Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 79

2004
‎—Hortzaundiak bertan bizi dira. Baina benetako nagusia, orain, zahar hori da.
2010
‎Kixkali egin zen etxea. Bertan bizi zirenak pobretu egin ziren betiko. Eta zergatik?".
‎Tito berriro ikustean gogora etorri zitzaidan laurogeiko hamarkadan a ze nolako gozada izaten zen zurito batzuk edatea Gasteizko alde zaharrean, bera ere bertan bizi baitzen orduan.
‎Mende bukaeran, Charles Bordes, Etxeberria eta Guimon, Jean Duvoisinen lanak iritsi ziren eta, XX. mendean, Resureccion Mari' a Azkue, Aita Donostia, Jose Miguel Barandiaran, Jorge Riezu eta Antonio Zabalaren lan gaitzak. Azkuek, hitzaldi batean (1918), ahozko kultura sortzen zuen munduaren bukaera eta, ondorioz, mendetako ekoizpenaren desagerpena orduan bertan bizitzen ari zela aitortu zuen, bilketa geroago egin balitz, beranduegi izango litzatekeela nabarmenduz, baina, gisa berean, mende bat lehenago egin balitz, zer nolako emaitza izango zatekeen galdera eginez.
‎Hala ere, XVI. mendetik XIX.era bitartean haien kontrako arauak, legeak eta jazarpenak izan arren, talde batzuk osoki kokaturik ageri dira Herriko zenbait tokitan eta, ezinbestez, euskaldunduak garai horietan bertan bizi ahal izateko. Horrela, Maulen, Garazin, Irisarrin, Donibane Lohizunen, Ziburun eta hameka herritan ijito komunitateak errotu ziren, kasu askotan denborarekin erabat uztarturik bertako populazioarekin, aipatu azken bi herrietan gertatu zen bezala, non ezkontza mistoak arruntak baitziren.
‎Gaztelu osoko lekurik ederrena da. Bertan bizi dira nire emazteak eta seme alabak, eta zure kondizio goitarrari egiten diodan ohorea da nire familiaren gonbidatua izatea. Behar duzun guztia eskatu, ez zaizu ezer ukatuko eta.
‎—Hemen gure jaunaren emazteak bizi dira, lau guztira, beren seme alaba txikiekin. Jaunaren ama ere bertan bizi da, eta horiek dira hemen agintzen dutenak; legezko emazteez kanpo badira ohaide batzuk ere, baina horiek, umerik ez badute behintzat, gutxi agintzen dute.
‎" emen dago lero abek idazten dituana, lagun alai ta kristau on askoren artian, beti bertan bizi izan balitz bezala, pozik eta alai.
‎Arturo Barea usteltokian bertan bizi izan zen, eta ondo ezagutzen zuen eskuak paper gainean kontatzen zuen hura. Militarren politikaren xedea, esango du, Marokoko sua pizturik mantentzea zen, hantxe aberasten zirelako eta maila sozialean gora igotzen.
‎0’135 kilometro koadro. Inor ere ez da bertan bizi, Jebel Musa aldeko arrantzale eta ahuntzainak inguratzen diren arren tartean behin. Marokoko lehorretik 200 metrora, Zeutatik 8 kilometrora, Tangerretik 40, eta Espainiatik 14ra:
‎Hala, eragotzi egin zen Tuterako edozein mororen etxe edo ortura inongo kristaurik sartzea etxeko jabearen baimenik gabe. Bakoitzak bere etxaldeko jabetza gordeko zuen, eta bertan bizi zitezkeen harik eta, urte betean, auzoa eraiki arte, Moreria. Meskita nagusia ere musulmanen eskuetan geratuko zen bitarte horretan.
‎Anatolian sortu, eta bertan bizi izan zen Nasreddin, omen, esan dugu, kontu zahar askoez ari gara eta.
‎Baina bo, guztiarekin, Anatolia aldean jaio eta gehienbat bertan bizi izan omen zen Nasreddin. Nasreddin Hodja, esan izan zaio, eta guk ere batzuetan hala esango; hodja, esan nahi baita," maisua"; islam eskola edo medresako maisua.
2011
‎Izenen atzetik izanak ere izaten dira eta liburu honetan irakurleak ikusi ahal izango du goizuetako etxeen izenek zenbat informazio gordetzen duten, bertan islatzen baitira etxe bakoitzeko historia nahiz bertan bizi izandako jendearen inguruko erreferentziak (lanbideak, izenak...)
‎Azken aldiko etxe izenekin ere antzetsuko zerbait gertatzen da: etxeak izena badu, baina jendeak gehiago ezagutzen du bertan bizi (izan) diren nagusi edo jabeen izen edota abizenarengatik: Bidegain/ (Madalenako) Anizetoren etxea, Goizargi/ Sarran, Gure Aintzane/ Kardelekoena, Gure atsegina/ Miel artzainaren etxea, Gure txalupa/ Patziku Txamoraberrikoaren etxea, Hiru anaiak/ Txamoraberritarren etxea, Landalore/ Arantxa Roerikoaren etxea, Lekuona etxea/ Juanantonio Paulonekoaren etxea, Tokialai/ Aizkorberen etxea...
2013
‎Goiz hartan, Santa Cruz ibaiaren goialdeko misioak ikuskatu ondoren, presidiorantz zihoan Anza soldadu gutxi batzuekin. Alegia, etxerantz zihoan, presidioan bertan bizi baitzen, haran guztia mendean hartzen zuen gain batean, bere emazte Maria Rosa Becerro Nietorekin eta sei seme alabekin. Une batez, zerbaitengatik, soldaduak atzean geratu ziren, edo Anzak aurrea hartu zuen auskalo.
‎Duela ia hogei urte herrialde pobretu batzuetan ibili nintzelarik, banuen arranguratxoa, haiengandik ikasi asko ikasten nuelako, baina ekarpen handirik egiteko biderik ez nuelako komunitate haietan, nire formazioaren mugengatik. Bertan bizitzen geratzeak, adibidez, ez zuen zentzu handirik, nik nekientxoa euskal herrietan baitzen praktikoa. Agronomia ikasi izan banu behintzat... esaten nion nire buruari, hemezortzi urterekin horretarako tentatuta ibili nintzela gogoratuz.
‎Aipatu dugu apur bat hegemoniari buruzko kapituluan. Eskala txikian bertan bizi izandako bizipen batzuk hurbiltzen naute Euskal Unibertsitate bat izan litekeenaren intuiziora. Izan ditugu urteak gauza askoren eklosioa sortu dutenak unibertsitateko atal bat edo bestetan:
‎Orduan kokoherritarrek baso ertzeko Hostape izeneko ardi borda zahar eroria antolatu zuten auzolanean beretzat bizitoki, eta zoru berean Astar astoaren eta Zizto zakurraren ukuilu izan zedin. Bertan bizi da geroztik. Soil soilik gelditzen zaio nondik eta nork bidaltzen dion ezin jakin duen hileroko diru-laguntza apurra; baina lehen oparoa izanagatik, dagoeneko murritza bilakatzen ari zaion diru-laguntza da.
‎John Anthony Brown jaun ingelesak ‘Horse house’ izeneko zaldi haztegia salgai jarri zuenean, sor Corpus Dei deitutako lekaime arrotza agertu eta jabetza erosi omen zion Maxurre andrearen izenean. Maxurre, berriz, bakarbakarrik jarri zen bertan bizitzen Kokoherrin, eta berehala Emakatsua izengoitia ezarri zioten, baina Maxurrek, iseka itxurei jaramonik egin gabe, ingeles jaunaren zaldi haztegia kendu eta jostun lantegia antolatu zuen erositako etxean, Jostundegia izena ipiniz. Aurreikuspen eta uste ororen aurka betiere, Maxurre Emakatsuak Kokoherrin jarraitzen du; dirudienez, bizitza osorako.
2014
‎Axura ere sukalde hartan eserita egoten zela azaldu zion Xamuiok Zavalari," Ementxe yarrita egoten zen". Bertan bizi dira egun ere nire senideak.
2015
‎Kasta sistema ezagunetan, esaterako, beheko kastek ere badute barne egituraketa eta hartan emakumeek beheko subalternoarena jokatu ohi dute. Oro har, esan liteke, diferentzia esentzialaren paradigma honetan fraktalak egiteko obsesiorik ez egon arren, bertan bizi diren taldeek errazago sortzen dituztela fraktalak.
‎Ordurako, Min Chung bertan bizi zen eta Tomen konfiantzako langilea zen. Kendall aspaldi nazkatu zen Nevadako mugako langile ganorabakoez:
‎Isidoro Gaztañagak zenbait hilabete zeraman gogor entrenatzen Parisen. Goiti doktorearen babespean, egunero joaten zen Hotel La Savoie tik, bertan bizi baitzen, monsieur Anastasieren gimnasioraino. Larunbat hartan bera eta doktorea Paulinoren borroka ikustera joan ziren.
‎Txalet horretan bizi zen Arkaute bere ama agurearekin, eta laguntzaile zituzten bi neskame eta sukaldari bat. Julia, Luisa eta Begoña oso lagun mindu ziren Arkauteren alargun anderearekin bertaratu ziren lehen aldian eta, orain, etortzen ziren bakoitzean, halako naturaltasunez mugitzen ziren etxe barruan non ematen zuen betidanik bertan bizi izan zirela eta Demetrio hiru neska haien atzetik zetorren anaia txikia zela.
‎Irabazle atera zen, baita ere, Puerto Ricon, Santo Domingon... Jira arrakastatsu hau amaituta, New Yorkera itzuli zenean, bertan bizi ziren zale euskaldunek bazkari bikain bat antolatu zuten bere omenez, Tolosako bere adiskide Balentin Agirrezarrek prestatuta, Brooklyn auzoko hegoaldean zeukan restaurant dotorean.
‎Sydney (Australia), haren alaba Maitena bertan bizi izan zelarik.
‎7. Biarritzen zuen bulegoa konfederazioaren zuzendaritzak, Impasse Duler karrikaren 3an; bertan bizi zen, halaber, Gregorio Ruiz de Erzilla, Gogorra, ELAren idazkari nagusia. Horregatik Biarritz erabiltzen zen sarritan ELAren buruzagitza adierazteko.
2016
‎" Ordizian eta Ataunen diotenez, Itsasondoko apaiz jauna Muruko leitzera igotzen da zazpi urteoro, Mari konjuratzeko. Konjuru honek egoitzaren barnean harrapatzen badu ekaitzik ez da izango hurrengo zazpi urteetan; barnean ez badago, orduan uztak hondatuko dituzten harri jasak maiz botako ditu.Oñatin diotenez, Arantzazuko fraideak urtean behin Aloña mendiko Gaiztozulora igotzen dira, bertan bizi den Anbotoko dama konjuratzeko. Honi buruz Adrian Lizarralde apaiz jaunak berri hau idatzi zidan besteak beste:
‎Legendaren gertakari hurrenkera zaharra zera da: mundua sortu zenean jentilak izan ziren, bertan bizi izan ziren lehen izakiak. Behin Jentilarte osoa lekuren batean bildurik zegoen festa eginez edo.
‎Bata ala bestea izan, bost axola: etxeak emango zion izena bertan sortuari eta bertan bizi zen orori. Joera hau ea erabat galdu da, eta gaur egun oso bazterreko bilakatu da:
‎Boterean txandaka jardungo dute jatorri bietarikoek, baina indoeuropar eskemaren arabera beti. Boterearen sorburua Zerua da. Bertan bizi dira naturaren jabe diren jainko ahalguztidunak, eta erregeak dira haien oinordeko lurrean. Erregea Jainkoaren oinordeko denez, bera bizi den tokia munduaren erdigunea da. Munduak, beraz, badu erdigune bat eta erdigune horrek bere ingurua.
‎Konjuru honek egoitzaren barnean harrapatzen badu ekaitzik ez da izango hurrengo zazpi urteetan; barnean ez badago, orduan uztak hondatuko dituzten harri jasak maiz botako ditu. Oñatin diotenez, Arantzazuko fraideak urtean behin Aloña mendiko Gaiztozulora igotzen dira, bertan bizi den Anbotoko dama konjuratzeko. Honi buruz Adrian Lizarralde apaiz jaunak berri hau idatzi zidan besteak beste:
2017
‎Santa Maria Navarrese elizaren egungo itxura. uhinek islara bultzatu zutela gaizkileen ontzia. Neska bertan bizitzen geratu eta eliza hau eraiki omen zuen Amabirjinaren izenean.120
‎Sardiniako biztanleria asko hazi zen nekazaritza eta abeltzaintza (ardi eta ahuntzena, batez ere) nagusitu zirenean, baina I2a1 kromosoma lerroak iraun izanak iradokitzen du ekialdetik etorritako jendeak ez zuela ordezkatu bertan bizi zena (lehen esan dugu kromosoma hori guztiz ezezaguna dela Ekialde Hurbilean), eta iberiar jatorriko aztarna genetikoak zituen populazio zaharrago baten akulturazioa gertatu zela.
‎" no la tienen por vezino". Horrek esan nahi du, nahiz bordaren jabe izan eta bertan bizi, ez zuela horrek" bezindade" gradurik ematen. Ez orduan eta ez beste urte sail batean:
‎Gero Atataborda izenez ezagunagoa. Interes folologiko handikoa, bertan bizi izandako hiztotelen batek, etxe honi gero XIX mendean emandako izen sorgina: Atata.
‎610. Etxeizen hau, lehengo Barberenea (gero Bikarinea, Bibianona) galduxe zenean errotu zen. Eta dudarik ez egin, orain bezala, herriko barbera urte askoz bertan bizi izanari zor zaiola.
‎Bide bakarra haragia jatea zen eta sabanan animalia talde handiak ez ziren falta. Hala ere, australopitekoa oso ugaztun txikia eta ahula zen, bertan bizi ziren harrapari haragijaleekin konparatuz: lehoiak, hienak.. eta ez zen gai ehizan aritzeko.
2018
‎Kale Nagusia, hasiera hasieratik baitu berea izen hori, San Zernin burgu berriaren erdigunea zen, estu lotuta zegoen Donejakue Bidearen historiarekin. Bertan bizi ziren emakumeak hein handi batean ziren okzitaniako merkataritza familietakoak; Flandina Crozatenak, esaterako, ondasun handiak zeuzkan, oligarkia berri batera biltzen zen. Emakume horiei buruzko zuzeneko lekukotasun asko iritsi dira gure garaira arte beren garaian izenpetu zituzten kontratuei, dohaintzei eta testamentuei esker.
‎Errege eta erreginen artean idazle onak izan ditugu. Ez dirudi Margarita Nafarroakoak (Anguleman jaioa,), Heptameron idatzi zuenak, Iruñea gehiegi ezagutu zuenik, edo iruindar titulua ematen ahal zaionik, baina, Teobaldo I.a Champagnekoak adibidez, Trobadorea deitua, ondo ezagutu zuen Iruñea, eta bertan bizi izan zen. Izan ere, Nafarroako erregea izan baitzen 1234tik hil zen arte.
‎1512ko uztailaren 25ean, konkistaren ondoren, Iruñea izan zen erresumaren hiriburu politikoa. Bertan bizi ziren errege erreginordeak eta bertan zeuden Comptoseko Auzitegia eta Justizia administrazioa. Hortik aurrera, Nafarroa osoak bezala, Iruñeak gazteleratzea jasan zuen.
‎Historiaren Akademiak hamahiru urgazle izan zituen Nafarroan XIX. mendean. Bertan bizi ziren, nahiz eta batzuk kanpotarrak izan. Jaioterriak eta lantokiak frogatzen digute Nafarroako elite intelektuala Iruñekoa izan zela.
‎70. hamarraldiaren erdialdearen eta 80 hamarraldiaren hasieraren artean amaitu zuten Iturrama auzoaren erdialdea eraikitzen, zehazki, alde batetik Ezkirotz eta Fuente del Hierro kaleen eta bestetik Antso Azkarra eta Nafarroa Etorbidearen arteko eremua. Ondorioz ongi antolatutako auzoa osatu zen, etxebizitzak kalitatezkoak ziren, berehala populatu zen, halako prestakuntza maila eta eros ahalmena zuten bikote gazteak gerturatu ziren, bertan bizitzen jarri ziren eta ekonomiaren sarean aurrera egin ahal izan zuten, bereziki zerbitzuen eta industriaren sektoreetan.
‎Atzerrian sortu dira hiriko biztanleen% 17,7 (35.451 lagun). Une honetan Iruñean gehiago dira atzerrian sortu eta bertan bizi direnak Nafarroan edo gainerako autonomia erkidego guztietan sortu eta bertan bizi direnak baino. Gertaera horrek gaztetu egin du gure biztanleriaren piramidea, kanpotik etorritako gehien gehienak 20 urte bitarteko gazteak baitira.
‎Atzerrian sortu dira hiriko biztanleen% 17,7 (35.451 lagun). Une honetan Iruñean gehiago dira atzerrian sortu eta bertan bizi direnak Nafarroan edo gainerako autonomia erkidego guztietan sortu eta bertan bizi direnak baino. Gertaera horrek gaztetu egin du gure biztanleriaren piramidea, kanpotik etorritako gehien gehienak 20 urte bitarteko gazteak baitira.
‎Adinez aitzina zihoazen euskaltzaleen ekarpen baliosekin batera, hilabetekari hura arras plaza aproposa izan zen luma gazte aunitz trebatzeko (Sagrario Aleman, Patxi Zabaleta, Jose Angel Irigaray...). Sailak bezala, aldizkariak makina bat kolaboratzaile izan zituen, eta denen buru eta zuzendari, bai sailean bai aldizkarian, Iruñeko San Anton karrikan sortu eta hil arte bertan bizi izandako sendagile bat, Pedro Diez de Ulzurrun Etxarte, artikuluak Ikusle izengoitiarekin sinatzen zituena. Bitez harenak ibilaldi honi akabera emateko azken hitzak, 1970ean idatziak:
‎Haussmannen lanen ondorioz erdigunetik kanporatuak izan zirenetako asko ondo ezagutzen zituzten kaleetara itzuli ziren. Auzoko obra guztiak zirela eta, eraikuntzako langile saldoak ere egon ziren bertan bizitzen. Karikaturaren egilea communard bat izan ez bazen, langile haietako bat izango zen marrazkilaria.
‎Ibarreko gazteriak, Aezkoa Kultur Elkartea eratu zuelarik, herrien geroa zuen kezka. Alor ugari zeuden elkartearen helburuetan, bertan bizi ahal izatea bat zelarik eta identitatearena bertzea. Horretarako —Baztandarren Biltzarra eredu— Aezkoako Eguna antolatzea izan zen ekintzarik ikusgarriena, aetz guzien festa izan zedin.
‎Lurralde aberatsetan mozkin ugari elizak; ibar pobreetan hein bereko elizgizonak. Iduri luke, garai batean bederen, bertan bizi nahi zuten elizgizonak aetzak bakarrik zirela, Baztango erranairu zahar honek adierazten duen bezala: Baietz, apez guztiak ez dira aietz, erdiak bedere baietz.
‎Iparraldeko Jean Baptiste Lamarque. Jakinik, orbaiztar batekin ezkondurik bertan bizi zela, atxilotua izan zen segidan eta Zumalakarregirengana eramana.
2019
‎bizitzeko lekua aurkitu dizuet, eta etxe handi, oso handi batera eraman zituen. Etxe hau emakume adindu batena zen, bertan bizi zen Ruteford anderearena, petrolio negozioetan ibilitako gizon estatubatuar baten alarguna, eta etxe handi hartan bizi zen baita ere beste emakume bat, argazkilaria, zinema munduan aritzen zena. Emakume hau Costa Gavras zinema zuzendariaren argazkilaria izan zen Missing pelikula egin zuenean.
‎—Badugu albaitaria, hortxe bertan bizi dena, herrian. Beraz, bere beharra dugunean hots egin orduko hementxe dago jarraitu zuen Joakinek azalpen gehiago emanez.
‎Hiri handia zen, biziki gustukoa nuena, itogarria izan gabe Madril edota, zer esanik ez, Mexiko Hiria edo Buenos Aires ziren moduan. Aurrerago erabaki nezakeen pisu bat erosi edo ez, apartamentu bat alokatu edo ez; momentuz nahiago izan nuen orduan nengoen hotelean bertan bizitzen jarraitu, erdialdean egonda leku erosoa zelako, eta jada ohituta bainengoen.
‎Hau zen beren etxe nagusia, betidanikoa zena Txiberautzita. Bertan bizi eta 1896an hil egin zen Jose Agustin Lopez de Zubiria y Allafor, gure gazte garaian Bakaikun ziren lau familia aberatsen (‘los ricos’) arbasoa.
‎Zubiriaren etxea gaur arte iraun badu ere, bere jabeak ez ziren bertan bizi XIX. mendean. Jose Agustin Lopez de Zubiria, Lukasenekoan bizi zelarik, hil egin zen 1896an.
‎Horrek ere ederki erakusten du ardi eta ahuntz gehiago izatearena. Hara etxez etxeko datuak, nahiz bakar baten izenik ere ez azaldu esplizitoki aipatua, baina bai bertan bizi zenarena eta deitura, orduan ohi bezala, askotan etxearenetik beretik hartua (LUA, 30/ 43):
‎" en respecto de la Borda referida de Juan Bautista de Erasso, mas de cinquienta años a esta parte havido caseros con fogar y esta posesion tan larga conduze al derecho de propiedad". Kontuak hola, 1658 alderako egina behar zuen, eta hainbeste urtean bordariak bertan bizi izan zirelako, baita bizitza eskubideak bereganatua ere, Areson beste inork ez bezala. Ezohiko pribilegio bakanok ulertzeko esan, erasotarrok jauntxo zirela orduko Areson:
‎Gero, zerbait esatearren: Tolare eta Txurione bitartean ageri dela Joanatxonea, gutxienez 1860tik 1901 bitarteko udal padroietan, eta Laxaroren bordako pareta zahar erorixeak ezagutua naizela ni neroni, (1997 aldeko argazki elurturen bat ere hor izanan da, nere artxibo xelebrean) eta hango kontu eder askoak jaso ere bai geroztik, mutikotan gurasoekin Laxaroren bordan bertan bizi izandako Pello Astibia Olanori: Ikus:
‎Leitzako herrian Erasunea izeneko etxea, aspaldiko eliz hipoteka bategatik berea zuen Arribeko abadeak, eta hari zegokion Leteko borda berritik egiten hasi zenean, nola ez zen Leitzan bizi, galarazi egin zion Herriak. Izan ere, borda egitekotan, herriko etxe baten jabe izateaz gainera, bertan bizi izatea eskatzen baitzuen orduko legeak. Eta badirudi Arribeko abadeari borda egitea galararazi zioten lekuan bertan, urratzen hasitako orobeak aprobetxatuz, gero ardiborda egin zuela Erasunez jabetu zenak.
‎Y a esta Vorda allamos estar en su sitio. Ez du argitzen, baina, erabat bertan bizi zitekeela dirudi, herritik bistan eta bertan izatean, jaun herritarrek aisa kontrola zezaketelakotz. Herriko Zabaleta etxearena zen borda hau sortzez.
‎Topografia aukeratuak dira: paisaia eta natura ezezagunak, bertan bizi diren jende suntsigarriak, haien kultura ezbalirabezalakoekin.
‎Okupazio mobimendu handia hasterako (2009) bertan bizi ziren laborari familia batzuekin batean, baserri, kabaña, kamioi... 250en bat lagun bizi dira fijo orain (2017).
‎ez dira laguntzan, ondoan dira, euren helburu propioekin, euren ekintzak eurek erabakitzen dituztela. Hori horrela da ze, batetik, bertako aurkariek, esan dugun bezala, halako batean, estrategia legalistetatik hara pauso emateko beharra ikusirik, eurek egin baitzuten Zad okupatzera joateko deia; bestetik, okupatzaileek, bertara heldu eta, hainbaten kasuan bertan bizitzen gelditzearekin, kondizio zailetan bistan dena, tokiko jendeekin harremanak estutzearekin ere, lurraldean bizitzeko zilegitasuna lortu dute bertako aurkarien begietara; gero, beren ekintzekin, maiz (ez beti) haien begirunea eta oniritzia berenganatu dituzte.
‎herri sail batean patatak egin ditzake barride batek; bere abereak herriko larreetan bazka ditzake beste batek; herriko halako etxean bizi daiteke familia bat, haren propietario egin gabe horregatik — utzi egiten dio, familia horri, komunitateak etxe hori, honelakotsu hitzez: " Bai, zu etxe honen jabea zara, bertan bizi zaren arteko guztian — holako eta halako kondizioetan".
2020
‎Literatura gauzez jabetzeko modu bat da, lapurreta bezala. Horregatik idatzi behar izan dut jende horren hizkuntzan, bertan bizi ahal izateko.
2021
‎Gogoan dut leku berri batera joan, oporretan edo, eta bertan bizitzen geratzeko gogoa.
2022
‎Egun, janaria prestatzen den etxeko edo eraikineko gela. Sukalde industriala zabal, argitsu, funtzional, erosoagoa bilakatu ahala, etxebizitzakoa eskasagoa bihurtuz doa, bertan bizi denak kozinatzeaz geroz eta interes, jakitate eta denbora gutxiago omen duelako. Elikaduraren historian bizitoki arruntean sukalderik behin ere izan ez den arren (hazkurria prestatu eta lo toki berean egin izan baita), berariazko gela horretan elikagaiak apailatzen
‎Herri indigena eta jatorrizko hiztun komunitateen kasu askotan ez bezala, gainera, hemen mugak, populazioak, banaketa geografikoak argi daude. Yucatango penintsularen mugak argiak dira, eta bertan bizi da maia yucatekoa. Hiru estatu administratibo ditu, baina badago nolabaiteko batasun bat, Yucatantasun ondo delimitatu bat.
‎Berehala ulertzen zuen nortzuk ziren, ze harreman klase zegoen bertakoen artean, sarritan berehala alde egiten bazuten ere. Alokairuzko etxeek hori dute, bertan bizi direnak ez direla etxekotzen.
‎Paris gogoan duela oheratzen da eta biharamunean, memoriak ametsik eskaintzen ez badio ere, argi du, ohetik atera aurretik, ez bakarrik Parisera itzuli beharrean dagoela, baizik eta zertara. Aurrefabrikatutako ideia izan balitz bezala bururatzen zaio lehenbailehen itzuli behar duela Parisera eta agurearen zahar etxean dagoela irtenbidea, ez iraupen laburreko bisitak eginez, bertan bizitzen baizik. Zaila, baina ez ezinezkoa.
‎Banaka, binaka edo taldeka doaz gazteak aldapa gora eta ikusleari ondu gabeko pertsonak iruditzen zaizkio, heldugabeak, gordinak. Badaki kale haietan bertan bizi zenean ez zuela bere burua hala ikusten, ez zela orduan bizitzatik kanpo sentitzen, bizitzaren barruan baizik, baina momentu honetan gazteak egitasmoak iruditzen zaizkio, promesak, erabat osatu ez diren margolanak, zirriborroak.
2023
‎Lurra, osasuna, hezkuntza, independentzia. Gauetik jaio ginen, bertan bizi gara eta bertan hilko gara. Intsumisoak askatu.
‎Hemendik aurrera Etxe Ijarrosa deituko da. Hala ere, Barack Obama presidenteak jarraituko du bertan bizitzen. Presidente hautatuaren kolorearen arabera, Etxe Beltza deitu litzateke, Etxc Marroia ere proposatu zen.
‎" Ez genuen ezagutzen ez herrialde baskongadoa, ez haren igandeko dantzak; baina 1791n egindako eta 1797an errepikatutako bidaia Wentworth Webster 1901 batek haiei behatzek0 gustua eman zigun, eta Apaiz ingeles euskaltzale hau Lapurdin kokatu gero eta gehiago berretsi zigun herri olgetei zen hil arte, bertan bizi ziren anglikanoak zaintzeko buruz idatzi genuena. Mirestekoa da, egiazki, helburuz.
‎Eta bilatu ere. Beste batzuek, berriz, gaztetan etxe batera joan eta hil arte bertan bizi ziren, etxeko bat bezala, hamaika pasadizo ikusiz.
‎Hautatutako emakumeak diru kopuru bat ekarri behar zuen, ezkontzako dote bailitzan, ondorioz serora maiz noble familiakoa zen. Ermita eta eliza ugarik alde batean etxe txiki bat atxikia izaten zuten, bertan bizi zitezen: Seroraetxea edo Serorategia izenekoak.
‎Elizak aitaren deitura lehenesten zuen haurrari emateko, gure kulturak zuen ohitura neutroa baztertuz. Hemen etxearen izena zen bertan bizi zirenen deitura, etxe guztiek izena baitute. Belaunaldiz belaunaldi, etxea oinordekoaren bidez transmititzen zen eta hau neska ala mutila izan zitekeen (ikus 5); ondorioz, abizena etxeko alabak ala semeak ematen zien seme alabei.
‎Ikusi dugun bezala, etxea ez zen bakarrik bertan bizi zirenen lantokia eta egoitza. Etxea gurasoengandik hartua zen eta seme ala alabari emana, mendez mende, leinu luzean.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia