2000
|
|
Gero, erritmoen arabera, lurralde bakoitzak marko horretara egokitzeko aukera izan dezake. Nafar agintariek
|
beste
ikuspegi bat izango dute, Iparraldean departamenduaren alde ari direnek beste bat eta abar.
|
|
Euskal ikasketak dituzte aztergai, baina gogoetarako gune hori Londresen dute. " Iruditzen zait distantziarekin
|
beste
ikuspegi bat daukazula. Ez dut esan nahi hobe dela Londresen egotea, baizik eta desberdina dela, eta agian funtziona dezake hemengo (Euskal Herriko) mundu akademikoaren osagarri.
|
|
Orain arte, ofizialki eta publikoki, bat egite hori negoziatzen ari direla besterik ez dute onartu bi enpresek. Ikusteko dago kontzentrazio enpresarial eta elektriko honek Espainiako Estatuan, Europan edota mundu osoan zer nolako ondorioak izango dituen, baina argi dago euskaldunontzat
|
beste
ikuspegi bat ere izango duela. Euskal Ogasunak, bere lurraldean aritzen diren eta egoitza bertan kokatutarik duten enpresen zergak jasotzen dituen neurrian, galera garrantzitsua izango luke Iberdrola desagertu eta elkarte berriaren egoitza Madrilen ezarriko balitz, eta hala izango dela dirudi.
|
|
Espainia bakarra hartzen dute kontuan, bere menpean hartzen dituen nazionalitate ezberdinak zanpatu nahian, hauen Historia ahantzi nahian. Oraindik ez dute ulertu lurralde bakoitzaren ezberdintasunak aberasgarriak direla, pertsonen arteko ezberdintasunen gisara, iritzi ezberdinek ez digutela beldurrik eman behar, baizik eta gauzak
|
beste
ikuspegi batetatik ikusteko lagungarriak direla, beste nazioenganako begirunea areagotuz, gizabanako bakoitza aberatsagoa bilakatuz.
|
|
" txikitako ipuinak hartu, astindu bat eman eta ipuinok hankaz gora jartzeko." Joera hau Mailuix Legorbururen ipuin batzuetan ere ikusiko dugu. Honela, joko ederra sortzeaz gain, ohikoa denari
|
beste
ikuspegi batetik begiratzeko beharra azpimarratzen du.
|
|
Isidorok korapilo honen erdian nahasturik aurkituko du bere burua, bera izango delarik hau askatzeko ahalmena izango duen bakarra: honela, gizartearen
|
beste
ikuspegi bat bereganatuko du. Gainera, liburua gizarteari eta etorkizunari buruzko gogoeta xumetzat ere har genezake.
|
|
Aldaketa hori informazio zerbitzuetan igartzen da gehien. Profesionalen taldeak desberdinak dira, eta irrati estazioaren
|
beste
ikuspegi bat ematen dute aditzera. Adibidez, mazioan.
|
|
– Aurrekoak bezala, liburu berri honetan ere Erriberako gorabeherak kontatzen omen ditu Muñozek –esan zuen mutilak– Euskal literaturan gutxiegi agertu diren parajeak dira horiek, eta horregatik erosi dut,
|
beste
ikuspegi bat izateko. Euskal Herria ez da soilik basoa eta itsasoa, euria eta elurra, baserritarra eta arrantzalea.
|
2001
|
|
Ibilbide bata zein bestea hartu, azkenean haizpitarte horren erdian ahalik eta gehien aurreratzea gomendatzen dizuegu, nahiz eta bidea gero eta zailagoa bihurtu, goialdetik monolitoen
|
beste
ikuspegi harrigarri bat hartuko duzuelako. Azkenik, kontuan hartu bi ibilbide hauek paseo arruntak baino gehiago egun erdiko txangoak direla, beraz komeni da oinetako egokiak (bidezidorrak ez dira errazegiak), janaria eta edaria eramatea.
|
|
Testuinguru honetan, Al Jazeera telebistaren hedapena eta ospea jadanik handiak ziren krisia hasi aurretik, eta munduko txoko gehienetatik jaso zitekeen doan. Telebista honi, bestalde, BBC bezalako beste batzuk gehitu behar zaizkio; krisian oso inplikatutako herrialdeetatik igortzen dute, baina CNNrena ez den
|
beste
ikuspegi batetik. Gainera," etsaiak" ere ikasi du:
|
|
Izan ere, edozein gauza, tiro bat, kasu? ezberdin ikusten da norberaren ikuspegiaren arabera.Laster ikusiko dugunez, gainera,
|
bestearen
ikuspegia ezagutzeko premiaren iradokizuna Sarrionandiaren ikuskeraren oinarrian dago.
|
|
Jarrera manikeista eta bandozaleetatik urruntzeko (ik. . Bandoak?) eta
|
bestearen
ikuspegia ezagutzeko premia azpimarratu izan du sarritan, horretarako, deabruaren abokatua, ren papera bete behar bada ere (irakur bedi. Deabruaren abokatua?, HO n). Jarrera inmobilistak albo batera uztera gonbidatzen gaitu (gogoratu lehen aipatutako. Erloju geldiaren paradoxa?), bestela, idiotapolitikoak?
|
|
Horren guztiaren atzetik, Oxford eta Shearin (1996) autoreek zenbait berrikuntza proposatzen dituzte eraiki behar den eredua oinarritzeko; egiten dutenagehiago da gomendio teoriko batzuk proposatzea eredu berri bat sortzea baino.Horretarako, orokorraz gain,
|
beste
ikuspegi psikologiko eta psikosozialak ere erabiltzen dituzte, hala nola: hezitzailea, industriala, garapenezkoa eta soziokulturala; hori guztia, batez ere ikaskuntza formalean aplikatzeko, bereziki 2Hren irakasleakkontuan hartuz.
|
|
(Artze) esaldia hain barneratuta egotea euskaldunen artean. Halaeta guztiz ere,
|
beste
ikuspegi batetik begiratuta, euskara ez erabiltzearen errua ezdagokie euskaldunei, erdaldunei baizik, euskaldunek erdaldunekin egiten dituztenharremanak eta komunikazioak (Alvarez Enparantza Txillardegi eta Isasi Balantzategi, 1994) derrigorrez erdaraz egin behar dituztelako.
|
2002
|
|
On line ikastaroak ematen dituzten irakasle gehienen kezka da hori. Teknologia Berrietan trebea izan behar zara eta
|
beste
ikuspegi bat izan behar da. Orain arte ikastordu presentzialetan emandako edukiak on line emateko prestatu behar dira.
|
|
eleberriak banakako literatur sorkuntza gisa duen balizko autonomia, eta edozein eleberrik ezarritako kanon eta sistemarekiko duen dependentzia eta lotura nahiz independentzia eta lotura eza. Bestalde, Arantxa Urretabizkaiaren literatur sorkuntzaren inguruko azterketak badira ere, egokia iruditu zaio Iratxe Gutierrezi
|
beste
ikuspegi eta beste xehetasun batzuekin irakurketa berria iradokitzea.
|
|
Horren arabera, garapen ekonomikoak aurreraegin ahala, lehen sektoretik industriarako urratsa nagusitu zen, eta, ondoren, industriaren gainetik hirugarren sektorea. Aldi berean, tertziarizazioaren aldeko egiturazko aldaketa
|
beste
ikuspegietatik ere jorratu da. Horrela, zerbitzuaren eta industriaren arteko produktibitatearen diferentziek adieraziko lukete tertziarioaren hedapena, batez ere, zerbitzuetako enpleguarena4 Azkenik, mendebaldeko ekonomietako tertziarizazioa ongizate estatuaren ezarpenak ekarritako enplegu publikoarenhedapenarekin parekatu dute ekonomialari batzuek.
|
|
– Komunitate bakoitza nolakoa den
|
bestearen
ikuspegitik.
|
|
Kriminaltasunaren ohiko gaiak hauexek izan dira: delitu motak edo kategoriak, sistemapenala, gaizkileen ezaugarriak, justiziaren erakundeak, ordena publikoa eta portaeren kontrola.Arestian,
|
beste
ikuspegi bat gehitu zen: biktimena.
|
|
Besteekiko komunikazioa ez da beste pertsona zaharrengana mugatu behar. Gazteenekin egindako inprimaketen trukea oso aberasgarria da, bizitzaren
|
beste
ikuspegi bat ematen baitizute, errealitatea aztertzeko beste modu batzuen gainean hausnartzeko. Askotan, adineko pertsonekin harremanak izaten saiatzen dira, adina, sexua, baldintzak, jarrerak eta gustuak kontuan hartuta.
|
|
Johannesburg eko Goi bilerak aukera bikaina eman du munduko globalizazio prozesuari
|
beste
ikuspegi bat emateko eta lehen munduaren eta hirugarrenaren arteko desoreka sozial eta ekonomiko izugarriak zuzentzeko. Gizarte Zibilaren Foro Paraleloan dauden Espainiako sindikatu eta GKEek deitoratu egiten zuten, itzultzean, 1.000 milioi pertsona baino gehiago bizi diren miseria erabatekoari eta planetaren ingurumen degradazio izugarriari erantzuteko munduko gobernuak gai ez zirela.
|
2003
|
|
Beharbada oraindik ez dago indarrean dauden kultura politikoen inertziak gainditzeko masa kritikorik. Kontseiluan
|
beste
ikuspegi bat geneukanok ez ginen gai izan nagusitzeko, besteak beste gutxiago ginelako eta lanerako gaitasun gutxiago geneukalako. Hori ere hala da, bakoitzari berea.
|
|
Uda honetan asko munduaren beste puntara joango da, beste kulturak ezagutzera edo bizitza ulertzeko
|
beste
ikuspegi batzuen bila. Bidaia horixe egingo du Bilbon hiribarneko autobusa hartu eta Otxarkoagan jaisten denak.
|
|
Baina memento jakin batean zera galdetu nion neure buruari, ea zentzurik ba ote zuen nik euskaraz espioi nobela bat idazteak. Nola ez nekien zenbaiteraino zeukan horrek zentzurik, momentu horretatik aurrera espioi nobela bezala garatzen ari nintzena beste zerbait ere bihurtu zen, han kontatzen ari nintzen guztiari
|
beste
ikuspegi bat kontrastatzeko beharra sentitu nuelako. Hau da, istorioa orain dela 40 bat urte gertatzen ari bazen, gaurko ikuspegitik ere hari kontrapuntu emateko beharra sentitu nuen, nobela horretan fikzioa den guztia datu errealekin egiaztatuz.
|
|
Urrunagotik eta
|
beste
ikuspegi batetik, hunki dugu jadanik gai bera, ez gara berriz horretan sartuko. Iraultzaren ondotik etorri baitzen Bonaparte, oroitaraziko dugu hala ere, sekula baino botere gehiago eman ziola korsikar jeneralak Frantziako Nazio subiranoari eta orozbat, tirano guztiek bezala, bere buruari.
|
|
|
Beste
ikuspegi bati dei egin zioten alabaina XVIII. gizaldiko iraultzaile ausart batzuek, gogoratu zitzaielarik erromatarren potestas in populo erran zahar hura,, populua baitan boterea, zioena.
|
|
Horrela, ikuspegi teorikobatzuen arabera, subjektua heteronomoa da, gizartearen instituzioek eta egiturekdeterminatzen dute (normatiboki funtzionalismo eta pentsamendu sistemikoan; materialki marxismoan).
|
Beste
ikuspegi batzuen arabera, subjektua eragile autononomoa da (arrazionala eta instrumentala, indibidualismo metodologikoan; intentzioduna eta interpretatzailea ikuspegi konstruktibistetan). Azkenaldian esan bezala, aldiz, gero eta ahots gehiagok aldarrikatzen dute subjektuaren deszentralizazioa; hau da, subjektua, modu autonomoan edo modu heteronomoan kontzeptualizaturik, azterketa sozialaren erdigunetik kendu eta, subjektu/ objektu ikuspegitikurrunduz, subjektuaren deseraikuntza egin.
|
|
Los demà ¡ s, o bien se mantienen al margen de esta polémica o, si se pronuncian, lo hacen a favor del mantenimiento de su estatus juridicopolÃtico; desearÃan conservar sus privilegios y seguir siendo vizcaÃnos (o alaveses...) y, por ende, fieles súbditos españoles, proverbialmente leales a la Corona" (Fernà ¡ ndez Sebastià ¡ n, 1991: 228). Liberalek Estatu konstituzionala eta herritarraren
|
beste
ikuspegi bat defendatzen dute, nahitaez zentralizazioa eta eskualde guztien berdintze prozesu bat eskatzen duena; ikuspegi horrek, Elizaren papera mugatzeaz gain, euskal probintziek dituzten pribilegioak âforuakâ galtzea ekarriko du.
|
|
agintariei obeditu behar zaiela agintzen dutenak; bakoitzari berea eman behar zaiola eta ezin dela kalterik egin zehazten dutenak; onustea, fideltasuna zein zintzotasuna ezarri eta doloa kondenatzen dutenak; eta, azkenik, lehenengoen menpe dauden beste hainbat lege berezi. Horrek ondorioztatzen du, bai erlijioak eta bai politikak lege aldaezinak eta nahierarako legeak erabiltzen dituztela; ondorenez,
|
beste
ikuspegi batetik bereizi behar da zeintzuk diren erlijioari dagozkionak eta zeintzuk politikarenak.
|
2004
|
|
gazte iraultzaileak izan ziren, literato konprometituak eta abanguardistak ere bai; gero unibertsitatean sartu ziren, ttattarra erosi zuten, edo erosiarazi zieten, eta orain stablishment aspertu eta ziniko baten parte dira, lezio akademiko bizirik gabekoak eta inbidia txikiz josirikoak emateko gauza baino ez. Eta gero gazteria narkotizatu eta
|
beste
ikuspegirik ezagutu ez duen bati leporatzen dizkiote bere saldukeriaren ondorio arbuiagarriak, bere mediokritatearen eta kemen faltaren zama guztia. Literaturaren enbalsamatzaileak dira.
|
|
Gizartearen produkzioa pentsamendu soziologikoan da. Bertan, merkatu globalizatuaren lehiakortasuna eta etengabeko hazkunde ekonomiko produktiboa giza eboluzioaren eta aurrerapen sozialaren bide bakar gisa aurkezten duten adituen teoriei,
|
beste
ikuspegi teoriko ezberdinekin egiten die aurre Martinezek, pentsamendu soziologikoan garatu diren beste ikuspegi teoriko horiek gizartearen produkzioa eta gidaritza.nola kontzeptualizatu duten aztertuta.
|
|
Gizartearen produkzioa pentsamendu soziologikoan da. Bertan, merkatu globalizatuaren lehiakortasuna eta etengabeko hazkunde ekonomiko produktiboa giza eboluzioaren eta aurrerapen sozialaren bide bakar gisa aurkezten duten adituen teoriei, beste ikuspegi teoriko ezberdinekin egiten die aurre Martinezek, pentsamendu soziologikoan garatu diren
|
beste
ikuspegi teoriko horiek gizartearen produkzioa eta gidaritza.nola kontzeptualizatu duten aztertuta.
|
|
Nire irakurketaren arabera, hauteskundeen emaitzek Euskal Herriko egoera
|
beste
ikuspegi eta trataera batetik hartzera behartuko du Espainiako Estatua, baita autokritika egitera ere. Une honetan ezin dugu azkarregi joan ordea.
|
|
Orduan, idazleok beste zerbait idatzi behar dugu, edo beste gisa batez behintzat. Idazlea ez bada bazter inarroslea, ez badator errealitatearen
|
beste
ikuspegi bat proposatzera, ez du merezi idazteak. Nire ikuspegia, agian, erromantikoegia da, baina, niretzat, idazletzari horrek ematen dio zentzua.
|
|
Ez. Testuak, literarioa bada, galdera bat darama beti bere baitan; egonezina; onkeriatik ihes egiteko deliberoa; ohikotik aparteko
|
beste
ikuspegi bat eskaintzeko asmoa… Testuaren borondate hori da bere egia bakarra. Ez gehiago.
|
|
Heriotza hitza erabiltzen dugu baina zuloak edo bizi krisiak adierazi nahi genituen. Krisiak gainditzen badituzu posible da
|
beste
ikuspegi bat eskuratzea, ikastea. Heriotza hauekin bizitzan benetan inportanteak diren gauzek garrantzia hartzen dute, eta horrenbeste arreta merezi ez duten beste batzuek galdu", azaldu digu Jon Gerediagak, Antzerkiola Imaginarioko kideak eta dramagileak.
|
|
Gure tesia ere, dirudienez, zartatzen hasia dago. Lurraldetasunaren
|
beste
ikuspegi batzuk hasiak baitira eztabaidaren plazara jalgitzen. Dena esateko, ez dira oso ikuspegi landuak:
|
|
Arreta zor zaion
|
beste
ikuspegi bat, euskal produkzio sarean duen inbrikaziosendoa da. Euskal gizartean aberastasun eta enplegu sortze soila gainditzen dutenplano desberdinetan agerian jartzen da inbrikazio hau.
|
|
–Gorri sentsazioa?, adibidez, azaldu nahiduguna zer den, beheko edo goiko mailakoa izango da; batzuetan beheko m' aila eta besteetan goikoa har baitezake. c) Propietate funtzionalen definizioan ezinbestekoa da funtziohoriek, zertarako? (izan) diren azaltzea, eboluzioaren ikuspegitik, etiologiaren ikuspegitikedo
|
beste
ikuspegiren batetik.
|
|
Bcraz, hautespen unitatea organismo osoa litzateke, existitzeko borroka cgin eta bizirik iraun behar duena. Baina zenbait pentsalarik
|
beste
ikuspegi baten aldekoarrazoiak eman dituzte. Horien ustez, genea da benetan hautatzen ari den unitatea.
|
|
“Gaur egun, eritasunaren aurrean aktibatzen diren erleen geneetako batzuk ezagutzen ditugu” dio Kevin Hackettek, ARSko Erleentzako eta Polinizaziorako Programa Nazionaleko buruak. “Gene horien produktuak erleen osasunean nola erlazionatzen diren ere ikusiko dugu.” Hacketten arabera, ikerketetarako
|
beste
ikuspegi posible batzuek markatzaile genetikoak identifikatzea barne hartzen dute, hazteko ahaleginak errazteko, erleen plasma ernamuina gordetzeko eta erleen nutrizioa eta polinizazioaren eraginkortasuna hobetzeko.
|
2005
|
|
Beste erabilpen bat izan al dezake? Ikus al daitezke eguneroko bizitzako gauzak
|
beste
ikuspegi batetik. Galdera hauek gatazka iturri dira, gatazkak sormena bultzatzen du eta sormenaren bidez Divergentes galdera hauei erantzuna ematen ahalegindu da.
|
|
Izaro alde batera, parez pare Mundaka eta beheko aldean Lagako hondartza.
|
Beste
ikuspegi eder bat handik gertu dagoen San Pedro Atxarrek eskaintzen du.
|
|
Beraz, badago zer ikusi eta ikasia. Mundua behatzeko
|
beste
ikuspegi bat eskaintzen du Ipuinartean I erakusketa ibiltariak. Bide batez, goi mailako arteaz gozatzeko eta ipuin ederrak irakurtzeko aukera baliatu dezakegu, bidaiatu edota poltsikotik dirua atera gabe.
|
|
Hona
|
beste
ikuspegi kritiko bat: Eurohiriak, gurea barne, Europako eraikuntzaren beharren arabera egiten ari dira.
|
|
Egun batzuen buruan ostera, ikerkuntzok aspergarri bihurtu jakozan, noragabeziak besterik ez, eta lerro tartean katramilatzear egoala, gogoaren azken argitaldia balitz moduan, aldaketa bat susmau eban eta arrakalek
|
beste
ikuspegi bat erakutsi eutsien, berak be beste itxura batez ikusten ebazan. Hormetako lerrook orduan, batez be iparraldera begira egozanek, irudi politagoak eta baikorragoak osatzen ebezan eta, artean Isseseren gogoak bihurritzen ebazan irudiak baziran be, euron arteko hartu emona ez zan horren zuzenekoa eta ezin eitekean grafiko hotzen bidez adierazo.
|
|
Albiste hura, bestalde,
|
beste
ikuspegi batetik begiratuta ere, primeran etorri zitzaion Inesi: honek, izan ere, gurasoen bereizketa besterik ez zuen buruan aspaldi hartan; neska ahalegindu zen, bai, gurasoak berriro adiskidetzen, baina alferrik?
|
|
Gureustez, enpresa eredu horiek hezkuntzaren errealitatean aplikatzea ez da mesedegarria, ez gaur egungo kalitate ereduetan, ez kalitatearen mugimenduetan ere. Horregatik guztiagatik, jarraian
|
beste
ikuspegi bat aurkeztuko dugu, eredu alternatibo etaguzti.
|
|
Aurrekoari lotuta, baina
|
beste
ikuspegi batetik abiatuta, hiru partenogenesi mota dauzkagu ondorengo partenogenetikoen sexuaren arabera: partenogenesi arrenotokoa, kume partenogenetikoak ar direnean (himenopteroak); partenogenesi telitokoa, kume partenogenetikoak eme direnean (ur arkakusoak eta errotiferoak), eta partenogenesi anfitokoa edo deuterotokoa, kume arrak eta emeak agertzen direnean (ekinodermatu eta arkianelido batzuetan).
|
|
Proba egin ondoren, ikusi zuten diabetikoen zelulek intsulinaren aurrean erreakzionatzen zutela, baina pertsona osasungarrien zelulek ez. Bestalde, Denverreko Coloradoko Unibertsitateko Osasun Zientzien Zentroko Eisenbarthen taldeak
|
beste
ikuspegi bat erabili zuen ondorio berera iristeko. Hala, saguak genetikoki aldatu zituen, ohiko intsulinarik izan ez zezaten, baina immunitate sistemako zelulek ezagutzen ez duten hormona forma bat sortu zuten.
|
|
Arlo horretako ikerketek (emaitzak ezagutzen ari dira) adierazten dute konpainia horiek APPCC denbora eta diru aldetik ahalegin handiak eskatzen dituen zerbait zaila eta konplexua dela. Hala ere, bereziki enpresa horiei zuzendutako
|
beste
ikuspegi batzuk aplikatzen direnean, agerian geratzen da elikagai seguruak bermatzeko interesa dagoela, eta horrek gerenteen inplikazio garrantzitsua eta emaitza onak adierazten ditu. Ondorioz, horrelako enpresetarako aholkularitza egokia behar da, gaur egun baino garrantzitsuagoa den elikadura segurtasuneko ingurunea bermatzeko.
|
|
Min egin, eta gainera gorrotatu, mina ondo egina dagoela ziurtatzeko edo, Marrok niri egin zidan moduan; edo Juliok.
|
Beste
ikuspegi batetik, ordea, ohikoagoa da kontrakoa: min egiten dizutenei gorroto diezu; jokabide ia automatikoa da gizakiaren psikean, batik bat min handia egiten dizutenean, ahulen zauden lekuan gaiztoz jotzen zaituztenean.
|
|
Bertan erabiltzen diren planteamendu eta estrategiek balio dezakete gure egunerokoan euskara gehiago erabiltzeko; eta, kasu horretan, (beste esparrutan) erabilera ohitura bat, gaitasun on bat eta euskararen aldeko kontzientzia bat duten hiztunei daude zuzenduta gehienbat. Euskal hiztun bat egunerokoan erdara erabiltzera eramaten duten egoeren aurrean tresna gehiago eta
|
beste
ikuspegi bat izateko da gehienbat baliagarri.
|
2006
|
|
14 milioi biztanleko hiriburua den arren, ez du Teheranek turismoa erakar dezakeen arkitektura edota aztarna arkeologikorik. Irandarrek ordea,
|
beste
ikuspegi bat daukate. Hemendik sartzen dira kanpoko ideia nahiz aurrerapenak, hain beharrezkoak diren aldaketak.
|
|
" Ados egon zaitezke gurekin oro har edo zuhurtziaz. Eta guri bururatu ez zaigun ideia edo
|
beste
ikuspegi bat baduzu, emaguzu. Inplikatu zaitez, auzia ulertzen duzun neurrian eta egokieran".
|
|
Euskal Herrian gaudela esatean batzuekEuskalAutonomi Elkarteaz ari garela pentsa dezakete, bainaE uskararen Herrian gaudela esatean edonork ulertzen du zertaz ari garen. Hizkuntzek mugak jartzen dituzte, zentzu hertsian esanahia (esangura) mugatu egiten baitute, edo
|
beste
ikuspegitik, zehaztu ere. Horrela egun Euskal herrietan edozein hiritar euskalduna da, Euskararen herrietan, ostera ez; euskalduna euskara duena baita.
|
|
Edozein arazotan
|
bestearen
ikuspegia ezagutzea beharrezkoa da. Etakontrako ikuspegirik ez balitz, asmatu egin litzateke, deabruarenabokatu papera eginez, eztabaida librea izan dadin.
|
|
Ekintza zer ikuspegi baloratibotatik kontsideratzen den, horren arabera esan ahal izango dugu ekintza hori arrazionala edo irrazionala dela. Esaterako, erlijiosoa ez den pertsonarentzat portaera erlijioso oro irrazionala da; hedonistarentzat portaera aszetiko oro irrazionala da, nahiz eta,
|
beste
ikuspegi batetik, joera aszetikoak arrazionalizaziorako joera indartsua suposatzen duen. Beraz, ekintza bat arrazionala edo irrazionala den zehazteko abiapuntuko balioei erreparatu behar zaie.
|
|
Era horretan Larrocak jarraitu du Marvelen Unibertso Berri berrituaren filosofia: super-heroien genero tradizionalari
|
beste
ikuspegi bat ematea. Laurogei hamarkadan, “zure leihotik haratago dagoen mundua” lelopean hainbat serie sortu ziren:
|
2007
|
|
|
Beste
ikuspegi batetik abiatuta, Euskal Herriko Laborarien Batasunak (ELB) argitaratzen duen Laborari aldizkaria antzeko ondorioetara iritsi da, joan den abenduan plazaratutako «Co»ts et efficacite des biocarburants» artikuluan. Frantzian ere gobernuak, batik bat petrolioaren garestitzeagatik, bioerregaiak garatzeko plana jarri du martxan.
|
|
PSOE, gertatuak gertatu, boterera heldu zen. Arazoaren
|
beste
ikuspegi bat du. Alderdi Sozialistak nazionalismoa Estatuan integratu litekeela dio, ez da, besterik gabe, suntsitu beharreko fenomenoa, baina ETA suntsitu behar dela dio.
|
|
Agian, baten batek Perturren desagerpena zela kausa borroka armatua errefusatu zuen, Bereziak desagertzearen errudunak izan zirelakoan. Eta orain Berezien edota milien jardueraz
|
beste
ikuspegi izan dezake orain. Edo alderantziz.
|
|
Probokatzen dutenak gauza batetaz ideiarik izan ez eta kritikatzen dutenak dira. Nik liburuan azaltzen den mundua oso ondo ezagutzen dut, baina
|
beste
ikuspegi bat eman gura nion horrenbeste gurtu den gaiari, bere gordinean erakutsi.
|
|
Transexualak ere ezagutu genituen, eta haietako batzuek prostituzioan egiten zuten lan. Pixkanaka mugimendu feministako beste kide batzuekin mundu horretara hurbiltzen joan ginen, eta prostituzioari buruzko
|
beste
ikuspegi bat hartu genuen. Horrela, 1995ean, Hetaira kolektiboa sortu genuen, prostituten eskubideen aldeko taldea.
|
|
2 Aurrekoarekin loturik, baina
|
beste
ikuspegi batetik," Ahijadita mía te quiero cantar" bertsoan islatzen den hari nagusia ageri da beste idatzi asko7" Nafarroako Txapelketen historia. Sarrera"; www.bertsozale.com/nafarroa2005/bertsola6.htm, 2004ko ekainaren 26an kontsultatua.
|
|
Harrigarria da, eta polita. Munduaren ganera
|
beste
ikuspegi bat emoten deutsu, aberatsagoa, osoagoa. Jentearen beharrizanak jentea ekarri dau, eta ederra eta aberasgarria da ikustea zelan bizi diran euren sorlekuari lotuta, eta, aldi berean, Brasileko krisol honetako parte dira.
|
|
Eta modernotasun honi ihes egiteko, batzuk baserri ukituko bertsio pastixean babestuko dira. / Baina Japoniara etorri naiz
|
beste
ikuspegi bat ezagutzeko. Japoniarren antzera, gaurko munduari bihotz bihotzez atxikitzeak ekartzen ote du beti, norbere kulturaren lotura galtzea?
|
|
5 Ez eztabaidatu kazetariarekin
|
beste
ikuspegi bat baldin badaukazu. Guriburuz sekulako albiste txarra edo desegokia atera arren, nik ez dut inoizeztabaidatu kazetari batekin, bakoitza bere lana egiteko dagoela ulertzenbaitut.
|
|
Fagor Taldeak
|
beste
ikuspegi bat eskaini du: pertsonekin lan egiten dugu, eta ez langile edo bezeroekin.
|
|
Horiek guztiak dira enpresak ikusi behar dituen onurak. Batzuk argiak dira, neurtzeko modukoak eta balantzeetan agertzen direnak; beste batzuk, aldiz, ez.Baina guztien baturak
|
beste
ikuspegi bat ematen dio enpresari.
|
|
1 Estatu baten edo
|
bestearen
ikuspegiaz maneiaturik datorkigu.
|
|
kultura gizakien sorkuntza gorena bide da, hau da, edozein giza jarduera bere mailarik gorenean.
|
Bestetik
ikuspegi antropologikoa: kultura jende talde bati dagokion mundu sinbolikoa da. Azkenik, ikuspegi soziosemiotiko edo sinbolikoa:
|
|
Gainera, eragintruke sozialetan parte hartzen dutenek badakite beste pertsonak norberarenpsikologia sistemaren antzeko bat duela, egoera mentalak eta gaitasunespezifikoak biltzen dituena (Damon, 1983; Shantz, 1983; Enesco, Delval etaLinaza, 1989). Horren ondorioz, harreman sozialetan
|
besteen
ikuspegia hartzekogaitasunak, afektuak, enpatiak eta antzeko prozesu soziokognitiboek hartzen duteparte (Hoffman, 1981; Shantz, 1983; Flavell, 1985; Durkin, 1995). Pertsonekobjektu fisikoekin dituzten harremanetan, ostera, ez da horrelakorik gertatzen.
|
|
Izan ere, ezagutza ez soziala, batez ere, kausalitate mekanizistan eta fisikoan oinarritzen da, eta gizarte ezagutza, berriz, pertsonen ezaugarrien ulermenean (besteak beste, nortasuna eta nahiak, emozioak eta antzeko egoera mentalak) eta pertsonentaldearen zein gizartearen ulermenean (arau moralak, konbentzionalak, rolak etaantzekoak) (Glick eta Clarke Stewart 1978; Furnham eta Stacey, 1991). Bigarrenargudioaren arabera, ezagutza ez sozialean ez bezala, gizarte munduarenulermenean, zenbait prozesu soziokognitibok hartzen dute parte; hain zuzen ere, afektuak, enpatiak,
|
besteen
ikuspegia hartzeko gaitasunak eta antzekoek.Horrenbestez, prozesu horietan oinarritutako ezagutzak ezagutza ez sozialetikbereizten duten nolakotasunak izan ditzake (Damon, 1983): objektu fisikoeiburuzkoa bezain uniformea eta espezifikoa ez izatea; testuinguruaren araberaaldakorragoa izatea, eta, ondorioz, iragartzen eta ulertzen zailagoa izatea (Furnhameta Stacey, 1991).
|
|
Egozentrismoa beste pertsona bat (zu) en ikuspegia hartzeko ezintasunari dagokio. Horrenondorioz, haurrak bere ikuspegia bakartzat hartu, eta
|
beste
ikuspegiak baztertuegiten ditu. Hala, joera izaten du beste pertsonek berak bezalaxe hautematen etapentsatzen dutela pentsatzeko.
|
|
Oroimenari dagokionez, frogatu da egon badagoela garapenarenlehen asteetatik. Egozentrismoari dagokionez, berriz, ikusi da haurrek oso txikitatik dutela
|
besteen
ikuspegia hartzeko gaitasuna. Azkenik, metodologia berriekfrogatu dute objektuen iraunkortasunaren kontzeptua, gutxi gorabehera, laugarrenhilabeterako garaturik dagoela.
|
|
6 Laburtu Selman ek proposatzen dituen estadioak, honako taula honetan:. ..
|
Besteen
ikuspegia hartzeko gaitasunaren garapenaMAILA/ ADINA ETAESTADIOARENIZENAESTADIOARENEZAUGARRIAKADIBIDEAK
|
|
|
Besteen
ikuspegia hartzeko gaitasunaren garapena aztertzeko, Selmangarapen morala ikertzeko erabili zen teknika batez baliatu zen; dilema moralez.Hain zuzen ere, haurrei zenbait dilema moral hipotetiko aurkeztu, eta haienerantzunen inguruan galdetu zien. Adibide gisa, Holly ren dilema deskribatukodugu.
|
|
Gizabanakoen erantzunetatik abiatuta, Selman ek (1971a, 1971b, 1980, 1989) teoria bat garatu zuen:
|
bestearen
ikuspegia hartzeko gaitasuna beti ordena bereangertatzen diren 5 estadio unibertsaletatik igarotzen dela.Estadio bakoitza gizarte bizipen jakin batzuk antolatzekoeta ulertzeko modu berezi bat da. Selman ek estadiobakoitzean gizabanakoak pertsonari nahiz erlazioei buruzdituen ikusmoldeak deskribatu zituen, uste baitzuenikusmolde horiek bereizezinak direla.
|
|
Lehen estadioari ikuspegi hartze desberdindugabea eta egozentrikoa deritzo,
|
besteen
ikuspegia hartzeko gaitasunaren 0 mailari dagokio, eta 3 urtetik 6 urterabitartean garatzen da gutxi gorabehera. Estadio horretan, haurrak pertsonenexistentzia fisikoa ulertzen du, baina ez, haiek norberarengandik bereizirik dagoenexistentzia psikologikoa dutenik.
|
|
Horien artean, Higgins ena (1981) nabarmentzen da. Autore horren ustean,
|
besteen
ikuspegia hartzeak badakartza, inferentziak egiteko gaitasuna ez ezik, beste bi gaitasun ere: batetik, bi faktorebaino gehiago aldi berean kontuan hartzeko gaitasuna. Piaget-en deszentrazioarekin zerikusia du?; bestetik, norberaren ikuspuntua erlatibizatzeko edo kontrolatzeko gaitasuna, besteen ikuspuntua kontuan hartzen edo epaitzen dugunean. Piaget-en egozentrismorik ezarekin erlazionatzen da?.
|
|
Higgins en arabera, bigaitasun horiek dimentsio ezberdinak osatzen dituzte, eta garapen erritmo ezberdina dute. Ondorioz, kontuan hartu behar dira
|
besteen
ikuspegia hartzeko gaitasunari buruzko ikerketak egiteko garaian, eta Selman ek ez zuen horrelakorik egin.
|
|
Atal honetan, Piaget-en ereduan oinarrituz, gizarte ezagutzaren garapenaestadiotan gertatzen dela aldezten duten teoriak izango dira hizpide. Estadiotanoinarritutako eredu asko daude; besteak beste, Feffer ek (1959), Flavell ek (1968) eta Selman ek (1971a, 1971b, 1980, 1989)
|
besteen
ikuspegia hartzeari buruzproposatutakoak; Kohlberg ek garapen moralari (1963, 1969) eta generoestandarizazioari buruz (Kohlberg, 1966) garatutakoak; Furth ek (1980) mundusozietalaren ulermenaren garapenari buruz landutakoa, eta Damon ek (1983) gizarte harremanei buruzko ezagutzaren garapenari buruz aurkeztutakoa. Denakazaltzea gehiegi litzatekeenez, gizarte ezagutza osatzen duten eremu bakoitzeangarrantzitsuentzat hartzen direnak aukeratu dira.
|
|
ezagutzari dagokionez, Selman ek (1971a, 1971b, 1980, 1989)
|
besteen
ikuspegia hartzeko gaitasunaren garapenari buruz landutako teoriaazalduko da, ziur asko hori gizarte ezagutzaren garapenean eraginik handiena duengaitasun soziokognitiboa da eta (Marchesi, 1999); izan ere, teoria hori harremanei, bakeari, gerrari eta antzeko gaiei buruzko ezagutzangertatzen diren aldaketak azaltzeko erabili izan da.
|
|
Selman en (1971a, 1971b, 1980, 1989) teoriak
|
bestearen
ikuspegia hartzekogaitasunaren garapena deskribatzen du. Bestearen ikuspegia hartzeko gaitasunahauxe da:
|
|
Selman en (1971a, 1971b, 1980, 1989) teoriak bestearen ikuspegia hartzekogaitasunaren garapena deskribatzen du.
|
Bestearen
ikuspegia hartzeko gaitasunahauxe da: jokabidea planifikatzeko edo judizioak egiteko garaian beste pertsonenikuspegia kontuan hartzeko gaitasuna (Higgins, 1981).
|
|
Deszentrazioaren garapenean, eragin handia du
|
bestearen
ikuspegia hartzekogaitasunak. Pertsonak bere burua ezagutzen du, inguruko pertsonek berarekikoduten jarrera bere egiten duen heinean, Beste Orokorra delako rola beregana tzenduenean, hau da, erkidegoaren jarrera bereganatzen duenean (Mead, 1934)?.
|
|
Asko dira gizarte ezagutzaren garapena azaltzeko erabili ohi diren teoriak, baina horietatik guztietatik hiru dira bakearen eta gerraren inguruko ikusmoldeengarapenaren ikerketan gehien erabili direnak; hain zuzen ere, Piaget-en teoria, sozializazio politikoari buruzko ikuspegia eta
|
besteen
ikuspegia hartzeko gaitasunariburuz Selman ek (1980) proposatutako teoria.
|
|
Azkenik, Selman en teoria ikerketen oinarritzat duten autoreen arabera, bakearen zein gerraren ingurukoikuskeretan gertatzen diren aldaketak
|
bestearen
ikuspegia hartzeko gaitasun soziokognitiboaren garapenarenondorio dira.
|
|
Ikerketa horietako ondorioei dagokienez, aipatu behar da zenbaitetanbakearen zein gerraren inguruko ikuskeretan ezberdintasunak aurkitu direlaadinaren,
|
besteen
ikuspegia hartzeko gaitasunaren, testuinguru soziokulturalareneta generoaren arabera. Hala ere, emaitzetan kontraesan ugari aurkitu dira, eta, ondorioz, ezin izan da behin betiko ondoriorik atera.
|
|
Horietatik guztietatik, hiru erabili dira bakeareneta gerraren ulermenaren garapenaren ikerketan (Hakvoort eta Oppenheimer, 1999): Piaget-en teoria kognitibo ebolutiboa (Piaget, 1950), sozializazio politikoariburuzko ikuspegia eta
|
besteen
ikuspegia hartzeko gaitasunari buruzko teoria (Selman, 1980).
|
|
Bakea eta gerra gizarte fenomenoak diren aldetik, Hakvoort eta Oppenheimerikertzaileek uste dute kontzeptu horien ulermena gizarte esperientziaren ondoriozuzena dela (Hakvoort eta Oppenheimer 1993; Hakvoort, 1996). Garapen kognitiboaren eta sozialaren artean erlazio zuzena dagoela abiapuntu hartuta, besteenikuspegia hartzeko gaitasunari buruzko teorian (Selman, 1980; ikus III. kapitulua) oinarritzen dira bakearen eta gerraren inguruko ezagutzaren garapena aztertzeko.Oro har, ikertzaile horiek uste dute
|
besteen
ikuspegia hartzeko gaitasunaren garapenak aldaketa kualitatiboak ekartzen dituela bakearen eta gerraren ulermenean.Hala, besteen ikuspegia hartzeko gaitasunaren eta bakearen eta gerraren ulermenaren artean 14.1 taulan agertzen diren harreman hipotetikoak planteatzen dituzte.
|
|
Bakea eta gerra gizarte fenomenoak diren aldetik, Hakvoort eta Oppenheimerikertzaileek uste dute kontzeptu horien ulermena gizarte esperientziaren ondoriozuzena dela (Hakvoort eta Oppenheimer 1993; Hakvoort, 1996). ...eta sozialaren artean erlazio zuzena dagoela abiapuntu hartuta, besteenikuspegia hartzeko gaitasunari buruzko teorian (Selman, 1980; ikus III. kapitulua) oinarritzen dira bakearen eta gerraren inguruko ezagutzaren garapena aztertzeko.Oro har, ikertzaile horiek uste dute besteen ikuspegia hartzeko gaitasunaren garapenak aldaketa kualitatiboak ekartzen dituela bakearen eta gerraren ulermenean.Hala,
|
besteen
ikuspegia hartzeko gaitasunaren eta bakearen eta gerraren ulermenaren artean 14.1 taulan agertzen diren harreman hipotetikoak planteatzen dituzte.
|
|
14.1 taula.
|
Besteen
ikuspegia hartzeko gaitasunaren eta baketa/ gerra kontzeptuengarapenaren arteko harreman hipotetikoak (Hakvoort, 1996)
|
|
Laburbilduz, autore horien ustez,
|
besteen
ikuspegia hartzeko eta ikuspegiakkoordinatzeko gaitasuna garatzeak bakearen eta gerraren ulermenean aldaketakualitatibo garrantzitsuak dakartza. Izan ere, bi kontzeptu horien ikusmoldeagertakari zehatz eta ikusgaietan oinarritzetik, balioetan giza eskubideetan etaantzeko eduki abstraktuetan oinarritzera pasatzen da.
|
|
Kontuan hartuz garapen moralean berbaldi hizkuntzak duen garrantzia, hezitzaileek (gurasoek, irakasleek) saiatu behar dute ikasleek istorioak etakontakizunak truka ditzaten, elkarrizketako harremanak sustatuz eta haietan. Kontatutako istorioan ikasleak bere ekintzen ardura eta gobernua hartzenditu, bere bizitza istorio gisa interpretatzen du, eta
|
besteen
ikuspegiekin alderatzendu. Ongiaren eta gaizkiaren artean erabakitzeko ematen duen judizioaren aurrean, bere pentsamenduak, sentimenduak eta ekintzak irudikatu eta zentzua ematen die.Ondorioz, bere gain har ditzake ikuspegi moralak eta ekintzen ardura.
|
|
|
Beste
ikuspegi bat kontuan hartuz, transmisioaren teoriek badute eraginpearen gezurrean erortzeko arriskua. Formarik soilenean, gezur hori honako ustehonetan datza:
|
|
Beraz, beste alderdi batzuek, gatazka inkontzienteek edo gertaeraafektiboek, kasu?, nagusi
|
beste
ikuspegietan, bigarren mailako lekua hartzen duteteoria kognitiboetan. Horrek ez du esan nahi baztertzen dituztenik jokabidearen etaarrazoibidearen arteko gorabeherak.
|
|
Esku hartzeak izugarrizko garrantzia du gizarte ezagutzaren garapenean, zenbaitarrazoi direla medio. Batetik,
|
besteen
ikuspegia hartzea, enpatia eta antzekogaitasun soziokognitiboen garapena bultzatzen dituelako. Bestetik, gizarte munduaosatzen duten hainbat alderdiren ezagutzaren garapena bultzatzen duelako; besteakbeste, norberarena, beste pertsonena, harremanena, arau moralena, ekonomiarena, politikarena, talde nazionalena, eta abarrena.
|
|
Gatazkak bideratzeko heziketa. Heziketa mota horren helburua hau da: haurrek garatzea gatazkak modu sortzailean bideratzeko beharrezkoak direngaitasunak eta tresnak (Harris, 1999); besteak beste,
|
besteen
ikuspegia hartzekogaitasuna, enpatia eta antzeko gaitasun soziokognitiboak.
|