Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 93

2001
‎Horrek ez du esan nahi autonomia erkidegoek ez dutenik beharrezko neurriak hartu behar baimendutako eragiketen osasun kontrola ziurtatzeko eta haragiaren jatorrizko ustiapena identifikatzeko arauak ezartzeko. Beste estatu kide bateko lurraldera igortzen den produktua albaitari ofizial batek ikuskatu behar du ontziratzeko unean. Albaitariak albaitariaren ikuskapenaren ziurtagiria emanen du.
2002
‎Adibidez, zerga berriak agertzen badira eta euskal administrazioak kontuan hartu behar baditu, Ekonomia Itunean arautu behar dira. Horrela 1986an Balio Erantsiaren gainekoZergarekin hala gertatu zen; hain zuzen ere, Europako Ekonomia Elkarteak horrelaaginduta beste estatu kideekin harmonizatzeko ezarri behar izan zuten zerga hori, bai Estatuan eta baita Hego Euskal Herrian ere. Halaber, negoziazio horien bidezadministrazio zentralak biltzen dituen zenbait zerga (itunduta ez dauden zergak, hain zuzen) euskal administrazioaren esku gera daitezke, hemengo ogasunek bilditzaten; eta ordutik aurrera itundutako zergen barruan egongo dira.
‎Estrategia horren funtsezko gakoetako bat da estatu kideen arteko lan mugikortasuna erraztea. “Europako Kontseiluak erabaki du Europako osasun txartelak paperezko inprimakiak ordezkatuko dituela, beste estatu kide batean osasun tratamendua lortzeko beharrezkoak baitira”, esan zuten Hamabostek atzo amaitu zen goi bilerako ondorioetan. “Txartel honek prozedurak sinplifikatuko ditu, baina ez ditu egungo eskubideak eta betebeharrak aldatuko” erantsi zuten.
‎Lehenik eta behin, zergapeko egintza non gertatu den zehaztu da. Zerga aplikatzen den lurraldean egindakotzat hartuko dira, betiere, beste estatu kide batean lurralde horretarako egiten diren ondasun salmentak, baldin eta baldintza hauek betetzen badira: 1 Ondasunak saltzaileak berak edo bere kontura luzatu edo garraiatzea.
‎Arauak gehienez ere hamar urteko epea ezartzen du, eta horren ondoren nahitaez berritu dira. Eman ondoren, beste estatu kide batzuetan merkaturatzeko aukera ematen du, betiere giza osasunerako eta ingurumenerako arriskurik ez badago. GEO edo horiek dituzten produktuak merkaturatzeko baimena ematea, aurreikusitako xedapenak ikusita behintzat, ezin da “gutun zuritzat” hartu eta indarrean dagoen bitartean ezin da erabat baliozkoa izan.
‎Orain arte, Espainiak “atun argia” izena “Thunnus albacares” atun espezieko (atun hegats horia edo yellowfin) termikoki esterilizatutako kontserbetarako bakarrik erabiltzen zuen. Orain, Errege Dekretu honen bidez, onartzen da beste estatu kide batzuetan edo Europako Esparru Ekonomikoari buruzko Akordioan parte hartzen duten beste estatu batzuetan legez onartuta daudela Espainian erregistratu ez diren atun espezieak. Dekretu honen helburua, Exekutiboaren iturrien arabera, salgaien joan etorri askerako oztopoak saihestea da, eta, horretarako, neurriak ezarri dira produktu hori Espainian merkaturatu ahal izateko, jatorrizko herrialdeko lege, erregelamendu edo administrazio xedapenetan aurreikusitako izenarekin, baldin eta jatorrizko espeziea zein den adierazten bada, erosleak haren benetako izaera ezagut dezan.
‎Orain arte, Espainiako normatiak “atun argia” izena zuen “Thunnus albplayas” atun espezieko (atun hegats horia edo yellwfin) termikoki esterilizatutako kontserbetarako. Hala ere, atun eta hegaluze kontserbak merkaturatzeari buruzko Europar Batasuneko Erregelamenduari jarraiki, gerta daiteke beste estatu kide batzuetan edo Europako Esparru Ekonomikoko Akordioa osatzen duten estatuetan legez “atun argia” izenarekin ezagutzen ez diren atun espezieak egotea. Azaroaren 22an onartu zen Errege Dekretu berriaren helburua da salgaiak askatasunez zirkulatzeko oztopoak saihestea, eta neurriak ezartzea produktu hori Espainian merkaturatu ahal izateko, jatorrizko herrialdean dauden lege, erregelamendu eta administrazio xedapenetan aurreikusitako izenarekin, baldin eta jatorrizko espeziea zein den adierazten bada, erosleak haren benetako izaera ezagut dezan.
2003
‎Zerga Agentziak telematikoki egingo ditu Europar Batasuneko (EB) beste herrialde batzuetan kokatutako ondasunen jakinarazpenak eta bahiturak, Espainian hartutako zerga zorrak kobratzeko, beste estatu kide batzuetako zerga administrazioei informazioa eta kobrantza eskatuz, eta haiek ere lagunduko dute. Erakunde horretako zuzendari nagusiak, Salvador Ruiz Gallud ek, atzo jakinarazi zuen, “Zerga administrazioen arteko lankidetza eta laguntza” ikastaroaren inaugurazioan.
‎Ruiz Gallud ek azaldu zuenez, dagoeneko eska dakioke EBko beste herrialde bateko zerga administrazioari zordunari buruzko informazioa, zorra ordaintzera behartuta dagoen beste edozein pertsona edo erakunderi buruzkoa edo zordunaren ondasunak dituen hirugarren bati buruzkoa, edo erantzukizun solidario edo subsidiarioagatik ordaintzera behartuta dagoen pertsona edo erakundeari buruzkoa. Zorrak jakinarazi eta kobratzeko edo kautelazko neurriak hartzeko ere eska dakioke beste estatu kide bati. Horrela, besteak beste, Balio Erantsiaren gaineko Zergaren (BEZ), Zerga Berezien, Errentaren gaineko Zergaren (PFEZ) eta Ondarearen gaineko Zergaren ez ordaintzeak kobratuko dira.
‎Europako epaileek azpimarratu dute “neurriz kanpokoa dela produktu bukatu batek (lixibadun garbitzaileek bezala) osagai batek baino gehiagok osatutako produktu batek osagai horietako bakar batek (lixiba) dituen desinfekzio ezaugarri berak izatea”, Europako Batzordeak salaketa bat aurkeztu ondoren Espainiak zioenez. Espainiako araudiak merkatu nazionalerako sarbidea ukatzen dien lixiba duten garbitzaileak, Europako Erkidegoko araudia betetzean beste estatu kide batzuetan merkaturatzen direnez, Auzitegiak adierazi du ez dituela onartzen Espainiak emandako argudioak. Argudio horien arabera, lixiba duen produktu garbitzaile batek gutxienez 35 g kloro aktiboko kontzentrazioa izan behar du litroko, eta hori “ezinbestekoa litzateke Espainiako kontsumitzaileak babesteko”.
2004
‎Enpresak berak eta Batzordeak ulertzen zutenez, atal horren eginkizuna ez zen mugatzea, merkaturatu zitezkeen pentsu osagarrien zirkulua handitzea baizik. Beraz, 1 paragrafoaren arabera estatu kide batean baimendutako produktu bat merkatu bakar osoan ibil daiteke libre, eta beste estatu kide batek ezin du debekatu produktu hori bere lurraldean merkaturatzea, 2 paragrafoaren arabera onartutako legeriari jarraiki. Abokatu nagusiaren iritziz, Alemaniako Gobernuaren tesia ez zen Batzordearena eta Denkavitena bezain sinesgarria.
‎Auzitegi horrek erabaki behar du estatu batek beste batean onartzen dena merkaturatzeko muga jartzea arau haustea ote den, EBn salgaien zirkulazio askearen eta Europar Batasuneko zuzenbidearen printzipioari jarraiki. Oraingoz, abokatu nagusiak proposatu du Alemaniako Auzitegiari erantzutea bere lurraldeko agintariek hartutako neurria, bitaminaren edukiaren ondorioz legez beste estatu kide batean sortutako animalientzako pentsu osagarri bat merkaturatzea debekatzen duena, ez datorrela bat Europar Batasuneko zuzenbidearekin. Aurrekariak Animaliak elikatzeko pentsuen gehigarriei buruzko zuzentarau bateratu berriak 2004ko urrian hartuko du indarra.
‎Justizia Auzitegiaren ustez, Batzordeak bezala, praktika hori osasun publikoa babesteko beharrezkoa dena baino haratago doa, ez baita kasuz kasu aztertzen. Neurria, «legez kontrakoa ez ezik, neurriz kanpokoa ere bada», eta Alemanian beste estatu kide batzuetan legez elikadurarako osagarri gisa ekoitzi edo merkaturatutako bitamina prestakin horiek merkaturatzea eragozten du. Kasuaren aurrekariak Bitamina osagarriak ezin dira botikatzat hartu, beren osagaien eguneko dosiaren hirukoitza baino gehiago dutelako.
‎Europar Batasunaren eskaera Europar Batasuneko zuzenbidea ez dela betetzen deklaratzeko eskatzean oinarritzen zen, eta, zehazki, Alemaniak salgaien joan etorri askearen printzipioari buruz. Lehenago, Batzordeak zenbait salaketa jaso zituen, eta horien arabera, Alemaniara legez ekoitzitako edo beste estatu kide batzuetan elikagai osagarri gisa merkaturatutako elikagaiak inportatzean, sendagai gisa sailkatzen ziren, Alemaniako Nutrizio Elkarteak gomendatutako eguneroko dosia baino bitamina eta gatz kantitate hiru aldiz handiagoa zutenean. Alemaniako Errepublika Federalak, Batzordeak 1998ko apirilaren 7an egindako errekerimenduaren aurrean, justifikatutzat jo zuen elikadura prestakin bat sendagai bat dela, onartutako erakunde zientifikoek gomendatutako eguneroko dosia baino bitaminen eta gatz mineralen hiru halako dituenean.
‎Hala ere, Espainiak atzerapen nabarmena du oraindik Sareak etxeetan duen sartze tasan, hamar etxebizitzatik hiru bakarrik baitaude konektatuta. Datu horren arabera, Espainia Internetera konektatutako etxe gutxien dituen EBko bigarren herrialdea da, Greziaren aurretik soilik, eta beste estatu kide batzuen atzetik, hala nola Herbehereak, Danimarka eta Suedia, Espainiako zifrak bikoizten baitituzte. Gainera, 2003an, Interneterako konexioa zuten etxeen hazkunde tasa %6, 25ekoa izan zen Espainian, Finlandia, Herbehereak, Irlanda, Alemania, Italia, Erresuma Batua eta Greziakoa baino txikiagoa, hurrenez hurren %7, 7 eta %82, 7 bitartean hazi baitziren.
‎Espediente horretan agiri hauek sartuko dira: “Europako curriculuma”; ikaskuntzaren zati bat beste estatu kide batean egin duten ikasle edo bekadunei emandako “mugikortasun agiria”; “diploma gehigarria”, titular bakoitzaren goi mailako ikasketa espezifikoen ibilbidea deskribatzen duena; “ziurtagiri gehigarria”, kualifikazio horren edukia eta balioa deskribatzen duena; eta “hizkuntzen Europako paper zorroa”, herritarrek beren hizkuntza esperientziak erreg... Lan esperientziaren barruan, datak, betetako lanpostua, enplegatzailearen izena eta helbidea, enpresa mota eta izan diren erantzukizunak zehaztuko dira; prestakuntzaren atalean, berriz, ikastegiaren izena eta mota, gainditutako gaiak, lortutako titulua eta lortutako maila adierazi dira.
2005
‎Europako Erkidegoetako Justizia Auzitegiaren epai batek legez kanpokotzat jo du Herbehereetan aplikatutako administrazio jarduera. Epai horren arabera, A bitaminaz (erretinoide gisa), bitaminaz, azido folikoz, selenioz, kobrez edo zinkez aberastutako kontsumo arrunteko elikagaiak ezin dira merkaturatu, baldin eta beste estatu kide batzuetan legez ekoizten edo merkaturatzen badira.
‎Gertatu zena EBren arabera, Herbehereek produktu aberastuak merkaturatzeko eskatzen dituzten baldintzek ez dute Erkidegoko zuzenbidea betetzen 1995 eta 1996 urteetan, Herbehereetako agintariek baimena ukatu zieten bi operadore ekonomikori Kellogg’s eta Inkosport Nederlanda gosaritarako zerealak, bitaminarekin eta azido folikoarekin aberastuak, eta azido folikoarekin aberastutako energia barrak merkaturatzeko. Produktu horiek legez merkaturatzen ziren, beste estatu kide batzuetan inolako eragozpenik sortu gabe. Hala ere, Neerlandeko Osasun ministroaren ohiko praktika, mikronutrienteekin aberastutako elikagaiei dagokienez, haien komertzializazioaren debekuari salbuespenak ematea zen, soilik bi baldintza betetzen baziren:
‎Harmonizaziorik ezean, estatu kideek beste estatu kide batean legez saltzen diren elikagaien merkaturatzea murriztu dezakete.
‎Hala, elikagaien, elikagai osagarrien eta sendagaien arteko desberdintasunak ezartzen ditu; kasu bakoitzean aplikatu beharreko arauak finkatzen ditu, eta horietako zeinek du lehentasuna beste batzuen aldean; estatu kideek elikagai bat merkaturatzea debekatzeko dituzten ahalmenak eta mugak; noiz hartu behar den elikagai berritzat; epaile nazionalak gai horri buruz dituen eskumenak; eta Elikagaien Segurtasunerako Europako Agintaritzak produktuen kalifikazioari buruz emandako irizpenen irismen mugatua. Ebazpen judizialak ez du alferrikakorik, eta arrazoibideak baliozko jarraibidetzat hartu behar dira elikagaiak merkaturatzean kontuan hartzeko, bereziki elikagaiak edo osagaiak ekoizten dituztenek, gero beste estatu kide batzuei saltzen dizkietenek. Kasu askotan, Europar Batasuneko legeak, helmugako lege nazionalak eta horien interpretazioak ez ezagutzeak urte asko hondatzea ekar lezake ikerkuntzan eta inbertsioan, elikadura produktu berritzaile bati dagokionez.
‎Izan ere, uste du, elikagai berrien edo elikagai osagai berrien esparruan, ez dela baztertu behar itxuran dauden desberdintasun txikiek ere ondorio larriak izan ditzaketela osasun publikoan, elikagaiaren edo osagaiaren kaltegabetasuna egiaztatu bitartean behintzat. Estatuen boterea Justizia Auzitegiak berak onartzen du, harmonizaziorik ezean, eta ikerketa zientifikoaren egungo egoeran zalantzak dauden neurrian, estatu kideek, EE Itunaren arabera, murriztu egin dezaketela beste estatu kide batean osasuna eta pertsonen bizitza babesteagatik legez merkaturatzen diren elikagaiak merkaturatzea. Kasu honetan, Alemaniako agintariek, kasuren batean, eta zenbait produktu merkaturatzeari uko egiteko, herritarren nutrizio premia falta alegatu zuten, nahiz eta beste estatu kide batean legez fabrikatu eta merkaturatu.
‎Estatuen boterea Justizia Auzitegiak berak onartzen du, harmonizaziorik ezean, eta ikerketa zientifikoaren egungo egoeran zalantzak dauden neurrian, estatu kideek, EE Itunaren arabera, murriztu egin dezaketela beste estatu kide batean osasuna eta pertsonen bizitza babesteagatik legez merkaturatzen diren elikagaiak merkaturatzea. Kasu honetan, Alemaniako agintariek, kasuren batean, eta zenbait produktu merkaturatzeari uko egiteko, herritarren nutrizio premia falta alegatu zuten, nahiz eta beste estatu kide batean legez fabrikatu eta merkaturatu. Justizia Auzitegiak zehaztu du, testuinguru horretan, estatu kide bateko populazioaren nutrizio premiaren irizpidea garrantzitsua izan daitekeela, estatu horrek zehatz mehatz aztertzen duenean elikagaiei mantenugaiak gehitzeak osasun publikorako izan dezakeen arriskua.
‎Justizia Auzitegiak zehaztu du, testuinguru horretan, estatu kide bateko populazioaren nutrizio premiaren irizpidea garrantzitsua izan daitekeela, estatu horrek zehatz mehatz aztertzen duenean elikagaiei mantenugaiak gehitzeak osasun publikorako izan dezakeen arriskua. Hala ere, uste du behar hori ez izateak berez ezin duela justifikatu, EE Itunaren arabera, beste estatu kide batzuetan legez fabrikatutako eta/ edo merkaturatutako elikagaiak merkaturatzeko erabateko debekua. Elikadura osagarriei dagokienez, eta gaiari buruzko 2002ko Zuzentaraua badagoenez, esan daiteke legeria nazionalak harmonizatzen dituela neurri batean, eta horiek libreki merkaturatu ahal izango direla Erkidegoan, Zuzentarau horretara egokitu badira.
‎Hala, Zuzentarauak berak eskatzen du produktu baten komertzializazioa murrizteko asmoa duen estatu kideak, Zuzentarau horretan xedatutakoaren arabera, zehatz mehatz egiaztatu behar duela produktu hori erabiltzea arriskutsua dela giza osasunerako. Hori dela eta, epaiak ondorioztatzen du kasuan kasuko estatu kideko biztanleen nutrizio premia ez dagoela egiaztatze hutsa ez dela nahikoa arrisku hori dagoela frogatzeko, eta ez lukeela justifikatuko, berez, beste estatu kide batean legez fabrikatutako edo merkaturatutako elikagaiak edo elikadura osagarriak merkaturatzeko erabateko debekua. Horrek ez du esan nahi estatu kide batek, elikagai edo elikagai osagarri jakin batzuek osasunerako ekar ditzaketen arriskuak ebaluatzen dituenean, kontuan hartu behar duenik kasuan kasuko estatu kideko populazioaren nutrizio premia, eta, gainera, hori, besteak beste, giza osasunerako arrisku baten adierazle izan daitekeela.
‎Espainiako gutxieneko soldata, 599 euro hilean, Europar Batasuneko (EB) 18 estatuetako batez bestekoa baino 42,2 euro txikiagoa da, Europako Estatistika Bulegoak (Eurostat) atzo argitaratutako datuen arabera. Gure herrialdean, Lanbidearteko Gutxieneko Soldata (LGS) 512,8 eurokoa da gaur egun, baina, beste estatu kide batzuekin alderatzeko, Eurostatek hilean 599 euroraino igotzen du, beste herrialde batzuetan ordaintzen ez diren urteko aparteko bi ordainsariak kontuan hartzeko. Hori dela eta, Espainiako oinarrizko soldata 18 herrialdeetakoa baino 42,2 euro txikiagoa da:
‎Oro har, aplikatzen den komisioa izanen da entitateak bere herrialdean berea ez den beste sare batzuetan dirua kentzeko erabakitakoa. Izan ere, erakundeak gutxitan izaten ditu bere kutxazainak edo Europar Batasuneko beste estatu kide batzuetan dagoen sarekoak. Nolanahi ere, kontuz ibili behar da atzerrian kutxazain automatiko baten zerbitzuak erabiltzean, eta jakin behar da 2002ko uztailetik aurrera Europako zuzentarau batek adierazten duela Europar Batasuneko banku batek gehienez %4ko komisioa kobratu ahal izango diola Batasuneko edozein herrialdetako bezero bati eta dagokion batzorde finkoari.
‎Justizia Auzitegiaren 2005eko azaroaren 24ko epaiak ez du zalantzarik Austriako araua osasun publikoa babesteko neurri gisa justifikatzeari buruz, nahiz eta onartzen duen oztopatu egiten duela estatu kideen arteko salgaien zirkulazio librea, Austrian artikulu horiek merkaturatu nahi dituzten inportatzaileek ontziratu egin behar baitituzte. Baldintza horiek kostu handiagoa dakarte gutxiago eskatzen duten beste estatu kide batzuekin alderatuta, bai ontziratzeko makinak eta bai ontziratu gabeko produktuak saltzeko makinak desberdinak direlako. Gaia 1988ko Erregelamendu batek arautzen du, gordailu itxi batetik saltzen diren makinetan saldutako gozogintzako artikuluen higieneari buruzkoa, bai eta irteerako hodi baten eta bilketa erretilu baten bidez ere, azukrez edo ordezko gozagarriz egindako produktuak.
‎Hala ere, saltzaileari ez zaizkio alde batera uzten zenbait higiene xehetasun; izan ere, alegatzen du, salgaiak ontziratu arren, kontsumitzaileak ontzi hori ere kendu egin lukeela, gehienetan eskuak biluzik dituela, eta, hala ere, bilketa erretiluaren bidez kutsatzeko arriskua egongo litzatekeela. Bestalde, prozedura judizialean, Batzordeak uste zuen Austriaren moduko xedapen bat inportaziorako murrizketa kuantitatibo baten pareko efektu neurria zela, EE Itunaren 28 artikuluaren ondorioetarako, horren ondorioz, beste estatu kide batzuetan legez merkaturatzen diren produktu batzuen inportazioa Austriara garestiago bihurtu baitzen. Era berean, Austriako legegileari ontziratuta ez zeuden gozogintzako gaiak makina banatzaileetan merkaturatzea debekatzeko arrazoi zehatzak ez zeudenez ezagutzen, Batzordeak uste zuen ez zegoela modu zehatzean esateko moduan pertsonen osasunerako arriskuren bat zegoela, eta, beraz, EEren 30 artikuluaren arabera, aipatutako xedapen nazionalaren justifikazioari buruz.
‎Alde horretatik, estatu kideek oposizioko barne prozedura bat dute, barne oposizioak ebazteko aukera emango diena, orain arte Europar Batasunean indarrean dagoen prozeduraren bidez aztertu ezin zirenak. Prozedura horrek estatu kide batek beste estatu kide batek aurkeztutako eskaera bati emandako oposizioetarako bakarrik balio zuen. Horrela, bada, arauak berak beharrezkotzat jotzen du Europar Batasuneko erregistroan jatorrizko deitura babestuak eta adierazpen geografiko babestuak inskribatzeko eskabideen aurka egiteko prozedura intzidentala arautzea, bai eta erregistro horretan inskribatuta daudenen baldintza agiria aldatzeko eskaerak ere, eskaera horiek Europako Batzordeari bidali aurretik.
2006
‎Hala ere, batez besteko hori asko aldatzen da herrialde batetik bestera. Ikasle espainiarrek, frantsesek edo txekiarrek hilean 100 euro jasotzen dituzte batez beste Europan, eta beste estatu kide batera doazen txipriotek, berriz, 500 euro. Apirilean iragarri zen programara bideratutako Europako funtsen hazkundea.
2007
‎Europar Batasuneko beste estatu kide batzuetako erakundeak, kontsumitzaileen interes kolektiboak eta zehaztugabeak babesteko eratutakoak, «Europako Erkidegoetako Aldizkari Ofizialean» xede horretarako argitaratutako zerrendan sarturik, eta, horren ondorioz, horretarako gaituta badaude.
‎Espainiaren kasuan, benetako arazoa planteatzen da Estrasburgoko Auzitegiaren epai baten arabera Espainia Europako Hitzarmen bat urratzearen arduraduna denean eta Espainian epai hori betearazi behar denean. Izan ere, antolamendu juridikoan, Europako Kontseiluko beste estatu kide batzuetan ez bezala (esaterako, zigor esparruari dagokionez, Frantzian, Alemanian, Austrian, Luxenburgon, Norvegian, Suitzan, Polonian, Bulgarian, Maltan, etab.) ez da ezarri inolako prozedurarik arrazoi hori dela bide epai irmoak berrikusteko.
‎Europako Batzordeak Espainiari demanda jarri dio Europako Erkidegoetako Justizia Auzitegian (EEJA), beste estatu kide batzuetan legez saldutako edo fabrikatutako landare osagaiak, hala nola elikagaiak edo elikadura osagarriak, merkaturatzeko oztopoak ezartzeagatik. Eskariaren oinarria EBn produktuen zirkulazio askearen printzipioa haustea da, izan ere, Espainian egiten diren elikagaiek ezin dituzte erabili Espainiako legeak sendagaitzat hartzen dituen landare edo belar estraktu jakin batzuk.
‎Eskariaren oinarria EBn produktuen zirkulazio askearen printzipioa haustea da, izan ere, Espainian egiten diren elikagaiek ezin dituzte erabili Espainiako legeak sendagaitzat hartzen dituen landare edo belar estraktu jakin batzuk. Hala, bada, beste estatu kide batzuetan legez merkaturatzen diren landare estraktuekin (guaraná, ginseng…) egiten diren elikadura osagarriek lege arazo larriak dituzte Espainiara inportatzeko.
‎Elikagaien eta Edarien Industrien Federazioak (FIAB) egoera argi eta garbi diskriminatzailetzat jo du Espainiako enpresetarako, EBko beste estatu kide batzuetakoekiko, ez baitute mugatzen elikagai mota horien ekoizpena eta merkaturatzea. Sektoreko enpresek, estatukoek nahiz Europar Batasunekoek, Batzordearen aurrean salatu zuten arazoa, beren produktuak elikagai gisa komertzializatu ezin zituztelako.
‎Izan ere, Espainiako agintariek, landareei buruzko 1973ko Ministerio Agindu bat aplikatuz, produktu horiek merkatutik kentzen dituzte, medikamentuen legezko izaera kontuan hartuta eta merkaturatzeko nahitaezko baimenik ez dutelako. Europako Batzordeak Espainia Europako Erkidegoetako Justizia Auzitegira eraman du, beste estatu kide batzuetatik datozen landareak erabiliz produktuak inportatzeko debeku sistematikoagatik. Aurretiazko legezko tramiteen ondorioz Espainiako merkatua planten bidezko produktuetara zabaldu ez delako hartu da erabakia.
‎Aurretiazko legezko tramiteen ondorioz Espainiako merkatua planten bidezko produktuetara zabaldu ez delako hartu da erabakia. Batzordearen iritziz, legez beste estatu kide batzuetan merkaturatutako landare estraktuak dituzten produktu horiek ustez osasun publikorako duten arriskua ebaluatzeko prozedura egokirik ez izatea oztopoa da EBren barruko merkataritzarentzat. Erabakia Europar Batasuneko justiziaren esku dago orain, eta Espainiako araudiak Europar Batasuneko legeriaren printzipioak hausten dituen ala ez erabaki du.
‎Gainera, arauak gardentasun eta informazio eskakizunak ezartzen dizkie operadoreei. Bezero bat beste estatu kide batera sartzen denean, telefonia mugikorreko konpainiak testu mezu bat bidali dio automatikoki eta doan. Testu horrek ibiltaritza tarifa aplikagarriei buruzko informazioa (BEZa barne) eta doako informazio telefono bat izango ditu.
‎Era berean, lege honen bidez zehazten da CCSk kalte ordaina eman duela, aseguratuta egon arren lapurtu duten eta Espainian ohiko aparkatuta dagoen ibilgailu batek pertsonei eta ondasunei eragindako kalteengatik ez ezik, erabilera lapurreten kasuan ere erantzungo duela. Azkenik, legean CCSrentzat ezarritako beste berrikuntza bat da EBko beste estatu kide batetik Espainiara inportatutako ibilgailu batek pertsonei eta ondasunei eragindako kalteak ordaindu dituela, baldin eta ibilgailua aseguratuta ez badago eta istripua hogeita hamar eguneko epean gertatu bada, erosleak ibilgailua entregatzea onartu zuenetik kontatzen hasita. " Europar Batasuneko beste estatu batetik Espainiara inportatutako ibilgailu batek eragindako istripuek pertsonei eta ondasunei eragindako kalteak ere ordaindu ditu CCSk" Zein neurritan egokitzen zaio lege berria 2005eko Bosgarren Zuzentarauari, autoen erantzukizun zibileko aseguruaren arloko Europako araudia aldatu baitzuen?
‎Halaber, ezartzen da aseguruaren kontrol ez sistematikoak egin direla, baldin eta bereizkeriazkoak ez badira, eta soilik asegurua egiaztatzera bideratuta ez dagoen kontrol baten parte gisa egiten badira. Sartu den beste berrikuntzetako bat da aseguruaren estalduran aseguratutako ibilgailua Europar Batasuneko beste estatu kide batean egon ahal izatea kontratuaren indarraldian. Era berean, aseguru konpainiek kalte ordainen eskaintza arrazoitua aurkeztu behar dute, kaltetuak erreklamazioa jasotzen duenetik gehienez hiru hilabeteko epean, erantzukizuna zehaztu eta kaltea kuantifikatu bada, edo, bestela, erreklamazioan planteatutakoaren erantzun arrazoitua.
‎Familia ugaritzat hartu ahal izateko, Europar Batasuneko estatu bateko edo Europako Esparru Ekonomikoari buruzko Akordioa sinatu duten gainerako estatuetako bateko espainiarrak edo nazionalak izan dute, eta egoitza Espainian eduki. Europar Batasuneko (EB) beste estatu kide batean edo Europako Esparru Ekonomikoari buruzko Akordioan parte hartzen duten gainerako estatuetako batean bizi badira, aurreko batek, gutxienez, jarduera ekonomiko bat egin behar du Espainian, bere kontura edo besteren kontura. Beste herrialde batzuetako kide diren familia unitateko kideek eskubidea dute familia ugariaren izaera onartzeko, espainiarren baldintza beretan, baldin eta Familia Ugariak Babesteko Legeak aipatzen dituen onuretarako eskubidea ematen duten kide guztiak Espainian bizi badira.
‎23 Espainiako Estatuak testu hori berretsi egin zuen 2005ean egindako erreferendumaren bidez. Beste estatu kideek, aldiz, ez zuten gauza bera egin: Frantzia eta Holanda.
2008
‎Formazioetan funtsezko desberdintasunak badaude, konpentsazio neurriak ezar daitezke. Alde horretatik, aintzatespen sistema elkarrekiko konfiantzaren printzipioan oinarritzen da, hau da, estatu kide batek ezin die ukatu bere lurraldean araututako lanbide baterako sarbidea beste estatu kide batean lan hori egiteko erabat gaituta dauden herritar komunitarioei, estatu batean eta bestean eskatzen diren prestakuntzen arteko desberdintasunak gorabehera. Hala ere, formazioen artean funtsezko desberdintasunak daudela zehazten bada, konpentsazio neurriak ezar daitezke, hala nola gaitasun proba bat edo praktikaldi bat, azterketa egin aurreko urrats gisa.
‎Europako Batasunean, arrisku bat identifikatzen den unean modu azkarrean jarduten duen sistema bat dago indarrean. Hori gertatzen denean, agintari nazionalek produktuen ekoizpena edo banaketa aldi baterako eten edo murriztu dezakete, eta berehala eman diezaiekete horren berri beste estatu kideei, Europako Batzordeari eta Elikagaien Alerta Azkarreko Sistemari (RASFF). Orain, EBk aurkeztu berri duen ‘Food Contaminants’ txostenak elikagaien segurtasuna urratzen duten substantzia batzuen berri ematen du.
‎Hori dela eta, egungo araudiak Espainian landareentzat edo landare produktuentzat kaltegarriak diren organismoak sartzeko babes neurriak ezartzen ditu, bai eta esportatu aurreko kontrol fitosanitarioak ere. Neurriek beste estatu kide batzuetatik edo hirugarren herrialde batzuetatik datozen landareei, loreei eta haziei eragiten diete. Zehazki, Ingurumen eta Landa eta Itsas Ingurunearen Ministerioak (MARM) atzerrira joateko asmoa dutenei ohartarazten die kontuan har ditzatela gure herrialdean landare produktuak sartzea arautzen duten arauak:
‎Ez da beharrezkoa norberak erabiltzeko diren fruta eta barazkiak deklaratzea, nahiz eta araututa dagoen – behar diren kontrolekin – ondoren penintsulara eta Balearretara eramatea. Jatorriko ikuskapenak Beste estatu kide batzuetan landare produktuak sartzeko eta Estatuan ibiltzeko, 58/ 2005 Errege Dekretuak zenbait neurri jasotzen ditu, hala nola jatorrian egindako ikuskapenak eta ekoizleen erregistroa. Estatu kide batean sartu aurretik, landare produktuek azterketa zehatza egin behar dute, eta, “beharrezkoa denean”, horiek garraiatzen dituzten ibilgailuak ikuskatu behar dira.
‎Espainiarrek ez dute alde egin nahi Jatorrizko eremu geografikotik kanpoko esperientzia profesional batek aukera handiak ematen ditu, eta horrek eragina du kultura ondarean, gaitasunen garapenean eta bizi esperientzian, baina, praktikan, espainiarrek bi aldiz pentsatzen dute maletak egin eta abentura horretara jauzi egitean. Gure herrialdea Europako mugigarritasun geografikoaren ilaran dago (bai Europa barruan, bai Euskaditik kanpo), eta hori, kontinente zaharra bera, adibidez, Estatu Batuekin alderatuta – europarren %1, 5 beste estatu kide batean kontratatua dagoen bitartean, Estatu Batuetako mugikortasun geografikoa %5, 9koa da. Familiatik, afektutik eta lagunengandik urruntzeko ideiak langile asko geldiarazten ditu Espainian, familia lotura estuak, Mediterraneoko herrialdeen ezaugarri direnak, asko pisatzen dute.
‎Izan ere, teknologia horrek ez du ingurumena bakarrik errespetatu behar, baizik eta finantzen aldetik jasangarria izan behar du, hau da, auto berriak tradizionalak baino merkeagoak izan behar dira erosleak izateko. Gaur egun, Europako herrialde bateko merkatuan hidrogeno ibilgailu bat jartzen duen fabrikatzaile batek, bere segurtasun estandarrak errespetatuz, zailtasunak ditu ibilgailu hori beste estatu kide batean merkaturatzeko. EEren kalkuluen arabera, hidrogeno ibilgailuen estandarrak harmonizatzeak fabrikatzaileei 124 milioi euro aurreztea ekarriko die 2017 eta 2025 artean.
2010
‎Unibertsitate antolamendu berriak Espainiako zenbait erakunderen artean titulu ofizial bateratuak ematea ahalbidetzen du, haien artean ikasketa plan komun bat gainditzen duten ikasleentzat. Bestalde, gure herrialdeko eta EBko beste estatu kide batzuetako unibertsitateen titulu bateratuak ere eman ahal izango dira, nazioarteko partzuergo akademikoen ondorioz. Tituluen ondorio osoak Titulu horien kontrol zehatza egiteko, Hezkuntza Ministerioak Unibertsitateko Tituludun Ofizialen Erregistro Nazionala sortu du.
‎Greziaren eta Turkiaren arteko muga leku segurua eta merkea da etorkin askorentzat EBn sartzeko, eta Mediterraneoa zeharkatzea baino hobea da, azaldu zuen Atenasen Frontexeko zuzendariorde exekutiboak, Gil Arias Fernándezek. 10 etorkin klandestinotatik bederatzik Grezia erabiltzen dute beste estatu kide batzuetan sartzeko. “Grezian legez kanpoko immigrazio fluxu horri aurre egiteko arazo nagusia, neurri batean, Turkiaren lankidetza eskasa da? ”, esan zuen.
2011
‎Espainiak 31.158 Erasmus ikasle bidali zituen Europar Batasunera (EB) ikasturtean, eta ikasle gehien beste estatu kide batzuetara bidali zituen, nahiz eta beka EBko txikiena izan, Europako Batzordeak argitaratutako txosten baten arabera. Gainera, ikasturtean EBn bekadun horiek hartu zituen lehen herrialdea da.
‎Txosten horretan, Egiptotik datozen haziak aipatzen ditu intoxikazioaren iturri gisa, baina produktuaren “trazabilitatean” oinarritutako ikerketa baten ondorioa da. Ikerketa hori oraindik ez da egiaztatu azterketa zientifikoen bidez. Haziei egindako jarraipenak adierazten du Europako merkatura Italiaren bidez iritsi zirela, eta herrialde horretatik banatu direla beste estatu kide batzuetara, zehazki, Frantziara, Alemaniara, Herbehereetara, Erresuma Batura, Austriara eta Espainiara. RASFFek jakinarazi duenez, “trazabilitateak erakusten du hazi horien aleak Espainiara iritsiko zirela” eta aipatutako beste estatu kideei azaldu zien Vincentek, eta, beraz, herrialde horietako agintariek “lan egiten” dute lote posibleak aurkitzeko.
‎Ikerketa hori oraindik ez da egiaztatu azterketa zientifikoen bidez. Haziei egindako jarraipenak adierazten du Europako merkatura Italiaren bidez iritsi zirela, eta herrialde horretatik banatu direla beste estatu kide batzuetara, zehazki, Frantziara, Alemaniara, Herbehereetara, Erresuma Batura, Austriara eta Espainiara. RASFFek jakinarazi duenez, “trazabilitateak erakusten du hazi horien aleak Espainiara iritsiko zirela” eta aipatutako beste estatu kideei azaldu zien Vincentek, eta, beraz, herrialde horietako agintariek “lan egiten” dute lote posibleak aurkitzeko. Europako Batzordeak (EB) Europako zientzialarien ondorioetatik “oharrak” hartu ditu, eta Egiptoko agintariei eskatu die hazien jatorria ikertzeko eta eman zaien tratamendua argitzeko, ongarri naturalen erabilera jatorrian egon baitaiteke.
‎Halaber, Red Eléctrica de España, S.A.k proiektu esperimentalak egin ditzake uharteetako eta penintsulaz kanpoko sistema elektrikoetan, eta operadore nagusiei MIBEL (Elektrizitatearen Merkatu Iberiarra) eremutik kanpoko herrialdeetatik datorren energia elektrikoa inportatzeko muga jartzeko ezarritako debekua kendu da. Proiektuak ezartzen du, halaber, beste estatu kide batzuek energia berriztagarriaren helburuak betetzeko erkidegoko lankidetza mekanismoak aplikatzeak ez duela eraginik izango ekoizpen berriztagarri nazionalean.
2012
‎1 Aurreko artikuluetan ezarritakoa ere aplikagarria izango da, egitateak Europar Batasuneko funtzionarioei edo Batasuneko beste estatu kide baten nazioko funtzionarioei egozten zaizkienean edo horiei eragiten dienean.
‎Era berean, Batasuneko beste estatu kide bateko nazioko funtzionariotzat hartuko da, estatu kide horretako Zigor zuzenbidearen aplikazioaren helburuetarako egoera hori duena.
‎1) Edozein ekipo zein programa informatiko fabrikatzea, inportatzea, banatzea, bide elektronikoetatik edo salmenta nahiz alogeraren bidez eskura jartzea edota edukitzea, hori ez dagoenean baimenduta Europar Batasuneko beste estatu kide batean, eta hori lortzeko diseinatu edo egokitu denean.
‎ENAC (Entidad Nacional de Acreditación) irabazi asmorik gabeko elkartea da abenduaren 28ko 2200/ 95 Errege Dekretuaren arabera sortua. Errege Dekretu horren helburua estatuko produktu eta enpresak atzerrian, nazioarteko merkatuetan, sustatzea zen, Europako beste estatu kideen berme berdinak eskaintzen zituzten kontrol jarduerak ezarriz. ENACek akreditatzen dituen ziurtapen eta ikuskaritzaerakundeek, zuzenbide pribatuari zein publikoari dagozkienak, ezarritako arauei jarraituz egingo dituzte euren jarduerak.
‎Bruselak uste du merkataritza eta zerbitzu elektronikoak estatu kide batzuetan (Frantzia, Alemania, Erresuma Batua edo Suedia) hazkundearen eta enplegu sorreraren %20 baino gehiago izan daitezkeela hemendik 2015era bitartean. Barne Merkatuko komisarioak, Michel Barnierrek, EBn merkataritza elektronikoa garatzeko oztopoen artean, produktuak beste estatu kide batzuetara helarazteko kostu handiegiak, Interneteko legez kanpoko produktu eta edukiak eta ordainketa arazoak nabarmendu zituen. Arazo horiek konpontzeko ekimenak aurkeztuko ditu Bruselak datozen hilabeteetan.
2013
‎Noiz eragiketaren hartzailea enpresaburu edo profesionala da BEZa kentzeko, faktura erraztuaren jaulkitzaileak, gainera, datu hauek eman ditu: Espainiako Zerga Administrazioak edo, hala badagokio, EBko beste estatu kide batek esleitutako hartzailearen identifikazio fiskaleko zenbakia (IFZ edo NAN). Eragiketaren hartzailearen helbidea, posta kodea eta herria.
‎Eragiketa EBtik kanpo egiten bada. Eragiketa beste estatu kide batean dagoenean, subjektu pasiboa alderantzikatu egiten da eta hartzaileak ez du faktura egiten hornitzailearen edo emailearen kontura. Zer eduki behar duten faktura osoek edo arruntek Faktura osoak faktura erraztuetan bildutako datu guztiak eta horien kopiak, informazio horrez gain:
‎Jakina, mineralak, 1487/ 2009 Errege Dekretuan jasotako produktuak egitean, baldin eta osagaien artean substantzia horiek dituzten elikadura osagarrien segurtasuna bermatzen duen ebidentzia zientifiko nahikoa badago. Beharrezko jarduketa Neurri hori hartu beharra zegoen; izan ere, horri buruz ezer egin ezean, Espainiako elikagai legeriak enpresa nazionalei kalte egiten jarraituko luke, beste estatu kide batzuetan araudia zabalagoa baita. Bitaminak eta mineralak ez diren substantziak dituzten elikadura osagarriak merkaturatzeko tresna bakarra da aldez aurretik EBko beste herrialde batzuetan jakinaraztea eta, ondoren, gure herrialdean komertzializatzea, elkar ezagutzeko printzipioa aplikatuz.
2015
‎«Calaisen Mantxako kanala zeharkatzeko saialdian dabiltzan askok Italia, Grezia eta beste herrialde ugaritatik egin dute bidea. Horregatik bultzatzen ditugu beste estatu kide ugari, eta EB osoa, arazo honi errotiko erantzuna ematera». Gainera, erantsi dute ez dagoela irtenbide «errazik», eta ez dagokiela «Erresuma Batua eta Frantziari bakarrik arazoa konpontzea».Europako Batzordeak erantzun du laguntzeko prest dagoela, baina azpimarratu du estatu kide guztiek azaldu luketela «solidaritate eta erantzukizun handiagoa immigrazioaren pisua arintzeko», eta asilo eskatzaileak herrialdeko banatzearen proposamenari erreferentzia zuzena egin dio.
2016
‎Esportazioa Erkidegoko salgaiak EALkoa ez den beste herrialde batera eramatea da. Eta bidalketa salgaiak EBko herrialde batetik beste estatu kide batera igortzea da; eragiketa horiek Erkidegoko aduana batasunaren barruan egiten dira.
‎–Esportazioa Erkidegoko salgaiak EALkoa ez den beste herrialde batera eramatea da. Eta bidalketa salgaiak EBko herrialde batetik beste estatu kide batera bidaltzea da; eragiketa horiek Erkidegoko aduana batasunaren barruan egiten dira.
‎Ezinbestekoa da salgaiak beste estatu kideren batetik garraiatzea (erosleak, saltzaileak zein bietako baten izenean garraiolari batek garraia ditzake). Beste estatu kide batetik garraiatzen ez badira, salgaiak eskuratu diren estatuaren barruko eragiketatzat hartuko litzateke.
‎Ezinbestekoa da salgaiak beste estatu kideren batetik garraiatzea (erosleak, saltzaileak zein bietako baten izenean garraiolari batek garraia ditzake). Beste estatu kide batetik garraiatzen ez badira, salgaiak eskuratu diren estatuaren barruko eragiketatzat hartuko litzateke.
‎a) Espainian kontsumorako izapidetu eta beste estatu kide baterako diren produktuen bidalketak badira.
‎c) Estatuko lurralde eremuaren barrutik irten eta beste estatu kide baten lurraldean barrena igaro ondoren estatuko lurralde eremura etete erregimenetik kanpo iristeko bidali diren produktuak badira.
‎–Enpresaburuek eta profesionalek eskuratzen badituzte ondasunak, helmuga herrialdeko zerga tasa ordaindu behar dute; eta partikularrek eskuratzen badituzte, ondasunak eskuratu diren herrialdean ordaindu behar dute zerga tasa. ?. Ezinbestekoa da salgaiak beste estatu kide batetik garraiatzea, eta erosleak, saltzaileak zein bietako baten izenean garraiolari batek garraia ditzake. –Balio erantsiaren gaineko zergaren zerga oinarria honako hauekin osatuta dago:
‎–Herrialde batean sartzen diren salgaiak, baldin eta salgaiak bidali dituen estatu kidean hobekuntza aktiboko edo aduana agintarien kontrolpeko eraldaketa erregimenaren barruan egon badira, eta beste estatu kide batera iristean, erregimen horietako baten barruan egoten jarraitzen badute.
‎Intrastat sistemarako eskatzen den informazioa nahitaez eman behar dute, hileroko deklarazioen bitartez, balio erantsiaren gaineko zergaren subjektu pasiboek, salgaien bidalketa edo sarrera fluxua eragiten dutenek (hau da, salgaiak Espainiaren estatistikarako lurraldetik beste estatu kide baten estatistikarako lurraldera bidaltzen dituztenek; edota, alderantziz, salgaiak beste estatu kide baten estatistikarako lurraldetik Espainiakora sartzen dituztenek), baldin eta eragiketa horietan, aurreko urte naturalean edo urte horretan bertan, metatutako balioak salbuespen muga gainditzen badu.
‎Intrastat sistemarako eskatzen den informazioa nahitaez eman behar dute, hileroko deklarazioen bitartez, balio erantsiaren gaineko zergaren subjektu pasiboek, salgaien bidalketa edo sarrera fluxua eragiten dutenek (hau da, salgaiak Espainiaren estatistikarako lurraldetik beste estatu kide baten estatistikarako lurraldera bidaltzen dituztenek; edota, alderantziz, salgaiak beste estatu kide baten estatistikarako lurraldetik Espainiakora sartzen dituztenek), baldin eta eragiketa horietan, aurreko urte naturalean edo urte horretan bertan, metatutako balioak salbuespen muga gainditzen badu.
‎2.Intrastat sisteman zer deklaratu behar da? a) Bidalketak eta inportazioak. b) Esportazioak. c) Erkidegoko salgaien bidalketak eta sarrerak (Kanarietakoak izan ezik), betiere beste estatu kide baten
2017
‎Azkenik, finantza inbertsioen eta gordailuen etekinak dauzkagu, etekin horiekEBko jatorrizko herrialdean gauzatu ordez beste estatu kide batean gauzatzendirenean, sortzen dituzten zerga disfuntzioak ditugu. Hau da, adibidez, euskal hiritarbatek Herbehereetako inbertsio funts batean partaidetza eskuratzen badu, kasuhauetan, euskal ogasunek ez dute inbertsio horren berri jasotzen eta etekin horiekez dute zergarik ahalbidetuko.
2018
‎Arrazoia logikoa eta ulergarria da, nahiz ez izan onargarria: estatuek ez dute konplikatu nahi panorama, eta, batez ere, ez dute inolako esku sartzerik egin nahi beste estatu kide baten eremuan. Ordutik oso garbi eduki dut nik hori; horrek erakutsi zidan Europarekin ilusiorik ez egiten, nahiz eta Europa aurrerantz doan.
2020
‎Agerraldiaren muina Txinatik Europara lekualdatzen zen heinean, Txina krisiaren erabilerari buruzko kritikak baretzen saiatu zen, herrialde kaltetuenei mediku hornidurak eskainiz. Herrialde horietako herritarrek laguntza hori EBren edo beste estatu kide batzuen laguntzarik ezarekin alderatu zuten. Europako gobernuen kudeaketa txarrari egindako erasoekin ere erantzun die Txinak krisiaren inguruan egindako kritikei.
‎Italiaren eta" hegoaldeko" beste estatu kide batzuen ezegonkortasuna ez da Europar Batasunak duen erronka handi bakarra. Polonian, Hungarian eta Ekialdeko Blokeko beste estatu kide batzuetan, gobernu gero eta autoritarioagoak giza eskubideen eta adierazpen askatasunaren aurkako kanpainak areagotzen ari dira, zuzenbide estatua deseginez subiranotasun nazionalaren defentsaren aitzakian.
‎Italiaren eta" hegoaldeko" beste estatu kide batzuen ezegonkortasuna ez da Europar Batasunak duen erronka handi bakarra. Polonian, Hungarian eta Ekialdeko Blokeko beste estatu kide batzuetan, gobernu gero eta autoritarioagoak giza eskubideen eta adierazpen askatasunaren aurkako kanpainak areagotzen ari dira, zuzenbide estatua deseginez subiranotasun nazionalaren defentsaren aitzakian. Polonian, Legea eta Justizia alderdiak botere judiziala eta botere banaketa ahuldu ditu, eta ugalketa eskubideei eta LGBTIei erasotzen jarraitzen du.
2021
‎Beste hitz batzuetan: bi estaturen arteko hitzarmen bat da, estatu kide bateko inbertitzaileek beste estatu kide bateko herrialdearen lurraldean inbertitzen dutenean, gutxieneko tratamendu estandar bat jasoko dutela bermatzen duena7 Era berean, inbertsiohitzarmen hauek bi motatakoak izan daitezke: alde anitzeko inbertsio hitzarmenak (Multilateral Agreement on Investment ingelesez, guretzat hemendik aurrera MAI) eta aldebiko inbertsio hitzarmenak ditugu (ingelesez, Bilateral Investment Treaties, hemendik aurrera BIT).
2022
‎Espainian bi solairu bakarrik daude baimenduta —Bartzelonan eta Cuencan—, eta belar usaintsuak, espeziak eta ongailu lehorrak prozesatzeko bakarrik. Beste estatu kide batzuetan: Herbehereetan, zereal malutak, izkirak eta ganbak, eskortako hegaztien haragia edo igel hankak zabaltzeko baimena duten landareak daude.
‎Josep Borrell Europako Batasunaren erroen egungo zaindari oldarkorrena bihurtuta azaltzen da Hegoaldeko telebista kateetan, ordu erdiro edo mantra berarekin. EBko beste estatu kideetako hedabideetan ez da hainbeste azalduko, seguruenera, Batasuneko diplomazia burua; baina, kontua da Borrelli eta Urkulluri ahaztu egin zaiela esatea nola banatuko den egin behar omen den ahalegin hori, denei ez baitie kalte bera egiten gasolina litroa bi euroan ordaintzeak. Biltegia betetzen ari den Opel Corsaren jabeari hutsago uzten dio patrika gasolindegira egindako bisita behartuak, atzean duen Porsche Cayenneren jabeari baino, haren biltegia askoz handiagoa den arren.
‎«Ebakuazio segurua Poloniara edo Ukrainaren mugakide den Europako Batasuneko beste estatu kide batera, guk hartu ahal izateko, eta, betiere, nahi badute, gure familiekin batu ahal izateko». Hori eskatu dute gaur Chernobileko Umeak, Chernobil elkartea, Chernobilen Lagunak eta Ukrainia Gaztea elkarteek.
‎Oso pozik azaldu da Viktor Orban Hungariako lehen ministroa, bermatuta ikusten duelako bere herrialdearen hornidura. Errusiak Druzhba itxiko balu ere, beste estatu kideek hitzeman dute itsasontziz beste leku batzuetatik inportatutakoa pasatuko diotela.
‎Hain zuzen, txostenean nabarmendu dute nazioarteko zuzenbide humanitarioak jasotzen duela gerra garaian lurralde bat okupatzea «behin behineko egoera bat» dela, eta okupatuari ez diola erauzten ez estatu izaera, ezta bere subiranotasuna ere. «Azkenaldian idazkari nagusiak [Antonio Guterres, NBEkoa] eta beste estatu kide batzuek egindako adierazpenek argi asko azpimarratu dute edozein aldebakarreko anexio saiakera nazioarteko zuzenbidearen urraketa bat dela», azaldu du Pillayk. Hain zuzen, Errusiak berriki Ukrainan lau lurralde okupatu ditu, eta NBEren Batzar Nagusiak gaitzetsi egin zuen hori joan den astean; Israel ere kontra agertu zen.
‎Hori da Quebecek Kanadako Federazioaren barnean bizi duen egoera. Beste estatu kide batzuk, sarritan, pozik egoten dira gobernu zentralaren ekintza eremuan eskumen horiek mantentzeagatik, esperientzia falta edo interes mugatua dutelako edo, besterik gabe, uste dutelako estatu zentralak erabateko lidergoa har dezakeela bere gain estatu multinazional integratzailearen izenean, edo, are gehiago, estatu zentrala beren identitate nazionalaren ordezkari duin gisa ikusten d... Zentroarekiko halako begirune murriztaileak kalte egin diezaieke nazio minoritarioei, lehenago zituzten bermeak erraz desegin baitaitezke estatu zentrala bere botere osoa erabiltzen hasten denean.
2023
‎Llarenak erabakia salatu zuen orduan, eta Belgikako justiziari egotzi zioen EBko estatu kideen arteko elkarlanerako printzipioa urratzea. Hala, EBko Justizia Auzitegira jo zuen aste batzuk geroago, hari galdetzeko zer baldintza zehatzetan baztertu dezakeen EB Europako Batasuneko estatu batek beste estatu kide baten euroagindu bat.
‎Blokeko Atzerri ministroen herenegungo bilkuran harturiko erabakia beste garaipen diplomatiko bat da Baxar al Assad Siriako presidentearentzat, eta urteotako bakartzetik ateratzeko pauso garrantzitsu bat ere bai, batez ere eskualdeko integrazioari eta inguruko estatuekin dituzten harremanei dagokienez. Adiskidetzeko eta herrialdeko egoerari irtenbidea emateko, Damaskok ezinbestekotzat jo du «arabiar ekintza eta lankidetza bateratua sendotzea», eta, horregatik, «errespetua» eta «elkarrekiko babesa» eskatu zizkien herenegun beste estatu kideei.
‎Tunisiak duen krisi ekonomikoaren eraginez, aurtengo urtarriletik ekainera arteko datuen arabera, 53.800 migratzaile atera dira herrialde hartatik EBra; Italiara joaten dira gehienak, eta han geratu edo talde komunitarioko beste estatu kide batera joatea izaten dute helburu. Bidaia egin dutenen kopurua iazko urte osokoa halako bi da jadanik.
‎Herrialde horretaz gain, Senegalek, Boli Kostak eta Beninek ere esan dute balizko esku hartze militarrean parte hartuko luketela, baina beste estatu kide batzuek kontrakoa adierazi dute, eta Ecowasen barne zatiketa baterako arriskua egiazkoa bilakatu da, Gineak asteon ohartarazi modura. Mali eta Burkina Faso dira, kasurako, kontrako jarrera dutenetako batzuk —junta militarrak daude agintean horietan, eta blokeko kidetza eten diete—; ohartarazi dutenez, Nigerren sartzea haien kontrako «gerra deklarazio bat» litzateke.
‎Herrialde horretaz gain, Senegalek, Boli Kostak eta Beninek ere esan dute balizko esku hartze militarrean parte hartuko luketela, baina beste estatu kide batzuek kontrakoa adierazi dute, eta Ecowasen barne zatiketa baterako arriskua egiazkoa bilakatu da, Gineak asteon ohartarazi modura. Mali eta Burkina Faso dira, kasurako, kontrako jarrera dutenetako batzuk —junta militarrak daude agintean, eta blokeko kidetza eten diete—; ohartarazi dutenez, Nigerren sartzea haien kontrako «gerra deklarazio bat» litzateke.
‎Hala, trantsizio epe horretan, beharrezko neurriak hartu lituzke EBk «nazionalitate arrazoiengatiko diskriminazio eza» bermatzeko; hala nola, estatu berriko herritarrei europar herritartasuna mantentzea, eta lurralde hartan bizi diren beste estatu kide batzuetako herritarren eskubideak bermatzea; bai, behintzat, balizko estatu berri horren etorkizuna ebatzi bitartean. Izan ere, legelariak adierazi du egun «hutsune bat» dagoela hor:
‎Debekuak honako gaiei buruzkoak dira: inportazio eta esportazioen gaineko aduana eskubiderik ezartzeko debekua estatu kideen artean (Aduanetako Batasuna baitago); beste estatu kide bateko ekoizkinei bereizkeria egiteko neurriak, merkataritzaren neutraltasun fiskalaren aurka. Printzipiook Europar Batasuneko tratatuetatik ondorioztatzen dira eta hurrengoak dira nabarienak:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia