2000
|
|
ETAren indarkeria desagertzen joaten den neurrian espainiar oldarkotasuna haundituz joango da. Abertzaleok espainolistak baztertzen ditugun aitzakian
|
bi
komunitate sortzeko saioa dago hemen. Ideiak oso garbiak izan behar ditugu.
|
|
Zentzu honetan, gizarte estataletan egitura burokratikoek gure bizitzaren gero eta atal gehiagotan eskua sartzen dutenez, pertsonartekoharreman zuzenen mundua, batetik, eta gizarteko antolamenduaren maila gorenak, bestetik, gero eta urrunagotzen ari direla esan dezakegu. Egoera honetatik
|
bi
komunitate mota bereizten ditu Calhoun ek: harreman zuzenetan oinarritutakotaldea bata, eta halako harreman zuzenetan oinarritu gabe bitartekotutako harremanetan oinarritzen den taldea, bestea:
|
2001
|
|
|
Bi
komunitate hauek, beste gutxi batzuekin batera asimetrikoak lirateke; desberdintasun horiek beti egon dira eta naturaltasunez hartu behar dira. Berdintasunak dituzten komunitateen artean eta gainera asimetria horren barruan egonda harremana askoz sendoagoa izatea logikoa da.
|
|
Eta zubiak eraiki bi kulturen artean».
|
Bi
komunitateen arteko zubia, errespetua da: «Ez dizut eskatzen nire kultura praktikatzeko, errespetatzeko baizik».
|
|
Aipatutako kasu horretaz gain, protagonistak berak asmatutako beste istorioetan (etxez etxe saltzaile gisara dabilen sekuentzia horretaz aparte), ez dago bi hizkuntzen erabilera sistematikorik. Funtsean, kontakizunaren espazio hipotetikoa kokatzeko balio digun baliapide honek (estazio hori Euskal Herriko edozein estazio izan daiteke), ez digu 100 metro ren kasuan islatzen zuen
|
bi
komunitate linguistikoen konflikto hori hain nabari agertzen. b) Narratzailea protagonista duten beste istorioak, gehienetan lehenaldian kontatuak, eta itxuraz protagonistaren gaztaroari dagozkionak. Bertan, protagonistarekin batera, sekuentzia desberdinetan behin eta berriro pertsonaia berak azaltzen zaizkigu:
|
|
norberaren taldekoarau eta baloreak mantentzen dira eta exotaldea baztertzen da; c) Taldearenkohesio eta tamaina: zenbat eta kohesio handiagoa, distantzia handiagoa taldeenartean, orduan eta tamaina handiagoa, kontaktu aukera txikiagoa eta distantziahandiagoa; d) Kongruentzia eta antzekotasun kulturala, hori beste taldearen hizkuntzaz jabetzea errazten duen faktorea delarik; e)
|
Bi
komunitateen artekojarrerak; eta 2) Aldagai afektiboak, horiek bigarren hizkuntzaz jabetzean lortzenden emaitza indibiduala baldintzatzen dutelarik: a) hizkuntz shocka:
|
|
1 Kohesio sozialerako bidea urratu,
|
bi
komunitate eta hizkuntzak onartuz, etabien arteko komunikazio eta solidaritate bidea urratu, gizarte elebidunbakar batera hurbilduz.
|
|
|
Bi
komunitateen tesian jarduteak (euskaldun/ erdaldun; Euskadi/ Espainia) euskalgintzaren kontra jotzen du. Euskalgintza naziogintzaren oinarrizko zutabea izaten jarraitzen badu, eta egitasmo hori indarkeriaz eta totalitarismoz kutsatuta agertzen den heinean, barruko lotura estutzen duen bitartean ezinezkoa izanen da gizarte gehiengoaren adostasuna eskuratzea.
|
|
Erdaldun elebakarren eskubide indibidualen aitzakian, euskaldunon komunitatearen eskubide indibidual eta kolektiboak hankaz gora jartzen dira. Eta, jakina,
|
bi
komunitateok elkar hartzeko modua ez da komunitate elebidunak bere berezko hizkuntzari uko egitea, komunitate elebakarrak bi hizkuntzak ikasi eta erabiltzea baizik.
|
2002
|
|
Kulturari dagokionez, hurbiltzeko joera dagoen inpresioa daukat, historian izan diren baino hurbilago ikusten ditut. Hala ere,
|
bi
komunitate oso ezberdinak gara, bi nazio ezberdinak garelako. Hori horrela da eta horrela esan behar da, nik uste.
|
|
horra hor Nafarroakokasua. Eredu garesti horrek
|
bi
komunitate ezberdin eta isolatu egotea onesten du.Egon daiteke erdal komunitatean euskarari buruz ezer jakin nahi ez duenik, etabaita euskararenean gaztelania etsaitzat hartzen duenik ere. Elebakarkeria pobreada; itsutu egiten du; elebakarrak pentsaera eta ikuskera mugatua du; zailago duelebakarrak gizartekidearcn kultura begirunez hartzea; elebakarra bere zilborraribegira bizi da, berea baino ez dago.
|
|
–
|
Bi
komunitateetako munduen arteko harremanaren ulerkuntza.
|
2003
|
|
Zaldibia, Garibai eta Pozak zabaldutako ildoa sakoneraino jorratu, eta euskal etnizitatea eraikitzeari ekin zion: horretarako, era homogeneoan irudikatzen zituen
|
bi
komunitate kontrajarri zituen, bata goraipatuz âeuskal komunitateaâ eta bestea gutxietsiz âGaztelaâ (M. Azurmendi, 2000).
|
|
Hiru rogeibat kantari, dantzari eta antzerkilari, horien guzien zuzendari, Pier Pol Berzaitz, Xiberoko idazle, ereslari eta kantaripa regabea. Ikuskizunaren berezitasun handiena da Zaragoza aldeko dantza eta kantari talde batekin lan egin dutela, eta amodiozko historia baten bidez, behialako
|
bi
komunitateen arteko kezkak eta arazoak erakutsi dituztela.
|
|
Kontraesanen artean funtsezko bat aipa genezake: gizarte elebidunaren arriskua
|
bi
komunitateen haustura denez gero, arriskuaekidin nahiak egileak bultzatu ditu esatera euskal idazlea dela bi hizkuntzetatik edozeinetan idazten duen egilea. Eztabaida hori, ordea, gaindituta behar luke aspaldian:
|
2004
|
|
" Inoiz izan al da?" galdetuko balit irakurleak, garai hobeak ezagutu ditugula erantzungo nioke. Beraz,
|
bi
komunitateen »berez kontrajarriak inoiz egon ez luketenak» arteko interaktibitatea amets izatetik errealitatera jaitsi al genezake. Ziur nago ez dagoela zer eginik ez badugu lasaitasuna bermatzen.
|
|
Euskal gizartean ez omen dago inolako arazorik
|
bi
komunitateen arteko elkarbizitza bake santuan eratzeko.84 Arrazoi du horretan idazle azkoitiarrak. Halakoxea da egoera:
|
|
Bi hizkuntza, bi kultura, bi identitate eta
|
bi
komunitate. Kondaira luze eta zakar bat gibelean.
|
|
Lehendabizikoa, Bittor Hidalgo Eizagirrerena: ?
|
Bi
komunitate linguistikoen eskubideak zaintzea da Euskal Herriaren, nola estatuen betebeharra. Legeak erdara jakitea inposatzen du.
|
|
Ele eta kultura bitasunaren dinamika egiazki bi identitate horien ezpalekoa izateko, bi herrien antolamendu nazionalak ezaugarri simetrikoak dituen botere harremanetan oinarriturik egon behar baitu. Nahitaez, halakoxea izan behar du
|
bi
komunitateen arteko botere orekak. Zer du ordea halakoxetik gure ele eta kultura bitasunak?
|
|
|
Bi
komunitateen arteko etena zehazteko unean ez dezagun, otoi, etenaren ezaugarririk behinena azpimarratu gabe utzi, Ordorikaren esanak berez mintzo badira ere. Hain zuzen, etenaren erantzule bakar eta nagusiak erdaldunak dira, ez euskaldunak:
|
|
84 Joxe Iriarte Bikila: . Gaur egun dauden
|
bi
komunitate desberdinak hizkuntzaren baitakoak dira: euskaldunen komunitatea alde batetik eta erdaldunena bestetik, eta horrek tentsioak sortzen dituela oso argi dago.
|
|
Hala ere, ez gaude zeharo bananduak, baditugu kontaktu eta adostasun guneak?. Kolonizazioaz eta
|
bi
komunitateen ikuspegiari buruz, Euskaldunon Egunkaria, 1997/5/14.
|
|
Buru pittin bat duen euskalduna berehala konturatuko da zer adierazi nahi dudan. Euskaldungoa dagoen zorigaiztoko egoera murriztuan egonda, gainerako
|
bi
komunitate erdaldunek gurean duten aukera ideologikoa ezin du eduki hedabide eskaintzan. Horrela, telebistaren eremuan, adibidez, bat bakarra daukagu euskaraz, eta gizarte ideologia bateko eta besteko euskaldunek ikusten dugu hori, gutxienez programa batzuk behintzat bai.
|
2005
|
|
Baina Hegoaldeko erkidego bakoitzeanere badira aldeak, honako alderdi hauen inguruan: erkidego bakoitzaren hezkuntzako lege araudi autonomikoan, autonomia bakoitzak hezkuntza administrazioaren egitura antolatzeko moduan, hezkuntzarako aurrekontuetan eta aurrekontuaren kudeaketan, elebitasunari buruzko dekretuetan eta etab. Halaber,
|
bi
komunitate horietan, Hezkuntza Sistemaren Antolamendu Orokorrerako Legea (LOGSE) onartu zenean hasi ziren eskola curriculuma zehazten, 1990 urtean; lege horrenarabera, Estatu Espainiarreko Administrazio Zentralak curriculumaren% 55 erabakitzen zuen (Oinarrizko Curriculum Diseinua), eta gainerako% 45, autonomiaerkidego bakoitzak erabaki zezakeen, bertako hizkuntzaren ezaugarri berezienarabera, eta...
|
2007
|
|
Mundua ohartu da musulmanen artean badirela sunitak eta xiitak, Irakeko gerra
|
bi
komunitateon arteko borrokaz nahasiagotu denean. Gero, Libanoko labirintoaren osagai nagusietako bat dela ikusi da.
|
|
Horrek Espainiako Estatuan gertatzen denarekin konparaketa egitera garamatza. Bertan
|
bi
komunitate daude, Meneame eta Fresqui. Komunitate bat oso indartsua da eta bestea ez.
|
2008
|
|
Nafarroan
|
bi
komunitate sortzeko arriskua dagoela iruditzen zait, arriskua dela diot, sortu litekeela, ez badaudela. Batzuendako Nafarroa ez da inportanteena, Espainia baizik, eta besteendako ere ez, inportanteena Euskal Herria delako.
|
|
Herrialdea 1830ean sortu zen, beti gerran zeuden Frantzia eta Alemaniaren" koltxoi" gisa. Baina nazioartean ez bezala, Belgika ez da gauza izan bere
|
bi
komunitateen arteko liskarrak leuntzeko. Egun dituen 10 milioi lagunetatik, iparreko flandestarrek %60a osatzen dute, eta %40a Walonian eta Bruselan bizi diren frantsesdunek.
|
|
Flandes eta Walonia banatzen dituen marra horizontala sinplea da oso. Ez, ordea,
|
bi
komunitateak estatu berean lotzen dituen korapilo administratiboa. Bi probintzia ez, hiru dira herrialdean (Flandes, Walonia eta Brusela), eta bakoitzak bere parlamentua du.
|
|
Eta historiaz ari bagara,
|
bi
komunitateen arteko balantza mugimenduak idatzi ditu azken kapituluak. Behinola komunitate txiro eta marjinatua zen Flandes, eskualde aberatsena bilakatu da gaur, eta bere nazio eskubideak agenda eta helburu politiko propioen bidez aldarrikatzen ditu.
|
|
Eta buruhausteak ez dira hor bukatzen. Etorkizunean Belgika konfederazio bat izateak ez du arazo handirik sortzen
|
bi
komunitateen artean. Praktikan, ia horixe da indarrean dagoen eredua, hain da handia flandestar eta waloniarren arteko haustura.
|
|
Elebitasuna ote da
|
bi
komunitateen arteko lotura?
|
|
|
Bi
komunitateek bi hizkuntzak jakingo balituzkete askoz hobe, baina horretarako borondate ona behar da. Euskaldunok hain puristak izateari utzi behar diogu, eta hau lurralde elebiduna izanda, bakoitzak esfortzua egin behar luke guztiz integratzen.
|
|
Euskaldunok hain puristak izateari utzi behar diogu, eta hau lurralde elebiduna izanda, bakoitzak esfortzua egin behar luke guztiz integratzen.
|
Bi
komunitateek elkarrengana hurbiltzeko esfortzua egin behar lukete. Berba egin behar da honetaz guztiaz, eztabaidak sortu.
|
|
Ez dagoela besteak izeneko deusik Euskal Herrian. Egia hori aletzen dugunean eta bere ondorioak ulertzen ditugunean, une horretan, eta bakar bakarrik une horretan, euskara hedatuko da herrialde osoan gaindi; orduan, euskal nazioarekiko atxikimendua orokorra izango da, eta
|
bi
komunitateen mamua desagertu egingo da?.
|
|
–Ustezko
|
bi
komunitateen arteko balizko gatazka, zorionez, inoiz ez da gauzatu. Eta gauzatuko balitz, izugarrizko hondamendia izango litzateke?.
|
|
Integrazioaren bidea omen dugu sendabiderik zuzenena, baina ezer gutxi zehazten zaigu integrazioaren labean berotutako oreak zer nolako osaera eta izaera izango duen. Ez dakigu, alegia,
|
bi
komunitateen arteko integrazioak zer nolako gizaki motak ekoiztuko dizkigun nortasun etnonazionalari dagokionez.
|
|
Badakigu gizarte espazioak gizarte interakziorako eta erregulaziorako aukera garrantzitsuak direla, non zubiak eraiki daitezkeen elkar ezagutu eta elkarbizitzarako. da lan munduak edota formazioarenak,
|
bi
komunitateentzako (etorkinena eta autoktonoena) ohikoak diren neurrian, funtzio sozial hori bete zezaketela. Baina, errealitatea, bestelakoa da:
|
|
Irlanda iparraldeko gatazka eta
|
bi
komunitate nagusien arteko ezjakintasun, mesfidantza eta herra gainditzeko gakoa da heziketa; alta, txikia da eskola integratuen kopurua, eta heziketa bereizia da nagusi.
|
|
Sinesmen ezberdintasunak eta Londresen politika banatzaileak areagotu egin zuten fede katolikoari fidel segitu zion populazioarekiko distantzia. Mendeetan hezkuntza eliza ezberdinen esku egon izanak eta
|
bi
komunitate nagusiak protestantea eta katolikoa, salbuespenak salbuespen, bananduta egoteak haien arteko mesfidantza, herra eta borrokak elikatu izan ditu. Eskola integratuek zubi lana egiten eta sinesmen eta kultura ondare ezberdinak irakasten dituzte 1981etik, oztopo askoren gainetik.
|
|
Gainera, 19 haurtzaindegi integratu daude. Horietan guztietan
|
bi
komunitateetako ikasleen portzentaia paretsua da, %50 ingurukoa.
|
|
Curriculumari dagokionez, esparru zabalagoa hartzen dugu, eta ikasleen notak oso onak izaten dira. Esaterako,
|
bi
komunitateetako kulturak, sinesmenak eta ikuskerak azaltzen dizkiegu ikasleei. Gaelikoa ikasteko aukera ematen dugu, Europako beste hizkuntzez gain.
|
|
Irlanda iparraldean beldur handia dago norbait iraintzeko, polemika sortu eta gatazkaren mamuak berpiztu baitaitezke. Baina guretzat garrantzitsua da historia irakastea,
|
bi
komunitateen ikuspuntuak aintzat hartuz, arazoak konpontzeko eta berriz ez gertatzeko balio dezakeelako.
|
|
Flandestarrek, ildo horretan, frankofonoek hainbat auzitan amore eman behar dutela iritzi diote, baldin eta akordioa hitzartuko badute. Flandestar eta waloniarren arteko ika mikak, baina, aspaldikoak dira; hala ere,
|
bi
komunitateen arteko berradiskidetzea posible dela iritzi diote herritarren bi herenek. Yves Leterme lehen ministroak akordioa lortu ezean dimisioa eman lukeela uste dute ere herritar horiek.
|
|
Flandesen soilik zerrenda flandestarrak bozka daitezke; Walonian, berriz, frankofonoak. BHV barrutian, aldiz,
|
bi
komunitateetako zerrendak bozka ditzakete eta horrek bazterketa eragiten duela salatzen dute flandestarrek. Ekonomiaren eta giza gaien alorretan ere deszentralizazio handiagoa eskatzen du Flandesek.
|
|
Komunitate sunita eta xiitaren arteko borrokak aspaldikoak dira Libanon. Horregatik
|
bi
komunitateen buruzagiek atzo sinatutako bake akordioa historikotzat jo dute. Hezbola talde xiitak eta hainbat talde sunitak salafistak bi komunitateen arteko erasoak amaitzea xede duen zortzi puntuko dokumentua sinatu dute Beiruten.
|
|
Horregatik bi komunitateen buruzagiek atzo sinatutako bake akordioa historikotzat jo dute. Hezbola talde xiitak eta hainbat talde sunitak salafistak
|
bi
komunitateen arteko erasoak amaitzea xede duen zortzi puntuko dokumentua sinatu dute Beiruten. Ibrahim Amin el Saied Hezbolako politika saileko buruzagia eta Hassam Chahal buruzagi salafistak sinatu dute, hain zuzen ere, testua.
|
|
Sinatutako dokumentuak zortzi puntu ditu orotara.
|
Bi
komunitate musulmanen arteko erasoak debekatzeaz gain, probokazio ekintzak ere debekatzen ditu testuak. Tirabirak saihesteko ahalegina egiteko deia egiten die hitzarmenak bi komunitateetako kideei eta, tentsioak baretze aldera, pertsona laikoez osatutako batzordeak eratuko dituzte eztabaidetan eta liskarretan bitartekari lanak egiteko.
|
|
Bi komunitate musulmanen arteko erasoak debekatzeaz gain, probokazio ekintzak ere debekatzen ditu testuak. Tirabirak saihesteko ahalegina egiteko deia egiten die hitzarmenak
|
bi
komunitateetako kideei eta, tentsioak baretze aldera, pertsona laikoez osatutako batzordeak eratuko dituzte eztabaidetan eta liskarretan bitartekari lanak egiteko. Ameriketako Estatu Batuen eta Israelen proiektuen aurrean jarrera bateratua izateko konpromisoa ere jasotzen du testuak eta erlijioan oinarritutako akusazioak amaitzekoa.
|
|
Egile horien lanaren ondorioz, nolabaiteko finomania bat sortu zen, eta horrek suediarmania bat eratzea ekarri zuen. Halako gatazka bat sortu zuen horrek
|
bi
komunitateen artean, baina kultura mailan bakarrik, sekula indarkeria edo elkarren kontrako erasorik gabe, azaldu zuen Jarnefeltek. 1870ean jazo zen hurrengo mugarria, Aleksis Kivi izeneko idazleak Zazpi Anaiak lana plazaratu zuenean.
|
|
Gure gizartea" ulsterizatzen" saiatzen ari dira, kolektibo horiek funtsezko oinarritzat erabilita. Kolektibo horien jatorria eta gehiengoaren identitate kulturala politikoki erabiltzen saiatzen ari dira, espazio soziala ustezko
|
bi
komunitateetan banatuz, benetan dagoen arazoa desitxuratzeko: euskal gizartearen gehiengoak, jatorri eta identitate desberdin horiez haratago, bere oraina eta etorkizuna erabakitzeko duen nahi demokratikoa22.
|
|
22. "
|
Bi
komunitateen" tesiaren adierazpena egina zuen trantsizio politikoaren garaia baino lehen M. Escuderok, eta Hego Euskal Herrian puri purian jarri zuten leialtasun estatalistaren inguruko alderdiek" maletak" adierazpenarekin, autodeterminazioaren aldeko sektoreek Lizarra Garaziko ituna sinatu ondoren, izan zuen babesa ikusita. Zorionez, sektore eta kolektibo horiekiko atxikipenari esker, porrot egin zuten de facto saiakera horiek.
|
|
Hizkuntz erabileraren lehia eskualde elebidunean gertatzen da: Brusela hiriburuan, non immigrazioa
|
bi
komunitateen diskurtso nazionalistaren jomuga den. c) Identitate kudeaketa eta Vlaams Blok alderdiaren immigrazioaren aurkako diskurtsoak menderatutako debate publikoa
|
|
Badira zenbait analisi interesgarri
|
bi
komunitateak immigrazioaren kudeaketa kontrolatzeko nola borrokatzen diren aztertzen dutenak (Boussetta 2000, Jacobs 2001). Etorkinen aldarrikapenei erantzun politikoa emateko premiak, beraz, belgikar gizartea flandestar eta waloniarrengan bereizitako gizarte gisa ezaugarritzen duen horri begiratzen dio zuzenean.
|
|
Garrantzi berezia du flandestar zein waloniar alderdi politikoek 1993an estatu federala sortzen duten uneak. Federalismo horrek
|
bi
komunitateen autonomia aldarriari erantzuten dio, eta bien arteko aurkakotasuna baretu nahi du. Estatuaren erreforma horiek zuzenean eragiten diete immigrazio politikei.
|
|
Bruselan immigrazioa kudeatzeko bi eredu ezberdin daude elkarren ondoan, eta baita multigobernu egoera ere (Favell eta Martiniello 1999). Immigrazioa, horrenbestez, botere federalaren esparru handiagoak lortzeko
|
bi
komunitateen arteko lehiaren tresna bilakatu da. Ildo horretan, Jacobsen argudioaren arabera (Jacobs 1991), bi komunitateen arteko botere borrokak gutxiengoen talde etnikoen txertaketa sustatzen eta zapuzten du aldi berean.
|
|
Immigrazioa, horrenbestez, botere federalaren esparru handiagoak lortzeko bi komunitateen arteko lehiaren tresna bilakatu da. Ildo horretan, Jacobsen argudioaren arabera (Jacobs 1991),
|
bi
komunitateen arteko botere borrokak gutxiengoen talde etnikoen txertaketa sustatzen eta zapuzten du aldi berean.
|
|
Belgikako
|
bi
komunitateen artean hizkuntzaren inguruan zegoen debatea areagotu besterik ez da egiten immigrazioarekin (Martiniello eta Manço 1993: 19).
|
|
19). Premisatzat onartzen da immigrazioa
|
bi
komunitateen arteko tentsioen tresna bihurtuz —Belgikako estatu federalean boterea handitzeko xedez— sartzen dela agenda politiko eta sozialaren barnean. Horixe da beharbada Belgikan immigrazioari ematen zaion trataeraren osagai adierazgarriena. b) Immigrazioaren auzia interpretatzeko ikuspuntu aniztasuna
|
2009
|
|
Baina ez zait egokiena iruditzen. Ikuspegi honekin, bizi ditugun
|
bi
komunitateen arteko bereizketa indartzen jarraitzen baitugu.
|
|
Nevada iparraldean, Oregon hego ekialdean eta Idaho hegoaldean, bizkaitarrak eta espainiar euskaldunak.
|
Bi
komunitateok zein bere aldetik bizi ziren...
|
|
Kantari izan nahi zuten gazte haiek, gutxik lortu zuten?
|
bi
komunitateetan zabaltzen hasia zen kultur desberdintasunaren politizazioaren giltzarrietako bat finkatu zuten, hasieran asko uste ez bazuten ere.
|
|
–Beheko taulan
|
bi
komunitate horien arteko ezberdintasunak agertzen dira. Hasi baino lehen argitze txiki bat.
|
|
–Bai horixe. Hala bada, legearen nahiz mintzoaren bidez,
|
bi
komunitate mota eraikiz, gizarte komunitate osoa sortzen da. Herriarenak munduan kokatzen gaitu, munduan etxeratzen gaitu.
|
|
informazioaren filosofiak eta ikerketa kulturalek elkarreragin ona izan dezaketela.
|
Bi
komunitate horiek etekina atera dezakete honako hausnarketaz arduratzen baldin badira: nola erabil daiteke kultura informazioa interpretatzeko, eta nola erabil daiteke informazioa kultura interpretatzeko.
|
2010
|
|
Araugabetze politika ikaragarri baten barruan, dio Lordonek, Gobernua
|
bi
komunitate oso ezberdini mintzo zaio. Batetik dago nazioa osatzen duten herritarren komunitatea eta bestetik dago mundu mailako finantzek osatzen dutena.
|
|
Carlos Iturgaitzek (PP) Ipar Irlandako gatazkaren eta Euskadiko gatazkaren arteko ezberdintasunak nabarmendu ditu; Irlandan
|
bi
komunitate eta bi talde terrorista aurrez aurre daude IRA eta unionista paramilitarrak eta Euskadin terrorista batzuek euskal gizartearen bizitza ostopatzen diote.
|
|
Irakaskuntza publikoan, sare paraleloa? sortzea ez zuen begi onez ikusten HBk, gizartean
|
bi
komunitate sortzea eragingo zuela argudiatuta. HBren ustez, eskola euskalduna, ikastola?
|
|
–Eta guk esaten genuen Euskal Herri osoa hori baino gehiago zela, ikastolen mugimenduarekin adierazten zen bezala. Hortaz,
|
bi
komunitateen hesiaz gain, beste hesi bat ere jartzen zuen: hesi geografikoa.
|
|
–Formalki ez, baina guraso elkarte eta irakasle sektoreetatik bultzatu genuen plataformaren sorrera, gure jendearekin?, onartu du EEko buruzagi ohi Xabier Gurrutxagak. . Helburua zen plataforma hartan biltzea ikastoletako eta orduko eskola publikoko partaideak, era horretara
|
bi
komunitateen arriskua apurtzeko eta esateko: –Eskola publiko bakarra egin nahi bada, bi sareetan ditugu horren aldekoak?.
|
|
Mikroproiektuek 21 eguneko iraupena dute. Denbora horretan, Ekuadorren udako kolonien hirugarren edizioa egingo da Saraguro kantoiko
|
bi
komunitatetako haur indigenekin, aisialdirako aukera izan dezaten. Hegoafrikan kirol programa sozial bat garatuko da, kaleko gazteei beren bizitza aldatzen laguntzeko, eta gizarte eta hezkuntza jarduera zabala.
|
|
Europar Batasuneko Estatu kide da Zipre, baina han ere gatazkan bizi dira estatua osatzen duten
|
bi
komunitateak, greko zipretarrak eta turkiar zipretarrak. Gatazka horri konponbidea aurkitu nahirik, Ziprerako Estatutu bat diseinatzeko lanean jardun du Upsalako Unibertsitateak (Suedia).
|
|
Aldiz, bat egiteko deia da.
|
Bi
komunitateen ideiatik urrun, eta abertzale izan gabe, baita independentzia ere onartuko lukeen euskal herritar integratu baten oharra eta deia da.J
|
|
Kezka argia sumatzen da, hortaz, komunitate sentimenduaren galeraren karietara. Gai horretan sakontzeko betarik ez badugu ere, geure aztergaiaren harira itzulita, azpimarratzekoa da zenbaitzuk, immigrazioari lotuta, Hego Euskal Herrian
|
bi
komunitateren existentzia aldarrikatu —edo salatu— dutela.2 Iritzi ildo horren aitzindari Manu Escudero har daiteke (1978). Euskadi, dos comunidades izeneko liburu zalapartatsuan, euskal nazionalismoari komunitate nazionalistaz eta bere ezaugarrien garapenaz baino ez arduratzea leporatzen dio.
|
|
Frankismo eta frankismo osteko giro horretan gertatu zen bigarren immigrazio olde handia Hego Euskal Herrian, eta etorkinak oso tresna erabilia izan ziren euskal nazionalismoari aurre egiteko, euskal nazionalismoak espainiar etorkinen bazterketa bilatzen zuela teorizatu baitzen; are gehiago, Euskal Herritik kanporatzea proposatzen zuela. Horrela indartu zen
|
bi
komunitateen teoria, immigrazioaren aurreko euskal nazionalismoaren jarrera itxia irudikatzen zuena.
|
|
Irantzu maitea; noiz onartuko duzue" erdaldunak eta euskaldunak" ez direla
|
bi
komunitate bereizi, baizik eta gutariko bakoitzarengan bizi diren bi nortasun bereizi?
|
|
Egoera konplexuagotu egiten da, kolonizazio politikoa eta kulturala erabatekoa izan ondoren komunitate aborijenaren ondarea salbatu nahi duten lurraldeen kasuan. Artea
|
bi
komunitateen arteko zubi gisa erabiltzeak zentzuzkoa dirudi, eta, besteak beste, joera hori agertu nahi du mostrak; baina bisitariak atzean diren bestelako inplikazio etikoak ere aintzat hartu lituzke, edota baita, bestalde, tradizio indigenako artearen benetako balioaz galdetu, moda kontu hutsagatik nazioarteko arte merkatuan bere txokoa lortzen ari baita azkenaldian. Noski, etxeko saloia apaintzeko australiar pintura indijena koloretsua izatea cool da.
|
2011
|
|
Albert II.a erregeak plazaratutako agiriak ez zuen besterik zehazten. da, haatik, bitartekariak aurretik eginiko lanetik abiatu dela krisia politikoari azkenean irtenbide bat emateko ahalegina.Waloniarren jarreraBeti legez,
|
bi
komunitateen arteko krisia atzetik dator. Eskualdeen autogobernu maila handitzea, Brusela Halle Vilvoorde barrutiaren auzia eta hiriburuaren finantzaketa dira alderdi flandriar eta waloniarren arteko ezadostasunak.
|
|
Berbereak eta arabiarrak ditugu bertan. Mendietan ez daukate harremanik, baina hemen elkarrekin bizitzera behartuta daude», dio arduradun nagusiak.Egia da kanpamentuko toki bereizietan banatuta daudela, baina Saiedek aipatutako
|
bi
komunitateek espazio komunak partekatu behar dituzte bertan; eskola, josteko tailerra, telebista gela. Antza, liskarrak ohikoak dira, eta gertutik ikuskatu behar dituzte kanpamentuko langileek, ezbeharrik gerta ez dadin.Txiroek hartutaNBEren arabera, 3.000 inguru iheslari daude eskualdeko hiru kanpamentuetan, eta 30.000tik gora bertakoek euren etxeetan hartuta.
|
|
lana.
|
Bi
komunitateren arteko elkarbizitza zailari buruz komikotasunetik mintzatzeko gauza izan da Labaki. Ildo beretik, ohiko umore beltzari drama, tragedia eta thrillerra gaineratu dizkio Telmo Esnalek Urte berri on, amona!
|
|
autonomiei atea zabaldu zien," kafea denontzat" printzipioa ezarrita, Katalunia, Euskal Herria eta Galiziaren nahiak giltzapetu zituen, eta autogobernuari eta autodeterminazioari ateak itxi zizkien. Gainera, botereak kontrolatutako komunikabideek barne zatiketa akuilatu dute,
|
bi
komunitateen mamua eta gatazka zibilaren arriskua xaxatuz.
|
|
Dena dela ere, Montrealeko kasu famatuak, edo oro har, Kanada eta Quebeceko murgilketa ereduek badute nabarmentzea merezi duen ezaugarri bat: bai etxeko hizkuntza baita eskolakoa ere, ingelesa eta frantsesa, mundu mailan prestigio handia daukaten eta
|
bi
komunitateetan bizindar linguistiko handia duten bi hizkuntza dira. Aldiz, murgilketa bidez emaitza positiboak hizkuntza gutxituen kasuan ere lor daitezkeela erakutsi du, esaterako, Euskal Herriko kasuak.
|
|
Ondorio nagusi horretara iritsi dira Londresko (Erresuma Batua) Queen Mary Unibertsitateko ikertzaileak, bularreko minbiziaren baheketaren onurak ebaluatzeko orain arte egin den azterketa luzeena egin ondoren. Azterketaren emaitzak “Radiology” aldizkariaren azken alean argitaratu ziren, eta Suediako
|
bi
komunitatetako 130.000 emakumeren jarraipena egin zen. Mamografia erregularrak egin zituztenek bularreko minbiziagatik %30 gutxiago hil zirela egiaztatu zen, proba hori egin ez zutenekin alderatuta.
|
|
Hala ere, aurreko mendeko emigrazioaren kausak eta ondorioak ikergunetzat hartzeak eskatzen zidan zerbait ikastea Karlismoari buruz, euskal mugimendu nazionalista berriaren gorakadari buruz, Espainiako Gerra Zibilari eta Francoren peko bizimoduari buruz, nire subjektuek beren sorterria utzi edo bertan gelditu erabakitzean zer eragin izan zuten neurtzeko bederik.
|
Bi
komunitateetan bizi izana aski izan zitzaidan zuzenean ohartzeko jende gehienak 1960ko errealitate politiko biziari buruz zer nolako muzina egiten zion bere iritzia agertzeari eta are zer beldur izugarria zion horri: egoera amorragarria nire amerikar izaerarentzat.
|
2012
|
|
Hitzaldiak zumaiarrak 2008an kaleratu zuen Riomundo liburuarekin lotura zuzena izango du. Maiak etorkinen mundua landu zuen bertan; migrazio hori nolakoa izan zen, nola iritsi ziren, nola hartu zituzten,
|
bi
komunitateen arteko harreman eza eta identitatea, besteak beste. " Gaur egun bizitzen ari garen immigrazio prozesu horrek askotan gogoratzen digu orduko hura, eta horregatik garrantzitsua da garai hartako immigrazioa ere lantzea", gogoratu zuen Immigrazio teknikariak.
|
|
Hitzaldiak zumaiarrak 2008an kaleratu zuen Riomundo liburuarekin lotura zuzena izango du. Maiak etorkinen mundua landu zuen bertan; migrazio hori nolakoa izan zen, nola iritsi ziren, nola hartu zituzten,
|
bi
komunitateen arteko harreman eza eta identitatea, besteak beste. " Gaur egun bizitzen ari garen immigrazio prozesu horrek askotan gogoratzen digu orduko hura, eta horregatik garrantzitsua da garai hartako immigrazioa ere lantzea", gogoratu zuen Immigrazio teknikariak.
|
|
Belfast eta Derryko nire lagunek diote zauria ixten ari dela. Han
|
bi
komunitate oso desberdin bizi dira elkarrekin. Arazoa konpondu behar da, baina denbora behar da.
|
|
Karakteristiken artean, batzuk azpimarratzekoak dira: lur berean
|
bi
komunitate herrikoi eta etsaituen bizitzea; potentzia handien eragina, lekuan lekuko protagonistak beren zerbitzutan ezarriz; protagonisten isolamendu internazionala, genozidioen eremu hoberena;... Biolentzia nagusia izan den edo den lekurik asko bada: Turkiarren eta grekoen artean, armeniarrak, kurduak eta ingurukoak oposatzen dituena; Libano eta Ipar Eire orain,...
|
2013
|
|
Ibarretxe Planari buruzko saltsaren garaian, ordea, printzipio horren bestelako irakurketa zabaldu zuten ez gutxik: alegia, onespen printzipioa onartuz, Irlandaren batzea
|
bi
komunitateen adostasunarekin baino zela gauzatu hitzartu zutela; hots, errepublikanoek onartu zutela Irlanda baturik ez zela izango unionisten onespenik gabe; hau da, unionistek unionista izateari utzi arte ez zela Irlanda baturik izango. Ez zen hori, jakina:
|
|
Bernardo Atxagak berak sinatzen duen Objektuak atala Antonia Manot Jon Paredes Manot Txikiren amari eskaini dio, eta hori, bere hitzetan,, oso atal berezia da. Nire ustez gaineratu du hemen egon zen momentu bat,
|
bi
komunitateak elkartzeko aukera izugarria eman zuena, eta hori. Txiki, fusilatu zutenean izan zen.
|
|
Batetik, nongotasunean ardazten omen da izaera soziala, eta nongotasun hori
|
bi
komunitate kontzentrikotan gertatzen da: etxea lehenik eta herria gero.
|
|
etxea lehenik eta herria gero. Ondasunekiko harremanetan,
|
bi
komunitate hauek erreferente dira, eta bereziki etxea. Jabetzaren zentzu kolektiboa nagusitzen omen da, eta horren ardura indibiduala.
|
2014
|
|
Denboran harreman anitz bazen
|
bi
komunitateen artean, merkataritzan eta laborantzan bereziki. Gaskoiak eta euskaldunak gaizki moldatzen direla gezur hutsa da, galdetu bestenaz Bidarrai, Oragarre edo Landesetako tratu egileei.
|
2015
|
|
Bien bitartean, ea parada profitatzen den
|
bi
komunitate politiko administratiboen arteko harremana normaltzeko eta, bide batez, normaltzeak berak zer esan nahi duen erabakitzeko.
|
|
|
Bi
komunitateak batera bizi dira Jerusalemen: israeldarrak (kolonoak barne) eta palestinarrak.
|
|
Paradigma berri baten beharra dugula esaten dute bi egileek, zeinak
|
bi
komunitateen beharrak eta nahiak ase, orekatu eta hurbilduko dituen. Izan ere, etorkinak dauden toki batean garrantzia handia dute bi komunitateek.
|
|
Paradigma berri baten beharra dugula esaten dute bi egileek, zeinak bi komunitateen beharrak eta nahiak ase, orekatu eta hurbilduko dituen. Izan ere, etorkinak dauden toki batean garrantzia handia dute
|
bi
komunitateek. Honen harira, aniztasunaren trataera eta inklusioaren printzipioa dira, hain juxtu, euskararen eta integrazioaren alde egin dezaketen beste bi zutabe nagusi.
|
|
Asmo horrekin egin da, beraz, lan hau, bizitako errealitate hori hobeto ezagutzeko, komunitate gutxitu baten ahotsa entzun eta zabaltzeko, eta egoera hobeto ezagutu ondoren, eta benetan
|
bi
komunitate baleude eta haien arteko desoreka egon balitz, beste komunitatea hobeto ezagutu, baloratu eta limurtzeko. bi komunitate zeudenik, eta horrela egotekotan, hori ikertu eta egiaztatu beharra zegoela.
|
|
Asmo horrekin egin da, beraz, lan hau, bizitako errealitate hori hobeto ezagutzeko, komunitate gutxitu baten ahotsa entzun eta zabaltzeko, eta egoera hobeto ezagutu ondoren, eta benetan bi komunitate baleude eta haien arteko desoreka egon balitz, beste komunitatea hobeto ezagutu, baloratu eta limurtzeko.
|
bi
komunitate zeudenik, eta horrela egotekotan, hori ikertu eta egiaztatu beharra zegoela.
|