Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 29

2003
‎Eta inor ez da harritzen, edo harritzen bada, inork ez du aurpegi txarrik jartzen. Normalena baita herri batek bere hizkuntza erabiltzea.
2005
‎Gure oinarria da adierazteko askatasuna izatea, baina ez jasotzekoa. Ikasleak zein irakasleak hizkuntza bat edo beste aukeratzeko askatasuna du, baina irakasleak ikasleari edo alderantziz ezin dio eskatu bere hizkuntza erabiltzea. Sistema horrek funtziona dezan, jendeak gutxienez katalana ulertu egin behar du eta baita gaztelania ere.
2008
‎Lehenengo taldea asimilaziorako aplikazioek osatzen dute, hau da, itzulpen automatikoa erabiltzen dutenak beste hizkuntza batean idatzitako dokumentuak oro har ulertzeko (adibidez, Interneten argitaratutako testuak). Txat bateko elkarrizketen itzulpena da asimilaziorako itzulpen automatikoaren beste adibide bat; txat horretan parte hartzen duen pertsona bakoitzak bere hizkuntza erabil dezake eta beste parte hartzaileen ekarpenak irakur ditzake bere hizkuntzara itzulita. Aplikazio mota horietan, oso azkar itzuli behar da, hobe mementoan bertan, eta zuzenean erabiltzen da, landugabe; batzuetan, ez da osorik irakurtzen eta normalean, ez da gordetzen irakurri ondoren.
‎Gerta daiteke gutxienez hizkuntza komunitateko alde batek adieraztea hizkuntza beharra ez dela asetzen, nahiko bailuke baldintza hobeak izatea bere hizkuntza erabiltzeko, hizkuntza horrek komunikaziofuntzio erabilgarriak bete ditzan, eta ez soilik funtzio sinbolikoak eta identitatekoak. Fase horretan," hizkuntzanahia" kontzeptua ekar daiteke gogora.
‎33). Baina gerta daiteke gutxienez hizkuntza komunitateko alde batek adieraztea hizkuntza beharra ez dela asetzen, nahiko bailuke baldintza hobeak izatea bere hizkuntza erabiltzeko, hizkuntza horrek komunikazio funtzio erabilgarriak bete ditzan, eta ez soilik funtzio sinbolikoak eta identitatekoak. Fase horretan," hizkuntza nahia" kontzeptua ekar daiteke gogora:
2009
‎Callonek uste du botere publikoek neurriak hartzen badituzte egoera hori alda daitekeela: . Herri batek bere hizkuntza erabiltzen ez badu zerbaitengatik da. Galizieraz hezi diren pertsonek ondorengoei ez badiete hizkuntza transmititzen gizarte arazo bat dagoelako da.
2010
‎" 1 ) Nigeriar Nazioa osatzen duten komunitate guziek, bakoitzak bere hizkuntza erabiltzeko askatasuna dute besteenak errespetatzen dituzten artean.
2011
‎Hizkuntza termometro bat omen, Galiziatik datorkigun mezu honek halaxe dio: . Herri batek bere hizkuntza erabiltzen ez badu zerbaitegatik da. Galizieraz hezi diren pertsonek ondorengoei ez badiete hizkuntza transmititzen gizarte arazo bat dagoelako da.
‎Aitortzen dugu gutxiengo etniko, erlijioso edo hizkuntzaren aldeko kide den haur bati edo indigena den haur bati, ezin zaiola ukatu bere kultura propioa gozatzeko duen eskubidea, ez eta bere erlijio propioa praktikatzekoa ere, edota bere hizkuntza erabiltzeko eskubidea, bakarka zein bere taldeko beste kide batzuekin batera;
2012
‎2 Gizaki orok eskubidea du alor pertsonal eta familiartekoan bere hizkuntza erabiltzeko.
‎1 Hizkuntza komunitate orok eskubidea du bere lurraldeko toki izenak bere hizkuntzan erabiltzeko, ahoz eta idatziz, esparru pribatuan, publikoan nahiz ofizialetan.
‎Gizaki orok eskubidea du bere hizkuntza komunitatearen lurraldean bere hizkuntza erabiltzeko edozein motatako erakunde sozio-ekonomikotan, hala nola, laboralak, sindikalak, patronalak, lanbidekoak eta gremioak.
2013
‎Beraz, logikoena da guk esaldia euskaraz errepikatzea: mintzakidea euskalduna bada, bere hizkuntza erabiltzeko aukera emango diogu; euskara ulertzen ez badu eta erdaraz egin diezaiogun nahi badu, eskatzea besterik ez dauka.
2014
‎" Hizkuntza ez normalizatu bat erabiltzen duenak jasaten du. Hiztunak bere hizkuntza erabili ala ez etengabe erabaki behar duenean, nekea sortzen da. Neke horri esaten diogu estres linguistikoa" (badubada, 2013).
2015
‎Horietako 14 kasutan, oreka hori lortzeko euskararen egoera hobetzea eskatzen diotela interpreta daiteke: " Espainiar hiztunek bere hizkuntza erabiltzeko daukaten eskubide berberak izatea euskaraz bizi ahal izateko. Militantziarik gabe" eta" Hizkuntza aniztasuna, begirunea eta euskararen erabileraren aldeko giroa sortzen lagun dezala gizartean.
‎" Hizkuntza ez normalizatu bat erabiltzen duenak jasaten du. Hiztunak bere hizkuntza erabili ala ez etengabe erabaki behar duenean, nekea sortzen da. Neke horri esaten diogu estres linguistikoa" (badubada, 2013).
‎" Hizkuntza ez normalizatu bat erabiltzen duenak jasaten du. Hiztunak bere hizkuntza erabili ala ez etengabe erabaki behar duenean, nekea sortzen da. Neke horri esaten diogu estres linguistikoa"
2016
‎Hori diogun unetik euskarak ez du etorkizunik Interneten. Sinetsi behar dugu euskara Interneten komunikatzeko baliotsua dela, eta hartzailearentzat garrantzitsua dela bere hizkuntza erabili ahal izatea nabigatzen duenean. Beldur hori gainditu beharra dago».
2018
‎Proben helburua izangaien konpetentzia neurtzea da, eta komunikaziokonpetentziaren kasuan, maiz, erreferentetzat EEMB hartzen da. Baina edozein neurketa tresna baliagarria izango bada, eskakizun tekniko ugari bete behar ditu, eta psikometria da neurketatresna horien kalitateaz arduratzen den jakintza arloa (ikus Elosua, 2005, 2010). artikuluak (UNESCO, 1996) herritar orori bere hizkuntza erabiltzeko eskubidea aitortzen dio, bai eremu publikoan bai pribatuan, eta printzipio orokor hori jasoa dago lurralde bakoitzaren legerian, hain zuzen ere, hizkuntzei lege estatusa emateko.
‎Literatura postkolonialaren adibide garbia ere bada, Bill Ashcroftek, Gareth Griffithsek eta Helen Tiffinek The Empire Writes Back (2002) liburuan, izenburutik bertatik, eskaintzen duten definizioari jarraituz gero: inperioari erantzun egiten dion liburua da, inperioaren beraren hizkuntza erabilita. Era berean memoria, Michael Rothbergek teorizatu bezala, norabide anitzekoa dela azaltzen du Scotten nobelak:
2019
‎–Que chacun s, exprime dans sa langue là où c, est possible est un premier pas? (lehen urratsa da norberak ahal duen lekuetan bere hizkuntza erabiltzea). Ez dut uste Guerrinek Euskaraldia zer zen jakingo zuenik baina, esaldia irakurritakoan, nire artean pentsatu nuen:
‎Gero eta onuragarriagoa litzateke, haien iduriko, sentimendu etaemozioen adierazpena laguntzen baitu. Batzuek sentitzen dute pertsona erneagoa izanen dela eta atentzio askoz gehiago erakutsiko duela bere hizkuntza erabiltzen dugularik. Ergoterapeutak, beste profesionalek bezala dio, pertsona konfiantza handiagoan sentitzen dela, baina, gehitzen du helburuak eta aginduak hobeki ulertuak izanen direla ama hizkuntza erabiliz.
‎Manuel Lázaro albaitariak argitu du: “Txakurrak bere hizkuntza erabiltzen du beste animalia batzuekin harremanak izateko, gu barne; beraz, esan genezake pertsona baten laztana edo musu maitekor baten baliokidea dela”. Bestela esanda:
2022
‎Gaskoiak ere baziren, baina berauek oso ongi integratzen ziren bertakotzen zirenean. Frankoak ez ziren ongi integratzen eta ez zuten bertakoen hizkuntza erabili nahi eta Frantzia aldeko erromantzeak erabiltzen zituzten. Garrantzi gutxiago zuten Erriberako muga herrietara heldu ziren mozarabeek.
2023
‎Eta harritu egin nau, liburuan hainbat hausnarketa sakon eginda, Elkanoren bidaian euskarak izan duen eragina aztertu ez izanak. Hiru edo lau pasartetan aipatzen du Elkano euskalduna zela eta Sevillara joanda, hain zuzen ere, bere hizkuntza erabiltzen zuten pertsonen artean egoten saiatu zela. («Ahaideak edo herrikideak fidagarriagoak zirelakoan, jatorri eta hizkuntza berdinekoak elkartzen ziren»), eta hausnarketa orokorrak egiten ditu, hala nola historian zehar euskaldunon egoera baztertua izan den, Elkano lekuko.
‎Joxe Lizasoren kantu estiloan, nik amaitzerako erantzun dit aplikazioak, eskertzeko moduko ahalegineraz: «Norbanako bakoitzak bere hizkuntza erabiltzeko askatasuna dauka, eta hori errespetatzen da. Hizkuntza baten erabilera ezin da diskriminatu, ezta hainbat hizkuntzatatik datozen desberdintasunekin ere.
‎Hizkuntza baten erabilera ezin da diskriminatu, ezta hainbat hizkuntzatatik datozen desberdintasunekin ere. Konpromisoa bere hizkuntza erabiltzen duen norbanako bakoitzak duen eskubideen alde egiteko da, eta hizkuntza horren biztanleak elkarrekin bizi ahal izateko».
‎Barneko mugei ihes egiteko, hain zuzen, hiztun asertiboa izatea da irtenbidea, Sanginesen hitzetan: “Hiztun asertiboa da bere hizkuntza eskubideak ezagutzen dituena eta bere hizkuntza erabiltzen duena; hori eginen du besteak errespetatuz eta eroso sentituz”.
‎Gaur egun, erasoa ez dugu sentitzen hain gordina. Gainera Herri bakoitzak bere hizkuntza erabili, landu eta edertzeko duen eskubidea Giza Eskubideen Aldarrikapen Unibertsalean jasota dago, eta zapaltzaileak beste bide batzuk hartzen ditu zapaltzen jarraitzeko.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia