2010
|
|
Zehazki autore hura izan zen —honela Radl eta Santos— egungo gizarte zientzietan language in contact kontzeptua bera sartu eta zabaldu zuena, berorrek esparru geografiko edo sozio-kultural berean dagoen
|
bi
hizkuntzen aldi bereko izatea adierazten duelarik160.
|
|
Bigarren hizkuntzaren fenomenoak, horrela, ikerketa esparru zabala osatzen du, bai, baina guk jarraian horren inguruko bi kontu bakarrik aipatuko ditugu. Batetik,"
|
bi
hizkuntzen aldi bereko jabekuntza" kontsideratuko dugu, alegia, haur batek —adituen arabera— hizkuntza berri bat hiru urte bete aurretik eskuratzen dueneko jabekuntza237 Kasu horretan" elebidun goiztiarraz" hitz egiten dugu, horra iristeko haurrak —honela Siguan eta Vila238— hiru fase igaro behar dituelarik. Lehenengoan —2 urtera arte—, haurrak" ez ditu bi lexikoak bereizten eta, ondorioz, hizkuntza bateko zein besteko hitzak osotasun bezala erabiltzen ditu" 239 Bigarren fasean —2 urte bitartean—, haurrak atzematen du" zeinuaren arbitrariotasuna" eta, horrela, bereizten ditu ere bi hizkuntzen" lexikoak", baina ez euren" arau morfo sintaktikoak" 240 Aldiz, hirugarrenean —3 urtetik aurrera—, haurrak" desberdintzen ditu bi kodeak, bai lexikalki bai morfo sintaktikoki", exijitzen du" pertsona bat—hizkuntza bat" printzipioa eta" lehen hizkuntza bezalako egiazko elebidun" bihurtzen da241 Bestetik," bigarren hizkuntza baten jabekuntza ikaskuntza" aipatuko dugu, hau da, haur batek —adituen arabera— beste hizkuntza bat hiru urte bete ondoren bereganatzen duenekoa242 Oraingoan, berriz," elebidun berantiarraz" mintzo gara, zeinen garapenari buruz —eta berriz ere Siguan eta Vilaren laguntzarekin243— ohar batzuk bakarrik eskainiko ditugun.
|
2011
|
|
Neeta Lind Bere semea elebiduna izatea eta gutxienez bi hizkuntza menderatzea familia askoren helburu nagusia da gaur egun. Adituek diotenez, hori lortzeko funtsezkoa da oso gaztetatik hastea, eta, horretarako, haurrei, ahalik eta kasu gehienetan, bi hizkuntzek aldi berean komunikazio hizkuntza gisa funtzionatzen duten egoera eta jarduerak erakustea gomendatzen dute. Gurasoek hainbat estrategia erabil ditzakete familian elebitasuna sustatzeko Eskolaz haratago, gurasoek zenbait estrategia erabil ditzakete familian elebitasuna sustatzeko eta
|
bi
hizkuntzen aldi bereko ikaskuntza indartzeko. Familia eleaniztunen kasuan, errazagoa da, oro har, guraso bakoitzak haurrari hizkuntza bat entzun eta hitz egiteko aukerak ematen baitizkio.
|
2012
|
|
Gaitasun hori ere onuragarria da zure gaitasun kognitiborako. Nahiz eta batzuetan esaten den
|
bi
hizkuntzen aldi bereko ikaskuntzak nahasteak sor ditzakeela txikienen garunean, elebitasunari buruzko zenbait ikerketak aurkakoa frogatzen dute. Concordia eta Yorkeko Kanadako unibertsitateek berriki egindako ikerketa baten arabera, Proventzako Unibertsitatearekin (Frantzia) lankidetzan, elebidunak izateak dituen onura kognitiboak nabarmen hautematen dira bi urtetik aurrera.
|