2008
|
|
Lehen Hezkuntza liburutik ere. Aipatu curriculum diseinuak arrasto nahikoa ematen digu nola jokatu
|
behar
dugun eskolaren hizkuntzaren trataera zehazteko.
|
|
Bestalde, ez dugu begien bistatik kentzen eskolaren funtzioen artean, Euskal Herriaren kasuko ezaugarri askotarikoak gogoan izanik (hizkera desberdineko atxikimenduak, adibidez), gure irudiz instituzio horrek balio dezakeela nork bere hizkera hobeto ezagutzeko, eta hortik hizkuntzaren erabilera joriagoa eta biziagoa sustatzeko etor daitekeen laguntza. Ezen, Lopez del Castillok dioen bezala (1988), hizkuntza estandarra ezinbestean irakatsi eta landu
|
behar
baitu eskolak, baina gogo onez hartu behar baititu, orobat, herri xehearen hizkeraren berezitasunak.
|
|
Eskolak arreta handia eskaini behar dio gizarteak eskola umeen bidez sartzen dituen ezaugarri linguistikoei, eta horiek zaindu eta landu egin behar dira, baina, era berean, eskolak ezin utzizko eginkizuna du hizkuntza estandarra irakastea. Beraz, hizkuntza estandarra irakasteak lehen mailako helburua izan
|
behar
du eskolaren zereginen artean, nahiz eta horrekin batera herrian herriko hizkerak eta bestelako aldaerak onartu.
|
|
Izan ere, egoera formala da, aldaera estandar bat erabiltzeko modukoa, denok ulertzeko modukoa eta inguruko hizkeraren ezaugarriak biltzen dituena. Gurasoekin izaten ditugun harremanetan, gurasoek sentitu
|
behar
dute eskolako hizkera ez dagoela hain urrun euren hizkeratik baina, halere, ez dago askoz gehiago esaterik hemen, izan ere, solaskideak ezagutu ostean norberak erabaki beharreko kontua baita.
|
2010
|
|
Hartzen den bidea hartzen dela, azken xedea komuna da sistema osoarentzat: euskaraz eta gaztelaniaz jarduteko gai diren gazteak (parez pareko elebidunak, nolabait esanik) sortu
|
behar
ditu eskolak.
|
|
Hizkuntza biko eskola moldea eratzea esijitzen du, horretarako, EEN legeak. Euskarak eta gaztelaniak, biek izan
|
behar
dute eskola hizkuntza: ikasbide hizkuntza (lengua vehicular), ikasgai hizkuntza (lengua curricular) edo, ereduaren kasuan, partez bata eta partez bestea.
|
|
Aski neurri fragmentario eta oro har periferikoan izanik ere, leku bat eskuratzen ari da euskara kontestu berri horretan. Horrekin guztiarekin kontatu
|
beharra
du eskolak, lekuz kanpo gelditu nahi ez badu.
|
|
Lan inguramendu horretan era malgu eta aldakorrean jardun ahal izateko prestatu
|
behar
du eskolak gazte jendea. Gaztelaniazko, ingelesezko eta, zenbaitetan, euskarazko harreman sareetan txertatu eta interaktuatzeko prestatzen du eskolak, dagoeneko, bertako gazte jendea.
|
|
Gizartearen eskutik joan
|
behar
du eskolak, bertako hizkuntza normalkuntzak probetxurik izango badu. Zertarako nahi ditugu ereduko eskolak baldin eta ikasleek etxean eta kalean, lagunartean eta lan munduan erdara hutsean jardungo badute?
|
|
arrisku horretazjabetzen ez bagara bide okerretik gabiltza. Gizarte berrikuntzaren ahalegin sorta osoarekin batera joan
|
behar
du eskolak, ez ahalegin horren erabat aurretik edo, okerrago, joera jeneralaren kontrako norabidean. Eskolari gero eta helburu zailagoak, ausartagoak, erabatekoagoak ezartzeagatik ez dugu emaitza hoberik eskuratuko.
|
|
–Kanpotik ez digute konponduko hau. Beraz, talde bezala izan
|
behar
dugu eskola eredu bat oso garbia, eta horrekin negoziatuko dugu??.
|
|
Eta Euskal Herriak
|
behar
zuen eskola hura zehazteko asmoz, ikastolen mugimenduaren baitan abiaturiko gogoeta eta eztabaida prozesuak 1990eko hastapenetan Euskal Eskola proiektua lantzera eta I. Batzar Nazionala egitera eraman zuen.
|
|
–Dagokion ikasturtea ekin aurretik hasten dira horri buruzko negoziazioak; apirilean, zehazki. Eta Hezkuntza Nazionalak kudeatu
|
behar
ditu eskola publikoen zein pribatuen beharrak?.
|
2023
|
|
2 24/ 2007 Foru Dekretua, martxoaren 19koa (2007eko maiatzaren 23a, asteazkena Nafarroako Aldizkari Ofiziala. zenbakia). hizketarekin duen lokera afektiboak segida izan
|
behar
du eskolan. Azken buruko xedea ikasleak ama hizkuntza ongi bereganatzea da adin horretan.
|
|
Ikaslearen hizketa behar adina bitarteko lexikoez eta gramatikalez hornitu behar du, eta, era berean, diskurtso egitura egokiak eraikitzeko antolatzaileak eskaini behar dizkio. Azken buruan, hizkera formalerantz eraman
|
behar
du eskolak ikaslea.
|