2001
|
|
• Pentsamendu enpirikoaren postulatuek ahalgarria, erreala eta beharrezkoa dena zehazten dute. Hemen, beraz, ez da ezagutza objektiboa bera aztertzen, orain arte bezala, baizik eta
|
bere
moduak besterik ez; adigaiak ezagutza gaitasunarekin duen harremana argitzen dute.
|
2004
|
|
Ikuspegi honen arabera kanpoko mundu bat legoke, adimenak modu pairakorrean bereganatuko zuena; eta ezagutza prozesuaren mamia mundu horren antzerapen hutsean letzake. Kontua izango litzateke mundu horren irudi bat egitea gure buruan,
|
bera
modu zehatzean ordezkatuko lukeena, eta hartara ideiak mundu horren irudi bezala bururatuko lirateke. Ideien sorrera azaltzeko modu hau bereganatuko zuen Descartesek eta bere egingo zuen gaztetan, baina laster baztertuko zuen munduaren eta ezagutzaren funtsapenerako bide guztiz desegokia iritziko ziolako.
|
|
Hasteko, onartu beharra daukagu zalantzaren bidearen garrantzia, baita lehentasuna ere, edozein ekimen filosofikotan. Izan ere, zalantzarako joera hori ez da Descartesen bereizgarri esklusiboa izango,
|
berak
modu eredugarrian baliatu zuen arren. Era batera edo bestera filosofiari ezinbestekoa zaion urratsa da.
|
2007
|
|
Azken batean elkar ulertze oro —gerrate arriskuak saihesteko ahalegin oro— posible izateko, zera da ezinbestekoa: gizabanako bakoitzak —han eta hemen— bestea deabru gaizto bezala ikusteari uztea eta, aldiz, beste hori gizaki bezala onartzeko prest egotea, hain zuzen
|
bere
modura —berori kopiatzekoa ez bada ere, baina bai eskubide osoz— gizatasunaren errealizazioa ere bilatzen duen norbait bezala.
|
2008
|
|
Horrela, Kanten filosofiak eta erromantizismoak topo egin zuten. Holderlinek, Schellingek eta Hegelek orain, bakoitzak
|
bere
modura, printzipio hori aldatu behar zuten bere proposamen filosofikoa garatzeko. Baina oinarria hor zegoen jadanik.
|
2009
|
|
Subjektibotasunaren filosofia zen hark, nolanahi ere —filosofo doktrinalek ez zuten benetako filosofiatzat, berdingabetasuna absolututzat errebindikatzen zuen gizakiaren nahiari barregarri baitzeritzoten—, existentzialismo horrek, bere aldetik, idolo eta sistema handien —Estatua, Alderdia, Zientzia edota erlijioak, alegia: horien artean, Jainkoaz paso egiten dutenak are eta okerrago ikusiak zeuden— arbuioa adierazten zuen,
|
bere
modura adierazi ere.
|
2010
|
|
Bide beretik, Alfontso Castrokoak idatzi zuen De lege poenali, eta Jean Dridoensek, aipamenak ez luzatzearren, bere De libertate christiana lanean lege mota desberdinak xehe xehe azaldu zituen. Onik onenean ere, teologoen irizpide erkidea da legea bera, hala horren izaera orokorraren aldetik, nola
|
bere
modu zehatzen esparrutik, teologiaren eremuan kokatzen dena.
|
2012
|
|
Ez edozein filosofia, haatik; filosofia kritikoa. Spinoza, Hegel, Marx, Nietzsche, Freud, Adorno, nor
|
bere
moduan, baina guztiak dira filosofo kritikoak.
|
|
Wittgensteinen arabera, filosofiaren esaldiak sintaktikoki kontrolatu behar dira (maila teoretikoan), eta maila praktikoan pragmatikoki funtzionatu behar dugu (enpirismoa eta pragmatismoa). Heideggerrek, Nietzsche
|
bere
modura interpretatuz, metafisika amaitutzat jo zuen, Izatea ahaztu zuelako. Jatorrira itzultzeko premia defenditu zuen Heideggerrek, horretan poetekin bat eginez, eta, horrela, pentsalariaren figurarentzako leku berri bat sortuz.
|
2016
|
|
Darwin bera sozial darwinistatzat jo behar ote da? Haren testuetan denetik dago eta bakoitzak
|
bere
modura irakurtzen dizu" pro captu lectoris habent sua fata libelli" Asko jenderentzat Darwinek ukitu ezinezkoa dirudi, zientifiko gailen haren autoritatearen maiseorik izpiena ez dizu ametituko. Beste muturrean, R.
|
2017
|
|
Bestearentzako izatea agertzen da erdibiketa erreflexibo soilaren luzapena balitz bezala. Ildo horretatik, guztia gertatzen da Besteak eta ni neu bere baitarako osotasun baten alferreko ahalegina bagina bezala berak izateko duena errekuperatu eta biltzeko
|
bere baitakoaren
modu soil eta hutsean. Bere burua objektutzat hartzeko ahalegin horrek, hemen muturreraino eramana, hots, zatiketa erreflexiboaz baino askoz harago, osotasun horrek lukeen jomugaren kontrako emaitza ekarriko luke:
|
2022
|
|
Hori izan da, Nietzscherengandik eta Heideggerrengandik hasita, filosofia garaikidearen eginkizun nagusietako bat. Bakoitzak
|
bere
modura, filosofiaren denboratasuna ikuspegi historizistatik at berrartu du. Egiaren denbora historia eteten duen gertaera baten denbora da.
|