Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 12

2000
‎Gizaki bati libreki basoaren zuhaitz batean jaiotzeko aukera emango balitzaio, batzuek zuhaitzik ederrena edo altuena aukeratuko lukete, beste batzuek txikiena, eta beste batzuek zuhaitz ertaina aukeratuko lukete edo batez bestekotik behera dagoen zuhaitza; eta nago hau ez litzatekeela filisteismoagatik izango, beste batek altuena aukeratu duen zio beragatik edo zio mota beragatik baizik. Gure bizitzaz dugun sentimendua eta munduan bere ikuspuntua aukeratu zezakeen izakiaren sentimendua erkagarriak izatea, nire ustez, jaio aurretik gure gorputza aukeratu dugula dioen mitoan —edo sinesmenean— datza.
2001
‎Eta arrazoimen hutsaren kritika izango da arrazoimenaren legezko asmoak bermatu eta oinarririk gabeko harrokeriak baztertuko dituen epaimahaia. Kritika honek ez ditu liburuak edo sistemak arakatuko, arrazoimena bera baizik, eta, horrela, Metafisikaren ahalbidea edo ezintasuna eta bere hedadura eta mugak zehaztuko ditu. Filosofia ez da zelai lau eta muga ezezagunekoa, baizik eta esfera bat:
‎nire adimenak eta zentzumenek eta ez dakit zerk lortua nire gogo —ni gogo— epailearen aurrean ipintzen dudala, eta nik gogoak neurtzen dudala ezaguera horren balioa eta ematen epaia. Ez dago egiaren beste epailerik edo neumdunik, gizakia bera baizik.
‎Gizakia maitagogo izanik, maitari (maita ari a) izanik, maitari izate ber bertan ezagutari eta hautari dela. Ezagumena eta hautamena ez direla gizakiaren potentziak, ahalmenak, gizakia bera baizik, maitari izanean.
2003
‎— Ez, ala Zeus!, Fenixi kontatu zion berak baizik. Aristodemo bat zen, Kidateneokoa, txikia, oinub tsik beti.
‎Maie tasun kontuetan honaino hezi dena, gauza ederrak ordenean eta zuzen ikusirik, maitasun kontuetan jada azkenera hurreratuz, bat batean zerbait izaeraz harrigarriro ederra hautemango du, aurreko neke guztien helburu hura hain zuzen ere, Sokrates, hasteko beti existitzen dena, eta ez sortzen ez desagertzen ez dena, ezta hazten ezta murrizten ere, eta ez alde 211 batetik eder eta bestetik itsusi, ezta ere batzuetan eder eta besteetan ez, ezta ere zerbaitetan eder eta beste zerbaitetan itsusi, ezta ere toki batean eder eta beste batean itsusi, batzuentzat eder eta beste batzuentzat itsusi izateko moduan. Eta ez zaio ederra aurpegi bat, eskuak edo gorputzak duen beste ezer bezala agertuko, ezta ere hitzaldi ala jakintza bat bezala, ezta ere nolabait beste zerbaitetan egonik, izaki batean, lurrean, zeruan edo beste edozertan, edertasuna bera baizik berez beti bera bezalako bakarra izab nik; gainerako eder guztiek ordea haren parte dute halako moldez, non nahiz eta gainerakoak sortu eta desagertu, hura ez baita ez handitzen ez murrizten eta ez du ezer jasaten ere. Hemengo gauzetatik abiatuta bat mutilak zuzen maitatzearen bidez gora joanez edertasun hura ikusten hasten denean, helburua ia ukitzen du.
2004
‎Guk geuk egin dezakegu hausnarketa honen inguruan eta pentsatzen hasi zer fidagarritasun eskaintzen diguten sentimenek mundu fisikoa ezagutzeko orduan, eta laster jabetuko gara bizitza arruntean badirela zenbait gertaera samur eramango gintuzketenak konfiantza galtzera ahalmen kaskar horietan. Bertsolariak kontatzen zuen, txantxetan noski, autobusa lehen aldiz hartu zuenean iruditu ei zitzaiola ez bera baizik eta errepide bazterreko zuhaitzak zirela higitzen zirenak. Eta ikusmen hutsari erreparatuz gero, halaxe da, geuri ere horrelaxe iruditzen zaigu, zuhaitzak ikusten ditugu higitzen eta ez gara gauza gure gorputzaren higidura igartzeko, benetako egia guztiz aurkakoa den arren:
2005
‎Itzulitako Humboldten lehenengo idatzia," Fragmente der Monographie uber die Basken"(), ez zuen berak baizik eta A. Leitzmann ek 1907an lehenengo aldiz argitaratu, hau izan zelarik ere hari izenburua jarri ziona. Idatzi labur hau, honela dio bederen editoreak, euskal gaiari buruzko eskuizkribu zabal baten barruan kokatu beharrekoa da, hain zuzen, ezagutzen ez ditugun arrazoiengatik desagertuta dagoen eskuizkribu batean.
2007
‎Azpimarratu behar da, baina, hizkuntz eskubideak —baita euskal kasuan ere— ez direla hizkuntzarenak berarenak baizik eta hizkuntza hau edo bestea hitz egiten duten pertsona eta komunitatearenak. " Hizkuntza ez da hor goian bi hegalez airean dabilen izpiritu mehea", honela Mitxelena," baizik eta hemen behean, gizatalde batean, oinak landaturik dituen zer bizi edo sendo bat:
2009
‎Beste alde batetik —segitzen du Foucaultek, Nietzsche interpretatuz—, ezagutzaren eta senen artean haustura, boterezko eta mendekotasunezko erlazioa baino ez dagoela egia bada, desagertzen dena ez da Jainkoa, subjektua bera baizik, bere batasunean eta bere subiranotasunean.
2011
‎Fenomenologo zenbaiten aburuz, ez da gizakia mintzo dena, hizkuntza bera baizik enajenazio alienazio izugarri bat.
‎Azaldu beharra, ikuspegi bat atera beharra, esandako horren ondorio dirudi; alabaina, pentsa daitekeen osotasuna norabide batean berari begira dagoen begiaren ikusgarri gisa agertzen bada, osotasun ordena horren kanpotik baino ez daiteke bildu eta adierazi. Jokabide horren bidez, errealitatearen hautemate osatuak lortzen eta erabiltzen ditugu, baina hautemate horiek ez daude errealitatean oinarrituak, hautemate berean baizik. Esateari loturiko ordena, modu horretan, ezin daiteke irits pentsatzen duen burua baino harago; izatearen eremu osoa da mugatzen ari garen osotasuna, errealitatea, eta errealitate hori ikusmen arrazoimenek hautematen dutenarekin berdintzen da.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia