Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 18

2004
‎Besteak beste, hizkuntzaren ardatzean eraiki zuen nazionalismo totalitario horrek bere nazio identitatea. Orain, aldiz, hizkuntzaren ardatz izaera hori galdu egin omen da Joseba Arregik aditzera eman nahi digunez.
‎Nazio estatua bere nazio identitatearen sorkuntzarako eta ezarpenerako ezertaz baliatu baldin bada, ezer hori eskola izan da. Estatu aparaturik eraginkorrenetakoa izan da dudarik gabe eskolaren jarduna.
2007
‎Ondorengo galderahonek tesi horren funtsa auzitan ezarri nahi luke: litekeena ote den alegia gizartebakar eta berean nazio identitateak zatikatzea eta, aldi berean, denen artekobatasuna partekatzea Suitzako eredua edo aplikatu ezean. Suitzakoan horrelakozerbait gertatzen da, baina han nazio politiko bakarrean nazio identitate kulturalaketa linguistikoak banaka daude eratuak, banaka eta zehatz mehatz mugarrituak.
‎Eta diskurtso eta praxi hori ez da behar hainbat ohartugertatzen ari zaionaz: hau da, bere nazio identitatearen etxea edo aterpeaezin duela eraiki erdara hizkuntza nagusitzat hartuta, lurralde alienatubatean jasotako etxea eraiki nahi ez badu behintzat. Irlandakoa gertatzeanahi ez badu behinik behin.
‎Nor bere nazio identitatearen arabera bizitzea identitate horren sistema osatzenduten ezaugarri eta osagarriak sozializatuz bizitzea da. Identitatearen egiturakeduki dezakeen konplexutasunak ez du esandakoa funtsean deus aldatzen.
‎Eta Nazio Estatu hori totalitarioa dela: hots, berea ezden lurraldean bere nazio identitatea ezartzeko bere hizkuntza, kultura, historia, ideologia, morala eta era guztietako balioak inposatzen dizkigula une oro eta guneoro. Eta bere baso horretan gu ez garela ardi galdu batzuk baizik.
2008
‎Eta horrek esan nahi duena aski garbi dago gure ustez: hau da, kultura molde horren jabe ez den herrialdeak ez dauka ahalmenik bere nazio identitate propioaren arabera eratua izateko. Bazter batera zokoratutako kultura izango da, halabeharrez, kulturaren kategoria hori eskuratzen ez duen nazio egitasmoa.
‎Haatik, zenbat abertzale besterendu ikusten ditugu bere buruaren aurkako borroka gaitz horretan? Zenbat abertzalek erakutsi du borondate irmoa bere buruaren alienazioari aurre egiteko?, bere nazio identitate kulturalaren aurka ekiteko?, herri euskaldunaren aldeko borrokan koherente izateko?
‎Abertzale askok ulertu nahi ez badigute ere, espainolez bizi den herritarra espainola da, eta beste horrenbeste frantsesez bizi dena. Auzi horretan dagoen mekanismorik erabakigarriena ez da abertzalearen sentiera edo asmoa edo gogoa; tasun eta dohain guztiok abertzalerik sutsuenarenak balitu ere, erraz gaindituko zaio hizkuntzaren mekanismoa bere nazio identitatearen luze zabalean. Frogatu uste dugun bezala, ez baita ideologia politikoa izaten norberaren nortasun mota determinatzen duen mekanismo nagusia, hizkuntzari eta kultura nazionalari dariona baizik.
2011
‎Dena dela, estatu hedakorraren hizkuntz inposizioa ez dator beti kontraesan horretan bilduta. Estatu totalitarioak ez baitu modernitatearen mozorrorik behar bere nazio identitatea inposatzeko.
‎Esan nahi dut, eskola sistemak ez zituela, bere horretan, munduan milaka eta milaka hizkuntza galzorian utziko hezkuntza sistemaren kontrola eta kudeaketa estatu etnokratikoaren esku egon ez balitz. Besteak beste, curriculuma eta hezkuntza helburuak hark ezartzen ditu, eta, horrela, eskola sistemaz ederki baliatu da, ederki baliatu denez, direnak eta ez direnak bere nazio identitatearen ezaugarrietan sozializatzeko.
‎Estatu modernoaren ezaugarri behinenetako bat muga kontua izango da seguru asko. Bere nazio identitatearen eraikuntza eta monopolioa helburu dituela, muga izan baita, hain zuzen, gutxiengoak eta nazio zapalduak nolabaiteko kontzentrazio eremuetan zokoratzeko estrategia. Baita genozidioaren zioa ere, Nicos Poulantzasek argi eta garbi idatzita utzi zigun moduan:
‎Ez du itxitura espazialik eta historikorik mugarriztatzen, komunitate hegemoniko gutxi batzuek, estatu bihurtuz, egin dutena egiteko: alegia, gainerako guztiak bere nazio identitatearen monopoliopean asimilatu.
‎Eztabaidagarria iruditzen zait erabat ondorengo iritzi hau hainbat eta hainbat gai xehatu eta ñabartu ezean: . Irlandak hizkuntza galdu arren bere nazio identitateari eutsi egin dio, hala eta guztiz ere, begi bistakoa den moduan?. Walker Connor, Etnonacionalismo, 1994, 102 or.
‎edo etnokrazian oinarritutako estatu mota, estatua nazioanitza izan arren: hots, bere jatorrizko nazio lurraldeaz gaindi beste nazio lurralde bat edo batzuk konkistatu eta haietan ere bere nazio identitatearen ezaugarriak (hizkuntza, kultura, historia, lurraldea?) inposatzen dituen estatu mota.
‎Ez dauka halako zilegitasun itzalik, zoritxarrez, gutxiengoko herritar izatearen inguruabar gogaikarriak zuritzen jardun behar duenak. Estatu kidea aintzat hartua da munduko bazter guztietan; aitzitik, nazio zapalduaren kideak direnak eta ez direnak asmatu behar ditu bere nazio identitatea zuritzeko. Nor denak estatuaren babesa dauka, gutxiengo nazionalen batean jaio dena ez da nor.
‎Boterearen esku ahaltsuak bere nazio identitatearekiko arrotz zaizkionak bere galbahetik igarotzea du helburu. Identitate ezaugarrien monopolioa du xede.
2017
‎Ez dezala pentsa estatu bat eraikitzeko eskubidea daukan nazio zilegi bat denik. Ez dadila tematu bere nazio identitatearen araberako hizkuntzan eta kulturan bizitzeko eskubidean. Hori guztia saihesteko, berriz, estatuak eskueran dauzkan baliabide eraginkorrenak erabiliko ditu.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia