Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 7

2001
‎Hortik dator kritika honen ondorio positibo bakarra: materialismoa eta espiritualismoa alde batera utzi behar dira, eta kontu hauek agian arlo praktikoan konpondu ahal izango dira. Kanten asmoa psikologia razionalaren kritika honekin zera da, nia substantzia edo gauza bat bihurtzeko arriskua ekiditea, subjektua funtsean ekimena baita.
2002
‎1813an, hogei urte eta gehiagotan eginahalean aritu ondoren, Londresen espetxe Panoptiko bat eraikitzeko planak alde batera utzi behar izan zituen, azkenean, Jeremy Benthamek4 Panoptikoaren kontzeptua, hala eta guztiz ere, urte asko lehenago eta handik ehunka miliatara sortu zen, Kritxev en, Errusian. Jeremy Benthamen anaia Samuel 1780an joan zen Errusiara, eta urte askotan Potemkin Printzearentzat egin zuen lan, Katalina Handiaren begiko zenarentzat.
2004
‎Descartesek bere zalantzaren bidean alde batera utzi behar izan du ez bakarrik eskolan ikasitako guztia, baizik eta baita orainean sentimenen bidez beregana dezakeen edozein ezagupen ere; eta putzu ilun horretatik irteteko arrazoimenaz baliatuz, bai Niaren bai Jainkoaren existentziaren segurtasunera heldu ahal izan da. Garbi geratu da, bestalde, berak ideia argi eta bereizitzat jo dituen Nia eta Jainkoa arrazoimenezko zerbait direla eta ez dutela, berez, mundu fisikoaren eta inolako izaera fisikoren beharrik euren existentziarako; hau da, Ni eta Jainkoa izan izango gara, mundu fisikoa izan ala ez izan, eta, gainera, ez dago mundu fisikoa ezagutu beharrik Nire eta Jainkoaren ezagutzara heltzeko.
‎Halaber, eta jarraian ikusiko dugun bezala, giza zientzia formalizatu gisa ikusi nahi genukeen etika ezin izan daiteke etika normatibo edo prezeptiborik, ezta etika erlijioso edota antierlijiosorik ere. Ordea, jakintza etiko horrek ez lituzke ezkutatu edo osotoro alde bat utzi behar etikotasunak dituen inplikazio (galdera gisa behintzat, gutxieneko kontuan) praxiko, metafisiko eta transzendental ukaezinak.
2006
‎Sentimendu batek judizio morala sorraraz dezan, ikusleak ikuspuntu tinko eta orokorrean kokatu behar du bere burua: izan ere, alde batera utzi behar ditu bere interesak. Gure adibidera itzuliz, A k ikuspuntu tinko eta orokorrerako jauzia emango balu, orduan ‘ B k egin duena ederra izan da’ ondorioztatuko luke.
2010
‎Alde batetik, gizabanako zehatz baten ongizatea, laster zabalago azalduko dudan bezalaxe, guztion ontasunaren barruan sartu behar da, baldin eta gizabanako bakar baten ontasunak ez badu guztiona baztertzen; alderantziz, gizabanako zehatz horren ontasunak berarekin dakar, berez, gizabanako guztiengan betetzea, lege hori bakoitzari aplikatzen zaion neurrian; horrela, gizabanako zehatzen ontasunak batuz gero, guztion ontasuna edo ontasun orokorra sortzen da. Beste alde batetik, Jainkoaren legeek bereziki arautzen dute betiko zoriontasuna, eta zoriontasun hori, berezi, guztion ontasuna da, eta gizabanako bakoitzak hori lortu nahi du, zuzenean, egiazko helmuga gisa, beste edozein erkidego alde batera utzi behar denetan ere. Horregatik San Tomasek esan zuen giza arimen biderkadura, nahiz eta euren artean kopuruaren desberdintasuna bakarrik egon, ez dela ezusteko ondorioa, baizik eta hala nahita eta zuzenean lortu nahi dena, hilezkortasuna eta gozatzeko gaitasuna erdiestekotan.
2011
‎Osotasuna esatean agertzen den moduan geureganatzen dugu, hala uste dugu, baina horretarako alde batera utzi behar dugu ezen gizakiak hor dagoen hori baino ez duela biltzen, nahiz eta haraxeago ere izan zerbait, pentsaturik gabeko zerbait, beste modu batez eta beste une batean ezagutza berri gisa ager dakigukeena, edo giza ikuspegiak inoiz inola irits ez dezakeena. Horixe adierazten digu paradigma holografikoak:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia