Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 42

2000
‎Ez da batere erraza aipatzea gure lanean egunero dauden aldaketak eta egitera behartuta gauden moldaketak zeintzuk diren. Kontuan izan behar dugu gure artean denak ez garela berdinak, zentro bakoitzak helburu ezberdin batzuk bete behar dituela, erabiltzaile ezberdinak ditugula, medio ekonomiko eskasak gustatuko litzaigukeen mailara iristeko, eta abar. Baina testu honetan zertzelada orokor batzuk besterik ezin izango ditugu aurkeztu, etxean beheko sua erabiltzetik mikrouhin labea erabiltzerako jauzia baino handiagoa ematen ari baikara liburutegi eta dokumentazio zentroetan.
‎Hala ere gizarteak informazio munduko profesionalez duen irudia eta honekiko dituen konnotazio negatiboak ez ditugu ahantzi behar (tradizioa, kontrola, ordena, arauak...). Hau guztia gure formazio jarrai honetan kontuan izan behar dugu gure informazio kudeatzaile irudi berriaren barruan. Hau aldatzen ari da, erabiltzailea profesionalarekiko gero eta hurbilago dago, zentroko kolekzioa ez da propioa lehen maiz gertatzen zen bezala, gure lanean katalogazioa ez da helburua, bitartekoa baizik...
2001
‎Ait’ama familiakoak, ezar barna gogoan, zuen haurreri behar duzuela eskuara irakatsi. Atchiki behar dugu gure mintzaira eder paregabea, atchiki ere gure ohidura guziak. Chede hortarat heltzen laguntzeko, esku menean ukanen duzue Petain Marechalaren bizia.
2002
‎Unibertsit atea rena hezkuntzaren beste maila bat da, nahiz eta, dudarik gabe, berezko ezaugarri eta berezitasunak izan, bai etaoroko rreko heziketa sistemaren barruan estatus zehatz batere. Ez baita ahaztu behar unibertsitateak izan behar duela gu re gizartea ren erre fe rente kulturalik nagusietariko bat.
2003
‎Erantzun egokia urgentziaz aurkitu beharra dago, dagoenekoz ondorioak oso larriak direlako ekologian (planeta osoan), ekonomian (Hirugarren Munduan, batez ere) eta gizartean (aurrerapena ren eragileen muinean berean ere). Argi izan behar dugu gure jokabideen ondorioak hobeak edo txarragoak izanen direla gure izaera indibidualera, sozialera eta anbientalera egokitzen dakigunaren arabera, egokiera horretan helburu antropologikoa mantenduz: pertsonaren onerako jardun, gizabanakoa den aldetik eta talde batean partaide den aldetik.
‎Guri ez digu balio demagogiaz aritzeak, ez dugu horretarako behar litzatekeen moduko bozgorailurik. Razionaltasunak izan behar du gure tresna.
2004
‎Konplizitatea honela formulatzen da: euskal literatura delitua da; euskal nazioa eta euskal literatura eraikitzearen delituan partaideak garenez gero asumitu behar dugu gure errealitate politiko kultural berezia, dramatikoa, gure marginazioa, gure arteko elkartasun derrigorrezkoa.
2005
‎Izan ere, eta barkatu egidazue konfiantza: zergatik maitatu behar dugu gure herria eta gure hizkuntza. Zergatik izan behar diegu leialak?
2006
‎Ikus entzule pasibo nahi gaituzte. Telebistak eztabaida iturri agortezina behar luke gurean, baina ez da horrela. Telebistan ikusitakoaz jarduten gara, biharamunean.
‎Lehenengo eta behin gogoratu behar dugu gure irakaskuntza sistema publikoa unibertsal eta doakoa planteatzen dela, gizarte honek hezkuntza instituzioa haren oinarrizko zutabea izan behar duela erabaki baitu. Bada, unibertsaltasunari dagokionez %100 ia lorturik dagoenean, eskolak hiritarren erosteko ahalmenean gizarte desberdintasunak errepikatzen jarraitzen du.
‎Gure ustez, normalkuntza printzipioak gure ekimenen jomuga izan behar du: ikasleek normal bizi behar dute gure artean, eta bizitza normalizaturako bide horretan, eskola eta gizarte integrazioa ezinbesteko bitartekoak dira.
2007
‎Europan hedapen gehien duenak ere egon behar zuen gurean, zergatik ez. Metro da nagusi hirietako geltokietan.
‎3) Eta batez ere esaten dugu begirada eta azterketa lehendik ari diren enpresetara bakarrik makurtzea, enpresa sortzearen arazoa saihestuz, gizartearen bizitza ekonomikoaren bilakaera biziaren eta enpresen lehiakortasunaren gorabidearen aurka doala. Puntu hau, murrizketa garrantzitsu hau da lasai aztertu behar duguna gure tesiaren alde.
‎Euskaraz sortzen den horrek guztiak isla bat izan behar du gainontzekoetan ere. Auzoarenean bakarrik ez, gure ohiko mugetatik kanpo ere oihartzuna behar luke gure jardunak. Izan jakintzaren mailakoa, informazioaren ingurukoa, kultura bezala edo aisialdi huts hutsean geratzen dena.
‎Sakon sakonean, puntua argi dago: euskarak zer izan behar duen gure gizartean. Hainbatez, politika guztien gainetik —eta azpitik, jakina— gizarte baliotzat hartzen ez badugu, alfer alferrik ibiliko gara, batetik bestera, gorabeheratsu eta norabiderik gabe.
2008
‎Nork ezkutalekuak? Nork manipulatu behar ditu gure interesak euskal literaturak eta, oro har, irakurzaletasunak bizirik iraun dezaten?
‎Ezin da ukatu pauso asko eman direla ikasle, irakasle eta administrazio eta zerbitzuetako langileen mugikortasuna bultzatzeko, baina oraindik ere asko dago egiteko arlo honetan. Nazioarte mailako harreman gehiago behar dituzte gure unibertsitateek, mugikortasuna errazteko eta nazioarte mailan ezagunak bihurtzeko. Horrekin batera, beharrezkoa da eleaniztasun planak indartzea.
‎Konbergentzia prozesuak ez du titulazioen homologazio hutsera mugatu behar, haratago doa. Konbergentziaren erronkak eraldaketa dakar, eta eraldaketa hori aprobetxatu behar dugu gure hezkuntza estrategiara hainbat elementu ekarri eta europar konbergentziaren helburuak lortzeko.
‎Bolonia egitasmoari egiten zaion kritikarik zorrotzena azpimarratu nahi dugu, hori baita euskara unibertsitate esparrutik desagertzea. Honen inguruan esan behar dugu gure indarrak jarri behar ditugula gaurko beharrizanetara egokitutako hezkuntza erdiesteko, baina orain arte lortutakoari kalte egin gabe. Ezin da pentsatu uko egiten diogula hainbat kostata lortu dugunari.
2009
‎Horrek gure usteen gaineko eskakizun bat dakar berekin: ahalik eta zehatzen jokatu behar dugu gure uste eta sinesmenekin. Zehaztasuna (edo egiarekiko konpromisoa) da usteen eta sinesmenen balioa.
‎ez da beste euskara bat. Euskara bera da, eta baturanzko bidea egin behar du gure euskarak. Guk, gipuzkoarrek eta lapurtarrek baino bide gehiago egin behar dugu, gipuzkerak batuaren antz handiagoa duelako, batez ere aditzean, eta lapurterak ere antz handiagoa duelako, batez ere literaturan.
2010
‎Lehengo taldearekin ez genuen sekula inolako arazorik izan. Haiek joan zirenean, gurea egin genuen, baina etenik gabe, sentituz guri lana egin zigutela aurretik, haien ondokoak ginela, haiei esker ari ginela lanean; baina, pentsatuz, beste nolabait egin behar genuela guk.
2011
‎Jakitun gara sektorearen etorkizuna gure lanaren baitan dagoela nagusiki. Guk geuk ere aztertu behar ditugula gure indargune eta ahuldadeak, sektorean elkarrekin jardunda errazagoa izango zaigula garai zail honi aurre egitea. Zeregin horretan ari gara hilabete hauetan eta laster batean gure hausnarketa instituzioetako arduradunekin partekatu ahal izango dugu.
2012
‎Euskararen babesteko eta garatzeko legeaz eta Ipar Euskal Herriari egokitutako aginteaz gain, euskarari hainbesterainoko kalteak egin dizkion hezkuntza arloak ere esku hartu beharra du gure hizkuntzaren suspertzean eta sendotzean. Horretarako, nahitaezkoa da lehen mailako eta bigarren mailako irakaskuntzan euskararen lehentasunezko eredua edo murgiltze sistema indarrean jar dadin.
2014
‎Besterik behar du gure hizkuntzak, normalkuntzarako erreferentzia makroa galdu nahi ez badu behintzat.
2015
‎ELBren hasierako posizio teoriko hura konkretua eta frogatua bihurtu zen. Errazago zen nekazariei esplikatzea zergatik Paue ez zen gure lekua, zergatik Euskal Herrian behar genituen gure erabaki guneak, zergatik beharrezkoa zen eskatzea eta borrokatzea Euskal Herriko koadro instituzional baten alde, eta, lehenik, Euskal Herriko Laborantza Ganbera baten alde. Errazago zen ere esplikatzea hautetsi eta giPragmatismoak eraman gaitu erradikaltasunera:
‎" Herri eta nazio gisa Euskal Herriaren baliorik behinena euskalduntasunean datza. Estatu bat behar du gure herriak beste modu batera garatu eta eutsi ezin dion euskalduntasun hori sustatu, biziberritu eta gauzatzeko".
‎Francoren oposizioak esaten zigun nolakoa izan behar zuen gure arteak, eta guk sinetsi egin genuen unibertsaltasuna ematen zigula: koloreztatu genion txori bat orratz moduan erabiltzeko, kendu genion zaldi burua irrintzi egin zezan, literaturaren iduri egin genuen paper bildua eusten duen eskua... eta oraindik orain kriseilua ezarri dugu gure presoen senideen erakundearen ikusgarri.
2017
‎Hau da, bi norabidetako kolonialitatea atzeman daiteke euskal gizartean, eta bi norabidetasun hori ezin interesgarriagotzat jotzen dut gogoeta eta politika egiteko. Begi bistakoa da estatuen edo Nazioarteko Diru Funtsaren edo Munduko Bankuaren eta feminista arrunten eraginaren inpaktua ez dela gauza bera, baina nik uste dut argi eduki behar dugula gu ere eraikitzen ari garela iruditeria eta errealitate bat non bestetasunak zentzu arriskugarria eta osoa hartzen duen, ez bakarrik estereotipoen bitartez, baizik eta sarri ikusezinak diren hierarkia sozialen bitartez.
‎Arbuiatu behar duguna gugandik urrun ikusten badugu, ez dugu gure praktika zalantzan jartzen; alderantziz: horrek balio digu gure jokaerak egokitzat izateko
‎Hemen kontrairudia da interesgarria; arbuiatu behar duguna gugandik urrun ikusten badugu, ez dugu gure praktika zalantzan jartzen; alderantziz: horrek balio digu gure jokaerak egokitzat izateko.
2018
‎Erronka horiek gauzatzeko, behar beharrezkoa da elkarlana sektorean, enpresa, kultur sortzaile, bestelako eragile eta instituzioen artean; batak bestea gabe zaila izango dugu aurrera egitea. Kultur balioetan eraiki behar dugu gure herria, eta, horretarako, kulturak zentraltasuna behar du. Euskara eta euskal kultura erdigunean jarriko dituen kultur politika baten beharra agerikoa da, eta ezin gara zain egon hori noiz etorriko den.
‎Neurri zorrotzak hartu behar dituzte gure agintariek. Neurri drastikoak hartu behar dira unibertsitateetan eta hedabide publikoetan.
‎Ez dugu ikusi nahi edo oso zaila da ikustea, auzia oso konplexua baita. Baina, konturatu behar dugu gure bizimodu pertsonal eta kolektiboak eragina duela desplazamenduetan. Ez badugu desplazatuak egoterik nahi, nahitaez gure bizimodua aldatu behar dugu.
‎Konturatu behar dugu gure bizimodu pertsonal eta kolektiboak eragina duela desplazamenduetan. Ez badugu desplazatuak egoterik nahi, nahitaez gure bizimodua aldatu behar dugu eta askoz modu xumeagoan bizi koherente izateko, eguneroko bizimoduan egin beharrekoa egin.
‎Sistema horrek eragiten ditu desplazamenduak, ekosistemen suntsiketa, esplotazioa... Kontziente izan behar dugu gure sistemak sortutako krisi baten aurrean gaudela: krisi ekologikoa, soziala, humanitarioa...
2019
‎Gure ustez, espazio komunitarioetan. Publiko/ pribatu dikotomia dinamitatu behar da, eta espazio komunitarioak indartu behar dira; horretarako, agentziadun pertsona gisa aurkeztu behar dugu gure burua auzo eta hirietan.
2020
‎Ez da alarmismoa, 2020 bezpera da. Entzule aktiboak behar ditu gure hizkuntzak eta horretarako denetik behar dugu: ertza eta ertza ez dena.
2021
‎Ezin dugu pentsatu erakundeek izan behar dutenik gure planetaren etorkizunaren bermatzaile bakarrak. Gizarte zibilak parte hartze zuzena izan behar du natura eta horrekin batzen gaituzten loturak berreskuratzeko.
‎Ezin dugu pentsatu erakundeek izan behar dutenik gure planetaren etorkizunaren bermatzaile bakarrak.
2023
‎Gure beharren berri eman genion Labaieni, eta bera arduratuko zela... Hortik goiti ez dakit nork erran zien ertzainei Baigura kaskora joan behar zutela gure antenaren jartzera... Emisore berri bat ere ekarri zuten [irriz].
‎Aukera paregabea dugu gizartearen sistema eragilearen muina berridazteko. Ilustrazioan eta Urrezko Aro Islamikoan pentsamolde eta gizarte egitura berriak loratu ziren bezalaxe, garai honetan are sakonera jo behar dugu guk, auzitan jartzeko desoreka oro: gizonen eta emakumeen artekoa, gizaki ororen artekoa eta gizakien eta naturaren artekoa.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia