Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 27

2005
‎3 Jabetza erregistratzaileak jasotzen duenean aurreko paragrafoan aipatu komunikazioa eta hipoteka aldarazpenen ondorioz finka berriak sortzen direnean, lurzatia zatiezina dela agerraraziko da, indarreko azken jabariinskripzioaren bazterrean eginiko oharraren bidez.
2006
‎Eraldaketa esanguratsu horien ondorioz, Auzitegi eta Epaitegien Mugape eta Antolaketari buruzko abenduaren 28ko 38/ 1988 Legea ere aldarazi behar da. Batetik, epaitegi berriak sortu dira, batik bat, zenbait hiriburutan, baldin eta, estatistikaren arabera bertan konkurtso prozedurak maizago gertatzeagatik, edota hainbat uziren gaineko eskumena modu esklusiboan eratxikitzeagatik (Auzitegi Nagusiarengarria bada, jurisdikzio eginkizuna behar bezala betetzeko prozesu epeei da egoitzak), halakoak sortzea komenigokienez. Beste alde batetik, zenbait probintziatan nahikoa izango da epaitegi zibilak merkataritzako epaitegi bihurtzea, autuen kopurua kontuan hartuta beharrezkoa ez denean probintziaren antolaketa zabaltzea; horrez landara, epaitegiren batek autonomia erkidego bereko beste probintzia batera heda dezake bere jurisdikzioa, hori komenigarria izango bada, autu kopuruaren arabera.
2007
‎Gogoan izan dezagun, esaterako, hirigintzaren esparruan gertatzen ari dena: lurzoruaren jabetzaren inguruko estatutu berria sortzen ari da eta, zenbait neurriren bidez, espekulazioa eragotzi eta jabeei betebehar jakin batzuk ezartzen zaizkie; eta ondare historiko artistikoaren esparruan, ingurumenari dagokionez, etab. (martxoaren 4ko 8/ 1982 KAE; martxoaren 26ko 37/ 1987 KAE).
‎c) hirugarren, edukiari erreparatuz, eskubideen zenbait fase edo belaunaldiri buruz hitz egin da: ...rtzeko baimena ematen dietenak (sufragio aktibo eta pasiborako eskubidea eta, zabalago, politikan parte hartzeko eskubidea); eta ekonomia, gizarte eta kultura eskubideak, eskubide eta beharrizan materialak, kulturalak, etab. dituen herritar moduan dagozkionak (lanerako eskubidea, etxebizitza izateko eskubidea, kultura eskubidea, etab.), gero eta gehiago zabaltzen ari direnak apurka apurka eskubide berriak sortzen direlako; horren eraginez, botere publikoak modu aktiboagoan inplikatu behar dira, horiek bermatzeko (ingurumenerako eta aisialdirako eskubidea, osasuna babesteko eskubidea, etab.).
‎Bosgarren, estatuetako Konstituzioek oinarrizko eskubideak, botereen mugak eta Konstituzio federalaren manuak errespetatu behar zituzten, eta horrez gain, estatuek indar publikoa poliziaren kasuan eta barne segurtasunerako soilik erabil zezaketen. Estatu baten lurraldean ezin zen estatu berririk sortu, estatu kideak ezin ziren elkartu estatu interesdunen Gorteen (biltzarrak) eta Gorte federalen adostasunik gabe eta, edonola ere, 103 artikuluaren arabera: «Estatu bakoitzeko herritarrek gainerako estatuetako herritarren eskubide guztiak izango dituzte».
‎Lege horren bidez organo berria sortu zen, Erresumako Kontseilu izenekoa, estatuburuaren organo goren gisa diseinatua (organoaren arauketa aurrerago aztertuko dut). Organo horren 10 artikuluan Oinarrizko Legeen lerruna eman zitzaien arau hauei:
2008
‎Taxu bertsuan, baten baino gehiagotan eraldaketok ez dituzte kontuan hartu sozietate forma honen berezitasunak; osoko igorpenak egin izan dira, eta, halakoen bidez hutsune batzuk bete arren, interpretazio arazo berriak sortu dira.
‎1) Erabakitako gehikuntza oso osorik ordaindu dela agindutakoaren arabera, eta kapitala gehitu denean partaidetza berriak sortuz, partaidetzok nori adjudikatu zaizkion, bakoitzak jasotako partaidetzen zenbakia zein den, eta horien titulartasuna bazkideen liburu erregistroan jaso dela. Kapital gehikuntza ez bada oso osorik bereganatu horretarako ezarri den epean, hori esan-bidez agerraraziko da.
‎15) Bat egite kasuetan, ukitutako sozietate edo erakundeen azkentzea. Bat egitearen ondorioz erakunde berria sortu bada, horren inguruko datuak, aurreko artikuluan aipatzen direnak.
‎1 Betearazpena adierazten duen eskriturak aipatu behar ditu ekarri diren ondasun edo eskubideak, eta, gehikuntza egin bada sozietate partaidetza berriak sortuz, hurrengoa ere aipatu behar da: partaidetzak nori adjudikatu eta pertsona horien identitatea, eratxikitako partaidetzen zenbaketa, eta administrazio organoak eginiko adierazpena, titulartasuna bazkideen liburu erregistroan agerrarazi dela azalduz.
‎1 Sozietate kapitala gehi daiteke partaidetza berriak sortuz edo jada diren partaidetzen balio izendatua handituz.
‎1 Sozietate kapitala gehitzen denean partaidetza berriak sortuz, bazkide bakoitzak eskubidea du partaidetza kopuru zehatza lehenespenez bereganatzeko, lehendik dituen partaidetzen balio izendatuaren arabera.
‎Sozietatea likidaziopean dagoela adierazten denetik, amaitu egingo da bazkide administratzaileek kontratu eta betebehar berriak sortzeko duten ordezkaritza, eta hurrengo ahalmenak baino ez dituzte izango, likidatzaile moduan: konpainiaren kredituak jaso, aurretiaz hartutako betebeharrak azkendu, horiek muga eguneratzen diren neurrian, edota gauzatzeke dauden eragiketak amaitzeko ahalmenak.
‎1 Bat egitearen ondorioz sozietate berria sortu bada, erregistro orria irekiko zaio horri, bertan lehenengo inskripzioa eginez; inskripzio horretara bilduko dira sozietate berriaren eraketarako legeak ezarri aipamenak eta bat egiteko erabakiaren beste inguruabarrak.
‎Eleaniztasun horrek, alabaina, ez zuen oztopatu merkataritzako trafikoaren eraketa; kontrara, irtenbide ugari agertu ziren aniztasunaren erronkari aurre egiteko: ulerbidez, itsas trafikoan interpretariek esku hartzea, kanbio letra bezalako instrumentuak hizkuntza desberdinetan idaztea edota hizkuntza berriak sortzea, merkataritzako elkartrukea errazteko.
‎1 Ekonomia intereseko elkartzeek eta beste sozietateek bat egin dezakete, sozietate berria sortuz edota batzuek besteak irentsiz.
‎Behin Aurrekontuen Legea onetsi eta gero, betearazpen fasea hasten da eta fase hori Administrazioari dagokio, aurrerago esan bezala. Hala eta guztiz ere, gerta daiteke ekitaldiaren barruan gastu berriak sortzea, eta Gorte Nagusiek esku hartu behar izatea, hasierako aurrekontuak aldarazten dituzten legeak emanda. Lege horiei aparteko kredituen lege edo gastu eranskinen lege deritze.
‎Nazioarteko zuzenbide publikoari helduta, zuzenbide hori azken aldian berrindartu egin da, guk dugun adibiderik hurbilena Europar Batasuna da?, nazioarteko erakunde berriak sortu eta estatukideek euren subiranotasunaren zati bat galdu duten neurrian; azken finean, oso lotura estua dago subiranotasunaren eta Estatuek dituzten finantza ahalmenen artean.
‎Nazioarte mailan gauzatzen diren ekonomi harremanak gero eta ugariagoak dira; horrez gain, Estatuen tributu boterearekiko menpekotasuna ezartzeko irizpidea ere aldatu egin da, orain egoiliartasunaren irizpidea erabiltzen baita, naziotasunaren ordez. Bi inguruabar horiek direla medio, arazo berriak sortu dira (zergapetze bikoitza, diru-laguntzak sozietate pribatu edo publikoei ematea?), eta arazook nekez konpon daitezke diziplina juridiko bakarraren ikusmoldetik.
‎Estatu legeez gain, ezin ahantz daiteke autonomia erkidegoek euren eskumenen barruan zerga berriak sor ditzaketela, edo Estatuaren zergen gaineko errekargua ezar dezaketela legearen bidez (berbarako, zenbait autonomia erkidegok Bingo Jokoaren gaineko Zerga ezarri dute).
‎Eztabaida daiteke figura horien bidez subjektu berriak sortzen diren ala ez, baita tributu horietan betebeharraren sortzapena aldatzen den ala ez ere.
‎a) Ezin baiezta daiteke analogiak Zuzenbidea ex novo sortzen duenik, edo kasu zehatzari aplikatu beharreko erregelak eratzen dituenik. Analogiak ez du ezer berririk sortzen, printzipio juridikoen garapena besterik ez baita erakunde hori; printzipiook antolamendu jakin batean nahitaez dauden heinean, berez dute nolabaiteko arauzko balioa. Egin eginean ere, «lege erreserba» adierazmoldearekin Zuzenbidearen iturriei dagokien arazoa aipatu nahi izan da, eta analogiaren bidezko integrazioaren arazoa esparru desberdin batean kokatzen da.
‎Auzitegiak aipatu duenez, legegileak kategoriei ematen dien izenak ez du garrantzirik, ezpada kategoria horiei eratxiki dien eraentza juridikoa. Horregatik, ondare prestazio publiko bati, nahitaezkoa den prestazioari, prezio publiko izena ematen zaion arren, ez da kontzeptu berririk sortzen. Prestazio hori ondare prestazio publikoa da eta, ondorenez, lege bidez bakar bakarrik ezar daiteke.
‎autonomia erkidegoei ordainarazpen parafiskalekin finantzaturiko eskumenak transferitu zaizkie, ordainarazpenok erkidegoetako parlamentuek lege bidez arautu dituztelarik; gainera, Tasa eta Prezio Publikoen 8/ 1989 Legeak ordainarazpen parafiskal guztiak arautu nahi izan ditu, baina ez du helburu hori bete. Beste aldetik, esan behar da gaur egun ordainarazpen parafiskal zahar gehienak konstituzio printzipioen menpe daudela, baina Estatuaren esku hartzeak ordainarazpen berriak sortu ditu, prezioak arautuz edo konpentsazio eskubideak ezarriz.
‎Izan ere, zerga egitateaz aparte izaera ekonomikodun betebeharrak sor daitezke, eta, ikuspuntu berriaren ariora, tributuaren barne eskubideak ez ezik, eginbeharrak eta ahalmenak ere sartzen dira. Azken urteotan, bada, tributuaren ordainketa aurreratzeko tresna berriak sortu dira, atxikipenak eta zatikako ordainketak batik bat, eta, horren ondorioz, zerga egitatea ez da tributuaren egituraren ardatza. Hau da, ondare prestazio guztiak ez dira zerga egitatea gauzatzeagatik sortzen, ezpada prestazio horiek egitezko beste kasu batzuk gauzatzeagatik sor daitezke.
2009
‎Sozietatea likidaziopean dagoela adierazten denetik, amaitu egingo da bazkide administratzaileek kontratu eta betebehar berriak sortzeko duten ordezkaritza, eta hurrengo ahalmenak baino ez dituzte izango, likidatzaile moduan: konpainiaren kredituak jaso, aurretiaz hartutako betebeharrak azkendu, horiek muga eguneratzen diren neurrian, edota gauzatzeke dauden eragiketak amaitzeko ahalmenak.
2012
‎Arma kimiko nahiz biologikoen, pertsonen kontrako minen nahiz multzokako munizioen garapentzat jotzen da edozein jarduera, baldin eta jarduera horren bitartez ikerketa edo azterketa zientifikoa edo teknikoa egiten bada, arma kimiko nahiz biologiko, pertsonen kontrako mina nahiz multzokako munizio berria sortzeko edo aurretiaz dagoena aldarazteko.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia