Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 36

2008
‎Herritarren eta agintarien babesa behar ditu hizkuntza batek irauteko, baita diru baliabideak ere, baina garrantzitsuena, agian, sentiberatasun edo kontzientzia publikoa sortzea da, Crystalen esanetan; galtzeko zorian dauden hizkuntzekiko sentiberatasuna. «Ez dut ezagutzen munduaren etorkizunagatik kezkatzen ez den inor.
‎Euskaldunek «hizkuntza burujabetza» edukitzea berebizikoa da euskarak iraun dezan, EHEren ustez: «Euskaldunok erabaki behar ditugu hizkuntza politikak».
‎Eskaintza zabaltzen ari zela eta, euskara teknikariak eta udalak erabaki zuten musika euskaraz erakusteko mintegiak antolatzea, eskolako irakasleak laguntzeko. «Gehiengoa orain dela gutxi hasi gara euskararekin, eta laguntza behar genuen hizkuntza teknikoarekin», azaldu du Fermin Goñi musika eskolako zuzendari eta txistu irakasleak. Zailtasunak, izan ere, ez dira gutxi.
2009
‎Horrela bihurtzen dira aberats portua duten herriak. Geografia horretaz baliatuz, eta babes handiena behar duten hizkuntza gutxituak eta haien idazleak aterpetzeko, 35 metro koadroko etxea atondu dute moilari begira Pasai Donibanen (Gipuzkoa): Hugoenea Idazlearen Etxea.
‎Katalanak izan behar du hizkuntza komuna, gizarte kohesiorako
‎Gizartearen inplikazioa behar da. Eskolak bermatu behar duena hizkuntzaren ezagutza da; gero dator erabilera. Ez da eskola gizartea aldatzen duena; gizarteak aldatzen du eskola.
‎Noski, katalanak izan behar duelako hizkuntza komuna, harremanetarako eta gizarte kohesiorako. Eta horrek ez du esan nahi beste hizkuntzak baztertzen direnik.
‎Sutan dagoen ontzi bat izango da jitoan eta noraezean dabilena. Horrela bada, hemen duzu zergatik hobetu behar dugun hizkuntza.
2012
‎Gaitasun komunikatiboa zer den azaldu behar da hor. Gaur quality delako hori sartua zaigu leku guztietan, onerako zein txarrerako, eta esan behar dugu hizkuntzaren kalitateaz hitz egitea posible dela. Gure haurrek kalitate hobeko hizkuntza egin dezaten gurasook izan genukeen jarrera da hirugarren ardatza.
‎Hiru eleko ereduan, pare parean daude euskara, gaztelania eta ingelesa: ikastetxeetan gutxienez orduen %20 eman behar dituzte hizkuntza bakoitzean; hortik aurrera, bakoitzaren esku. Horrek euskarazko ordu gutxiago izatea dakarkie ikasle gehienei, eredukoei.
2015
‎Hizkuntza bati ematen ez diozuna beste bati ari zara ematen, talde subordinatu bati ematen ez diozuna hegemonikoari ematen ari zaren bezalaxe. Ez dago espazio edo ekinbide neutrorik.Nolakoa izan behar du hizkuntzen arteko harremanak. Euskara zentralitatean nahi dugu ez zaharra delako, edo jatorri ezezaguna duelako, eta agian ezta hemengoa delako ere. Euskarari arreta osoa eman behar zaio irautekotan hemen eta orain iraungo duelako.
2016
‎Hizkuntza batzuk ahultasun egoeran daudenez, horiek indartzeko neurriak zilegi direla aldarrikatzen du. Babesa behar duten hizkuntzei baliabideak eman behar zaizkie, horretara bideratutako guneetan. Euskararen kasuan arnasguneak dira kokaleku horiek, eta normalizazio prozesuak garatzeko gune horiek baliatu behar ditugu.Zertan lagun dezakete ikasleek normalizazio prozesu hori garatzerakoan. Egoeraren jabe egin behar dute, eta udalerri euskaldunetako gainerako herrikideekin batera lidergo papera berreskuratu.
‎Oraingoan ere egin dut (sare) kideren artean galdeketatxo ez batere zientifiko bat (bestela nola ausartu gai hori hemen hizpide hartzera?) Gutxitan bezalako adostasuna aurkitu dut eta, estatistikoki, «zentzugabe» hitza gailendu da beste guztien artean. Horrez gain, noiztik behar du hizkuntza batek logo bat. Gustuak gustu, inork ez dio tankerarik ere hartzen, zein izan ote litekeen txantxangorri hori plazaratzeko arrazoi estrategikoa.
2018
‎Ez gara pertsona koloredunak, ezta beltzarantxoak ere. Andreok hizkuntza ez sexista baten alde borrokatzen garen bezala, borrokatu behar dugu hizkuntza ez arrazista baten alde.Ildo horretatik, bigarren edo hirugarren belaunaldia terminoen erabilera ere salatu duzu.Adjektibo hori gehitzeak betiereko kanpotar bihurtzen gaitu. Nahiz eta legez estatu bateko herritarrak izan, termino horren bitartez argi utzi nahi digute ez garela nazionalak.
2021
‎Hizkuntza beharra hauxe litzateke: osasun jardueran, hau da, paziente orok osasun prozesu osoan (etxean, osasun zentroan edo ospitalean; lehen mailako arretan zein espezializatuan), kalitatezko zerbitzua (onargarria, segurua, irisgarria, eraginkorra, ekitatezkoa eta sostengarria) jasotzeko behar duen hizkuntza, edo zehazkiago, osasun langileekiko eta erakundeekiko harremanetarako behar duen hizkuntza. Harago, bere osasun egoera ahalik eta hoberena izateko behar duen hizkuntza.
‎Hizkuntza beharra hauxe litzateke: osasun jardueran, hau da, paziente orok osasun prozesu osoan (etxean, osasun zentroan edo ospitalean; lehen mailako arretan zein espezializatuan), kalitatezko zerbitzua (onargarria, segurua, irisgarria, eraginkorra, ekitatezkoa eta sostengarria) jasotzeko behar duen hizkuntza, edo zehazkiago, osasun langileekiko eta erakundeekiko harremanetarako behar duen hizkuntza. Harago, bere osasun egoera ahalik eta hoberena izateko behar duen hizkuntza.
‎osasun jardueran, hau da, paziente orok osasun prozesu osoan (etxean, osasun zentroan edo ospitalean; lehen mailako arretan zein espezializatuan), kalitatezko zerbitzua (onargarria, segurua, irisgarria, eraginkorra, ekitatezkoa eta sostengarria) jasotzeko behar duen hizkuntza, edo zehazkiago, osasun langileekiko eta erakundeekiko harremanetarako behar duen hizkuntza. Harago, bere osasun egoera ahalik eta hoberena izateko behar duen hizkuntza. Kontuan hartuta hizkuntza gaitasunak zein komunikaziorako beharrak aldakorrak izan daitezkeela bizitzako gertaeren edo osasun egoeraren arabera, esan daiteke hizkuntza beharrak ez direla homogeneoak, norbanakoaren eta egoera klinikoaren araberakoak baizik.
‎Perezek uste du egoerari buelta emateko gakoa euskara «erdigunera» ekartzea dela, baita kontzientzia hartzea ere: « [Eskolak] egiten dituen proiektu guztiak eta lantzen dituen alderdi guztiak lotu behar ditu hizkuntzaren garapenarekin; alegia, hizkuntza intentzioa jarri egiten dituen gauza guztietan». Eta ikasleei hitza ematearen garrantzia azpimarratu du:
‎Ia marra gorri bat izan behar luke hizkuntzaren kontuak. Gainera, segregazioarekin arazo handi bat dago, eta desegregaziorako herri estrategia sendo bat behar du herri honek.
2022
‎«Borondate politikoa badago, egoera iraul daiteke. Udal taldeek eta gobernuari eusten dioten alderdiek erantzun beharra dute hizkuntza eskubideei begira, arduraz, ausardiaz eta justiziaz».
‎«Inportantea da guaraniera hiztunek eurek garrantzia horren kontzientzia izatea: familiako espazioaz gain, beste espazio batzuk irabazi behar dituela hizkuntzak, batez ere, hezkuntzaren alorrean, maila gorenean».
‎Babesa eta konpromisoa ez ezik, baina, batasuna eta normalizazioa ere behar dituzte hizkuntzek, eredu estandarra nagusitu dakien tokiko hizkera bereziei. Txillardegik eman zion euskal munduari premia horren berri.
‎Gertatutakoa azaldu du. 2006ko Kataluniako Estatutuak ezarri zuen ikasleak ez dituztela banatuko hizkuntza aukeraketaren arabera, eta etapa bakoitzaren bukaeran gaitasun batzuk izan behar dituztela hizkuntza ofizialetan. Horren kontra konstituzio kontrakotasun errekurtsoa planteatu zuten, baina ez zieten arrazoirik eman, Urrutiak azaldu duenez:
‎Kataluniako Generalitateari eskatu izan diote ehunekoa erabakitzeko, baina Generalitateak ikastetxeen gain utzi du erabakia: «Generalitateak esan du hori ikastetxeen esku dagoela eta euren sisteman katalanak izan behar duela hizkuntza nagusia. Beraz, ez du bete epaileek eskatzen zutena».
‎Baraibarrek ikastetxeen hizkuntza proiektua “gauzatzea” jo du tresna nagusitzat: “Arlo guztietako irakasleek izan behar dute hizkuntza irakasle; komunikatzeko gaitasuna ez da bat beste gaitasunen artean, beste guztien oinarrian egon behar du”. Uste du ikasleen euskararekiko atxikimenduak ere huts egiten duela, eta irakasleak trebatuz landu daitekeela alor hori.
‎1940 Zirkularra, funtzionarioek erabili behar duten hizkuntzaren gainekoa: «Lanean ari direla Estatuaren hizkuntza ofiziala ez besteren bat hitz egiten duten funtzionarioak ipso facto kargugabetuko dira, errekurtso aukerarik gabe».
‎Hortaz, nolakoa izan behar du hizkuntza politika berri horrek?
2023
‎Izan ere, hizkuntza indartsuek trabak berez eta sarri jartzen dituzte. Hala, euskaldunok hautatzeko aukera berdintasuna behar dugulako, izan behar dugu hizkuntza politika berariazkoa.
‎Zorionez, gizarte honek erabakita dauka: hurrengo belaunaldiek eskubidea eta aukera izan behar dute hizkuntza bietan gauzak egiteko, eta orain euskara da ahulena.
‎Langile publikoei eskatzen dizkiegu hizkuntza eskakizun batzuk, eta aukera hori izan dute. Enpresetako langileena beste ibilbide bat da, eta kontratazioetako klausuletan jaso behar duzu hizkuntzarena nola txertatu. Aztertu genuen nola motiba genitzakeen langile horiek.
‎Gorostiagaren iritziz, erakunde guziek hartu behar dituzte hizkuntza politikako neurriak: Euskal Hirigune Elkargoak, Pirinio Atlantikoetako Departamenduak eta Akitania Berria eskualdeak.
‎Bi: eskola bakoitzak aukeratu eta garatu behar du hizkuntza proiektua. Hiru:
‎Aztertutakoak aztertuta, zer norabide hartu behar dute hizkuntza politikek, zure iritzian?
‎arauak, baliabideak eta planak. «Plan estrategikorik gabe, noranzko jakinik gabe, nekez egingo da euskarak behar duen hizkuntza politika», esan du Eskisabelek.
‎Testuinguru elebidun edo ele anitzetan, haurrek hizkuntzak balio, pertsona eta espazio jakin batzuekin lotzen dituztela erantsi du Kasaresek; hau da, garbi dutela norekin, non eta noiz egin behar duten hizkuntza batean edo bertzean. “Hizkuntzen arteko asimetria sozialaz ere jabetzen dira”.
‎Legeak artikulu asko ditu, baina Eneko Anduezaren hitzekin labur daiteke: «Hezkuntza Legeak jaso behar du hizkuntza ereduak mantenduko direla. Hortik ez gara mugituko».
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia