2001
|
|
Gogoa gogoaren kontra ari. Maitagogoa, bere gogoko dena egin/ maite ordez,
|
bere
adimenezko ideia bat burutzen ari izaten da; maitagarria maite ordez, bestelako idoloren bat jasotzen dihardu, edo idolo bihurtzen, burutzen, maitatzen —sasimaitatzen— Idolo hori ez da beti norbera; batzuetan beste pertsona bat da, edo talde bat, edo giza eremu bat, edo ideia handiren bat. Baina beti ere idolo bat.
|
|
Maitagogo naizenez, nire akto oro maitatzea da, potentziak erabiliz ala ez. Ez dut definitzen gizakia bere ahalmen edo potentzien bitartez, adibidez
|
bere
adimenaz, Aristotelesek, Tomas Akinotar Santuak eta razionalistek ohi duten eran; bere funtsezko izanaren bitartez baino. Nik gizakia maitari izateaz definitzen dut.
|
2004
|
|
Kanpoko munduranzko bide hau hartzean aztertuko du ea
|
bere
adimenean agertzen den gai materialei buruzko ideiaren bat sentimenetatik eratorri ezin dena, euren aurrekoa dena, eta argia eta bereizia dena.
|
|
Hizpide dugun auzirako aski bekigu gogoratzearekin gizakia izaki sinbolikoa dela, Ernst Cassirer-ek maisuki ohartarazi zuena.19 Nondik datorkio, baina, bere izate sinboliko hori?
|
Bere
adimenetik, batetik, eta sortzez eta izatez gizakide izatetik, bestetik, hain zuzen ere.
|
2005
|
|
Horien artean, gizakumeak berezko dituenen artean, erkidegorako gogoa dago, alegia, gizarterakoa. Ez, ordea, gizartearena, ez bada gizarte baketsu eta arautuarena,
|
beraren
adimenaren araberakoa, espezie bereko direnekin batera antolatua. Horri esaten zioten estoikoek etxeko egoera.
|
|
Horien artean, gizakumeak berezko dituenen artean, erkidegorako gogoa dago, alegia, gizarterakoa. Ez, ordea, gizartearena, ez bada gizarte baketsu eta arautuarena,
|
beraren
adimenaren araberakoa, espezie bereko direnekin batera antolatua. Horri esaten zioten estoikoek ohiko egoera.
|
2007
|
|
• Testu orfiko berantiar batzuetan ere nabarmentzen da jainko monoteista bat atzemanarazten duen tradizio zaharragoaren razionalizazio ahalegina: Zeus hilezkor bat du orfismoak gogoan, jainko bakarra,
|
bere baitako
adimenaren bidez dena entzuten eta hausnartzen duena, dena ordenatzen duena417.
|
2008
|
|
Horren ondorioz, erlijioaren patuak bere bigarren Kritikar ekin bat egin zuen. Baina bere hirugarren Kritika n (1790) lotu nahi izan zituen
|
berak
adimena (naturari lotuta) eta arrazoimena (erlijioari lotuta). Lehenengo Kritika k adimenaren oinarri tinkoaren mugak seinalatu zituen.
|
2010
|
|
Hori horrela da, batetik, esandako guztiaren ondorioz, eta, bestetik, borondatearen aurreko edozerk ezin duelako betebeharrik ezarri, eta, ondorenez, ez duelako lege indarrik. Beste alde batetik, borondatearen ostekoa, subiranoaren adimenean sortu eta baieztatuta dagoen legearen zeinua da, adimen esamoldea
|
bera
adimenaren zeinu hutsa den bezala. Argudio horri erantzuteko, Medinako Bartolomek esan zuen, subiranoak ez duela behar derrigortzeko borondaterik, legea eman eta betearazteko.
|