2001
|
|
Baina lehen kausarik gabe kausen katea ez dago hasterik. ‘Primum movens’ baten beharra Aristoteles
|
berak
aipatzen zuen. Beraz, beste kausa baten eraginez sortzen ez den lehen kausa bat onartu behar da.
|
|
1787ko hitzaurreak egoera berri bat islatzen du. Hasierako zailtasunak gainditu ondoren, zentsura barne, Kanten filosofia berriaren harrera gero eta zabalagoa da, eta argitalpen berrian Kantek zenbait atal berridatzi zituen, edukia oro har berdina bada ere (‘idealismoaren errefusapen’ labur bat soilik gehitu zuen, Kantek
|
berak
aipatzen duen legez; horretaz gain, barne garapen sotilago bat ere nabarmentzen da), aurkezpenari dagokionez asko baitzegoen egiteko (nahiz eta berak aitortu ezinezkoa dela kritika inoiz herrikoia bihurtzea; beharrik ere ez!). Hitzaurre berriak konfiantza berri bat islatzen du, ausartagoa da eta oso sonatuak bihurtu diren ideiak aurkezten ditu.
|
|
Espazioa ezin da adigaia izan, zeren objektuen arteko ezberdintasunak ezin dira adimenak jaso ditzakeen ezaugarrien bidez argitu. Ezintasun hori argitzeko triangelu esferikoen adibide matematikoa ematen du; hala ere, ideia hau errazago ulertuko da
|
berak
aipatzen dituen beste adibide sinpleago batzuen bidez: gizakion bi eskuen edo bi belarrien arteko ezberdintasuna.
|
2003
|
|
Niri bada zerbait mingarriagoak kosk egin dit eta kosk egin daitekeen mingarrienean, bihotz, arima ala deitu behar zaion moduan, filosofiazko hitzaldiek zauritu eta kosk eginda, sugegorria baino basatiago direnak arima gazte izaeraz gaitua harrapatzen dutenean eta edozer egin eta esanarazten diotenak. Eta Fedro, Agaton, Eriximako, Pausanias, Aristodemo eta Arisb tofanes bezalakoak ikusirik (Sokrates
|
bera
aipatu beharrik ba al dago?) eta gainerako hainbeste, denok baitaukazue komunean filosofoaren eromen eta eldarnio bakikoa. Horrexegatik denok entzungo didazue, bai orduan egindakoak eta bai orain esandakoak barkatuko baitizkidazue.
|
2004
|
|
Izan ere, adigai fisikoak oroimenean oinarritzen baditugu nekez esan ahal izango genuke ideia argi eta bereiziez dihardugula; izan ere, oroitzapen ariketa ezabatua izango da beti, bere berezko ahultasunak eta ezabadurak ezinezkoa egiten dutelako hura argitasunaren eta bereizitasunaren baldintzen markoan sartzea.
|
Berak
aipatzen duen oroitzapen ariketa horrek aurrez ez luke izan behar inolako harremanik sentimenekin; ariketa razional hutsa, transzendentala, izan luke, subjektuaren eta objektuaren etena gainditzen duena. Baina zaila da bururatzea era horretako oroitzapen ariketa bat.
|
2005
|
|
3 W. v. Humboldten testuen erlazio zehatza: hemen, berriz, guk idazlan honetan espresuki kontuan hartu ditugun Humboldten testu zehatzen bilduma eskaintzen da, hauek
|
bere aldetik
aipatutako Edizio Orokorretara edo dagokien iturrietara erreferitzen direlarik. Testu hauetako bakoitzaren izenburuan, bestela, esanguratsua den hitz bat —edo gehiago— azpimarratu dugu (oharretan egin bezala) eta honen arabera ere ordenatu ditugu guztiak.
|
2008
|
|
Horren antzera, musikaria etxea eraikitzen ari dela esaten dugu, etxegileari musikaria izatea akzidentalki suertatzen zaiolako, edo musikariari etxegilea izatea[...]. Eta era
|
berean
aipaturiko adibideei buruz ere, gizakia musikaria dela eta musikaria gizakia dela esatean, edo zuria musikaria dela edo musikaria zuria dela esatean, azken adibide horretan biak subjektu berari akzidentalki suertatzen zaizkiolako esaten baitugu; eta musikaria gizakia dela, musikariari gizakia izatea akzidentalki suertatzen zaiolako. Horrela, bada, akzidentalki diren gauzak horregatik esaten dira akzidentalak:
|
2010
|
|
Bereizketa berbera egiten dute, jabariaren kategoriaren barruan jurisdikzio boterea eta jabetza boterea desberdintzen dituzten autoreek. Gai hori luze azaldu zuen Molinak, baita Covarrubiasek ere; Senekak gauza
|
bera
aipatzen du, honako hitzekin: Erregeei dagokie gauza guztien gaineko boterea, norbanakoei jabetza.
|
2013
|
|
arimarik ez dago, puntu (filosofian)..." (221). Ez dut uste
|
berak
aipatzen dituen filosofoek (Ayer, Fodor, Putnam, Searle... filosofoek) arimarik ez dagoela defendatzen dutenik. Esaterako, arimaren gaineko ikuspuntu funtzionalistak, hau da, Putnamek bultzatutako ikuspegiak, ez dakar arimaren ukazioa.
|
2016
|
|
esplikaziorik gabeko erokeria arraro bat. Eboluzio naturalaren joairan eta begikera razional eta zientifikoan perbertsio eta ergelkeria hutsa den horri Dawkinsek, hala ere, guztiz onirizten dio, Naturak dionari ez du esaten zergatik, eta ez du argitzen arrazoi zientifiko ala filosofiko humanistaren bategatik egiten duen salto mortale hori zientziaren eremutik balioen juzguarenera, artikuluan
|
berak
aipatzen duen San Pauloren maneran egin ere, eta, esate baterako, Nietzscheren Genealogia ren arras kontrara: " Well, if that’s a perversion, it’s the kind of perversion we need[?] to encourage and spread";" yes, it is the kind of dumb that should be[?] encouraged". 283 (Zein ‘arrazoirengatik’?) Razionalki onarkaitza, zergatikoa ez dakigun arren, onarturik:
|