Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 14

2009
‎Euskararen minorizazioari eta ikasleek testuinguru akademikotik kanpo duten hizkuntza jokabideari erreparatuz gero, argi dago hizkuntza horren erabilera eremu akademikora mugatzen dela. Elkarrekintzari garrantzi handia eman zaion arren —ikasi beharreko hizkuntza integratuz, Hamers (1992), Genesee (1992) —, badira euskararen erabilera mugatzen duten beste faktore batzuk ere. Hizkuntza bat ikasteko, behar beharrezkoak dira hizkuntza horrekiko afektu loturak garatzea, lotura pragmatikoez eta instrumentalez gain; izan ere, hizkuntza norberaren bizitzan eta kulturan integratzen denean, inklusio sentimenduak sortzen dira.
2010
‎4) Euskarazko eta espainierazko gaitasun mailak lortzeko hezkuntzaz kanpoko beste faktore batzuk ere eragina dute.
‎Euskarazko eta espainierazko gaitasunmailak lortzeko hezkuntzaz kanpoko beste faktore batzuk ere eragina dute.
2012
‎Hainbat faktoreren arabera erabiltzen dute B hiztun elebidunek oreka egoera horretan: hizkuntzek elkar ukitzearen arabera —A nagusi da gizarteko eremu guztietan—; informazio inperfektuaren arabera; gizalege arauen arabera; eta eredutik kanpoko beste faktore batzuen arabera, hala nola gutxiengoaren hizkuntzaren erabilera formal eta informal eskasaren eta gutxi garatutako ahozko eta idatzizko diskurtsoereduen arabera.
‎Hainbat faktoreren arabera erabiltzen dute B hiztun elebidunek oreka egoera horretan: hizkuntzek elkar ukitzearen arabera —A nagusi da gizarteko eremu guztietan—; informazio inperfektuaren arabera; gizalege arauen arabera; eta eredutik kanpoko beste faktore batzuen arabera, hala nola gutxiengoaren hizkuntzaren erabilera formal eta informal eskasaren eta gutxi garatutako ahozko eta idatzizko diskurtso ereduen arabera. Horren guztiaren ondorioz, litekeena da hizkuntzaren erabilera oso txikia izatea.
2013
‎sisteman, alegia. Hala ere, ez da bidezkoa identifikazio hori egungo hizkuntzalaritza formalari bakarrik egoztea, horretan, zalantzarik gabe, beste faktore batzuk ere lagundu baitute. Adibidez, identifikazio hori bera asko bultzatu izan du hizkuntza idazketara murrizteko eta hizkuntzaren kodifikazio arauemailea egiteko edozein prozesutan inplizitu dagoen hizkuntzaren erreifikazioak.
‎F. Xavier Vila i Moreno – Ikuspegi zabaleko ikerkuntza soziolinguistikoaren hainbat oinarri soziala den heinean, hainbat balorazio eta epai jasotzen ditu, batzuetan adostasunak eta besteetan desadostasunak eragiten dituztenak. Hizkuntzaren historian, soziolinguistikan, psikosoziolinguistikan, pragmatikan eta beste hainbat diziplinatan egindako ikerketek behin eta berriz erakutsi dutenez, forma linguistiko jakin batzuk edo besteak aukeratzea, beste faktore batzuen artean, aldagai psikologikoen araberakoa da; esate baterako, hiztunaren motibazioa, aurreiritziak, asmoak eta testuinguruaz egindako balorazioa (Blommaert 1999; Schieffelin, Woolard eta Kroskrity 1998; Giles eta Coupland 1991; van Dijk 1998). Eta ez dut sakonduko hala nola ontasunari, musikaltasunari, arruntasunari eta jatortasunari buruzko balorazio ugarietan, baina kontuan izan behar da horiek ere aldaketa linguistikoa baldintzatzen dutela, komunitate elebakarretan barne (Lippi Freen 1997, Tusón 1988).
‎Zonalde oso euskaldunetan, alabaina, belaunaldi gazteen artean hiztun berri askok euskara hizkuntza sendoagotzat edo indartsuagotzat dute, etxeko hizkuntza gaztelania izan arren. Esan daiteke, beraz, lortutako gaitasun maila ona izateak hiztunaren auto pertzepziorako oso garrantzi handikoa den arren, behin gaitasun maila jakin bat lortuz gero, beste faktore batzuk bihurtzen direla garrantzizkoagoak, esate baterako, erraztasunez hitz egiteko trebezia edo komunitateko kide izatearen kontzientzia.
‎Oro har, gure ikasleen kasuan familiaren jatorria edo etxean jasotzen duten input a euskalduna da, eta testuinguru soziolinguistikoa ere oso euskalduna da, beraz, ikerketa honetan ez dira horiek ikasleen euskarazko jardunean gaztelania txertatzea bultzatzen dieten faktore nagusiak. Eta horrek aukera ematen du hain indartsuak izan ohi diren bi faktore alde edukita hizkuntzaren aukeraketan eragiten duten beste faktore batzuk identifikatu eta agerian uzteko.
2014
‎Aldiz, identitate kengarri baxuko lekuetan, garrantzi handiagoa ematen zioten gaztelaniaren erabilerari bertako berezko hizkuntzari baino. Gainera, talde batekin edo bestearekin identifikatzea ez zegoen hizkuntzaren mende, beste faktore batzuen mende baizik (adibidez, geografikoa).
‎Ez zaie ageri, ziurgabetasun linguistikoaren zantzurik. Haatik, ezagutzaz haratago, badira hizkuntza portaeran eragiten duten beste faktore batzuk, nagusiki, motibazio izanarazleari lotuak.
2015
‎Baina gertatu da, eta esandako herriak 4 gune soziolinguistikotik 3.era jaitsi dira, Eusko Jaurlaritzaren V. Mapa Soziolinguistikoak berriki erakutsi bezala. Ziurrenik beste faktore batzuk ere egongo dira atzean, baina ez da gutxietsi behar lurralde antolakuntzak eragiten dituen ondorioak erabileren —eta, ondorioz, pertsonen— banaketa espazialari dagokionez. Paisaia errotik alda dezake.
2016
‎hara, espainolen, andaluziarren edota galiziarren seme alabek nolabaiteko asturiera hibridatua erabiltzen zutela modu naturalean eta guztiz ohartuki, presio instituzionalek edota aldarrikapenari lotutako jarrerek bitartekaritzarik egin gabe. Horrexegatik, beste faktore batzuek (hezkuntzak edo komunikabideek, besteak beste) eragina izan zuten, aitzitik, aurreko belaunaldian gertatutako hizkuntza atzerakadan, baina, hala ere, epe ertainean gertatutako immigrazioaren eraginak ere kontuan hartu behar dira.
2022
‎Marka hori ezagutzea eta egoera ezberdinetan gogora etortzea oinarrizko urratsa baita markaren nabaritasuna aztertzeko garaian. Hizkuntzara ekarrita, hizkuntza bat edo bestea erabiltzeko, beste faktore batzuekin batera, egoera, mintzakide eta gai ezberdinek sortzen dizkiguten asoziazioen mapek bultzatuko gaituzte. Beste modu batera esanda, egoera, mintzakide eta gai ezberdinei lotuta euskara ez badago presente edo ez bazaigu gogora etortzen, zaila izango da erabiltzea.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia