Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 157

2000
‎Eiderrek bere mutilari inoiz aipatuko ez zion arrazoi baten erruz. Eta ez zion aipatu, ez beldur edo lotsagatik, ezpada Londresko city komertzialean eztanda egin zuen lehergailuak bere buru eta begietan ere danbada izugarria jo zuelako, eta beraz konbentzitu egin zelako esperientzia berezi hura berea eta ez beste inorena zela. 1993ko apirilak lortu zuen munduko azalpen guztiek lortuko ez zutena, alegia, Irlanda promesaz betetako gauetan ia inertziaz zerrendatutako herrialdeetako bat izatetik, Eiderren buruan aurki zitekeen herrialde bakarra izatera pasatzea.
‎Mattin harroina zen, eta ni etxean edo etxeko zoko batean galdu haizea, eta hargatik mintzatzen zen aita Mattinekin antsiatsu eta arduratsu, eta enekin epelki eta laxoki. Eta, nola aitak Mattinenean ikusten baitzituen bere burua eta etxearen etorkizuna, hala maitatzen zuen Mattin bere burua bezainbat. Eta Mattinendako zituen hitzak eta Mattinendako begiak; eta Mattinendako zituen irriak eskumenka, enetzat bihika, eta ni jelosiak joa egoiten nintzen.
‎Urkabean, ordea, erortzen da burua, eta itzaltzen da buruko barren argia. Bai, onartzen dut nik ere ezen argi iraungi horretarik bertze mila piztu, eta argi berretua mundurat heda daitekeela eta barreia, heroi eta martirien etsenpluaren bidetik, nahiz eta batzuetan, osaba Joanikotek erraiten zuen bezala, ahantziak ere izan daitezkeen; eta onartzen dut, halaber, ezen haien odola emankorra eta ezin naroagoa izan daitekeela... baina nik nahiago ditut bere buruaz eta buruko gogoetez eta pentsuez baliatzen eta aitzinatzen diren pertsonak ezen ez bertzeen odoletik xurgaka eta hurrupaka dabiltzanak, nola izainak eta parasitoak. Eta ez ote dugu guztiok ere izainetarik eta parasitoetarik zerbait, noiz eta martiriak miresten baititugu, jaun André...?
‎Zeren, baldin egia bazen ere ezen pertsona haserreak aski izan dezakeela halakoetan bere buruaren eta bere bisaia itsusiaren ikustea berriro ez haserretzeko, ez nengoen, ez, ni, puntu hartan, mirail baten aitzinean paratzeko trenpean, Platonen dizipuluetarik bat banintz bezala, ez horixe... hain bainengoen neure pena hartan dolorezki penaturik, eta hain bainengoen, halaber, neure gorputzeko parte eta endrezera guztietan gogorturik eta gozakaizturik, ez anaiarekin baketzeko asmotan et... Zeren deusek ere ezin atera bainintzakeen neure tentutik eta pazientziatik, nola anaiak Elbira modu itsusi hartan kentzeak, eta zeren hark neuri eginaren ordaina bihurtu nahi bainion, eta doblea bihurtu nahi nion, ahal izanez geroz!
‎...aitzen, halako moldez, non noiznahi den erraiten baitzigun ezen, alargundu ondoren, hiru gizonek eskatu ziotela eskua, baina haiek guztiak gibelat bihurtu zitzaizkiola, noiz eta jakin baitzuten ezen etxea eta etxeko errentak miserikordietako obrentzat zituela, zeren hura izan baitzen haren senarraren —zeinari jaun Ricardo Meneses baitzeritzan— azken nahia, eta berak zin egin baitzion bai bere buruari eta bai bere senar izan zenari ere ezen bete eginen zuela haren hitza. Eta gero, txantxetan eta irria ezpainetan, solasaldi haietan biltzen ginenoi beha, erraiten zigun:
2001
‎Jendea borroka ikustera zihoan. Kobrak, burua txut, hortzaka egiten zion kriskitin sugeari; honek, berriz, ahal zuen bezala begiratzen zuen bere burua eta buztanaz erasotzen zion. Oinezkoak, bidaiariak, poliziak, denak bi sugeei begira, ikusminak harturik.
‎alde egiteko, ez zuen emazteak irtenbiderik. Bere bi urteko alabatxoa hartu eta bere burua eta haurra erre zituen.
‎Nortzuk ote dira bere nobelarako, bere burua eta bere itxitegiaren gela ezabatzeko asmatu dituen pertsonaia dramatikoak?
2002
‎Pertseok arma altxatu zuen bere buruaren gainetik eta Medusa hiltzeko prestatu zen.
‎Honekin esan nahi dut Sarak hasieran harrera ona egin zidala, eta ez nintzela ezertaz ohartu. Aurpegia, gainera, pintatua zuen, ohi zuen baino nabariago –nabarmenxko ene gusturako–, baina nahiago nuen etxean bere buruaz eta bere itxuraz arduratzen zen emakume bat ikustea emakume utzi bat baino. Ordea, galdetu nionean zer moduz joan zitzaion amarekin, negarrez hasi zitzaidan.
2004
‎Munduan gaindi ibili ondoren, hobe dut ama lurraren gainean oinak pausatzea, Xabier Kintanaren sentipenek zer dioten jakiteko. Erantzun nekezeko galdera dakar idazle bizkaitarrak, ahots gora, bere buruari eta irakurleari egin diona: –Gure Herria, gure kultur balioak, gure hizkuntza eta gure jendea horrela tratatzen dutenekin segitzeko, zertarako atxikimendu askeko statusik proposatu?
‎Itzaltzen ari den laborarien euskal herri zaharra, arbasoen herria. Bere burura eta barnera jaisten denean, Gandiagak herri hori entzuten dizu bere barruan. Horiekin dabil beti bere gogoeta bideetan –" oi zenbat alferriko maitasun!" – hauxe da bere" erromantizismoa".
‎" Maite dut bizitza,/ maite dut,/ eta bizipoza opa diot/ bizitzari", idatzi du heriotzaren atarian. Makalaren makalez eta oinaze latzez, bide bazterrean eserita bere pasieratxoan, bere buruari eta munduari absente bezala egoten da maiz, edozein belartxotan edo moxorroren lantxoetan biziaren indarrari adi:
2006
‎Arraza andaluza ez da indoeuroparra, haren jarrera bizitzan" ideal vegetativo" hutsa da: " la famosa holgazanería del andaluz es precisamente la fórmula de su cultura" 562;" el andaluz tiene un sentido vegetal de la existencia" 563 Ahalegin ahalik txikienarekin bizi, gutxi lan egin, gaizki jan564, eta bere buruaz eta zorteaz kontent bizi565. " El bien y el mal tienen ante todo un valor cutáneo:
‎Ospitalean egun osoa igaro ondoren, etxera heldu eta han ere ez da gelditzen. Une batez, izekoren laguntzarik gabe nola moldatuko litzatekeen galdetu dio bere buruari eta, irudi hori lehenbailehen desagerrarazteko, indarrez mugitu du burua alde batetik bestera. Aurpegian pausatutako eulia gainetik kendu nahiko balu bezala.
‎Pertsona zuzena zen, eta zorrotza. Bere buruarekin eta besteekin. Bizitza osoa lan eta lan emandakoa, agintzen ohitutakoa, eta ezer egin gabe egoten ez zekiena.
‎Olimpio eta Marzio aipatu zituen Beatricek hilketaren egile zuzen gisa, baina bere burua eta familiarena zipriztinduta geratu ziren Francescoren odol isuriarekin.
‎Egurketari zaharrak ezin dio eutsi hortz haginen hotzikarari, eta eguraldi txarreko egunetan bere burua eta bere ontzia babesteko txalupariak eraiki duen txabola zaharrera sartzea proposatzen dio gazteari. Iparraldeko haizeak bisuts izoztua dakar goialdetik; eguna argitzeak ez du, agidanean, izotz beltzaren mamua uxatuko.
‎Txikitatik istorio horiek entzun ondoren, Albanian turkiarren aurkako altxamenduak hasi zirenean, Juan Pedro Aladro Pérez de Velascok –horrela zuen izena gure gizonak, ez berak eskuz esku banatzen zituen postal antzeko argazkietan jarri ohi zuen Don Juan Pedro Aladro Kastrioti de Pérez y Velasco– Gjergj Kastriotiren leinukotzat hartu zuen bere burua eta Aladro eta Pérezen artean Kastrioti bat tartekatu zuen. Egia esan behar bada, ez zen bakarra izan.
2007
Bere buruaz eta heriotzaz mintzo denean ere, ez du Russellek leunkiago erantzuten: –Ni hiltzean usteldu egingo naiz, eta nire nitasunaren azken arrastoak berak suntsituko dira.
‎modernoak). Atenas-ko kultu inportanteenetakoa, Panatenea jokoekin eta, Atenarena zen; eta Atena jainkosaren kultuan, hiriak bere burua eta zoria gurtzen zuen, bere izpiritua. Volksgeistaren teoriak baino hagitz lehenago haren errepresentazio artistikoak eta gurtza erlijiosoa daude.
‎baldintza horiek dira, batetik birundatzen duen natura (klima, lurraren emankortasuna, etab.), bestetik, gizakiaren natura bera, hots, arraza, etab.? 746 (Gero arrazaren karakterea bera, haren alfer edo langiletasuna? klimak eta ingurune geografikoak baldintzatua suposatzen da) 747 Andre gizon langileak? bere buruaren eta bere arrazaren mantenurako beharrezko bizigaiak ekoizteko, lan egiten du, irakurtzen dugu, pixka bat harrituta arraza horrekin748 Beti zientifiko positibo eta materialista estrikto agertzeko enpeinuan, Marx-i metafora eta konparazioetan ere historia ekonomikoa historia naturalarekin à la Darwin antzeratzea gustatzen zaio.
‎Ipurdi azpian takoidun zapatak dauzka eta gainean berokiak, soinekoak eta galtzak. Neguko beroki batekin estali du bere burua eta armairu ertzean kiribildu da.
‎galdetu dionean argi geratu da Monikari ere kosta egin zaiola Arantza ezagutzea. Bera ere azken urteetan hainbeste aldatu den galdetu dio bere buruari eta bat batean itsusi sentitu da. Monikaren ezpain mamitsu gorriei begira, konturatu da ezpainak zurbil eta siku dituela berak, eta mingaina pasatu du haien gainetik.
2008
‎Edo, beharbada, haiek ez ziren Fortunato López de Legazpi benetakoaren benetako hitzak, baizik eta Rufinok berak bere burmuinetan osatutako lagunaren irudiarenak, eta Rufinoren konstrukzio mental bat, azken batean, bekaitz sentimendu batek piztutako eta bizitzan zehar sendotutako susmo baten inguruan eraikia, Fortunatok bere burua eta bere leinua Rufinorenak baino maila goragokoak ikusten ote zituen?
‎Galdera hori egiten dio Alberto Ansolak bere buruari eta, bidenabar, guztioi. Baina galdera ez ezik erantzunik ere badu gordeta.
‎Kostata esnatu zen Barbosa larunbatean; ia egunero legez, berandu eta biharamunaz. Baina egun hartarako ezinbesteko zeregina ezarria zion bere buruari eta horretan pentsatzeak adorea eman zion, nagikerian luzatu beharrean, ohetik jaiki eta kalera irteteko.
‎Bere izena euskaratu du eta isilpean, gau eskolako koaderno ertzetan, abizena ere euskaraturik idazten ikusi dute. Muga zeharkatu du bizpahiru aldiz, bere burua eta alderdikideena alfer alferrik arriskuan jarriz, Zuberoa ezagutzeko. Euria ari duelako norbait kexatzen bada, haserretu egiten da, bere nortasunaren kontrako irain bat entzungo balu bezala?
‎Edo, beharbada, haiek ez ziren Fortunato López de Legazpi benetakoaren benetako hitzak, baizik eta Rufinok berak bere burmuinetan osatutako lagunaren irudiarenak, eta Rufinoren konstrukzio mental bat, azken batean, bekaitz sentimendu batek piztutako eta bizitzan zehar sendotutako susmo baten inguruan eraikia, Fortunatok bere burua eta bere leinua Rufinorenak baino maila goragokoak ikusten ote zituen...
2009
‎Deus ez. Amak gorroto du aita, eta haren aztarnarik txikiena ere ezabatu egin nahi izan zuen etxetik, horrek bere burutik eta bizitzatik aldentzen lagunduko balio bezala. Azken batean, hemen gauzka ni eta nire arreba, Maria.
‎Horrexek salbatu nau nire desgraziatik. Bere buruaz eta bizitzea tokatu zaionaz barre egiteko gai ez denak jai dauka.
‎Ez zeukan inolako kredorik. Onez onean bere buruagaz eta lagunekaz, bizia bere ardi eta mendiekin eman zuen. Artzainaren denboran urtaroen erritmoa bizi esperientzia nagusietakoa izaten da.
‎Irudika genezake gizaberetxoaren arbaso hankabikoa, egunez mundurik hara sabanan ibilki jaki bila, bat batean buruz buru patariren bat arerioa ikusi eta tximista batean asmatu, kreatu? beharrean zer egin bere burua eta lagunak salbatzeko. Ez dauka betarik, ageri den piztia hori analisatzen egoteko, kolorea, etc., beretzat arriskutsuak direnen klasekoa ote den ala ez haztatzeko, segurutik lehenago izango bailuke gainean erpekada, gogoetaren konklusioa baino.
‎baina orain bere buruaren jabe oso: bere buruaren eta munduaren kreatzaile alegia. –Zergatik bihurtu behar du orduan lehoi harrapariak haur?
‎Gizakia ez da Naturak egin burutua jaiotzen, berak egin behar du bere burua, bere, natura?. Gizakia bere buruaren eta bere munduaren sortzailea da. Hori esan nahi zuen libre izateak Ernazimentuan.
‎Estudio etxe eta santutegi izaki, elkarrekin bizi dira formazio eta joera ezberdinetako irakasleak, zeregin ezberdinetako fraideak (sermolariak, kazetariak), zaletasun literario eta artistiko ezberdinetakoak, pentsamendu eta espiritualitate, fedea eta frantziskotartasuna ulertzeko modu, sentiera sozial, tenperamentu ezberdinak. Ez da pentsatu behar Bitorianok ez duela komentuko bizilagunekin arazorik izan, Natura sentitzeko bere moduarekin, etab. Baina gutxiago pentsatu behar da Bitorianok ez duela izan problemarik bere buruarekin eta ez duela asko sufritu isilpean, urteetan zehar egin duen eboluzioan. –Ez naz leenagoko/ zalantza gabeko/ potingo argia./ Lur ta miñez nago?
‎Hango kantuak, leloak eta bozkarioak, izanen dira, ayak, hatsbeherapenak, inzirinak, nigar xopinak eta arrenkurak: bethiere arnegatzen eta maradikatzen dutela bere buruez eta erori zaien zorthe gaixtoaz.
‎Berdin gertatzen zen etxera gonbidaturen bat etorri eta zezen eta toreroei buruzko eztabaidaren bat gertatzen zenean: halakoak, hipikan lagun egin zuèn teniente koronel batekin izaten zituen batez ere, hark belmontistatzat baitzuen bere burua eta Nazariok gallistatzat, hura Juan Belmonteren aldekoa eta Joselitoren aldekoa Nazario; Domingok, jakin bazekien arren zer ziren muleta eta kapotea, banderillak eta ezpata, ez zuen artean zezenketarik ikusi, ez mundu hartarako zaletasun berezirik erakutsi, baina, haietako eztabaida baten ondotik, Domingo belmontista sutsua sentitu zen?. Ez dakit nola izan zen, baina halaxe sentitu nintzen... esaten zuen gertaera hartaz mintzatzen zenean?, seguru zegoen hartaz?
‎edo materia izateari uzten dion materia, edertasunaren baitara biltzen denean tanszenditzen baitu edertasunak materia. Edo ez ote ziren halakoak gauzak, zeren, batak bestea maite zuelakoan, neurri gabeko neurriz, bai, baina baita neurriz ere, ezinbestean?, nork bere burua eta bere buruaren ederra maite baitzituen, ausaz. Guztiaz ere, bazegoen, baita gorputzek elkar besarkatu aurretik ere, beste besarkada bat, begiek islatzen eta begiek gauzatzen zutena:
‎Zentzuzko zentzuak, ordea, ezetz esaten zion, inoren bizitzan muturra sartzea bizikidetasunaren oinarrizko arauen aurkakoa zela, eta oso edukazio txarrekoa, beraz; zentzu zentzugabeak, berriz, baietz esaten zion, arima bat infernuko garretatik salbatzeagatik zentzu guztiak galtzea merezi zuela: ...aldartean?, pilotuak kabinarako bidea hartu, kaskoa jantzi, barruan sartu eta motorra abian jarri zuenean; jarraian, baina, pilotuari esan beharrekoa ez esan izanaz damu, bere burua erruduntzat hartuta, barrutik hausteko puntuan zegoenean, beraz?, bizi senak edo eraginda, amari besotik heldu eta, heldu ez beste, izeba Ernestinak inoiz esandako hitzak oroitu zituen?, lekua galtzen duenak galtzen du bere burua eta galtzen du Jainkoa??, baita heldulekua aurkitu ere hitz haietan, halako eran, non, hitzen iltze goriari indarrez heldurik, Maria Bibianak berbideratu egin baitzuen bere energia psikiko guztia, negar histeriko baten norabidean bideratzekotan egon zena; esan nahi baita Maria Bibianak begiak itxi eta, motorrots guztien gainetik, arreta osoa puntu bakarrean kontzentraturik, lelo bat errepik... lekua galdu dut, burua galdu dut, baina Zu ez zaitut galdu nahi eta erruki zaitez nitaz, erruki zaitez pilotuaz?; gero, begiak ireki, hegazkina hegan ikusi, eta galdutako konfiantza apurka apurka berreskuratu zuen, harik eta, pilotua lurreratu zenean, halako arintze bat nabaritu zuen arte, ez arintze erabatekoa baina, artean ere gaizki eginaren kontzientziak eztenkatzen baitzuen, antza, orain zizt eta geroago sast; Maria Bibiana ez zegoen, baina, hegaldia hasi aurreko egoera berean, zuloan erortzeko zorian egon ondoren indarberritua sentitzen baitzen, maila batean bai bederen; are gehiago:
‎Izan ere, Amerikako Estatu Batuetan, zer esanik ez Ingalaterran, arlotetzat baitute Hegoaldeko mintzamoldea, zatartzat, apaindu eta gainditu beharrekotzat. Han ere eskualde batzuek lortu dute bertan ondo hitz egiten dela sinetsaraztea, bere buruari eta besteei, eta bertatik kanpo berriz txarto.
‎irudi bat, gizona gizonaren aurrean erakusten zuena, gorputzen laudatze eta goratze hutsean, edo bi gizon, giza gorputzen edertasun biluziaren kontenplazioan zeudenak; gorputza eta materia... edo materia izateari uzten dion materia, edertasunaren baitara biltzen denean tanszenditzen baitu edertasunak materia. Edo ez ote ziren halakoak gauzak, zeren, batak bestea maite zuelakoan –neurri gabeko neurriz, bai, baina baita neurriz ere, ezinbestean–, nork bere burua eta bere buruaren ederra maite baitzituen, ausaz. Guztiaz ere, bazegoen, baita gorputzek elkar besarkatu aurretik ere, beste besarkada bat, begiek islatzen eta begiek gauzatzen zutena:
‎Zentzuzko zentzuak, ordea, ezetz esaten zion, inoren bizitzan muturra sartzea bizikidetasunaren oinarrizko arauen aurkakoa zela, eta oso edukazio txarrekoa, beraz; zentzu zentzugabeak, berriz, baietz esaten zion, arima bat infernuko garretatik salbatzeagatik zentzu guztiak galtzea merezi zuela: ...kabinarako bidea hartu, kaskoa jantzi, barruan sartu eta motorra abian jarri zuenean; jarraian, baina, pilotuari esan beharrekoa ez esan izanaz damu, bere burua erruduntzat hartuta –barrutik hausteko puntuan zegoenean, beraz–, bizi senak edo eraginda, amari besotik heldu eta, heldu ez beste, izeba Ernestinak inoiz esandako hitzak oroitu zituen –" lekua galtzen duenak galtzen du bere burua eta galtzen du Jainkoa" –, baita heldulekua aurkitu ere hitz haietan, halako eran, non, hitzen iltze goriari indarrez heldurik, Maria Bibianak berbideratu egin baitzuen bere energia psikiko guztia, negar histeriko baten norabidean bideratzekotan egon zena; esan nahi baita Maria Bibianak begiak itxi eta, motorrots guztien gainetik, arreta osoa puntu bakarrean kontzentraturik, lelo ... lekua galdu dut, burua galdu dut, baina Zu ez zaitut galdu nahi eta erruki zaitez nitaz, erruki zaitez pilotuaz...; gero, begiak ireki, hegazkina hegan ikusi, eta galdutako konfiantza apurka apurka berreskuratu zuen, harik eta, pilotua lurreratu zenean, halako arintze bat nabaritu zuen arte, ez arintze erabatekoa baina, artean ere gaizki eginaren kontzientziak eztenkatzen baitzuen, antza, orain zizt eta geroago sast; Maria Bibiana ez zegoen, baina, hegaldia hasi aurreko egoera berean, zuloan erortzeko zorian egon ondoren indarberritua sentitzen baitzen, maila batean bai bederen; are gehiago:
‎Berdin gertatzen zen etxera gonbidaturen bat etorri eta zezen eta toreroei buruzko eztabaidaren bat gertatzen zenean: halakoak, hipikan lagun egin zuèn teniente koronel batekin izaten zituen batez ere, hark belmontistatzat baitzuen bere burua eta Nazariok gallistatzat, hura Juan Belmonteren aldekoa eta Joselitoren aldekoa Nazario; Domingok, jakin bazekien arren zer ziren muleta eta kapotea, banderillak eta ezpata, ez zuen artean zezenketarik ikusi, ez mundu hartarako zaletasun berezirik erakutsi, baina, haietako eztabaida baten ondotik, Domingo belmontista sutsua sentitu zen –" Ez dakit nola izan zen, baina halaxe sent... hurrengo egunetan jertse gorria muletatzat hartu, makila ezpatatzat, eta halaxe ibili zen, toreroa izan nahi zuela eta toreroa izan nahi zuela, Juan Belmonte bezalakoa... harik eta aitak esan zion arte:
2010
‎nola uler daiteke, bestela, gure ama (ez hainbeste aita) bere lehen hizkuntza (euskara) gorrotatzera iristea?; izan ere, gaur egun Estokolmo sindromea deitzen zaio jarrera horri, ez dakit badakizun??, handien handikeriak eta aberats jendearen alardeak. Villalbako markesenak, esate baterako? ez dira baliabide neutroak, tresna eraginkorrak baizik, handikiek baliatzen dituztenak, beren plazererako ez ezik, txikiak psikologikoki menderatzeko ere, hauen gogoa liluratuz, itsutuz eta haiek, azken batean, asimilatuz, degenerazio prozesu bat gidari, txikien alienatze bat eta autoestimu galtze bat dakartzana, bere buruaren eta bere berezko balioen, hizkuntzarena ere tartean, ukapenetik handi mandien balioen baldintzarik gabeko atxikimendu mimetikoraino.
‎erantzuten dizut nik; aldiz, onartu egiten du. Jainko on batek, ordea, nola egingo luke bere buruaren eta bere ontasunaren aldeko propaganda horrelako bat, kontrapropagandatzat ere har daitekeena. Ez al digu horrek aditzera ematen ezen Itun Zaharrekoak, gizonak eta gizonen interesek inspiratutako liburukiak direla eta ez Jainkoak?
‎Ehunka hiltzen ziren bonbardaketetan, Durango eta Gernikakoan bezala, baina ez zegoen gozamenik auzokideen triskantzan. Gozamen eta plazer estetikoak bakarrik datoz norberak alde batera biktimen estatistika uzten badu, nork bere burua eta bertzeen burua lotzen ez baditu. Jüngerren buru mozkortu eta liluratuan, ostera, ez dago lekurik horretarako.
‎Gas bonbez beteriko bonbaketari bakar bat gidatzean, hiritarrei airea, argia eta bizia kentzeko gaitasun erabakigarri guztiak biltzen dira, bakealdian milaka intendentziatan sakabanatuta daudenak. Sinatzen duen lekuan belarra hazteari utziz, zeru goietan, bakarrik bere buruarekin eta bere jainkoarekin, bere buruzagi jasankor nagusiaren, Estatuaren, pribilegioak dituen bonba jaurtitzaile apala egile hauek iradokitzen duten lider, inperiala, da?.
‎Bere bizitzan zehar demokrazia ez du helburu izan. Ehun urtetik gora, Antonio Gnoli k eta Franco Volpi k 1997an eginiko elkarrizketan Jüngerrek azaldu zuenez, bakardadean basoratu edo bakarzaletzat hartzen zuen bere burua eta ikuspuntu honetatik (gogora ezazu, irakurle, ikusmen entomologikotik, intsektuen begietatik) totalitarismoak eta demokraziak berdinak ziren: –Zentzu hertsian, Anarka, Bakarti handiaren ikuspegitik, totalitarismoak eta masa demokraziak ez dute desberdintasun handirik?.
‎" Eta zergatik ez du Elizak Itun Zaharra baztertzen, edo onartzeko moduko idazki gutxi batzuetara laburbiltzen?" erantzuten dizut nik; aldiz, onartu egiten du. Jainko on batek, ordea, nola egingo luke bere buruaren eta bere ontasunaren aldeko propaganda horrelako bat, kontrapropagandatzat ere har daitekeena. Ez al digu horrek aditzera ematen ezen Itun Zaharrekoak, gizonak eta gizonen interesek inspiratutako liburukiak direla eta ez Jainkoak?
‎Izan ere, Nebrijarengandik hasita, espainiar botereak bortxazko teknika psikologiko guztiak erabili ditu, batzuk agerikoagoak eta besteak ezkutukoagoak: ...riak eta aberats jendearen alardeak —Villalbako markesenak, esate baterako— ez dira baliabide neutroak, tresna eraginkorrak baizik, handikiek baliatzen dituztenak, beren plazererako ez ezik, txikiak psikologikoki menderatzeko ere, hauen gogoa liluratuz, itsutuz eta haiek, azken batean, asimilatuz, degenerazio prozesu bat gidari, txikien alienatze bat eta autoestimu galtze bat dakartzana, bere buruaren eta bere berezko balioen —hizkuntzarena ere tartean— ukapenetik handi mandien balioen baldintzarik gabeko atxikimendu mimetikoraino.
2011
‎erran nahi baita fedeko gizona zela don Mariano, sasoi onekoa, halako eran, non Bibliaren irakurketak, konparazio batera, are gehiago sendotuko baitzuen bere sinesmenean; don Damián, aldiz, adineko gizona zen, eszeptikoa; Bibliako liburu guztien artean, Kohelet zuen bere kuttuna, ia buruz zekiena eta bere eszeptizismoa are gehiago indartu zuena, eta umorea zorroztu, munduko eta mundukoen goiti beheitiak oro huskeriaren huskeria baino ez zirelakoan. Eta umore hura hondar muturreraino eramaten zuen batzuetan, bere buruarekin eta bere profesioarekin ere sartzen zelarik.
‎Kartzelan jabetzen da presoa zein aske zen kanpoan, eta zein ezaske zen ere bai. Murruen soiltasunak, zementuzko soineko estuaren baitan bizi beharrak, zerua posta zigilu baten neurrira urriturik ikusteak, dena urrun eta dena zurrun den paraje hondamendizkoak, mahukak bildu eta askatasun ezaren baitan askatasun zentimetro koadroak bere buru eta eskuen indarraz sortzera daramate idazlea. Hor sartzen dira kaiera, folio zuria, paretetan itsatsitako postalak, egunkari zatiak, gutunak(, idazten didazunean,/ ez ahaztu helbidea ondo jartzea?).
2012
‎Bat fidel bazaio bere buruari eta bere izaeraren argibideak jarraitzen baditu, nork behar du maisu bat?
‎Jada ez dela bera. Eta egun horretan ulertu du azkenean zer den zinez, pairatu eta askoz gero ere, tortura, eta errebelatu egin da bere buruaren aurka eta jasan zuen torturaren aurka. Askatu egingo da torturatik.
‎Oso erabaki konplikatua. Hasteko, non aurkezten du batek bere burua ETAkoa izateko. Eta behin ETAn sartuta, zergatik aurrera jarraitu lagunari aita hil eta damu zarenean?
‎hain bere burutik eta senetik irtena,
‎Autoreak esandakoa gaitzetsi ugazabak. Bere buruaz eta bidaialdiko gorabeherez berri zehatzagoak ematen autoreak.
‎Autoreak esandakoa gaitzetsi ugazabak. Bere buruaz eta bidaialdiko gorabeherez berri zehatzagoak ematen autoreak.
‎Beste batzuei egiten zizkien bisitaldietan ugazabarekin joateko ohorea ere izan nuen batzuetan. ...rne damuz egiten nuen, neure burua hobetzeko denbora alferrik galtzea baitzen; baina zeharo liluraturik egoten nintzen elkarrizketa haietan entzule apal izateko aukeraz, non gauza onuragarriak baizik ez baitziren esaten, ahalik eta hitzik gutxien eta esanguratsuenez; halakoetan (jadanik esan dudan bezala) egokitasunik handienaz jokatzen zen, inolako zeremoniarik gabe; eta inork ez zuen hitz egiten bere buruari eta gainerakoei atsegin eman gabe; eta ez zen etenik, asperdurarik, suhartasunik edo iritzi ezberdintasunik egoten. Jendea bilduta dagoenean, isilaldi labur bat elkarrizketarako lagungarri izaten dela pentsatzen dute; hau egia zela ohartu nintzen; zeren eta, bitarte labur horietan, ideia berriak sortzen baitzitzaizkien buruan, elkarrizketari bizitasun handia ematen ziotenak.
‎Emma Bovaryren historia etengabeko engainuarena da. Hasteko, bere burua eta senarra ditu engainatzen, inguratzen dutenak engainuan erortzen dira, eta, zer esanik ez, engainu horretako partaide eta konplize bihurtzen da irakurlea. Seguru nago joko horretatik kanpo geratzen den bakarrenetakoa idazlea bera dela.
‎Charlesek sumatua zuen ezkontzaren bidez egoera hobe baten etorrera, libreago izango zelakoan eta bere buruaz eta bere diruaz baliatzeko aukera izango zuelakoan. Baina bere emaztea izan zen nagusi; senarrak jendearen aurrean halako esan behar zuen, eta beste honako ez zuen esan behar, ostiralero barau egin behar zuen, emazteari iruditzen zitzaion bezala jantzi, ordaintzen ez zuten bezeroak bere aginduz hertsatu.
‎Bela pentsakor geratu zen tarte batez, begi beltzak Petxorinengandik bereizi gabe; gero, samurki irribarre egin, eta burua mugitu zuen adostasuna adierazteko. Petxorinek eskua hartu zion eta, losintxari, musu eske hasi zitzaion; Belak leunki babesten zuen bere burua eta errepikatu besterik ez zuen egiten: «Mesedez, mesedez, hori ez, hori ez».
2013
‎Egun batean, gainera, zetazko soineko zuri bat jantzi, terrazara jalgi, hesiak mugatzen eta finkatzen zuen bere mundua, mundutik at?, begiak terrazaren erdigune geometrikoaren bertikalean zegoèn izar distiratsu batean iltzatu eta, izar hura bere dantzaren ipartzat harturik, derbitxeen antzera jirabiraka ekiten zion, sateliteak planeten edo planetak izarren inguruan bezala, bi mugimendu zirkular oinarri: bata bere buruaren inguruan eta bertzea izarraren inguruan; Raissaren buruan, beraz. Raissaren arimako zeruan??, bi puntu gori zeuden, bi zentro, benetako unibertsoaren laburpen gisa ere har zitezkeenak, baita unibertso sinboliko gisa ere, edo bi bihotz, elkarrengandik urrun zeudenak, Raissa terrazan baitzegoen eta Abdel Haqq balizko zeruan:
‎halako eran, non guztiz aldatu baitzituen Dionixiok loak hartu aurretik zituèn asmoak? orduan lagunekin biltzeko gai ikusi baitzuen bere burua eta orain ez.
‎eleberriko pasarte batekoa da esaldia, hala esan zuen. Ez zen, dena den, bere buruaz eta bere eginkizunei buruz jardun zale. Printzak bakarrik ematen zituen, argi izpiak, jakin mina suspertzeko adina, baina inoiz ase gabe; bere baitako zirrikituren bat erakuts zezakeen, keinuren bat egin, baina iradoki orduko isildu egiten zen, ez zuen sekula isilpean gorde beharrekorik aipatzen eta gutxiago egiten zuen horien inguruko kontakizunik.
‎autorearen helduaroko nobeletan eten barik azalduko zen beste gai bat erakusten digu: neska gazte batek egiazkoa eta faltsua bereizten ikasiko du, bere burua eta ingurukoak hasieran diruditenaz bestelakoak direla apurka apurka deskubritzearen bitartez. (Gai hori geroko nobela guztietan ageri dela uste dugu, baina, adibide nabarmenenak ematearren, Northanger Abbey, Harrotasuna eta aurrejuzguak eta Emma aipa ditzakegu).
‎Zuk ez baduzu nekerik hartzen, ene aita maitea, larregizko bizitasun horri muga jartzeko, eta ez badiozu irakasten bere oraingo zereginak ez direla bere bizitzako lana izango, hemendik gutxira Lydiak ez du zentzatzerik edukiko. Bere izaera moldatuta egongo da, eta, hamasei urterekin bere burua eta familia sekula barregarri utzi dituen maritxatxankaririk erabatekoena izango da. Eta txatxankeriaren mailarik txarren eta gaiztoenekoa, gainera; gaztetasuna eta hala holako itxura kenduta, bestelako xarmarik gabekoa; eta bere buru ezjakin eta hutsa dela eta, ez da ezelan ere gauza izango miretsia izateko grina ero horrek guztiei eragingo dien mespretxuaren tanta bat ere saihesteko.
‎–Hala izan litzateke; hala izan behar da, bere senean den artean. Baina beharbada halako txoraldi batean zeure jukutria eta xarmek ahaztarazi egingo zioten zer zor dien bere buruari eta familiari. Sareratu egingo zenuen agian.
‎Egun batean, gainera, zetazko soineko zuri bat jantzi, terrazara jalgi –hesiak mugatzen eta finkatzen zuen bere mundua, mundutik at–, begiak terrazaren erdigune geometrikoaren bertikalean zegoèn izar distiratsu batean iltzatu eta, izar hura bere dantzaren ipartzat harturik, derbitxeen antzera jirabiraka ekiten zion, sateliteak planeten edo planetak izarren inguruan bezala, bi mugimendu zirkular oinarri: bata bere buruaren inguruan eta bertzea izarraren inguruan; Raissaren buruan, beraz –Raissaren arimako zeruan? –, bi puntu gori zeuden, bi zentro –benetako unibertsoaren laburpen gisa ere har zitezkeenak, baita unibertso sinboliko gisa ere– edo bi bihotz, elkarrengandik urrun zeudenak, Raissa terrazan baitzegoen eta Abdel Haqq balizko zeruan: horregatik ekin ote zion Raissak bere dantza hari –bihotzak bai baititu arrazoiak, arrazoiak ulertzen ez dituenak–, urrun zegoenarengana hurbiltzeko edo urrun zegoena hubilarazteko?
‎Loak, baina, ez zuen lasai zegoena are gehiago lasaitu, artegatu baizik: ...mintzio!; mutilak bazekien, beraz, amets egin zuela... ametsa gogoan ez zuen arren; eta, hala ere, jakin bazekien, halaber, bere amets hura ezin izan zitekeela amesgaizto bat baizik, hain sentitu zen, esnatu ahala, soraio eta borondate gabe, deus egiteko ezgauza... halako eran, non guztiz aldatu baitzituen Dionixiok loak hartu aurretik zituèn asmoak... orduan lagunekin biltzeko gai ikusi baitzuen bere burua eta orain ez.
2014
‎Beste aldetik, ordea, nazka hori bera lotsarekin nahasian datorkio. Askotan gertatu zaion bezala, lotsa ematen dio bere buruak eta baita hilabete batzuetatik hona hartu duen ofizio berriak ere. Utzi egin lukeela esaten dio batzuetan kontzientziak; besteetan, ordea, lortzen erraza den dirua ikusten du begien aurrean.
‎–il y a dans la nature humaine un instinct transcendant qui le pousse vers un but supérieur? 447, arrazoimenak ezagutu eta urgazi egin behar duena, ez ito. Gaur, oraindik iragaitzune larri batean kausitzen garelako, askotan arrazoimenak eraso negatibo hutsean dihardu erlijioaren aurka (erlijioa soil ukatuz, arrazoizkotasunean araztu ordez); Elizagatik eta, hori amorru ulergarria izan badaiteke ere, azkenean arrazoimenak bere burua eta gizakia gaizki ulertzea da. Renan ziur dago, gaurko amorraldia pasatzean, zientziak erlijioa, egiazkoa?
‎(44). Antza, bada, nazioa aurrena bere buruaren jabe bilakatu da? bere burua eta bihotza? [antzinakoen eran!], eta horregatik egin ahal izan du Iraul­tza (eta ez alderantziz, Iraultzak bihurtu herria nazio).
‎Orobat, laster ohartzen dugu Renanek historian zehar ibilarazi bagaitu, historia baztertu ahal izateko bakarrik izan dela. Konferentzia hau ez da alemanei edo alemanentzat egin, frantsesentzat baizik, eta substantzialki bere buruarekin eta kolega frantsesekin polemizatzen du bertan Renanek, alemanekin adina edo gehiago1585 Agian hau ez da aski ohartu izan. Ohartzea, ordea, erabakigarrira da interpretazioarentzat.
‎Renanena, iruzkintzen dugun konferentzian, eta are gehiago birrargitalpenean?, politika mailan, ez da errealismo (idealismo?) lezio bat besterik, bere buruari eta, bere antzera, dilindan geraturiko intelektual frantses monarkista askori. Filosofia edo Estatuaren teoria mailan diskurtso moralista bat baino ez da.
‎Baina ez ziren garai onak lirikarako, gerra ez da eten, eta Hugoren umorea irauli egin da: alemanak barbaroak dira, etab. Victor Hugo bere burua eta bere jendea adoretzen ahalegindu da: orain galtzen ari bada ere, luzarora Frantziak garaitu egingo du Alemania.
‎espiritu nazional frantses unibertsalaren Renanen interpretazioan, Frantziak ez du Iraultza, eta beste ezer? bere buruagatik eta beretzat egin, dena gizadiarengatik eta gizadiarentzat baizik, eta maiz bere kaltetan. Jesusek gurutzean bezala, Frantziak bere burua gizadiaren onetan sakrifikatu du.
‎Ogi gogorrari hortzak zorrotz. Nork bere buruarekiko eta besteekiko harremanak landu. Demokraziak eskaintzen dizkigun zirrikituak ahalik eta hobekien aprobetxatu.
2015
‎Hitzez hitz irakurriko dut, adi: . Poetaren eginbeharra da bere buruari eta, beraz, gainerako gizakiei argitzea bere garaiko eta betiko galderen esan nahia eta abar eta abar eta abar??. Zer deritzozue?
‎Uste dut adiskideak izatera heldu ginela, baina haren ahotik inoiz gutxitan entzun nuen lausengurik. Askatasunaren aldeko borrokalaritzat zeukan bere burua eta sekula ez zen bide estu hartatik aldentzen, ezta adiskideei hitz atsegin bat errateko ere.
‎Zergatik hartzen da erabaki politiko hori? Ulertzen delako borroka armatuak bete dituela bere buruarekin eta askapen nazional eta sozialerako borrokarekin zituen konpromiso historikoak. Helburuak bete ditu.
‎Basapiztia sarkastiko bat da, esango zukeen Jamesek. Beti bere buruaz eta bere liburuez hizketan, esango zukeen Jamesek. Berekoi jasanezina.
‎Horrela esaten zen? Paseoan zehar hazten joandako emozio itzel haren eraginpean, lorategian hasi zen, poltsa eraman nahi izan zionean, eta herrian handitu zen, bere buruaz hitz egin nahi izan zionean?, zertxobait okerra hasi zitzaion iruditzen bere burua eta berak inoiz ezagututako guztia. Bitxia zen, oso.
‎«Ni, ni, ni». Bere buruaz eta ematen ari zen itxuraz ari zen pentsatzen, antzeman zion Ramsay andreak ahots doinuan, enfasian eta egonezinean. Arrakastak on egingo zion.
‎Arazorik ez duela nahi ohartarazi digu, Danimarkako erregearen agindua duelako gu Islandiatik botatzeko. Bere burua eta boterea arriskuan ikusten dituela esango nuke eta kontuz ibili dugula, ez dakigu eta nondik etor dakigukeen hurrengo kolpea.
‎Alferrik izan da, ordea, magistratuak ez du atzera egingo. Badaki dagoeneko Kopenhageko Koroa ere auziaren jakinaren gainean dagoela, eta bere burua eta kargua arriskuan daudela. Une batzuetan, norbere buruari bakarrik begiratu behar zaiola uste duenetakoa da Ari.
‎–Eskorpioi batek, zioen Paratzelsok?, suz inguratuta sumatzen badu bere burua eta ihes egiteko biderik ez badu ikusten, nahiago izaten du bere eztena bizkarrean sartuta pozoiturik hil, suak erreta baino.
‎Hots, kapitulatu. Etsi nahi ez duenak, bere buruarekin eta lagun nahiz etsaiekin etengabe kontraesan artean jarraitu behar izaten du Ulisesen bidea. Odisea bat baino gehiago, helburuan Itaka fidagarririk gabeko nabigazio kaos bat, gaur hara, bihar hona, Madrilek agintzen dituen haizeen arabera.
‎Emakumeekin eta bereziki emakume etorkinekin egiten du lana Garaipenek. . Lehenengo helburua nor bere buru eta gorputzarekin gustura egon dadin da. Ez da soilik kanpora begira egiten den lan bat, emakumeak bere barnera begira ere egin behar du ahalduntze lana.
‎Duero inguruko ardo kopa bat zerbitzatu zion bere buruari eta lasai eseri zen egongelan, bere emazte zenak aukeratutako altzari klasikoen artean, telebista itzaliaren aurrean. Egun nekagarria suertatu zitzaion eta ohera berehala joateko asmoa zuen.
‎Hitzaldia amaitutakoan, galderak. Andolin Eguzkitzak itaun erraz bat egin zion, elkarrizketa abiaraztekotan edo, baina Saizarbitoriak, hain zegoen aspertua eta nekatua bere buruaz eta bere ahotsaz, ez zion tutik ere ulertu. Boxeolari zoroa zirudien.
‎– bere burua eta behiak gutxiesten dituena
2016
‎Atzeman ez nuen beste komun batean, bere aldetik, Danak ere garbitu zituen bere burua eta gorputza. Goizaldeko ikuskizuna gertatu zen gelan egin genuen topo berriz.
‎Maisu ona izan zen, batez ere larru kontuetan, zertarako ukatu. Ezagutzen zuen bere burua eta bazekien jostatzen, mugaraino luzatuz beti plazera, behar zenean basa, behar zenean amultsu, imajinazio mugagabeaz izerdia eta likina era gozoan nahastuz beti. Abila zen, eta gordina.
‎Eta nik, jarrai ezazue zuen jolasarekin? erantsi nuenean, zegoen horretan, biluzik eta bere kirtena tente, niregana etorri eta besarkada bat emango ote zidan ere pasatu zitzaidan burutik, hain baitzegoen lasai, bere gogara, bere buruaz eta bere kirtenaz harro. Nik arbuio keinu bat egin nuen, ez nuen nahi gizon biluzi batek besarka nintzan eta gutxiago oraindik hanka artekoa horrela zuela; eskuarekin imintzio bat eginez jarrai zezaten animatu nituen, atea kontu handiz itxi eta desagertu baino lehen.
‎Izan zen bezain konprometitua eta engaiatua ez izatera, plaza publikotik erretiratu egingo zen, eta hala egitera, bere buruari eta hurbilenekoei nekeak eta istiluak saihestuko zizkien; baina ez, pauso psikologikoki gogor hori ematea erabaki zuen, eta bost bat urte egin zituen Aralarren, harik eta 2007ko maiatzean dimisioa eman zuen arte. Aralar alderdiak ETAren aurkako manifestazioan parte hartu izana eta hauteskundeetara Ezker Batuarekin batera joan izana aipatu zituen dimisioa emateko arrazoitzat.
‎Lan honen xedea nagusiki Txillardegi politikoa bada ere, intelektual konprometitutzat zeukala bere burua eta alde horretatik giza zientzien alor askotan, nagusietan beharbada, bere garaian boladan zeuden intelektualak guri, euskaldunoi, ezagutzera emateko egin zuen lanaz deus esango ez bagenu, huts egingo genuke. Hori esanda, esan behar era berean oso gaingiroki eta axaletik baino ez dugula jorratuko Txillardegiren alderdi interesgarri hau.
‎hilabetekari ezagunak berriro ere, eta hiru edo laugarren aldiz gutxienez azkeneko hamar urteotan, bereziki aztertu du, baita gordinki eraso ere, Levi Straussen filosofi ekarpena (ikus. Esprit?, 1973 III, Domenach). 64 urtetan, hortaz, ikerturik, arakaturik, eta alde eta aurka solastaturik ikusten ditu. Tristes Tropiques, en idazle jakintsuak bere burua eta bere izkribu eskergak.
‎Tenis kantxa, laster Imolako lur gorriz estali zutena (arrabete lur bai behintzat), Micòl, Alberto, Malnate eta laurontzat geratu zen bakarrik (Bruno Lattesekin kontatzerik ez zegoen, seguru aski Adriana Trentiniren atzetik galduta baitzebilen). Bikoteak aldatuz, arratsalde osoak pasatzen genituen binakako partida luzeak jokatzen, eta Alberto, arnasestuka, nekatuta eta guzti, beti hasteko prest egoten zen, auskalo zergatik, bere buruari eta geuri ere atsedena hartzen utzi gabe.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia