2010
|
|
hizkuntz ikerketaren esparruan" barne linguistika eta kanpo linguistika" elkarri loturik daude, alegia," tresna linguistikoa eta berorren produkzioaren eta erabileraren baldintzapen sozialak ezin dira banandu" 202 Horregatik, hain zuzen, lehen hizkuntzaren jabekuntzak eta bestelako hizkuntzen ikas irakaskuntzak ez dute soilik zerikusia gaitasun linguistiko gramatikalarekin, baizik eta baita hizketaren pragmatikarekin eta berorren gaitasun diskurtsibo testualarekin ere. Bestela ere esan daiteke, Bourdieurekin batera," hizketa ekintzan topatzen direla ‘habitus linguistikoa’ eta ‘merkatu linguistikoa’", eta, ondorioz," hitz
|
baten
esanahia ez dela hiztegian aurkitzen, baizik eta berori ‘habitus’ eta ‘merkatu’ horien arteko erlazioan zehazten dela" 203 Hizkuntzaren pedagogia, finean," makrolinguistikaren" baitan kokatzen da, ze —hitz egitea bera jarduera sozio-kulturala bada— orduan ere irakaskuntza linguistikoak ezinbestean erreparatu behar die hizkuntz gaitasunaren eskurapena b...
|
|
Hizkuntzak, nola edo hala," indar eragilea" du gizakiaren pentsamenduan —ez da" tresna soila" —, eta, horrexegatik, ezinbestekoa da hizkuntza hori antropologikoki kontsideratzea eta bere dimentsio dinamikoan aztertzea. Hortik dio Weisgerberrek hizkuntza bakoitza bere eduki historiko kulturaletan aztertu behar dela, ze finean hizkuntza
|
baten
esanahiek ez dute kaosa osatzen —hizkuntza gehiago da kontzeptu pilaketa arbitrarioa baino—, baizik eta zentzu sare baten moduko kosmosa. Baina berori, azpimarra dezagun, ez da estatikoa, dinamikoa baizik; zentzu horretan, gure autoreak —Humboldt bera baino humboldtiarrago izanik— batez ere" hizkuntza irudiaz"(" Sprachbild") hitz egiten du eta ez hainbeste" hizkuntza ikuskeraz"(" Sprachansicht").
|
2014
|
|
Marinelen kontakizunek badute sinpletasun zuzen bat, beren esanahi guztia intxaur kraskatu baten oskolaren barruan sartzeko modukoa baita. Marlow, ordea, ez zen tipikoa (istorioak kontatzeko joeraz aparte), eta, berarentzat, pasadizo
|
baten
esanahia ez zegoen barnean, mamia bezala, kanpoan baizik, ipuina inguratuz, zeina bakar bakarrik agerrarazten baitu argiak lainoa agerrarazten duen antzera, hala nola batzuetan ilargiaren argitasun espektralak agerian jartzen dituen laino harilkatu horietako bat.
|
2015
|
|
Umberto Ecok mugagabeko semiosia deitu zion joskera horri. Berak oso argi zuen zeinu
|
baten
esanahia ez dela inoiz kanpo errealitate bateko ezer; esanahia, zioen, interpretazioa da, eta lehengo adierazleetara jo behar dugu oraingo bati adiera eman nahi diogunean. Bestela esan, ez dugu, ez praktikarik, ez objekturik, ez ezer signifikatze katetik kanpo.
|
2017
|
|
Etxebarria edo Elizondo edozeinek interpretatzen ditu; Zumarraga edo Urretxu ere bai apur bat ikasiek, baina adituak ere larri ibiltzen dira Ormaiztegi edo Ordizi deskodetzeko orduan. Arlo honetan ere gero eta gehiago dakigun arren, garbi izan behar dugu izenen ehuneko handi
|
baten
esanahia ez dugula sekula jakingo, osagaiak lexiko arruntetik aspaldi galdu zirelako arrastorik utzi gabe. Beraz, etimoak igartzeko saiakeretan tentu handiz ibili dugu, eta hala ibilita ere hanka sartuko dugu behin eta berriz, oso arlo labana baita etimologia.
|
2019
|
|
Ikten garaian bizi gara: badakigu munduaren beste aldean lurrikara bat izan dela hala ikusi dugulako twitterren, hitz
|
baten
esanahia ez dakigunean betiko hiztegira ez eta online hiztegietara jotzen dugu, whatsappen bidez txantxa gogaikarriak bidaltzen ditugu, sakelakoa gorputz adar berria bilakatu zaigu eta lan hau paperean ez eta bertsio digitalean irakurtzen ari zaren susmoa dut. Globalizazioaren lagun izan diren Iktek gure bizimodua arras eraldatu dute, eta, era berean, eragin nabaria izan dute hizkuntzengan:
|
2021
|
|
Nolabait esateko, kategoria funtzionala duten hitzek gramatikari bereziki lotzen zaion esanahia dute; oro har, ez dituzte izendatzen hizkuntzatik kanpo existitzen diren kontzeptuak. Horrekin lotuta, erraz gerta lekioke euskaldun bati kategoria lexikoa duen hitz
|
baten
esanahia ez jakitea, besterik gabe, kontzeptua ezagutzen ez duelako edota sinonimo bat erabiltzen duelako haren ordez. Oso bestela, kategoria funtzionalen esanahia hiztun guztiek ezagutzen dute, ale funtzionalak hizkuntzaren beraren muinarekin zuzenean lotuta daudelako eta beharrezkoak direlako hizkuntza egunerokotasunean erabiltzeko.
|