurrekontu orokorra mantentzen bada?
|
|
[42] Euskararen Legearen 6 eta 14 artikuluen arabera, herritar guztiek dute Euskal Autonomia Erkidegoan kokaturiko administrazio guztiekin (Estatuaren administrazio periferikoa barne) euskaraz nahiz gaztelaniaz jarduteko eta zerbitzua jasotzeko eskubidea; eskubide hori pixkanaka gauzatzeko neurriak hartzera behartuta
|
daude
administrazioak; herri langileak pixkanaka euskalduntzeko neurriak hartu beharrean dira administrazioak; herri aginteek erabakiko dute zein lanpostutan den nahitaezkoa euskararen ezagutza, eta gainerako guztietan merezimendu gisa hartu behar da kontuan hizkuntza ofizialen ezagutza.
|
|
Euskal gizartea gero eta elebidunagoa da, eta, ororen gainetik, gizartearen zerbitzura egotea
|
dagokion
administrazioak lehena izan behar du hizkuntza errealitate horretara egokitzen. Administrazioaren bezero ez ezik jabe ere badira herritarrak.
|
|
Bide erakusle izatea
|
dagokio
administrazioari, eta legeak betetzea eta betearaztea, ordena horretan gainera.
|
|
Ezin dugu ahaztu, herritarrengandik gertuen
|
dagoen
administrazioa izanik, udalak herri batean euskararen normalizazioan duen garrantzia handia. Oso garrantzitsua da gure ustez administrazioetako arduradun politikoen eta euskalgintzaren eragile sozialen arteko elkarlana sustatzea.
|
2010
|
|
Ikasteko interesetik aparte, deigarriena zera da: guztion zergen kontura ikasten dutenek ere, oso gutxi erabiltzen dutela, euren artean, eta" justizia eske" datorrenarekin ere, baina horrelako jarrerak oso hedatuak
|
daude
administrazioan, oro har. " Funtzionarioaren" mentalitatea nolakoa den ere jakina da.
|
|
Haurrak beren familian hazi eta hezteko bermerik ez
|
dagoenean
administrazioa egiten da adin txikiko horren babesle, Tolosako Bide berri egoitza bezalako pisu babestuetara bideratzen dira.
|
|
Haurrak beren familian hazi eta hezteko bermerik ez
|
dagoenean
administrazioa egiten da adin txikiko horren babesle, Tolosako Bide berri egoitza bezalako pisu babestuetara bideratzen dira.
|
|
Ez, hori nahasmendu ikaragarria da. Ni ez
|
nago
administrazio kontuetarako egina eta Zinemaldiko zuzendaria izatea administrazio lana egitea da. Dirua jartzen duen jendearekin borrokatu behar duzu, dirua jasotzen duen jendearekin borrokatu behar duzu, film bat oso txarra den bakoitzean atsekabetu egiten zara... eta ez du zinemarekin zerikusirik.
|
|
Informazioa
|
dagoen
administrazioa edo lekuak.
|
|
Franco-k (2003) eredu parte hartzailea eta eskalen arteko harremanak uztartzen saiatzean, lurraldea eta berau itxuraldatu eta egituratzeko erabiltzen direnbaliabide publikoak herritar guztienak izanik, parte hartze eta erabakitzeko modueraginkorrak bideratu behar direla azpimarratzen du. Hori dela-eta, beharrezkotzatjotzen du herritarrengandik hurbilen dauden erakundeen erabakitze ahalmenaindartzea, ikuspegi orokorragoa berma dezakeen erregio mailako administrazioareneskumenak zabaltzea, eta toki erakundeei zor zaien protagonismoa aintzat hartzea.Erakundeen aldetik, herritarrengandik gertuen
|
dagoen
administrazioaren mailaosatzen duten udalek, udalerrietako errealitatea ondoen ezagutzen dute. Beraz, lurralde antolamenduari lotutako gaiei heltzeko oso tresna egokiak dira, arazoetanzuzenean esku hartuz, arazo zehatz baten eskumena duen erakundeari jardun dezaneskatuz edota herritarren eta beste eskala bateko administrazioaren arteko loturalanak (informazioa lortzeko kasurako) eginez.
|
|
Horrekin bat, LPLk lan prozesua izapidetu ahal izateko horren aurretiko betekizun prozesal bat ezartzen du: adiskidetze ahalegina egitea bai
|
dagokion
administrazio zerbitzuaren aurrean, bai LEren 83 artikuluan aipatzen diren lanbide arteko akordioen edo hitzarmen kolektiboen bitartez eginkizun horiek bere gain hartzeko era daitekeen organoaren aurrean (LPLren. 63 art.) 211 Jarraian beharrezkoak dira hiru ñabardura.
|
|
Tresna digitalekin nahiz udaletako gobernu organoetarako lankidetza proposamenak garatzearekin esperientzia handia duenez, administrazio elektronikoa eta parte hartzailea zer den eta zer egin nahi duen herritarrei azaltzeko pertsona kualifikatuenetako bat da. Oraingoz, pozik
|
dago
administrazio publikoak mundu digitalera igarotzean duen trantsizio erritmoarekin. Hala ere, EROSKI CONSUMER aldizkariak berriki egindako azterlan baten ondorioekin bat etorriz, informazio erabilgarri gehiago eta autopublizitate gutxiago aldarrikatzen ditu Udalaren webguneetan.
|
|
Horrekin, “epaileei funtzio desegoki bat kentzen zaie, eta, horri esker, Konstituzioak epaitu eta epaitutakoa exekutatzeko duen eginkizunean soilik jardun ahal izango dute”. Erregistro berriaren beste alderdi garrantzitsu bat da udalek herritarrarengandik hurbilen
|
dagoen
administrazio gisa duten zeregina indartzen duela; izan ere, Erregistrora zuzendutako eskaeren hartzaile eta igorle gisa ez ezik, espedienteen tramitazioan eta ezkontza zibilen ospakizunetan eragile gisa ere jardungo dute. Bestalde, herritarrek Erregistro Zibilarekiko dituzten eskubide eta betebeharren katalogo bat eratu da lehen aldiz, eta Prozedura Zibilari buruzko Legea (PZL) aldatu da, herritarrek auzitegietara jo behar dutenean beren egoera zibilari buruzko prozedura judizial batean (filiazioa, ezkontza balioa, etab.).), prozedura erraza eta azkarra ezartzean.
|
2011
|
|
Bazen orain baino harreman azkarragoa orduan, nahiz eta orain esaten duten muga hautsia dela. Garai hartan ez
|
zegoen
administraziozko gauza handirik; gizakiak egiazki ibiltzen diren bezala ibiltzen ziren: nahi bezala.
|
|
Ezkontide bakoitzari
|
dagozkio
administrazioa, luperketa eta xedapen askea, ezkontza egiteko unean berak zituen ondasunen gain, eta geroago edozein tituluren bidez eskura ditzakeen ondasunen gain ere bai.
|
|
ZHPa dokumentu dinamikoa da, eta aldaketak egin dakizkioke zentroaren errealitatera egokitzeko, eta artatutako herritarren ezaugarriei, haren gainetik
|
dagoen
administrazioaren arauei eta indarrean dagoen araudiari erantzuteko. Hala, indarrean dagoen errealitatea jaso du; beraz, kontuan izan da hura idatzi zeneko egoerak eta baldintzak noiz aldatuko diren.
|
|
Parkeetako jolas eta aisialdi jardueretan parte hartu nahi duten bisitari asko biltzen dituzte egun bakoitzean instalazio horiek. Baina negozio horiek kontrol zorrotzak egiten dituzten arren eta
|
dagokien
administrazio zaintza egin arren, ez dago arriskurik, eta litekeena da bertaratuek lesio arinak edo istripu larriak izatea. Kasu horietan, nor da arduraduna?
|
|
Informazio bolumen guztia Naturako Datu Bankua izeneko informazio sistema integratuan kudeatuko da. Informazio harmonizatua Neurri handi batean, informazio hori eskuragarri
|
dago
administrazio publikoetan, baina, kasu askotan, modu sakabanatuan, heterogeneoan edo eskuraezinean. Horregatik, datu berriak sortu ordez, informazioa trukatzeko eta harmonizatzeko bideak ezarri nahi dira, estatu mailako arau juridikoek ezarritako informazio betebeharrak betetzeko.
|
|
Eta horri erantzun bat ematea dagokio Osasun Sailburuari. Herritarren eskubideak bermatzea
|
dagokio
Administrazioari eta Gobernuari. Erantzun egoki bat zor digu euskaldunoi".
|
2012
|
|
Herritarrek ez dute euskara ikasteko beka sistema arauturik. (in http://www.udalenhizkuntzapolitika.org/udalerriak /Barakaldo/Barakaldo.html). hau guztia kontuan harturik, argi geratzen da euskal hiztunen hizkuntza eskubideak sistematikoki urratzen direla; beraz, Barakaldoko udalak, euskara sustatu eta normalizatzeko bide luzea du egiteko. datu hauek ikusita, argi
|
dago
administrazioak lan handia duela egiteko, baina herritarrek nagusiki gaztelania erabiltzeko dituzten arrazoiak eta motibazioak ere aztertu beharrekoak dira: euskararekiko motibazio sinbolikoak hizkuntzaren erabilera ikuspegi dinamiko batetik aztertu behar da, hots, gizarte harremanetan parte hartzen duen oinarrizko elementu bezala.
|
|
Epaile edo magistratuak berari ez
|
dagozkion
administrazio aginpideak bere buruarentzat hartzen baditu, edota aginpide horiek dituenari halakoak bidezko eran erabiltzea eragozten badio, orduan, horri sei hilabetetik urtebete arteko espetxealdi zigorra ezarriko zaio, bai eta hiru hilabetetik sei arteko isuna ere, eta enplegu edo kargualdi publikoa urtebetetik hiru arte etengo zaio.
|
|
Arbitraje elkargoak frogak ofizioz erabakitzen dituenean, kontsumoko arbitraje batzordeari
|
dagokion
administrazioak ordainduko ditu. Aldeek proposatzen dituztenean, frogak beraiek ordainduko dituzte.
|
|
Administrazioari gertaera jakin baten berri, administrazio prozedura hastera behartzeko moduko gertaera jakin baten berri, emateko erabiltzen den dokumentua. Salaketak ez du zertan hasi prozedura, baizik eta salaketaren bitartez,
|
dagokion
administrazio organoari hasteko eskatzen zaio.
|
|
Langileen eta enplegatzaileen erakundeak ez
|
daude
administrazio bideko desegite edo etetearen menpe.
|
|
i) Legegintza eta administrazio izaerako xedapen guztiak, eta antolakuntza judizialari buruzkoak, giza eskubideen babesa gordetzera eta hedatzera bideratutakoak; horren inguruan, nazio erakundeak aztertuko ditu legeria eta indarrean
|
dauden
administrazio testuak, eta baita lege proiektuak eta proposamenak ere, eta giza eskubideen arloan oinarrizko printzipioak bermatzeko egoki irizten zaizkion gomendioak egingo ditu; beharrezkoa denean, nazio erakundeak gomendatuko du, orobat, legeria berria onestea, indarrean dagoen legeria eraldatzea eta administrazio neurriak onartzea edo eraldatzea;
|
|
Orain arte azaldutako estrategia eta neurri politiko horiek guztiak EuskalHerrian ere aplikatu izan dira modu zabal batez, banaketa administratiboak politikenhedapen mailan eragin handia izan badu ere. Hegoaldean, Espainiako estatuakezarritako ereduari eutsi zaio, eta horrela berdintasun politikak bideratu ahal izatekoEmakumearen Erakundeak sortu ziren 1980ko hamarraldian, Euskal EmakumearenErakundea eta Nafarroako Berdintasunerako Institutua29 Erakunde horien egintzagaitasuna
|
dagozkien
administrazioetan lortutako legitimitate mailaren araberakoaizan da, ildo horretan argitu behar da, egun Euskal Emakumearen Erakundea V.Berdintasun Plana martxan jartzen ari den bitartean, Nafarroako BerdintasunerakoInstitutuak duela urtebete eskas itxi duela I. Aukera Berdintasunaren Plana (20062010) 30 (halaber, Euskadiko Autonomia Erkidegoak Espainiako estatuak baino hiruurte lehenago onartu z... Datuen argitan ere administrazio bien arteko aldeanabarmena da:
|
|
Bestalde, aginduak adierazten du kalez kaleko salmentan diharduten lan elkartuko kooperatibetako bazkide langileek, 2009ko urtarrilaren 1etik 2011ko abenduaren 31ra bitartean Autonomoen Erregimenean sartutakoek, eskubidea izango dutela aurten ordaindu beharreko kuota% 50 murrizteko. Funtzionario publikoei dagokienez,% 50 murriztu da Gizarte Segurantzako enpresa kuota, gertakizun arruntengatik, 2011ko urtarrilaren 1etik aurrera
|
dagokion
administrazioan sartu direnen artean. Erregimen Orokorreko soldatapeko nekazaritza langileen kasuan ere, enpresaren ekarpena 6,15 puntutik 8,10era murriztuko da, betiere kotizazio oinarria muga gisa ezarritako zenbatekoa baino handiagoa ez bada; kasu horretan, murrizketa proportzionala izango da.
|
|
Gatazka egoera horren ondorioz, Espainiako Arrantza Federazioak, besteak beste, Errege Dekretuaren aurkako errekurtsoa aurkeztu du Auzitegi Gorenean. Era berean, Gaztela eta Leonek, Aragoik eta Kataluniak Nekazaritza, Elikadura eta Ingurumen Ministeriora errekerimenduak bidali dituzte,
|
dagokion
administrazioarekiko auzi errekurtsoa jarri aurretik, arauaren egungo baliogabetasuna onartzeko eskatzeko, Ministroen Kontseiluak zati batean onetsi baitu. Gobernuak aurreratu zuen “administrazio autonomiko eskudunekin adostuta” esparru arautzaile berri bat ezarriko duela, natur ingurunerako mehatxu larria diren espezie exotiko inbaditzaileen kontrola eta errotik kentzea indartzeko, “ehiza eta jolas arrantza bezalako jarduera ekonomiko eta tradizionalekiko errespetuarekin bat etorriz”.
|
|
Orain, herritarrei egitasmoa aurkeztu diete; eta iradokizunik ezean Arabako Buletin Ofizialean argitaratzea izango litzateke hurrengo pasua. Hortik Arabako Diputaziora igorriko da diru eskaera, kasu bakoitzari
|
dagokion
administraziotik jarraipena emateko.
|
|
Halaber, hiztunen dentsitatea ez da nahikoa, zeren gauza bat da euskara menperatzea eta beste bat erabiltzea. Argi
|
badago
administrazio publikoentzat zailagoa dela erabilera sustatzea hizkuntza gaitasuna bermatzea baino, ezinbestekoa da borondate politikoa erakuts dezaten eta euskarari lehentasuna eman diezaioten beraien jardun guztietan.
|
2013
|
|
Garrantzitsua da lan mundua euskalduntzeari begira zeresana duten aktoreak ezagutzea eta horietako bakoitzak zein funtzio bete behar duen argitzea. Zer
|
dagokio
administrazioari. Zer dagokie enpresei?
|
|
Gainera, zenbat kontsulta egongo lirateke? Gure herrian
|
dauden
administrazioak adina kontsulta. Estatu bakoitzean bat?
|
|
Proposamenak, gainera, erakusten du posible dela langileek eskubideak zaintzea eta, aldi berean, «zerbitzuen kalitateari eustea», Rodriguezen hitzetan. Hala ere, diputatuak onartu du auzia ez
|
dagoela
administrazioaren esku; langileek eta egoitzek akordiorako oinarriak sinatu arren, sindikatuek eta patronalak. Adegik eta Laresek, egin behar dituzte akordioak.
|
|
Zehaztasunez aztertu behar ditugu funtzio banaketei buruzko aukerak. Zer
|
dagokion
administrazioari, zer gizarte zibil antolatuari eta zer indar lukratiboei. Debate hori, bereziki botere publikoaren eta gizarte ekimeneko erakundeen funtzioena, kutsatuta egon da iraganeko botere kontrabotere, instituzio antiinstituzio zatiketa horren eraginez, borroka armatua tartean zela.
|
|
2003ko gertaera hark zer ikasia eman zien urtegien kudeatzaileei eta
|
zegokien
administrazioei. Gaur egun, zehatz definituta dugu, eta garai hartakoekin zerikusirik ez duten irizpideen arabera, zer unetan hasi behar dugun ura askatzen, eta zer emarirekin.
|
|
OCB sozietate zibila da. Izaera pribatua dauka eta, nahiz eta funtzio publikoak betetzen dituen, ez
|
dago
Administrazio Publikoaren barnean. EAEren kasuan, alde batetik Kooperatiben Erregistroa dago, Eusko Jaurlaritzan kokatua eta kooperatiben gaineko eskuduntzak dituena.
|
|
Horretan ez
|
dago
administrazioaren edo politikarien ustezko akatsei begira egoterik. Euskal kulturgintzako gizarte eragileen ahultasuna seinalatu behar da.
|
|
Aldi berean, abertzaletasun klasikoaren eskuetan
|
zegoen
administrazio publikoaren aurrean, bi gauza praktikara eramaten saiatu zen elkartea: elkarlanerako jarrera eta kritikarako eskubidea.
|
|
Hanka sartze handiak gertatzen dira gizarte erakundeetatik funtzio horiek lehiatu nahi zaizkionean. Esaten ari naizen ildoan, euskal hiztun komunitatearen gidaritza sinbolikoa nire ustez ez
|
dagokio
administrazioari nagusiki, eta partekatu egin behar du gidaritza hori, gizarte erakunde horietan hiztun komunitatearen geruza antolatua dagoela onartuz. Baina beste funtzio batzuk, bai, botere publikoarenak izatea logikoagoa da.
|
2014
|
|
Desjabetzeak egin zituzten eta aldizkari ofizialean argitaratu zen milioi bat euro bideratuko zela proiektu horretara. Ordea, aldundi berriak proiektu hori berraztertzea erabaki zuen, esanez kostu handia zuela milioi eurotik gorako aurrekontua; ingurumenean eragina zuela; ez zituela egungo beharrak asetzen; beste lehentasun batzuk bazeudela (ongizatea, esaterako), eta
|
zegokion
administrazioaren baimenik ez zuela.
|
|
Nolanahi ere, ohartarazi du bengala horien gaineko kontrola Jaurlaritzarena dela, ez udalena. Izan ere, suzirigintzarekin lotutako arau eta legeak jartzeko ardura banatuta
|
dago
administrazioen artean. Esaterako, fabrikazioa, biltegiratzea, garraioa eta artifizio piroteknikoen erabilera estatuko administrazioaren eskumen esklusiboa dira.
|
|
SOS ALKERDI Plataformak bi helburu nagusi bilatzen ditu: batetik, Alkerdi, Berroberria eta Zelaieta (I, II eta III) lezeak arriskuan jartzen dituzten harria ateratze lanak burutzeko ibiltzen diren teknikak geldiaraztea; eta bertzetik, inplikatuta
|
dauden
administrazioei, aipaturiko lezeak babesteko irtenbideak bilatzea, horretarako indarrean dauden Europako, Estatuko, Foru eta Udal araudiak betearaziz. Uztailaren 21an, SOS Alkerdi Plataformako lan taldeak eskaria aurkeztu zuen Herriko Etxean, harrobiko ateratze lanetan legezkoak ez diren aktibitateak galerazteko, eta zehazki dinamitazko 2 kilotik gorako leherketak bertan behera uzteko.
|
|
Udala da herritarrongandik hurbilen
|
dagoen
administrazioa eta baditu hizkuntza politika egiteko konpetentziak. Hori kontuan izanda, Euskal Herrian Euskarazek (EHE) Udala eta biok euskaraz dinamika jarri du martxan.
|
|
Ume hark bazekien zerbait. Hegoaldeko musikariek inbidiaz begiratzen diote Iparraldeko musikariek duten intermitentzia erregimenari (lan sasoiak eta soldatak errizomatikoak direla, alegia, zenbait ogibidetan, eta lan martxa hori erraztea
|
dagokiola
administrazioari).
|
|
Urte batzuetatik hona, administrazio publikoa eta enpresa pribatuak murgilduta
|
daude
administrazio elektronikoan, aldaketa ugari gertatzen ari dira. Egia da hasierako urratsetan gaudela, eta bidea markatzea baino askoz gehiago ez dugula egin oraindik; baina oinarriak jarrita daude benetako jauzi elektronikoa edozein momentutan emateko.
|
2015
|
|
Sinetsita
|
dago
administrazioak entzun entzuten dituela gazteen beharrak eta horiek erantzuteko ahalegina egiten duela, baina uste du ez duela asmatu: " Pentsatu nahi dut borondatea badagoela eta mugitzen saiatzen ari direla gure beharrak erantzuteko".
|
|
Lurralde bakoitzak kudeaketa eredu diferentea du, publiko eta pribatuaren arteko oreka modu diferentean eginez. Honek plaza bakoitzaren prezioadiferentea izatera eramaten du
|
dagokion
administrazioarentzako. Azkenik, zerbitzuen onuradunizateko bete beharreko baldintzei dagokienez, hauek ere guztiz diferenteak dira lurralde bakoitzean.Adibide gisa, alde batetik, lurralde bakoitzak hau arautzeko dituen dekretu kopurua (4 dekretubatazbeste lurraldeko) baina baita, mendekotasun legetik eratorritako dirulaguntza eta zerbitzuenarteko bateragarritasun kriterioak.
|
|
Aurrez proposatutako jarrera xumeek, eskala txikia ulertu eta aztertuz, erritmo motelagoan bada ere, hiria modu eraginkorragoan egokitu eta bertako biztanleen mesedetan lan egiteko balio dute. Edonola ere, inbertsio pribatu handiak hiri barruko espazio publikoen jabe izatera irits badaitezke ere, garbi
|
dago
administrazio publikoek epaile moduan jokatu luketela, betiere biztanleen onurarako eta epe luzerako hiri sare eraginkor eta biziak sortzeko helburuarekin. Egungo gosea, biharko ogia bilaka dadin alegia.
|
|
2015ean, agenteek 66 konfiskatze egin dituzte, gehienak drogak edukitzeagatik edo kontsumitzeagatik. Udaltzaingoak konfiskatze bakoitzaren akta helarazten die Eusko Jaurlaritzako Segurtasuna Koordinatzeko Saileko zuzenbide zerbitzuei, zertarako eta
|
dagokion
administrazio espedientea tramitatzeko, Herritarren Segurtasuna Babesteko Lege Organikoaren arau hausteengatik. Arau horren zigorren atalean zehazten denez, arau hauste arinak 100 eta 600 euro arteko isunagaz zigortzen dira, larriak 601 eta 30.000 euro arteko isunagaz, eta oso larriak 30.001 eta 600.000 euro arteko isunagaz.
|
|
Makina bat langile pozik zegoen gora egiteko aukera ematen zielako aurrezki kutxak. Aurrezki kutxako sindikatu nagusiak pozik
|
zeuden
administrazio kontseiluan zeudelako. Enpresaburuak pozik zeuden euren aldeko lobby bat zelako Nafarroako Kutxa.
|
|
Adostasunik ez zuten lortu, baina tranpa eginda zegoen. Aurretik hitzartuta
|
zegoen
administrazio kontseiluari izen zehatzak eman behar zizkiotela eta soilik babes nahikorik ez izanez gero, proposatuko zen lehiaketaren aukera. Goñik ez zuen ez babes nahikorik, ez babes txikiagorik.
|
|
Oposizioko alderdi politikoek berehala salatuko zuketen Miguel Sanzek hatzarekin aukeratu zuela Enrique Goñi, eta aurrezki kutxaren politizazioa gaitzetsiko lukete, ika mika politikoen bazka bihurtuz Nafarroako Kutxa. Hain justu ere, Sanzek kontrakoa bilatzen zuen, eta kontrol politikoa bere eskuetan
|
egonagatik
administrazio kontseiluan Euskal Herritarrok ez beste alderdiek zuten tokia. Eta horrela denak kontentu.
|