2000
|
|
Askoz obea, berriz, aoan uzten duan ozkirri atsegina". Baina" edatea,
|
beste
gabe, ez da ezer. Geienaz ere, egarria iltzea; sagardotegietan afari egitea, esate baterako, ori da gauza berezia eta bitxia.
|
|
" Ematen zuen sormena dela' nik' sortzendudana,' nire' barruan dagoena,' ni' naizena; eta nik uste dut inor ezin dela izan
|
besteak
gabe. Indibidualismoa sartuta duzu, ez agian bizimoduan, baina bai pentsaeran.
|
|
Liburuaren arrakasta liburuaren kalitate maila onari egozten diote kritiko gehienek. Zenbaitzuk, ordea, berezko kalitateak arrakasta handi hau ez duela halere erabat justifikatzen eransten dute, beste zenbait literatur obra kalitatezko izanda ere ez baitira horregatik,
|
beste
gabe, arrakasta komertzialak bihurtu. Kritiko batek baino gehiagok esan izan du zerikusirik baduela autore honek duen arrakastan bere nortasun ez literarioak ere.
|
|
Bestalde, literaturzaleak liburuan zehar entzungo dituen behin eta berriko oihartzun edo erreferentzia literarioen atsegintasuna gozatuz batera, ate osteko oharren bidez osatu ahal izango du bere literatur intuizioa. Bestela esanda, arrazoi ez literarioek baliteke, baina bereziki arrazoi literarioek azaltzen dute
|
beste
gabe liburuaren argitalpen ugaritasuna eta irakurleen zaletasuna.
|
|
nortasunetnikoaren birsortze/ deuseztatze prozesua bata, eta nazio politikoan oinarritutakonortasunen eraikuntza/ deseraikuntza prozesua, bestea. Prozesu biak elkarrekin loturikagertzen dira, eta bata ulertzerik ez dago
|
bestea
gabe. Maila analitikoan bana daitezkeela uste dugu ordea.
|
|
Berasaluze-ren lanera eta existentzialismoaren eztabaidara itzuliz: agi denez, haren testuan Txillardegiri ederretsi ez zaiona, existentzialismoari
|
beste
gabe ateistairiztea izan da. Berasaluze-ren gardiz, existentzialistak,. Jainkoa ukatzeak biotzeanixten daben utsa bete eziñean dabiltza gizajook!
|
|
Frankismo osoa zegoen ados, Espainia Berriak hizkuntza ofizial bakarra beharzuela, eta berori ezarri egin behar zela esatean (II. Errepublikak egindakoa ezabatuz); baina horretarako metodo, erritmo eta prozeduretan ez ziren guztiak irizpide berekoak.Irekitxoenak ez zeuden konforme lehendik, inolako gatazkarik gabe, indarrean zeudenerabilpen ohitura eta jokamoldeak
|
beste
gabe mozteko.
|
2001
|
|
Erran nezake 20/ 20ko nota emango niokeela bere betekizunean. Ikasi dut nire anaia maitatzen eta orduz geroztik (aldaketaren nondik norakoak ulertzen ez badituzte ere) ez dugu urrats bat egiten bata
|
bestea
gabe.
|
|
Batetik, pentsalari edo gizakiek asmatu ez duten muin jakin bat, itxuragabea, mugagabea, sortzailea, etengabe irakiten egonik bere baitatik errealitate berriak sortuz gainezka egiteko joera duena; mugagabea da, bai handirantz (infiniturantz) bai txikirantz (infinitesimorantz). Baina honek,
|
beste
gabe, ez du mundua den gisakoa azaltzen, ezin izango baititugu udareondo eta sagarrondo bat bereiztu, gizon eta emakumea ezberdindu, edo hegaztia eta narrastia. Izan ere (eta bigarrenik), kosmosean errealitate mota ezberdinen arteko desberdintze argia dago.
|
2002
|
|
Beste urtetan udaberria amaitu orduko lehortu egiten zaizkie bazterrak eta beientzat janari eze eta berderik gabe gelditzen dira.
|
Beste
gabe, beiak lehorra janez daudelako, askoz esne gutxiago ematen dute eta iparraldetik garraiatzen dan esnearekin osatzen dira ango artzaileak. Aurten uda eta udazkena ere bai, busti joan zaie, ez da larrerik ahitu, eta beiak ematen segitu dute.
|
|
Gosez nengoan, goizeko zortzirak inguruan barruratakoaz
|
beste
gabe. Sartu nintzan bazkal-tokian.
|
|
Zu Augusto, lurrecoa baño Cerucoa gueyago cerana, Druso, nere Aita, zuen irudiac ichatsiric daude oraindican Soldadu oen biotzetan.
|
Beste
gabe, lotsa ta damuac biureracico dituenaquin, diot, deseguinbear degula lotsaari au: quendu gure icen onari ezarri diogun cetaca, ta ugarra; ta emen jaiqui dan ospe ta errierta bera izan dedilla etsayentzat caltegarria.
|
|
Gudari hurak, zaindari zebilela, argitxo bat ikusi zuen ilobi artean, eta baita negarrez ari zanaren baten zotiñak ederki entzun ere. Jakin naiak zirikatuta, zan gudari hori zotiñak zetozten alderdirantza, ta, ilobiak agiri ziran lekura eldu zanean, emakume eder bat ikusi zuen; ikusita
|
beste
gabe ikaratu egin zen guztiz, iratxoren baten aitzinean ote zegon edo. Baiña gero, zenduaren gorpua begiz jo zuenean, eta haren ondoan zegoan emakumearen negarrak eta zotiñak nabaitzean, ezur eta aragizko benetako emakume ederra zala oartu zan, eta bere senarraren eriotza eraman eziñez edo, negar zotinka ari zala.
|
2003
|
|
" O Euskalerri eder maitea, ara emen zure semea, bere lurrari muin ematera
|
beste
gabe etorria..."
|
|
bat bihotza zen eta bestea pultsua. Bata
|
bestea
gabe ez zela gehiago deus. Bihotza eta taupadak.
|
|
" Euskaldunen hizkuntza, euskara, ez latin ez erromaniko izateagatik soil, barbaro bilakatzen zen
|
beste
gabe; euskaldunen ohiturak, erromatarrei arrotz eta bitxi irudituz, barbaro bilakatzen ziren halaber; administrazio erromatarraren eskuari ihes egiten zion neurrian, eta horregatixe, barbaro bilakatzen zen euskal jendea bera28". Orain berdin, ez dira asko aldatu erromatarren ondorengo godo eta franko horiek; ez horixe!
|
|
Hiri bakoitza, pentsamendu, arte obra bakoitza, paisaia bakoitza, lehen lehenengo, bera dena da eta bera denagatik hartzen dugu aintzat, huraxe gurtzeko edo, esango nuke, ez gure" probetxuren" baterako. Batzuetan metafora platonikoak lagungarri dira eta, esan genezake, Kristellerrekin, haietako bakoitzak ideia edo esentzia espezifiko eta bakar bat aurkezten duela gure begien aurrean, kontenplatua eta geure baitan asimilatua izatea merezi duena —eukaristia modu batean—,
|
beste
gabe. Hor dago bera, agerpen bat; hor egon dadila, nahi dugu, bakarra, ukiezina, bera den bezalakoxea, hara eta ez beste inora guk pelegrinatzeko behin, edo behin eta berriro, berarengana, doakotasun hutsa den askatasun eta. Utilitate izpiritualena ere bilatzeke, ikustea hemen zaigun oparia baino soil soil; hiri batek, pintura edo paisaia batek ikustea bat batean bihurtzen duen miraria bizitzea alegia.
|
2004
|
|
Espainolen konprentsiotik Euskal Herria askatzekotan dabilen abertzaleak edo nomina handia dauka edo talentu urria du. Edo espainola da
|
beste
gabe, horretarako ez baita talenturik eskatzen?. 78
|
|
Meditazio Metafisikoak liburuan sortutako epistemologia kartesiarraren zati nagusia ikusieta gero, badirudi esparru epistemoiogikoaren mugak jarri ditugula. Baina auzi horietarikoaskok oraindik bizirik dirau cta, batez ere XX. mendean, muga horiek kritikatu egin dira.Has gaitezen,
|
beste
gabe, kritiken oinarritik.
|
|
gogo egoerak egocra edo gcrtakari ncurofisioiogikockin identifikatzca. Horrela,
|
beste
gabe, duaiismoaren ondorio gatazkatsuak ekiditen dira, gogoaren existentzia ukatugabe alabaina.
|
|
K.Barth en teologiak hori erakusten digu.
|
Beste
gabe Jainkoaren transzendentzia aitortzendute, inolako euskarrircn bila ibili gabc, inoiako erlijio sistemarik gabe. Kierkegaard beragai honetan oso erradikala da eta, bide batez, errespetu handia merezi duen gizon fededuna.Hori ere gogoan eduki behar da, filosofiak bchar baititu horrelako pertsonak, nahiz eta ezingaitezkeen mistikaz bahatu filosofia egiteko.Baina gure ingurua normaltasuna da, nolabait csan, egunerokotasunean bizi dugunesperientzia erlijiosoa.
|
|
Lanbide bcrriaksortu ziren: itzuitzaileak kopiatzaileen ordez. notariotz.an aritu zirenak, burokratak etab., eta,
|
beste
gabe, literaturaren, artearen zein filosofiaren eraldatzc prozesua abian ipini zen.Berpizkundeak ahaztuta eduki nahi izan baditu ere, garai hartako unibertsitateetako maisuakjuduak eta islamiar erlijiokoak izan ziren nagusiki. Zenbait ofiziotan, gainera, kristauekparte hartzea ia debekaturik zutenez (medikuntza, legedia, kontularitza, banka, etab.), gauregun intelektualtzat hartuko genituzkeen haiek orduko kolektiboen arabera juzgatu behardira.
|
|
Adimenean eta arrazoitzeko prozesuan bi gune ezberdin beteko dute. Bata bururatu ahal izango da
|
bestea
gabe eta bataren edo bestearen existentzia frogatzeko bideak ezberdinak izango dira, arrazoizkoak biak, baina ezberdinak. Honek lehen mailako garrantzia izango du Descartesentzat, bereizketa honetan bertan oinarrituta erakutsi nahiko digulako Ni (pentsatzen dudan neurrian) nire gorputzetik erabat eta benetan bereizia naizela eta bera gabe existi naitekeela, edo, beste era batera esanda, nire arima existi daitekeela eta bera hilezkorra dela, gorputza hilkorra den artean.
|
|
Autoritarismo, dogmatismo, norberekeria, gorroto eta indiferentzia orotarik urrun eraiki ahal izango dugu gizakiok errealizazio bidean lagunduko digun etika autogenoa eta integratzailea. Elkartasuna eta norberarekiko ardura etikotasunaren aurkia eta ifrentzua ditugu; bata ez da
|
bestea
gabe ulertzen ahal, elkar elikatzen eta inplikatzen baitute. Gure baitarako barne bidaiak geure burua ezagutaraziko digu eta geure burua lañoki, gordinki eta gardenki ezagutzerakoan beste pertsonen barneeta kanpo errealitatea askozaz hobeki ezagutuko dugu, aldian aldiko eta tokian tokiko lehentasunei eta erabateko premiei ere errazago antzemango diegularik.
|
|
Teilatuetako izotz burruntzietatik ura tantaka tantaka, azokara zihoala edo handik zetorrela, edo
|
beste
gabe paseoan ibilki, jendea banaka edo binaka; zubian hiru agure, handituxe zetorren ibaiari begira; haratago mendi koska elurtuak, Adunako eliza; haratago Ernio.
|
2005
|
|
Gure kulturan, biolentzia beti bitarteko bat da, ez da inoiz helburu bat, eta ez da nortasun bat definitzen duena. Hau da, bat biolento bezala,
|
beste
gabe biolento denean guk hartzen dugu asozialtzat.
|
|
–Hala ere, hobeto horrela, ezta? –Mireiak– Beti pentsatu dut ezin direla bata
|
bestea
gabe bizi: ying eta yang.
|
|
Johannesburgek ikuspegi biak bildu ditu, giza eskubideen babesa eta ingurumenaren babesa, azken batean txanpon bereko bi aldeak dira eta. Hau da, bata ezin dugu
|
bestea
gabe ulertu.
|
|
Biak dira beharrezkoak. Bata
|
bestea
gabe herren gelditzen da. Horregatik hemen Deustuko Unibertsitatean, ni ikasleekin 37 urtean primeran konpondu naiz beti.
|
2006
|
|
H. d., Herder-engan absolutuki batere ez, eta Hegel-engan gehienez ere herentxo baten herena baino ez bezala, Ortega-rengan ja herriaren izpiritua berdin zeharo arrazaren izpiritu bilakatua ageri da, seinale, honezkero Volksgeistaren jatorrizko esanahitik –nabariki kontzeptuaren beste aro batean eta beste mentalitate sozial batean oro har– zenbat urrundu garen. Erreparatzen badiogu, bada, kontzeptuaren eboluzioari, hasteko izpiritua (Geist), honezkero arima bihurtu da (Seele), eta azkenean arraza
|
beste
gabe bihurtuko da. Beraz, haren testuingurua eta edukia hasierako historia edo kulturaren filosofiatik herrien psikologiara eboluzionatuz joan da, eta azkenean psikologiatik" antropologia" edo arrazen teoriara:
|
|
Holokaustoa, ez du ematen juduen sudur makoagatik izan denik, suposatu zaizkien euren kualitate (h. d., bizio sortzetiko) moralengatik baizik, horiek nazien begietan euren anikilazioa justifikatzen zuten. Txantxa bat emango du, gogoratzen badut, M. Broszat ek notatzen duen eran, Rosenberg-ek arraza (alemana) esatea
|
beste
gabe (abereez mintzo bagina bezala!) ez omen zuela aski fina kausitzen, eta" arrazaren arima" lelora estilizatu zuela bere diskurtsoa616. " XX. mendeko mito" guztia odolaren (biologikoa) eta arimaren identitatean jaikitzen da (hori da programa eugenesikoen arrazoia ere).
|
|
150 Ib., 41 Gogoratu beharrik ez, baina gogoratzea ez da gaizki egongo apika, herriaren izpiritu baten aitortzak ez Voltaire, Montesquieu, eta printzipioz inor ez duela bihurtzen erromantiko eta ez idealista. Bestalde, herriaren izpiritua eta haren adierazpen kulturalak, noumenoa eta fenomenoa edo gauza berbaitan eta haren agerketak bezala begiesten bada, erromantizismo edo idealismorik baino gehiago, filosofia bat
|
beste
gabe txarra da dagoena.
|
|
Asaldagarria da nolabait, Horkheimer eta Adornoren despit moderniaren mitoak nola arrakalarik txikiena gabe dirauen Euskal Herriko progresian. Mekanikoa da modernitatea eta modernizazioa guztiz positibotzat hartzea,
|
beste
gabe. Estrategia sinple baina unibertsal horrek primeran funtzionatzen du:
|
2007
|
|
Nik, udalaren funtziorik interesgarriena herri dinamika sortzean dakusat; herritarrak zertan hartan lanean jartzean eta ez hainbeste obrak egin eta sekulako jaiak prestatzean, denon dirua erabiliz. Bai, denok dugu estimuan kostatzen zaigun hura eta
|
beste
gabe aurrean, eginda, jartzen digutena, akaso, aintzat hartu ere ez dugu egiten.Bada, duela hogei urte inguru hasita ari naiz ohartzen, udalen helburuetako bat horixe dela, dena eginda ematea egiten parte hartzeko aukera eskaintzea baino. Batzuetan interesagatik eta besteetan irudimen ezaren eraginez.
|
|
< Völkisch> ek hiztegiaren arabera nazionala esan gura du; baina ez da nazionala
|
beste
gabe, eta aleman batek ez lituzke < national> eta < völkisch> sekula nahastuko: < völkisch> beti joera jakin batean da < nazionala>.
|
|
(Herriaren edo hizkuntzaren) < karakterea>, < arima>, < gogo/ izpiritua> balioberdintzat jotzen dira, hortaz, eta, berriro nabarmentzea merezi duelakoan nago? Rotenstreich entzat Volksgeist en itzulpen egokia ingelesera < karaktere nazionala> da
|
beste
gabe, ez beste izpiritu misteriozkorik120.
|
|
Problema bat da, historikotasuna asko enfatizatuz historikotasunaren ukoan buka litekeela, edo hori eman lezakeela behintzat, historia azken batean natura antzekoa bihurtzen bada, gizakiaren aurretiko eta gaineko, eta legea, historikoa izateagatik
|
beste
gabe, ukiezina. Eskola Historikoak hori egin duen ala ez, hemengo arazoa ez da.
|
|
Batzuetan kritikatzen duen adina, beste batzuetan sinpatia frankoz aipatzen du, bereziki Hume edo Kant ez ari bada (eta, bide batez, Kant-ek hori. Antropologia pragmatikoa? ...en685 Bidaiarien inpresio, herrien arteko ezinikusi eta topikoen saiosaltsa horren irakurketak(, literatura ligera y poco amena?) ia beti desengainatu duen arren686, behin baino gehiago hartaz buru argiak (Hume, Kant, Schopenhauer) eta autore handiak baliatu izanak (Cervantes, Quevedo, Lope, Calderón, Gracián) 687, Caro Baroja-ri ez dio uzten Herrien Psikologia modu hori jaramonik batere egiteke
|
beste
gabe zokoratzen.
|
|
Laukian agertzen diren hiru lerroen arteko erlazioa ezinbestekoa da bizitzarako: ezagutza, sentipena eta ekimena guztiz bat datoz (denboran ez bada ekimenean), bata
|
besteak
gabe ezin baita izan. Errekurrenteak dira, gainera prozesuarenespiralean, taladro gisa aurrera egiten dutelarik.
|
|
Urte horietan bizitzen den ingurunea betirako markatzen duenaizaten baita. Anglosaxoien artean hain entzutetsua den nature versus cultureeztabaida, jakina da ez dela bata
|
bestea
gabe moldatzen ahal. Elkarren beharra duteeta elkar baldintzatzen duten txanpon bereko bi aldeak dira.
|
|
Il n, y en a qu, une race qui est la race qui ne finira point; la race spirituelle; la race éternelle»690 (seguru asko, gainera, santuen arraza izpirituala azpimarratuz, Péguy k arrazaren kontzeptu nazistari zuzenean buru egin gura zion). Era berean, nazio burgesak, nazio kristauak, nazio fedegabeak entzun izan ditugu (hain zuzen «nationes»ek,
|
beste
gabe, latin eliztarrean, jentil herriak, esan nahi du askotan).
|
|
pentsagaia zatiebakiz eta zatiok adigaitan indibidualizatuz, batetik; hori bera hots artikulatuetan pikatu eta konposatuz bestetik (hitzetan). Operazio bat beraren bi alderdiak dira, batak
|
bestea
gabe zentzurik ez duela.
|
|
Horrek, bereizketak formulatu ahal izateko unean, baten eta bestearen azterbideak aldarazten ditu. Baserritarrak, mendian ibilki, problemarik gabe esan ahal izango dizu arbola baten aurrean, «haritza ez da pagoa»; baina kaletarrak dizu esan «zuhaitza ez da zuhaitza»1308 Biak hizkuntza berean bizi dira, baina bi mundu ikuskeratan, esan genezake (mundu ikuskera hizkuntzak
|
beste
gabe eta berak bakarrik eratzen ez duelakoan); hizkuntza berean, baina bi modutan. Eta, hala ere, gaurko euskarak biei zuhaitz bereizketak egiteko aukera berberak eskaintzen dizkie; hizkuntza guztiek ez, eta agian garai bateko euskarak ere ez.
|
|
Hala ere, hizkuntza alemanaren, ingelesaren mundu irudi edo mundu ikuskeraz mintzatzea baino egokiagotzat dauka, neutralkiago, hizkuntza baten ala bestearen «semantika» edo «eraketa semantikoa» esatea
|
beste
gabe (Ib., 281).
|
|
tzialki berdintzat ematen ditu
|
beste
gabe Humboldt-en pentsamendua eta estrukturalismoa. M. Ereñok ez du auzikatuko berdinketa hori (aitzitik, ontzat emanez bezala arrazoituko du berak ere), eta guk ere pasa egingo dugu hemen.
|
|
Estreina, garrantzizkoa hitzak ez bakanka hartzea da. Zaldi esan ala caballo, horrela eta
|
beste
gabe, izan liteke berdintsua. Baina hitza deus ez da bederazka hartua.
|
|
Horiek zeintzuk diren, airean geratzen da. Baina, printzipioz, literatura edo hizkuntza bikainagoa izateak ez du
|
beste
gabe garantizatzen inoren hizkuntza/ nazio/ izpiritu bikainagotasuna.
|
|
Gure hizkuntzaren jopuak ote gara? I. Werlen ekin berriro enfatizatzea da, arazoak ez dauden tokian ez eztabaidatzeko, a) Whorf beti hizkuntzazko pentsamenduaz ari dela, linguistikoki formulatuaz?, ez pentsamenduaz
|
beste
gabe; eta b) hizketa korriente ohikoaz eta ekanduen errutinaz ari dela1514 A eta B mintzo direnean, mintzo diren hizkuntzaren gramatikak (lexikoa, etab.) grabitatearen legearen antzeko erakarpen indar inkontziente batek daragi haien pentsamenduan1515 Eragin hori datza, hizkuntzak mundua aurretik ordena jakin batean ordenatua ematen digula, solas arruntean guk segitu baino egin ohi ez duguna1516....
|
|
Hirugarren fasea pertsona maitearen absentziara egokitzeko saioa da:
|
besteak
gabe gauzak nolakoak izango diren ikasten da, bakardadea onartzen. Adituen esanetan, pertsonaren heriotzaren eta galeraren aurrean jarrerak alda daitezke.
|
|
Madrilen egin zuten manifestaldi handia (07) aski ez eta hemen datozkigu euskal lurrera, Iruñera, joan den larunbatez, Espainiako bandera eta inon diren ikur klase ezberdinak hartuta, hango bazter guztietatik (Extremadura, Asturias, Zaragoza...) pepito eta frankista guztiak. Hori ezin eramana daukatena, euskaldunok euskaldun izan nahi dugula eta
|
beste
gabe!
|
|
Baina lanok Seminarioetako azken urteetako estudianteek egin dituzte; handik gutxira ikasle horiek Seminarioak utzi eta auskalo bakoitza nondik zebilen mundurik hara. 1965ean P. Zabaletak Filosofiaren Kondaira I liburuan
|
beste
gabe" eskuetan dauzkagun lanak" argitara zituen, h. d., Antzinateko filosofia guztitik Sokrates aurrekoak soilik (K. Oiarbide eta P. Iztueta) eta Erdi Arotik Lehen Eskolastika (E.
|
|
Au gaizki da, ez nuke iñola ere onartuko; baiña berak esaten dituan ta egiten dituan apologiak ere ez. Or nunbait, zokoren batean berezikeriren bat arkitu duala ta bere belarriari oso ederki datorkiolako, ta
|
beste
gabe, euskal literaturan bururatzen zaizkion ta etzaizkionak sartu nai dizkigu. Euskalki batean idatzi nai duanean, bapo; baiña, Orixek bezela, euskaldun guziontzat idatzi nai danean, nola baztertuko ditugu, ba, guziok erabiltzen ditugunak ta nola artuko berezikeri oiek?
|
|
Aurkia eta ifrentzua. Ezin da bata
|
bestea
gabe ulertu. Biak behar dira mugimenduaren iraupen eta progresioan.
|
2008
|
|
Hauetako batzuekin hitz egin dugu Santa Ana Pala Txapelketari buruz. Arauak beraiek jartzen zituzten, batzuetan pasarekin eta
|
besteetan
gabe jokatzen zuten binakako kanporaketetan finalera iristeko. Bi astez luzatzen zen gutxi gora behera, baina partidu bakarra jokatzea askorentzat gutxiegi zen eta azken urteetan ligilak antolatzen dira taldeka.
|
|
Proiektua garatzen hasi zenean, hardware delakoari dagokionez, hezkuntzarako ekipo espezifikorik ez zegoenez, Ikastolen Elkarteak proiektuak eskatzen zuen ordenagailu prototipoa sortu zuen, baina geroztik merkatuan proiektuari erantzuten dioten produktuak agertu dira, eta,
|
beste
gabe, merkatuan dagoen hardwarea aukeratu da.
|
|
1. " Erredukzio sinplista litzateke
|
beste
gabe interes politikoei egoztea kanonizazio prozesua".
|
|
Lurraren historia biziari lotuta dago. Lurraren historiaz hitz egitea biziaren historiaz hitz egitea da; ezin dira bata
|
bestea
gabe ulertu. Bizia sortu da, eta, are gehiago, bizitzeko egokitu egin dugu Lurra.
|
|
–Beraz, hiritarrak ez dira herritarrak
|
beste
gabe. Soildu beharra dago existentzia historikook esentzia politiko hutshutsera:
|
|
Baina ez pentsa, Santutegiaren izen firma bati lotuta zetorrelako, Egutegia
|
beste
gabe onartua izan denik. Badago trantze txar bat ere historia honetan:
|
|
Obispo resuelva lo que en su alto criterio crea más conveniente en presencia de los informes. ...dos los sucesos, y el prejucio que se seguía a la instrucción doctrinal, se acordó que antes de contestar a Vitoria procedía preguntar a otros Arciprestes si en sus Arciprestazgos había novedad, así me dirigí a ellos y aun no he recibido otra contestación que del de Mondragón que me dice no hay novedad, y continuan enseñando en vascuence lo mismo que antes.» Ikusten denez Elizak ez zuen
|
beste
gabe onartu nahi gaztelaniazko irakaskuntza hutsa, eta arlo batzuetan behintzat euskarari eutsi nahi zion. Baina kargutu bere motibazio nagusia praktikoa zela («el prejucio que se seguía a la instrucción doctrinal»), eta batez ere euskaldun elebakarren egoerari aurkitu nahi ziola irtenbidea («el modo de instruir convenientemente en el catecismo a los que ignoren la lengua castellana»).
|
|
Dena dela berak ez zuen ezer idatzi arraza kultura lotura azaltzeko. Beraz berdin kontsidera zezakeen euskal kultura euskal arrazaren emanazio, zein
|
beste
gabe euskaldunen ezaugarri bat gehiago, hizkuntza edo musika bezalaxe. Azken finean arrazaren kontua, Azkuerengan presente bazegoen ere, ez zen inondik bere ohiko kezka.
|
|
Lanak eta estresak oso harreman estua dute, eta pertsona askorentzat zaila da gauza bat
|
bestea
gabe pentsatzea. Baina ia inoiz ez da aipatzen lanik eza bezain itogarria izan daitekeela.
|
|
Betikoak, indar gutxien duenak, kemena sobera izan arren. Kemena eta suhartasuna
|
beste
gabe ez dira aski: ikusten da fronte jokoak nolako emaitzak ekartzen dituen.
|
|
Hemen ere gauzak argi behar litazke egon. Batetik Euskal Herria bat eta bakarra dela sinesten dugunontzako edo,
|
beste
gabe, Europa Batuan nahi edo ez bizi garenontzako. Honekin batera mugaz iparraldeko edo hegoaldeko biztanle edo edukinak aipatzerakoan beste hainbeste esan genezake, bereiztekotan hor ditugu sei edo zazpi herrialde edo geografoak erabiltzen dituzten ikuspuntuetatik, Euskal Herri Penintsularra edo Euskal Herri kontinentala.
|
|
Zerk bultzatzen gaitu parte hartzera? Boterea eskuratzeko eta alderdi garailearen programa herritar guztiei inposatzeko bidea ote da,
|
beste
gabe. Herria baldin bada boterearen jatorrizko subjektua, ez al luke botereak herri osoaren zerbitzuan egon behar, are gehiago oraingoa bezalako une zailetan?
|
|
Azken spike hori sartu zuen Smith hori judutarra ote zen, ba? Hala,
|
beste
gabe, trenbidearen eraikuntzan hildakoen aldeko otoitza egiten ari dira. Ez diegu galdetu eta geuk ere errespetuz ikuskatu ditugu bazterrok.
|
|
Jakin behar dena da bi ni daudela: bata izenduna, nortasunduna (Nineu), eta
|
bestea
gabea (edozein); eta zorigaitza ez zaiola Nineu (izendun, errudun...) bati etortzen, baizik eta edozeini, hizketan ari denean ni esan dezakeen edozeini.
|
|
Diogenes Laerziok zioen ezen, filosofoen artean, batzuk zirela iritzidunak eta
|
besteak
gabeak; batzuentzat gauzak ulertzeko modukoak zirela eta hargatik zituztela iritziak gauzen gainean, eta besteek ez zutela holakorik uste eta, beraz, ez zutela egiten ez ebatzi, ez iritzi eta ez erabaki: " suspentsiboak" ziren, beste izenez.
|
|
Herritar gazteak behar orduz urrunduak, berriz herriratzen ikustean azta daitekela ere herri amaren errespetua bere haurren alderatekoa. Bat ez doala
|
bestea
gabe arima azkarreko herrien iraunkortasunean. Laudatzen ditu aurten, soldadogoa eginik herriratu direnak, hogei urtez Amerikan lan eginik etxera itzuli den Peio Xorroxtegi eta bururatzen hitz hauekin: Ongi etorri eta herri osoaren agurrak zueri.
|
2009
|
|
Eztia,
|
beste
gabe
|
|
Modaren olatuak indar handia izaten du, baina ez da komeni beti haren aparrari begira ibiltzea; telefono bat erosi behar, eta garestiena aukeratzea edo,
|
beste
gabe, gehien ikusten dena, horrek ez du zentzu handirik.
|
|
Migrainari buruko min esaten dio jendeak,
|
beste
gabe, eta ezaugarri hauxe izaten du: oinaze jasanezina eragiten du zenbait orduz, buruaren erdialdean nagusiki.
|
|
Haurtzarotik hala ohituak gara: guretzat galdera edo pentsamendu eremu diferenteok, ez bakarrik bata
|
bestea
gabe guztiz egon daitezke, ezpada askotan batak bestearen interesa ito egiten dute. (Islamismoan, esaterako, gure konpartimendaketa mental hori ez dago eta ezin dute ulertu?
|
|
G ANDIAGA MUNDUAREN ENTZULE BAT DA. Entzutea, ikustea, h. d., irekita egotea, haren arimako jarrera oinarrizkoak dira. Mundua hauteman,
|
beste
gabe. Eremua sentitu.
|
|
Zer entzuten duen, entzuten jarri; zer ikusten duen, ikusten gelditu. Etxeko zokoak miatu, begiak
|
beste
gabe ikusten ez dituenak egunero; orduen zarata isil ezentzun ohiak entzun, urrun ala hurbil. Maite ditu ikus entzun hutsezko estanpak, pintura japoniarrak iduri, gogoeta gehiagorik gabe:
|
|
|
Beste
gabe bizia den mirabiliaren miresle eta goresle izan da beti Bitoriano. Ikusi egiten zuen, Naturan, bizia etortzen, udaberri goizean; sentitu egiten zuen, odolean, udaberriaren bizipoz azkura; lan egiten zuen Naturarekin bizitzen:
|
|
–poztu da nire lur au?? (Ikus orobat E, 125 zenb.) Baina horiek ez gaituzte
|
beste
gabe gizon emakumearen kreazio biblikoaren oihartzun ezagunetatik harago eramaten. Berez lurra, ardiak, bideak, paisaia, urtaroak, bizitza, heriotza, are hilezkortasuna!?
|
|
Ez nuen ezer esan. Ohiko agur axalak, eta lehenago beste hainbat aldiz egina genuen moduan, horretarakoxe zain egon balitz legez, atera zuen
|
beste
gabe orriazal bat poesiekin alboko apaletik, irakurri genituen, komentatu, hau kendu eta hori zuzendu, ezer ez bailitzan egin genuen. Edo saiatu ginen, ni behintzat.
|
|
niretzako hura gelditu zait buruan egiazko azken elkarrizketa legez, bera oraindik osoa eta erne?, Migeli fotokopia eskatu nion. Ez ezertarako, edo ez nekien zertarako, baina azkenetako gauzak zirelako,
|
beste
gabe. Hor ikusten da Gandiagaren eta haren paperen arteko diferentzia.
|
|
5 Komunitatea eta historia, eta erakundeak: erlijioaz (edo Jainkoaz)
|
beste
gabe oso zaila da mintzatzea, oso diferenteak daudelako, eta historia dutelako, eta erlijioek erakundeak izan ohi dituztelako, historian zehar bai doktrinak eta bai erakundeak denak aldatuz ibiltzen baitira, itxurazkoa denez. Horregatik bai doktrinak eta bai erakundeak kritika historikoaren eta sozialaren objektu izan daitezke, eta izan behar dute, eta horrek kritika horrek, fededunarentzat nahitaez inportantzia handia ez badu ere, komunitatearentzat ezin du inportantziaren bat ez ukan.
|
|
Halatsu Shaftesburyk, Goethek, etab. Oso dudagarria, nik uste: Jainkoan sinestearen naturaltasun eta unibertsaltasunaren bariante bat; ateista bat itsu bat izango litzateke,
|
beste
gabe. Agian kultura batean. Ilustrazioan?
|
|
sinatzen duen 1913ko testuan(. Ola Gizona?). Lehenagoko Ama Espainia huraxe izan daiteke beharbada, edo antzinako iragan izengabe mitikoren bat,
|
beste
gabe 33.
|
|
Euskaltzaindiak bereizkeriarik gabe hartzen ditu bere lankideak. Euskara maite duena, lantzen edo aztertzen duena, eta alor honetan merezimenduak dituena,
|
beste
gabe, gai da Euskaltzaindiko izateko, gainerakoan, politika arazoetan joera batekoa edo bestekoa bada ere. Euskarak biltzen gaitu eta bat egiten gaitu.
|
|
Baina esaten digutena ez da egia. Izan ere, boterea eta ondasunak dituztenen eta bata zein
|
bestea
gabe bizirauten dutenen interesak ezberdinak izateaz gain, aurkakoak dira. Ugazabak ez dira lan emaileak, esplotatzaileak baizik.
|
|
Honekin batera, Euskal Herriaren eskubideen alde diharduten eragile ezberdinek ere ozen aldarrikatu lukete euskaraz biziko litzatekeen herria dutela helburu. Herria eta hizkuntza, bata
|
bestea
gabe ezer ez direla alegia, eta bat bezala bizi eta eraiki behar ditugula.
|
|
Honekin batera, Euskal Herriaren eskubideen alde diharduten eragile ezberdinek ere ozen aldarrikatu lukete euskaraz biziko litzatekeen herria dutela helburu. Herria eta hizkuntza, bata
|
bestea
gabe ezer ez direla alegia, eta bat bezala bizi eta eraiki behar ditugula.
|
|
–Indarka datorren algeriarren herria ala hiltzen ari den Frantziarena?. Bata
|
bestea
gabe ezin eta bata ala bestea izan behar. Mendebaldea eta Ekialdea, Arabia eta Europa, arabiera eta frantsesa.
|
2010
|
|
aipuen inguruan> mamitzen den mintza-praktika baita. Ez da gehiegi esatea erakusaldidiskurtsoa aipatze genero> bat dela, eta ezin dela bata
|
bestea
gabe ulertu.
|
|
“ea Eguberri politak izaten ditugun aurten eta zure Aiurriko idatzia ere halaxe izaten den”.
|
Beste
gabe, beraz, hari horren puntari helduz hartzen dut gaurko eginkizuna.
|
|
handik aurrera, idazle hasiberrientzat, ‘historia’ Historia izango zen eta ez Edestia, ‘geografia’ Geografia eta ez Lutelestia. Beste nolabait esateko, nazioartekoa zena gurea ere bazen,
|
beste
gabe. Horrek bere arriskuak izan ditu, baina, horri esker, okerragotatik sano atera gara.
|
|
Hizkuntza komunitateen araberako gizadiaren banaketa, bada, ama hizkuntzen espresioan dago ziurtatua. Bi gertaera nagusi horiek —ama hizkuntza eta hizkuntza komunitatea — egiaz dira osotasun bat, ze bata
|
bestea
gabe pentsaezina da. Eta horrek ondorio argi bat du:
|
2011
|
|
Auzia ez da, ez, ulertzen samurra: bi anaiak beti elkarrekin behar duten horietakoak omen ziren txikitan, baita koskortutakoan ere?, eta, garai batean, zaila omen zen oso bata
|
bestea
gabe irudikatzea herrian. Gauzak gero okertu egin ziren, agidanez, eta batak bide bat hartu bazuen, besteak juxtu kontrakotik jo zuen:
|
|
a) barkazioa erlijioaren eskaintza bezala gizarteari, horixe nahi dezatenentzat: erlijioa alegera daiteke gizarteari ataka zail honetan beste ezerk (etikak, filosofiak) opa ezin duen zerbait berak eskaini ahal duelako; eta gizarteak esker lezake, berak bere baitatik
|
beste
gabe atera lukeena eskaintzen zaiolako sektore erlijioso batzuetatik; b) beste plano bat, erlijioarekin, eta barkazioaren diskurtsoarekin, inolako zerikusirik nahi ez duena, etsaien artean onezkoak egin eta onezkoan bizitzea baino bilatzen ez duena.
|
|
Euskaltzaindiak diploma hori emateko azterketa gainditu beharra adierazi zuen, honakoa gehituz: «Lehenago ere iñoiz erabilitako gaia danez,
|
beste
gabe, batzorde bat izendatzea erabaki da esamiñaren programa bat eta izango dan agiri ematea zelan egin estudiatzeko. Auek izendatu dira batzordeko:
|
|
Baina, mendeko nortasunaren nahastearen kontzeptua eta atxikimenduarena ezberdinak dira. Mendeko pertsonak besteen onarpena, laguntza eta gidaritza eskatzen ditu harremanetan, baina besteekin ezartzen dituen harreman horietan ez du pertsona konkretu batzuekiko lotura bilatzen,
|
beste
gabe eta orokorki harremanetan egotea baizik. Aldiz, atxikimendua pertsona konkretu batekiko lotura afektiboa da.
|
|
Pertsona histrionikoekin harreman ona eduki behar duenak haren sedukzio jokaerak ongi eramaten jakin behar du. Jokaera horiei ez zaie esanahi sexualik eman behar, ezinbestean; harremanak sexualizatzen saiatzen diren arren, sedukzio jokaera horiek ez dute ezinbestean harreman intimoagoen desirarik agertzen;
|
beste
gabe, bestearen arreta erakarri eta liluratzeko bitarteko izaten dira. Alde horretatik, nortasun iruzurtzailea dute.
|
|
– Nahaste histrionikoa duenak sedukzio sexuala erabiltzen du besteengan eragina izateko, baina estilo histrionikoa duena atsegina eta maitekorra da,
|
beste
gabe. Nahastea duenak umorearen bat bateko aldaketak jasaten ditu; estilo histrionikoa duenak umore egonkorragoa du.
|
|
Printzipio horietarako eta horien aplikaziorako egokiak diren prozedura eta erregistro guztiak erregistratu eta dokumentatzea. Aurrebaldintza sistema Aurrebaldintza sistema eta AKPKA beharrezkoak dira, bata ez dabil
|
bestea
gabe. Arriskuak saihesteko baldintza eta praktika higienikoen oinarri sendo baten gainean egin behar da AKPKA:
|
|
Etxearen aurrean, jaisten lagundu eta eskutik heldu dio. Annek koketkeria laño batekin bere ile nahasiak orraztu eta txukundu ditu; Lucek begiratu eta
|
beste
gabe esan dio:
|
|
Baina izatea, berarekin topo egin eta pentsatu
|
beste
gabe egiten dugunean —etxe aurreko arbolak, ibaia—, izate hori ez du subjektu batek egin egiten, ezpada izatea bera da agertu egin zaiona Daseinari, eskaini egiten zaio. Eta hori mundu grekoan, erlijioso kristauan, XVI. mendean, laborariaren munduan edo teknikak menperaturiko zibilizazioan modu ezberdinetan egiten du.
|