2001
|
|
Alderantziz, iruditzen zait euskara arrotz begiz  ikusi izan dutenek badutela garaia beren okerraz hausnar egin eta hizkuntz  bizikidetza beren arazoa ere badela onartzeko. " Euskararen izenean egiten diren etengabeko diskriminazioak" salatzeko mozorroan ezkutaturik erraz eta eroso senti daitezke, ikusi nahi izan gabe hemen
|
bere
hizkuntzan bizi izateko arazoak dituen bakarra euskalduna dela.
|
2003
|
|
Etxegoienek gogoratzen digunez, ikaragarria da ikustea administrazio langile erdaldunaren eskubide pertsonala euskara komunitateak
|
bere
hizkuntzan bizitzeko duen eskubidearen gainetik zelan ezartzen den, eta zelan babesten den, boteretik nahiz sindikatuetatik.
|
2004
|
|
XIX. mendean hizkuntzak beherakada nabarmena izan zuen Nafarroan.
|
Berak
hizkuntza bizia nahi zuen eta horregatik euskara ikasten saiatu zen. Kezka hori kitatu zuen nolabait eta ahalegindu zen herrikideei begira.
|
|
Oso oker ez banago, Txepetxen jakintza zabalak eta ikuspegi zorrotzak arazoaren muin muina ukitu dute. Ezin dira nahastu, baina nahastu egiten dira gure artean, eta nola gainera, gizabanakoaren hizkuntza aniztasuna eta nazio batek
|
bere
hizkuntzan bizitzeko duen oinarri oinarrizko giza eskubidea. Gezurra badirudi ere, giza eskubideen aldarria lau haizetara zabaltzen duen jende ez gutxi dabil azpijoko ideologiko hori egiten.
|
|
Ez da beraz harritzekoa izango, idazle donostiarrak aditzera eman diguna horrelaxe gertatu izana: hain zuzen, azkenik izendatu dugun nazionalismo horixe bera baita euskal abertzaletasunari
|
bere
hizkuntzan bizitzeko eskubidea ukatu diona. Maisuarengandik beti ikasten da zer edo zer, batik bat maisu horrek inoren duintasuna eta nortasuna ezerezaren pare jartzeko herra duenean.
|
|
–Hizkuntza ideologizatzen dutenak ez dira hizkuntza horretan bizi nahi dutenak, baizik eta berau desagerrarazi nahi duten aurkariak. Hizkuntzen elkarbizitza onartuko balitz, inork ez luke joera politikorik bereganatu behar izango
|
bere
hizkuntzan bizi ahal izateko. Gaur gaurkoz, norberarentzat gune euskalduna aldarrikatzea jarrera politikoa hartzea da.
|
|
Horregatik, eta beste hainbat arrazoirengatik, geure pentsabideetan barrena jariatzen ditugun bizipen eta aburuak azpilanean ari zaigun erdaran funtsatuak daude. Bere mundu sinbolikoa ekoitzi eta berritzeko aski autonomiarik ez duen hizkuntza herria ezin da
|
bere
hizkuntzaren arabera bizi. Hizkuntza ez baita hor nonbait eraikia dagoen gizarte bizitzaren lanabes soila, behin eta birritan esana dugun moduan, gizarte bizitza horren eraikuntzan esku zuzena duen egilea baizik.
|
2007
|
|
Euskararen berreskurapenean, azkenik, moduak eta erritmoak ere zaindu beharrekoak dira: gure hizkuntz politika kudeatzeko erak ezberdinak izan daitezke, bai, baina zaila da euskararen normalizazioaren zentzua kolokan jartzea, hain zuzen erabat normala delako batek
|
bere
hizkuntzan bizi nahi izatea eta bigarren mailako bezala tratatua izan nahi ez izatea. Ez dugu ahaztu behar, baina, euskalduntze bidean jarri nahi dugun beste hori ez dela hutsetik hasten —berau bere jatorrizko hizkuntzarekiko lotua dago jada—, eta, horrenbestez, bere eskubide pertsonalak kontuan hartu dira ere euskararen inguruko eskubideak aldarrikatzerakoan.
|
2009
|
|
ezkutatzeko mozorrotzat erabiltzeari utz diezaioten. Garaia da ohar daitezen eta onar dezaten, gaur eta hemen, euskaraz bizi nahi duen herritarra dela
|
bere
hizkuntzan bizitzeko eragozpenak dituen bakarra, gaztelaniaz bizitzeko ez baitago, zorionez, inolako ezintasunik.
|
2010
|
|
Gainera, bere lanak hainbat egitasmo sozial eta adaptazio artistiko inspiratu ditu.
|
Bere
hizkuntzak bizi zuen egoerarekin oso kritikoa izan zen, baina babesteko beharraz aritu zen. Saramagoren lanak portugalera munduan hedatzen lagundu zuten (hizkuntza horrek 230 milioi hiztun ditu mundu osoan).
|
|
Gainera, bere lanak hainbat egitasmo sozial eta adaptazio artistiko inspiratu ditu.
|
Bere
hizkuntzak bizi zuen egoerarekin oso kritikoa izan zen, baina babesteko beharraz aritu zen. Saramagoren lanak portugalera munduan hedatzen lagundu zuten (hizkuntza horrek 230 milioi hiztun ditu mundu osoan).
|
2015
|
|
Gizabanako bati
|
bere
hizkuntzan bizitzea debekatzea bere gizatasuna bera debekatzea da. Bere oinarrizko izatea zapuztea.
|
2018
|
|
2015). Sekulako arrakasta izaten ari da, euskarazko liburua da gai praktiko bati buruz, horrek ematen dio euskarari normaltasuna eta hiztunari
|
bere
hizkuntzan bizitzeko aukera. Normaltasunez bizitzea (ahal den neurrian) eta baikortasunez ikustea euskararen gaia funtsezkoa iruditzen zait.
|
2019
|
|
Exiliatuak barru espazio bat behar du, gordetzeko, bizirik irauteko,
|
bere
hizkuntzan bizitzen jarraitzeko.
|
2020
|
|
Gazte hauek herri proiektu integralagoa irudikatzen dute, non bigarren mailako herritarrik ez den egongo. Alegia, non inor ez den sentituko zapaldua bere herrian
|
bere
hizkuntzan bizi nahi duelako: " Euskara da orain daukagun erremintarik onena horra iristeko.
|
2021
|
|
Herri baten parte izateari utzi zion. Ezin zen
|
bere
hizkuntzan bizi. Erdi bi eginda geratu zen betiko, alienatua, iraganaz gabetua».
|
2022
|
|
Insilioa: exiliatuak barru espazio bat behar du, gordetzeko, bizirik irauteko,
|
bere
hizkuntzan bizitzen jarraitzeko.
|
|
Hauentzat ez naiz nagusiki akademikoa, europar aditua, borondate onez datorren kooperantea. Beren begietan" beraiek bezalako beste borrokalari" bat naiz nolabait, kasu honetan
|
bere
hizkuntzaren bizi lehian luzaro engaiaturik dagoen euskaldun bat. Aldea sotila da, baina hemen ez da alde txikia.
|
|
Horiek guztiak, eta 1960ko eta 1970eko hamarkadak liberalismo ekonomikoko garaiak izan zirela kontuan izanik, gobernuak bertako hizkuntzaren lehentasun neurriak arintzea edo ezabatzea ekarri zuen. Neurri horiek bertan behera uzteak beste fenomeno bat ekarri zuen. Irlandar hiztunak
|
bere
hizkuntzan bizitzeko eskubidea aldarrikatzen hasi ziren, horretarako beharrezkoak ziren legedia aldaketak egin zitzan eskatuz gobernuari. Nolabait esateko, paradigma aldatu zen.
|