2003
|
|
Hala, adibidez, garun perlesia duen haur bati jolasteko aukera ematen diote. Argi berde bat eta argi gorri
|
bat
dituen hizkuntza sintetizadore baten bidez, ikasleak korrika egitera bidaltzen ditu lagunak, lehena estutuz, eta gelditzera behartzen ditu, bigarrena estutuz. Jesús Beltrán Madrilgo Unibertsitate Konplutentseko Psikologia Ebolutiboko eta Hezkuntzako katedradunak Hezkuntza Premia Bereziei eta Informazioaren Teknologiei buruzko Europako Konferentzian aipatu zuen adibide bat besterik ez da hori, Europa osoko adituak eta irakasleak bildu baititu Madrilen.
|
2004
|
|
Hemendik kanpora, eta harrotasunez, behin baino gehiagotan kontatu ohi dut, euskarak, gaztelerak ez bezala eta jeneroak bereizten dituelako, ez duela gizonezkoentzakotan andrazkoena barne hartzen. Eta, hala, andra gizon; neska mutil edota abar zabalak »neba arreba....» gogoratzen digun moduan abantaila txiki
|
bat
badugula hizkuntzaren aldetik »emearena gizonarengan galtzen ez den neurri horretan» nahiz eta bereizkeria penagarri anitz hor egon, beste modu batez »hizkuntzan eta bizitzan». Horregatik, bizi naizen herri honetan (Arrasaten) gizon batzuk «mutikoek» esaten dutenean, mutilak bakarrik direla »ez neska mutilak» gogoratzeaz gain, erderismoa ala matxismoa den galdetu diet makinatxo bat aldiz »euren asmoa denok sartzekoarena nabarmena denean»; edo lan egiten dudan beste herri honetan (Bilbon) bertako bilbainitoek «los aitas» »erdaraz, noski» esaten dutenean, ea ume horren »edo bere» gurasoak biak gizonezkoak diren galdetzerakoan agertzen didaten harridura »eta kabreoa batzuk» irentsi behar aipaturiko kantuaren aurrean.
|
2007
|
|
Asma. Kontua da bere misiolari lanetan laguntzaile edo morroi portugaldar
|
bat
zuela hizkuntza asko zekitzana. Xabierrek, agonian, sukarretan, azken beltzean, hitzen batzuek ahoskatu omen zituen portugaldar poliglotak ulertu ez zizkionak.
|
2008
|
|
Komunitate jakin batek testuinguru sozio-kultural
|
batean
duen hizkuntza erabileraren deskribapen bat egiten ahalegindu naiz nire lanean. Aldagaiak zeinetan hizkuntza aldakortasuna ageri den asko eta anitzak izan daitezke.
|
2009
|
|
Euskaraz bizi nahi dugu, eta eskubidea dugu. Herri gisa aitortu behar diguten beste eskubideetariko
|
bat
baitugu hizkuntzarena. Horren bidean, hizkuntza politika berria martxan jarri beharraren premia azalarazi nahi dugu.
|
|
Hizkuntzen Euroituna 1992ko azaroan sinatu zuten Europako Kontseiluko Estatuek, Estatuaren osotasunean ofizialak ez diren eta Estatuko lurralde batean tradizionalki hitz egin diren eta hiztun erkidego
|
bat
duten hizkuntzak babestu eta bultzatzeko helburuarekin. Hori bai, Estatuko gainerako biztanleek osatzen duten biztanle multzoa baino txikiagoa izan behar du hiztun erkidegoak.
|
2010
|
|
Testuinguru horretan, oso lagungarria da irakasleak parte hartzeko eta lankidetzan oinarritutako jardueretan oinarritzea irakaskuntza, ikasleek ahozko eta idatzizko gaitasunak beste hizkuntza batean gara ditzaten. AICLEren abantailak “Ikasleek gehiago ikasten dute eta motibatuago daude irakaskuntza tradizionalean baino” Eskoletan AICLE ikuspuntuari buruzko azterketek eta ebaluazioek agerian uzten dute ikasleek beste hizkuntza
|
batean
duten hizkuntza gaitasuna nabarmen hobetzeaz gain, irakasgai kunikularra ikastea ere eredu horren alde egiten dela. Dieter Wolff Wuppertal Unibertsitateko (Alemania) hizkuntzalaritza aplikatuko irakasleak dioenez, “ikasleek gehiago ikasten dute eta motibatuago daude irakasgai espezifikoen irakaskuntza tradizionalean baino”.
|
2012
|
|
Hain zuzen ere, etengabeko ibilian dabilen hizkuntzaren barnean. Oinarriak jarri baziren ere, oraintxe ari da mamitzen eta gauzatzen oinarrion garatzea eta egiaztatzea, oinarri haiek ezartzen baitira, gizarte garaikide
|
batek
dituen hizkuntza eskakizunak aintzat hartu eta horiexei erantzun aproposak eman behar zaizkienean.
|
2015
|
|
Ezagutza, bere funtzionamendua atzemateko ahalmena eta prozesua da. Eta erabilera, berriz, komunitateak historiako une jakin
|
batean
dituen hizkuntz funtzioetako edozeinetan erabiltzeko iharduera efektiboa.
|
2018
|
|
Parte hartzaileek, beraz, helburu espezifiko bat hautatzen dute ekimenean parte hartzea erabakitzen dutenean. Helburu hori izan daiteke eguneko 24 orduetan eta edonorekin euskarari eustea, edo pertsona jakin
|
batekin
duen hizkuntza ohitura aldatzea, bakoitzak berak aukeratutako erritmoan. Erronkari ekin diotenen gehienek, %72, 7k, hizkuntza ohitura pertsona talde edo kolektibo batekin aldatzea hautatu du, pertsona konkretu bat aukeratu beharrean.
|
|
Hizkuntzak ez du funtzionatzen ez magiaz ez halabeharrez: «Erreala den horrek plastikotasun
|
bat
baitu hizkuntzan: hizkuntzak eragin plastikoa du mundu errealean».
|
|
—Zuk halako tema berezi
|
bat
duzu hizkuntzekin, ez?
|
2019
|
|
Komunikatzeko ez dago hitzen beharrik; espezie asko komunikatzen dira hizkuntzarik gabe. Eta beste alde
|
batetik
dugu hizkuntza".
|
2022
|
|
Gure kasuan arbasoak euskal jatorrikoak ziren. Gutako askok ulertzen dugu pixka
|
bat
zuen hizkuntza aitona amonekin ibili ginenez, baina orain jende gehiena eta jauntxoak gaztelau sentitzen dira, Gaztela handi eta independente baten alde. Hala ere, Paramo, mendebalde eta Burgosetik hegoaldeko Gaztelak ez gaitu erabat onartzen eta bi uretan sentitzen gara.
|
|
(2017) eta Portoles eta MarHk (2018) EAEn eta Valentziako testuinguruetan eginikoekin. Hain zuzen ere, bietan ondorioztatu zen irakasleen eleaniztasunari buruzko usteak positiboak zirela talaia orokorretik; edonola ere, bi ikerketetan nabarmendu zen, ezaugarri elebakarren artean, irakasleek uste errotu
|
bat
zutela hizkuntzen ikaskuntzarako, bereziki hirugarren hizkuntzarako: hizkuntzak zenbat eta lehenago ikasten hasi, orduan eta hobeto.
|
|
Edo debekatutako egunkariren
|
bat
zuen hizkuntza barregarri horretan.
|