Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 903

2000
‎EUSKALDUNON EGUNKARIA eta GARA egunkarien arteko alderaketak horriburuzko argibideren bat eman diezagukeelakoan gaude. Ikusi dugunez, antzeko joeradute Euskal Herria islatzean, beste egunkari abertzaletik (DEIA) bereiziz.
‎Goiko taulari begirada azkar bat emanez ikusten den legez, kanal batean sendoagertzen den generoak ez du leku gehiegirik bestean; eta alderantziz. Hori, behin bainogehiagotan aipatu dugun osagarritasuna prime time aldian areagotu egin izanarenadierazgarria besterik ez da.
‎Arau hauetan oinarrituta, Estatuak bi lehiaketa zabaldu ditu. Bata hiru multipleeta hirugarren baten bi programen gestioa kudeatzaile bakar bati emateko (14 programa, hortaz, gutxienez). Programazio horiek baldintzapeko sarbide moduan eskaintzekoakdira, bat izan ezik, zerbitzuaren promozioa egiteko baliatuko dena, hain zuzen ere.Lehiaketaren berezitasun bat, lehendik telebista zerbitzua eskaintzeko lizentzientitularrei horretara aurkezteko ezarritako debekua izan da.
‎Zehaztasun hauen balioa, ordea, zalantzazkoa da. Gogoratu Egin Irratiarekin EAEen gertatu zena, frekuentzia bakar bat eman baitzitzaion Gipuzkoako herrialdean (nahiz eta beste probintzietan ere kultursustapen eta hizkuntzaren erabileraren aldetik beste lehiakide askok baino proiektu euskaldunagoa aurkeztu). Edo Nafarroan Euskal Herria irratiarekin gertatutakoa, ez baitzitzaion lizentziarik eman.
‎Satelite zein kable bidez ematekoak diren ikus entzunezko komunikazio zerbitzuak ez daude, aurrekoak bezala, baliabide urri baten esleitzeko prozeduren menpe. Zerbitzu horien programatzaileek edo editoreek, ordea, hitzarmenbat sinatu behar dute CSArekin (sozietateak Frantziar Estatukoak badira, edoEuropako Batasunetik kanpokoak izanda Frantziar Estatuko satelite edokable sistema baten bidez emango badira) edo deklarazio bat egin behar duteberaren aurrean (Europako Batasunaren partaide edo Europako HitzarmenEkonomikoaren sinatzaile den beste lurralde batetakoak badira). Hitzarmeneketa, maila apala goan, deklarazioek ere, ikus entzunezko komunikazio zerbitzua betebehar edo eskakizun batzuen menpe jartzea ekarriko dute, besteakbeste, programazioaren aldetik, lurrazaleko sistema analogiko edo digitalakbezalaxe, aurrerago zehaztuko den bezala.
‎Identifikazio lan horretarako, naziogintzaren sintomatologia desberdinak antzemateko, bide aparta iruditu zaigu eguraldi iragarpenak ilustratzeko medio bakoitzakerabiltzen duen mapari begiratu bat ematea.
‎Horretarako, proiektu abertzalearen izaera konstituzionalaaldarrikatu du. Burujabetasuna aldarrikapen bat bada, aldarrikapen horren gauzapenpolitikoa alor juridikoan konstituzio baten bitartez eman behar da. Modu horretan, Soto k Euskal Estatuaren bideragarritasun juridiko politikoa azaldu nahi izan du.
‎edozein kritikaz gaindi (positiboa izan zein negatiboa izan) dagoela dirudi. Horregatik, eta eztabaidari nolabaiteko abiapuntu teoriko bat ematearren, Fito Rodriguez-ek filosofia existentzialetik birpentsatuko du autodeterminazio kontzeptua. Konkretuki, askatasunaren irakurketa existentziala oinarritzat hartuz, Euskal Herrian autodeterminazioa aldarrikatzeari buruz egin du hausnarketa.
‎Aniztasunaren fenomenoa aztertu ahal izateko, geure muga dialektiko estuakgainditu ditugu, beste behin ere. Gure herrian aniztasunaren fenomenoazarraza eta etnia gainditzen dituen definizio sakonago bat eman dugu, kulturartekotasuna. La casa de Extremadura, ra mugatu nahi ez bada. Beraz, aniztasunaz mintzo garenean, balioen aniztasunaren eta kosmobisio desberdinen elkarbizitzaren zentzuan ulertu behar da; ez kolonialismoaren sinonimo eder gisa.
‎Hasiera batean behintzat, konstituzionalismoa kosmobisio desberdinak dituzten ikuspegi eta jarrerei erantzun bat emateko ahaleginaren baitan kokatzen da, betiere aniztasun hori prozesu eratzaile iraunkorraren oinarri gisa hartu denean.
‎Orain arte egindakoez gain, ordea, ENA taldearen iritziz, euskal nortasuna formalki bermatzen duen dokumentuaren ardura (definizioa, jaulkipena eta zabalpena, besteak beste) eta, ofizialtasuna lortzeko, Euskal Herri osoa eremutzat duen instituzio batek Euskal Nortasun Agiria bere gain hartzea ezinbestekoa da?. Beste batzuen artean, eskaera honi irtenbide bat eman nahian, 2000ko ekainean. Bai EuskalHerriari, ekimena aurkeztu zen, Euskal Herriko Herritarren Eskubideen eta EskubidePolitikoen Aldeko Herri Ekimena.
‎erregistroa, jaiotza, heriotza eta ezkontzen berri jasotzen zuten liburukiak gordez. Lasterasko baina, estatuaren eskumen eta betebehar bilakatu zen biztanlegoaren nondiknorakoen berri sistematikoki jasotzea, eta informazio jakin bat emango zuten dokumentuak jaulki eta zabaltzea, eta, azkenik, horiek egitera derrigortzea: besteak beste, aipatutako jaiotza agiria eta pasaportea, nortasun agiria, familia liburua eta abar.Ordutik aurrera, eginkizun hori estatuaren esku egon da, dokumentuak estatuek bermatu dituztelarik, baita nazioarte mailan onetsi ere, baliokide kontsideratuz.
‎Izanere, ezin gara euskaldun gisa bizi (frantses euskaldun edo, euskainol? edo auskalozer demontre izan behar dugu betiere...) eta are gutxiago euskaldun soilik iraun, ezgaur egungo munduan, ezta datorrenean ere, estatu batek ematen duen bermeazbaliatzeko aukerarik gabe behintzat.
‎Alde batetik, bai historiakEuskal Herrian zehar izan dituen ondorioengatik, bai herrialde ezberdinen izaeragatik, hala nola une honetan ematen diren egoera ezberdinengatik, errealitate gordina da, herrialdeek pisu espezifiko eta berezia dutela Euskal Herrian, eta, beraz, euskal gizartearen aurrean oso ondo azaldu genuke, eraiki nahi dugunEuskal Herria herrialde ezberdinen izaera propioa errespetatu eta kontuan hartukoduen Euskal Herria dela. Zentzu horretan, bigarren mailako urrats bat eman beharra aurreikusten du EHk, non herrialde ezberdinetako ordezkariak batu beharkogenituzkeen eta herrialde ezberdinen pentsamoldea, proposamenak, iritziak etaekarpenak jaso, eraiki nahi dugun Euskal Herria horri begira. Herrialdeen ahots propioa bermatu behar dugu, eta horretarako Herrialdeen Ganbera edo HerrialdeenBatzarra osatzea proposatzen dugu.
‎Psikoterapien formula orokor bat eman nahi badugu, bestearen irudiak, i (a) Lacanek dioen modura, subjektuaren niarengan?, m?
‎Sumatzeak esan nahi du gorputzaren sentipenen jakitun izatea eta haieiesanahiren bat emateko gai izatea. Horrenbestez, pertzepzioa gorputz sentipenenmendean dago:
‎Psikodrama psikoanalitikoaren bilakaerari begirada bat ematean ondokoa dakusagu: Argentinan taldean eta haurrekin lan egiten zutenak (Moccio, Pavlovsky, Martinez Bouquet e.a.), eta, batez ere, Frantzian haur eta nerabeekin lan egitenzuten terapeuta eta psikoanalistak (Gravel, Bourreauk, Testemale, Monod, Anzieue.a.) izan ziren psikodramak adin hauetan lan egiteko zituen abantailaz jabetuzirenak.
‎Lau urte beranduago berriz egin nuen topo Txillarrekin, 1979ko udazkenean hainzuzen. Oraingo honetan, ordea, bera irakasle eta ni ikasle izatea suertatu zitzaigun, Deustuko Unibertsitateak eskaini zituen doktorego ikastaroetan, euskaraz lehenengoz.Beraz, hiru hilabetez, ikastaro bat eman zigun ikasle bakar batzuei. Gutxi ginen, baina (orain konturatzen naiz hobeto) ikasle talde hark ez zuen ahuntzaren gauerdiko eztulazinolako zerikusirik.
‎Jadanik gorago aipatutako Gaxuxaren kasuan, herrentasunaren interpretaziomitikoan akusazio bat bazela nabari da: sosak hartu zituelako izan zen punitua.Lekuonak (1923, 76) Oiartzungo adibide bat ematen digu: han bazen. Bexamotxa, deitzen zuten gizon bat, sorgina omen; katu bihurturik ibiltzen zen, ibili ere, eta behinemakume batek moztu zion zangoa:
‎Askotan kontatzen da katu bilakaturik lapurretanibiltzen direla, edo jendeak izuarazteko haien bidera irteten, edo tximiniatik jausten, laminak legez, janari eske. Hola xifritua izan denak katuari kolpe bat ematen dio etazauritu; eta biharamunean herriko lagun bat, komunzki atso bat, hilik edo kolpatuaagertzen da katua zauritua izan den leku berean, zango edo beso batean gehienetan.Horrela jakiten da lagun hori sorgina dela eta katu bihurtzen dela. Gerta liteke horrenondorioz sorgina errea izatea.
‎Eta, beraz, erabakia. Erabakiak forma bat ematen dio existentziari, izateari (erabakia gabe, izate, amorfo arruntean soil geratzen dena).
‎Txillardegirenhitzaldia, Egan 3/ 4, 1957, 170 orrietan irakur daiteke: . Unamuno eragille?.? 1957ko martxoaren 28an, neure bizian lehenengo aldiz, hitzaldi bat eman nueneuskaraz, Donostiako Diputazioan?, oroitzen da bera.
‎Aurreko dimentsioan aipatu diren kognizio etaezagutza mota bakoitzean bereizi ohi dira azpimotak, adibidez, abstrakzio mailaezberdinei dagozkienak. Etsenplu bat emateko, Piaget-en, teoria konstruktibistan, honako maila hauek bereizten dira: 1) Ia inongo abstrakziorik ematen ez denezagutza mota, ez errepresentazionala dena, sentsorio motorea delako errealitatearen presentzia eskatzen duena eta presentziaren menpe egongo dena.
‎Une hartan Ministro batek eman zitzakeen oinarrizko arrazoi politiko etasoziolinguistikoak ezagutzeko, testu antologikoa da agiriko pasarte hau, eta merezi duhemen lekurik (ib. 127):
‎Auziaren lehenengo lau hilabete etaerdian, Gobernu debekuaren eta Gotzain erantzunaren aurrean jarraitutako etxebarruko politikaren lekuko zuzena izan zen, beraz, Narbaitza. Gizon honen soslailaburtu bat eman beharra dago hemen.
‎erakustendigute etengabe beren inprimaki eta publizitatean. Zergatik ez nabarmendu enpresa etasaltoki euskaldunak, alegia, beren zerbitzua euskaraz eskaintzeko gai direnak, onarpenezko agiri ofizialen bat emanez?
‎Honen aurreanChomsky k eta Halle k lan honi ekarpena egin zioten parametro artikulatorioak eretasunen bitar hauetan sartuz. Etxean ibiltzeko definizio bat emanez, aparatu fonatzailearen eragiketa bakoitza tasun bat dela esango dugu (ekintza eza ere eragiketa modurazenbatu behar da).
‎1950etik aurrera, legez, programazioaren %30 jatorri estatubatuarrekoa izan zitekeenarren, Aramaion proiektatutako filmei begirada bat emanez gero, berehala atzematenda proportzio hori guztiz gainditurik geratu zela praktikan. Alabaina, ikusitakoenartean ez ziren gutxi izan gaztelaniaren lurraldeetako marka zeramatenak:
‎1) Baliabide pertsonalak eta kazetariaren beraren iturriak; 2) ohiko iturriak, hots, konbentzionalak direnak; eta 3) informazioaren iturri espezifikoak eta noiz behinkakoak. Baten batek pentsa dezake, hiru multzo horietako bakar batek ematen dizkigun errekurtsoak nahiko izan daitezkeela informazioa lortzeko. Hala ere, eskuragarri ditugun baliabide eta iturri guztiak dira baliagarriak gure informazioa gorpuzteko.
‎1 Askotan mekanikoki irakurtzen duguna, bestela irakurtzeko, beste intentzio bat emateko, testuan ebakiak egin ditzakegu, horrela irakurtzea komeni zaiguneko esaldiak hobeto esateko. Hau egiteko honako marra hauek erabil ditzekegu:
‎* Gaur goizean Juan Karlosek prentsaurreko bat eman du Iruñean. Errege espainiarrak bere deklarazioetan argiro agertu du Nafarroaren espainoltasuna.
‎Jakina denez, literaturaren teoriari gainbegiratu bat eman behar zaio, irratiko informazio generoen etorkia zein den jakin nahi izanez gero. Literaturan honela ulertzen da genero kontzeptua (Gran Diccionario Enciclopédico Ilustrado de Selecciones del Reader' s Digest):
‎Aldaketa hori informazio zerbitzuetan igartzen da gehien. Profesionalen taldeak desberdinak dira, eta irrati estazioaren beste ikuspegi bat ematen dute aditzera. Adibidez, mazioan.
‎Bigarrena, eszenatoki, leku edo egoera baten ebokatzeari, honetarako aipatutakoak karakterizatzen dituzten soinuez baliatzen garela. Azken hauek giro bat ematen dute aditzera. Beti, beharbada, ez dute errealitate baten irudi konkretua ematen, baina testuingurua iradokitzen dute, egintza bat gertatzen deneko giroaren parte dira.
‎ORTF (Office de Radiodiffusion Télévision Française/ Frantziako Irrati Telebistaren Bulegoa) erakundearen monopolioaren akabera P. Maurois lehen ministro sozialistak 1982an sinatutako legeak ekarri zuen. Urte hartan, euskal irratiak sortu ziren urtean hain zuzen ere, aro berri bati eman zitzaion hasiera, oinarrizko printzipio bi finkatuz: Estatuak alorrean zeukan monopolioaren bukaera eta hiritar frantsesek esparruan komunikazio libre eta pluralistarako dituzten eskubideen sustapena.
‎Bukatu aurretik, eta berriz ere informazio iturrien afera hagitz garrantzitsua dela aipatuz, iturrien hautua egiteak orduz geroztiko lan guztia baldintzatuko baitu, ekar ditzagun hona irratiko estilo liburu batean ematen diguten aholkua, kazetarigai eta kazetari profesional guztiek aintzakotzat har dezaten (De Maeseneer, 1989, 27):
‎Azken finean, Estatua arkitekto handiaren moduan agertzen zaigu: eraiki behar zuen eraikinaren proiektua zehaztu, zimendu sendoak sortu, beharrezko materialak aukeratu, espezialisten lana finkatu, ardurak banatu, zaintze sistema diseinatu, espazioei erabilpen helburu bat eman, konpetentziari aurre hartu (edo saiatu),, bezeroa, zein izango zen erabaki...
2001
‎UEUk eta HABEk antolatutako Helduen euskalduntzearen III. jardunaldietanhitzaldi bat emateko aukera eskaini zidatenean, bat batean kokatu nuen hitzaldiaren gaia helduak euskalduntzeko kurrikuluaren markoan eta lehendik egindakosaio baten harian. Izan ere, aurretik urratua genuen jardunaldietako gaia(. Hizkuntzari buruzko ikuspegi berriak helduen euskalduntzean:
‎moderatzaileak arlo tematiko bat finkatzendu, aldi baterako irauten duena; partaideek hari ekiten diote beste aldi batez, huraagortu edota bide itsu batean sartu arte: arlo tematikoko azken urratsei gainbegiratu bat ematea nahikoa da, berbaldiak atzera aurrera, ika mika, eta tirabiraantzuetarako bidea hartzen duela ohartzeko. Orduan, berriz ere moderatzaileak, beste eduki tematiko bat planteatzen du, galdera bidez gehienetan.
‎baliabiderik ia ez dugu aurkitzen M debatean. Hitz txanden hasiereigainbegiratu bat ematen badiegu, ez dugu gaiaren berresterik atzematen; hots, ezda zeresana biltzeko urratsik ematen. Horrez gainera, posizio horretan markatzaileinteraktibo ia bat ere ez dugu:
‎Interesgarri izan badaiteke ere, eztabaida hori irakasle lanetarako haingarrantzitsua ez denez, ez gara horretan sartuko; hizkuntzan kulturaren nolakotasunak aurkitu nahi ditugu guk. Ez dugu konformatu nahi hizkuntza pragmatikarenikuspuntutik aztertzearekin, ez dugu esan nahi zertarako eta noiz erabiltzen denforma bat edo bestea; erabileratik harantzagoko pauso bat eman nahi dugu, erabilera horren atzean dauden usteak aztertuz. Norbaitek esan dezake nahikoa delaerabilera aztertzea ondoren hizkuntza era egokian erabiltzeko.
‎Antzezlanaren analogiari jarraituz, gaur egun euskara eskola baten eszenatokian jokatzen den antzezlanaren argumentuari begiratu bat emanez gero, bimotatakoak aurkituko ditugu: betikoa, edo bestela esanda, klasikoa (itzulpenetanoinarritutako metodoetatik hasita APPraino) eta aspaldi honetan nagusitzen ari denmodernoa, non gakoa psikologia den.
‎Izan ere, tradizio karolingioa errespetatuz, Aragoik, konderri mailamantenduko zuen X. mendean zehar. Ohi zenez, bertako administrazioa lehensemeari edo ospe handiko noble bati ematen zitzaion. Hala ere, kasu honetazaparte24, erresumako gainerako lurrak distritu edo barrutietan banaturik zeuden.Barruti bakoitzean herri batzuk sar zitezkeen askotan, edo beste zenbaitetan, haranedo eskualde oso bat.
‎hedapen prozesuajarraituko zuten. Emirerrian izandako sator lan batek eman zion Karlomagnori, Pepinen semeari, Pirinioetatik hegoaldera esku hartzeko aukera. Xehetasunakezagunak dira:
‎Odola desagertuta ere, hau ez baitabesta. Bizi dugun oraingo kinka honek, oroit beti Gramsci ren krisiaz, baikortasunerako arrazoiren bat emanagatik ere, urrun ikusten dut nik, euskalafera, zaion horren akabaila.
‎Hiru sail agertuko ditut mintzaldi honetan zehar, Iparraldeko literaturariburuzko ikuspegi orokor bat emaiten saiatuz: iraganaren zama, aldaketa puntuaketa idazleen azalpen laburra.
‎Garbi ikus dezakegu periferiatik irteteko xedea1989z geroztikako Atxagaren estrategian. Obabako mundua, bere kutsu erruralistagatik batik bat, desperiferizaziorako oztopo gisa dakusa Atxagak, eta Gizona bere bakardadean bezalako thrillerhiritarrak arazo honi erantzun bat ematen dio. Bestalde, Horas extras gogoeta liburuxka, gaztelaniaden hizkuntza ez periferikoan baino ez da argitaratu?
‎Bildumetakojoerak laburbilduz, N en hasierara itzultzen dira bukaera gehienak, narrazioariegitura zirkularra emanez. AEEn ere bada zirkulartasunik (istorioaren mailanbatzuetan, kontaketarenean bestetan), baina joera horren ondoan bukaera irekiakere agertuko zaizkigu inoiz, zeintzuetan irakurlearen esku geratzen den istorioariamaiera bat eman eta, horrela, narrazioa ixtea (gomutatu. Antzerki zaharren batetako pertsonaia, hartaz, adibidez).
‎Urrats bat emanda, testu biak inplikazioan ere bat datoz ausaz, Matalasengaraiaren eta gaurkoaren artean loturarik badela iradokitzen baitzaigu bietan.Poemak, esaterako, «menditik entzuten den zurrumurrua»ren eta «barrikadetakosuak itzaltzean/ kantoietan aditzen den murmurioa»ren arteko lotura ezartzen du.Eta narrazioaren azpian ere lotura beraren iradokizuna igerri daiteke,, proiekziogaurkotua?... daukalako iradokizuna, J. Landaren adierazpenei helduz(«. Oroitzeraeseri?
‎Urrats bat emanda, joera horren azpian jarrera disidente bat ere badagoelauler genezake. Esan nahi baita, idazleak badaki bere abotsa inguruko errealitateankokatuz gero, kontu handiz ibili duela blagan ez erortzeko, zarataren etaespektakuluaren zibilizazioan integratuta ez geratzeko.
‎Testu batek informazio bat ematen ez duenean edota erdizka ematen dueneaneratzen dira hutsuneak. Alabaina, hutsune bat ez da edozein informazio ezarenondorioz eratzen (idazleari ezinezkoa zaio guztia kontatzea, zehaztea, deskribatzea); aitzitik, irakurleok falta den hori betetzera beharturik gaudenean eratzen dira hutsuneak.
‎(...) Ez uste izan ene izkribuetan, zeukzerbait utzi gabe, ezer aurkituko duzunik. Nik buztinezko untzi bat ematen dizut, zeuzara bete behar duzuna (NENH, 18 or.; letra etzana neuk jarria da).
‎Urrats bat emanda, testuen nolakotasun hori Sarrionandiaren pentsaera etajarreraren isla dela esan genezake, bere jarrera ireki, antidogmatiko eta heterodoxoaren ondorio zuzena. Lehen ere esan dugunez, maiuskuladun Egiarik ez dago; egia pertsonala da, anitza beraz, eta, horregatik, egia bakarra bailitzen egiten direnbaieztapen dogmatikoak saihestu egingo ditu Sarrionandiak, pentsaera eta jarreraitxietatik urrunduz (ik.
‎Hau nola interpretatubehar den, ordea, adieraziko da ondoren. Bide eta modu asko daude horretarako (Azurmendi, 2000), baina ez da hau lekurik aproposena hori zehaztasun osozegiteko; hala ere, ideiaren bat ematea komeni dela uste izanik, ondokoa azpimarratuko dugu orain. Hizkuntzaren, baita ukipenezko menpeko hizkuntzaren, konkretuki euskararen?
‎Parte hartze hori bikoitza da argudio bikoitzarengatik: herrialde bakoitzak kanpo moneta (nominal) bektorial bat jaulkitzen du etxeko moneta bektorial bat lortzearren; eta, beste aldetik, herrialde bakoitzak kanpo monetan eraturiko banku gordailu bat ematen du eta, kontrapartidan, bere monetan eraturiko banku gordailua eskuratzen du. Beraz, moneta nazional bat kanpo monetan trukatzea, denominazio?
‎Aldiz, H ren kanpo zorraren zerbitzua, p epealdian gauzatzen dena, bi herrialdeentzako obligazio asimetriko baten iturria da: H k merkataritza soberakin bat eman behar du,, kontrapartidan. I k banku gordailuen (I diruan) kopuru baliokide bat soilik ematen duen bitartean, hau da, ondasun erreal monetarioak (B bonuak).
‎Alta, hurrengo epetik hasita? H ren kanpo hartzekodunen zerbitzu efektiboa gauzatzean H herrialdeak I diruko gordailuen kopuru positibo bat eman behar du, inolako erreprozitaterik gabe (I ren aldetik). Transfer unilateral hori mozturiko truke baten ezaugarria da, eta hor faltan botatzen da bigarren terminoa.
‎Transfer unilateral hori mozturiko truke baten ezaugarria da, eta hor faltan botatzen da bigarren terminoa. Simetriak segituko luke, baldin eta soilik baldin I herrialdeak H diruko gordailu baliokide bat emanen balu (33 irudian adierazten den bezala). Errealitatean, I herrialdeak ez du ematen H diruko inolako gordailurik, H herrialdeak ematen duen I diruko gordailuaren trukean.
‎(iv) (1) fluxua (1) fluxuaren kontrapartida da: H k merkataritza ondasunen kopuru bat ematen dio I ri, hain zuzen ere I k emandako banku gordailuen baliokidea dena.
‎Izan ere, (EK EGH) formulak (x IM x IM) ematen du H herrialdearen kanpoko errentaren eraketa korrontearen neurri modura. Argi dago ezen truismoak beste irtenbide bat ematen duela, H ren kanpoko errentaren eraketak x IM ko baliokoa izaten segituz, nahiz eta errenta hori H k zor dituen interesen eta amortizazioaren ordainketan progresiboki sakrifikatua izan; baina (EK EGH) formula drakoniarra da, zoritxarrez, mundu errealean aplikatzen dena.
‎EEBBek gainerako munduari ordaintzen diotenean, atzerrira promesa soil bat igortzen dute, zeren bere sistema ekonomiko nazionaletik kanpo, dolarrak amerikar nazio osoaren zorraren ezagutza definitzen baitu. Era horretan, lehen lorturiko ondorio berberera iristen gara, hau da, EEBBei atzerritar baliabideen inportazioen pribilegio absurdua ematen zaie, trukean, IOU (I owe you) delako bat emanez, zeina betetzeko inoiz ez baita eskatua izanen.
‎Har dezagun orain H herrialdearen kanpo zorraren zerbitzu korrontea, 2 IM koa dena: horrek esan nahi du, ezen H ren Banku Zentralak H herrialdearen zorpeko egoiliarrei 2 IM ko kopurua kostu batean ematen diela edo saldu egiten diela (2 taula).
‎Finkatzaile modura era bil daitezkeen beste produktu sintetiko batzuek usain propioa dute, eta, beraz, perfumeari beste, nota? bat ematen diote: esate baterako, amil bentzoatoa, bentzofenona, etab.
‎Hizkuntza berri baten ikasketa bezalako prozesua da lehengaien heziketa, baina usaintzen hazten dena. Honekin batera usaina errekonozitu behar da, eta berari izen bat eman behar diogu; ikasketa hori, buruko prozesua, den neurrian, pertsonala da, beraz.
‎Liburuxka honen helburuak, usain, perfume eta usaimenaren arlora hurbiltzeko urrats bat ematea izan nahi du. Gai hauei buruzko bibliografia beste hizkuntzetan zabala bada ere, euskaraz urria da.
‎Alde zaharreko kale estuetara sartzerakoan, gutariko batek nabarmendu zuen kale horietan hezetasunak eta itzalak usain nota berezi bat ematen zutela, euskaraz agian sunda hitzarekin deskriba litekeena.
‎Hasteko, esan behar da usaimena eta perfumeekiko zaletasuna zaindu ahal izateko, eguneroko bizitzak aukera batzuk eskaintzen dizkigula. Entrenamendu berezi hori kontatu behar izateak lotsa apur bat ematen du, baina orain arte liburuan irakurritakoa gustukoa izan baduzu, agian entrenamendua ere gustukoa izan dezakezu, nahiz horretarako norberaren lotsaren sentsazioa gainditu behar den.
2002
‎...egitura eta ekipamendu handien kokapenerako irizpideak jartzea ere berari dagokio; politika sektorialaskotarikoak koordinatu eta bere esanetara egokitzeaz arduratzen da; bizigune edo. Pays direlakoetan eta hiri sareetan antolatzen du lurraldea; eta administrazioenkokapena, inbertsio publikoak eta etxebizitzak gauzatzeko irizpideak ematen ditu.. Pays hitzak interes ekonomiko eta sozialen komunitate bat eman nahi duaditzera, eta batasun geografiko, kultural, ekonomiko eta sozialaren isla da. IparEuskal Herriko hiru herrialdeek, ikuspuntu juridiko administratibotik,. Pays batosatu zuten 1997an.
‎Bi herrialde horietan industria enpleguaren indarrak apartekoa izaten jarraitzen du, mendebaldeko ekonomienbatez bestekoa kontuan izanik (mendebaldeko enplegu osoaren %25 industriaridagokio). Beraz, bi herrialde horietan zerbitzuen hedapena industriaren oinarriarenfinkatzearekin bat ematen ari dela esan daiteke. Nafarroan ere zerbitzuak dira nagusi, nahiz eta bertan hirugarren sektorearen presentzia erlatiboa beste lurraldeetanbaino apalagoa den.
‎esaten zaiona oraindik indarrean dago. Beraz, zenbat arrainharrapatu, horren balioaren portzentaje bat ematen diete; hots, ziurgabetasuna danagusi.
‎Baina, sarrerak aztertzeko, euskal sistema fiskalaren funtsezko ezaugarrien deskribapena egin behar dugu, arestian aipaturiko Kontzertu eta Hitzarmen ekonomikoen esanahia azalduz. Espainiako estatu barruan lurralde bakarrak gara zerga gehienen bilketa berton egiten, etahorrek gastuak egiteko ahalmen zuzena ematen du, nahiz eta foru ogasunek jasotako diru kopuruetatik estatuari zati bat eman behar dioten, estatuak Hego EuskalHerrian dituen eskuduntzak finantzatzeko, ondoren inbertsio horiek egin ala ez. Lauherrialdeetan zergak biltzen dituzten administrazioak Foru Ogasunak dira, eta horrela horien eskuduntzen artean, zergetarako araudiak egitea eta betearaztea daude.
‎Egoera berrira egokitu arte, ekonomia hitzarmenen sistema sortu zen aldibaterako, finantza eta zerga harremanak arautzeko asmoz. Nafarroako kasuan, zenbait zergarekin batera, Estatu zentralari ekarpen finko bat eman beharra ezarrizen 1841eko legean. Arabako, Bizkaiko eta Gipuzkoako foru aldundien kasuan, 1876ko legearen arabera estatuko aurrekontua finantzatzeko zergak ordaintzerabeharturik bazeuden ere, kontra agertu ziren, eta legearen atal hori ez zuten bete.Hori zela kausa, urtebete pasa ondoren, dekretu baten bitartez, Kupo bat ordaintzerabehartu zituzten.
‎Lanegunen murrizketen motari eta abiadurei buruz, aipatzekoa da ezen, lanegunen murrizketak enplegua sor dezan, murrizketa hori nahiko handia izateaz gain, enpresa gehienetan era batera eman beharreko murrizketa dela. Murrizketa txikieklan erritmoa estutzea besterik ez dakarte, eta, ondorioz, ekoizkortasunaren hazkundeek enpleguaren sorrera neutralizatzen dute.
‎Azken urteotan bizi izan dugu Dereduaren inplantazioa ikaskuntzaren 1 eta 2 mailan, eta hor dira emaitzak. Unibertsitateak erantzun bat emateko beharra du egoera berri honi, era egokienean, biurratsak landuz:
‎Datuei beste begirada esanguratsu bat ematen badiegu, konturatzen gara ezen, Euskal Herrian eskaintzen den euskarazko unibertsitate irakaskuntzaren %78 UPVEHUk ematen duela, eta beste bost unibertsitateen artean %22ra soilik heltzendirela. Horrek garbi adierazten du UPV EHUren gidaritza kuantitatiboa euskarazkounibertsitate ikasketen eskaintzaren garapenean.
‎Hona hemen, laburpengisa, Campus Birtualak bere sorreratik eskaini dituen aukera askeko ikasgaienkopuruak, hizkuntzaren arabera ere sailkaturik. Jarraian, CV/ CBren bilakaeraikustearren, ikasturtez ikasturte, azalpen txiki bat emango dugu.
‎Ikasleak, irakasleak, irakasgaiak eta çkintzak arloka aztertzen baditugu, berriz, helburu orokorrak kontuan hartuta, eta ikasleengan mugatuz, esango genukelanbide gaikuntza sendo bat ematea hartu genuela helburu nagusitzat. Gizarteankokatuta egonik, gaikuntza hori emateaz gain, ikasleak euskaran trebeki prestatzeanahi dugu, hau da, bi hizkuntzetan prestakuntza berdina lortzea, ez gaztelaniazbakarrik, baizik eta euskaraz ere maila berean.
‎Eragozpenak eragozpen, EIRE elkarteak Biltzar honen bitartez mahai gaineanjarri duen gogoeta erronkari erantzun apal bat emateko, euskal inielligentsia taldebaten trinkotze bidean, gaur egun Euskal Herrian dauden unibertsitateetako kultursortzaileen aldetik burutu daitezkeen egintza mota orokorrak zehazten dira ondoren, hainbat jarduera mailatan bereizirik.
‎Hala ere, honek ere bere tokia badu: zuen aurrean kontatzen ari naizen hau duela denboradezente hasi nintzen prestatzen, nire ordez momentu honetan ari den lankidearinire orduak betetzeko eskatu nionean, eman beharreko arrazoiak eta berak zereskatuko zidan aurretik pentsatu nuen, lagun bati berri on edo txar bat eman nahidiodanean nola egingo dudan prestatzen dut... Hemen 20 bat minutu pasatzendugu.
‎Gaitasun komunikatiboari dagozkionak. Hauek baliagarriak dira komunikazio prozesuen kalitatearen neurri bat emateko.
‎Halaber, da aintzat hartzea prozesu horiek nolako eragiketak egitea eskatzen duten (Hitzaldia: material hainbaten gainirakurketa; hautatutako materialen irakurketa xehea, hitzaldiaren gidoiidatzia; gardenkiak prestatu; gardenkien edukia azaldu; gardenkienartean zubiak egin....) eta horiei trataera bat ematea ikasgelan.
‎Marko finkoak: esaldi koherenteak osatzeko balio dutenak (adibidezal naiteke); aditz lokuzioak (i ukitu bat eman); postposizio egiturak (i buruz); beste lokuzio batzuk (gaizki esanak barkatu).
‎Kontuan izan behar dugu, halaber, emakume haiek, guk ikertutakoak behintzat? eliteen parte zirela eta, horrek ere, botere posizio bat ematen ziela, adibidez, gizarte maila baxuagoko pertsonekin zituzten harremanetan.
‎Baina garai horretako benetako mugarria Javier Corcuera ren liburua izan zen. Corcuera k 1979anbere Origenes, ideologia y organizacion del nacionalismo() delakoakaleratu zuenean, arrazoi desberdinengatik epe berri bati eman zion hasiera. Aldebatetik, esparru teorikoa eta ikerketa enpirikoa batzeko ahalegin handia egin zuen, historia politikoa, ekonomikoa, soziala eta kulturala baztertu gabe.
‎Bukatzeko, premiazkoa da euskarazko historiografia gehiago lantzea. Esanbehar dut, euskaraz idazteak plus berezi bat ematen duela, eta euskarazko historiografia lantzeko ahaleginak hurrengo hogei urteetan erronka handia izan beharkolukeela, bestelako hizkuntzak baztertu gabe, ariketa hori premiazkoa duelakoedozein ikertzailek, hizkuntza erregistro desberdinak erabiltzeak aberastu egitenbaitu geure diskurritzeko ahalegina.
‎Modu bikoitz batean ematen da gainera: bai probabilitateen gainean diharduelako (lehen aipatua izan dena), bai jarrera axiologiko bat hartu beharra dagoelako arriskuez jarduterakoan (zientzialariak balio jakin batzuk bereganatuta ikertzen du:
‎Gai horretan, beste gai batzuetan legez, beharrezkoa da helburuetan aldaketa bat emanez, bitartekoetan eta portaeretan aldaketak ematea. Izan ere, gaur egungo arriskuak ezinbestean ekidin beharrekoak dira eta probabilitate urria bera ere mehatxua da.
‎aldeko apustua lehentasuneko auzi bilakatzen da. Horri lotuta, mugimendu ekologistak argudio teknikoak eta moralak gainditzea ezinbestekoa dela dirudi, eta urrats sendoago bat emanaz, mugimendu politiko moduan jarduteko erronka du bere baitan mugimendu ekologistak. Urrats hori emateko, Beck ek, makiabelismo ekologikoaren?
‎[...] Garapenaren eta aurrerapenaren ideologiari kritika zorrotza egin behar zaio[...] Baieztapen honek, gainera, bat egiten du mundu osoan, hainbat herri mugimenduk, garapenaren aurrean hainbat sentimenduk, ideiak eta jarrerak banatuz, egiten ari diren gisa bereko borrokekin. Aurrean dugun aukera, informazioa, mobilizazioa, gizarte eztabaida, kontzientziazioa eta borrokari bultzada bat ematea da. da gizartea erabakitzeko ahalmenik gabe uzten duen tankera honetako eraso bortitzak erantzunak sortuko dituela gure herrietan eta auzoetan[...] AHTren aurkako borrokak gaur egungo gizarte eta garapen eredua zalantzan jartzeko balio behar du[...] Bistakoa da proiektu horiek gauzatuz gero, ingurumenari eragindako kalte larriez gain, euskal gizartearen harreman sozialak eta balioak erabat baldintzatuko dituztela» (Mikel Albarez).
‎Datozen lerroetan frogatu nahiko da modernitatearen baitan aldaketa sozial bat ematen ari dela, gizakiak industria gizarteko forma sozialetatik aska daitezkeelarik, garai batean Erreforma protestantearekin Elizaren dominazio sekularretik gizartera iragan ziren bezala. Bizitza eredu zaharkitu batekiko izan dituzten loturak apurtzen hasi dira, gizarte bizitza berri baterako loturak sortzen ari diren bitartean.
‎Gizartearen destradizionalizazioa, edo indibidualizazioa, eta txirotasun berria ez daude kontraesanean. Klaseari loturiko talde handiekiko desloturak ez du esan nahi guztien eskubideak bermatuta daudenik, edo are gehiago, aburgesazio prozesu orokortu bat eman denik. Hiritarrek ez diote talde handietan, kasu honetan klaseetan, egituratzeari muzin egin desberdintasunak desagertu izanagatik.
‎(1998: 87);, zaintzarako eskaintzen den denboraren arabera, eginbeharretan hierarkizazio bat ematen da, ardura horiek dituzten gizonek adineko jendea zainduz eta, emakumeek, berriz, haurrak? (1998:
‎(1998: 89);, pertsonekiko ardura erakusten den eginbeharretan, eskainitako denboraren arabera, gizonen kasuan espezializazio bat ematen da (1998: 89).
‎Industria gizartea ekoizpen lanaren gizartea izan bada bere esparru guztietan (lanetik at, bizitza eskemetan, alaitasunetan eta ondoezetan, desberdintasunen arrazoiketagatik, eskubide sozialagatik, botere orekagatik, politikagatik eta kulturagatik), ondorio erraz eta garbi bat atera daiteke: . Ekoizpen lanaren sisteman aldaketa ematen ari bada, orduan gizarte aldaketa bat ematen ari da? (Beck, 1998a:
‎Ikusitakoaren arabera, esan liteke urrats bat ematen dela. Lehen, berezitasuna industria gizarteko sistema zen:
‎bermatua, sakondua eta legalizatua. Gakoa, kontzientzia hartu eta kritika egitean datza; gizabanakoek burutzen duten eboluzioari bestelako bide bat ematea lortu behar da. Komunikabideak, epaitegiak eta, antizientifikoak?, besteen artean, garrantzitsuak izango dira ahalegin horretan.12
‎egin dutenen bidea jarraitzea. Urrats berri bat eman beharra dago, besterik ezean, kritika haien, irakurketa, asko errealak bilakatu direlako.
‎eman da. Modernitatearekiko haustura bat ematen dela erakusten dute.
‎Gizarte berri bat sortzen hasi da, baina ez, iraultza? bat eman delako, ezta gobernu eta legebiltzar erabakien fruitu moduan ere. Ez da subjektu iraultzailerik egon.
‎adierazten du. Modernizazioren dinamismo autonomizatuaren ondorioz, gizarte batetik beste gizarte batera emaniko nahigabeko trantsizioa (ez, ordea, erabakirik hartu gabe!). Arriskuaren gizartean, garapen teknoindustrialak sortu dituen arriskuekiko kontzientzia hartzen da, eta horren ondorioz, bere burua hartzen du aztergai.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
bat 746 (4,91)
batek 50 (0,33)
batean 34 (0,22)
bati 32 (0,21)
batera 7 (0,05)
baten bidez 6 (0,04)
batekin 5 (0,03)
baten aurrean 3 (0,02)
baten ostean 3 (0,02)
batetik 3 (0,02)
baten 2 (0,01)
baten baitan 2 (0,01)
batez 2 (0,01)
bata 1 (0,01)
baten arabera 1 (0,01)
baten barruan 1 (0,01)
baten bitartez 1 (0,01)
baten truke 1 (0,01)
batena 1 (0,01)
batengatik 1 (0,01)
baterako 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
bat eman behar 44 (0,29)
bat eman nahi 24 (0,16)
bat eman ezan 19 (0,13)
bat eman ere 9 (0,06)
bat eman saiatu 6 (0,04)
bat eman ari 4 (0,03)
bat eman asmo 4 (0,03)
bat eman ebazpen 4 (0,03)
bat eman egon 4 (0,03)
bat eman ez 4 (0,03)
bat eman ahal 3 (0,02)
bat eman diol 3 (0,02)
bat eman erantzun 3 (0,02)
bat eman eskatu 3 (0,02)
bat eman etorri 3 (0,02)
bat eman gai 3 (0,02)
bat eman joan 3 (0,02)
bat eman lehenengo 3 (0,02)
bat eman ahalegin 2 (0,01)
bat eman amaitu 2 (0,01)
bat eman aski 2 (0,01)
bat eman aukera 2 (0,01)
bat eman babestu 2 (0,01)
bat eman baita 2 (0,01)
bat eman beharrezko 2 (0,01)
bat eman beste 2 (0,01)
bat eman betebehar 2 (0,01)
bat eman bilatu 2 (0,01)
bat eman ezkero 2 (0,01)
bat eman gero 2 (0,01)
bat eman gonbidatu 2 (0,01)
bat eman hedatu 2 (0,01)
bat eman ikusi 2 (0,01)
bat eman irten 2 (0,01)
bat eman komeni izan 2 (0,01)
bat eman mami 2 (0,01)
bat eman modu 2 (0,01)
bat eman nahiko 2 (0,01)
bat eman orde 2 (0,01)
bat eman saio 2 (0,01)
bat eman ahalbidetu 1 (0,01)
bat eman ahalmen 1 (0,01)
bat eman apunte 1 (0,01)
bat eman arazo 1 (0,01)
bat eman arte 1 (0,01)
bat eman askatu 1 (0,01)
bat eman aurreko 1 (0,01)
bat eman azalera 1 (0,01)
bat eman b 1 (0,01)
bat eman bakarrik 1 (0,01)
bat eman baliabide 1 (0,01)
bat eman beharreko 1 (0,01)
bat eman beldur 1 (0,01)
bat eman bera 1 (0,01)
bat eman bermatu 1 (0,01)
bat eman bertso 1 (0,01)
bat eman bi 1 (0,01)
bat eman bidali 1 (0,01)
bat eman du.ez 1 (0,01)
bat eman dutxatu 1 (0,01)
bat eman egin 1 (0,01)
bat eman eginbehar 1 (0,01)
bat eman ei 1 (0,01)
bat eman erabili 1 (0,01)
bat eman erregutu 1 (0,01)
bat eman erronka 1 (0,01)
bat eman errore 1 (0,01)
bat eman esan 1 (0,01)
bat eman eskaini 1 (0,01)
bat eman eskari 1 (0,01)
bat eman falta 1 (0,01)
bat eman gaitasun 1 (0,01)
bat eman galdatu 1 (0,01)
bat eman garatu 1 (0,01)
bat eman gomendagarri 1 (0,01)
bat eman gura 1 (0,01)
bat eman hartu 1 (0,01)
bat eman hasi 1 (0,01)
bat eman hobetsi 1 (0,01)
bat eman hura 1 (0,01)
bat eman igorle 1 (0,01)
bat eman ikasgela 1 (0,01)
bat eman ikasi 1 (0,01)
bat eman informazio 1 (0,01)
bat eman ingeles 1 (0,01)
bat eman Nafarroa 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia