Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 27

2003
‎...re ohituretan berezko diren gaietan, esaterako, enfiteusian, leinuzko atzera eskuratzean, babes zintzo edo burgesean, senar emazteen arteko ondasun erkidegoan, kontratuzko erakundeetan, heriotzaren zioz odolbidezko oinordekoen kaltetan ondasun zati bat xedatzeko debekuan, oinordetzei alabek uko egitean eta ohiturek beren beregi arautzen duten oro oinordetza, dohaintza eta gainerako arloetan, ez da beharrena maila edo hurrenkera ezartzea, aise ikusten baita gai horiek betebehar eta oinordetzei dagozkiela. Hortaz, enfiteusia izaerakoek euren jatorria dute jaunaren eta menpekoen arteko itunetan; leinuzko atzera eskuratzea salmentaren kontratuaren antzekoa da; babes zintzo edo burgesa, gozamen mota da, tutoretzari lotua; senar emazteen arteko ondasun erkidegoa eta alarguntsa itunak dira, esanbidezkoak nahiz isilbidezkoak, ezkonsariarekin lotura dutenak.
2004
‎Beste aldetik, nire lana, Orixe eta bere garaia, «obsesio» hitzarekin kalifikatzen du. Nire pertsona eta nire lana, biak leku berean sartzen ditu, bereizi beharrekoak maila berean jarriz eta dena nahastuz.
‎Hala ere, ez dugu ahaztu behar maila handi batean ezberdinak diren kulturakbiltzen dituela euskal lankidetzak: komunitarismo euskaltzalean oinarritutakoikastolak; lan sozietateak5, kultura sindikalean sustraiturik dauden enpresa ereduak; eta azkenik, Arizmendiarrieta, Arrasateko Taldearen (egungo MCC) bultzatzaileizandakoaren kristau pertsonalismo komunitarioa (Zelaia 1997).
2007
‎Ikus entzunezkoaren paradigma nonahi nagusitu da. Bozeramailearen beharra maila guztietan sendotzen ari da. Hedabideek komunikatzaile onak behar dituzte, informazioa laburtzeko gai diren gizon eta emakumeak, komunikabide bakoitzaren ezaugarriak ezagutu eta berorien nahietara euren mezua moldatuko duten pertsonak, erabiliko duten euskarria edozein dela:
2008
‎Morfologia, > Fonologiaz arduratu barik. Baina ez da pentsatu behar maila horretan ez dagoela unibertsalik: (cf.
‎«Horretarako jarritako baldintzak zehatzak eta zorrotzak dira, bai kalitatearen aldetik eta bai diru publikoaren erabileraren aldetik. Menuak sakon aztertzen dira, gure ikasleen beharrak maila guztietan ahalik eta ondoen betetzeko». Halaber, hitz egiten jarraitzeko prest dagoela berretsi du.
‎Herri honetan sekula eztabaidatu ez diren gaiak jarri ditugu mahai gainean: hizkuntzan izan beharreko maila, irakats hizkuntzaren kontzeptua (ez dela ikasten bakarrik hizkuntza bat, baizik eta hizkuntza batean)...
‎batetik, tokiko eta eskualdeko administrazio publikoek geroz eta eginkizun gehiago baldin badauzkate hizkuntza gutxituen irakaskuntza gidatzeko orduan, horrek ez du esan gura Estatuak ez dituenik bere eginbeharrak betetzen, bere eginkizuna baita; eta, bestetik, hizkuntza atzerritar eta gutxituak bereizten baldin badira, horrek ez du inplikatzen exijentzia maila apalagoa izan behar denik. Hori dela eta, Hezkuntza Ministerioak lortu beharreko maila finkatzea ezinbestekotzat jotzen zuen. Halaber, Nicolas Sarkozyk begi onez ikusten zuen gurasoek beraien haurrak sail elebidunetan eskolatzeko aukera eduki zezaten.
2009
‎Hor genero berriak ditugu: Internet, irratia, zinema, antzerki berria, jendaurrean hitz egiteko beharra maila profesionalean... Hor ikusi behar da zer ikertuko den orain arte eta zer ikertu litzatekeen dauden hutsuneei erantzuteko.
‎Athleticek gaur ezagutuko du zein izango duen aurkari Europa Ligako azken atarikoan. Young Boys baino hobea luke, baita Athleticek erakutsi beharreko maila berriz aurrera egin nahi badu.
2010
‎Autobusak, berriz, geldi. 2001eko irailaren 11ko atentatuetatik ezagutu ez den suhiltzaile, polizia eta anbulantzia kopurua handiaren zerbitzua behar izan zen, baina ez ziren beharren mailan egon.
2011
‎Kasu honetan, norbanako eremua gainditu eta ikuspegi sozialagoan jartzen du arreta. Era horretan, hizkuntzak betetzen duen funtzioaz mintzatzen da, hau da, hizkuntza baten normalizazioa gerta dadin eskuratu beharreko maila desberdinez.
2012
‎Neurriaren eragin praktikoa ez da oso handia. Behar maila txikiena dutenei eragingo die, eta orain arte jaso dutenek oraindik ere jasoko dute. Dena den, neurri hori baino larriagoa da zein gutxi eta zein gaizki garatu den legea Espainian.
2014
‎Ikasleen emaitzak taldetan sailkatzeari dagokionez, EAEn hiru tartetan edo mailatan biltzen dira (hasierakoa, erdikoa eta aurreratua); NFKn, berriz, lau maila bereizten dira (1, 2, 3 eta 3+). Nafarroan, txostenaren egileek adierazten dute lehenbiziko bi mailetan gelditzen diren ikasleek ez dutela lortua konpetentzia horretan erdietsi beharreko maila (Consejo Escolar de Navarra, 2013: 288 eta hurr.). Horregatik, datuak konparatzeko orduan iduri du NFK ko lehen bi mailak EAEko, hasierako maila, rekin pareka daitezkeela, eta hala eginen ditugu guk hemen:
‎Bizi garen ingurua gure nortasun eta kulturaren adierazle garbia da, betidanik gizakiak bere ingurua moldatuizan du, garaian garaiko beharrak asebetetzeko. Hasieran bizitzarako beharrezkoak zituen babesa eta elikaduralortzeko ziren bere inguruan gauzatzen zituen eraldaketak; lurra landu, zuhaitzak aldatu, ur bideak egin... Gizakia talde lanean antolatu eta tokian tokiko inguruari egokitzen joan da, lurraldea bere beharretara eraldatuz.Bizi mailan aurrera egin duen heinean ustezko beharren mailak ere gora egin du. Garai bakoitzeko balore etaikuspuntuen arabera eraldatu dugu gure ingurua.
2018
‎Abraham Maslow jaunak gizakiaren beharrak ere sailkatu zituen bere piramide ezagunean eta piramidearen oinarri oinarrian behar fisiologikoak jarri zituen, alegia, gizakiak bizirik irauteko oinarrizkoenak direnak. Beraz, gizakiaren komunikazio beharraren mailarik oinarrizkoenean, haur jaioberria izango genuke. Hil ala bizikoa du haur jaioberriak ama duenari bere behar oinarrizkoen berri ematea.
‎Testuinguru horretan, aisa ulertzen da iraultzailea zen jarraitutasunarekin bat heldu ziren beharrak agertu izana. AOKren atzematea atxikia izan zen komunitatearen lehen behar maila asebetetzeari: iragan bateratuaren aztarna izateko ahalmenaz gain, orainaldia eta etorkizuna bideratzeko zen lagungarri; kopla eta bertso nahiz doinu zaharrak garai batean izandako errealitatearen isla izan zitezkeen, eta, era berean, moldagarri eta eguneragarri zen corpusa osatzen zuten.
‎Aztergai dugun testuinguruan, balioztatze posible bakarra sinbolikoa zen; izan ere, diktadurapean euskal komunitatearen lehen behar maila asebete gabea izanik, nekez gara zitekeen barne balioztatze ekonomikorik edota komunitateaz kanpotiko bertze zeinahi balioztatze. Lehen behar maila asebetetzeko fase horretan, premia nagusiak lotuak ziren komunitatearen oinarriak berreskuratzearekin; kulturaren berpizte edota mantentzearekin loturiko ekimenekin, kasurako (Gandara, 2015).
‎Aztergai dugun testuinguruan, balioztatze posible bakarra sinbolikoa zen; izan ere, diktadurapean euskal komunitatearen lehen behar maila asebete gabea izanik, nekez gara zitekeen barne balioztatze ekonomikorik edota komunitateaz kanpotiko bertze zeinahi balioztatze. Lehen behar maila asebetetzeko fase horretan, premia nagusiak lotuak ziren komunitatearen oinarriak berreskuratzearekin; kulturaren berpizte edota mantentzearekin loturiko ekimenekin, kasurako (Gandara, 2015). Bi alde horien arteko lotura hagitz nabaria zen, berpiztearen hastapenak loraldiaksentimenetik abiatua behar baitzuen oinarria.
‎Oinarrizko behar maila hori asebetea izanik, anitzez aiseago izanen zatekeen balioztatze ekonomiko eta sinboliko sakonak garatzea. Are gehiago, balioztatze sinbolikoa barne balioztatzea izan zitekeen komunitatetikoasoilik, ahalbide mugatuek ez baitzioten errealitate fisikoari bakarrik eragiten; erran nahi baita, komunitatearen eta ondarearen arteko harremanaren alderdi ukiezinean ere eragin zezaketela ondoriorik ahozko transmisioan, ideietan, sentimenduetan....
2020
‎Lanpostu horietarako eskatu beharreko maila lanpostuaren zereginak betetzeko modukoa izatea.
2022
‎Aurreko testuak baino zehaztasun handiagoarekin jasotzen du lortu beharreko maila, horretarako bidea eta ebaluazioa, et, a irakasleen mailari eta erabilerari erreferentzia egiten dio. Horretarako, honatx proposamena:
‎Aurreko testuak ez bezala, ikasleek lortu beharreko maila zehazten du: Lehen Hezkuntza bukatzerakoan, B1 euskaraz eta gazteleraz, eta Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzaren amaieran, B2 Ikasleei ez ezik, irakasleei ere erreparatzen die, xedeak lortzeko irakasleen prestakuntza «estrategikoa» delakoan:
‎Helburu berberak ezartzen dira euskararako (egoera zaurgarrian) eta gaztelerarako (erabat nagusi den hizkuntza inposatua). Bietan, DBH bukatutakoan erdietsi beharreko maila B2 izango da. Horrek ez dauka ez hankarik, ez bururik.
‎Egun, ereduaren irakaskuntza EAEn zabaldu eta orokortu egin den arren, ikasleriaren batezbesteko euskara konpetentzia linguistiko apala erakusten dute egindako neurraldiek, derrigorrezko eskolaldi amaieran ikasle guztiek lortu beharreko maila ez da lortzen, eta irabazitako gaitasunak ez du erabilerarekiko proportzio orekaturik islatzen, erabilera urriagoa baita. Horrez gain, eskolako hizkuntza ereduen baliagarritasunaren auzia dago, eta askoren ustez, indarreko ereduen porrota ere bai, euskalduntze maila eskasaren adierazleak direnez gero, eta gizarte egoera diglosikoaren indargarriak.
2023
‎–Ez dut behar maila horretakorik ni sendatzeko... Eskerrik asko –erantzun zion, pozik nagusiaren atentzioarekin.
‎GOIZANE: Bestalde, horrelako herri txikietan gertatzen dena da bati kasu egiten badiozu beste bat kexatu egin daitekeela, atentzio bera eskatuko duelako; orduan, politikariak denen beharrak maila berean kontuan hartzen saiatzen dira.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia