2001
|
|
Etendako kronologia hau
|
bi
plano narratibotan testuratzen da, eta izenburutik bertatik adierazten zaigun bikoiztasuna bi gerra desberdinen kontaketan gorpuzten da: Hanbre sagardotegiko jubilatuek Gerra Zibilaren inguruan behin eta berriro kontatzen dituzten pasadizoek eta protagonistaren" etxeko gerraren" eszena errepikatuek xehetasun berriak eransten dizkiote narrazioari.
|
2002
|
|
Ikusmolde poetiko horretan sartzen dira donostiar idazlearen lehen bi eleberriak. Haietako lehenak, Egunero hasten delako (1969), txandakatuz doazen
|
bi
plano narratibo independentetan kontatzen ditu abortatu nahian dabilen ikasle gazte baten (Gisèle Sergier) istorioa eta tren geltoki batean eta telefono zentralita batean pertsonaia bitxi baten eta bat edo bi solaskide anonimoren artean gertatzen den elkarrizketa. Plano narratibo desberdinen erabilera konstante bat izan da Saizarbitoriaren eleberri guztietan, eta hartara proposatzen zaigun irakurketan, zineman bezalaxe," muntaketak" garrantzi handia hartzen du.
|
|
Bidaia honetan jazotakoek errotik aldatuko dute Julenen jarrera eta etorkizuna, amaieran, bera ere hilik dagoela ohartzen den arte. Hasieran,
|
bi
plano narratibotan dago antolatuta kontakizuna: lehenengoan, hirugarren pertsonako narratzaile batek Lauaxetaren ibilbidea kontatzen du; bigarrenean, berriz, Julen da mintzo lehenengo pertsonan.
|
|
Argizariaren egunak (1998) izan da Ifrentzuak saileko azken emanaldia. Eleberri honetan heriotzari, eromenari eta idazketari buruzko hausnarketa egiten da, eta
|
bi
plano narratibotan dago egituratuta. Haietako lehenengoan, protagonista narratzaileak, telebistan freelance ari den gazteak, lankide batekin bizi duen maitasun istorio amaiera zorigaiztokoa kontatzen digu.
|
|
Pixkanaka, aita semeen patua korapilatuz doa eta istorioak halako intentsitate ia metafisiko bat hartzen du, irakurleari zirrara eragiteraino. Abenturazko narrazio honen ikuspegi errealistak ez du Epaltzaren prosaren indar narratiboa ezkutatzen, eta autoreak trebeziaz antolatzen ditu
|
bi
plano narratiboak bat etortze kronologiko kasualaren inguruan. Dataren aipu errepikatuak edo bi erbesteratu hauen iragana marrazten diguten analepsi etengabeak dira autoreak istorioan erabilitako estrategia narratibo ugarien arteko bi.
|
|
Nobela ongiaren eta gaizkiaren parabola da. Kasu honetan ere, azkenean bat egiten duten
|
bi
plano narratibotan dago egituratuta istorioa. Plano batean moja mistiko eta idealista baten bizitza kontatzen zaigu, eta haurtzaroan jasan zituen sufrimenduez mendeku hartu nahian borrokatzen den faxista baten gorabeherak narratzen dira bestean.
|
2017
|
|
Ramon Saizarbitoriaren Hamaika pauso n, nazioarekiko konpromiso politikoa da gai nagusia.195 Testuaren erreferente historikoa frankismoaren azken urteak eta trantsizioaren lehenak biltzen dituen garaia da, 1973tik 1984ra bitarteko epea, gutxi gorabehera. Kontakizuna
|
bi
plano narratibotan banaturik dago. Batean, erretratu intelektual eta psikologiko ezin aberatsagoa eskainiz, narratzaile orojakile batek Iñaki Abaituaren istorioa kontatzen digu, ildo nagusitzat garaiak eskatzen zuen konpromiso politikoari neurria hartzeko pro194 Metxaren arrazoimen dogmatiko eta larderiatsu hori eufemismoen bidez aipatzen du Igor Estankonak doinu orokor garbiro laudatzailea eginiko kritikan:
|