Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 178

2000
‎Alde semantikoaz eta alde estetikoaz ari naiz; adieren alorrean murgiltzen den errealitatea alde batetik, eta adierazteko moduekin eta estetikarekin erlazionaturiko alorra bestetik. Bi errealitate edo alor hauek aintzakotzat hartzekoak dira albistea sortzen denetik uhineratu edo papereratu arteko komunikazio prozesu osoan zehar. Iturrietatik beraietatik garatzen dira bi alor hauek, eta bitartekoak zenbat eta gehiago izan, hainbat eta fidagarritasun txikiagoa eman behar diegu informazioei.
‎Liburutegiak informatizatu eta automatizatzeko prozesuari duela bi urte eskas ekin zitzaion, zalantza askorekin. Prozesuak hainbat kontraesan eta akats jarri du agerian, hala nola, Liburutegi Publikoen Sarea eta Nafarroako Liburutegi Nagusia elkarren arteko loturarik gabeko bi errealitatetzat hartzeak ez duela burubiderik. Nafarroako Liburutegi Nagusiaren gaia, gainera, aspaldi honetan Nafarroako prentsan izan den eztabaida sutsuenetako bat bilakatu da.
2001
‎Baina Bronckart ek beste bi errealitate ere jartzen ditu aurrez aurre, bien artekoharremanak berraztertzeko: hizkuntzalaritza eta hizkuntzen didaktika.
‎hemendik aurrera ostilamendu pertsonala ikusiko dugu hilobien barruan (armak, spatha?, lantza puntak, francisca bat; eta apaindura pertsonalerako elementuak, belarria, eraztuna?). Pieza hauen tipologia eredu germaniar merobingiarrekin lotu behar da. Dena den, ezaugarri hau beste aldaketa konplexuago batzuen isla baino ez da izango, ziurrenik, Pirinioen alde bietako errealitate historiko berrian oinarritua, alegia.
2002
‎Izan ere, zientzi fikzioa eta beste genero literarioak oso desberdinak dira, zientzi fikzioa lantzen dutenen helburua errealitatea aztertzea baita; munduaren arauak aldatuz, mundu berriak sortzea, gure izaera hobeto ezagutzeko. Eta orain plazaratzen ditudan bi nobelatxootan horixe egin dut, bi errealitate ziztrin irudikatu. Bi balizko gizarte ia ezinezko baina hala ere oso hurbil eta beldurgarriak sortu.
‎Bestalde, euskal azpiegitura sarearen konfigurazioa modu esanguratsuanbaldintzatu duen faktore bat bi estatuen arteko muga izan da; garraio azpiegitureidagokienez, herrialdea bi errealitatetan banatu izan duena, eta oraindik ere banatzenduena. XIX. mendeaz geroztik, merkatu, nazionalen?
2003
‎Eta ikus ditzagun beste bi errealitate argigarri: gorpuen %1ek baino ez dute balio beren organoak beste pertsona bati transplantatu ahal izateko, eta balio duten bost gorputatik bat ezin da erabili Espainian, hildakoaren senideek, arrazoi desberdinak direla medio, ez dutelako erabilera solidario hori egiteko baimenik ematen.
‎Ondotik erran dezakegu zer harreman izan duten egiazki bi errealitate horiek mendeetan zehar, eta zer harreman duten gure ustez gaur egun oraino.
2004
‎Bi aldeetako bizilagunen arteko hesia hautsi beharraz mintzatzen da. Ez ote dira kontzeptu horren gibelean bi errealitate desberdin errazki sinplifikatzen. Errealitate sozial bat gauzatzeko mugaz gaindi joateko nahia dago.
‎Laguntzen ote du Iparralde eta Hegoaldeko errealitateak hurbiltzen? Aitzitik, ez ote dira bi errealitateak azkarregi batu nahi?
‎Etxebizitza sozialak eta pobrezia. Milioika euro" lurruntzen" diren bitartean, Elkartzen moduko kolektiboek eta" Etxebizitza Guztiontzat" plataformak bi errealitate larri gogorarazi dizkigute. Elkartzenen arabera, Hego Euskal Herrian 500.000 pertsona txiro daude gutxieneko soldata ere jasotzen ez dutenak.
‎Legeak kontsumitzaile eta erabiltzaileen inguruko aipamenarekin agertu du taldeen interes juridikoak babestekobide eta interesei aipatu erakundeen bi errealitate hori. Alabaina, errealitate hori beste gai baten mende dago, hain zuzen ere, gai eztabaidagarri eta zail baten inguruan arau sustantiboek ezarri dutenaren edo etorkizunean ere ezar dezaketenaren mende.
‎Dena den, horiek salbuespenak dirudite; zehatz mehatz, esan al dezakegu maitasunak eta ekonomiak aintzakotzathartzeko eremu komunik badutela? Horri erantzuteak erronka gaindiezina dirudi, bi errealitateko eremu horiek, sarri, elkar ukitzen duten punturik gabeko dimentsiogisa ikusten baititugu. Bai, denbora eta gogoa behar du, ukitze puntu?
‎Santiagorako erromesaldiak “kontinente zaharraren jatorri espiritual eta kulturalez hitz egiten digu”, nabarmendu zuen Eliza Katolikoaren Sumo Pontifikoa. “Eliza eta Europa estu lotutako bi errealitate dira beren izatean eta destinoan”, gaineratu zuen, “egungo kultura krisia gorabehera, Ebanjelioa funtsezko erreferentzia da oraindik kontinentearentzat”. Jaialdien hasieran, Santiagoko artzapezpikuak, Julián Barriok, tradizioz bezala, Santiagoko Katedraleko Ate Santua ireki zuen, hiru mailu kolpeekin.
‎Balizko liburu horrek" munduko deskribapen osoa edukiko luke", eta horrenbestez" zientzi egiazko proposizio guztiak eta balio judizio erlatibo guztiak" ere, baina ez luke" judizio etiko deitzen dugun ezer edukiko, ezta halako judiziorik inplikatuko duen ezertxo ere". Gorago galderen bi maila nagusi bereizten genituen bezala (goizago edo beranduago erantzun daitezkeenak eta inoiz erantzun ezin [go] daitezkeenak), orain ere bi errealitate maila bereizi beharrean gaude: deskribatu daitekeena (goizago edo beranduago) eta ezin deskribatu daitekeena (ez orain eta gero ere).
2005
‎adieran erabiltzen du. Funtsean, ordea, giza-premiei eta ekosistemari, bi biei egokitutako gestio modua da, edo behar luke izan, bi errealitate horiek, gizakiarena eta naturarena, aldi eta neurri berean aintzat hartzea baita Gizarte Global Iraunkorra eraikitzeko bide bakarra.
‎Aurreko bi errealitateetan zenbait elementu komun bereiz genitzake:
2006
‎Adibidez, Batasunarekin ondo egon nahi du mahai bakarra planteatuz. Biek errealitatera etorri behar dute ordea. Guk Iparraldean mahaia beharrezkoa dela diogu, eta Batera izan daitekeela mahaiaren abiapuntua.
‎Beraz, biok antzeko egoera batean geuden. Orduan, gauza asko egin zitezkeela ohartu ginen eta bion errealitatea antzekoa zenezâ? ¦
‎Espainiako Gurutze Gorriak eta antzeko erakunde sozialek hartu dute parte. eta Once Fundazioa; horri esker, enpresekin partekatu ahal izan dira immigranteak eta ezgaitasunak dituzten pertsonak hainbat esparrutan integratzeko izandako esperientziak. Joaquín Garralda Mundu Itunaren Espainiako Elkarteko lehendakariak nabarmendu duenez, “immigrazioa eta ezgaitasuna bi errealitate dira, eta enpresak aukera gisa hartu behar ditu sektorea gero eta lehiakorragoa izateko eta langileak gustura eta motibatuta egoteko”. Hala, gidan aurkeztutako proposamenen artean, hauek nabarmentzen dira:
‎Errealitatea, dena bat da (dena natura da, dena izpiritu da); gure kontsiderazioak ebakitzen ditu han bi aspektuak. Baina bi aspektuak ezin dira bihurtu bi errealitate bata bestetik beregain. Arrazaren balio biologista, beraz(" das physische Moment") 622, ez da izpirik ukatzen; bakarrik balio biologista bera ez dela biologista soila, ulertu behar da, Hegel/ Ortega-rentzat forma biologiko bat (natura) izpirituaren" bestea" (izpirituaren forma besterendua) baizik ez baita.
‎Gizakia eta bere itzala. Biak errealitate. Hein berean?
‎Urrutirago joan gabe nahikoa da zenbaki honetan bertan Joan Mari Torrealdaik, bere eta Precisaren azterlanei esker, ematen dituen datuak kontuan edukitzea. Bi errealitate objektibo gogoratu ditu argitalgintzari buruz: bata, gure irakurleriaren unibertsoa den urria delarik euskal liburua aspalditxo honetan errentagarritasunik ezaren ertzean dagoela; eta bigarrena:
Bi errealitate orokor dago Estatuko autonomia erkidegoetan:
2007
‎Bizkaian ere, datuak ez dira inolaz ere beharrezko igoera adierazten dutenak. Bi errealitate administratibo, hikzuntzaren bi kudeaketa ezberdin, baina datuok ez dira trunkatzen, ez dira bestelakotzen. Egunotan nonbait irakurri dut euskarak Nafarroan inoiz bizi izan duen egoerarik makurrena bizi duela, baina neronek, ikerketa handirik egin ez dudan honek gauza bera esan nezake euskararen lurraldearen gainerako eremuetarako ere.
‎Azken buruan, legegileak tarte zabala du bi errealitateei tratamendu juridiko desberdina emateko, bi errealitateak juridikoki desberdinak direlako eta hori, printzipioz, ez da EKren 14 artikuluko berdintasun printzipioaren aurkakoa. Baina lege eraketako askatasun hori ez da absolutua; arau arloko desberdintasunek xede nabari eta legitimoa erakutsi behar dute, xede horrekin bateragarria den moduan artikulatu behar dira, eta eskubide, betebehar edo bestelako egoera juridiko subjektiboak talde eta kategoria desberdinei esleitzerakoan ezin da ageriko desberdintasunik egin (abenduaren 11ko 222/ 1992 KAE eta uztailaren 13ko 155/ 1998 KAE).
‎Azken buruan, legegileak tarte zabala du bi errealitateei tratamendu juridiko desberdina emateko, bi errealitateak juridikoki desberdinak direlako eta hori, printzipioz, ez da EKren 14 artikuluko berdintasun printzipioaren aurkakoa. Baina lege eraketako askatasun hori ez da absolutua; arau arloko desberdintasunek xede nabari eta legitimoa erakutsi behar dute, xede horrekin bateragarria den moduan artikulatu behar dira, eta eskubide, betebehar edo bestelako egoera juridiko subjektiboak talde eta kategoria desberdinei esleitzerakoan ezin da ageriko desberdintasunik egin (abenduaren 11ko 222/ 1992 KAE eta uztailaren 13ko 155/ 1998 KAE).
‎Bi fenomeno ezberdin horiek bi ekonomia motadesberdinei dagozkie. Hortaz, beraien analisia egiterakoan, bi errealitate horiekkontuan eduki behar dira. Bestela,, kontraesanak?
‎Hizkuntzak, berriz ere, begikalde kontrarioak erakusten ditu: naturala da eta historikoa (hobeki mintzatuz, natura eta historia ez genituzke pentsatu behar, gizakiari so, bi errealitate kontrario gisa, bi begikalde gisa baizik kontrarioak). Hizkuntzei dagokienez bederen (pluralean), iragaitza naturatik historiara, Humboldt-ek dagiena alegia, zuzen zuzenekoa da:
‎Aristoteles-en aurretik nahiz ondotik, hizkuntza eta pentsamendua eta bion errealitatearekin lotkiaren arazoa, Heraklito eta Parmenides-engandik hasi eta, betiko auzia da filosofian. Platon eta Aristoteles-en aurreko historiaz, ik. Coseriu, E., Die Geschichte der Sprachphilosophie von der Antike bis zur Gegenwart, Tübingen 1975, bol. I, 21 eta hurr.
2008
‎Afalorduan gertatua ulertzeko, ordea, afalaurreko nondik norakoen berri jakin behar? eta, alde horretatik, esan liteke ezen jauregikoek bi errealitate guztiz desberdin bizi zituztela, espazio eta denboraren etxe nagusian bi espazio eta bi denbora maizter?, elkarrekin zerikusirik ez zutenak: ahizpen eta ahizpen arteko auziaren errealitatea, alde batetik, eta markesa anderearena, bestetik.
‎zehatzago esanda, euskalkietako formek berezko bide izan behar dute euskara batuko formetara heltzeko. Besteak beste, hiztegian, sintaxian eta esapideen arloan, euskara batua eta euskalkiak ukipenean daude, bi errealitate horiek bizi biziak direla.
‎Harentzat, kantuak mundua azaltzea ahalbidetzen du, «gertatzen denaren mezulari» bihurtzen du. Kazetari lanarekin parekatu du kantua, biek errealitatea erakustea baitute xede. Gizateria harmonian bizitzeko gunea xerkatzen du kantuaren bidez, ezberdintasunak gainditu, eta gizakiari kantatu nahi dio.
‎Afalorduan gertatua ulertzeko, ordea, afalaurreko nondik norakoen berri jakin behar... eta, alde horretatik, esan liteke ezen jauregikoek bi errealitate guztiz desberdin bizi zituztela –espazio eta denboraren etxe nagusian bi espazio eta bi denbora maizter–, elkarrekin zerikusirik ez zutenak: ahizpen eta ahizpen arteko auziaren errealitatea, alde batetik, eta markesa anderearena, bestetik.
‎Argudio hura VII liburuaren hasieran garaturiko substantzien lehentasun ontologikoaren doktrinatik abiatzen da. ...liarena, hain zuzen) eta horrekin lehenengo argudioaren zailtasunak sortuko lirateke; bestalde, unibertsalak substantziak ez badira, tasunak edo afekzioak baizik, orduan ezin dira esentziaren parte izan, bestela tasunak(" animalia") substantziaren (zaldiaren edo gizakiaren) aurrekoak bailirateke, eta hura absurdoa da; bestalde," animalia" Sokratesen baitan emango balitz, orduan bi errealitateren esentzia litzateke, alegia, Sokratesena eta" gizaki" arena (1038b16 39a14).
2009
‎Gerta litekeena da, alderdi kuantitatibo fisiko eta kualitatibo espiritualaren artean kontrastea egotea, biak kontrarioak ere iruditzeraino (begitarte gozo ederra du, eta karaktere sakatsa). Hala ere alderdi biok, kanpoko itxura eta barruko nortasuna, bereizi bai, baina ez ditugu bi errealitate substantzial diferentetzat hartzen.
‎Kontua da irakasleak poema errezitatu ziòn egunaren biharamunean, halako interesa erakutsi zuen Gabinok, non irakasleak agindu baitzion ezen biharamunean berean igorriko ziola poema, makinaz idatzia: ...orri zela. Helena?, hamazortzi urteko neska ganorazkoa; eta kontua da Gabinok Bécquerren poema buruz ikasi, eta noiznahi errezitatzen zuela bere kolkorako, batzuetan begirada galdu eta ezpainak mugitzen zituen ezin hautemanezko eran, keinu nahastezin batean?, poema hura argizko lur bat balitz bezala, Gabinoren arima erremediorik gabe erakartzen zuena, nola lanparak tximeleta; bi kontu, beraz, eta bi errealitate bateraezin, itxura batean, ezustekoaren bitartekaritza izan ezean; ezustekoak, baina, berandu gabe erakutsi zuen bere ahala, Helena lanean hasi zèn egun berean, Rakelek. Helenaren amak bere etxean hartu zuen, zangoa igeltsuan jarrita gero, hanka hautsi zuenetik hiru egunera; guztiek zekiten etxe hartan Helena etortzekoa zela lehen orduan, Domingo merkataritza estudioetan espezializatutako akademia batera eta Ada eta Maria Bibiana Arte eta Ofizioetako eskolara joan aitzin; esan nahi baita Helena Regina enera iritsi zenean aurkezpen guztiak egiteko aukera izan zuela (aita eta Teofilo Maria lanera irtenak ziren ordurako, eta Damaso Madrilen zegoen), Gabinorena izan ezik, etxekoek lasai uzten baitzuten Gabino, atsedena eta atsedena zen medikuen preskripzioa, nahiz eta, hobera egiten zuen heinean, kanpoko irteerak eta ibilalditxoak ugarituz joan?, nahi zuenean jaiki zedin; hala, bada, egun hartan, Gabino hamarretan jaiki, penduluak bere hots metaliko eten jarraituez markatu zuen ordua, Gabinok gelako atea ireki ahala?, jantzi, amak gauero jartzen zizkion biharamunean jantzi beharreko arropak?, bainugelara joan, non egin beharrekoak egin baitzituen, eta sukaldera joan zen gosaltzeko asmotan, ohi bezala.
‎Iparraldeari erreparatuta, azkenik, ezinbestekoa da bi errealitate bereiztea. Izan ere, Lapurdiko kostaldean hasieratik jaso zen ETBren seinalea Jaizkibelgo igorgailuari esker.
‎Enrique de Bilbaorekin hasten bagara, lehenik eta behin puntu batzuk argi utzi behar direla uste dut. Besteak beste, Enrique de Bilbao Euskal Herrian jaio zela azpimarratu beharra dago (bere burua El paladin de la Vasconia española y liberal bezala kalifikatzen zuen) 23 Bera Montevideora iristean bi errealitateak ezagutzen zituen, bai Uruguaikoa baita Euskal Herrikoa ere. Euskal etxeen artean piztutako gatazka ulertu ahal izateko, bere idatziak oso baliagarriak egingo zaizkigu.
‎Euskal Herrian gauzak ez daude hobeto, nahiz eta alderdi erregionalistek (EAJ PNV eta UPN) behin eta berriz erran gure ekonomia sendo dagoela eta bertze tokietan baino hobeki gaindituko dugula egoera hau. Baina errealitatea hagitz ezberdina da, interes elektoralengatik saltzen digutenak eta egunerokotasunean langileok bizitzen dugunak ez dute zerikusirik, bi errealitate balira bezala, nahiz eta gobernuaren hitzak errealitatetik hagitz urrun egon.
‎Bi ipuin. Bi errealitate.
‎Dena den, guztiarekin bi errealitate batzen dira orain. Alde batetik, esparru juridiko politiko bat agortu da, eta, beste aldetik, hori kudeatzeko Gobernu eta Parlamentu antidemokratiko eta ez zilegia osatu da.
‎Nolanahi ere, kultura eta nortasuna bi errealitate ezberdin direla argi utzi nahi izan zuen, euren artean harremana duten arren. –Sarri, nortasunak kulturen inguruan eraikitzen dira, baina ez beti?.
‎Tokian tokikoa eta globala; Euskal Herria eta Euskal Hiria. Bi errealitate kontrajarri izan beharrean, elkarren osagarri izan behar dutela babestu zuen Calzadak, auzune txikietan oinarritzen den euskal hiria eraikitzeko.
‎Batek irudiak mugimenduan jartzen ditu, besteak forma estatikoan. Baina biek errealitateri egindako soan dute sorkuntzaren abiapuntua, eta denboraren obsesioan. Errealitatea, denbora, barreak eta kea, bien elkargune.
‎Suwa, berriz, Un couple parfait eta M/ Other film laudatuen egilea da. Bien artean errealitatetik fantasiara jauzi egiten duen bidaia istorio bat osatu dute, haur baten begietatik begiratuta.
‎Ilazkirekin egin dut. Euskaldunon bi errealitate horiek agertzea ona da niretzat.
‎Kontua da irakasleak poema errezitatu ziòn egunaren biharamunean –halako interesa erakutsi zuen Gabinok, non irakasleak agindu baitzion ezen biharamunean berean igorriko ziola poema, makinaz idatzia: ...na–, hamazortzi urteko neska ganorazkoa; eta kontua da Gabinok Bécquerren poema buruz ikasi, eta noiznahi errezitatzen zuela bere kolkorako –batzuetan begirada galdu eta ezpainak mugitzen zituen ezin hautemanezko eran, keinu nahastezin batean–, poema hura argizko lur bat balitz bezala, Gabinoren arima erremediorik gabe erakartzen zuena, nola lanparak tximeleta; bi kontu, beraz, eta bi errealitate bateraezin, itxura batean, ezustekoaren bitartekaritza izan ezean; ezustekoak, baina, berandu gabe erakutsi zuen bere ahala, Helena lanean hasi zèn egun berean, Rakelek –Helenaren amak bere etxean hartu zuen, zangoa igeltsuan jarrita gero– hanka hautsi zuenetik hiru egunera; guztiek zekiten etxe hartan Helena etortzekoa zela lehen orduan, Domingo merkataritza estudioetan es...
‎Baina harira itzuliz: euskara lantzen hasi nintzenean, ordutik, nire euskara hobetzen eman ditut ahalegin handienak?, kontrajarriak diruditen bi errealitateekin egin nuen topo: literatura landu eta sakontzeko asko irakurri behar nuen, baina literarioki landu nahi nuen hizkuntzak ez zidan hainbesteraino ematen.
2010
‎Rufi Etxeberria: Une politiko honi so egiten badiogu, agerikoa da bi errealitate politiko edo bi estrategia nabarmen daudela. Batetik, herri honetatik sortu den eta sortzen ari den giro eta ziklo politikoa.
‎Israelek nazioarteko babes handia dauka, militarki izugarri prestatuta dago. Bi errealitateak zuria eta beltza ziren. Irlandan, aldiz, bi aldeak grisak ziren.
‎errealitatearen nondik norakoak ezagutzea baitzuen aurrebaldintza. Eta giza errealitatearen ezagutzarako, errealitatearen baitan beste bi errealitate bereizten zituen: kanpokoa eta barrukoa, edo fisikoa eta psikikoa?, bi tresna:
‎Gaude planteamendu enuntziatibo diskurtsiboa egoki uztartzen dela corpusaren nolakoaz. Gainera, aurrerago ikusiko dugunez, bi errealitate horien artean lotura estua dago, elkarri begira dauden alderdiak topatuko ditugu.
‎Hirugarren zenbaki honen atmosfera nagusiak Afrikara garamatza, Aljeria eta Magreb protagonista direlarik. Bestalde, Ipar Euskal Herriari ere ahotsa ematen dio Erleak, eta aldizkarian agertzen diren hainbat idazlek Piarres Aintziartek, Jean Louis Davantek, Txomin Peillenek bi errealitate horiek, Iparralde eta Aljeria, lotzen dituzte.
‎Zenbaki honen atmosfera nagusiak Afrikara garamatza, Aljeria eta Magreb protagonista direlarik. Bestalde, Ipar Euskal Herriari ere ahotsa ematen dio Erleak, eta aldizkarian agertzen diren hainbat idazlek bi errealitate horiek, Iparralde eta Aljeria, lotzen dituzte. Mohamed Xukri idazle marokoarrak() leku berezia du zenbaki honetan, eta Joseba Sarrionandiaren Tuaregen poesiaren amaiera artikulua ere badago, idazleak argitaratu berri duen liburuaren zatia.
‎GarapenKontseilua (CDPB), Euskal Herriko agente sozial, ekonomiko, politiko eta kulturalak biltzen dituena, eta, bestalde, Hautetsien Kontseilua (CEPB), aukeratuaksuertatu diren lurralde honetako politiko kargudun guztiak biltzen dituen elkartea.Horrek erabakitzeko gaitasuna eskatzen du baina publikoak diren politikak inplementatzeko ahalbidea kargu instituzionaletan oinarritzen dira (udalerrikoak, erregiokoak baita estatukoak). Bi errealitate horien arteko lehia ikaragarria suertatzenda non estatuak dituen konpetentzia handiak ez dituen galdu nahi, eta Euskal Herrimailan dauden agenteen borondateak ukitzen dituzten erabakien kontrola ere nahiduten. Azkenean, bi korronte horiek bat datoz eta etorkizunean horren emaitzakikusteke daude.
‎Master horiek lau urtez egongo dira sarean, eta orain graduatu ondoko prestakuntza erreferentzia nagusia dira lanbide arlo honetan espezializazioa osatu nahi duten graduatu guztientzat. Kalitatezko prestakuntza Europako graduondoko itzulpengintzaren erreferentzia sare bat sortzeko ekimena Europan eremu profesional horretan dauden bi errealitateren aurrean sortu da. Alde batetik, kalitatezko hizkuntza zerbitzuen eskariak gora egin du Batasunaren globalizazio ekonomiko gero eta handiagoaren aurrean, eta, bestetik, itzultzaile kualifikatuak behar dira estatu atxikietako Europako hizkuntza jakin batzuetarako, azken urteotan unibertsitateak itzulpengintzan prestakuntza urria izan edo ez.
‎errealitatea aldatzeak —klaseetan banatuta dagoen gizarte batetik klaserik gabekora— errealitatearen nondik norakoak ezagutzea baitzuen aurrebaldintza. Eta giza errealitatearen ezagutzarako —errealitatearen baitan beste bi errealitate bereizten zituen: kanpokoa eta barrukoa, edo fisikoa eta psikikoa—, bi tresna:
‎Beraz, jarrera zentzudunena, errebindikazio hori, akordioa eta negoziazioa baliatuz bideratzea zela. Tematu gaitezkeelako Konstituzioa eta Estatutua giltzaz ixten, baina badira bi errealitate ukaezinak direnak. Lehena, Espainiako Konstituzioak duen babesa duela euskal gizartean.
‎Egia da, bai," gizakia hizkuntza" binomioa ezin dela guztiz deszifratu —gogora dezagun biak daudela etengabeko elkarreraginean eta biak direla fenomeno aldakorrak—, baina horrek ez du esan nahi fenomeno bikoitz horrenganako nolabaiteko hurbilketa posible izango ez denik. Helburu horrekin heltzen dio Weisgerberrek, hain zuzen, aipatutako" hizkuntzaren giza legeari", eta —gizakiaren beraren baldintzapen linguistiko orokorraz hitz egin eta gero— ageriko bi errealitate aztertzen ditu luze eta zabal: gizabanakoari dagokion" ama hizkuntzaren legea" eta gizataldeari dagokion" hizkuntza komunitatearen legea".
2011
‎Zure ustez, hemengo egungo egoera politikoan horren berri eman behar da. Ez, batere ez. Bi errealitate dira, bi gizarte, bakoitzak bere legeak ditu. Interesatzen ahal gara, baina hau hauteskunde kanpainan esplikatzea, inola ere ez! Zu Baiona ekialdean aurkeztuko zara.
‎Gaindegiak ekonomiari buruzko mahai ingurua antolatu zuen iaz. ARGIAk" Muga bat... bi errealitate?" adierazi zuen erreportajean.
‎Horrek nolabait, agente horien botere hartze edo empowerment prozesu bat eragiten du. Beraz, merkatu arrakasta eta aurrerakuntza soziala batera joan daitezkeen bi errealitate dira (Moulaert, Martinelli, Swyngedouw eta Gonzalez, 2005).
‎Horrek dakartzan zailtasunekin: bi erabaki gune ezberdin eta bi errealitate ezberdin daude. Harro egoteko eta pozik egoteko moduko esperientzia izan da.Bestalde, Zizurkilen hamarkada luze batez etxebizitza berririk ez da egin, eskaera oso handia dagoenean.
‎Begien bistan daukagun grafikoak bi errealitate nabarmentzen ditu: batetik, urte beltzak bestelakoak baino gehiago dira, hamarretik sei; eta, bestetik, igoaldiak, lau bakarrik izanik ere, indartsuak dira, jaitsierak baino askoz indartsuagoak.
2012
‎Ez. Hasteko, aitortu behar da bien errealitateak ezberdinak direla. Hedabideek zabaltzen dituzten goiburuei oso erraz segitzen zaizkie sarritan.
‎Hala ere, gehien harritu ninduena bertako klase politikoaren abertzaletasuna izan zen, Kataluniako eskubide nazionalak tinko defendatzera dei zuzena egin zuena. Badakit politikoki ez dela zuzena konparaketen tentazioan erortzea, bi errealitate nazional ezberdinak direlako hangoa eta hemengoa, baina zer nahi duzue esatea: Bartzelonako giroak liluratuta utzi ninduen, eta euskaldun gisa mirespena eta inbidia puntu bat ere besterik ezin nuen sentitu katalanekiko.
‎«Zergatik Samandal izena? Arrabioa uraren eta lurraren artean bizi den anfibioa da, eta gure filosofia ezin hobeki erakusten du, gu ere bi errealitateren artean bizi baikara: irudiak eta hitzak, gerra eta bakea, kontzientzia eta axolagabetasuna...».
‎Baietz Ipar Euskal Herriak. Gobernantzari buruzko eztabaidan bi ahots altxatu dira, bi errealitate ezberdinen isla. Parisek ez du nahi lege koadroan agertzea Euskal Herriarentzat nahi duena.
‎Migratzailea, esan dugunez, estatu batera iritsiko da, baita nazio bateraere. Baliteke bi errealitateen arteko kontraesanik ez gertatzea, edo kontraesanhori gutxiengo baten ardura hutsa izatea, sozialki adierazgarria izan gabe.Baina lurralde horretan estatuak bultzatutako nazioarekin bat egiten ez duennazionalismo esanguratsu bat baldin badago, nazio gatazka mahaigaineratzenda; eta lurralde horretako herritarrek jarrera bat hartuko dute afera horren aurrean, baita immigranteek ere.... Edonola ere, bere nazio proiektua zalantzan jartzen duenmugimendurik egon edo ez, estatuak bere nazio egitasmoa hedatzen du herritarrenartean, edo horretan saiatzen da?, eskura dituen gizarte erakunde ororen bitartez, eta egunerokotasunean presente dauden eta zalantzan jartzen ez diren ekintzaugarien bidez (ik.
‎59). Finean, bi errealitateek, migrazioei dagokiena, batetik, eta nazioari edo estatuari loturikoa, bestetik, logika desberdinei jarraitzen diete, eta bakoitzak ordena bati bide ematen dio, Abdelmalek Sayad ek (2010) erakutsibezala, nazio ordenari eta migrazio ordenari, hain zuzen.
‎Beraz Herrerok Bilbo modu oniriko batean eraldatzen du, bi errealitatetan banandua dagoena, baina eguneroko errealitatea alboratu gabe, nahiz eta arima arrotz baten egoitza modura agertzen den. Artistak metamorfosirako duen naturako elementuen joera honek hiriaren irudiei eragiten die, ametsezko itxura bat emanez, normaltasunaren trazu batzuen gainean bada ere.
‎«Garun perlesiadun haurra» esapidea neutroa den arren, ezgaitasun hori tragedia modura ulertzen dugu oraindik ere; dun atzizkia erabili arren, ezgaitasuna pertsonari gertatutako ezbehartzat hartzen dugu beti, eta itzulinguru semantikoetara jo beharra sentitzen dugu, bi errealitateak nahas ez daitezen. Badirudi pertsona ezgaitua haurra, emakumea edo gaztea dela zehazten dugunean, alde batera uzten ditugula, sorginkeria bidez bezala?, ezgaitasunekiko aurreiritzi negatiboak; haur, emakume edo gazte izateak ezgaituei berezkoa ez duten gizatasuna emango balie bezala.
‎Inkestatuaren irudikapenak kontuan hartu ez ezik, ikertzailearenak ere hartu behar dira. Orokorrean, teoria konstruktibisten arabera, bi errealitate mota oinarrizko dira: maila fisikoan oinarritzen den errealitatea, alde batetik, eta irudikapenen mailan oinarritzen dena, bestetik.
‎Inkestek ez dute esaten gertatuko dena, baizik eta inkesta egileek gerta dadin nahi dutena. Horrelako tresneria eta bitartekoak erabiliz manipulatzen gaituzte; horrela sortzen dira, gutxienez, bi errealitate: manipulatzaileek erabiltzen dutena eta errealitatea dela sinestarazi diguten hori.
2013
‎Muga horien inguruan, izan ere, badira tribuak eta leinuak, estatuen marren gainetik egiten dutenak, orain alde batera eta orain bertzera, estatuen errealitatearen azpian bertze errealitate bat balego bezala, biztanleen mendeetako ohiturei lotua. Bi errealitate horien talkaren ondorioz, beraz, tentsio iturri ohi da ingurumari hori, arabiar herrialde ez gutitan. Balad al Xams en berdin.
‎Muga horien inguruan, izan ere, badira tribuak eta leinuak, estatuen marren gainetik egiten dutenak, orain alde batera eta orain bertzera, estatuen errealitatearen azpian bertze errealitate bat balego bezala, biztanleen mendeetako ohiturei lotua. Bi errealitate horien talkaren ondorioz, beraz, tentsio iturri ohi da ingurumari hori, arabiar herrialde ez gutitan.
‎–Egun Brasilen diren bi errealitate kooperatiboak kaltegarriak dira kooperatibismoarentzat. Kooperatibismo tradizionalaren eta kooperatibismo sozial eta enpresa kooperatibismoaren arteko banaketak ez du onik egiten.
‎Kooperatiben Legea eta ordezkaritza kooperatibo ofiziala duen egitura izan dira eta dira kooperatibek aurrera egiteko duten eragozpen nagusia. Bi errealitateak alderatzea izan da ikerketa honen jomuga, eta, egindako ekarpenetatik, Brasilgo mugimendu kooperatiboa bultzatzea.
‎Garbi geratu zaigu soinua eta letra bi errealitate desberdin direla. Beraz, idazten den bezalaxe ahoskatu behar delako ustea erdia ustela da.
‎Andoaingo Udalean Hizkuntza Ofizialak erabiltzeko irizpideak (HOEI) onartzea izan zen lehen aztergaia. Bi errealitate kontuan hartzen ditu planak, batez ere: Udalak herritarren hizkuntza eskubideak eguneroko jardunean egiazki bermatu behar dituela, eta, udalaren ardura dela erabilera areagotzea bere barruko jardunean.
‎Muga horien inguruan, izan ere, badira tribuak eta leinuak, estatuen marren gainetik egiten dutenak, orain alde batera eta orain bertzera, estatuen errealitatearen azpian bertze errealitate bat balego bezala, biztanleen mendeetako ohiturei lotua. Bi errealitate horien talkaren ondorioz, beraz, tentsio iturri ohi da ingurumari hori, arabiar herrialde ez gutitan.
2014
‎Mendebaldeko egungo gizartea oso sentsibilizatuta dago animalien kontrako tratu txarrekin. Gauzak horrela, ulertzeko modukoa da bi errealitate horiek gero eta maizago eta bortitzago talka egitea. Tradiziozaleak itsu itsuan aritzen dira tradizioak defendatzen tradizio direlako, normalean bestelako arrazonamendurik gabe.
Bi errealitateen arteko konparaketan, ondorioak askotarikoak izan daitezke eta hausnarketarako aukera handia eman dezakete, kezkatua dagoen jende desberdina batuz gero.
‎Lehenengo erantzuna printzipiozkoa da: biak bi maila edo bi errealitate arras diferenteri begirako kontuak direlako; arrazarena kontzeptu natural/ zoologikoa da, herria/ nazioarena kontzeptu espiritual/ historikoa. Arraza (odola, natura) eta nazioa (historia, espiritua), azpian lurra eta gainean itsasoa bezalatsu, errealitatearen bi maila diferente dira, bata bestearekin zerikusi gabekoak, bata bestea gabe ematen ez badira ere1495 Bigarren erantzuna historiko enpirikoa da:
‎Hizkuntza alemanak, eta tradizio politiko alemanak (austriarrak, bereziki), garbi bereizten du Estatua eta nazioa: kultura hartan bereizkuntza horrek bere leku eta inportantzia jakina du Ilustrazioaz gero, praktikan bezala teorian (oroit austromarxismoa) 1652 Renanek ere bi errealitateak garbi bereizten ditu. Bakarrik, alemanek Estatu deritzotenari berak konferentzia honetan nazio deritzo beti; alemanen nazioa izendatzeko, aldiz, behin arraza (bere hizkuntza, lurralde propioekin definitzen dena, ikusia daukagunez), bestean herri, tribu, multzo etnografiko, etab., hitz ezberdinak erabiltzen ditu, nazio ere bai noiztenka, baina terminologia finkaturik ez dauka.
‎Are are gutxiago politikak. Frantzia eta Alemania bi Estatu, bi errealitate, kultura, bi mundu total diferenteak dira, bata bestearen kontrarioak edozertan eta den denean. Eta joaira honetan berez etorri da:
‎Honako honetan datza: kategoria ezberdin bitan kokatutako elementu bi errealitatean diren baino ezberdinago balira bezala hautematea. Logika berari jarraituta, maila bereko kideak elkarren artean benetan diren baino berdintsuago ikusteko joera dago (Sales Wuillemin, 2006).
‎Collage surrealista baten autorea bailitzan," hasiera batean bateraezinak diren bi errealitate elkarren ondoan itxuraz inkongruentea den eskala batean ezartzeagatik bereiz dezakegu subkultura brikolajezalea, eta hor sortzen da batasun esplosiboa. (?) Collage esaten duenak irrazionala diola" adierazten du Max Ernst ek (1948).
‎XXI. mendearen hasieran, euskal gizartean elkarrekin bizi diren bi errealitaterekin egiten dugu topo1 Alde batetik, gero eta demokratizazio prozesu gehiago sortzen ari dira, bai oldarka (behetik gora, herritarrek bultzatuta), bai gonbidapenez (administrazioek estatuekproposatuta). Beste alde batetik, emakumeak gero eta presentzia handiagoa dute demokrazia ordezkatzailearen egitura publikoetan eta erabaki publikoaren kudeaketan.
Bi errealitate horien intersekzioan problematika berri bat sortzen da: emakumeen partaidetzaren egitura gero eta askotarikoagoak diren demokratizazio prozesuetan.
‎Bere buruaren gainetik balio kolektibo bat lehenetsi zuen, txapelaren eta txapelketaren balio hori funtzio kulturalaren barruan jarriz. Jokoa eta jolasa aldi berean gertatzen diren bi errealitate dira, elkarren osagarri direnak, paradoxikoki. Jolasak zabaldu eta aberastu egiten du jokoaren esparru hori, eta ahalbidetzen du lehia funtzio kulturalaren barruan kokatu ahal izatea eta helburu zabalago batzuei begira jartzea:
2015
‎Etxe huts asko dago Durangon, baina jende asko etxebizitza lortzeko zerrendetan. Zelan uztartu bi errealitate horiek?
‎Aldean daramatza beti, eta errealitateari estu oratzeko modurik behinena begitantzen zaio. Bi errealitate zati ñimiño dira, hauskaitz, leun eta hotz. Baina eskua harri bila patrikan sartzen duenean, paper txatal madarikatu horiekin egiten du topo.
‎Izan ere, parekagarriak iruditzen zaizkio bi errealitateak: –Oinarria bera da:
‎Atal honetan EAEko alderdipolitiko bakoitzak etorkizunari begira EAErako errealitate linguistiko desberdinak desiratzendituztela erakutsiko da. Ezker Abertzaleak bi errealitate linguistiko ideal irudikatu dituetorkizunerako: lehenengoa, herritar eleanizdunez osatutako Euskal Herri euskalduna eta, bigarrena, euskarak, gaztelaniak eta frantsesak osatutako Euskal Herri eleanitz berdinzalea.Bestalde, EAJk, Ezker Anitzak eta PSE EEk elebitasunaren aldeko hautua egin dute. EAJk etaEzker Anitzak elebitasun erreala desio dute, non euskara eta gaztelaniaren ezagutza eta erabileraorokortua izango den.
‎Aurreko grafikoan eta honetan ikusi dugunaren arabera, joera orokorra zein den ikus genezake.Abiapuntu erdaldunena zuten udalerrietan badirudi hainbat aldagaietan euskara indarra hartzen aridela, hizkuntza gaitasunaren gaian bereziki; goiko muturreko udalerrietan, aldiz, bestelako joeradaukagu, eta euskararen indarra atzeraka ari da. Bi errealitate horiek, azkenean, duela 30 urteEAEn zeuden errealitate soziolinguistiko muturrenekoak aldatzen ari direla, eta nolabaiteko konbergentzi baterako joera egongo litzatekeela adierazten dute, eta zehazki, muturreko habitat horiekdesagertzen edo agortzen arituko liratekeela.
‎Objektu geometrikoen adierazpenak erakusteko muga nabarmen horrek fenomeno didaktiko bat eragin dezake, alegia, gardentasunaren ilusioa, «fenomeno horren arabera, irakasleak adibidea eredu gisa edo klase baten ordezkari gisa interpretatzen duen bitartean, ikasleak adibide soil hori besterik ez du ikusten». Fenomeno horrek matematikaren bi errealitateren arteko distantzia erakusten du. Alde batetik, ezagutza zientifiko gisa, matematikaren eraikuntzak dinamika propioa du.
‎Bestetik, eskoletan, irakaskuntza objektu labelatu eta kristalizatu gisa erakusten da. Hori horrela, bi errealitate horien arteko distantziaren adibide da gardentasunaren ilusioa.
‎markoa eta pribatizazioak. AEFko gobernuak ekialdeko markoa mendebaldeko markoarekin parekatzea erabaki zuen nahiz eta bi errealitate oso desberdin ziren. AEDko industriaren produktibitatea baxuagoa zenez, markoen balioa parekatzeko erabakiak ekialdeko industriari kalte egin zion, alde batetik, bere produkzioak ezin zuen lehiatu Mendebaldekoarekin eta, bestetik, herrialde sozialista ohietako merkatuak galdu egiten zituen dibisa indartsu bat erabiltzeak sortzen zuen garestitzeagatik.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
bi 133 (0,88)
Bi 32 (0,21)
biak 2 (0,01)
biek 2 (0,01)
bietan 2 (0,01)
bion 2 (0,01)
Biak 1 (0,01)
Biek 1 (0,01)
Bien artean 1 (0,01)
bien 1 (0,01)
bietako 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
bi errealitate horiek 30 (0,20)
bi errealitate ezberdin 10 (0,07)
bi errealitate desberdin 6 (0,04)
bi errealitate bereizi 4 (0,03)
bi errealitate egin 4 (0,03)
bi errealitate diferente 3 (0,02)
bi errealitate guzti 3 (0,02)
bi errealitate hauek 3 (0,02)
bi errealitate paralelo 3 (0,02)
bi errealitate adierazi 2 (0,01)
bi errealitate baizik 2 (0,01)
bi errealitate bateraezin 2 (0,01)
bi errealitate bestelako 2 (0,01)
bi errealitate bizi 2 (0,01)
bi errealitate ezberdindu 2 (0,01)
bi errealitate kontrajarri 2 (0,01)
bi errealitate linguistiko 2 (0,01)
bi errealitate lotu 2 (0,01)
bi errealitate maila 2 (0,01)
bi errealitate oso 2 (0,01)
bi errealitate administratibo 1 (0,01)
bi errealitate alde 1 (0,01)
bi errealitate alderatu 1 (0,01)
bi errealitate antzeko 1 (0,01)
bi errealitate argigarri 1 (0,01)
bi errealitate arras 1 (0,01)
bi errealitate autonomiko 1 (0,01)
bi errealitate azkar 1 (0,01)
bi errealitate aztertu 1 (0,01)
bi errealitate banaezin 1 (0,01)
bi errealitate banandu 1 (0,01)
bi errealitate banatu 1 (0,01)
bi errealitate bat 1 (0,01)
bi errealitate batu 1 (0,01)
bi errealitate bereiz 1 (0,01)
bi errealitate bideratu 1 (0,01)
bi errealitate distantzia 1 (0,01)
bi errealitate elkar 1 (0,01)
bi errealitate erakutsi 1 (0,01)
bi errealitate ere 1 (0,01)
bi errealitate eremu 1 (0,01)
bi errealitate esentzia 1 (0,01)
bi errealitate etorri 1 (0,01)
bi errealitate ez 1 (0,01)
bi errealitate ezagutu 1 (0,01)
bi errealitate fantasia 1 (0,01)
bi errealitate garbi 1 (0,01)
bi errealitate gatazka 1 (0,01)
bi errealitate hain 1 (0,01)
bi errealitate hartu 1 (0,01)
bi errealitate historiko 1 (0,01)
bi errealitate hitz 1 (0,01)
bi errealitate hori 1 (0,01)
bi errealitate iruditu 1 (0,01)
bi errealitate jabetu 1 (0,01)
bi errealitate juridiko 1 (0,01)
bi errealitate juridikoki 1 (0,01)
bi errealitate konparaketa 1 (0,01)
bi errealitate kontraesan 1 (0,01)
bi errealitate kontrario 1 (0,01)
bi errealitate kontu 1 (0,01)
bi errealitate kooperatibo 1 (0,01)
bi errealitate larri 1 (0,01)
bi errealitate lokia 1 (0,01)
bi errealitate mota 1 (0,01)
bi errealitate nabarmendu 1 (0,01)
bi errealitate nahasi 1 (0,01)
bi errealitate nazional 1 (0,01)
bi errealitate neurtu 1 (0,01)
bi errealitate objektibo 1 (0,01)
bi errealitate ongi 1 (0,01)
bi errealitate orokor 1 (0,01)
bi errealitate politiko 1 (0,01)
bi errealitate posible 1 (0,01)
bi errealitate sortu 1 (0,01)
bi errealitate sozial 1 (0,01)
bi errealitate sustantzial 1 (0,01)
bi errealitate tratamendu 1 (0,01)
bi errealitate ukaezin 1 (0,01)
bi errealitate zati 1 (0,01)
bi errealitate zenbait 1 (0,01)
bi errealitate ziztrin 1 (0,01)
bi errealitate zuri 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia