Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 244

2000
‎izateko zuhurtzia eskatzen zuen: , denbora behar da eskolak, eta elizak ere, bere gaztelaniazko heziketa-lana burutu dezaten?. Hori gertatzean(= guztiak elebidunak izatean) izango da gaztelania hizkuntza bakar bezala ezartzeko mementoa (pentsamendu hau ageri da Serrano Suñer-en galde-gutunean, eta ondoko erabakinegoziatuan ere:
‎Hau da, nazioaren ezaugarriak ez dira bereizten gaituztenak, batzen gaituztenak baizik. Horrela, hezkuntza-sistemak duen nazionalizatze-tresnaren aurpegia erakutsiko du, curriculum nazionalean nazionala (omen) den kulturak haur espainiarrek arnastu behar duten eskoletako airea betetzen duenean ere.
2001
‎Mestizajea lortzeko inmigrazioa, partaidetza eta harrerako politika irekia behar da, elkarbizitzan oinarritutako kultura arteko gizartea sortzearen aldeko apustua egitea; horretarako programak garatu behar dira eskoletan, kalean eta bizitzako edozein esparrutan.
‎Eski ikastaro batean istripua izan eta lesio fisikoak gertatuz gero, kalte-ordaina eskatu behar zaio eskolari eta, hala badagokio, baita irakasleari eta eski estazioari berari ere (istripuaren eragile ikastaroaren antolakuntzaren edo irakaslearen akatsak, zuhurgabezia edo zabarkeria izan badira), edota eski estazioaren aurka (istripua instalazio eta zerbitzuen segurtasunik ezak edo egoera kaskarrak eragin baldin badute).
2002
‎Hangoek, berriz, amarekin lo egiten dute, kalera irtetean amaren ibilera sumatzen dute, bere mugimendua... Balio erritmikoa gehiago landu behar dugu eskolan.
‎3 Transposizio beraren prozesua kontrolatu. Prozesu hau martxan jartzekoonartu behar da, hasteko, kanpoko jakintza-objektua aldatu egin behar dela eskola-programa batean integratu ahal izateko; horrek esan nahi du, batetik, jakintza-objektuok egokitu egin behar zaizkiola ikasleek (eta irakasleek) ustez duten mailari; eta bestetik, jakintza-objektuok antolatu egin behar direla diskurtso pedagogikokoherente eta homogeneoaren markoan (sekuentziatu egin behar dira kurrikuluan). Bronckart eta Plazaolarentzat (1996) hezkuntza-jarduera konfigur... irakaskuntzarako eginiko eraikuntzak izan behar dute, eta ezjatorrizko testu zientifikoen kalko soilak.
2003
‎galtzea». Horrez gain, Larrazabalen ustez, diziplina bakoitzeko arduradunak bere arloko hiztegi teknikoa prestatzen hasi behar zuen eta kontuan izan behar zuen eskola-testuen beharra.
‎Hala ere, alderdi horri dagokionez, zehaztu dute familiek seme-alaben betebeharretan parte hartzea erabakitzen dutenean irakasleen laguntza behar dutela esku-hartzea eraginkorra eta emankorra izan dadin. Horrek agerian uzten du, berriro ere, familiek parte-hartze handiagoa izan behar dutela eskolan, haurren hezkuntzaren alde.
‎Sarri entzuten dugu komunikabideetan erkidegoko eskola publikoari egiten zaizkion laudorioak. Ez dut ukatzen zenbait arlotan ondo jokatzen duela, baina euskaldunok zer pentsatu behar dugu eskola hori gure herrira datozenak euskalduntzeko gai ez bada?. Eta are gehiago:
‎Zergatik joan behar dugu eskolara?. (i).
2004
‎Espainiako legeriaren arabera, haurtzaindegiek gutxienez 1,50 metro koadro izan behar dituzte eskola-postuko, eta jolastokian 3 metro gutxienez.
‎Nolakoa behar duen eskolako otorduak
‎Gizon ederrarekin ateratzekoa naiz gaur eta pixka bat lehenago irten behar dut eskolatik.
2005
‎Euskalduntzea baino gehiago da eskolaren betebeharra. Euskara maitatzeari, gure kultura maitatzeari ekin behar dio eskolak. Hori egiten da noski, euskara ikastearen bidez, euskalduntzearen bidez. Eskolak baditu bere mugak eta argi dago eskolaren zeregina baldin bada euskalduntzea sortzen direla arazo larriak:
‎Horiek dira, eskolari dagokionez, gogora datozkidan protagonistak. Guztiok esan duzue, eta ni ere konforme nago horrekin, hizkuntza eskola bidez indarberritzeko saioak aurrera egingo badu beste ingurune zabalago batean txertaturik egon behar duela eskolak: etxea, familia, auzoa, hiria...
‎Curriculumaren ikuspuntutik begiratuta, aldiz, koordinazio diakronikoaknagusitu behar du eskolak iraun bitartean eta etapak iraun bitartean. Hona hemenkoordinazio-mota horren helburua:
‎Ikasgelak, leku irekia izaki, zabalik egon behar du eskolaren ingurunehurbilera eta inguru hori aintzat hartu behar du. Horretarako, hainbat ekintza egindaitezke:
‎Eskolako denborari dagokionez, ikasleen eta irakasleen ordutegiak, ikasturteko egutegia, eguneko ordutegia, lan-orduak, etab. aipatuko ditugu. Bainagogoan izan behar dugu eskolako denbora hainbat faktorek baldintzatzen dutela, hala nola denboraren antolaketan eragina duten irizpide higieniko-biologikoek, pedagogikoek eta soziokulturalek.
‎– Ikasleek gorabeherak izaten dituzte gauzei arreta eskaintzeko orduan; horikontuan izanda antolatu behar da eskolako lana.
‎Ikastaroek egun bat edo bi irauten dute, eskolaren eta ikastaro motaren arabera, ia beti asteburuetan. Taldeak txikiak dira, 10 pertsonatik 16ra bitartekoak, eskola praktikoek monitore bat behar baitute eskolako ibilgailuetan kopilotuaren eserlekuan. Programek barne hartzen dituzte:
2006
‎“Zenbat eta urte gutxiago izan, orduan eta maizago izaten dira eraso fisikoak, nahiz eta eskola-jazarpenak DBHko bigarren eta hirugarren mailetan izan duen eraginik handiena”, adierazi zuen Romachok. Hala ere, azpimarratu zuen ez direla nahastu behar eskolako jazarpena eta ikasleen arteko beste gatazka batzuk. Psikiatrek kasu horiei aurrea hartzeko eta azkar diagnostikatzeko proposatzen dituzten konponbideak.
‎jangela, familiekiko harremanak, jarduera osagarriak, batetik eta bestetik geletako antolaketa, ordutegiak, metodologiak, arloetako curriculuma, tutoretza... Ikuspegiak ireki eta fokatze poliedrikoaz jantzi behar genituen eskola-esparru guztietako erantzunak.
‎3 Ikasle guztien aukera berdintasuna bermatu behar duen eskola, hezkuntza kalitatea ekitatean oinarrituz.
2007
‎Eskolak ere eragin handia izan dezake bakerako heziketaren prozesuan, bertan haurrek txikitatik prestakuntza jasotzen dute eta (ikus VI. kapitulua). Hala, gure seme-alabak bakerako hezi nahi baditugu, saiatu behar dugu eskolan jasotzenduten prestakuntza BHren helburuekin bat etor dadin.
‎Honetatik nola, zerrendan mota guztietako gaiei buruz idatzi da udal esparrua: toki politika, bilketa zaborrak, errepideak, trenen ordutegiak eta atzerapenak, non eraiki behar diren eskolak, planak hirigintzakoak, eremu jakin batzuk oinezkoentzat jartzekoak, etab. Cuesta, bere aisialdiko orduak zerrenda administratzea, nagusiki bi betetzen dituela uste du eginkizunak. Alde batetik, kafe-hitzaldia digitala” eta era guztietako gaiei buruz hitz egiteko aukera ematen du irekia.
‎Behin entzun ninduten lagun batekin solasean eta debekatu zidaten. Bakarrik frantsesez mintzatu behar genuela eskolan. Etxean kexatu nintzen.
2008
‎Hau ere mugatua da bere baliabideetan, baina urtetik urtera irakaskuntzako planifikazioa sendotzen doa. Gaur egun eskola da euskara transmititzeko bitartekoa eta badakigu ez dela nahikoa berau bizirik atxikitzeko, ingurumariak euskalduna izan behar duela eskolan ikasten dena erabiltzeko. Hori da benetako lantegia eta erakundearen pario handiena.
‎Beñardoren kontuak oroitu ostean? edo Beñardoren kontuak oroitu baino lehen, era batean ez bada bestean, Nazariok ezinbestean oroitu behar zuen eskolarako bidean jarri zuèn pasadizoa, noiz eta. Nazariok hamahiru urte zituen eta etxean hil berria zuten aita, orbetarren sukaldean ezusteko bat gertatu baitzen, etxeko txikia ez zela agertzen eta ez zela agertzen:
‎Halan da ze, landu egin behar dira eskolan, euskalduna atxiketze-ereduan
‎Eskolako euskararen trataera zehazteko, dokumentu asko erabil daitezke erreferentzia moduan, baina guri interesatzen zaigu txosten honetan argitzea erregistro desberdinak landu behar direla eskolan, eta erregistro formalean eta informalean zein hizkuntza eredu edo aldaera erabili erabakitzen laguntzea. Ez da txosten honen asmoa euskara batuaren eta euskalkiaren artean hautua bultzatzea, hain zuzen alderantzizkoa erakutsi nahi dugu, biak uztartzeko modua egin behar dela.
‎Lehen Hezkuntza liburutik ere. Aipatu curriculum diseinuak arrasto nahikoa ematen digu nola jokatu behar dugun eskolaren hizkuntzaren trataera zehazteko.
‎Horrela, inguruan euskalkia erabiltzen baldin bada, errealitate hori nola edo hala aintzat hartuko litzateke. Horrek ez du esan nahi, dena dela, nahitaez euskalkia erabili behar dela eskolan, inguruan eredu hori erabiltzen bada eta horrengatik bakarrarengatik. Izan ere, eskola komunitate batek, bere ezaugarri guztiak kontuan harturik, beharbada pentsa dezake ingurune euskalkidun batean kokatuta egonda ere hori ez dela ikastetxean landuko.
‎Bestalde, ez dugu begien bistatik kentzen eskolaren funtzioen artean, Euskal Herriaren kasuko ezaugarri askotarikoak gogoan izanik (hizkera desberdineko atxikimenduak, adibidez), gure irudiz instituzio horrek balio dezakeela nork bere hizkera hobeto ezagutzeko, eta hortik hizkuntzaren erabilera joriagoa eta biziagoa sustatzeko etor daitekeen laguntza. Ezen, Lopez del Castillok dioen bezala (1988), hizkuntza estandarra ezinbestean irakatsi eta landu behar baitu eskolak, baina gogo onez hartu behar baititu, orobat, herri xehearen hizkeraren berezitasunak.
‎Eskolak arreta handia eskaini behar dio gizarteak eskola umeen bidez sartzen dituen ezaugarri linguistikoei, eta horiek zaindu eta landu egin behar dira, baina, era berean, eskolak ezin utzizko eginkizuna du hizkuntza estandarra irakastea. Beraz, hizkuntza estandarra irakasteak lehen mailako helburua izan behar du eskolaren zereginen artean, nahiz eta horrekin batera herrian herriko hizkerak eta bestelako aldaerak onartu.
‎Izan ere, egoera formala da, aldaera estandar bat erabiltzeko modukoa, denok ulertzeko modukoa eta inguruko hizkeraren ezaugarriak biltzen dituena. Gurasoekin izaten ditugun harremanetan, gurasoek sentitu behar dute eskolako hizkera ez dagoela hain urrun euren hizkeratik baina, halere, ez dago askoz gehiago esaterik hemen, izan ere, solaskideak ezagutu ostean norberak erabaki beharreko kontua baita.
‎JULIA.-(harrituta eta pozik) Asier! Oraintxe joan behar nuen eskolara zure bila. Goiz atera zara, ezta?
‎Haurrek abilezia sozial eta akademiko garrantzitsuak eskuratu behar dituzte eskola-garaian. Langileak badira, beren buruarekin ziur sentitzeko abilezia sozialak eta akademikoak lortuko dituzte.
‎Arazo larria da, biztanleriaren %80k bizkarra ematen duelako eta BPGaren %2 baino gehiagok osasun-gastuek eramaten dutelako. Egia da ezin dela bakarrik egotzi haurrek beren etxeetatik eskolara eraman behar duten eskola-materialaren kopurua. Aldagai gehiago daude jokoan:
‎ezkontza batera gonbidatu duten hiru kideko familia batek 300 euro inguru gastatu ditzake oparian. Are gutxiago, 245 euro, Unicefek larrialdi-egoeretan dauden 80 ikasle artatzeko behar den eskola-materiala eman du. Kontuak atera egiten dira.
‎Bai janarietan, bai haiek prestatzeko moduan, orekatuak eta askotarikoak izan behar dute eskoletako jangeletako menuek. Hori bai, menuetan frutak, barazkiak, arrainak eta lekaleak izan behar dute batez ere.
‎Beñardoren kontuak oroitu ostean... edo Beñardoren kontuak oroitu baino lehen, era batean ez bada bestean, Nazariok ezinbestean oroitu behar zuen eskolarako bidean jarri zuèn pasadizoa, noiz eta –Nazariok hamahiru urte zituen eta etxean hil berria zuten aita– orbetarren sukaldean ezusteko bat gertatu baitzen, etxeko txikia ez zela agertzen eta ez zela agertzen: zergatik?, Honorato hain zintzoa izaki...!
‎Euskararen ikaskuntza izan dugu gure mintzagai nagusia, baina Hego Euskal Herrian eskolak gaztelania ere lantzeko ardura du, jakina. Euskara eta gaztelania dira hizkuntza ofizialak eta ikasleek biak ondo jakiteak izan behar du eskolaren helburua. Eta gaztelania landu beharko du baita ikasle gaztelaniadunekin ere, hizkuntzaren maila akademikoa eta formala eskuratzeko (kalean eta familian ikasten den maila informalaz gain).
2009
‎Domintxine biziki herri beroa zen, bazen furia. Gero, esan behar dut eskola publikoan ibili naizela hamar urte artio. Gure maisua biziki ona zen matematika, frantsesa eta abar erakusteko, baina ere goiz guztiz egiten zigun" instruction civique".
‎Zein da eskolaren, eta horrenbestez, irakasleen egitekoa egoera iraultzeko orduan? " Neska edo mutila izate hutsagatik ez direla mugak sortzen erakutsi behar diete eskolan haurrei, nahi dutena izateko aske direla". Eta horretarako, ez da nahikoa eskola mistoa izatea, hezitzailea ere izan behar du.
‎–Ama beti ari zait lataputa ematen goiz iritsi behar dudala eskolara eta denbora alferrik galtzen dudala etxean ordenagailuaren aurrean, eta?
‎Ez nekien zein jarri. Akordatu ere ez, izena behar zenuela eskolara hasi zinen arte. Nora jarri nizun.
‎Sentitzen dut, Margari, baina ezin dut. Hamaiketakoa eraman behar diot eskolara Milenari.
‎MILENA.-(Bat-batean) A, ama! 15 euro eraman behar ditut eskolara!
‎Eskola batek egiaztagiri horiek ez izateak ez du esan nahi bere programetan behar adinako kalitaterik ez duenik. Baina irizpide horiek kontuan hartzeaz gain, aukeratu behar den eskolak edo zentroak kalitate-estandar gorenak betetzen dituela bermatzeko modurik errazenetako bat da gaur egun negozio-eskola bati eman dakiokeen onarpen handiena dakarten hiru barne-egiaztapenen bidez: EQUIS, AACSB eta AMBA.
‎Bai, Donostiako Artelekuko eraberritzean laguntzeko egon nintzen Miguel Garai, Santos Barea eta Fernando Moraren bulegoan, Irune Sacristanekin batera. Alde horretatik, Miguel gehiago behar ditugu eskolan, bai, arkitekturaren inguruko teoria bat bazuen eta hura energiaz helarazten bazekien.
‎Zer behar ditu eskola publikoak?
‎Borondatezkoa izanagatik ere, LOEk dio haurrak hasieratik hezi behar direla: . Hezteko helburuak zuzendu behar ditu eskolako momentu, jarduera eta egoera guztiak?. Legeak helburutzat ditu haurrek autonomia lortzea, ingurua ezagutzea eta hizkuntzaren bidez komunikatzea-baita ingelesean hastea ere-.
‎Sareak aipatu dira jardunaldietan. Zer bilatu behar dute eskolek sare horietan. Sarea da hitz gakoa?
‎dagokienez, bikoiztu egiten da eskolaren eginkizuna: alde batetik, euskara bigarren hizkuntza legez irakatsi behar die, eta, gainera, bai hauek bai etxeko hizkuntza euskara dutenek ere euskararen lanketa formal eta jasoa egin behar dute eskolan.
‎Bizitzarako prestatu behar du eskolak. Baina bizitza, lana eta lan mundua baino zerbait gehiago da.
2010
‎Funtzionamenduaren tripak azaltzeko kontuan izan behar da eskolak nork kudeatzen dituen. Herriko etxeek 12 urtera arteko haurren ardura dute, kolegioak (12 -16) Kontseilu Orokorraren menpe daude eta lizeoak (16 -18) Akitaniaren esku.
‎Bermatu behar da eskolak ez duela zikiratuko jarrera hori, eta haurrak bere-berea duen jakin-mina eta galdetzeko joera horrek bizitza osoan iraungo duela, eta eskolak sustatu egingo diola, erakutsiz zein atsegina den erantzunak bilatzeko bideetan barrena ibiltzea.
‎edo, bi hizkuntza ofizialak benetan erabiltzeko? gaitasuna transmititu behar die eskolak EAEko ikasle guztiei88 Erabateko eskakizuna dakar baldintza horrek bertako eskola-mundura. Hartzen den bidea hartzen dela, azken xedea komuna da sistema osoarentzat:
‎Hartzen den bidea hartzen dela, azken xedea komuna da sistema osoarentzat: euskaraz eta gaztelaniaz jarduteko gai diren gazteak (parez pareko elebidunak, nolabait esanik) sortu behar ditu eskolak.
‎Hizkuntza biko eskola-moldea eratzea esijitzen du, horretarako, EEN legeak. Euskarak eta gaztelaniak, biek izan behar dute eskola-hizkuntza: ikasbide-hizkuntza (lengua vehicular), ikasgai-hizkuntza (lengua curricular) edo, B ereduaren kasuan, partez bata eta partez bestea.
‎Baños de Ebron saiatzea ez da okerra, are gutxiago debekuzkoa. Baina bizia hemen dago, ez han, eta hemengo bizi-indar beregain honetan oinarritu behar da eskola bidezko indarberritze-saio osasungarria. EAE osorako formulazio uniformea ondo dago, konstruktu jurilinguistiko moduan.
‎d) Eleaniztasun-kontuei berariazko atentzioa eskaini behar zaie eskolan: goazen mundura goazelarik, ingelesa edota beste atzerri-hizkuntzaren bat beharrezko osagaia izango dute ikasleek beren horniduran.
‎X.4 Perspektiba horretan txertatu behar da eskolako jarduna
‎X.4 Perspektiba horretan txertatu behar da eskolako jarduna 198
‎Gizartearen eskutik joan behar du eskolak, bertako hizkuntza-normalkuntzak probetxurik izango badu. Zertarako nahi ditugu D ereduko eskolak baldin eta ikasleek etxean eta kalean, lagunartean eta lan-munduan erdara hutsean jardungo badute?
‎arrisku horretazjabetzen ez bagara bide okerretik gabiltza. Gizarte-berrikuntzaren ahalegin-sorta osoarekin batera joan behar du eskolak, ez ahalegin horren erabat aurretik edo, okerrago, joera jeneralaren kontrako norabidean. Eskolari gero eta helburu zailagoak, ausartagoak, erabatekoagoak ezartzeagatik ez dugu emaitza hoberik eskuratuko.
‎Aurreko puntuan esandakoa aplikatzeko, jakina, irakasle trebeak behar dira eskoletan. Espezialista adituek dioten hori eguneroko jardunean aplikatzen jakingo dutenak eta hartan saiatuko direnak.
‎Lan-inguramendu horretan era malgu eta aldakorrean jardun ahal izateko prestatu behar du eskolak gazte-jendea. Gaztelaniazko, ingelesezko eta, zenbaitetan, euskarazko harreman-sareetan txertatu eta interaktuatzeko prestatzen du eskolak, dagoeneko, bertako gazte-jendea.
‎Eta Euskal Herriak behar zuen eskola hura zehazteko asmoz, ikastolen mugimenduaren baitan abiaturiko gogoeta eta eztabaida prozesuak 1990eko hastapenetan Euskal Eskola proiektua lantzera eta I. Batzar Nazionala egitera eraman zuen.
‎–Kanpotik ez digute konponduko hau. Beraz, talde bezala izan behar dugu eskola eredu bat oso garbia, eta horrekin negoziatuko dugu??.
‎Baina honek ere pragmatismo bati erantzuten zion. Umeak behar ziren eskola eredu berri hura martxan jartzeko, eta hastapenetan ume gutxi zirenez, denak elkarrekin egoten ziren ikastolan.
‎–Dagokion ikasturtea ekin aurretik hasten dira horri buruzko negoziazioak; apirilean, zehazki. Eta Hezkuntza Nazionalak kudeatu behar ditu eskola publikoen zein pribatuen beharrak?.
‎ALIZIA.-Ez, noski, baina bukatu dugu bazkaria. Eta Naiak oraintxe joan behar du eskolara.
‎e) Modu aktiboan jarraitu behar da eskola-sistema garatzen, irakaskuntzako ziklo guztietan, beken sistema egokia ezarri behar da, eta irakasleen baldintza materialak etengabe hobetu behar dira.
‎Hezkuntza premia bereziak dituzten ikasleek berariazko laguntza pedagogikoak behar dituzte eskola curriculumetan ezarritako gaitasunak lortzeko. Gaur egun, informazioaren eta komunikazioaren teknologiak (IKT) baliabide iturri garrantzitsua dira, ikasle horiek prestakuntza behar bezala garatzea galarazten duten arlo instrumentaletan dituzten eskakizunetara egokituak.
‎Sortzen-Ikasbatuaz-ek agerraldian nabarmendu zuenez," herrietako eskolek aberastu egiten dute gure herria bera". Azaldu zutenez" gure herriek nahi eta behar dituzten eskolak dira: herrietako egunerokotasunean murgilduta daudenak, herria eta eskolaren arteko ekimenak bultzatzen dituztenak, ateak herriari zabaltzen dizkiotenak..." Eskola publikoak" herritarron zerbitzura egon behar" direla nabarmendu zuen Sortzen-Ikasbatuaz-ek.
‎Espainiako gobernuak aldizka oroitarazten zuen erdararen nagusitasuna bermatu behar zela eskoletan, irakasleak mehatxatzen dituen agindu honek erakusten duen bezala:
2011
‎Beraz, datu hau arestian esandakoari gehitzen badiogu, badirudi kalea, aisialdia, lagunartea eta eskolaz kanpoko ekintzak, eskola bera baino eraginkorragoak bilakatzen direla erabileran eragiteko orduan. Hauek izan behar dute eskolaren jarraipena eta eskolakoa osatzen dutenak. Kaleak edo lagunarteak, adibidez, euskara modu ez-formalean erabiltzeko aukera ematen dute eta indartu beharreko esparruak izango dira hizkuntzaren normalizazioa lortu nahi bada.
‎gizarte-bizitzako esparru gehienak (administrazioa, komunikabideak, baita lan-esparrua ere) euskaraz dakiten eta euskaraz funtzionatuko duten hiritar euskaldun gazteez hornituko ditugu, eta kitto". kontua da paradigma hori martxan dugula 40 urte inguru, eta ondorioak ikusten hasteko ordua iritsia dela aspaldi. ...z da soziolinguistikazko ezagutza handirik erakusten. horrela jokatuz gero, gure artean hain maiz gertatzen den gisa, hizkuntza horrek ez die balio izango gazteei beren lagunekin eta auzoko ezagunekin jarduteko, salerosketan eta kaleko joan-etorrietan erabiltzeko, euskarazko lagunarte berriak osatzeko eta, bere garaian, gizarte horretan aurrera egiteko. hori guztia lortuko bada, oso bestela jokatu behar du eskolak: euskaraz diharduen eguneroko bizimoduarekin konektatu behar ditu gazteok. horretarako, berriz, euskarazko ingurumen eta bizimodu arrunt horretan txertatu behar dira haurrak eskolara joan aurretik, eskola-urteetan eta eskolatik irten ondoan.
‎Mundu itxia bihurtzeko arrisku handia dute eskolek (beren agintariak, beren arauak, beren aurrekontuak, beren zigor-ordainak,..). Lan-mundu isolatua bihurtzeko arriskua dute. gizartearen eguneroko bizimodu arruntetik isolatzen diren neurrian, ahuldutako hizkuntza indarberritzeko duten ahalmena ere kamustu egiten zaie eskolei, gesaldu eta, azkenean, ezabatu. euskarazko auzogintza osasuntsu eta gizarte-osaera arnas zabaleko batean txertatu behar dira eskolak, ahuldutako hizkuntza indarberritzeko orduan berariazko ekarpen sendorik egingo badute206 eskolen ekarpena ohargarria izan liteke euskaraz ondo (hainbatean, ez hain gutxi) dakiten belaunaldi berriak sortzeko edo indartzeko orduan. Baita euskalgintzaren motiboak eta bideak, irismenak eta helburuak, argitzen saiatzeko
‎Bigarren hezkuntza ere, partez edo osoz, euskaraz egiten dute hainbatean (unibertsitateikasketak ere bai, hainbatek). eskolak hor ere dituen ahuldadeak ez gara errepikatzen hasiko: haurrek loturik ikusi eta sentitu behar dituzte eskola eta herri-bizitza.
‎Ez da ahaztu behar eskolaren zeregin gizarteratzailea; gizartean aniztasuna baldin badago, hezkuntza-zentroetan ere egon behar du. Haurrek beren hezkuntza-prozesua bukatzen dutenean, bizitza normalizatu bat egin nahi badute, komunitatearekin erlazionatu beharko dute; lana egiteaz gain eta familiarekin erlazionatzeaz gain, atera egingo dira, supermerkatuan erosketak egingo dituzte, osasun-zentroetara joango dira edo oporretara joango dira.
‎Baina gerraostean 1966 urtera arte Euskaltzaindiak ez zuen benetan eskua sartu kontu horretan. Urte horretan alde batetik, Nikolas Altzolaren ekimenez, eskoletako liburuen batzorde bat sortu zen358 Batzorde horrek aztertu behar zuen eskola-testuliburuen egoera zein zen359, zein testu behar ziren eta abar. Laster hasi zen Euskaltzaindia materiala prestatzen.
‎Serra eta Vilaren (2005) iritziz, etorkinen eta hizkuntza-aniztasunaren gaian hezkuntza-sistemak esku artean daukan auzia garrantzitsua da eta proposamen berritzaileak eskatzen ditu. Izan ere, gogoan izan behar da eskolako hizkuntzen ikaskuntza giltzarria dela eskola-arrakasta lortzeko.
‎hizkuntza inguru sozialarekin harremanean eta elkarrekintzan ikasten dela kontuan hartuta, ikasle etorkin asko eta askoren kasuan, eskola da hizkuntza ikasteko inguru eta gune nagusia eta, ondorioz, bertan bermatu behar dira elkarrekintzarako aukerak. Elkarrekintza horietan ikaslearen parte-hartzea bideratu behar du eskolak. Horretarako, garrantzitsua da eskolan bertan ikasle etorri berrien eta jatorriz bertakoen arteko harreman-sareak handitzea.
‎Hizkuntzen arteko konparazioa baliatu: lehen puntuan aipatu dugu ikasle etorkinak etxetik dakarren hizkuntzari lekua egin behar zaiola eskolan, nahiz eta ez den eskolan ikasi beharreko hizkuntzetako bat. Helburu hori lortzeko beste modu bat izan daiteke eskolan ikasi beharreko hizkuntzen eta etorkinen jatorrizko hizkuntzen arteko antzekotasun eta ezberdintasunak baliatzea.
‎Hezikomunikazioa eskola-curriculumean nola txertatu behar den gaiaren inguruan, ez dago erabateko adostasunik. Aditu gehientsuenak bat datoz esatean diziplina sartu egin behar dela eskola-curriculumean zehar-lerroko irakasgai modura (Masterman, 1993; Kaplún, 1998; Aparici, 1994; García Mantilla, 1996; Orozco, 1998). Beste batzuek, berriz, defendatzen dute nahitaezko diziplina dela irakasgaia (Carlos Lomas, 2004).
2012
‎Zer espero dezakegu eskolatik? Zer eskatu behar diogu eskolari, hortaz. Hamaika galdera piztu zaizkit buruan.
‎6 Etxean eta auzoan jaso duten hizkuntza bizi hori hizkuntza idatziaren mundura, erregistro formalen lanketara, hizkuntza jasoaren baliabideetara eta kultura letratuaren esparrura bideratzen lagunduko behar die eskolak. Eskola, lehen ez bezala, arnasgune horien indargarri da orain, edo indargarri izan beharko luke.
‎Emakumezkoen adimena baino paradoxikoagorik ez dago: zaila da emakume bati ezer sartzea buruan, berak bere kabuz etsitzeko moduan jokatu behar da; oso bitxia da beren aurreiritziak ezabatzeko erabiltzen dituzten argudioen antolamendua; haien dialektika menperatuko baduzu, zeure buruan gain-azpi ipini behar dituzu eskolan ikasitako logika-arau guztiak. Hona hemen, adibide gisa, ohiko arrazoibidea:
‎Aurreko atalean esandakoaren arabera, ez dugu pentsatu behar eskolaren eginkizun garrantzitsuena kontzeptuak ikasteko lekua izatea denik, ezagutzak jasotzea bideratzen duten prozesu mentalak heltzen joateko lekua baizik.
‎Atariko tituluan, 1 artikuluaren 1 puntuan, espainiar guztiek nortasuna garatu ahal izateko eta gizartearentzako onuragarria den jarduera bat egitea ahalbidetuko dien hezkuntza jasotzeko eskubidea dutela aipatzen da. Lehen idazpuruko lehen kapituluan, ikastetxe publikoak, pribatuak eta pribatu kontzertatuak bereizten dira; bigarren idazpuruan ezartzen denez, Estatuaren eta autonomia-erkidegoen (eskumen osoak dituzte) erantzukizuna da, programazio orokorraren bidez, hezkuntza-premiak betetzea, behar diren eskola-postuak eskainita. Hirugarren eta laugarren idazpuruetan, ikastetxe publikoetako eta kontzertatuetako gobernu-organoak eta dagokien kontzertu-erregimena ezartzen dira.
‎Sektore zabal bat iritzi berekoa da: euskalkulturak pribilegiozko trataera behar du eskolan bizirik iraun nahi badu. Eta, jakina, jende sektore horren barruan, biziraupen hori nazio-estatu batek baino ez duelabermatuko uste izan dutenak asko izan dira; bestela esanda, gaztelaniaz etafrantsesez garatutako kulturek mendeetan izan dutenaz jabetu beharko luke euskalkulturak6.
‎Apurka-apurka, kultura-aniztasun horrek, erlijiozkoak barne? bestelakoarazoak azaleratuko ditu eta eztabaida handi bat garatu beharko da euskalgizartean, alegia, nolako lekua eman behar zaien eskolan atzerriko kulturei; edo, bestela esanda, nolako erantzukizuna duen administrazio politikoak talde kulturalenbiziraupenean. Jadanik, zenbait proposamen egiten ari dira kultura-aniztasunberria balioetsiz eta kulturen arteko bizikidetza bermatze aldera, elkarren aitortzahobesten dutenak.
‎Villasanteren asmoak, bahean iragazi baino lehen, ozen eta arrai aitor dezagun jaunhau euskara eta gure herriarekiko maitasunik aratz eta garbienak eraginda datorkigula.Eskerrak ere eman behar dizkiegu eskola berri honetako jaunei orain arteko euskalariguztiek baino argi eta klarkiago euskararen noraezekotasuna nabarmendu digutelako.Horiek euskara maila guztietarako nahi dute, eta Euskal Herriko muga guztietarako erebai. Alde horretatik goragarri ditugu.
‎Haurrek ikasteko errutina izan behar dute, eta 30 minutu eman behar dituzte eskolako lanetan, ikasitakoa ahaztu ez dezaten eta azken egunetako itoaldiak saihesteko.
‎" Ilusio handia egin zien proiekturako eurak kontuan hartu izana. Eman behar zituzten eskolak gogo handiz prestatu zituzten, eta oso pozik daude emakumeokin. Ondorioz, irakasleok ere boterea hartu dute".
2013
‎Gizartearen eguneroko bizimodu arruntetik isolatzen diren neurrian, ahuldutako hizkuntza indarberritzeko duten ahalmena ere kamustu egiten zaie eskolei, gesaldu eta, azkenean, ezabatu. Euskarazko auzogintza osasuntsu eta gizarte-osaera arnas zabaleko batean txertatu behar dira eskolak, ahuldutako hizkuntza indarberritzeko orduan berariazko ekarpen sendorik egingo badute. Euskarazko ingurumen arruntean txertatu behar dute gazte horiek beren jarduna eta, lehenengo edo beranduago, beraiek bezala euskaraz jarduten duten eta euskarazko bikote-bizitza eraiki nahi dutenekin elkartu, euskal familia bat sortuz.
‎Beraz, ez da bakarrik frantsesa guztiei erakutsi behar zaiela eskolan. Ez.
‎Musika zalea bada edo musika tresna bat jotzen bada, Kontserbatorioan edo musika-eskoletan ikasten saia daiteke. Haurtzaindegia, eskola baino lehen eta ondoren Lana eta familia bateratzeko zailtasuna eta enpresa askoren ordutegi zurrunak direla eta, beharrezkoa da gurasoek (batez ere, hiri handietan, aiton-amonen laguntzarik gabe) seme-alabak eskolan utzi behar izatea eskolak hasi aurretik, edo geroago jasotzea. Eskolaz kanpoko ordu horietarako, ikastetxe batzuetan haurtzaindegi zerbitzua dago, haurrak zaintzen dituena (Lehen Hezkuntzaraino ia beti), kuota bat ordainduta.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
behar du 29 (0,19)
behar da 25 (0,16)
behar dira 12 (0,08)
behar dute 12 (0,08)
behar 10 (0,07)
behar ditu 10 (0,07)
behar duen 9 (0,06)
behar dugu 9 (0,06)
behar dituzte 7 (0,05)
behar dela 6 (0,04)
behar den 6 (0,04)
behar duela 5 (0,03)
behar zuen 5 (0,03)
behar direla 4 (0,03)
behar litzateke 4 (0,03)
behar zuten 4 (0,03)
behar die 3 (0,02)
behar dugun 3 (0,02)
behar duten 3 (0,02)
behar duzu 3 (0,02)
behar zaio 3 (0,02)
behar ziren 3 (0,02)
behar zituzten 3 (0,02)
behar diete 2 (0,01)
behar dio 2 (0,01)
behar diogu 2 (0,01)
behar diren 2 (0,01)
behar dituela 2 (0,01)
behar ditugu 2 (0,01)
behar ditut 2 (0,01)
behar dut 2 (0,01)
behar genuela 2 (0,01)
behar izatea 2 (0,01)
behar zaiela 2 (0,01)
behar zaiola 2 (0,01)
behar zela 2 (0,01)
beharko 2 (0,01)
behar baitu 1 (0,01)
behar baitute 1 (0,01)
behar baitzuen 1 (0,01)
behar dena 1 (0,01)
behar diot 1 (0,01)
behar diote 1 (0,01)
behar dituztela 1 (0,01)
behar dituzten 1 (0,01)
behar dituzu 1 (0,01)
behar dizkiegu 1 (0,01)
behar dizkiete 1 (0,01)
behar dizkio 1 (0,01)
behar dudala 1 (0,01)
behar dudan 1 (0,01)
behar dutela 1 (0,01)
behar dutenak 1 (0,01)
behar dutenik 1 (0,01)
behar duzue 1 (0,01)
behar duzulako 1 (0,01)
behar genituen 1 (0,01)
behar genuke 1 (0,01)
behar huen 1 (0,01)
behar izaten 1 (0,01)
behar lituzke 1 (0,01)
behar lituzkete 1 (0,01)
behar luke 1 (0,01)
behar lukeen 1 (0,01)
behar lukete 1 (0,01)
behar nuen 1 (0,01)
behar zaie 1 (0,01)
behar zaien 1 (0,01)
behar zait 1 (0,01)
behar zenuela 1 (0,01)
behar zenuen 1 (0,01)
behar zioten 1 (0,01)
behar zirela 1 (0,01)
behar zuela 1 (0,01)
behar zutela 1 (0,01)
Argitaratzailea
Consumer 36 (0,24)
Berria 30 (0,20)
Euskaltzaindia - Liburuak 25 (0,16)
ELKAR 22 (0,14)
UEU 20 (0,13)
Argia 19 (0,13)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 15 (0,10)
Pamiela 10 (0,07)
Alberdania 7 (0,05)
Herria - Euskal astekaria 7 (0,05)
Jakin 4 (0,03)
Goenkale 4 (0,03)
Hitza 4 (0,03)
Euskaltzaindia - Sarea 3 (0,02)
LANEKI 3 (0,02)
Maiatz liburuak 3 (0,02)
Booktegi 3 (0,02)
goiena.eus 2 (0,01)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 2 (0,01)
aiaraldea.eus 2 (0,01)
Maxixatzen 2 (0,01)
Susa 2 (0,01)
Open Data Euskadi 2 (0,01)
Amezti 2 (0,01)
IVAP 1 (0,01)
Osagaiz 1 (0,01)
Uztarria 1 (0,01)
Aldiri 1 (0,01)
ETB marrazki bizidunak 1 (0,01)
Kondaira 1 (0,01)
Uztaro 1 (0,01)
Ikaselkar 1 (0,01)
alea.eus 1 (0,01)
Guaixe 1 (0,01)
hiruka 1 (0,01)
Noaua 1 (0,01)
Labayru 1 (0,01)
Anboto 1 (0,01)
Urola kostako GUKA 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
behar izan eskola publiko 11 (0,07)
behar izan eskola lan 5 (0,03)
behar izan eskola euskaldundu 4 (0,03)
behar izan eskola jantoki 4 (0,03)
behar izan eskola bide 3 (0,02)
behar izan eskola ez 3 (0,02)
behar izan eskola ikasle 3 (0,02)
behar izan eskola atera 2 (0,01)
behar izan eskola bidezko 2 (0,01)
behar izan eskola egin 2 (0,01)
behar izan eskola eredu 2 (0,01)
behar izan eskola hasi 2 (0,01)
behar izan eskola helburu 2 (0,01)
behar izan eskola hizkuntza 2 (0,01)
behar izan eskola hura 2 (0,01)
behar izan eskola ikasi 2 (0,01)
behar izan eskola jardun 2 (0,01)
behar izan eskola menu 2 (0,01)
behar izan eskola motxila 2 (0,01)
behar izan eskola sistema 2 (0,01)
behar izan eskola ume 2 (0,01)
behar izan eskola zeregin 2 (0,01)
behar izan eskola ahozkotasun 1 (0,01)
behar izan eskola aire 1 (0,01)
behar izan eskola aniztasun 1 (0,01)
behar izan eskola atsegin 1 (0,01)
behar izan eskola atzerri 1 (0,01)
behar izan eskola aulki 1 (0,01)
behar izan eskola barru 1 (0,01)
behar izan eskola berri 1 (0,01)
behar izan eskola berriz 1 (0,01)
behar izan eskola bezala 1 (0,01)
behar izan eskola bizirik iraun 1 (0,01)
behar izan eskola buelta eman 1 (0,01)
behar izan eskola curriculum 1 (0,01)
behar izan eskola denbora 1 (0,01)
behar izan eskola desberdin 1 (0,01)
behar izan eskola dilema 1 (0,01)
behar izan eskola duin 1 (0,01)
behar izan eskola EAE 1 (0,01)
behar izan eskola eginkizun 1 (0,01)
behar izan eskola ekintza 1 (0,01)
behar izan eskola erakutsi 1 (0,01)
behar izan eskola ere 1 (0,01)
behar izan eskola erraz 1 (0,01)
behar izan eskola eskaintza 1 (0,01)
behar izan eskola euskara 1 (0,01)
behar izan eskola funtzionatu 1 (0,01)
behar izan eskola garraio zerbitzu 1 (0,01)
behar izan eskola gatazka 1 (0,01)
behar izan eskola gazte-jende 1 (0,01)
behar izan eskola gehieneko 1 (0,01)
behar izan eskola gertu 1 (0,01)
behar izan eskola gogo 1 (0,01)
behar izan eskola guzti 1 (0,01)
behar izan eskola hau 1 (0,01)
behar izan eskola haur 1 (0,01)
behar izan eskola hizkera 1 (0,01)
behar izan eskola hori 1 (0,01)
behar izan eskola ibilbide 1 (0,01)
behar izan eskola ibilgailu 1 (0,01)
behar izan eskola inguru 1 (0,01)
behar izan eskola iraun 1 (0,01)
behar izan eskola jan 1 (0,01)
behar izan eskola jangela 1 (0,01)
behar izan eskola jarduera 1 (0,01)
behar izan eskola jarraipen 1 (0,01)
behar izan eskola jaso 1 (0,01)
behar izan eskola jazarpen 1 (0,01)
behar izan eskola joan 1 (0,01)
behar izan eskola komunitate 1 (0,01)
behar izan eskola langile 1 (0,01)
behar izan eskola mila 1 (0,01)
behar izan eskola momentu 1 (0,01)
behar izan eskola nor 1 (0,01)
behar izan eskola otordu 1 (0,01)
behar izan eskola sare 1 (0,01)
behar izan eskola segregazio 1 (0,01)
behar izan eskola sugar 1 (0,01)
behar izan eskola zazpi 1 (0,01)
behar izan eskola zein 1 (0,01)
behar izan eskola zer 1 (0,01)
behar izan eskola ziberjazarpen 1 (0,01)
behar izan eskola zu 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia