2000
|
|
Baina hori egitean ez dut magia defendatu behar ezta bere lepotik barre egin
|
behar
ere.
|
2001
|
|
X ezezagun eta ezagutezin bat da. " Berbaitango gauzak zer izan litezkeen ez dakit, eta ez dut jakiterik
|
behar
ere, zeren gauza bat inoiz ez baitut agerpenean baino topatuko" (A277/ B333 (E268)).
|
|
1787ko hitzaurreak egoera berri bat islatzen du. ...ta zabalagoa da, eta argitalpen berrian Kantek zenbait atal berridatzi zituen, edukia oro har berdina bada ere (‘idealismoaren errefusapen’ labur bat soilik gehitu zuen, Kantek berak aipatzen duen legez; horretaz gain, barne garapen sotilago bat ere nabarmentzen da), aurkezpenari dagokionez asko baitzegoen egiteko (nahiz eta berak aitortu ezinezkoa dela kritika inoiz herrikoia bihurtzea;
|
beharrik
ere ez!). Hitzaurre berriak konfiantza berri bat islatzen du, ausartagoa da eta oso sonatuak bihurtu diren ideiak aurkezten ditu.
|
|
Maitatzearen ez ahalmena bakarrik,
|
beharra
ere, gizakiaren konstituzioan bertan dago. Maitatzea utzi ezina da.
|
|
" Zer ezagut dezaket" Kanten galderari (gure bigarrenari) erantzuna eman ondoren, hirugarren datorren beste hau dago: " Ezagutu ahala bakarrik, ala ezagutu
|
beharra
ere daukagu?".
|
|
MAITAGAI GUZTIAK: ona, egia, ederra den oro. c) Ezagutu ahala bakarrik daukat, ala ezagutu
|
beharra
ere bai. BEHARRA ERE BAI.
|
|
ona, egia, ederra den oro. c) Ezagutu ahala bakarrik daukat, ala ezagutu beharra ere bai?
|
BEHARRA
ERE BAI.
|
2002
|
|
Presoei eman beharreko janaria ahal denik merkeena eta arruntena izango da, ez bailitzateke ez egoki ez zuzen izango presoak klase pobreenetako dohakabeak baino hobeto tratatzea. Elikagaiak ez dira nahastuko eta ura emango zaie edaten; ogia bada elikagairik merkeena, hori emango zaie jaten presoei; baina ez da komeni, oro har, elikagai landurik presoen dietarako, lurrak berak nahikoa fruitu ematen baitu, janaria lantzen ibili
|
beharrik gabe
ere. Nork esango luke irlandarrez, arraza behe mailako batekoak direnik, patata baizik jaten ez dutelako?
|
|
Aire garbia arnasteko
|
beharra
ere osasun arauek agintzen dute. Ingeles jatorrizkoan hemen aipa ez daitezkeen hainbat zehaztasun aurkituko ditu irakurleak.
|
2004
|
|
Egia da guk genukeela esan pertsona horri buruz dugun ezagutza osoa zientzian oinarritzen denik, ezta
|
beharrik
ere; askok, gainera, higuina erakutsiko liokete eguneroko bizitzan lagunekin eta ezagunekin izan ditzakegun harremanak zientziaren galbahetik pasatzeari: " zera murriztuko dut nire betiko lagunarekin edo maite dudan neska edo mutilarekin dudan harremana zientziaren bide estura!", esango genuke, baina Descartesek une honetan ez dihardu ezagutza zientifikoaz, baizik eta ezagutzaren edozein formaren ahalbideaz; eta horregatik, hain zuzen, eraman dezakegu argudioa halako muturreraino, horregatik astintzen ditu gure konfiantza osoaren sustraiak.
|
|
Baina abstraktua izateaz gainera, edo agian horrexegatik beragatik, nekez irudika daiteke zer esan nahi duen perpaus testuingururik gabe. Eta, hirugarrenik, abstraktu ez ezik etikoa ere bada eta, hartara, maitasun hitzak zinez zerbait adieraztekotan, kontuan hartu
|
beharra
ere dago nork, nori, noiz, non eta zergatik esaten duen, pragmatikaren zientziak erakusten digunez. Inork esan lezake ‘maitasun’ bezalako hitzak ez direla benetako izenak, errealitateko objektu konkretuei erreferentzia egiten ez dietelako.
|
|
Egia bada Nietzscheren pentsamenduak mugarri bat markatu duela filosofiaren historian eta etikari buruzko gogoetan, aitortu
|
behar
ere da filosofia klasikoaren eta Kanten ekarriak gutxietsi zituela eta ez zuela eskaini etikotasunari buruzko azalpen metodikorik, bere filosofiari darion elitismoak gizakiaren irudi eta izaera erreala hein batean desitxuratzera eraman zuelarik.
|
2005
|
|
" Testu zatiak" eta" iragarpena", beraz, ez dira inolaz ere esklusiboki euskalarien aztergaia, baizik eta baita autore honen pentsamendu antropologiko pedagogiko linguistikoa ulertu nahi duen edonorena ere. Esan
|
beharrik
ere ez dago, jakina, euskaldunontzat bi testu hauek, eta hauekin baita bere bestelako euskal ikerketek ere, interes berezia dutela eta, neurri handi batean, honengatik eskaintzen ditugula itzulita jarraian. Utz diezaiogun orain Humboldti" euskaraz" hitz egiten.
|
|
Hemen ere gogora ekartzekoa da, aldez aurretik eta orokorrean, haren ustetan hizkuntzak" paper garrantzitsuena" jokatzen duela pertsonen etengabeko humanizazio" prozesuan" eta, zehazki, bere bitartekaritza ezinbestekoa dela gizabanakoak bere" indibidualitatea" etengabe" unibertsalitatera" gerturatu ahal dezan113 Ideia nagusi hau xehatzerakoan esan beharra dago, lehenik, gizakiaren formazio prozesu hori neurri batean beronen ezagupenen zabaltzearen edo bere burua intelektualki garatzearen emaitza dela. Honen oinarrian," gizakiak" aurrera egiteko berez duen grina dago, hau da, honek ez du inoiz bere horretan geratzeko asmorik eta," barneko sakonenetik batasuna eta osotasuna" lortzeko helburua duelarik," bere indibidualitatearen mugak gainditu nahi ditu" 114 Apenas esan
|
beharrik
ere ez dago batasun eta osotasun hori lortzea" desideratum" baten moduko zerbait dela eta, egiaz, honetara zuzenduriko bilakaera intelektuala amaierarik gabeko prozesu bat bezala ulertu behar dela. Kontua da, eta hau azpimarratu nahi dugu orain," hizkuntzak era benetan itzel batean laguntzen duela" 115 hemen, are gehiago," hizkuntzak subjektibitatetik objektibitaterako igarotzea ematen deneko puntu nagusia osatzen duela" 116 Honi esker bakarrik ahal izango du gizabanakoak bere jatorrizko esparrua gainditu eta, aldi berean, printzipioz kanpotik datorrena barneratu eta berea egin.
|
|
Jarraian, hark" indibidualitate" eta" karaktere" bezalako kontzeptuak nola bereizten dituen adierazi dugu eta, aldi berean, zergatik bigarrenak bere antropologia pedagogikoan edo pedagogia antropologikoan garrantzi berezia duen. Honekin lotuta, eta bukatzeko, antropologia honek ikusarazten duen dimentsio" teleologikoa" kontsideratu dugu eta, honen haritik, gizakia ikertzen duten diziplina ezberdinen arteko elkarlanaren
|
beharra
ere azpimarratu dugu. Autore honek garbi du, beti ere, bere ikerketa antropologikoaren helburua ez dela bakarrik gizakia" ezagutzea" baizik eta, hemendik abiatuz eta hemen oinarrituz, gizakiari bere" humanizazioan" laguntzea39.
|
2007
|
|
Gauzak ikusi eta narratzearekin batera gauzak konparatzeko
|
beharra
ere sentitu zuen giza abere arkaikoak:
|
|
Areago, tradizio epikoan bertan ikusi dira munduaren interpretazio razionalaren lehen oinarriak129: han ere, logos gehiago dago mythos baino130 Ikuspegi horretatik berriro auzi homerikora itzuli
|
beharra
ere ikusi da131.
|
|
Unibertsitatean badago horrekin loturiko behar bat, hain zuzen, ikasle talde estremisten ordezkariekin burutzekoa den elkarrizketaren beharra. Horren haritik aipatu, baita ere, bereziki ekialdekoen eta mendebaldekoen arteko elkarrizketaren
|
beharra
ere badagoela, zeinak muga politiko bereizle zorrotzak gaindituko dituen. Azken batean elkar ulertze oro —gerrate arriskuak saihesteko ahalegin oro— posible izateko, zera da ezinbestekoa:
|
|
Idazlan honen helburua, orokorrean, euskal hezkuntzari buruzko gogoeta mamitu dezaketen hainbat elementuren azterketa plazaratzea da, berori batez ere teoria pedagogikotik —eta ez hainbeste irakaskuntzaren praxitik— abiatuko delarik. Euskal Herrian, kasik esan
|
beharrik
ere ez dago, hezkuntza gaiak politikoki oso korapilatsuak eta mediatikoki oihartzun handikoak dira, hain zuzen eredu linguistikoen eta euskal curriculumaren inguruko eztabaidek, adibidez, behin eta berriz erakusten diguten bezala. Gure nahia, baina, ez da galdegai horiek zuzenean jorratzea eta horiei berehalako erantzun bat ematea —beroriek idazlan honetan kontsideratuko baditugu ere—, baizik eta horren guztiaren atzean dagoen problematikaren nondik norako funtsezkoenak argitzen saiatzea.
|
2009
|
|
Ez du termino horietan pentsatzen. Nietzschek mendebaldeko pentsaeraren izpiritu erlijioso, moral, zientifiko eta politikoen diskurtsoak desmuntatu dizkizu, beraien sustrai ustelak baina baita beraien nolabaiteko
|
beharra
ere azaleratuz. Mendebaldeko pentsamendu osoa kritikatu eta lotsagorritu du; europar pentsamenduaren espresio eta sustrai guztien trapu zaharrak agerian jarri dizkigu.
|
|
Bere mundua finkatzea. Eta kategoria, ideia (ez platonikoen zentzuan) edo kontzeptu horien arteko mailaketa baten
|
beharra
ere azaldu zigun. Platonek bezala.
|
2010
|
|
interpretaziorako erreferentzia bezala hartzen duen" ama hizkuntza"(" Muttersprache") eta guk hemen euskaratuta eskainiko dugun" hizkuntza komunitatea"(" Sprachgemeinschaft"). Esan
|
beharrik
ere ez dago, begi bistakoa baita, Weisgerberren testu honek lotura zuzena duela gure idazlanaren hirugarren atalarekin, hain zuzen," Hizkuntzaren antropologia eta soziologia hizkuntza pedagogian" izenburua duen atalarekin.
|
2017
|
|
Bi ezeztapen horiek ezinbestekoak zaizkio Bestearentzako izateari eta ezin batera ditzake inongo sintesik. Hori ez da inola ere kanpoko ezerez batek jatorrian bereizi lituzkeelako, baizik eta bere baitakoak bata bestearen arabera berratzemango lukeelako bakoitza, hain soilik bata ez delako bestea baina ez izateko
|
beharrik
ere ez duelarik. Bere baitarakoaren muga moduko bat dago hemen bere baitarakotik bertatik datorrena, baina muga den heinean bere baitarakoaren desberdina dena.
|
2021
|
|
geneak, hormonak, garuna, nerbio sistema... Bide batez, horren arabera finkatzen da gorputzak" zuzenak" edo" zuzendu beharreko anomaliak" diren (Semenya kirolariaren kasuan agerian geratu den bezala, arraza ere aldagai garrantzitsua da zuzentasuna ezartzerakoan), bai eta zuzenketa ahalbait azkarren egin
|
beharra
ere. Zuzenketak ere irizpide horien arabera egiten dira, noski, nahiz eta hori jasaten duenaren osasunarentzat kaltegarriak izan maiz.
|