2003
|
|
Baina neurri batean soilik. Euskaltegietako irakasleriaren lan egoera, euren prest akuntza eta motibazioa, helduen euskalduntze alfabetatzearen sakabanaketa eta sustapen murritza, euskaldun ikasien euskarara gizarteratzeko zailtasunak eta laguntza falta, euskara eta
|
bere
hizkuntza komunitatearen kontrako erasoak, jarrera ideologiko hertsiak eta beste zenbait faktore azalgarriak zerrenda daitezke. Iritzia emateko jarritako mugen barruan ezinezkoa da faktore azalgarri horien azalpen xehea egitea.
|
2004
|
|
Iñaki Larrañagaren tesiak, uste sendoei darien irmotasunez, euskara euskaldunaren ohiko mintzabide bihurtzeko bidean funtsezko eskakizun hauek paratu nahi dizkigu berme gisa: . Soziolinguistikari dagokionean normalkuntza esaten denean azken batean zera esan nahi da, hizkuntza batek
|
bere
hizkuntza komunitatean sortzen diren funtzio eta behar guztiei erantzuteko gai izan behar duela, praktikan hizkuntza bakarra. Kasu honetan euskarak hizkuntza komunitate euskaldunaren hizkuntza bakarra izan behar duela esan nahi du.
|
2007
|
|
2. Nazioen? mailan, Humboldt-ek dioen gisa,
|
beraz
hizkuntza komunitateen mailan, eta 3 Gizatasunaren mailan, hizkuntza giza espeziearen ezaugarri esentzial gisa. Humboldt-entzat erdikoa izango da maila garrantzitsuena, beraz munduko hizkuntza ezberdinena.
|
2008
|
|
Oinarrian, Quebecen eta Ipar Amerikan frantsesaren bizindarra arriskuan dagoela azpimarratzea eraginkorra da Quebec Kanadarengandik banantzeko nazionalista frankofonoen mobilizazioari eusteko. Hortaz, arrazoi ideologikoen ondorioz, batzuetan nork
|
bere
hizkuntza komunitatearen bizindarra puzten du, baina, beste batzuetan, taldearen hizkuntza eta bizindarra arriskuan dagoela eta ahultzen ari dela puztea ere ekartzen du. Beraz, nork bere taldearen bizindarraz eta kanpoko taldeen bizindarraz dituen pertzepzio subjektiboak ez dira aldaezinak; egitura sozial molderrazak dira eta aldatu egin daitezke norberaren talde sozialaren arabera, nabaritutako arriskuen arabera eta egoera soziopolitiko aldakorren arabera (Giles, 2001).
|
2009
|
|
Ez ikuspuntu soziologikotik, ezta ikuspuntu filologikotik ere, antropologiatik baizik. Komunitateak hizkuntzan duen eragina eta aldi
|
berean
hizkuntzak komunitatean duena ikertu du Marques de Lozoya saria eskuratu zuen Euskara, comunidad e identidad tesian. Betiere, hizkuntza komunikatzeko tresna soil bat baino gehiago, sortzeko tresna dela kontuan izanik.
|
2012
|
|
3 Gizaki orok eskubidea du
|
bere
hizkuntza komunitatearen lurraldean bere hizkuntzan eskura izateko aipatutako eragiketak egiteko behar diren agiriak, hala nola inprimakiak, txekeak, kontratuak, fakturak, ordainagiriak, emate agiriak, eskaerak eta gainerakoak.
|
|
Gizaki orok eskubidea du
|
bere
hizkuntza komunitatearen lurraldean bere hizkuntza erabiltzeko edozein motatako erakunde sozio-ekonomikotan, hala nola, laboralak, sindikalak, patronalak, lanbidekoak eta gremioak.
|
2019
|
|
98). dena den, lan honek ongizaterako bidea erakuts badiezaguke ere, ohar gaitezen erresilientziak balio digula baina partez bakarrik: traumatismoak iragana izan behar baitu. alta, Jakilea eta
|
bere
hizkuntza komunitatearen kasuan trauma bizitzen ari den komunitatea da, orain eta hemen.
|
2020
|
|
Hasieratik euskaraz idatziko zuela erabaki zuen, bere hizkuntza izaki, eta horrela ere izan behar duela pentsatzen du egun. Baina, ez du horregatik zertan
|
bere
hizkuntza komunitatera mugatu, dioenez. Itzulpenei esker, erdal irakurlearengana ere iritsi zaitezkeelako.
|
2022
|
|
Beraz, oso oinarrizkoa diren bi ideia lehen lerrora ekarriko ditut: 1) bizidun guztiak komunikatzen gara (bakteriak, landareak, animaliak), eta gizakion komunikatzeko tresna berezkoena hizkuntza da, hizkuntzak egiten gaitu gizaki; 2) hizkuntza guztiak komunikatzeko baliagarriak dira, noski; baina, gainera, hizkuntza bakoitzak
|
bere
hizkuntza komunitatearekin eta bizi den lurraldearekin eta kulturarekin lotura bereizia du. Euskara ez da soilik komunikaziorako hizkuntza bat; hizkuntza ukipen egoera gutxituan dagoen hizkuntza endemikoa da, euskararen lurraldean garatu edo desagertuko den (ordezkatuko den) hizkuntza da, munduko hizkuntza aniztasuna handitzen duen eta euskararen lurraldea interpretatu, kudeatu eta eraldatzeko aukera ematen duen hizkuntza.
|