2013
|
|
Nahiz eta ikerketaren azken helburua ez izan, zati hori, berez, oso interesgarria da, 9 eta 13 urteko ikasleen ezaugarri soziolinguistikoak ezagutzeko balio baitigu: bizi diren testuingurua euskalduna den edo ez (herriko euskaldun proportzioa), haien lehen hizkuntza, hizkuntza eredua, hitz
|
egiteko
gaitasun erlatiboa, hizkuntzekiko atxikimendua, hizkuntzen erabilera familian... Luzea da informazio zerrenda, eta oso baliagarria gaur egungo gazteen errealitate soziolinguistikoa zein den ezagutzeko.
|
2016
|
|
Euskaraz
|
egiteko
gaitasun erlatiboan izan dezake horrek bere isla, gazteek beste hizkuntzekin duten ukipena handiagoa den neurrian, jardungune batzuetan hizkuntza horien erabilpena hazten den heinean, litekeena delako apurka apurka hizkuntza horietan bezain ondo ez egitea euskaraz, eta errazen edo ondoen egiten den hizkuntza erabiltzera jotzea. Hizkuntzaren erabilera egokirako hiru alorreko baldintzak dauJose Anjel Aldai – Hizkuntzen ahozko erabilera Aiako kalean eta leku publikoetan dela dio Martinez de Lunak (2004):
|
2020
|
|
5 Eragile politikoen eta gure sistema instituzionalaren arazo ekonomiko eta sozialei eraginkortasunez aurre
|
egiteko
gaitasun erlatiboak badu eragina gertakari politikoarekiko konfiantza krisian. Gure sistema instituzionalaren ordezkaritza krisian eragiten ari dira, batetik, sistema ekonomikoaren zati handi baten kontrol demokratikoaren hutsuneak eta, bestetik, globalizazioaren testuinguruan sortzen ari diren errealitate berriei aurre egiteko instituzionalizazio defizitak.
|
2023
|
|
5.2.1.2 Euskaraz hitz
|
egiteko
gaitasun erlatiboa eta lagunarteko erabilera kalean, LH4 – LH6
|
|
Era berean, arretaz begiratu behar da etxeko erabilera elebiduna eta, haurrek duten euskaraz hitz
|
egiteko
gaitasun erlatiboa, aldagai horiek erabakigarriak baitira euren euskararen erabileran bai esparru formalean eskolan, eta, baita, lagun arteko aisialdiko sozializazioan.
|
|
Horien artean daude ikerketan parte hartu duten LH4ko haurren euskararen erabileran antzeman den erabilera nabarmen baxuagoa, edota aisialdiko zenbait eremutako euskararen erabilera apala. Era berean, arretaz begiratu behar da etxeko erabilera elebiduna eta, haurrek duten euskaraz hitz
|
egiteko
gaitasun erlatiboa, aldagai horiek erabakigarriak baitira euren euskararen erabileran bai esparru formalean eskolan, eta, baita, lagun arteko aisialdiko sozializazioan.
|
|
Euskaraz hitz
|
egiteko
gaitasun erlatiboari dagokionez, euskaldunen %48, 4 «euskaldun elebidunak» (%20, 4) edo «elebidun orekatuak» (%28) dira; hau da, euskaraz hobeto aritzen dira, edo euskaraz erdaraz bezain ondo. Gazteen artean da txikiena ehuneko hori, %68, 3 «erdal elebidunak» baitira.
|
|
Martxoko inkesta soziolinguistikoaren aurkezpenean ere kezka sortu zuen euskaraz hitz
|
egiteko
gaitasun erlatiboak. Izan ere, gazteen %68, 3 «erdal elebidunak» direla ondorioztatu zuten inkestaren egileek; gaztelaniaz euskaraz baino hobeto moldatzen direnak, alegia.
|