Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 63

2004
‎Zeregin horretan tentuz jardun beharra dago, erakunde osoak baztertu gabe eta, horien ordez, erakunde berriak edo Espainiako eredu juridiko eta judizialen ataletatik asko aldentzen direnak ezarri gabe. Egin eginean ere, kasazioaren funtsari eutsi behar zaio, kasazioari datxezkion helburu eta ondoreekin. Baina kasazioan esparru objektiboak bat etorri behar du lehen aipatu beharrizanarekin, alegia, bereziki aginteduna den jurisprudentzia doktrinarekin.
Egin eginean ere, ezin arbuia daiteke honako oharbide hau: Espainiako Konstituzioaren 24 artikuluari jarraituz, rean, «konstituzio bermeak» dira, Espai legez babes errekurtsoak jar daitezke, gehienak prozesu arazo askori buruzkoak.
Egin eginean ere, mende batetik gorako esperientzia juridikoa aprobetxatu behar da; baina prozesu zibilari buruzko kode berria ere beharrezkoa da, lege zaharraren katramila izugarriek, bata bestearen atzetik egindako ukituek eta xedapen bitxiek sortutako egoera gainditzeko. Lege berria behar da, batez ere, joan den mendeko legearen arabera konponezin edo konpongaitz ziren arazo askori aurre egin eta erantzuteko.
‎Ondorenez, asmoa da Botere Judizialari buruz indarrean dagoen 1985eko Lege Organikoaren edukia mugatzea beraren izendapenak barruratzen duenera, eta lege hori Konstituzioaren 122 artikuluko lehen paragrafoan ezarritakoari egokitzea. Egin eginean ere, ezin da ulertu, eta Konstituzioaz geroko legegileak, jurisprudentziak eta doktrinak ere ez dute sekula ulertu, manu horrek aipatu epaitegien eta auzitegien «jardunbidera» bildu direnik prozesuko arauak; Konstituzioaren beste manu batzuetan, alderantziz, esanbidez aipatu dira prozesuko arauak.
Egin eginean ere, Prozedura Zibilari buruzko 1881eko Legearen manu bakarturen batek banaketaren inguruko prozesu ondorioa ezarri zuen. Lege honek zentzuz garatu du 1881eko Legeak «eskumen erlatibo» izenaz aipatutakoaren prozesu aldea, hemen kontuan hartu baita Konstituzioaren 24 artikuluko bigarren paragrafoa.
‎Komunikazio egintzen eragingarritasunari buruzko kezka zegoen, hori baitzen auzi askoren ebazpena bidegabe atzeratzeko arrazoia. Kezka horren eretzean, legeak garrantzia eman die erroldan edo erakunde nahiz erregistro publikoetan agertutako egoitzei; egin eginean ere, legeak ulertu du pertsonek egoitzarekin izan dezaketen axolagabetasuna edo arduragabekeria ez datorrela bat gizartean herritar zintzoek izan behar duten jokabidearekin. Komunikazio egintzen ondoreetarako, egoitza gisa hartu da lan egiten den tokia, betiere hori noizbehinkakoa ez denean.
2005
‎horrek dakar ezerezte komisioa atzera egitearen gaineko zigorraren antzekoa izatea. Eta Kode Zibilaren 1154 artikuluaren arabera, epaileak ekitatez aldarazi ahal duenez zigorra, pentsa daiteke aldarazpen hori legeak ere egin dezakeela, bereziki krisialdi ekonomikoa dagoenean, eta kontratuek ondoz ondoko betearazpena ekartzeaz gain, kontratuok iraupen luzekoak eta saldoz eginikoak direnean; egin eginean ere, halakoetan kontsumitzaileak duen aukera bakarra da, finantza erakundeak aldez aurretik ezarritako kontratuaren testuari atxikitzea. Eragozpen moduan ezin aipa daiteke horrela Administrazioak eskua sartzen duenik merkatuaren ibilera askean; haatik, bidemendua unean uneko beharrizanei ego horretatik sistema juridiko instituzionala hobetzen da, merkatuaren antolakitzeko.
‎III. kapituluan, hirigintzaren ondorioz jabetza kentzearen inguruko inskripzioak arautu dira. Egin eginean ere, arauketa hori ezarri da, Administrazio jarduleak baterako tasazioaren prozedura eta horren erregistro arau bereziak aplikatu ahal dituelako, hirigintzaren ondorioz jabetza kentzen den kasu guztietan. Jabetza kentzearen inguruko arau orokorrak aplika daitezen, nahiko da Hipoteka Erregelamenduaren 32 artikulua erabiltzea, baina jardununean oso osorik edo zati batez sartutako finken jabetza kendu nahi denean, Administrazioak aukera dezake finka guztiak edo batzuk batera inskribatzea, kaltzari esku hartze berezia eman zaio, ezezagunak diren edo agertu ez diren ti eta orduan, gerta daitezkeen arazoentzako irtenbide berriak ezarri behar dira.
2006
‎Lehenengo xedapena zordunaren oinarrizko eskubideei buruzkoa da. Egin eginean ere, kaudimengabezia adierazpenak betidanik izan ditu ondoreak zordunaren pertsonaren gain, porrot eginari atzipenaldia ere ezar zekiokeen eta. Konstituzio Auzitegiaren doktrinaleari ahalmena emanez neurriok mailari ekinez, konkurtso eraldaketaren jomugak izan behar dira, ondore horien zorroztasuna biguntzea, neurri zigortzaileak desagerraraziz, eta ikuspegi funtzional batetik prozeduraren izapideak normaltasunez gauzatzeko behar diren neurriak bakarrik ezartzea, epaikatu eta kasuan kasuko inguruabarrei egokitzeko.
‎Bestalde, testuaren antolaketari dagokionez, artikuluen zatiketari buruzko azalpena eman behar dugu, ez baita beti errespetatu gaztelaniazko terminologia. Egin eginean ere, gaztelaniaz batera zein bestera agertzen dira párrafo eta apartado aipamenak. Euskarazko bertsioan, ostera, orain arte bezala jokatu izan da, alegia, párrafo aipatzeko, paragrafo zein lerrokada terminoak erabili izan ditugu, hori zenbatuta edo zenbatu gabe agertzearen arabera, hurrenez hurren; apartado hitza adierazteko, berriz, idatz zati erabili da orokorrean, baina ez beti, batzuetan gaizki emanda datorrelako gaztelaniaz.
‎Gainerakoan, Merkataritza zuzenbidearen barruan Konkurtso zuzenbidea da espezializaziorik gehien eskatzen duen adarra. Horren konplexutasuna eta hedadura kontuan izanda, benazko hausnarketa egin behar izan dugu euskaraz erabili beharreko terminologiaren inguruan; egin eginean ere, bilduma hau osatzen duten aurreko lanetako esperientzia ez ezik, UZEI bezalako erakundeena ere jorratu dugu, eta, horrez landara, EUSKALTERM datu basea ere erabili dugu, baina horien proposamenak helburu zehatz batekin moldatu eta egokituta: euskaraz berezko testua izatea, irakurlearentzat azkarra eta erabiltzeko erraza dena, baina gaztelaniazko testuaren idazkera eta zentzuari bizkar ematen ez diena.
‎Dagoeneko ez daude bi konkurtso erakunde, bata merkatarientzat, eta bestea, merkatari ez direnentzat. Egin eginean ere, merkataritzako kaudimengabezia ez da zigortzailea, eta, gainera, prozedura erraztu nahi izan da. Hala ere, kontuan izan behar da euren estatutua duten enpresaburuen konkurtsoak badituela zenbait berezitasun (kontabilitatea nahitaez eramatea, Merkataritzako Erregistroan egindako inskripzioa) eta masa aktiboan ondasun eta zerbitzuen unitate ekoizleak daudela.
‎Hirugarrenez, baina orain arte esandakoaren besteko garrantzia izanda, poztu egin behar naiz aurkezten dudan lan honengatik, bertan arautzen den gaia batera datorrelako merkataritzan bide erakusle izan zen beste lan batekin. Egin eginean ere, Bilboko Hiriaren Unibertsitate eta Kontratazio Etxe Ohoretsuaren Ordenantzek abenduaren 2an eta 1814ko ekainaren 27an onetsitakoek «Hamar eta Zazpi»garren kapituluan jaso zuten arauketa hori: «Atzeratuak, huts eginak, porrot eginak edo ostenduak; horien motak eta haien porrot egoeretan jarduteko modua».
‎Lekukoa auzipetu ahal izango da, bakarrik, zentzuzko arrazoiak daudenean, epaiketa ekitaldira egiari lepo eman ziola uste izateko. Egin eginean ere, epaiketa ekitaldia bera da, akusatzaile eta akusatuarentzat, armategia; beste modu batera esanda, bertatik hartzen dituzte batak eta besteak borrokarako eta defentsarako armak. Auzitegiak ere bertatik hartzen ditu berediktuaren oinarriak.
‎Horregatik, Maiestate Horren Gobernuak uste izan du trantsizioa gogorregia zela herri honentzat. Egin eginean ere, herri honetan, epaileak orain arte ahalguztidunak izan dira: delituak pertsegitu dituztenak eta horien gaineko epaitza eman du euren berezko ekimenarekin; berberak izan dira auzien instrukzioa egin dutetenak; erabateko ahalmena izan dute, fiskalaren irizpenak baztertzeko, eta hala egin dute sarritan, auzia gauzatzen dagoela nahiz behin betiko epaia emateko unean; euren iritziaren arabera kalifikatu dute delitua eta halaxe jarri dute zigorra, akusazioaren nahiz defentsaren ondorioak aintzat hartu gabe; eta, azkenik, auzialdiko absoluzioaren formula erabili dute, edo, gauza bera dena, prozedura epe-mugarik gabe irekita utzi dute, baldin eta, kondena ezartzeko frogarik izan ezean, euren aburuz sumarioko eginbide urri batzuek akusatuaren aurkako zantzuak sortu badituzte.
2007
‎Agertze hori da, gainera, prozedurak duen izenaren jatorri etimologikoa. Egin eginean ere, agertze hori dela bide, askatasunaz gabetuta dagoenzan atxiloketa zuzenbidearekin bat da herritarrak bere alegazioak egin ditzake atxiloketa arrazoi edo baldintzen aurka, epaileak behin betiko ebatz detorren ala ez.
‎Profesional horien jardunean berebiziko garrantzia du osagai intelektualak, eta hori ezin ahatz dezakete botere publikoek, ezta komunikazio enpresek ere. Egin eginean ere, informazioa ezin da merkataritzako erabakien mende utzi. Orobat, ezin uler daiteke informazio arloko profesionala mertzenario modukoa denik, alegia, prest dagoenik Konstituzioaren egiazkotasun eta aniztasun agindua bazter utzita hedatutako informazio eta berriak jasotzeko.
‎Hain zuzen ere, legeria esparru horretan gauzatu behar da, batez ere, botere publikoei eratxiki zaien zeregina, gizarte esparru guztietan herritarren parte hartzea errazteko. Filosofia horren eragina arau osoan atzeman daiteke; egin eginean ere, parte hartzea benetakoa eta eraginera indartsua izatea. Edozelan ere, hori bat etorri behar da elkartzeko askatasuna errespetatzearekin eta elkarteen bargarria izan dadin, tresnarik garrantzitsuenetakoa da elkarteetan biltzeko jone jardunbidean esku ez sartzearekin, elkarteak suspertzeko aitzakiaz Konstituzioaren aurkako esku hartzeak ezkuta ez daitezen.
‎II. Errepublikak iritsi behar izan zuen, 1931ko Konstituzioarekin, eskubide eta askatasunen arauketa inguruko konstituzio demokratikoetakoen baliokidea izan zedin. Egin eginean ere, Konstituzioaren III. tituluak modu zabalean jaso zituen eskubide zibil eta politiko tradizionalak. Era berean, Konstituzioak lehendenaz sartu zituen Espainiako konstituzio historian, familia, ekonomia eta kulturari buruzko eskubideak.
‎Halaxe bada elkarte guztientzat, arrazoi gehiagorekin izango da elkarte politikoentzat; arean ere, alderdi politikoen xedea da pentsaerak eta esfortzuak barrituta gidatzeko, erakundeen jardunbitzea, gai publikoak demokrazian oinadea laguntzeko eta, botere politikoa gauzatuz, aldaketak eta hobekuntzak eragiteko. Halaber, alderdi politikoak estatu ekintzaren funtsezko tresnak dira, zuzenbideko estatu aurreratu eta zorrotz batean; egin eginean ere, zuzenbideko estatu horrek mugak ipini eta berme eta kontrolak ezartzen dizkio edozein subjekturi, nahiz eta subjektu horrek konstituzio egituran garrantzia izan. Hurrean ere, zenbatenaz subjektuak eta horren eginkizunak garrantzi handiago izan sisteman, hainbatenaz interes gehiago du zuzenbideko estatuak horren araubidea egokitzeko.
‎Halaber, I. kapituluak alderdi politikoak sortzeko prozedurak hobetu ditu, egun dauden xedapenak osatuz, zalantza batzuk argituz eta hutsune batzuk betez. Hortaz, arlo honetan, legeak ez du aldarazpen gehiegirik egin, edukiari dagokionez behinik behin; egin eginean ere, errespetatu egin du Konstituzioak ondorioztatzen duen esku hartze gutxienaren printzipioa. Alderdi Politikoen Erregistroan sortze aktaren eta estatutuen inguruan egindako inskripzioak nortasun juridikoa aitortzen dio alderdi politikoari, jendaurreko egiten ditu alderdiaren eraketa eta horren estatutuak, botere publikoak lotzen ditu eta bermea dakar alderdiarekin harremanak dituzten hirugarrenentzat zein alderdikideentzat.
‎Aldarazpen horien artean daude, orobat, urriaren 29ko 5/ 1992 Lege Organikoa, izaera pertsonaleko datuen tratamendu automatizatua arautu duena, eta, bereziki, azaroaren 26ko 30/ 1992 Legea, Herri administrakoa, eta azaroaren 8ko 30/ 1995 Legea, Aseguru Pribatua Antolatu eta Gainbezioen Araubide Juridikoari eta Administrazio prozedura Erkideari buruzgiratzeari buruzkoa. Egin eginean ere, azaroaren 26ko 30/ 1992 Legea aplikatzen zaie Gizarte Segurantzaren Diruzaintza Nagusiaren kudeaketa egintzei, enpresen inskripzioari, eta langileen afiliazioari, altei, bajei eta datu aldakeketa egintza horiek ofizioz aurkaratzea eta berrikustea. Bestalde, azaroaren 8ko 30/ 1995 Legearen hamabigarren xedatei; aitzitik, Lan prozedurari buruzko Legean xedatutakoak arautu ditu kudeapen gehigarriak idazketa berria eman dio ekainaren 20ko 1/ 1994 Legegintzazko Errege dekretuak onetsi Gizarte Segurantzaren Lege Orokorraren testu bateginaren hamaikagarren xedapen gehigarriari, aldi baterako ezgaitasunarentaldura gauzatzeari dagokionez. ondoriozko prestazio ekonomikoaren es
‎Horren adibide izan zen Agiri Bakuna deritzonak Europako Ekonomia Erkidegoaren Tratatu Eratzailea aldaraztea. Egin eginean ere, Tratatuaren 118.A) artikuluaren ildotik, tratatua indarrean jarri zenetik, estatu kideek sustatu dute lan baldintzak hobetzea, langileen segurtasun eta osasun baldintzetan aurrera egin ahala, baldintza horiek bateratzeko xedea lor dadin. Xede hori indartu egin da, Europar Batasuneko Tratatuak jaso gutxieneko xedapenak ezartzeko prozedurarekin; xedapenok zuzentarauen bidez ezarri eta arian arian aplikatu dira.
‎Baldintza horiek, eta azkenaldiko aldaketa politikoek areagoturiko gizar eskubidea jaso behar dute, greba eskute dinamikak agerian jarri dute indarreko arauak ordezteko beharrizana. Egin eginean ere, arau berriek grebabidea egikaritzeko prozedura arindu behar dute, eta, gizartean garrantzi handiagoa duten interesak babesteko, greba eskubidearen mugak ere ezarri behar dituzte.
‎Orobat, orain arte azaldutakoaren nahitaezko osagarri dira lan honen eranskinetara bildutako aurkibide analitikoak, gaztelania euskara eta euskara gaztelania. Egin eginean ere, bilduma honetan ohikoa denez, aurkibide analitiko horietan modu sistematikoan eta zehatz mehatz jaso dira lan legeriaren lexikoa eta lexiko horrek lege testuan duen kokalekua. Hartara, irakurleak lagungarri izango ditu aurkibideok ere, argitalpen hau erabiltzean.
Egin eginean ere, prozesu demokratiko horren ondorio diren lan arauak jaso dira liburuki honetan, bi hizkuntzatan, gaztelaniaz eta euskaraz, eta zehatzago esanda honako hauek: martxoaren 24ko 1/ 1995 Legegintzazko Errege dekretua, Langige Lege dekretua, Lan harremanei buruzkoa; urtarrilaren 26ko 84/ 1996 Errege dekretua, Gizarte Segurantzan Enpresak Inskribatzeari, eta Langileen Afiliazioari, Altei, Bajei eta Datu aldaketei buruzko Erregelamendu Orokorra onetsi duenaleen Estatutuari buruzko Legearen testu bategina onetsi duena; azaroaren 8ko 31/ 1995 Legea, Lan arriskuen Prebentzioari buruzkoa; abuztuaren 2ko 11/ 1995 Lege Organikoa, Sindikatu askatasunari buruzkoa; martxoaren 4ko 17/ 1977 Erre
‎Betebehar horren arabera, prebentzio ekintza egituratu behar da, horretarako beren beregi izendatutako langile baten edo batzuen jardunaren bidez, horretarako eratutako prebentzio zerbitzuaren bidez edo enpresatik kanpoko prebentzio zerbitzu baten bidez. Horrela, legeak bateragarri egin ditu, prebentzio jarduerak modu ordenatu eta formalizatuan gauzatzea eta egoera desberdinak aitortzea, egoera horietako bakoitzak dituen arriskuen garrantzia, konplexutasuna eta intentsitatea aintzat hartuta. Egin eginean ere, lege honek behar besteko aukerak ematen ditu, lan istripu eta lanbide gaixotasunen mutuen parte hartzea barne, prebentzio ekintza modu arrazoitsu eta malguan gauzatzeko. Gainera, bermatu egiten du aukeratutako antolaketa eredua behar bestekoa izatea, eta prebentzio eginkizunak dituzten langileen independentzia eta babesa, nahiz eta horiek prebentzio zerbitzu gisa ez antolatu.
‎Adibidez, Bigarren Errepublikaren Dekretua, lehen Eusko Jaurlaritzaren edota oraintsu arte indarrean egon den kontratu tipoaren itzulpena. Egin eginean ere, aurrekarien bila joateak XIX. mende hondarretara edo XX. mende hasierara garamatza, euskaraz eta gaztelaniaz edo frantsesez idatzitakodegintza horretan, Bizkaiko Foru Aldundiaren babespean ondutako elebidun aldiz baserritar sindikatuen testu elebidunekoak aurkitu arte. Nabarmen nabarmen, bikaria, nekazaritzaren inguruko lege testu osoak barneratu zituena.
‎Faktore horrekin batera, bada beste faktore bat, hainbat zehaztapenek eragin dutena eta nabariro kanporatu dena. Egin eginean ere, oso zail gertatzen da bizitzeko lokalak eskuratu, erabili eta lupertzea. Estatuaren ekintzak egiazko egoera hori kontuan hartuzeneko loturak dituzte elkarrekin.
‎Hainbatez, azken buruan, lege honetan ezarritako zerga araubideak tratamendua berdinetsi du, legean bertan ezarri kasuetan; egin eginean ere, xedea aurretiaz aipatutakoa da ondasun higiezinak txandaka aprobetxatzeko eskubide errealei buruzko kasuetan, eta aurrekoak modukoak ez diren izaera pertsonaleko eskubideei buruzkoetan, alegia, lehenengoen aurka bereizkeriarik ez egitea.
2008
‎2 Egin eginean ere, uztailaren 25eko 19/ 1989 Legeak aldarazpen esanguratsuak sartu ditu erantzukizun mugatuko sozietatearen araubidean. Batzuetan, Espainiako zuzenbidea sozietate forma horren inguruko zuzentarauei egokitu behar izan zaielako.
‎Agian, bihar etzi sozietate forma desberdinen arteko harremanak beste irizpide juridiko batzuen arabera azalduko dira, baina, osoko eraldaketa hori egin arte, badirudi on izango litzatekeela uztailaren 25eko 19/ 1989 Legeak argiro ondorioztatuko legegintza politika honi eustea. Egin eginean ere, erantzukizun mugatuko sozietatearen kasuan, ezinbestekoa da horren izaera itxia, sozietate partaidetzak askatasunez eskualda ez daitezen, akzioak bezala. Beste alde batetik, eta arrazoi berbera dela bide, sozietate forma hori debekatu behar da, helburua denean aurrezpen kolektiboa zuzeneko finantzaketa bide moduan erabiltzea.
‎Erregelamendu bidez, edota, hala denean, herri administrazio eskudunen arteko hitzarmenen bidez beste datu batzuk ere sar daitezke AEBean, aurrekoak ez diren izapide, berriemate nahiz betebeharrak gauzatu ahal izateko. Gisa bertsuan, erregelamendu bidez ezarriko da zer nolako berezitasun eta baldintzak izan behar diren kontuan sozietatea eratzean nahiz jarduera hastearen ondoriozko tributu betebeharrak eta Gizarte Segurantzakoak betetzean AEB erabiltzeko; egin eginean ere, sozietate forma horien arautegi substantiboa eta publizitateari buruzkoa betetzeaz gain, gogoan izan behar da lege honen bederatzigarren xedapen gehigarriaren 6 paragrafoak aipatu arauketa ere.
‎Ekonomia Intereseko Elkartzeen Legeari helduta, sozietate mota berri horrek aukera desberdinen multzoa osatzen du, kideen jarduera ekonomikoa gauzatzen lagunduz edo jarduera hori erraztuz; zehatzago esanda, sozietate horren ezaugarri nagusi moduan aipa daiteke kideen jardueraren osagarri dela, baina jarduera hori ordeztu barik. Egin eginean ere, europar erkidegoko arautegiak ondorioztatu du sozietate mota hori (Kontseiluak uztailaren 25ean emandako 2137/ 1985 EEE Erregelamendua, Ekonomia Intereseko Elkartze Europarra Eratzeari buruzkoa), eta halakoen bidez, lehengo enpresa elkartzeak ordeztu dira.
‎ez du inolako arauketarik ezarri XIX eta XX. mendeetan, merkataritzako kontratazioan euskara erabiltzeari buruz. Azken urteotan, ordea, Euskal Autonomia Erkidegoan eta Nafarroan euskara eta gaztelania bi biak ofizialak izatearen ondorioz, euskara gero eta gehiago erabiltzen ari da merkataritzako hizkera juridikoan, gizarte eta ekonomia esparruetan batik bat, eta, bereziki, merkataritzako sozietateen alorrean; egin eginean ere, eta oraindik neurri txikian baina esanguratsuan, sozietateok, bai pribatuek eta bai publikoek, euskaraz egiten dituzte euren eratze eskriturak, estatutuak eta sozietate bizitzaren gainerako agiriak, eta hizkuntza horretan idatzitako agiriak kasuan kasuko Erregistro publikoan aurkeztu ahal dituzte gaztelaniazko itzulpenarekin batera, bertan inskribatzeko....
‎6) Testuaren antolaketari dagokionez, beste behin ere artikuluen zatiketari buruzko azalpena eman behar dugu, ez baita beti errespetatu gaztelaniazko terminologia. Egin eginean ere, gaztelaniaz batera zein bestera agertzen dira párrafo eta apartado aipamenak. Euskarazko bertsioan, ostera, orain arte bezala jokatu izan da, alegia, párrafo aipatzeko, paragrafo zein lerrokada terminoak erabili izan ditugu, hori zenbatuta edo zenbatu gabe agertzearen arabera, hurrenez hurren; apartado hitza adierazteko, berriz, idatz zati erabili da orokorrean, baina ez beti, batzuetan gaizki emanda datorrelako gaztelaniaz.
‎7) Gainerakoan, Merkataritza zuzenbidearen konplexutasuna eta hedadura kontuan izanda, benazko hausnarketa egin behar izan dugu euskaraz erabili beharreko terminologiaren inguruan; egin eginean ere, bilduma hau osatzen duten aurreko lanetako esperientzia ez ezik, UZEI bezalako erakundeena ere jorratu dugu, eta, horrez landara, EUSKALTERM datu basea ere erabili dugu, baina horien proposamenak helburu zehatz batekin moldatu eta egokituta: euskaraz berezko testua izatea, irakurlearentzat azkarra eta erabiltzeko erraza dena, baina gaztelaniazko testuaren idazkera eta zentzuari bizkar ematen ez diena.
‎artikulu horretan baimentzen da estatukideek administratzaileen ordainsariari buruzko daturik ez ematea, horien bidez jakin daitekeenean zein den administrazio organoko kideren baten egoera. Egin eginean ere, pentsatu da manu horrek egokitasun eta justiziaren inguruko duda izpiak sorrarazteaz gain, edukirik gabe utziko lukeela Sozietate Anonimoen Legearen 200.12 artikuluan jasotako barne araua.
‎Ildo horri ekinez, ekonomia intereseko elkartzearen araubide osoa eratzea erdietsi da, horrek dakartzan abantailekin: alferreko araurik ez ematea eta Espainiako sozietate zuzenbidearen batasuna handiagoa izatea; egin eginean ere, hori berori behar da, erakunde hori lehenengoz agertzen baita zuzenbide horrek eskainitako elkarte moten artean.
‎Xedapen interpretatzaile hutsen kasuan, ez dago inolako atzeraeragintasunik, xedapenok ez dutelako arauzko baliorik eta antolamendu juridikoa ez dutelako berriztatzen. Aitzitik, zerbait interpretatu edo argitzeko aitzakiarekin, xedapen horiek erabiltzen badira antolamendu juridikoa aldarazteko, orduan xedapenok ezin onar daitezke; egin eginean ere, Kode Zibilak eta Tributuen Lege Orokorrak ez dute onartzen arau interpretatzaileen atzeraeragintasuna, segurtasun juridikoaren printzipioarekin bateraezina delako.
‎Zuzeneko zergetan, ordea, harmonizazioa zailagoa da. Egin eginean ere, estatuek orain arte bi bide zituzten ekonomian eragina izateko: moneta politika eta politika fiskala.
‎Edonola ere, artikulu horretan ez da benetako lege erreserbarik ezarri, erreserba inpropioa baizik: egin eginean ere, benetako lege erreserbak mugatzen du bai ahalmen araudi emailea, bai eta ahalmen legegilea ere; 8 artikuluak, berriz, legearen nagusitasuna besterik ez du ezartzen ahalmen araudi emaileari begira. Gainera, Auzitegi Gorenak 1986ko irailaren 19ko epaian baieztatu duenez, «Konstituzioak berak bakarrik ezar dezake benetako lege erreserba».
‎legeak duen erabateko nagusitasuna, tributuen kasuan dena baitago idatziz araututa. Egin eginean ere, lege erreserbaren printzipioak eta Finantza Administrazioa lotzen duen legezkotasun printzipioak modu nabarian oztopatzen dute ohitura Finantza zuzenbidearen iturri izatea.
‎Bigarrenik, 35.4 artikuluko nortasunik gabeko erakundeetako kideen kasuan. Hala ere, bigarren kasu hori sasisolidaritatea da, kide bakoitzak ez duelako erakundeari dagokion tributu zor osoaren gaineko erantzukizuna; egin eginean ere, kideak erakundean duen partaidetzak mugatzen du kidearen erantzukizuna.
‎Ikuspegi juridikotik helduta, begi bistakoak dira arrazoinamendu horrek dakartzan ondorio onartezinak. Egin eginean ere, interpretatzaileari legea baztertzeko ahalmena ematen zaio, kasuan kasuan ekonomi ahalbiderik agertzen den ala ez aztertzean berak zehazten duelako legea noiz aplikatu behar den eta noiz ez; horretara, segurtasun juridikoa modu nabarian hausten da, eta hori ezin onar daiteke.
‎Kalifikazioa interpretazioaren antzekoa da, eta interpretazioaren esangura zabalean sar daiteke?, baina ez da zinezko interpretazioa. Egin eginean ere, kalifikazioaren bitartez zehazten da eguneroko bizitzako egoera jakin bat arauak xedaturiko egitezko kasu abstraktuan sar daitekeen ala ez.
‎Autore horri ekinez, arau horren bitartez saihestu nahi da tributu betebeharraren sormena alderdien esku geratzea: egin eginean ere, alderdiek negozio akastuna burutu dezakete tributu betebeharra sor ez dadin, eta gero negozio hori ez da deuseztatzen inork ez duelako egikaritzen deuseztasun akziorik.
‎Analogiak ez du ezer berririk sortzen, printzipio juridikoen garapena besterik ez baita erakunde hori; printzipiook antolamendu jakin batean nahitaez dauden heinean, berez dute nolabaiteko arauzko balioa. Egin eginean ere, «lege erreserba» adierazmoldearekin Zuzenbidearen iturriei dagokien arazoa aipatu nahi izan da, eta analogiaren bidezko integrazioaren arazoa esparru desberdin batean kokatzen da.
‎b) Analogiaren irizpidea ezetsi da, tributuen alorreko ulerkera positibista dela eta. Egin eginean ere, jatorrizko positibismo horren ildotik, eta gizabanakoa Estatuaren esku hartzetik babesteko asmoarekin, ezinbestekotzat jo zen tributua onetsita zegoela frogatu beharra. Horretara sortu zen analogia debekuaren eta lege erreserba printzipioaren arteko lotura.
Egin eginean ere, norbanakoek gero eta parte hartze handiagoa dute tributuak aplikatzeko prozeduretan. Ondorenez, haiek nolabaiteko tresna izan behar dute eskura, euren tributu betebehar eta eginbeharrak behar bezala betetzeko.
‎Edozein kasutan ere, arazoa ez dago argi, eta badirudi ulerkera hori ez dela irtenbiderik zuzenena. Autore batzuek baieztatu dutenez. BANACLOCHE edo IBÁÑEZ GARCÍAk?, Administrazioak emandako erantzunaren arabera diharduen zergadunari kuota bakarrik eska dakioke, eta ez berandutza korriturik edo antzeko kontzepturik; egin eginean ere, zergadunak administrazio irizpideari ekinez jardun du, eta berandutza ezin zaio berari egotzi, Tributu Administrazioari baizik, horrek eman dizkiolako jarduteko irizpideak.
‎Tributu legeak aplikatzean, zenbait antolamendu juridikok lurraldetasun printzipioa erabiltzen dute. Egin eginean ere, gaur egun naziotasun printzipioak indarra galdu du tributuen esparruan, eta ohiko egoiliartasunaren irizpidea nagusitu da munduan barrena. Bestela esanda, garrantzi handiagoa du errenta etekinak NON lortu diren, etekinak NORK lortu dituen baino.
‎Argiago esateko, zerga egitatea gauzatzeak ez du tributu betebeharra sortzen, baina gauzatze horrek Administrazioak tributu prestazioa eskuratzea bidezkotzen du, sarrera edo eskuratze hori lortzeko erabili behar diren prozedurak gorabehera. Egin eginean ere, sarrera hori lor daiteke, osorik ala zati batez, zerga egitatea gauzatzeaz batera, gerogarrenean (likidazio egintza burutu ostean), edota aurretiaz (PFEZn bezala, atxikipen eta zatikako ordainketak direla bide).
‎Ezaugarri horrek bereizten ditu, hain zuzen, zerga egitatea eta tributu arauak izan ditzakeen egitezko gainerako kasuak. Egin eginean ere, egitezko gainerako kasuetatik beste betebehar edo eskubide batzuk sor daitezke, zerga egitatearekin lotuta edo zerga egitatea kontuan izan gabe. Horregatik, oso garrantzitsua da tributu bakoitzak bere zerga egitatea argiro zehaztea, zerga egitatea gauzatu arte ez dagoelako zergapetzerik, nahiz eta gainerako egitezko kasuak burutu.
‎...en ikuspuntutik abiatu beharrean, hau da, manu baten aplikazioa baztertzen duen arautzat hartzen den ikuspuntutik?, haien izaera positiboa baieztatzen duen ikusmoldetik abiatuz gero, alegia, tributuaren zerga egitatea ere definitzen duen arautzat hartzen duen ikuspuntutik?, esan daiteke zerga egitatea gauzatzeak ez duela zertan ekarri tributu betebeharraren sorrera, legegileak kontrakoa badio ere; egin eginean ere, zerga egitatea itxuratu eta mugatzeko salbuespen arauak garrantzi handiko eginkizuna du. Hala ere, zerga egitatea gauzatzean, tributuaren menpekotasuna sortuko da zalantzarik gabe, eginbehar desberdinekin (kontabilitate, erregistroeta aitorpen eginbeharrak?).
‎135.2 artikuluaren edukia aurrekontuen esparruaz landa aplikatuz gero, gutxienez zeharkako arbuiatze hori oztopa daiteke; egin eginean ere, manu horri helduta, Estatuak aldi batean bere betebeharrei ezin diela aurre egin adieraz dezake, baina, gerogarrenean kaudimendun bihurtuz gero, berriro hartu lituzke bere gain mailegu hartzailearen betebeharrak.
‎Enkanteaz gain, bada ondasunok besterentzeko bestelako biderik ere. Egin eginean ere, besterentzea lehiaketa bidez buru daiteke, interes publikoa oinarritzat hartuta, edota merkatuko nahasmenduak saihesteko asmoa izanda. Proposamenak egiteko epea bukatzen denetik bost egunen buruan erabaki behar du lehiaketa Ogasuneko ordezkariak.
‎Subjektuaren onarpena garrantzitsua da, akta horiek bihar etzi frogabide izan daitezkeelako; egin eginean ere, subjektua aktetan jasotako egitateei lotuta geratzen da, eta horiek aurkaratu nahi izanez gero, egitezko okerra izan duela frogatu behar du. Ildo bertsutik, subjektuak likidazioa aurkara dezake, baina horretarako argudio gisa aktaren euskarri diren egitateak erabili ahal izateko, egitezko okerra izan duela frogatu behar du.
‎Hortaz, autolikidazioa ez da egitateen adierazpen hutsa edota prozedura hasteko bidea bakarrik. Egin eginean ere, autolikidazioak prestazioaren betepena dakar eta subjektuak tributua azkentzeko borondatea agertzen du, berak kalkulaturiko zenbatekoaren bitartez. Modu horretara betebeharra bete daiteke, Administrazioak geroago, egiaztapeneta ikerketa ahalmenak erabilita, esku hartu gabe.
‎Ekonomi Itunaren erakundeak behin eta berriro erakutsi du aldaketa eta berrikuntzei egokitzeko malgutasun handia. Egin eginean ere, azken urteotan Itunari bost egokitzapen egin zaizkio. Horietarik lehena Balio Erantsiaren gaineko Zerga indarrean jarri zenean gauzatu zen (abenduaren 27ko 49/ 1985 Legea); bigarrena, toki erakundeen finantza sistema eraldatu zenean (ekainaren 8ko 2/ 1990 Legea); urte 27/ 1990 Legea); laugarrena 1993an egin zen, Balio Erantsiaren gaineko Zergaren Lege berriari eta Zerga Berezien Legeari egokitzeko (abenduaren 13ko 11/ 1993 Legea); bosgarren egokitzapena Aseguru Primen gaineko Zerga ezarri, Zerga Bereziak itundu eta zuzeneko zergetan Aldundien eskumen arau-emailea zabaltzeko egin da (abuztuaren 4ko 38/ 1997 Legea).
‎Horrela, Estatuek ezin erabil dezakete dirua inprimatzeko makinarik, ez eta zorrik jaulki ere. Egin eginean ere, Estatuek euren ekonomi politikak kontrolatu eta aurrera eramateko tresna bakarra gorde dute: politika fiskala.
‎Guztiarekin ere, ahalmen horri mugak jarri behar zaizkio, bestela segurtasun juridikoari kalteak eragin ahal zaizkiolako; egin eginean ere, Administrazioari bere egintzen aurka joateko aukera eratxiki zaio, hau da, aurretiaz adierazi izan duena bertan behera utz dezake Administrazioak.
2009
‎Kanbio letra, txeke eta ordaindukoaren antolamendua Genevako erabereko legeriari egokitzean, kontuzko aurrerapausoa eman da, zalantza izpirik gabe eraldatze beharrizana duen merkataritzako zuzenbidea berriztatzeko. Egin eginean ere, merkataritzako antolamenduaren zenbait atal ukitu behar dira, baina balore tituluen esparruan eraldaketa behar beharrezkoa izan da, behin baino gehiagotan salatu delako ehun urte bete dituen arauketak ez dituela behar bezala babesten tituluok barneratutako eskubideak.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia