2008
|
|
Euskarak, esan
|
beharrik
ez dago, dialekto edo euskalki batzuk, barietate ezberdinak alegiak, baditu. Horietatik batzuek lortu dute historian zehar barietate idatzia edo" literarioaren" estatusa (Campión), beti ere kodetze baten bidez prestigiozko hizkuntzaren mailara iritsi dira.
|
|
Esan
|
beharrik
ez dago tasa hauek batez besteko ohiturak islatuko dituztela. Baina, herritarren artean ohiturak ez dira inondik inora homogeneoak.
|
|
Egunkariak euskaraz irakurtzeko ohitura zehatz mehatz neurtu nahiko bagenu, berez, egunkari elebidun horien irakurleen kasuan, galdetu egin genieke bertan argitaratzen diren euskarazko eta erdarazko albisteak irakurtzeko duten ohiturari buruz. Esan
|
beharrik
ez dago, baina, horrek izugarri zailduko lukeela gure lana, eta elkarrizketatuen pazientzia agortzeko arriskua ere ez litzakeela nolanahikoa. Informazioa horrela biltzeak eta prozesatzeak zer lan eskerga eragingo lukeen ikusita eta elkarrizketatuei zer enbarazu sortuko geniekeen jakinda, ez zuela merezi erabaki genuen.
|
2009
|
|
Izan ere haien bitartez egiten baitugu besteekiko identifikazioa. Esan
|
beharrik
ez dago informazioaren jendartean bereziki gogoangarria dela fenomeno hau: ikurrak nonahi zabaltzen direlarik, identifikaziorako aukerak ere zabaldu egiten dira.
|
|
Aspalditik lankide eta adiskide, Jose Luis Albarez Enparantza Txillardegi nor den esan
|
beharrik
ez dago. Zure aditzea zabala da Euskal Herrian eta baita hemendik kanpo ere.
|
2010
|
|
kapìtuluko hitzaldi teologiko ofiziala, De incarnatione Verbi zeritzana, eman zuen ordenako nagusi probintzial guztien aurrean, ekitaldiko buru aita alonso gudiel zutela. inork espero ez zuen bidetik etorri ziren, ordea, urak: gudiel teologo katedraduna Valladolid-a heldu orduko, atxilotu eta presondegira eraman zuten inkisizioko morroiek. esan
|
beharrik
ez dago bildutakoen arteko aztoramena, kapitulurako teologo buru hautatua baitzen gudiel, eta ordenaren barruan estimurik onena zuena. hasi zuen, bada, bere guruMendeak zehar euskaldungoak hainbat aukera historiko galdu ditu hizkuntza idatzita emateko, eta eremu idatzian kultura eskolatuari bidea urratzeko. Erdi Aroan egon zen halako balizko abagunerik, eta Aro Modernoan are sarriago.
|
2011
|
|
esplikazio hipotesiak bat baino gehiago izan litezke: a) halakorik ez delako izaten, ez hemen eta ez inon; b)" zeru" soziolinguistikoa zer den esan
|
beharrik
ez dagoelako, argiaren argiaz; c) momentuz ez dagoelako hartan pentsatzeko ere aukera praktikorik eta, beraz, horretan jardutea une uneko eginbehar larriei ihes egitea delako29 zail da, artikulua idatzi eta handik 34 urtera, errenteriarrak orduan esan zuena zergatik esan zuen erabat argitzea. kontua da aukera posible bi, ez hiru, ikusten zituela berak irispidean, euskararen geroari zegozkionetan:... purgatorioa batetik, eta infernua bestetik.
|
|
hiztunek hizkuntza ezberdinetan komunikatzeko duten gaitasuna. gaitasun bezala konplexua eta osagarri asko dituena bezala ageri da, eta beti ere hizkuntzaren funtzionalitateari begira, alegia, tokian tokian komunikatzeko behar diren bitartekoei eta beharrei begira definitzen da. hiztunak hizkuntza ezberdinetan dituen gaitasunak elkarren osagarri eta aberasgarri diren ustea dago, bestalde, definizio honen oinarrian. Beste era batera esanda, hiztun bat bi hizkuntza edo gehiago erabiltzeko, alegia, haietan komunikatzeko gai denean hiztun eleanitza dela esango da. esan
|
beharrik
ez dago, gizakia gai dela bi, hiru eta hizkuntza gehiago komunikatzeko moduan ikasteko, txiki txikitatik ere bai, eta bi, hiru edo gehiago jakiteak ez duela esan nahi bakarra dakienak baino okerrago hitz egingo duenik. elebakarrak, ondo eta gaizki hitz egiten dutenak dauden bezala, elebi/ anitzak ere hobeto edo okerrago erabil ditzake bere hizkuntzak. garai batean, hizkuntza baten lekuan bi sartu...
|
|
187 eX/ 44/ 1) eleaniztasun horren osagarri nagusi eta bereziki bultzatu beharrekoak hizkuntza gutxituak direlako. gerturago etorriz, beharrezko ikusten dugu baita ere hizkuntza aniztasunaren auzia, ekologia eta biologia aniztasunarena bezala, edozein norbanakoren nahiz erakunderen helburu eta interesgune bihurtzeko ahalegina. euskararen biziberritze ahaleginekin batera, aspalditik ohartu gara munduko beste hizkuntza gutxituekin solidaritate harremanak indartu beharra, batzuen eta besteen ahaleginak, lorpenak, ekimenak konpartituz helburu onartuagoa, zabalduagoa, eskuragarriagoa egingo denaren esperantzarekin lan egitea askoz aberasgarriagoa da; eta emankorragoa ere bai seguruenik. euskararen/ hizkuntza gutxituen normalizazio eremuetan lortutakoek beste hizkuntza gutxituentzat ere eredugarri izan lukete, bereziki gertuago daudenentzat: komunikabideetan, giza zerbitzuetan, Esan
|
beharrik
ez dago, gizakia gai dela bi, hiru eta hizkuntza gehiago komunikatzeko moduan ikasteko, txiki txikitatik ere bai, eta bi, hiru edo gehiago jakiteak ez duela esan nahi bakarra dakienak baino okerrago hitz egingo duenik.
|
2012
|
|
Are gehiago dagoeneko martxan den neurgailu bat erabiliko dugu gure ekintzon ebaluagarri: kale neurketa. kale neurketa berak esango digu, lau urteren buruan (2013an beraz) kalean entzuten den euskararen kopuruan handitu den, hartara konparatu ahal izango dugu 2009ko datuekin eta helburua zenbatean bete dugun ebaluatu9 esan
|
beharrik
ez dago ekintza bakoitzak bere ebaluatzea izango lukeela eta kale neurketak gure helburuaren betetze maila neurtuko lukeela.
|
|
homogeneizatze lan hori egiteko metodozko proposamena aurkeztu eta datuak berriz kalkulatzea, bi eragiketa estatistiko horiek era bateratuan irakurtzeko betiere. Esan
|
beharrik
ez dago proposamen ireki, hobegarri eta behinbehineko gisa aurkezten dugula honako hau.
|
|
haurren erabilerak (%19, 2 euskaraz) bikoiztu egiten du 65 urtetik gorako herritarrena (%9, 7). Esan
|
beharrik
ez dago adinaren araberako hurrenkera hori dela komenigarriena berreskuratu nahi den hizkuntza baten ikuspuntutik. Horixe Euskal Herria bere osoan hartuta lortutako argazkia, nahiz eta hainbat eremutan (Lapurdin, Nafarroa Beherean eta Zuberoan, bereziki) egoera bestelakoa izan.
|
2013
|
|
ez dira haiek bakarrik bizitzeko gai, eta organismo bizidun batean sartzen direnean bakarrik aktibatzen dira. soziokulturalarekin erlazionatzea. Eta esan
|
beharrik
ez dago hizkuntzaren sistema modu konplexuan (baina ukaezinean) hizkuntza hori erabiltzen duen gizarteko sistema soziokulturalarekin eta semiotikoarekin inbrikatzen dela: nahikoa da pentsatzea zenbateraino bereiz daitezkeen (ala ez) hizkuntza baten ohorezko tratamenduak eta hizkuntza hori hitz egiten duen gizarteko egitura soziala eta etiketa.
|
2015
|
|
Posible litzateke eskola izatea lehen bultzatzailea, edota guraso talde batek hartzea gidaritza, zein udaletxetik bideratzea ekimena. Edozelan ere, ekimenaren arrakasta hasierako talde sustatzailearen konpromisoa gainontzeko agenteetara heltzean legoke; batzuek eta besteek ekimena propio sentitzean; esan
|
beharrik
ez dago, baita (edota nagusiki) ekimenaren helburu diren ume eta gaztetxoek.
|
2016
|
|
Esan
|
beharrik
ez dago multzo beraren bi mutur horiek egoera ezberdinak aurkezten dizkigutela erabilerarako zoruari dagokionez. Erdal elebidunen adibidearekin egin bezala, sailkapeneko edozein multzotarako defini genezake barne zabaltasun handi hori.
|
2017
|
|
..., 1987). ikasleek aitortutako iritzietan sakonduta, ordea, jarrera baikorra eta ezagutza ageri dituzten arren, inguruko hizkuntzak euskararen maila berean jarri eta hauek erabiltzearen hautua hobesten dute. egoera diglosikoan dauden testuinguruetan, gurean kasu, bertako hizkuntzak maila berean jartzeak, hizkuntza gutxituari egiten dio kalte, huraxe erabiltzeko eszenatokiak murritzagoak direla esan
|
beharrik
ez baitago. larriago oraindik hizkuntza gutxituak trabak jasan behar dituela onartu eta, hala ere, hautu pertsonalera subordinatzen badugu. ikasleak kulturalki euskalduntzat identifikatzen diren arren, euren identitate etnolinguistikoa ez dute euskararekin soilik lotu, gaztelerarekin zein euskararekin lotzen dute euren identitate etniko eta kulturala. hala ere, eztabaidak aurrera eta atzera egin ...
|
2020
|
|
Esan
|
beharrik
ez dago, horrelako aldaketak gertatzen direnean egokiena azkar egokitzea izaten dela eta horrek, besteak beste, formakuntza eskatzen du. Profesionalak tresna berriak sortzen eta erabiltzen trebatu behar dira eta trebakuntza hori ahalik eta azkarren abiatu behar da.
|
2023
|
|
gurasoak, edo oro har, helduak dira hizkuntza haurrei transmititzen dietenak eta haurrak, berriz, helduek transmititutako horren jasotzaile huts eta pasiboak lirateke. Esan
|
beharrik
ez dago ikuspegi horren arabera gurasoak edo helduak euskaraz jakin behar duela, baldin eta haurrei euskara" transmitituko" badie. Ikuspegi horren bidez azaldu izan da bai familiako hizkuntza transmisioa eta baita ere eskolakoa.
|