Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 155

2000
Bere arbasoak bezala, gure oilarra kukurruku ikaragarri baten jabe zen: hainbesterainokoa ezen, kantua jotzen zuenean, inguruko soinu guztiak bere deiadarraren azpian geratzen baitziren.
2001
‎Hurrengo egunean ospatuko eben Udabarriko jaia eta trajea atondu behar eutsan  gizonari. Gizona bere arbasoengandik jasotako basurde larrua janztekoa zan. Basurde larru horrek baltzitu samartuta eukan alde bata; bestea, argixeagoa.
2003
‎Urte ezti batzuen ondotik, ordea, paradisua infernu bilakatu zitzaion eta drogen munduan erori zen. Asko kostata hasiko zen tunelaren bukaeran argi izpi bat ikusten, eta oraindik indar gehiago bildu behar izango zuen bere arbasoen herrira itzultzeko eta batik bat han zain zeukan bere amaren gaitzespenari aurre egin ahal izateko. Gero, maitasuna berriro ezagutu eta gauzak poliki samar joaten hasi zitzaizkionean, beste behin kolpatuko zuen bizitzak, hiesa gaixotasun gogorra ezarri zionean.
‎izena, izana. Izan ere, badirudi bere arbasoetako bat erromesa izan zela, eta Erromarainoko joan etorria egin zuela: hortik baserriaren izena.
2004
‎Dominikar Errepublikan jaiotako ikasle hau Bartzelonan bizi zen lasai, bere ametsik handiena aberastuko zuen lan on bat topatzea izanik. Ez bere arbaso pirataren bizitza, ez harena bezalako beste itsaslapurrena ez zituen sekula begi onez ikusi. Aldiz, bere lagun Ferranek asko maite ditu, bera ere nahikoa pirata delako Interneteko ozeano mugagabean.
‎Hala eta guztiz ere, 5.000 ale inguru aztertu ondoren, horietako askotan enbrioidun ezkurrak eta ernaltzeko gaitasuna duten polen aleak aurkitu ziren. Horregatik, “Quercus orocantabrica” genetika lerro berri bat da, bere arbasoetatik independentea.
‎Ikek bere arbaso alemanen ondoretasuna ziren arrano begi argiak josi zituen bulego zabaleko atean. Bulego hartan lan egiten zuenetik anitz pertsonaia bitxi sartu ziren ate hartatik:
‎Jantzia besterik ez da aldatu, emakumezkoek prakak erabili, erre, ikas dezakete, baina pertsonei buruan hozka eginez gero, bere arbasoengandik jaso dutena azaltzen dute.
2006
‎Gure euskalduntasunaren oinarriak, taloaren artoa, babarrunak, piperrak, patatak... ez da gurea. Zuk esaiozu orain baserritar bati gaztaina, bere arbaso guztiak mantendu dituena negu oro, ez dela hemengoa, ba ez da. Orduan zer da hemengoa?
‎lantegiak, industria, kultur erakundeak, hizkuntzarekin loturiko mundua... Gernikako Juntetxea ere ikusi nahi zuen, bere arbasoek foruen zina egin zutelako bertan, balio sinboliko handia zuelako.
‎Arimarentzat, beti hor zelako besteei laguntzen, izaeraren gainetik ikusten zuen, eta edozein sufrikario bazekien sendatzen?. (Bere begirada Jack en gainean pausatu zuen momentu batez)?... eta gorputzaren medikua; bai, bere arbaso emeetarik zuen dohaina erabiltzen jakin izan zuen, beti besteen onerako eta horrela ez genuen sekula beste nonbaiteko medikurik behar izan. Bai, beti zure eskasa sentituko dugu, baina erraiten zenuen bezala, gorputza eta arima bi gauza oso ezberdinak dira, nahi ala ez nahasiak badira ere.
‎Ondoren, beste nonbait zela iduri zuen eta bere buruari hazka egin zion. Momentu hartan ez zuen gehiago bere arbaso gaizto eta iluna iduri, baina gazte kezkatu bat. Nik ere ez nuen sobera ideiarik, baina zerbaiten erraiteko bota nuen:
‎Ur zaletasun horrek Migel Mailurengan pizten zuen eskandalua ez da hemen aipatzekoa. Menderen mendetan bere arbaso larru apaintzaileek Argaren ertzetan bildu nekearen heinekoa zirudien aitatxik urari zion gorrotoak.
2007
‎Hegan egiteko modu bat aukeratu behar izatekotan, eta ikusitakoak ikusita, ez genuke, ez, lan erraza izango! Zorionez edo zoritxarrez, horrelakorik aukeratzerik ez daukagu; animalia bakoitza bere arbasoen ondorengoa da, eta bizitzeko egokitu zaizkion ezaugarriekin bizi beharra dauka. Alde on eta txarrekin.
‎Karibuak izan ditu bere bizitzako ardatz. Bere arbasoek izan zituzten bezalaxe, milaka urtetan.
2008
‎Inguru hauetako basozainen enbor lodiaren adaxka bat nauzu. Lur hauetako seme zen Ohakak zioenez, jarraitu zuen, pentsamendua atzerantz galduz?, bere arbasoek kontatzen omen zizkioten basoko sekretuak. Baso baketsua omen zen hau garai batean, baketsua, indiarren izpirituak hemen biltzen ziren garaian.
‎«Que se abuelo compuso a la gente de la otra machinada». Kasu honetan, memoria historikoa gordetzeaz gain, bidegabekerien aurka altxatzeko eskubidea aldarrikatzen zuten matxinoek, mugimendua baretu nahian zebilen handikiari bere arbasoak ere matxinoak izan zirela aurpegiratuz.
‎Espezie honen garezurra tetrapodo primitibo batena bezalakoa da, baina haren proportzioak arrain batenaren antzekoak dira, eta haren baraila bien artean dago. “Ventastegak” aldaketak izan ditu buruaren formari dagokionez, bere arbasoen aldean, begi eta mutur handiagoekin eta uzkurtzen hasten den garezur batekin. Espezie horrek hutsune morfologiko ebolutiboa betetzen du, “Tiktaik” hegats lobulatuen arrainaren eta “Acanthostega” eta “Ichtyostega” tetrapodo primitiboen artean, talde zientifikoa zehaztu zuen.
‎Eta hura ustiatu ostean, atzean uzten du. Horrekin atzean lagatzen ditu bere arbasoen hilobiak ere, eta ez dio axola. Lurretik bere seme alabena izan lukeena lapurtzen du, eta ez dio axola.
2009
‎Tetrok, 18 urteko argiztatzaile batek, AEBetatik Argentinara joatea erabakitzen du, bere arbaso italiarren bila. Bidaia horrekin hasten da filma.
‎Hautu bat. Gandiagak beti bere arbasoen munduan, arbasoen fedean jarraitu du, eta hala ikusi du, edo ahalegindu da, ondo kostata, ikusten (ikustea ez baita, tradizio batean egon eta automatikoa) bizitzeko lana.
‎Lurra bera, Biblian, gehien gehienik Israelgo lurra da, hitzez hitz, aberria?, herrien artean Jainkoak Israeli esleitu seniparte, Abraham eta ondorengoei aginduriko ondare, arbasoen atsedenleku (han daude hobiratuak Isaak eta Jakob). Aldi berean arbasoei lotua eta Jainkoari lotua. Jainkoaren mezuak eta arbasoen oroitzapenak (historia) bere altzoan gordetzen dituen lurra.
‎Baina ez gaitezen engaina; jaraunspen hori ez da irabazia, ez da pilatzen eta egonkortzen den erdiespena; gehiago da pitzadura multzoa, jaraunspena bera ezegonkor bihurtzen duten artesiak, failak eta maila heterogeneoak, barnetik eta behetik oinordeko ahulari mehatxuka ari direnak: " gizaki batzuen espirituan ematen den injustizia eta ezegonkortasuna, beraien anabasa eta neurrigabekeria, bere arbasoen erruen —askotan emandako desegokitasun logiko, sakontasun falta, azkarregi ebatsitako ondorioen— azken emaitzak dira" 23 Jatorriaren bilaketak ez du oinarririk ematen; aitzitik, mugiezina zirudiena astintzen du, batua zirudiena zatikatzen du; bere baitan osatua zirudienaren heterogeneitatea agerian jartzen du. Zein uste sendok egingo lioke aurre?
2010
‎Familia biologikoaz dituzten oroitzapenak azaltzeko ez dute arazorik izan beren gaur egungo gurasoen aurrean horrek lagundu egiten du azpimarratzen dute. Peruren oroitzapenak lausotuta daude ez dut garbi gogoratzen horregaitik ahal duenean gustura joango da Peru-ra bere arbasoen berri jakitera. Joan nahi dut esaten du eta irrifarra ateratzen zaio ezinbestean.
‎Jendea urduri jartzen hasia zen. Ezkonduz gero, berak ere bere arbasoak bezala eginen balu. Zer kenduko zien?
‎Egia esan, ez dago arrazoi kultural edo antropologiko berezirik emakumeak hilekoa hilero hilero eta maiztasun jakin horrekin edukitzeko. Gaur egun, jaiotza tasak behera egin duenez eta edoskitzaroa asko laburtu denez, emakumeek antzinako bere arbasoek baino askoz ere hileko edo menstruazio kopuru handiagoa dute.
‎Amak, bere arbasoek bezala,
2011
‎Kairon sortua, 1920an, bere arbasoak libanoarrak zituen. Ikasketak eskola frantsesean egin zituen.
‎Parrokiako artxiboko paper horietatik ondoriozta liteke kriptaren kokaleku zehatza. Pedro II.a mariskalak 1509an eraman zituen bere arbasoen hezurrak Olibako monasteriotik San Pedro de la Ruara, eta don Pedro beraren gorpuzkinak ere leku horretara garraiatu zituzten Simancasetik. Nafarroako" bigarren parrokiarik garrantzitsuena" ei zen hura, zer gutxiago erreinuko leinu boteretsuenak deskantsatzeko...
‎Don Blasek dioenez, bere arbasoek kontatzen zuten txanak aurretik mendian bizi zirela. Basoetan.
‎Biktima bat. Gaur arte bere lurrean bizi zen norbait, naturarekin bat eginda, bere arbasoak bizi izan diren moduan, mendez mende. Eta orain estatuak, ez dakit nongo aurrerapen, ongizate edo progresoren izenean, bota egiten du bere etxetik, kendu egiten dio bere lurra, bost sos pagatuta, lurrarekiko harremana ere tratugaia balitz bezala, eta ez zerbait sakonagoa.
‎Urteak dira karrera amaierako proiektua lantzera Kaliforniara joan zela, bere herrikide asko bezala; baina, han laketu, asko ikasi eta urte batzuetan pozik bizi arren, ibilaldi luze baten etapa bat besterik ez zen bihurtu egonaldi hura. Munduan barrena eman ditu azken urteak, bere kamera besotik zintzilik, non edo han saltzen dituen argazkiak eginez, edo tokian tokiko komunikabideetan freelancer gisa lan eginez ere bai, hala nola hemen, abizenaren arabera bere arbasoena omen den lurralde honetan, non bere izenak halako irribarreak pizten dituen.
‎Aitaren anaia Rafael ere bere buruaz beste egiten saiatu zen. Zorotasunak sortzen duen herstura jaso zuen Salvadorrek bere arbasoengandik. Baina, garrantzi gehiago izan zuen haren patologiaren sorreran anaiaren heriotzak.
‎1931n alderdi nazian afiliatu zen, eta Hitlerrek boterea eskuratu zuenean, Gestapoko buru izendatu zuten. Bere arbasoen artean juduren bat edo beste ba omen zen, eta jatorri horrek zekarkion desohorea nonbait garbitu nahirik, juduen aurkako eraso basatiak eta sistematikoak egin zituen. 1941ean, Txekoslovakia Alemaniaren mende erori zen, eta Hitlerren aginduak betetzeko, Heydrich hango erregeorde moduko bat bilakatu zen.
‎Sarriren begietan, dena den, bere arbaso Pedro Hilarion Sarrionandia da pertsonaia nagusia, hasierako kontakizunari koherentzia eman eta aitzakia eskaintzen diona kolonialismoaren arazoetan murgiltzeko. Izan ere, paralelo asko ditu Pedro Hilarionek, batetik bera bezalako misiolari ilustratu eta herrizaleak, hala nola Jose Lertxundi euskalduna (Sarri" Jose Lerchundi" idazten enpeinatzen da, ez dakit oso ondo zergatik) edo Charles de Foucauld frantsesa, baina baita ere guretzat askoz ere ezagunagoa den Resurreccion Maria Azkue.
‎Tennessee Williamsen heriotzaren urtea da, Desio New Orleansko auzo baten izena da. Bere arbasoek gaizki egindakoak zuzendu dituenik ere bada, berandu, bai, baina bada zerbait –ez esperantzarik gal, inkisizioaren peko sorgin garaikide kiskaltzen hasi berriok, eutsi! –; maiatzaren 9a da eta Joan Paulo II.ak, doan lekura doala makurtu eta lurra musukatzen duen Aita Santuak, duela bi urte Mehmet Ali Agca sikario turkiarrak zerbitzu sekretu bulgariarren eta KGBren enkarguz ia i...
2012
‎Patxi Lopezek Euskal Autonomia Erkidegorako hauteskundeen deialdia egin zuen une berean aspaldiko eskuizkribu bat etorri zitzaidan gogora, gure historian agertu den lehen bando independentista. 1855 urtekoa da itxura guztien arabera, eta Xabier Irujok aurkitu zuen, bere arbaso Manuel Irujo Apeztegiaren karpeta batean. Urte hartan Espainiako Ogasunak indarrean jarri nahi zuen desamortizazio lege berri baten aurka idatzia dago, espainolez; zorrotza da bere estilo dotorean.
‎Eduardo Fano EHUko psikobiologoaren esanean, adibidez, gure espezieak eta bere arbaso zuzenak ehunka mila urte daramatzate egungoa ez den ingurumen batetara egokitzen. Egokitzapen guzti horrek eraginik izan ez balu bezala aztertzen ditugu gure jokabidearen inguruko auzi asko.
‎Hitzak falta ditut haren konbentzitzeko gaitasunaren norainokoa, haren abandonu suharra adierazi ahal izateko. Sineste hori, nolanahi ere, bere arbasoen etxeko harri grisei lotuta zegoen (lehenago ere iragarri dudan bezala). Sentikortasunaren baldintzak, harri haietan, osagaien kokatzeko moduan gauzatzen ziren Usherren ustez:
‎Gatzarekiko tolerantzia duen arbasoaren polena erabili da gari gogorraren barietate komertziala ongarritzeko. Horren ondorioz, hainbat belaunaldiren autopolinizazioa gertatzen da, bost bat aldiz, landarearen ezaugarriak bat etorri arte gari komertzialaren barietatearekin eta bere arbasoaren ezaugarrietako batekin, gazitasunarekiko tolerantziarekin. Gainera, arbasoaren, zurtoin luzeen edo errendimendu apalaren ezaugarri desiratuak aldaera horretara pasatzea saihesten da.
‎Txakurren amak eme mamifero guztiak bezala ematen zaizkie, kumeak babesten eta maitatzen dituzte. Bere arbasoaren, otsoaren, antzeko portaera dute, eta ama sena oso nabarmena dute otsoekiko. Hala ere, badira lehen mailako emeak, beren haurraz ulertzen ez direnak, baina ez da ohikoa.
‎Dieta orekatua egiten duten animalietan ere gertatzen da. Espezialista honen aburuz, landareak jateak lotura handiagoa du ohitura ebolutibo batekin, bere arbasotik (otsoa) jasoa. “Otsoak bezala, txakurrak ez du baztertzen bazkalostean bizpahiru egun igarotzea aurkitzen dituen belarrak baino elikagai gehiago irentsi gabe”, azaldu du.
‎Barregarria izango litzateke, joko zuzenaren ondorengoa den padelak zeharkako jokoa kanporatuko balu, bere arbasoen aldarrikapenerako.
‎B) Juan Jose Maria Yandiola Garay, Galdamesen (Bizkaian) jaio zen, 1774ko apirilaren 7an, eta Bilbon hil zen, 1834ko irailaren 3an. Enkarterrian eta Kantabrian zituen bere arbasoen sustraiak. Salamancako Unibertsitatean egin zituen Zuzenbide ikasketak, eta 1799an lortu zuen doktoretza.
‎Handik, La Habanako egonaldia Carlos Adalbertok kontent iragan bide zuen: segur, atsegin zituen egoitza luxuzkoetan egiten zizkioten abegiak eta notableek aurkezten zizkioten alaba graziosekin solastatzea, halaber, guztiak aiduru zituela, historian gaindi bere arbasoek Espainiaren alde burutu balentriak kontatzea.
‎Eta ez du beldurrik sentitzen bere zaintzapeko murruetan zaldien azazkalek egiten duten soinuaren oihartzuna aditzean. Ezta ere Arzozko jaunari entzun dionean bere arbasoen kontrako irain eta juramentuak botatzen: koldar arraza, zakur beaumondarrak, erregearen eta patriaren saltzaileak!
‎Tradizio bat da, sasi mugaren babesa aski ez denean euskaldunak itsasoa jartzen du bera eta etsaia edota miseriaren artean. Eta kontinente berrian zaharreko ekanduen propaganda egiten du, utzi eta gainditu nahi zituen gaitzak hedatzen ditu, lehoiaren buztan izatetik arratoiaren buru izatera pasatzen da, ezinbestean, azalaren koloreagatik eta bihotzaren ahuldadeagatik, bere arbasoek bertakoen odol eta izerdiaz pilatutakoaren oinordeko da, nahigabe ere.
2013
‎Nire alaba. Nire alaba bizkaitarra da, baina pentsatu nuen liburuari esker jakinen zuela bera nondik datorren eta zein den bere arbasoen historia, eta ez dut zalantzarik horretaz oso harro sentituko dela.
‎Jasson Baffa surflariak zuzendutako Bella Vita filmak Chris del Moro surflari, artista eta ingurumenaren defendatzailearen istorioa kontatzen du. Italiara bidaiatuko du hark, bere arbasoen lurraldera, eta mundu zaharreko ohiturek eta tradizio artisauek surfaren bizi estiloan izan duten eragina ikusiko du. Lucy Walker estatubatuarrak zuzenduriko The Crash Reel ek snowboardean oinarrituriko istorio dramatiko bat kontatzen du, kirolari baten garuneko lesioa ardatz hartuta.
‎Denborarekin, baina, haren seme Abdel Haqq Musallem ez zen aita baino gutiago izan, hark ere bere arbasoek Al Andalusen bizi izandakoak hartu baitzituen erreferentzia funtsezkotzat?
‎Sortzez aljeriarra, munduratu zen urtean, nazioarteko tropa errepublikazaleekin bat egin eta Espainiara jo omen zuen haren aitak, gogotsu eta airoso, Francoren altxamendua berehala mendean hartuko zutelakoan. Elizak Jaengo bere arbasoei ostutako lurra berreskuratzeko ahaleginetan ere ari omen zen, bidenabar. Eta nola gertatzen diren gauzak:
‎«Animaliak informazio asko trukatzen du isatsaren, mugimenduen eta hartzen dituen posizioen bidez», diote Kanadako Victoria Unibertsitateko Stephen Leaver eta Thomas Reimchen biologoek. Txakurrak bere gogo aldartea eta isatsaren bidez borroka egiteko edo borroka egiteko gogoa adierazten du «Otsoak otsoa bere arbasotik bereizi duen arren, bere gogo aldartea, jolasteko gogoa, lagunak egiteko gogoa eta beldurra edo beldurra sentitzen duen jakiteko informazioa ematen du oraindik ere.» Ikertzaile horiek 500 bat harleren erantzuna aztertu dute, eta beste batzuek, berriz, gorotzak eta beste zenbait posizio. Horretarako, txakur zakar bat sortu zuten.
‎Gizakien izenekin orobat gertatu da eta munduko hainbat naziotako biztanleei menperatzaileen izen deiturak ezarri dizkiete. Maiz oroitzen naiz Cassius Clay boxeolari matxinoarekin, hura ere ez zen nire ustez oso fin ibili eta bere arbasoen kulturaren izendapena edo aukeratzeko beste menpertatzaile batzuena hartu zuen: Mohammed Ali.Zazpi urte urte zituela, eskolako lehen egunean Nelson izena eman zioten Rolihlahla Dalibungo zenari eta hala dirau egun ere. Hegoafrikan halako izendatze sistema bikoitza dute beltzei dagokienean, izen bat etniakideen artean baliatzeko, eta beste bat europarra kontu ofizialetarako.Izenak izen Mandelaren ospe eta itzalak etniak, kontinenteak eta mendeak zeharkatu ditu.
‎Denborarekin, baina, haren seme Abdel Haqq Musallem ez zen aita baino gutiago izan, hark ere bere arbasoek Al Andalusen bizi izandakoak hartu baitzituen erreferentzia funtsezkotzat...
‎Neska hark indigena aurpegia zeukan, bere arbasoei gaztelera ezarriko zioten, naski. Orain gure udalerrian etorkin berria da.
‎Emazteak bere baitan gogoetak egin zituen bere arbasoen lurrak utzi behar zituelako.
‎Emazteak bere baitan gogoetak egin zituen bere arbasoen lurrak utzi behar zituelako.
2014
‎Hala M. Dozy, Espainia musulmanaren historialari gailena, arraza linguistikoz holandesa da, frantsesa oso ongi menderatzen ere ez duena. Baina urrutiko bere arbasoengatik jatorri higanot frantsesekoa omen da; beraz, Renanentzat, hainbat belaunaldiren ostean ere, hizkuntza eta erlijioa eta naziotasuna aldatu eta gero ere,. Français d, esprit et de race, da beti822 M. Salvador frantsesa da hizkuntzaz eta kulturaz; baina arraza judukoa da, eta ikertzaile gisa ere arraza juduaren dohainak eta akatsak dauzka823 Bere matematika eta fisikako irakaslea seminarioan, frantses hutsa hizkuntzaz,, n? était, je crois, qu? à demi de race française? 824. L, islamisme et la science?
‎Mon incapacité d? être méchant, ou seulement de le paraître, vient d, eux?. Bere arbasoez (amaren hitzak): –aucun de tes ascendants n, a gagné d, argent?
‎Horrela ulertzen du Renanek bere rola. Bere arbasoak, c? étaient des gens pauvres, de bonne race, obstinés, bien portants, peu blasés, nullement usés par la littérature(?). Je pense pour eux?.
‎Antonio Iturrioz Eibarko alkate errepublikanoak La Voz en idatzitako «Mi Vascongadismo» artikulua horren adibide garbia da. Bertan, Iturriozek errepublikano izatea eta euskalduna izatea kontrajarriak ez zirela defendatu beharrean aurkitu zen, eta eman zituen arrazoien artean azaldu zuen bere arbasoak euskaldunak zirela, bere emazte eta seme alaben moduan, eta txikitatik amak euskaraz irakatsi, besterik ez zekielako, eta berak euskaraz egin zuela.
‎H. Pertsona baten odola eta bere arbasoena beste gutxiengo erlijiosoenekin (judu, mairu, agot) nahasi gabea denean.
‎Jose Mujika jatorriz Bizkaitarra da. Duela bi urte jin zen bere arbasoen baserria ezagutzeko. Gizon austeroa da, bere irabazien parte handi bat emaiten du pobreeri eta Uruguairen zainketa ona egin du.
‎I978an, bere hautuz, euskalherriratu zen, euskara ikasirik, eta orduan Aiherran erretor zen Emile LARREk zuen hartu berekin eta lagundu bere arbasoen erroeri lotzen (ikus" AIHERRA Nafarroaren leihoa" liburuan berak idatzi bururatzeko solasa, erdaraz, E. LARREk galdaturik).
2015
‎Hala ere, borondatez kontrako errebelazio horiek ez dute lotsarazten, aitzitik, bere xarmaren parte bihurtzen du, espontaneoa da, librea, ez da isiltzen. Bere arbasoei buruz galdetu nahiko nioke, baina bera aurreratzen zait:
‎Joe ni baino lehenago hilko zela esatera ausartu zitzaigun, ahurrean irakur ziezaiokeenez, bizi marra labur laburra zuelako. Ni, erneguz baino areago entzuten nengoena sinetsi nahi ezik, gaizki esaka hasi nintzaion, eta bere iragarpen ahalmena zalantzan jartzeagatik, alarguntza ezkon bizitza baino okerrago igaroko nuela promes egin zidan, bere arbasoen izenean zin eginez eta esan berri zituen hitzok ahurrean ttu eginda zigilatuz.
‎Andereño Garazik behin azaldu zien Jhonen azala ilunagoa izateak gauza bakarra esan nahi zuela: bere arbasoak toki beroago batekoak izan zirela; gainerakoan eurak bezalakoa omen zen, eta Iratik sinetsi egin zion, gelako umeek andereñoak esandako guztia sinesten zutelako, Imanolek, goizero Simca zaratatsu batean etortzen zen maisu berriak azaldu zien arte dena, baita gauza argienak ere, dudan jartzea zela hezkuntzaren oinarria.
‎Langile klasearen oroigarriak txikizkako salmentan: pikotxak, meatzerako kaskoak, bere arbasoen bizimodu loriatsua gogoratzeko jendeak erosten dituen zaharkin apaingarriak, baita langile literatura ere,. Germinal, etik edozein liburukotetaraino, bere egileak, intelektualik mizkinena izanda ere, lantegiren batean behatz muturra inoiz sartua bazuen.
‎Sekretu batzuk badaude, baina ez ditugu kontatuko, herritarrek beren iritzia eraikitzea nahi baitugu”, azaldu du Eduardo Arreseigor irakasleak.Irekiera ekitaldi jendetsua“Segaz moztutako belarra sardeaz biltzen hasi da baserritarra. Sustraiak bere erroetatik erauzi ditu, bere arbasoen izana, gure iraganeko ondarea gurera ekarriz. Hontzaren jakintza, aizkolariaren ausardia, langilearen kemena, trenaren triki traka, arraunlariaren indarra, sorginen aztikeria…” Hitz horiekin eman zioten hasiera muralaren irekiera ekitaldiari.
‎Nazioarteko mintegia Bilbon antolatzeagatik eskerrak emanez hasi zuen aurkezpena mexikarren espainiera argian. Pozarren zegoen lehenbizikoz bere arbasoen sorlekua ezagutuko zuelako; eta horren garrantzitsua zitzaiola frogatzearren, Harvardeko bere ikerketa taldekoek burutu berri zuten urte luzetako ikerketaren ondorioak plazaratuko zituen, beste inon baino lehen, hemen, gurean. “Anai arrebok, arbasook, gizateriaren ongizateari, bizi itxaropenari zein bizi kalitateari, Bilbori eta Espainiari, alimaleko onurak ekarriko dizkien albiste mundiala izango da, Historiak gogoan hartuko duenetakoa.
‎Euskaldunak hazkuntza eta esnegintzan izan ziren pionerrak. Buenos Aires era doanari, gomendatzen diogu Puerto Maderoko ur bazterrez bazter ibilaldi zoragarri baten paradaz balia dadin Museo eder horren bisitatzeko eta, oroigarritzat, bere arbasoen etorrerako agiria eskuratzeko sartzean den bulegoan.
‎Santiago de Txileko Euskal Etxean, Francisco Montory jaunaren ezagutza egin dugu eta luzaz aipatu ditugu bere arbasoak. Txilera etorri zirenak hemeretzigarren mende ondarrean Urruña sorterria utzirik.
‎Gure kusiak, bere arbasoen berri jakina zuen eta guk aldiz ez. Horra zertako interes haundia ginuen bere entzuteko.
2016
‎Estatuek eta inperioek beren gainbeheraldiak dituztenean, eta batzuek zein besteek zer den atsekabea eta pobrezia nozitzen dutenean, ez naiz geldituko aditzera ematen zeintzuk izan ziren d. E**** ren Bretainiako leinua hondamendira arian arian eraman zuten arrazoiak. Marquis d. E**** irmoki borrokatu zen bere egoeraren aurka, bere arbasoak izan zirenaren zertzeladatxo batzuk gerora ere gorde nahi zituelako, eta munduari erakutsi behar zizkiolako; baina arbasoek egin arinkeriek babesik gabe utzi zuten markesa. Nahikoa geratzen zitzaion iluntasunaren eskakizun ttipientzat.
‎Dudarik gabe, beren pasabaimen propioak idatzi zituzten horietako askok, eta askatasunera bidean abiatu. Alex Haleyk, Roots [Sustraiak] izeneko liburuan, bere arbasoen bizitza kontatu zuen, fikzio eginda, eta, liburu horretan, Kunta Kinteren emazteak, Bellek, ahalegin handiak egiten ditu, eta bere kasa irakurtzen ikasten. Ezkutuan irakurtzen zuen nagusiaren egunkaria, eta, horrela, gertaera politikoen berri izaten zuen; ondoren, bere ahizpa eta neba esklaboei helarazten zien informazioa.
‎Hala, gogoz kontra bada ere, Arroitajauregia izandakoa Arroita bihurtu zen Estatu Batuetara sartzean, hala nola galdu baitzuen Begoñak bere marratxoa eta Begona soil bilakatu. Alabaina, Alsina alabari behin eta berriz errepikatuko zion, izatez Arroitajauregia zela bera, euskalduna, eta ez ahazteko inoiz, ez bere aberria ez bere deitura, izana eta izena, Arroitajauregiatarrak izan baitziren bere arbasoak, Arroitajauregia bere aita...
‎bere baitan gorderik baina aski atzendurik zeukan euskara agerira atera behar zuen berriz, oroitu, hobetu, herdoila kendu eta izarniatsu agertu. Zekitenek eta ezagutzen zutenek erdaraz egingo zioten Bergara hartatik urrundu eta baserri batera jo zuen, hango giro basati baina garbian, erdal kutsurik gabeko nekazarien ondoan, bere arbasoen hizkuntza zaharra biziberritzeko.
‎–Behin Baqueirara eskiatzera lagunekin joan nintzenean, hantxe egin genuen geldialditxo bat, eta izena buruan grabatuta gelditu zitzaidan?. Josebak erantzun zion eskiatzea gustatzen bazitzaion, Aran ibarrera joan zitekeela bertako autobusak gidatzera, eta bide batez bere arbasoen gaskoia ikastera, han oso bizirik zegoelako. –Txantxetan esaten duzu agian, baina ez litzateke izango horrelakoak egiten ditudan lehenengo aldia, eta ez da hain ideia txarra ere?, esan zuen Iratik.
‎1961ean denak Euskal Herrira hiru hilabete pasatzera etorri zirelarik norbaitek hartu argazkian ikusten da familia osoa, protagonista guziekin. Hori da Joanek bere arbasoen herrira egin duen bidaia bakarra.
‎Munduaz jabetu eta bere oinordekoen artean banatu. Hori, noski, bere arbasoren batek lanak eginda eman ez badizkio. Mundua konkistaturik duen errege indoeuroparrak bere inperioak ongi funtziona dezan erabaki jakintsuak hartuko ditu.
‎Agoten eskakizunen alde agertu zen Aita Saindua eta apezei manatu zien elizetako bereizkuntza gelditzeko. Ohartzen gara 1469ko aktan notarioak ez zuela agian dretxorik Ameztoiko Bernat" cristian" deitzeko, ia baitziren 100 urte baino gehiago bere arbasoak Erromako sinesle zirela, fidatzen baldin bagara 1513ko agoten eta Aita Sainduaren erranei, baita historiako gertakariei, xehekiago aipatzen ditugunak ondoko kapituluan.
‎Familia bilkura egina dute Buenos Aires probintziako Saladilloko Itxaropen Euskal Etxearen egoitzan Leiciaga, Arrospide, Elordi eta Aguirre familiakoek. ...rtako fundatzaile izan zen eta geroztik Misiones probintzian bizi delarik Corpus Christiko Eusko Etxeko lehendakari eta ‘alma mater’ den Olga Leiciaga emazte airos eta ekilea antolazaile, bildutakoek ezuste bat baino gehiago ukan zuten, Noel Elorgaren laguntzari esker Olgak familiaren xiberotar erroak ikertu baititu (Leiciaga, Hilero, Rospide eta Bertereche deiturak), atxemanik, hasteko, bere arbasoen deitura Euskal Herrian Leiciaguezahar zela, Argentinan Leiciaga laburtua (eta Hilero ere Ilhero zela, Rospide Arrospide den gisan). Sorpresaz beterik, xiberotar sorburua Ainharben, Urdiñarben eta Urdatx Santa Grazin duen familiak, Noel Elorgaren ikerketeri segituz, beren familiaren adar berri oso bat atxeman dute, bakarrik argentinaratu zela pentsatzen zuten birraitatxi, egiazki anaia eta arrebekin joan baitzen, eta orai hori jakin eta jendaki andana ederra topatu eta ezagutzeko parada ukan dute eta ukanen baitute.
‎Ez daki hemen nongoa zen bere familia. Nonbait bere arbasoek 1850 inguruan emigratu zuten Argentinara eta etxean beti entzun zuen Hendaiatik abiatu zirela. Zinez nahiko luke zerbait jakin.
2017
‎Azal beltzekoa ematen zuela esaten zioten batzuek, agerian baitzegoen Lunak ez zuela azal zuri argirik. Bere arbasoak ez zirela euskaldunak, alegia. Bera bai, ordea, bera Donostian jaioa zen, bere ama Nikaraguatik iritsi eta hilabete batzuetara.
‎Baina hizketan aritu zitzaion gelditu gabe. Nikaraguan izana zela bazekiela esan zion, berak ez bezala, bere arbasoen herria ezagutzen zuela. Bertara Nikaraguako iraultzari laguntzera joan zela eta, azkenean, amona Gracielak eta amak lagundu ziotela.
‎Baina ordura arte jasotako oparirik ederrena utzi zion. Bere arbaso eta aurrekoen bizitza kontatzen zuen istorio ederra, inoiz inork Lunari kontatu ez ziona. Amonak agur esateko ideia paregabea zela pentsatu zuen orduan, beti nahi izan baitzuen bere ilobak Nikaraguari buruz eta bere familiari buruz egia jakitea.
‎Begiratzen badugu euskalduna zer den, euskarazko hainbat hitzen eta esaeraren jatorria zelta, latina, germaniarra, arabiarra da, gaztelaniazkoa eta franko edo kaskoina ahaztu gabe. (Gutako edozeinek herri horiek denak eta besteren batzuk zenbatu behar ditu bere arbasoen zerrendan, hamasei, euskal abizen, garbi baditu ere).
‎Jatordu arteko tarte luzeetan, liburutegian joaten zen nire denbora gehiena, Micaela eta beraren arbasoei egokitu zitzaizkien liburuetan murgildurik. Eta norbait dezepzionatua uzteko arriskutan ere, esan beharra dago ez nuela batere aurkitu Micaelaren sorginkeriaz ezer suposarazi zidanik.
‎Ez du lurra ahizpatzat edo arrebatzat hartzen, etsaitzat baizik. Xahutu duelarik, gutxietsi egiten du eta bere bidea jarraitzen du, bere arbasoen ehorztokia eta seme alaben eskubideak gibelean utzita. Azienda edo apaingarriak balira bezala tratatzen ditu Amalurra eta anaia edo neba Zerua.
‎Eta ni beldur naiz hola hola gerta dakion Eskual herriari: Bere mintzaya atchikiren dueno, behatuko da bethi bere arbasoen irakaspeneri eta hetan tieso egonen; bainan joanago eta sartzenago dohala mintzaya arrotzetan, ai geroztik akhabo izanen da laster Eskual herriaz!".
‎hau baita bere lurrak zainetan eta odolean mendetik mendera betidanik sartu izan dakotena. Bere arbasoen hizkuntzari ohartzen ez dena, ez ditake neholere behar den bezala ohartfrantsesari."
‎Serge Harismendy mintzatu da antolatzaileen izenean hizlaria kartsuki eskertuz eta goretsiz. Biziki hunkia zen, etzuen hori aise gordetzen ahal, bere arbaso batzu ere ibiliak eta Ternuako aldean, batto segurik ez aldi bat bainan orotarat 36 urtez!
2018
‎Hunek kontatu zuen bere birrosaba, Aldude Xiloineko Benoit Gariador, Abu Gosheko beneditanoen buruaren bizia, Xiloineko batzuentzat balizko apezpiku Jerusalemen... Hitza pasatu zion Mikel Erramousperi; hunek bere arbaso
‎Danak beste hiru bidaia egingo ditu iraganera, eta haietako batean senarra izango du lagun. Prozesu horretan, lakuko mutikoa, Rufus, bere arbasoa dela jakingo du. Izan ere, Rufusen eta Alice izeneko neskato beltzaren semea da bere birramonaren amaren aita.
‎Harrituta geratu zen bere amaren bigarren abizena ikustean matxinoen izenen artean. Harro sentitu zen bere arbasoren bat izan zitekeelakoan.
‎Harrituta geratu zen bere amaren bigarren abizena ikustean matxinoen izenen artean. Harro sentitu zen bere arbasoren bat izan zitekeelakoan.
‎Oktavioren harrotasuna kulunkatzeko Horaziok sortzen zituen kantore lausengatzaileak hondakinetako oihartzunak baizik ez dira orain, Sartaldeko populuek entelegatzen ez duten marmar hutsala. Anartean, prentsaren besoek Pirinioetako seme baten orrialdeak biderkatzen dituzte, mintzaira berrian bere arbasoen garaipenak eta eguzki errepublikaren santutasuna ospatzen dituztenak.
‎Valdespina, Zabala, Eraso, Iturralde eta Zumalakarregiz. Valdespina, erran zidan, Bizkaiko familia ospedun eta zaharrenetarik baten semea da. Ermuan sortu zen, bere arbasoen jauregi txit ederrean, kristinoek errearazi duten horretan. Gazte denboratik beretik, armak eraman zituen herria defendatzeko.
2019
‎Zakur basatiak beti izan ohi dute tranpetan erortzeko beldur ikaragarria. Seinalea noski, pixkana pixkana, berriro ere bere aurreko arbasoen egoera ez zibilizatura itzultzen ari zela. Berak zakur zibilizatua izanik, ez baitzuen tranpa eta horrelakorik ezagutu.
‎Eta bereganatu zituen, beti bereak izan balitu bezala. Eta gau argi eta baketsutan, izarrei begira jarri eta otsoak bezala uluka hasten bazen, bere arbaso guztiak gogoratzen zituen. Ez zen bera uluka ari zena, bere aitona amonak baizik, gizaldiz gizaldi honela ari zirenak.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
bere 136 (0,90)
Bere 16 (0,11)
beraren 1 (0,01)
bere aurreko 1 (0,01)
berean 1 (0,01)
Argitaratzailea
ELKAR 39 (0,26)
Booktegi 16 (0,11)
Herria - Euskal astekaria 14 (0,09)
Pamiela 13 (0,09)
Consumer 11 (0,07)
Berria 10 (0,07)
Argia 10 (0,07)
Alberdania 8 (0,05)
Susa 6 (0,04)
Maiatz liburuak 4 (0,03)
Bilbao Bizkaia Kutxa Fundazioa - Euskaltzaindia 3 (0,02)
UEU 3 (0,02)
EITB - Sarea 2 (0,01)
Jakin 2 (0,01)
Elhuyar Zientzia eta Teknologia 2 (0,01)
ETB dokumentalak 2 (0,01)
Ikas 2 (0,01)
Aldiri 1 (0,01)
Uztaro 1 (0,01)
Ikaselkar 1 (0,01)
aiurri.eus 1 (0,01)
alea.eus 1 (0,01)
Guaixe 1 (0,01)
plaentxia.eus 1 (0,01)
Jakin liburuak 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
bera arbaso bat 6 (0,04)
bera arbaso bezala 4 (0,03)
bera arbaso etxe 4 (0,03)
bera arbaso lur 4 (0,03)
bera arbaso guzti 3 (0,02)
bera arbaso herri 3 (0,02)
bera arbaso jaso 3 (0,02)
bera arbaso al 2 (0,01)
bera arbaso berri 2 (0,01)
bera arbaso Espainia 2 (0,01)
bera arbaso ez 2 (0,01)
bera arbaso hizkuntza 2 (0,01)
bera arbaso kontatu 2 (0,01)
bera arbaso zuzen 2 (0,01)
bera arbaso akordeoi 1 (0,01)
bera arbaso aldarrikapen 1 (0,01)
bera arbaso aleman 1 (0,01)
bera arbaso aztar 1 (0,01)
bera arbaso baino 1 (0,01)
bera arbaso baserri 1 (0,01)
bera arbaso batzuk 1 (0,01)
bera arbaso baztertu 1 (0,01)
bera arbaso bereizi 1 (0,01)
bera arbaso bertako 1 (0,01)
bera arbaso beste 1 (0,01)
bera arbaso bilatu 1 (0,01)
bera arbaso bizi 1 (0,01)
bera arbaso bizigabe 1 (0,01)
bera arbaso bizimodu 1 (0,01)
bera arbaso bizitza 1 (0,01)
bera arbaso deitura 1 (0,01)
bera arbaso egoera 1 (0,01)
bera arbaso egokitu 1 (0,01)
bera arbaso ehorztoki 1 (0,01)
bera arbaso eme 1 (0,01)
bera arbaso ere 1 (0,01)
bera arbaso Erroma 1 (0,01)
bera arbaso erru 1 (0,01)
bera arbaso etorrera 1 (0,01)
bera arbaso euskaldun 1 (0,01)
bera arbaso ezaugarri 1 (0,01)
bera arbaso ezer 1 (0,01)
bera arbaso foru 1 (0,01)
bera arbaso gaizki 1 (0,01)
bera arbaso gaizto 1 (0,01)
bera arbaso galdetu 1 (0,01)
bera arbaso galiar 1 (0,01)
bera arbaso garaipen 1 (0,01)
bera arbaso gaskoi 1 (0,01)
bera arbaso gaztelera 1 (0,01)
bera arbaso gaztelu 1 (0,01)
bera arbaso helenistiko 1 (0,01)
bera arbaso herrialde 1 (0,01)
bera arbaso hezur 1 (0,01)
bera arbaso hilobi 1 (0,01)
bera arbaso historia 1 (0,01)
bera arbaso hiztegi 1 (0,01)
bera arbaso horrenbesterainoko 1 (0,01)
bera arbaso ikusarazi 1 (0,01)
bera arbaso ikusezintasun 1 (0,01)
bera arbaso independente 1 (0,01)
bera arbaso inor 1 (0,01)
bera arbaso irain 1 (0,01)
bera arbaso istorio 1 (0,01)
bera arbaso italiar 1 (0,01)
bera arbaso izen 1 (0,01)
bera arbaso jarauntsi 1 (0,01)
bera arbaso jatorri 1 (0,01)
bera arbaso jauregi 1 (0,01)
bera arbaso jauretxe 1 (0,01)
bera arbaso judu 1 (0,01)
bera arbaso kultura 1 (0,01)
bera arbaso larru 1 (0,01)
bera arbaso lautada 1 (0,01)
bera arbaso libanoar 1 (0,01)
bera arbaso lotu 1 (0,01)
bera arbaso lurralde 1 (0,01)
bera arbaso Manuel 1 (0,01)
bera arbaso mintzatu 1 (0,01)
bera arbaso muble 1 (0,01)
bera arbaso mundu 1 (0,01)
bera arbaso nagusi 1 (0,01)
bera arbaso nondik 1 (0,01)
bera arbaso omen 1 (0,01)
bera arbaso ondorengo 1 (0,01)
bera arbaso ostu 1 (0,01)
bera arbaso Pedro 1 (0,01)
bera arbaso pirata 1 (0,01)
bera arbaso pista 1 (0,01)
bera arbaso sorleku 1 (0,01)
bera arbaso Ternua 1 (0,01)
bera arbaso XIX. 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia