2000
|
|
Horretaz gain, azpimarratu genuke, Kultura Sailak, Herri Arduralaritzaren Euskal Erakundearen eskutik, Euskadiko udal liburutegietan lanean ari diren liburuzainen prestakuntza
|
beharrei
erantzuteko eskaintzen dituen ikastaroak. Era berean, Liburu eta Liburutegi Zerbitzuak, udal liburutegiekAbs y sprograma erabil dezaten prestaketa ikastaroak ere antolatzen ditu urtero.
|
|
Berez liburutegi publiko bati ez badagokio ere, gero eta maizago era honetako zentroek ASCII edo irudi osoko formatuko dokumentu elektronikoak eskuratu ahal ditzakete, kasu batzuetan beraien erabiltzaileen
|
beharrei
erantzun ahal izateko; literatura grisa eta aldizkako argitalpenen kasuan, esaterako.
|
|
Bestalde, eta dokumentuen kontserbazio iraunkorraren
|
beharrari
erantzuteko, soporteen iraupen fisikoa da arazoa. Dokumentu informatikoen soporteek iraupen mugatua dute denborari dagokionez.
|
2002
|
|
Ondorioz, Euskal Unibertsitate Sistematzat, gure gizartearen berezko dinamikari, eskariei eta
|
beharrei
erantzungo dien heziketaren goi maila jotzen dugu. Beheko mailetan nagusitzen ari den hizkuntzaz, hots, euskaraz, fo rmakuntzako eskaintzak eskatzen dituen gizartea; presentziazko ereduan oinarritutakoaz gain beste aukeretako eskaintza formatiboak eskatzen dituena; etorkizuneko beharrei aurrea hartuko dieten eskaintzak eskatzen dituena; integratua eta finantzaketa publikoaren erabilpen eta xedea kontrolatuko dituena, dagozkien eta geureak egin ditugun organo publikoen bidez.
|
|
Zalantzarik gabe, Euskal Herriaren eta bere kultur nortasunaren erroetan oinarritutako hezkuntza egitasmoa sustatzen duena, euskal gizartea ren
|
beharrei
erantzungo diena, berdintasunean oinarritua, publikoa, autonomoa, osoa, demokratikoa, berritzailea, irekia, ikasleriaren garapen integrala bermatuko duena, euskararen eta euskal kulturaren hedapena ahalbidetuko duena, ikerkuntzari leku zabala eskainiko diona, langileria propioa izango duena, eraikin konbentzionalean kokatua eta ikas/ irakaskuntza prozesua ikas/ irakasgela birtualen bidez aurrera ...
|
2004
|
|
Eta Euskadiko administrazioak bi mailatan du horretan ardura: alde batetik, ez duelako eraikitzen beharrezko instituzio egitura Euskal Herriko zinemagintzak lortutako mailaren
|
beharrei
erantzuteko (produkziorako diru laguntzaz aparte, aholkularitza, finantza erraztasunak, formakuntza, merkataritza zerbitzuak, produkziorako azpiegitura fisikoak, behar bezalako Filmoteka bat, telebista propioaren behar bezalako integrazio estrategia bat..., alegia, zinemagintzarako taxuzko politika bat) eta kanporako ihesak saihesteko. Bestetik, berak xaxatzen duelako haustura, besteak beste AIPV ordura arte ekoizleen elkartebaka rra zenaren zatiketa bultzatuz (1992.ean sortuko da ADEADE, Asociacion de Empresas del Audiovisual de Euskadi).
|
|
• kalitate handiko dokumentazio baliabide unibertsalak, euskarri eta teknologia ahalpide anitzen bidez eskuragarriak, norberaren
|
beharrei
erantzuteko eta horren informaziorako, hezkuntzarako, kulturarako, ikerketarako eta astietarako eskubidearen errespetatzeko;
|
2006
|
|
Euskal Curriculumak baditu ordea berari bakarrik erantzutea dagozkion beste era bateko erronkak. Espainiako eta Frantziako curriculum ofizialek ez dituzte jasoko Euskal Herriko berariazko kultur ezaugarriak, hau da, gizabanakoen eta bereziki giza taldeen
|
beharrak
erantzuteko bertan sortu edo sustraitu diren kultur adierazpenak. Horien artean aipa ditzakegu, adibidez, Euskara eta Euskal Literatura; Matematikako zenbakikuntza sistemaren eta neurri sistemaren ezaugarri espezifikoak; Euskal Herrian garatutako Teknologiaren bilakaeraren ezaugarriak; Euskal Musika eta Dantza;
|
|
Ekintza horrek etorkin jatorrizko hirugarren herriekiko ekintzak aurreikusten ditu, era estuagoan elkarlana egiteko, ikasle etorkinei zor zaien hezkuntza egokia eskaintzeko, beraien benetako
|
beharrei
erantzunez eta beren jatorrizko identitatea lantzeko.
|
|
Euskal Autonomia Erkidegoko ikastetxeetan lehenengo aldiz sartzen diren ikasle atzerritarrek dituzten hezkuntza
|
beharrei
erantzutea da ikasle etorkinentzako Arreta Planaren helburua. Hiru eremutan sailka daitezke hezkuntza beharrok:
|
|
Nola sartu harremanetan, komunikatu, ikasle eta familiarekin? Nola antolatu gure jarduna ikasle horien
|
beharrei
erantzuteko?...
|
2007
|
|
Adierazpen horretan," gizadiaren aniztasun kultural erkidea" aldarrikatzen da eta honako hau jasotzen da: " Pluraltasun kulturala da aniztasun kulturalaren errealitateari testuinguru demokratiko batean eman
|
beharreko
erantzun politikoa". Orobat, garapen faktorea dela aitortzen du.
|
2008
|
|
Ez, pentsatzen dugulako Euskal Herriak behar duen unibertsitatea nazioarte mailan kokatu behar dela, baina bere ezaugarri propioekin: nazioartean, baina euskara baztertu gabe; titulazio eskaintza zehazterakoan, enpresei begira baino, gizarte osoari begiratu behar zaio, gizarteak dituen hezkuntza
|
beharrei
erantzun ahal izateko...
|
|
Unibertsitateak enpresen
|
beharrei
erantzutea ez da soilik alor akademikoan materia konkretu bat eskaintzea eta karrerako edukiak enpresen mesedetara jartzea. Edukiez gain, etorkizuneko langileak lan mundu prekariora moldatu behar dira, eta bide horretan, ikasleen lan erritmoa areagotu behar dute.
|
|
Zeren eta, Euskal Idazleen Elkarteak ez ditu bere baitan idazle soilak biltzen, euskal idazleak baizik. Hau da, hastapenetako elkartze saiakeretatik hasita, euskaraz idazten dutenen kezkei nahiz
|
beharrei
erantzun nahi izan die EIEk. Ildo horretatik, EIE bera eratu aurretik, gainerako beste aurretiko bileretan ere (1968ko Ermuko zina kasu...), euskal herritarren artean haien idazkietan euskara erabiltzen dutenak elkartu nahi izan dira.
|
2010
|
|
IGMBk garapenaren aro berri bat sortu nahi du gizadiaren
|
beharrei
erantzuteko, urtero helburu zifratuak aurreratuz: %5 eta %6ko hazkundea garapenaren bidean dauden herrientzako eta %3 eta %4koa herri industrializatuentzako.
|
2016
|
|
Horren eredu dugu 1997an Franck Larcaderen eskutik Bilbok eskaini behar ei zuen giro sortzaile berriak erakarritako kanpoko artista gutxietakoasorturiko Consonni arte ekoizlea. Hala nola Abisal Espazioa, 1996an Bilboko San Frantzisko inguruan artistek kudeatutako erakusketa eta sorkuntza gunea, Guggenheimen lekurik izango ez zuten sortzaile gazte eta esperimental askotarikoek haien
|
beharrei
erantzuteko osatutakoa.
|
2020
|
|
Oinarri hori ez duen esperientzia ezin daiteke kooperatibista bezala definitu; izango da juridikoki kooperatiba, baina kooperatibismoa gauza serioagoa da, mugimendu izateko beharrezkoa duen oinarri komunitarioa faltako zaio. Gainera, etengabeko tresna dela kontuan izatea ere garrantzitsua da, langileen
|
beharrei
erantzun eta horien baldintza material eta sozialak hobetzeko tresna; sozialismoa, beraz. Kooperatibismoa etengabeko tresna da komunitate autoeratuak eraikitzeko, eskura daukagun tresna indartsua.
|
|
Alde batetik, jendarte antolatuaren behar konkretuei erantzuteko kooperatiba berrien sorrera edo indartzea gertatu da, garai batean Ikastola, euskal komunikabide edo euskaraz alfabetatzeko eskolek irekitako ildoari jarraituz; energia, finantzak, elikadura, telekomunikazioak, modu kolektibo eta kooperatiboan eskuratzeko mota ezberdinetako kooperatibak sortu dira. Askotan oinarrizko beharretarako izanik, bazkide asko lortu dituztenak, modu demokratikoan kudeatzen direnak eta, izaeraz gain,
|
beharraren
erantzuna ere modu eraldatzailean proposatzen dutenak, finantza etiko, teknologia libre, energia berriztagarri edo agroekologiaren bitartez. Aurrerantzean ere plataforma kooperatibismoaren bitartez ikusiko ditugu garatzen horrelako proiektuak.
|
|
• Lurraldetu. Sor ditzagun kooperatiba berriak, elkarteak, auzoko zaintza sareak, lurraldeetan identifikatutako
|
beharrei
erantzuteko. Gorpuztu ditzagun, errealitate izan daitezen, eta gure lurraldeetako ekosistema kooperatiboak indartu ditzaten.
|
|
Azurmendik, liburu horretan, Euskal Herrian ibilbide luzea duen komunitarismoaren hariari jarraituz, Arizmendiarrietak indartu eta beste kooperatibista askok jarraitu duten bidearen oinarriak azaldu zituen, euskal kooperatibismoaren bidea, marxismoaren eta langile mugimenduaren iturrietatik ere asko jasotzen duena. Sintesian, euskal pentsamendu kooperatibistak komunitarismoa eta langileen
|
beharrei
erantzuteko autoeratutako tresna kooperatiboak batzen ditu. Azurmendiri esker, Arizmendiarrieta eta Mondragonen atala ondo landuta dago, baina bide horrek izan dituen beste iturri eta ardatzak oraindik ez dira behar bezala ikertu eta azaldu.
|
|
56ko belaunaldiak ia hutsetik abiatu behar izan zuen. Ondorengo urteetan, beren premia eta
|
beharren araberako
erantzuna eman zien garaiko galderei. Orain, ondorengo belaunaldiari dagokio lekukoa hartzea.
|
|
Demokrazia liberalen krisi sakona eragiten ari diren zenbait alderdi azpimarratu ditugu: nazio estatua gainditzen duten esparru berriak sortzea; estatuko egitura politikoek herritarren
|
beharrei
erantzuteko eta baldintza demokratikoak sortzeko gaitasunik ez izatea; eragile politikoen pribatizazioa eta desafekzio politikoa... Testuinguru horrek kultura politikoan eragiten dituen eraldaketa batzuk zerrendatu aurretik, egungo egoeran eragiten duten egiturazko lau aldaketa azpimarratu nahi nituzke, kultur eta nazio eraikuntzari eragiten diotenak.
|
2022
|
|
Etxez etxekoak bezala, mendekotasuna duten pertsonentzako eguneko zentroek zein egoitzek ere beren ekintza birpentsatu behar dute egoera eta lehentasun berrien aurrean. Nola egokitu antolaketa jakin bati erantzuten zion eskaintza batetik pertsonen
|
beharrei
erantzun behar dien batera. Erronka garrantzitsua dute zerbitzu gehienek aurretik.
|
|
zaintza sareak deitu izan zirenak. Zaintza sareak etxean zeuden pertsonen
|
beharrei
erantzuna emateko ekimen azkarrak izan ziren, bakardadeari edo elikagaien errealitateari erantzuna eman zietenak.
|
|
Hala, eraginkorra litzateke lurralde politikek euskararen erabilera sustatzea. Euskararen aldeko baldintzak egoteko, beharrezkoa izan daiteke euskal hiztun komunitatearen
|
beharrei
erantzutea, komunitatearen erabakimena zaintzea eta euskarak funtzio esklusiboak izango dituen espazio eta lurraldeak eraikitzea.
|
|
Orain aipatu muga horiek garbi erakusten dute ezetz, baina irakasten diren edukietara so eginez gero ere nekez erantzun daiteke baietz. Unibertsitateen arabera, graduen arabera eta irakasle ikerlarien arabera, edukien interes eta izaera nazionala kontuan hartzen da gehiago ala gutxiago; baina, estrukturalki, erran ote dezakegu Euskal Herrian dauden unibertsitateek Euskal Herriaren
|
beharrei
erantzuten dietela?
|