2000
|
|
Gizaki bati libreki basoaren zuhaitz batean jaiotzeko aukera emango balitzaio, batzuek zuhaitzik ederrena edo altuena aukeratuko lukete, beste batzuek txikiena, eta beste batzuek zuhaitz ertaina aukeratuko lukete edo batez bestekotik behera dagoen zuhaitza; eta nago hau ez litzatekeela filisteismoagatik izango, beste batek altuena aukeratu duen zio beragatik edo zio mota
|
beragatik
baizik. Gure bizitzaz dugun sentimendua eta munduan bere ikuspuntua aukeratu zezakeen izakiaren sentimendua erkagarriak izatea, nire ustez, jaio aurretik gure gorputza aukeratu dugula dioen mitoan —edo sinesmenean— datza.
|
2001
|
|
Eta arrazoimen hutsaren kritika izango da arrazoimenaren legezko asmoak bermatu eta oinarririk gabeko harrokeriak baztertuko dituen epaimahaia. Kritika honek ez ditu liburuak edo sistemak arakatuko, arrazoimena
|
bera
baizik, eta, horrela, Metafisikaren ahalbidea edo ezintasuna eta bere hedadura eta mugak zehaztuko ditu. Filosofia ez da zelai lau eta muga ezezagunekoa, baizik eta esfera bat:
|
|
nire adimenak eta zentzumenek eta ez dakit zerk lortua nire gogo —ni gogo— epailearen aurrean ipintzen dudala, eta nik gogoak neurtzen dudala ezaguera horren balioa eta ematen epaia. Ez dago egiaren beste epailerik edo neumdunik, gizakia
|
bera
baizik.
|
|
Gizakia maitagogo izanik, maitari (maita ari a) izanik, maitari izate ber bertan ezagutari eta hautari dela. Ezagumena eta hautamena ez direla gizakiaren potentziak, ahalmenak, gizakia
|
bera
baizik, maitari izanean.
|
2003
|
|
— Ez, ala Zeus!, Fenixi kontatu zion
|
berak
baizik. Aristodemo bat zen, Kidateneokoa, txikia, oinub tsik beti.
|
|
Maie tasun kontuetan honaino hezi dena, gauza ederrak ordenean eta zuzen ikusirik, maitasun kontuetan jada azkenera hurreratuz, bat batean zerbait izaeraz harrigarriro ederra hautemango du, aurreko neke guztien helburu hura hain zuzen ere, Sokrates, hasteko beti existitzen dena, eta ez sortzen ez desagertzen ez dena, ezta hazten ezta murrizten ere, eta ez alde 211 batetik eder eta bestetik itsusi, ezta ere batzuetan eder eta besteetan ez, ezta ere zerbaitetan eder eta beste zerbaitetan itsusi, ezta ere toki batean eder eta beste batean itsusi, batzuentzat eder eta beste batzuentzat itsusi izateko moduan. Eta ez zaio ederra aurpegi bat, eskuak edo gorputzak duen beste ezer bezala agertuko, ezta ere hitzaldi ala jakintza bat bezala, ezta ere nolabait beste zerbaitetan egonik, izaki batean, lurrean, zeruan edo beste edozertan, edertasuna
|
bera
baizik berez beti bera bezalako bakarra izab nik; gainerako eder guztiek ordea haren parte dute halako moldez, non nahiz eta gainerakoak sortu eta desagertu, hura ez baita ez handitzen ez murrizten eta ez du ezer jasaten ere. Hemengo gauzetatik abiatuta bat mutilak zuzen maitatzearen bidez gora joanez edertasun hura ikusten hasten denean, helburua ia ukitzen du.
|
2004
|
|
Guk geuk egin dezakegu hausnarketa honen inguruan eta pentsatzen hasi zer fidagarritasun eskaintzen diguten sentimenek mundu fisikoa ezagutzeko orduan, eta laster jabetuko gara bizitza arruntean badirela zenbait gertaera samur eramango gintuzketenak konfiantza galtzera ahalmen kaskar horietan. Bertsolariak kontatzen zuen, txantxetan noski, autobusa lehen aldiz hartu zuenean iruditu ei zitzaiola ez
|
bera
baizik eta errepide bazterreko zuhaitzak zirela higitzen zirenak. Eta ikusmen hutsari erreparatuz gero, halaxe da, geuri ere horrelaxe iruditzen zaigu, zuhaitzak ikusten ditugu higitzen eta ez gara gauza gure gorputzaren higidura igartzeko, benetako egia guztiz aurkakoa den arren:
|
2005
|
|
Itzulitako Humboldten lehenengo idatzia," Fragmente der Monographie uber die Basken"(), ez zuen
|
berak
baizik eta A. Leitzmann ek 1907an lehenengo aldiz argitaratu, hau izan zelarik ere hari izenburua jarri ziona. Idatzi labur hau, honela dio bederen editoreak, euskal gaiari buruzko eskuizkribu zabal baten barruan kokatu beharrekoa da, hain zuzen, ezagutzen ez ditugun arrazoiengatik desagertuta dagoen eskuizkribu batean.
|
2007
|
|
Azpimarratu behar da, baina, hizkuntz eskubideak —baita euskal kasuan ere— ez direla hizkuntzarenak
|
berarenak
baizik eta hizkuntza hau edo bestea hitz egiten duten pertsona eta komunitatearenak. " Hizkuntza ez da hor goian bi hegalez airean dabilen izpiritu mehea", honela Mitxelena," baizik eta hemen behean, gizatalde batean, oinak landaturik dituen zer bizi edo sendo bat:
|
2009
|
|
Beste alde batetik —segitzen du Foucaultek, Nietzsche interpretatuz—, ezagutzaren eta senen artean haustura, boterezko eta mendekotasunezko erlazioa baino ez dagoela egia bada, desagertzen dena ez da Jainkoa, subjektua
|
bera
baizik, bere batasunean eta bere subiranotasunean.
|
2011
|
|
Fenomenologo zenbaiten aburuz, ez da gizakia mintzo dena, hizkuntza
|
bera
baizik enajenazio alienazio izugarri bat.
|
|
Azaldu beharra, ikuspegi bat atera beharra, esandako horren ondorio dirudi; alabaina, pentsa daitekeen osotasuna norabide batean berari begira dagoen begiaren ikusgarri gisa agertzen bada, osotasun ordena horren kanpotik baino ez daiteke bildu eta adierazi. Jokabide horren bidez, errealitatearen hautemate osatuak lortzen eta erabiltzen ditugu, baina hautemate horiek ez daude errealitatean oinarrituak, hautemate
|
berean
baizik. Esateari loturiko ordena, modu horretan, ezin daiteke irits pentsatzen duen burua baino harago; izatearen eremu osoa da mugatzen ari garen osotasuna, errealitatea, eta errealitate hori ikusmen arrazoimenek hautematen dutenarekin berdintzen da.
|