2008
|
|
Berariazko aipamena merezi dute
|
beste
aldagai batzuek, hizkuntza batean hitz egiteko aukerari nabarmen eragiten diotenak: gizarte balioak, hain zuzen.
|
2016
|
|
Baina beste kasu batzuetan ez da hori gertatu. Edozein kasutan,
|
beste
aldagai batzuk (jatorria, maila sozioekonomikoa, sinesmena...) alde batera utzi eta euskara ikasi eta barneratu dute. Euskara dute; aldiro aldiro egin beharreko inkesta soziolinguistikoetan euren burua non kokatu ez baldin badakite ere (elebidunak, elebidun hartzailea...), euskara ikasi dute edo ikasten ari dira, ikasgelan, egunero, irakasle euskaldun batekin, euskarazko testuliburuekin, bera bezalako beste ume, nerabe edo gazte batzuekin.
|
2017
|
|
jasotzen dituen denboraren banaketa esparruetatik norbanakoen arteko elkarrekintza aurreikusten dutenak soilik hartuko dira kontuan (lan ordaindua, adibidez), eta besteak, baztertu (lo orduak, esaterako). izan ere, hizkuntza erabilera ekintza sozial gisa ulertzen den heinean, halakorik gertatzen den jarduera edo esparrua baino ez da izango baliagarri ikerketa honen helburuetarako. horrek, jakina, hainbat muga ezartzen ditu: ...lbide, 2016), eta" ametsen mundua" edo" mundu onirikoa" kanpo geratzea, esaterako. baina marko teoriko bat zehaztu beharrak mugak nonbait jartzea eta, hortaz, esparru esanguratsuenak aukeratzea eskatzen du; betiere, horrek hizkuntza erabileraren alderdiren bat edo beste kanpoan utz dezakeela jakinik. amaitzeko, behin ikerketaren bi ardatzak definituta, markoari, berau osatzeko,
|
beste
aldagai batzuk gaineratuko dizkiot, eta, horretarako, gehienbat 2011ko inkesta Soziolinguistikoa hartuko dut oinarri. kontuan hartuta ikerlan hau egiteko baliabideak mugatuak direla, eta datu kopuru handiegiak informazio nahas mahasa eta ulertzeko ezintasuna eragin ditzakeela jakinik, beste ikerketetan esanguratsuenak izan diren aldagaiak soilik aztertuko dira ikerlan honetan:... adina, sexua, lehen hizkuntza, hizkuntza gaitasuna (lau trebetasunetan) eta erraztasun erlatiboa (euskara eta beste hizkuntzen artean zeinetan moldatzen den errazago, alegia).
|
2018
|
|
Ikerketa honen baitan ere, arrazoi honek pisu nabarmena izan du noketaren galerari buruzko erantzunetan. Adibidez, Elexpuruk hitanoaren beraren galera, euskararen galerarik gabe ezin dela ulertu azpimarratzen du bere elkarrizketan; nahiz eta ondoren aztertuko ditugun
|
beste
aldagai batzuk ere zerikusi nabarmena izan zezaketela aitortu.
|
2022
|
|
Beraz, laburbiltzeko, esan daiteke euskararen ezagutza datua kalean egiten den erabileraren iragarle ona izan daitekeen arren,
|
beste
aldagai batzuk ere aintzat hartu behar direla, ezinbestez, hizkuntzen erabileraren konplexutasuna ulertzeko. Gainera, baldintza soziolinguistikoetara mugatu gabe, faktore sozioekonomikoak eta soziodemografikoak ere adierazgarriak dira.
|
2023
|
|
Hala, ezagutzaz gain, badirudi hizkuntzaren erabileran eta hautaketan eragina duten
|
beste
aldagai batzuk ere badaudela. Ildo beretik, Mikel Zalbide (2016) eta Jon Aizpurua (2018) autoreek funtsezko bi faktore azpimarratzen dituzte:
|
|
sare soziala (eta bertako elebidunen dentsitatea) eta euskaraz komunikatzeko erraztasuna. Baina
|
beste
aldagai batzuei ere garrantzia ematen diete, hala nola, jatorrizko hizkuntzari, hiztuna bizi den eremu soziolinguistikoari1 eta hizkuntzarekiko interesari.
|