2000
|
|
ii) Identifikazioak. Haurrei,
|
beren
buruak Euskaldun Katalan Andaluz etaEspainiar gisa (Oso, Zerbait edo Ezer ez) identifikatzeko eskatu zitzaien.
|
2002
|
|
Baina Erribera beti izan da Nafarroa, eta aurrerapena hortik etorriko dela uste dut, gure burua nafar izatean oinarritzetik. Autore batek berrikitan idatzia du nafarrek, bai
|
beren
buruak euskalduntzat dituztenek eta bai espainol kontsideratzen direnek, ororen aurretik nafar sentitzen direla.
|
2007
|
|
Ikusten den moduan
|
beren
burua euskaldun huts dutenek nazionalismoaren eskalan 2,01 puntuazioa ematen dute, hots, nazionalismo sutsua, eta ideologia eskalan 3,49 ematen dute, eskalako ezkerrekoenek. Beraz, batez beste, euskaldun hutsa oso abertzalea sentitzen da eta gure gizarteko ezkerrekoena.
|
|
Salbuespen anitz ezagutzen ditugu. zenbat euskaldun tradizional euskal nortasun ahulekoak? Alderantziz, euskaltasunaren logika epe luze batean aztertu behar da. euskara ahultzen bat erdaldun
|
beren
burua euskaldun daukatenak, batzuetan" euskaldunak baino euskaldunago", kulturgintzan militante edota politikan abertzale direlakotz, zen den neurrian, kultura folklore bilakatzen da. euskaldunetan euskal irrati entzuleak %40 dira, eTB ikusleak %49, euskal disko eta kaseta entzuleak %54 eta euskal liburu irakurleak %20 %80 euskal analfabetorekin nora goaz?
|
2008
|
|
Euskara, baserria eta euskaltasun tradizionala, eguneroko mundu modernoan bazterturik geratzen ari baziren ere (oligarkiak berak horretan parte zuzena izanik), esparru intimoan, atsedenlekuan, mantendu nahiko zituzten. Zeren mitikoki, hau da, maila traszendente batean, burgesek ere
|
beren
burua euskalduntzat zuten.
|
2010
|
|
Goragoaipaturiko bidaiariek ordura arte ikusiriko akatsak salatu eta beraien berri ematekoJulio Jauregiri idatzi zioten karta.
|
Beren
burua euskalduntzat eta ez beste ezertzatagertzen bazuten ere, denak jelkideak ez baziren ere, EAJtik hurbil zebiltzanakizan zirelakoan nago.
|
|
|
Beren
burua euskalduntzat duten guztiekin harremana sakontzen saiatu gara, Kanadara, Estatu Batuetara, Mexikora, Venezuelara, Argentinara, Txilera edo beste edozein lekutara joan ziren etorkinen ondorengoekin. Hiru milioi euskaldun bizi gara Euskadin, Europako Euskal Herrian; ia bikoitza dira mundu osoan zehar euskaldun sentitzen direnak, Euskal Herriko parte sentitzen direnak.
|
|
Iparraldea ezkondu da Frantziarekin, Hegoaldea Espainiarekin, baina anaiak izaten segitzen dute. Ikuspegia desberdina da, baina horrek ez du erran nahi Iparraldekoek ez dutela
|
beren
burua euskaldun sentitzen. Euskaldun sentitzen dute, baina, haien ustez, horrek ez du erran nahi Euskal Herriak estatu bat behar duenik.
|
2015
|
|
Euskal hiztun berriek hizkuntza identitate desberdinak agertzen dituzte: badira
|
beraien
burua euskaldun moduan definitzen duten hiztunak eta euskaldun berri moduan egiten dutenak. Baina bi adiera hauek ez dira neutroak; legitimotasun linguistikoarekin, hau da, benetako hiztun sentitzearekin lotura estuan baitaude (Ortega et al., 2013; Ortega et al, 2015).
|
|
Euskal hiztun berriek hizkuntza identitate desberdinak agertzen dituzte: badira
|
beraien
burua euskaldun moduan definitzen duten hiztunak eta euskaldun berri moduan egiten dutenak. Baina bi adiera hauek ez dira neutroak; legitimotasun linguistikoarekin, hau da, benetako hiztun sentitzearekin lotura estuan baitaude.
|
|
–Arazorik handiena hirietan eta erdara nagusi den guneetan dugu, horietan gehiago kostatzen baitzaigu bidelagunak topatzea. Gainera, parte hartzaile askok ez dute
|
beraien
burua euskalduntzat hartzen eta, maila polita izan arren, ez dute bidelagun papera hartu nahi?. Halere, ez zaio inori aparteko ezer eskatzen bidelaguna izateko,, euskara maitatzea eta sentimendu hori transmititzeko guraria baino ez.
|
2017
|
|
235?
|
Beren
burua euskaldun berri izendatzen duten askok mugak ikusten dituzte euren gaitasunean: kontua ez da bakarrik gaztelaniaz hobeto adierazten dutela adierazi nahi dutena; horrez gain, mugatua ikusten dute zer adierazi eta ulertu ahal duten euskaraz; are gehiago:
|
|
54? [Gure gurasoak] euskaldunak ziren, baina ez zuten
|
beren
burua euskaldun aldarrikatzen. Euskal nazio bat formatzen zuten kontzientziarik ez zuten.
|
|
Euskal nazio bat formatzen zuten kontzientziarik ez zuten. Kontraesanik izan gabe, posible zitzaien
|
beren
burua euskalduna ikustea errotik, eta aldi berean frantses herritar. Aita izugarri euskalduna nuen, baina bitxia eginen zitzaion ez zela frantsesa erratea.
|
2018
|
|
Euskal Herrikoa nahasketa natural bat balitz bezala aurkeztea identitate gatazka hori ukatzea da. Funtsean, lurraldeak identitate sentimenduan daukan garrantzia azpimarratu du Pablo Iztuetak.56 Aitortzen du Euskal Herrian badirela
|
beren
burua euskalduntzat ez daukaten pertsonak, baizik eta espainoltzat edo frantsestzat edo frantses euskaldun edo espainol euskalduntzat. Aldiz, Euskal
|
|
Bidarteko eta Amurrioko euskaldunaren identitatea bera da, euskara dakitelako eta
|
beren
burua euskaldun sentitzen dutelako. Eibarko espainola eta Mugerreko frantsesa euskal hiritarrak dira, beharbada, baina haien identitate kulturala eta politikoa osatzen duten elementuak guztiz desberdinak dira.
|
2019
|
|
4 Euskaltzaindiak omendu nahi ditu euskara batuaren gune hori hainbeste ilusio, lan eta nekeri esker osatu eta osotu duten guztiak. Hortxe dira, besteak beste,
|
beraien
buru euskalduna euskara batuaren bidez alfabetatu dutenak edota euskararen mundura ikasiaren bidez etorri diren hiztun berriak, abiaburu euskara batua duten euskaldunak, euskararen demografia berrian gero eta ugariago direnak, bestalde. Batzuek eta besteek euskara batua lanabes aproposa dute beren eguneroko zereginetan.
|
2021
|
|
7.2.9f Hala ere, hauxe irakur daiteke Hitz Elkarketa/ 1 liburuan: "
|
beren
burua euskalduntzat duten askok eta askok (bizigunez, lanbidez edo adinez erdararen erasana gogorrago jasaten dutenek bereziki) nekez sortzen dituztela era honetako esaerak: Pipi calzaslargas bat mingain puntanago sentitzen badute Periko Metxala edo Olentzero Begigorri baino, ez da euskal eraikuntza sintagmatiko hori erdarazkoa baino korapilatuagoa delako, hiztun horiek erdal kontzeptu sareak eta irudi munduak kolpatuago daudelako baizik:
|
|
Asma ezazue zer deituko liguketen Machado zale horiek halakorik botako bagenu: «Beti mesfida zaitezte
|
beraien
burua euskalduntzat baino lehen espainiartzat duten pertsonez. Euskaldun osatugabeak izaten dira, eskasak, ezer handirik espero ezin daitekeenak».
|
2022
|
|
Hain zuzen ere, galiziarrek novo falante eta neofalante bereizten dituzte, euskaldunok ordea bi horiek multzo berean sartzen ditugu, nahi bada hiztun berri proaktibo eta erreaktiboak bereiziz. Edonola ere, ikusi dugu hiztun berriak hizkuntza gutxituen indarberritze prozesuaren erakusgarri direla eta, hain zuzen, gaur egun Euskal Herriko gazte euskaldunen gehiengoa tipologia horretakoa dela, nahiz eta gehienek ez duten
|
beraien
burua euskaldun berritzat hartzen, euskalduntzat baizik (Ortega eta beste, 2013; Ortega eta beste, 2016). Hala, gazte hiztun berrien artean hiru profil bereiz daitezkeela ere ikusi dugu, hauek euskararekiko atxikimendu ezberdina izan dezaten eskolak, familiak eta eremu soziolinguistikoak eragin handia daukatelarik.
|
2023
|
|
Euskarazko liburuak eskuratzeko Otsabidetik autoz etorri behar nuen, ordu beteko bidea, pentsa, eta Baiona Ttipiko giro tepoan urtu, beldurgarria zena orduan. Hor biltzen ziren hegoaldeko errefuxiatuak eta iparraldean
|
beraien
buruak euskaldun zeuzkatenak: euskaldun izatea erabaki politiko baten ondorioa baitzen, konbertsio ideologiko batena, jatorriko familiaren eta herriaren alde bizitza emateko prest zegoen jende multzo deliberatu baten arteko haustura ezinbestekoa.
|
|
Aro bidaia Getxon hasiko da, euskararen mendebalde mendebaldean, eta Eskiulan amaitu, euskararen ekialde ekialdean, Biarnon egon arren,
|
beren
burua euskalduntzat daukan herria. Hain urrun, hain hurbil, herriok.
|