Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 42

2010
‎1933an ELA sindikatu kristau abertzalea sortu zenean, sindikatu horretan sartzeko langileei gogoa berotzen saiatzen zen bere artikuluetan. Sozialistak indarra hartzen ari ziren aldi hartan, langileak abertzaletu beharra zegoela adieraziko zuen.Ana Urkizak hiru gai berri lantzen hasi zela diosku: lehenengoa langileen gaia, bigarrena euskaraz idaztean egin zuen bizkaieraren hautua eta hirugarrena, irakurlea, hau da,, hartzailea?
‎dugu Zuberoako, erbajia?, hau da, belarra jateko alhagiaedo, bazkalekua?. Belarra jateko pentzearen saria edo dirua nonbait ordaindu beharra egongo zen. Artzainak ez du onartzen haurdun utzi duen emakumea bere umearekin joan dadin bere etxera bizitzera.
‎8. Jose de Artetxe: Euzkadi,, 1 or. Esan beharra dago txapelketaren inguruko egunetan artikulu ugari ere ugari idatzi izan zirela, orduko idazlerik esanguratsuenek idatziak: –Una dinastía de bertsolaris?
‎Lehenengo bertsopaper honi dagokionez, esan beharra dago Amurizaren liburuan agertzen den sortak zortzi bertso dituela68, eta originala hamaika ahapaldiko sorta dela. Era berean, originaleko 8 eta 10 ahapaldiak nahastuta agertzen dira, baita lekuz aldatuta ere.
‎Horrek argi erakusten du Matxinek garai hartan zeukan sona eta ezagutza. Bide beretik, esan beharra dago, Txirritak, Iparraldera bertsotan joaten zenean, gehienetan?, Matxin izaten zuela kantu lagun.
‎68Idazlan guztiak VI, 399 or. Metrikari dagokionez, esan beharra dago ahapaldia ez dela batere erregularra. Seguru asko Dargaitzek mamia gordeko zuen buruan, eta gero gutxi gorabehera tolestuko zuen.
‎Gasteizen euskalki propio baten falta sentitzen dugu. Gazteen hizkera ez forma sortu beharra dago.
‎Hala ere zerbait esan beharra dagoela uste dut. Andrazkoen artean gizonezkook eraginda (alderdi batetik behintzat horrela dela aitortu behar dugu gizonezkook), feminista talde txiki baina bihurriak sortu dira, andrazko izatea pozik onartzen ez dutenak eta, batez ere, genero eskubideak aipatuz okerreko bideak aukeratzen eta gizartean ezartzen ari direnak.
2011
‎–Karmel aldizkariaren web-gune aldetik ari natzaizkizuenez, lehenengo eta behin txalotu eta Markinako Udalari eskerrak eman beharrean gaude, Karmelen historia osoko edukien digitalizaioa babestu eta finantzatu duelako.
‎Orain hile batzuk abian den marketing plangintzan ZU BARIK EZ GINEN, ZEURI ESKER, BAGARA lelopekoan, egitasmoa gizarteratzekoan, Ales Matias BEHARGINTZAkoak eta profesional taldeek aspalditxoan biribildu zuten Negozio planek, hots, Bideragarritasun planek, garbi erakusten dute, Baserri Antzokia lako erakundeetan, alde kultural defizitarioa babesteko, alde komertzialaz baliatu beharra dagoela. Helburu horretarako, inguruak ere lagundu behar du:
‎Euskara batu batuan egon ez arren, Euskal Herri osorako testu bakarra egin beharra zegoenez, nahiko batuan argitaratua izan zen. Izan zituen, bai, euskara batuaren jarraitzaile sutsu batzuen kritikak, baina, nire ustez apaizak eta erlijiosoak euskara baturantz ekartzeko bidea izan da liburu eder hori.
‎Lehen atalari dagokionez, Zuberoan gurasoek seme alabei euskara transmititu ez izanaren arrazoien aztertu beharraz mintzatu zen, azken finean, ama mintzairaren transmisio eza baita dikotomiaren egile nagusia. Euskara batuaren beharra defendatu zuen ondoren; guztiz beharrezkotzat jo zuen eta zubererarekin ongi uztartzen jakin beharra dagoela gaineratu. Euskara batuak ez dio, haren ustez, zubererari inolako kalterik egiten, biek elkar osatzen baitute.
2012
‎Zergatik aldatu zan? gizartean aldaketak izan ziralako eta egoera barriei irtenbide barriak emon beharra egoalako. Horretarako foruak ondo ezagutzen zituen legegizonez osoturiko batzorde bat egin eben eta hogei eguneko epea emon eutsoen, FORU ZAHARRA abiapuntutzat harturik, han jasotzen ziran eskubide, askatasun, ekandu edo ohiturak errespetatuz, gizarte barriari erantzungo eutson testu barri bat egiteko aginduz.
‎Bizkaian dauden bi zuzenbide zibil horien ezarpen esparruak zein ziren finkatzen saiatu ziren 1992ko lege horren bidez. Halere, erreforma sakon baten beharra dago oraindik. Hainbat saio egin dira.
‎Hartara, ozen aldarrikatu nahi dugu prest gaudela geure hizkuntzaren berreskurapena, euskaraz bizitzea ahalbidetuko duten baldintza politikoak, sozialak, ekonomikoak eta juridikoak eskuratzeko geure indarrak partekatzeko. Argi dugu geure hizkuntzaren berreskurapena lortzeko, euskaraz bizi ahal izateko eta hori guztia ahalbidetuko duten baldintzak eskuratzeko denon beharra dagoela. Oraingo aukera, aukera ona, benetakoa izatea nahi dugu.
‎fraideen etxeko bizi-moldeak, otoitz bizitza, komentuko eta kanpoko beren pastorala, herritarrekin batera sortu eta hazitako elkarteak (Karmengo Amaren Kofradia, Hirugarren Ordena, jaiera berezien hedapena, etab.), komentuaren ondoan sortutako ekimen berriak (Gogo Jardunen Etxea, Ikastetxea). Esan beharra dago azken mende eta laurdena ageri dela liburuan zehazkiago erakutsita.
‎Arratsaldeko kabalkada tobera 3,30etan hasi zen. Dena den, esan beharra dago ordu 2,30etatik aitzina jendea jarrita zegoela ekitaldirako prest zeuzkaten zurezko harmailetan. 3,30etan kabalkada toberaren eremura sartu zen.
2013
‎trajeria hautatu dute. Erran beharra dago hauxe dela Bordaxarrek idatzi duen bere lehen pastorala, nahiz eta jokatzean bigarrena izan. Iaz, aurrekoa baino berantago idatz izuen. Telesforo Monzon?
‎Alabaina, esan beharra dago, pastoral honen arrakasta ez dela bakarrik Bordaxarren luma finaren bitartez etorri. Fabian Lexardoi errexentak izugarri ongi zuzendu du, musikariak izugarri ongi aritu dira, Sophie Larrandabürük kantariak zuzentzen egindako lana mundiala izan da, arizaleen jokoa distira handikoa, kantariek ahal zuten guztia eman dute?
‎Egia da, egitura asko errepikatzen zirela gainerako liburuetan eta horiek pixka bat landuak nituela? Baina ustekabean beste egitura batzuk agertzen ziren, beste zailtasun batzuk, Teresaren esaldi luzeak, kasu batzuetan gure logikarako nahasi samarrak, eta berriro ere burmuina estutu beharra zegoen. Aipaturiko elkarrizketa horretan bertan ematen da gure santaren sintaxian aurkitu ditudan zailtasun batzuen berri:
‎Bada, KARMEL aldizkariak duintasunez eusten dio zeregin horri. (Karmel, 2011, 57 or.). Esan beharra dago, bide batez, Karmel hasieratik dugula Kontseiluko kide, bere txikitasunean euskara bultzatzen lagunduz.
‎Amaitzeko esan beharra dago, baita ere, badugula euskal aditzaren ikerlan sakon bat ere plazaratua. Hiztegi erara antolatuta dugu kontsultak erraz egiteko.
‎b) Euskal kultura modu zabal batean ulertu beharra dago, eta horretan ahalegindu gara.24
‎Esan beharra dago Liburu Erakusketa nahikotxo luzatu zela denboran, uztailaren 30etik (asteartea) abuztuaren 11ra arte (igandea) iraun zuen eta. Azken igandean, gainera, gaueko 24:00ak egon zen zabalik, ahalik eta jenderik gehien joan ahal izan zedin.
2014
‎Ofizialtasunek isilarazi zituzten izenak biltzea komeni da. Azpimarratu beharra dago biografia jakin batzuek duten interesa, hildakoenak (Hernani eta Oiartzunen, edo Quilates itsasontzian) ez ezik bizirik iraun eta rol historiko estimagarria izan zutenenak. M. Muxika gotzaina, Fermin Izurdiaga apaiz kazetari falanjista, A. Onaindia kalonje hizlaria, hemendik kanpo, Sigüenza n, H. Iaben Iaben sozio politikari arakil hiriberritarra (ekinbide eta gorabehera handiak izandako bizitza; Nafarroako prentsan ere idatzi zuen), M. Lekuona idazle historialaria (Calahorrara deserriratua), etab. Geroago, apaizen 1960ko gutun entzutetsuaren oihartzunak Jaime Kerexetaren biografian ikus daitezke.
‎Betidanik ezagutu dut urruñarren artean tobera bat egiteko gogoa. Ainitzen ahotik entzuna nuen tobera bat egin beharra zegoela, iraganean egiten ziren bezalaxe. Haatik, nehork ez zuen nahi izatetik egitera beharrezkoa den urratsa ematen.
‎Herriko Etxeak Iturbidea kiroldegi estalia utzia zuen kirol arloko ekitaldi baterako. Beraz, hurrengo egunean, horrelako ekaitza botako balu dena bertan behera uzteko beharrean egonen ginateke. Gau hura ez zen goxoa izan guretzat.
‎Esan beharra dago, Euskal Echearen lehenengo Zuzendaritza taldearen idazkaria (1904ko maiatza) Frantzisko Esteban Laphitz apaiz, idazle eta euskaltzale ezaguna izan zela, Bi saindu heskualdunen bizia (1867) liburu gogoangarria idatzi zuena, hain zuzen ere. Lehenago ere, 1904an, proiektuaren inguruko behin behineko komisioa sortzen denean, talde horretako ohorezko lehendakaria izan zen Laphitz kalonjea.
2015
‎Eusko Jaurlaritzako saretik DICCIONARIO 3000 HIZTEGIA baztertua izan ondoren, erabiltzaileen eskabide ugari jaso ondoren, bi urteren buruan 2009an paperean argitaratutako 5000 HIZTEGIA berriro internet bidez eskaini beharra sentitu genuen, halako lan erraldoi berriztatua herritarren esku jartzea euskararentzat oso onuragarri izango zelakoan. Esan beharra dago, bide batez, Eusko Jaurlaritzak saretik kendu izateak kalte handia egin ziela hiztegiari nahiz erabiltzaileei, ordurako interneten leku handia zuelako egina.
‎Gogoratu beharra dago beren beregi oso interesgarriak izan ohi dira aldizkarietan argitaratzen diren testuak, era guztietakoak izateaz gainera, hainbatean jendeak eguneroko bizitzan erabili ohi duen euskararen isla izaten direlako.
‎Laburbilduz, pertsona batek adimenik argiena balu ere, bere bizitzako egun guztietan nolakoa den ezin asmatu duen erakoa da. Eta Jainkoak hain bat batean jartzen du begien aurrean, non ez bailitzateke begiak irekitzerik ere izango, haiek ireki beharra balego; baina berdin da irekirik nahiz itxirik edukitzea, Jaunak nahi duenean; nahi ez badugu ere, ikusi egiten baita. Ez dago nahikoa den oharkabetzerik, ez dago eragozteko ahalmenik, ezta hartarako nahikoa den ahalegin ez ardurarik ere.
‎XX. mendeko Filosofia alemaniarretik hona ekarri beharra dago Karl Jaspers(), bere obra erraldoian Mistikari ere begiratu diolako, munduaren kosmo ikusera psikologikoan aitortu dion betekizunagatik, eta Filosofiaren historiatik alor honi eman dion begiratuagatik23.
‎Mende hasierako krisi modernista urrun samar geratu zenean, Frantziako Kolegioan Loisy ren lekua hartu zuen J. Baruzi() gogoratu beharra dago hona iristean. Filosofo eta erlijioen historialari gisa aurkeztu izan da, eta Donibane Gurutzekoaren mistikaz idatzi zuen tesi gotorra (1924) 27.
‎Bestalde, esan beharra dago erlijioen eta erlijiotasunaren gaia XX. mendean inoiz baino zientzia gehiagotan hartu dela aintzakotzat, beroriek ikerlan handiak egin dituztela eta jakitearen aldetik jakite osoago eta hobeak ditugula gaur aurreko mendeetan baino. Ondorioz, zientzia bakoitzak beretik emanda ere, Antropologia, Soziologia, Historia, Psikologia, Filosofia, Fenomenologia edo Teologia berriek diziplinartekotasun zabalagoa eskatzen dute gaur egun erlijio erakundeez edo talde nahiz pertsonen bizipen erlijioso, agnostiko edo ateoei buruz funtsez hitz egiteko.
‎Jatorriz judua, konfesioz lutertarra, Fenomenologiaren maisu handia izan da bera. Esan beharra dago, Husserl-ek ez zuela erabili bere metodoa erlijioaz jarduteko; hala ere, kezka teorikoen artean izan zuen berau ere12.
‎Esnea marmitara pasatzen ari zela bota zion, hotz: azpiak ere egin beharra daude! Seme zaharrenaren berri galdetu zionean ere ez zuen erantzun gozoagorik jaso:
‎Jean Louis Davant Zuberoako euskaltzain, idazle eta pastoral egilea bertara gonbidaturik izan zen bere azalpenak jende aurrean eman zitzan. Esan beharra dago Jean Louis Davantek bazituela jadanik hainbat ikerketa eta idazlan plazaraturik Pierra Lhande izan zenaz. Jende aitzineko bilkura horretan hainbat jendek Davant bultzatu zuten Lhanderi buruzko pastoral bat idatz zezan.
‎Hori da, azken finean, euskal literaturaren orrietan jasota geratuko dena. Baina, horretarako, onartu beharra dago. Eta onartzeko, ezagutu beharra.
2016
‎Ez dira falta garatzeko bidean dauden herrialdeei egindako nazioarteko presioak, laguntza ekonomikoak eskainiz ugalketa osasuntsurako politiken mesedetan. Baina egia izanik ere biztanleria eta eskura ditugun baliabideak desberdin banatuta egoteak eragozpenak sortzen dituela garapenerako eta ingurumenaren erabilera eramangarrirako, aitortu beharra dago demografiaren hazkundea bateragarria dela garapen oso eta solidarioarekin. Horren errua biztanleriaren hazkundeari egoztea, eta ez batzuen kontsumokeria neurrigabe eta selektiboari, arazoak egiaz ez aztertzeko modua da.
‎Alegia, atsotitz bildumetan, azaroa garia ereiteko garaia dela esaten zaigu (Zemendien erein garie, idien apatxera be4, Eusko Folklore, 2). Horretarako, lurra ondo ongarritu beharra dago (Eraiteko, abenduko hautsek baino azaroko lohiek hobe. Damaso Intza, 1313).
‎Bestalde, esan beharra dago, hiztegigintzan halako emaitza ederrak argitara eman direnean, ezkutuan etengabeki, urteak joan urteak etorri, hainbatek burututako lan oparoa azalerazten dela. Hala aitortu zuen Andres Urrutia euskaltzainburuak liburuaren aurkezpenean, hiztegi hori ez zela gutxi batzuen emaitza, askoren izerdiz ongi hornitutako lana baino nabarmenduz:
‎Horiek ziren, hain zuzen, euskaraz terminorik oinarrizkoenak. Era berean muga ezarri beharra zegoen hiztegia epe jakin batean barruan burutu eta jendearen esku jartzeko.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia