Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 30

2000
‎Horrexegatik, nire ustez, aurpegi bikoa izan behar du gure erantzunak.
‎Kulturan, gure bigarren naturan, aldiz, jaiotzearekin batera sortuak garen giltzabiologikoa genomatik bideratuta eta irentsita eutsi eta gureganatu ondoren ogiegituraturik, jasotzen ditugun sentsazioak eta haiek bidalitako mezuen ezagupenakmetatzen hasten gara. Lana egin behar du gure gorputzak horretarako. Gure gaingeratuko da, beraz, behin sortzez gero, gure bigarren izaria.
‎Hasteko, eta arestian adierazi dugunez, musika fenomeno oso konplexua da etaharen burutzapen akustikoa fenomenoaren ardatza baldin bada ere, hori ez da alderdiesanguratsuena2 Ekimen musikalean gauzatzen diren sentieren artean kode akustikoarekin erlazionatzen direnek osotasunaren zati bat osatzen dute beste batzuekin, kidetasun sentimenduarekin erlazionatzen dena, alegia. Izan ere, adierazpen musikalbaten eraginpean hunkituak izateko, aldez aurretik baldintza egokiak sorraraztendituen kidetasun sozialaren sentimenak egon behar du gure baitan. Kontzertu bat, iaberdina da musikaren nolakotasuna?
2001
‎Elkarrizketa horietan ikasleekin helburuakadostu behar genituela ikusi genuen; eta ikasturtearen hasieran egin behar genuenhori, helburu horien arabera klaseko jarduera markatzeko, eta hortik egunerokomartxa zehazteko. Ikasleen helburuen garrantziaz ohartzeak, ikas prozesuarenprotagonista nagusia ikaslea zela ikustera eraman gintuen; eta berak ebaluazioakontrolatu behar bazuen, berak izan behar zuela gure ardatz, eta ez beste ezerk.
2002
‎Horretarako, trebakuntza estrategikoa eta ikas estiloak kontuan hartzeak dibertsitatearen onarpenari emangodiote bide. Hori guzti hori, jakina, hizkuntzaren ikuspegi diskurtsiboa geure eginez.Hemen argi utzi nahi dugu autonomia eta ikasten ikastea ezin direla hizkuntzariburuzko ikuspegi estruktural batekin bateragarriak izan, eta, ezinbestez, giza komunikazioa aztertzen duten teoria linguistikoek gidatu behar dituztela gure hizkuntza analisiak.
‎eta batzuetan pieza horiek guztiak, militarrak nahiz politikoak? ez direla ezkontzen, ez direla kateatzen; horrek, gerraren arrazonamendu nagusian sumatzen dugun koherentziarik ezak, argi gorria piztu behar du gugan: ez dakigun zerbait ari da gertatzen; beraz, ez dezagun sinets bertsio ofiziala katixima balitz bezala.
‎Gorago aipatu dugun Latindar literaturaren hastapenak izeneko irakasgaiaren lehenengo eskola egunean, Sarrionandiaren Izkiriaturik aurkitu ditudan ene poemak liburua eramaten dugu gelara. Liburu horretan latin idazleek duten lekua izan behar baitute gure ustez gure egungo kulturan: eskimalen, araukanoen, tuaregen, miskitoen lanen ondoan, Baudelaire, Pessoa edo Kavafisen aldamenean.
2003
‎Izan ere, landa esparruko biztanleak (baserritarrak) beren habitat etik bultzadaka baztertzen ari gara, eta, bestetik, naturarenkontserbazioak, ondare kulturala dela ahaztu gabe? erabaki eta estrategia tinkoak behar ditu gure gizartearen dinamika bortitzaren aurrean. Ekosistemak, biodibertsitatea eta naturaren prozesu naturalak neurri handi batean gure jardueraren eraginpean daude, onerako eta txarrerako.
‎dago gakoa. Egiabada azken hamarkadatan energia iturri garbiagoak erabiltzen ari garela, ezin duguukatu gero eta kutsadura gehiago sortzen dugula, atsedenik gabe eta gero eta iturrienergetiko gehiago behar baitugu gure hazkundeari eusteko. Onartzen baldinbadugu hazkunde ekonomikoak azken 50 urtean ez duela aberastu eta txirotuenarteko desberdintasunen gutxipenik ekarri, baizik eta alde jasangaitz hazkorragobat, eredu energetiko ekonomiko bera da, agian, kolokan jarri behar dena.
‎Bi izan ziren bertan hartutako erabakiak. Lehena, hausnarketa prozesu bat zabaltzea, «UEUren barruan aztertu behar dugu gure geroa». Bigarrena, Monreali eskutitza bidaltzea, eskainitako agiria idatz zezala eskatuz eta UEUra joango ziren EHUko irakasleen zerrenda bidaliz, beraien egoitza eta bidaia gastuak estaltzeko.
2005
‎– Zer lortu behar duzu gure etorkizuneko harremanak egokiak izateko?
2006
‎Horrek guztiak hausnarketa sakonagoa behar du gure iritziz, tabakoaren eta edari alkoholdunen publizitatea, horiek saltzea eta kontsumitzea debekatuta dagoen tokietan edo telebistan?
2007
‎Ez alde positibotik, ezta alde negatibotik ere. Gure produktua kontsumo produktua da etahorixe da saldu behar duguna gure markarekin; produktua edota gure enpresa, baina ez MCC, espresuki.
‎Euskal Herriko kultura hil edo biziko auzia dugu euskaldunok. Duela 100urte Sabino Aranak eta Arturo Campionek jarritako oinarriak gaurkotu behar dira.Berrikusi egin behar dugu gure kultura, tinkotu, egituratu, euskal nortasunaz bete, etorkizuneko gizakiarentzat erakargarria mantenduko badugu.
‎Kulturan, gure bigarren naturan?, aldiz, eutsi egiten diogu jaiotzetikgenoman bideratuta datorkigun gako biologikoari; horrekin batera, baina, jasotzen ditugun sentsazioak eta hauek bidalitako mezuen ezagutzakmetatzeari ekiten diogu (biltzeko kutxa). Lan egin behar du gure gorputzak, garunak azken finean, barnekoa betetzeko. Gure gain geratuko da, beraz, behin sortuz gero, gure bigarren izatea.
‎Baina, erro errotik, argi eta zintzoak izan behar dugu gure helburua definitzean. Gure azterketak ez luke amore eman gure xedea nolabaiteko kulturpolitikara moldatzeko, asmo eta borondate onekoa izan arren.
‎Noiz esnatu behardugu euskaldunok? Noiz jaiki behar dugu gure lozorro ideologiko azkengabehonetatik. Zergatik gara horren laxoak?
‎Gehienetan konturatu gabe irensten dugu gure haurtzaroan. Heldutasunarekinherritar kontzientzia garatu egiten da, eta arrazoitu egin behar ditugu gure jarrerak, batez ere beste batzuek botatzen dituzten argudioen aurrean. Igurtzika piztu behardugu, sukarrietan edo egurra igurtzean sua sortzen dugun bezala.
‎Ezagutzaren objektua ebidentea ez den kasu horietan, eztabaida behar dugu, eta frogapen analitikoei froga dialektikoak gehitu zaizkie, ezagutzaren munduan aurrera egin ahal izateko. Hor kokatu behar dugu gure lan argumentatzailea.
2009
‎Edozein dela informazio iturria ondo konpontzea komeni da, betiere mugazein den ongi jakinda. Hau da, guk haiek behar ditugu gure lana egiteko eta haiekgu behar gaituzte euren informazioa plazaratzeko, baina batzuek eta besteek ongijakin behar dute non dagoen muga; gehiegizko harmonian oinarritutako harremanek ezer onik ekartzen ez duten moduan, erabateko konfrontazioan gauzatzendirenekin ere ezinezkoa izaten da kazetariarentzat lana behar bezala egitea. Harremanak, beraz, korrektoa izan behar du, bakoitza bere tokian egongo da.
‎Eta guk ezkutuko zenbakia asmatu artean erabiltzaileari behin eta berriz aukera emango dion programa nahi dugu. Igarriko zenion, irakurle, begizta egitura behar duela gure programak. Begizta horretan, eskemako 2 eta 3 pausoak errepikatuko dira harik eta erabiltzaileak zenbakia asmatzen duen arte.
2012
‎Azkenfinean, kulturak birsortzeko eta bizirauteko bideak ematen dizkio bere buruahalakotzat duen edozein gizarte talderi. Ideia horretatik abiatuz gero, kulturariburuzko azterketa orok uzten dizkigu agerian kulturak boterearekin dituen loturak.Izan ere, kulturalki nahiz sozialki modu egokian birsortu nahi badu gizarte taldebatek, kultura subiranotasun maila jakin baten jabe izan behar du gure aroan, alegia, baliabide sinboliko batzuk kudeatzeko, arautzeko, sortzeko eta babesteko ahalmena, boterea, izan behar du.
‎Eta zergatik, bada, egungo eredu agroalimentarioa da, guretzat ere, kaltegarri. Zergatik hobetsi behar dugu gurean ere, baserriko nekazaritza, munduko merkatueibegirako nekazaritza industrialaren gainetik. Has gaitezke erantzunak ematen erazerrendatuan:
‎Hautatu egin behar da. Geuk hautatu behar dugu gure bizitzaren, gureherriaren etorkizuna.
‎Horrek guztiak hausnarketa sakonagoa behar du gure iritziz, edari alkoholdunen publizitatea, horiek saltzea eta kontsumitzea debekatuta dagoen tokietan edo telebistan, jasotzen duten arauak Konstituzioak babesten dituen eskubideetan (pertsonaren segurtasuna eta osasuna) oinarritzen direlako (De la Cuesta, 2002:
2014
‎4 irudian ikusten denez, separate.01 aditz adierari 3 Levin klase esleitzenzaizkio22 VN n (23.1, 10.1, 29.10) eta klase bakoitzak rol desberdinak hartzenditu; orduan, zein rolekin etiketatu behar dugu guk gure banandu aditza. Horrelakokasuetan, EADBrekin bat datozen rolak aukeratzea erabaki dugu.
‎Emakumearen gorputzaren historia anakroniaz eta anomaliaz osaturikoparadoxa zerrenda da eta, horrekintxe, hain zuzen, jantzi behar dugu gure ikaslea, horrekintxe gorpuzten hasiko dugu txiki txikitatik euren identitate gatazkatsuarennorabidea. Emakumearen historiak objektu gisa gehiegizko ikusgarritasuna edohiper ikusgarritasuna du, hau da, begiratzeko objektu edo gizonaren zerbitzurakoedertasun espazioa da, baina subjektu bezala ikusezina da.
2015
‎Erakundeek partaidetza behar dute haien burua legitimatzeko, eta gizarte mugimenduek ere. Auzo elkarteok ere partaidetza behar dugu gure burua legitimatzeko. Legitimazioa ez da txarra, legitimatu behar dugu; erakundeek euren burua, guk gure burua.
‎Ekologian ere, alde egongo zara edoez, baina azkenean neurtu daitezkeen gauzak dira. Askoz zailagoa da gizarte zientzietan, gu konplexuagoak garelako, eta horrela goaz, hiru planeta behar ditugu gu bezala bizitzeko, pentsa zer egiten ari garen. Hizkuntzan egon daitezkeen eraginak ere neurtu daitezke.
2017
‎L. L. Bonapartek uya epentesiaren berri dakar Lapurdi ekialdean, Arrangoitzetik Hazparnera, baita Nafarroa Behereko mendebaldean ere, Baigorri Banka Ortzaize Bidarrai herrietan (BDV m/ s Bv84). Zehaztu behar dugu gure eremuarekin mugan den Uztaritzeko eskualdean bertze bi emaitzaagerian eman zituela, uya eta ua (1991 [1869]: 242), Arrangoitzen aldiz, u bokalaren palatalizazioahonela deskribatu zuen (243):
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia