2004
|
|
Euskaldunok geure hizkuntza jatorriaren izaera monolitikoa argi eta garbi frogatzen ez badugu, ez daukagu eskubiderik nonbait beste edozein Estatuk berean egin duena egiteko.120 Boterearen esku luzeak eta ahaltsuak ematen ditu nonbait herri batzuen eta
|
besteen
eskubide agiriak. Euskaldunok ez dugu zoririk izan Estatuaren jabe izateko, eta hortik datozkigu orain gure legitimitate izaera hauskorraren ondorio hauek guztiak.
|
|
Gure aldetik, beste pauso bat emanik, demokrazia kontzeptuaren arlo semantikora igaro nahi genuke, balio hauek elkarrekiko osagarri ez badira, ezer gutxi direnez gero. Hizkuntza taldeen arteko elkarbizitza modu zuzen batean eratuko bada, egia esan, batzuen eta
|
besteen
eskubideak ez dira askatasun metafisikoaren zeru goietan mamituko, infernutik gehiago duen euskal lurralde honetan baino.
|
|
Erdaldunak gure herrian bizi diren bezala bizi izanik, esne mamitan bizi baitira,
|
besteren
eskubideak zapuztuaz, oharkabean edo jakinaren gainean, baina hori da gutxienekoa, nola arraio normaldu behar dugu euskaldungoaren biziera soziolinguistikoa. Oinarrizko gizarte antolamenduaren parametro soziolinguistikoak talde nazionalen asimetrian funtsaturik dauden honetan, Paula Kasaresek arrazoi du, dioena dioenean, baina besterik izango litzateke egoera horren aldrebestua ez balego.
|
2010
|
|
Bost korapilo askatu behar zituzten, adostasunera iritsi nahi bazuten: nazio izaera, erabaki eskubidea, aitortu beharreko
|
beste
eskubideak, lurraldetasuna eta akordioa gauzatzeko prozedura.
|
2014
|
|
Tomasito: Zuk
|
beste
eskubide daukat, kokolon!
|
|
Batzuetan esaten da orain, autodeterminazio eskubidea herrialde kolonial edo Hirugarren Mundukoentzat dela. Renanen ikuskeran behintzat ezin esan holakorik, haientzat ez autodeterminazio, ez
|
beste
eskubiderik baitago, zanpatuak izatekoa ez bada.
|
|
Wagnerren arrazoibidean bi alderdi bereizi behar da: bat eskubidearen subjektuaz,
|
bestea
eskubidea egikaritzeko moduaz. Autodeterminazioaren eskubidea, dio?
|
2015
|
|
Estatubako nazioetan, berriz, nazionalismoak betebehar bikoitza dauka: estatuak aldarrikatzen duen nazio ofiziala (eta ofizialki bakarra) gezurrezkotzat jo; eta estatu horretan nazio gehiago ere badaudela adierazi, eta ofizialak
|
beste
eskubide dutela iragarri, gainera. Hala ere, itxuraz sinplea den planteamendu hau ez da hain erraz betetzen, ez baitago nazio batetik besterako aldaketa mekanikorik.
|
2016
|
|
–Ba!?, esan nuen axolagabeki hiru aldiz, baina alferrik: esan nizkion hitz zakar guztiak gainezka etorri zitzaizkidan; pentsatu nuen frantziskotar gaixoaren aurrean limosna ukatzea
|
beste
eskubiderik ez nuela, eta halako zigorra aski zitzaiola desesperatuari, hizkera bidegabekoa gehitu gabe. Haren ile urdinak gogoratu nituen.
|
|
hizkuntza eskakizunak «moldatzea» nahi du PSE EEk. «Hizkuntza eskubideen babesa herritarren
|
beste
eskubide politiko eta sozialen babesarekin bateratzea». Aldarrikapen hori du PPk ere:
|
2018
|
|
Ezkontza, Kanten arabera,, sexu ezberdineko bi pertsonaren arteko batasun bat da, bizi guztian elkarren sexu gaitasunez jabetzeko egina?. Lockek azpimarratu zuenez, ezkontza kontratuaren bidez ezarritako ezkontza sozietatea, kideen arteko gorputzen elkarketa [n] eta bata
|
bestearenganako
eskubidea [n], datza nagusiki.
|
|
Kanten hitzetan, ezkontideetako edozeinek alde egiten badu,?
|
besteak
eskubidea du, noiznahi, modu eztabaidaezinean, hura berriz ere lehengo harremanera ekarrarazteko, pertsona hori gauza bat balitz bezala?; hala ere, argi dago familiaburuak baino duela segur aski eskubide hori erabili. Ugazabak, Kantek dioenez, eskubide horixe du ihes egindako esklaboak itzularazteko ere,, nahiz eta oraindik judizialki ikertu gabe egon[?] zergatik egin duen ihes?.
|
|
Emakume batek, besterik gabe, haur bat izan nahi badu eta haren gaineko boterea baliatu nahi badu, orduan kontratu bat egin dezake gizon batekin,, beren gorputzaren zerbitzua emateko elkarri?. Kontratuan, ez bada konbentzio bihurtzen luzaroan elkarrekin bizitzea, batak ez du aginpiderik lortuko bestearen gain, eta bietako batek ere ez du ziurtatuta edukiko
|
bestearen gaineko
eskubidea?. Baina ezkontza, Pufendorfen arabera,, zehatzago egokitzen zaio giza naturaren kondizioari?.
|
2019
|
|
ASNABIKO PRESIDENTEAK elkarrizketa batean salatu berri du oztopo larriak ari zitzaizkiela Nafarroako liburuzainei jartzen euskara ikasteko, baita eremu euskaldunean ere, non herritarrek, liburutegietako erabiltzaileek, zerbitzua euskaraz jasotzeko eskubidea aitortua omen duten.
|
Beste
eskubide urraketa bat oharkabean pasa daiteke. Liburuena.
|
|
–Jendeak ez du balio ezta gidatua izateko ere (eta gizadia hainbeste higuintzeko ez dago zertan haren kalteduna izan)?. Haien gisan, uste zuen izaki batzuek, hala nola arraza batzuek, nazio batzuek edo berak, Montherlantek, pribilegio absolutu bat dutela, eta horrek
|
besteen gaineko
eskubide guztiak ematen dizkiela. Haren moralak osoki justifikatzen ditu gerra eta pertsekuzioak, eta haietarako deia egiten du.
|
2021
|
|
–Baina zergatik dute
|
besteek
eskubiderik gure gainean? –esan zuen Hélènek– Sekula ez dut hori ulertu ahal izan.
|
2022
|
|
Ama edo aita izatea ez da eskubide bat. Desio bat da, eta batzuen desioek ezin dituzte
|
besteen
eskubideak zapaldu.
|