Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 12

2008
‎Aurrekontuen legeak izaera berezia du, tramitazio prozedura aztertzen dugunean ikusiko dugun moduan. Edozein kasutan ere, beste lurralde erakundeek ere. Autonomia Erkidegoek, Aldundiek eta udalek, euren aurrekontuak onetsi behar dituzte.
2017
‎EEP izanen da, dudarik gabe, beste lurralde erakundeekin eta Estatuarekin so lastatzeko eta hitzartzeko esparrua. Euskal elkargoak baldin badu hizkuntza politi karen gidaritza nagusia, EEPren baitan adostuko dira kudeaketa kontuak.
‎Estatua EEPren kide de nez, egia da zilegitasuna duela bere eremuko beste lurralde hizkuntzen kasua azter tzeko, esperientzia interesgarrien arteko trukaketa eraikitzailea eginez. Azterketa so ziolinguistikoa aldiz, HELEP batek egiten ahal du berez, diagnostiko gisa; ez du baitezpada eskatzen beste lurralde erakundeen esku sartzea.
‎kultur eskubideen erres petua. Izan ere, NOTRe legeak, bere 103 artikuluan aitortzen du Estatuak, beste lurralde erakundeekin batera, kultur eskubideen errespetuaren ardura duela. Kul tur eskubideen kontzeptua ulertzeko, komeni da hiztegi frantsesak eskaintzen duen definizioari so egitea20:
‎Esperimentazio eskubideak aukera emanen luke lege estatus ezberdina aplika tzeko euskarari, eragiten dituen berezitasunei egokitzeko asmoz, Korsikan egina izan den bezala neurri batzuen inguruan. Era berean, esperimentazioaren bidez, elkargoak bere gain hartzen lituzke orain arte Estatuak ala beste lurralde erakunde batek obratzen dituen eskumenak.
2023
‎Aurrekontuen legeak izaera berezia du, tramitazio prozedura aztertzen dugunean ikusiko dugun moduan. Edozein kasutan ere, beste lurralde erakundeek ere autonomia erkidegoek, aldundiek eta udalekeuren aurrekontuak onetsi behar dituzte, euren antolamenduan dagoen lerrunik goreneko arauaren bidez.
‎VALENZUELA VILLARUBIAk adierazten duenez, lege erreserbaren printzipioa Zuzenbideko Estatuaren printzipio nagusia da, jardueraren esparru guztietan diharduen printzipioa159 Toki autonomia bera ez da EKn zehazten eta toki erakundeen arauketa guztia, toki erakundeak Administrazio publikoa diren aldetik, lege garapen baten mende geratzen dira. Hori horrela, toki autonomia legearen mende geratzen da eta, toki erakundeek Legea egiteko eskumenik ez dutenez, beste lurralde erakundeen mende geratzen dira. Modu horretara, gogora ekarri behar dugu berriro ere KAren 4/ 1981 Epaiaren 3 oinarri juridikoa, bakoitzak berezkoak dituen interesak kudeatzeko duen boterea antolamendu juridikoaren mende geratzen zela adierazten zuenean.
‎Nagusitasun egoera horrek aukera ematen du baieztatzeko —errekurtsogileek berariaz onartzen duten bezala, eta Zuzenbide konparatuan ere onartzen da— autonomia printzipioa bateragarria dela eskumenak baliatzeari buruzko legezkotasun kontrola egotearekin, nahiz eta, gure ustez, ez den printzipio horretara egokitzen toki erakundeak Estatuko Administrazioaren edo beste lurralde erakunde batzuen mendetasun edo mendetasun ia hierarkikoan kokatzen dituen kontrol generiko zehaztugabeen aurreikuspena. Nolanahi ere, kontrol zehatzek, normalean, toki erakundearen eskumenak baliatzeak erakundearen beraren interes orokorretan eragiten duten kasuetarako izan dute erreferentzia, interes horiek udalerriarenak, probintziarenak, autonomia erkidegoarenak edo estatuarenak izan da.
‎Hala arrazoitu zuen Konstituzio Auzitegiaren 4/ 1981 Epaiak (3 OJ): administrazio kontrolek lege arauetan aurreikusita egon behar dute; zehatzak eta zehatzak izan behar dute, ez generikoak eta zehaztugabeak, eta lurralde instantzia bat Estatuko Administrazioaren edo beste lurralde erakunde batzuen mendekotasun edo mendekotasun ia hierarkikoan kokatu behar dute [zentzu berean, KAren 6/ 1982 epaia, 7 OJ, 154/ 2015, eta FFJ). Eskakizun hori jarduera autonomikoaren kontrolari edo koordinazioari ere aplika dakioke, doktrina konstituzionaletik ondorioztatzen den bezala (Konstituzio Auzitegiaren 32/ 1983 Epaia, 2 OJ; 86/ 1989 Epaia, 31 OJ; 134/ 2011 Epaia, 10 OJ, eta 101/ 2016 Epaia, 7 OJ, besteak beste)" 197.
‎CoRRAL GARClAk argi eta garbi adierazten du zer den leialtasuna edo zertan datza: " Espainiako Konstituzioak beste lurralde erakunde guztiei onustearen eta fideltasunaren irizpideekin jarduteko ezartzen duen betebehar juridikoa, ezartzen duen printzipioa da erakundeen arteko leialtasunaren printzipioa" 228 Baina hain argi definitzen den printzipio hori ez da EKn beren beregi agertzen eta jurisprudentziak berak eraikitako printzipioa izan da, azken urteotan lege ezberdinetan agertu arte.... Horren arabera, leialtasun printzipioak Administrazioek interes amankomun bat jarraitzeko itsasgarri bihurtu da eta, hori lortu ahal izateko, Administrazioek euren artean elkarlanean koordinaturik lan egin dute.
‎Esan bezala, finantza zaintzak ekarri duen kontrola, ebazpena hartu eta aurretiazkoa edo gerokoa izan daiteke. Lurralde erkidean, kontrol teknika horiek udalez edo toki erakundez gaineko beste lurralde erakunde batzuek aplikatuko dituzte: Estatuak eta autonomia erkidegoak (finantza zaintzako funtzioen eskumena autonomia estatutuan jasota dutenean).
‎Hala arrazoitu zuen jada Konstituzio Auzitegiaren 4/ 1981 Epaiak, 3 oinarri juridikoan: administrazio kontrolak lege arauetan aurreikusita egon behar dira; zehatzak izan behar dira, ez" generikoak eta zehaztugabeak", lurralde instantzia bat" Estatuko Administrazioaren edo beste lurralde erakunde batzuen mendetasun edo mendetasun ia hierarkikoan" kokatzen dutenak [zentzu berean, Konstituzio Auzitegiaren 6/ 1982 Epaia, 7 OJ], 154/ 2015, 6 OJ, 4 b) eta 7 OJ). Eskakizun hori jarduera autonomikoaren kontrolera edo koordinaziora zabal daiteke, Konstituzio doktrinaren arabera (Konstituzio Auzitegiaren 32/ 1983 epaia, 2 OJ; 86/ 1989 epaia, 31 OJ; 134/ 2011 epaia, 10 OJ, eta 101/ 2016 epaia, 7 OJ, besteak beste).
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia