Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 25

2015
‎Izan ere, asko dira erasotzen dioten gauzak hain minbera eta jasangaitza den barruko estura batekin, non nik ez baitakit zerekin konparatu, infernuan sufritzen dituztenekin ez bada; bada, ekaitzaldi honetan ez da onartzen inolako pozbiderik. Aitor-entzuleagandik hartu nahi izanez gero, badirudi deabruek jo dutela harengana arima oraindik gehiago oinazetu dezan; eta honela, aitor-entzule batek oinaze honetan zen batekin hitz eginez, halako unea igaro ondoren (estualdi arriskutsua baita hainbeste gauza batera direlako), esaten zion jakinarazteko horrela zegoenean, eta betiere are okerrago zen hori, hura konturatu baitzen ez zegoela bere esku. Bada, pertsona batek erromantzezko liburu bat eskuetan hartu nahi badu, irakurtzen ongi jakin arren, letrarik ere ez dakienak baino gehiago ez zuela ulertzen gertatzen zitzaion, gai ez zela zegoelako adimena.
‎Gauzak ulertzeko modu honetaz beste toki batean hitz egingo dut, gauza guztiz fina eta gure Jauna gorestekoa baita. Izan ere, era honetan eta honen era desberdinetan zalantzaz beteriko pertsonak izan dira (batez ere hortik pasatu den haietako bat eta horrela gehiago ere izango dira) beren baitan gauzak argitzerik izan ez dutenak; eta horrela, badakit pertsona hark kontu handiz begiratu duela, asko-askotan egin diolako Jaunak mesede hau, eta hasiera batean irudipena ez ote zen izaten zuen zalantzarik handiena; deabruarena denean, errazago antzematen da, haren trikimailuak ugariak izan arren eta ongi bai ongi jakin arren argizko espiritua imitatzen; baina, nire iritziz?
‎6 Toki honetan zen elizgizon letradun batez hitz egin zidaten, haren ontasuna eta bizitza ona jendeari ezagutzera ematen hasia baitzen Jauna. Toki honetan den zaldun santu baten bidez jo nuen nik harengana.
‎Beraz, ia aldi berean bizitza aktiboan eta kontenplatiboan jarduten du, eta bere egoerari ongi datozkion karitatezko egintza eta zereginei emana dago, eta irakurtzeari, ahalmenak guztiz beren buruaren jabe ez badira ere, eta arimaren parterik hoberena beste aldean dela ikusten bada ere. Pertsona batekin hitz egiten ari eta beste aldetik beste batek hitz egingo baligu bezala da, halakoan ez baikara egongo ez batarekin ezta bestearekin ere.
‎Beraz, ia aldi berean bizitza aktiboan eta kontenplatiboan jarduten du, eta bere egoerari ongi datozkion karitatezko egintza eta zereginei emana dago, eta irakurtzeari, ahalmenak guztiz beren buruaren jabe ez badira ere, eta arimaren parterik hoberena beste aldean dela ikusten bada ere. Pertsona batekin hitz egiten ari eta beste aldetik beste batek hitz egingo baligu bezala da, halakoan ez baikara egongo ez batarekin ezta bestearekin ere.
‎Nik Kristo gizon bezala pentsa nezakeen soilik. Baina sekula ere ezin irudikatu izan nuen neure baitan, haren edertasuna irakurri eta haren irudiak ikusten nituen arren; alderantziz, itsu eta ilunpean dagoenaren antzera, pertsona batekin hitz egin eta harekin dagoela ikusi arren, han dagoela ziur dakielako (hau da, badaki eta sinesten du han dagoela, baina ez du ikusten), horrela gertatzen zitzaidan niri gure Jaunarengan pentsatzen nuenean. Horregatik nintzen ni hain irudi zalea.
‎Behin, Jainkoagatik gauza asko utzi zituen pertsona bati hitz egin ondoren, gogora etorri zitzaidan nik Harengatik ez nuela ezer utzi ezta, egitera behartua nagoenez, ez dudala haren zerbitzurako ezer egin ere; eta nire arimari egin dizkion mesede ugariei erreparatuz, biziki nahigabetzen hasi nintzen, eta esan zidan Jaunak: –Badakizu ezkontza dagoela nire eta zure artean, eta hori bitarte dela, Nik dudana zurea da, eta horrela, igaro nituen neke eta samin guztiak ematen dizkizut, eta beraz, zeure gauza legez eska diezazkiokezu nire Aitari?.
‎1 Igokunde osteko asteartean, Jauna hartu ondoren pixka batean otoitzean nahigabez ari nintzela, gauza batean egon ezinik gogoa barreiatzen zitzaidalako, kexatzen nintzaion Jaunari gure miseriazko izaeraz. Nire arima sutzen hasi zen eta iruditzen zitzaidan argi-argi Hirutasun guztiz Santu osoa nuela aurrean adimenezko ikuskariaz; hor ulertu zuen nire arimak irudikatze modu baten bidez, egiaren irudi gisa, nire buru motelak ulertzeko eran, nola den Jainkoa hirukoitza eta bakarra; eta honela hiru Pertsonek batera hitz egiten zidatela iruditzen zitzaidan, eta nire ariman desberdinki irudikatzen zirela; gaurtik hiru gauzatan hobekuntza nabarituko nuela neugan esan zidaten, Pertsona hauetako bakoitzak egiten zidan mesedea zela: batak karitatean eta nekeak pozik eramatean, karitate hau sentitzean arima sutzearekin batera.
‎Ávilatik irten ginenean, gure Ordenako fraide bati idatzi nion, A. Antonio Heredia izenekoari, une hartan han den gure Ordenako monasterioko priorea zenari, etxe bat eros diezadan. Hark bera estimu handian zuen andre batekin hitz egin zuen; honek etxe bat zuen, guztia lurrera etorri zena, gela bat izan ezik, hau ongi ezarria baitzen. On-ona zen andrea eta saltzeko hitza eman zuen, eta hala egin zuten hitzarmena inolako fidantzarik eskatu gabe eta emandako hitza berme bakarra zelarik; izan ere, eskatuz gero, ez genukeen erremediorik.
‎5 Gauza batzuk egiteko edo etortzeko dagoena esaten duenean, orduan aitor-entzule zuhur eta jakintsu batekin hitz egin behar da, eta hark esaten duena baino besterik ez egin ezta sinetsi ere. Prioreari jakinaraz diezaioke, halakoa den aitor-entzule bat eman diezaion.
‎6 Nik diotsot gauza ziurtzat dudala, pertsona serioren batek hitz egingo balio nuntzioari frai Joani buruz, esanez informa dadila aita hori nor den eta zein bidegabeki daukaten atxiloturik, berehala aginduko lukeela bere etxera joan dadila. Ez dakit zer zori den, inoiz ez baita santu honetaz gogoratuko denik.
‎Argi ikusten du galduta dabilela, eta aski nekatua egon behar du; baina hor egotea hain biziki sentiturik, nahiago zuela hiltzea. Mandazain batekin hitz egina zen bihar Sevillara joateko; baina ez dakit nik zertara, bideko eguzki-egun batek hiltzeko eran baitzegoen gaixoa, eta ordurako buruko minaz zetorren, eta han ez du beste biderik diruak gastatu eta Jainkoaren izenean eskatu baizik; oraindik Mayor anderearen nebarengan zer edo zer bazuelakoan nintzen, eta ez du.
‎Hemen ongi doakigu eta egunetik egunera hobeki. Toki onean dagoen etxe batez hitz egiten ari gara. Hemengo zereginik gabe ikusi nahiko nuke neure burua, hain urruti ez egotearren.
‎1 Garbi antzeman dut, hemen aditzera ematen duenez, arima pertsona batekin hitz egiten ari dela dirudiela, eta besteari bakea eskatzen diola; izan ere, hau dio: Musu emadazu zeure ahoko musuaz.Eta gero bere mintzakideari esaten diola:
‎Hau gorde bedi ardura handiz. Gainerako denboran ezingo du ahizpa batek beste batekin hitz egin baimenik gabe, ofizioak dituztenek beharrezko gauzetan izan ezik. Baimen hau eman beza ama prioreak, Senarrari dioten maitasuna bizkortzeko, ahizpa batek beste batekin hitz egin edota asaskatu nahi duenean, premia edota tentaldiren bat badu.
‎Gainerako denboran ezingo du ahizpa batek beste batekin hitz egin baimenik gabe, ofizioak dituztenek beharrezko gauzetan izan ezik. Baimen hau eman beza ama prioreak, Senarrari dioten maitasuna bizkortzeko, ahizpa batek beste batekin hitz egin edota asaskatu nahi duenean, premia edota tentaldiren bat badu. Hemen ez da esan nahi, galdera bat egiteko, erantzun bat emateko edota hitz gutxirako, hori baimenik gabe egin baitaiteke.
‎ekin aurretik gogoetazko otoitzari ekin behar diozue hainbat ordutan. Bai, printze batekin hitz egitera ez baita joan behar nekazaritxo batekin eta gu bezalako pertsona gaixo batekin hitz egitera joaten den bezala, guri hika nahiz zuka hitz eginda berdintsu da-eta.
‎ekin aurretik gogoetazko otoitzari ekin behar diozue hainbat ordutan. Bai, printze batekin hitz egitera ez baita joan behar nekazaritxo batekin eta gu bezalako pertsona gaixo batekin hitz egitera joaten den bezala, guri hika nahiz zuka hitz eginda berdintsu da-eta.
‎4 Bada, lehenik badakizue bakarrean izan behar duela irakasten duela Haren Maiestateak; horrela egiten zuen Berak otoitz egiten zuen guztian, eta ez bere premiagatik, guri irakastearren baizik. Dagoeneko hau esana dago, ezin dela era batera hitz egin Jainkoarekin eta munduarekin, horixe besterik ez baita errezatzen aritzea eta beste aldetik hitz egiten dutena entzuten egotea, edota etor daitezen pentsamenduetan murgiltzea haiei eragozpenik jarri gabe; aldarte txarreko tarte batzuetan izan ezik, batez ere malenkonia duen pertsona bada, edota buruko mina duen tarteetan izan ezik; orduan, eginahalak egin arren, ezin du, edota Jainkoak baimentzen ditu ekaitz handietako egunak bere zerbitzariengan beraien onerako, eta nekatu arren eta barrua baretzen saiatu arren, ezin dute, ezta ez daude esaten dutenera ere, hartan saiatu arren, ezta adimenak ere ez du sosegurik hartzen, baizik eta zoroaldi batek eman diola dirudi, hain nahasia dabil.
‎Hau beren buruaz dagoeneko kontu handia duten pertsonentzat da, Jainkoari eta munduari era batera hitz egiterik ez dagoela dakitenentzat.
‎Baina, hain Jaun handiarekin hitz egitean, bidezko denez egon behar baduzu, egoki da norekin hitz egiten duzun eta zu nor zaren begiratzea, besterik ezean gizalegez hitz egiteko ere. Izan ere, nola esan diezaiokezue erregeari Gorentasuna, eta nola jakin goi-mailako bati hitz egiteko ohikoak diren zeremoniak, hark zer maila duen eta zuk zer maila duzun ongi ez badakizu. Izan ere, horren arabera eta usadioak agintzen duenez egin behar da men egitea, hau ere jakin behar baituzue.
‎bi gauza hauek ulertzeko egin behar den guztia ongi egina izan dadin, egitera zoazten ahozko otoitza hasi aurretik, jardun dezazuela luzaro gogoetazko otoitzean. Bai horixe, ez baita joan behar printze bati hitz egitera, nekazari bati hitz egitera joaten den bezala, edota gu bezalako pertsona gaixo bati bezala, guri nolanahi hitz eginda ere, ongi baitago.
‎bi gauza hauek ulertzeko egin behar den guztia ongi egina izan dadin, egitera zoazten ahozko otoitza hasi aurretik, jardun dezazuela luzaro gogoetazko otoitzean. Bai horixe, ez baita joan behar printze bati hitz egitera, nekazari bati hitz egitera joaten den bezala, edota gu bezalako pertsona gaixo bati bezala, guri nolanahi hitz eginda ere, ongi baitago.
‎14 Horrelakoetan eta deabruak sor ditzakeen gauza zailetan eta zertara jo jakiten ez denean, ziurrena pertsona jakintsuren batekin hitz egiten saiatzea da;, behar izanez gero horretarako aukerak ematen baitira?, eta harekin aitortu eta kasu horretan hark esan diezaiona egin; izan ere, erremedioren bat eman gabe ezin da utzi, oker handiak sor daitezke bestela. Eta zenbat oker gertatzen diren munduan gauzak aholkurik hartu gabe egiten direlako, batez ere besteren kaltea tartean denean!
‎Eta zenbat oker gertatzen diren munduan gauzak aholkurik hartu gabe egiten direlako, batez ere besteren kaltea tartean denean! Erremedioren bat eman gabe uztea onartezina da; izan ere, deabrua hemendik jotzen hasten denean, ez dabil gauza gutxi irabazteko, eta hala egingo du, laster batean mozten ez bada; eta horrela, beste aitor-entzule batekin hitz egiten saiatzeaz esan dudana da egokiena, horretarako aukerarik balego, eta Jaunagan egongo delako ustea dut.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia