2004
|
|
Hizkuntzen arteko harremanetan, egon, ez baitago botere harremanik gabeko oreka zerutiarrik, horiek gizarte antolamenduaren oinarrizko zutarri bihurtzen diren unetik. Eta, bistan denez, antolamendu horretan alde batera lerratuaz ageri zaizkigu Estatuak, nork
|
bere
hizkuntza interesak babestuz eta nork bere etnia eta kulturakoak ez direnak jazarriz. Hain zuzen ere, auzi honen harian hedatutako gezurra biluztu nahi digu Koldo Izagirrek ondoren:
|
2005
|
|
Karta honetan" hizkuntza" antropologikoki kontsideratzen da: " aldi berean gizakiaren obra eta munduaren espresioa" den zerbait bezala," gizakiak bere burua eta baita mundua ere osatzeko erabiltzen duen bitarteko" bezala eta, gainera," gizakiari munduarekiko bere distantziaz kontziente izaten" laguntzen dion tresna bezala59
|
Bere
hizkuntzarekiko interesa, hala ere, ez da beronen kontsiderazio orokor batetik abiatzen ezta horrelako batera zuzentzen ere; alderantziz, hizkuntzaren dibertsitatearen eta aniztasunaren onarpenean oinarritzen da60 Azken finean hizkuntza, giza-fenomenoarekin gertatzen zen bezalaxe, hizkuntza historiko ezberdinetan bakarrik da erreala eta, beraz, hemendik abiatu da ikerketa linguistiko oro....
|
2007
|
|
Euskararen ikerketak Humboldt-i ekarri dion gauzarik garrantzitsuena perspektiba aldaketa bat izan da. Honi esker
|
bere
hizkuntzenganako interes antropologikoa ikerketa linguistiko batetan konkretatuko du. Bere antropologia konparatua zehazten dijoan ginoan Humboldt-ek geroz eta garbiago ikusiko du hizkuntza konkretuen azterketak bere proiektu antropologikoan eduki dezakeen garrantzia.
|
2008
|
|
Hizkuntza komunitate batek komunitate, eskualde, estatu edo nazio bateko erakundeetan lortu duen ordezkaritza formala edo informala da komunitate horren" babes instituzionala". Babes informalak adierazten du zenbateraino antolatu duen bere burua hizkuntza komunitate batek esparru publiko eta pribatuetan
|
bere
hizkuntza interesak defendatzeko presio talde edo —erakunde gisa (Giles eta beste batzuk, 1977). Beraz, babes informalak komunitate erakundeak adierazten ditu, eta erakunde horiek zenbateraino mobilizatzen diren gutxiengoaren hizkuntzarentzako babes instituzional hobea lortzeko zenbait esparrutan, esaterako:
|
2016
|
|
Adina dela eta, hizkuntza menderatzen duten hiztun kopuruak behera egiten duenez, partaide eta jarraitzaileek (epaileek barne) gero eta gutxiago menderatzen dute hizkuntza, beraz, epaileek ingelesa erabiltzen hasi dira, lehenbizi, hasiberriei eta haurrei, eta duela gutxi, ekitaldi osoan zehar. Joera
|
bera
hizkuntzarekiko interesa duten taldeen topaketetan ikus daiteke.
|
2017
|
|
Horregatik, hain zuzen, normaltasun baten barruan ikusten du beraiek euren hizkuntzarekiko erakusten duten entusiasmoa edo" pasiozko maitasuna": " Oso naturala da", bai," euskaldunak bere hizkuntzari zeinean bidegabeki jazarria denoraindik ere gehiago eustea" eta" poza hartzea kanpoko batek
|
bere
hizkuntzarekiko interesa erakusten duenean" (XIII, 121, 71). Horrenbestez, esan dezakegu, bada, elkarri lotuta estu lotutaikusten dituela" euskal hizkuntza" eta" euskal nazioa" nahiz eta gauza bera ez direneta, horren haritik, argi eta garbi ikusten duela ere baten galerak bestearen desagerpena ekarriko lukeela.
|