Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 133

2000
‎Ahalegina egitea berez azaleko diren gauzatan (eszenografian...) polita izan liteke, baina barruko mugen esplorazioa da benetako esperimentazioa: hartu dezagun bertsolari bat edo bi eta inbestigatu bat bateko bertsolaritzaren mugak non dauden. Egun, bat bateko bertsoa eta idazten den literatura ez daude hain urruti kalitate literario esaten zaion horretatik.
‎Momentu honetan dugun gabezia handienetako bat zera da: mundu zabalean bat bateko bertsolaritza zer den adierazten asmatu behar dugu. Gaur hemen dagoen bat bateko bertsolaritzak ez du inolako antzik ahozkotasunaren adituek deskribatzen duten ahozko poesiarekin.
‎mundu zabalean bat bateko bertsolaritza zer den adierazten asmatu behar dugu. Gaur hemen dagoen bat bateko bertsolaritzak ez du inolako antzik ahozkotasunaren adituek deskribatzen duten ahozko poesiarekin. Autoreak ez duela existitzen esaten dute, onomatopeia mordo bat daukala, joste lan asko baina originaltasun gutxi; sozialki liturgikoa dela baina ez errelebantea, komunikabide izateko batere onarpenik ez duena...
‎Zeren gaur egun, 40ko urteetan Balkanetan egindako grabazioetatik ateratzen dituzte ondorioak, edo Afrikako ez dakit zer triburekin berdin. Eraiki den ahozkotasunaren teoria guztia, gehiago dagokio Koldo Ameztoi ipuin kontalariari bat bateko bertsolaritzari baino. Inork ez daki hau hemen dagoenik, maila horretan.
2001
‎Hemendik aurrera ez dago aitzakiarik. Izan ere, bertso saio bat zer den edota bat bateko bertsolaritza zertan datzan jakin edo azaldu nahi duenak liburu bat izango du eskuragai. Bertsozale Elkarteak prestatu du, eta Joxerra Garziak, Jon Sarasuak eta Andoni Egañak parte hartu dute bertan.
‎Hiru ataletan dago banatua. Lehenengoan, bertsolariei inguru sozio-kulturalak nola eragiten dien aztertzen da; bigarrengoan, bertsolariek bertsoa nola sortzen duten arakatzen da; eta hirugarrenik, bat bateko bertsolaritza ikertzen lagunduko duen teoria bat aurkezten da. Ingelesez, frantsesez, euskaraz eta gaztelaniaz kaleratuko da liburua.
‎Bat bateko bertsolaritzari dagokionez, zein dira, zure ustez, XX. mendeko mugarririk garran tzi ts uenak?
2002
‎Nori oparitu behar diot nik «Bat bateko bertsolaritza. Gakoak eta azterbideak» liburua?
‎BAT BATEKO BERTSOLARITZA. GAKOAK ETA AZTERBIDEAK
‎Bat bateko bertsolaritza bere konplexutasun osoan azaltzen saiatu dira Joxerra Garzia, Jon Sarasua eta Andoni Egaña, Bertsolari Liburuak en bidez plazaratu duten «Bat bateko bertsolaritza. Gakoak eta azterbideak» lanean.
‎Bat bateko bertsolaritza bere konplexutasun osoan azaltzen saiatu dira Joxerra Garzia, Jon Sarasua eta Andoni Egaña, Bertsolari Liburuak en bidez plazaratu duten «Bat bateko bertsolaritza. Gakoak eta azterbideak» lanean.
‎(Jakina, umorea egon, badago, eta bazegoen orain dela hogei urte ere? ahozko euskal literaturan, batik bat bertsolaritzan. Ahaztu gabe ahozko literaturan duela jatorria, nolabait, gure literatura klasikoaren obra komiko bakarretako batek, Gregorio Mujikak 1925ean argitara emandako Pernando Amezketarrak, oinordeko edo jarraipen zenbait izan zituena.
2003
‎Bat bateko bertsolaritza: gakoak eta azterbideak.
2006
‎Non arraio ikasi ote du ijito horrek bertsotan? Aurretik sortua ez balitz, Hendrixek asmatuko zukeen bertsolaritza, baina beste era bateko bertsolaritza, zoroagoa, kaotikoagoa, basagoa...
2007
‎Balorearen eraikuntza soziala Euskal Herrian oso bestelakoa da. Iritzi hau sendotzen lagundu zidan generoetako bat bertsolaritza izan zen; kantagintzarekin baso komunikatzaile asko dituena. Iaz BECen egon eta gero, astero egiten den telebista bidezko jarraipena ikusita, bertso eskolak… zaila da sinesten duela hiruzpalau hamarkada prestigio eskasa zuen genero bat zenik.
2009
‎Garai batean bertsolaritza
‎Bat bateko bertsolaritzari dagokionez, 1934an Aitzol eta garaiko beste euskaltzale aditu batzuen artean, lehenengo bertso lehiaketa eratu zuten, euskara suspertzeko bitarteko gisa batez ere, euskal kulturaren goraldian. Bertso guztiak kopiatu egin zituzten eta hor sortu zen lehenengo corpus handi samarra.
‎Ezponda garai bateko bertsolaritzaren azken ordezkaria da. Mattin, Xanpun, Alkhat eta Mendiboure zituen ohiko bertsokide.
‎Honela esan zidan behin Jon Maia [73] bertsolari eta musikariak: " berehala ohartu ginen bertsoen musikaltasunaz, eta konturatu ginen paralelismo handiak zeudela bat bateko bertsolaritzaren eta Estatu Batuetan salaketa sozial eta politikoko mugimenduek, ironia, raparen bidez adieraziz, egiten zuten inprobisazioaren artean.
2010
‎Eta hori lortu da, nabarmen. Gaur egun, 5 eta 6 mailako ia ikasle guztiek badute gutxieneko ezagutza bat bertsolaritzari buruz eta bertsolaritzaren teknikei buruz, bertsolarien biografiak ezagutzen dituzte. Guk planteatu dugun moduan, gutxienez lehen hezkuntzako 3 mailatik hasten dira, DBHko 1 mailetaraino.
‎Arrastoak, bertsolaritzaz historiarik ez dagoelako, haren esanetan: " Historiarik ez dago bat bateko bertsolaritzaz. Horregatik, arrastoak azalduko ditut".
‎60ko hamarkada Euskal Herri osoarentzat eta batik bat bertsolaritzarentzat hamarkada garrantzitsua izan zen: " Hor gauza bitxi asko gertatu zen:
2013
‎Gaur egun hedatuta dago pentsaera transmititzeko eta komunikatzeko bide bat dela. Ildo horretatik, Gartzia, Sarasua eta Egañaren Bat bateko bertsolaritza, gakoak eta azterbideak (2002) 149 liburua dugu. Ikuspuntu teoriko horrek erretorikaren generoan sartzen du bertsolaritza.
‎149 GARCIA, Joserra; SARASUA, Jon eta EGAÑA, Andoni (2002) Bat bateko bertsolaritza; gakoak eta azterbideak. Donostia, Bertsozale elkartea. tez bizipenak sortzen dituena (Hernandez 2011) 150 Bertsolaritza, beraz, ez da soilik tresna komunikatibo bat, euskaldunen begien aurrean gertatutakoa kontatzen duena.
‎Garzia, Joxerra; Bertsolaritza. Bat bateko bertsolaritzaren historia: proposamen bat.
2014
‎Bertsolaritza. Bat bateko bertsolaritza. Bertsopaperak.
‎Zenbat eta handiago entzuleria, txikiago homogeneitatea. [Bat bateko bertsolaritza, J. Garzia/ A. Egaña/ J. Sarasua (Bertsozale Elkartea, 2005) Or.: 146]
‎Gartzia, J.; Egaña, A. eta Sarasua, J. (2001): Bat bateko bertsolaritza, BertsozaleElkartea, Donostia.
‎Gartzia, J.; Egaña, A. eta Sarasua, J. (2001): Bat bateko bertsolaritza, BertsozaleElkartea, Donostia.
‎Iazko deialdiari erantzunez, Miren Artetxe ari da lanean bertsolaritzaren transmisioa aztertuz. Eskerrak emanez amaitu du Beñatek bere sarrera," gure aldetik, Mikel Laboa Katedra eta EHUri eskerrak eman nahi dizkiegu, deialdi hau abian jartzeko laguntza eman eta bidelagun izateagatik". Juan Kruz Igerabidek, bere aldetik, Mikel Laboa Katedraren egitekoetako bat bertsolaritza, dantza edota artearen baitan, gutxi ikertutako arloen ikerketak bultzatzea dela adierazi du eta urtero, hainbat beka deialdi kaleratzen dela. " horien artean, Mintzolarekin bertsolaritza bereziki aztertzeko beka deialdia.
2015
‎Beste artikulu bat bertsolaritzaren ingurukoa zen. Izan ere, Oh!
‎Horrekin batera, nabarmentzen zuten bertsolaritzako publikoa aldatzen ari zela, geroz eta heterogeneoagoa bilakatzen ari zela. Hori alde batetik bertsolaritza bera ari zen aldatzen, eta ondorioz, betiko publikoa
‎Testuak, bada, bertsolari zirtolari tradizionalaren figuraren gutxiestea kritikatzen zuen. Neurri batean bertsolaritza diziplina tekniko hutsera murrizten ari zela salatzen zuten, non, sinbolikoki, poto egitea zen bertsolariak egin zezakeen hutsegiterik larriena. Puntulariak, beraz, poto egitea ekidin behar du kosta ahala kosta.
‎Gartzia, Joxerra, Andoni EgaNa, eta Jon Sarasua. 2001 Bat bateko bertsolaritza: Gakoak etaazterbideak.
‎Carmen Larrañagak (1997) «Del bertsolarismo silenciado» artikuluan dioen moduan, bertso jarrien transmisioan paper garrantzitsua izan dute emakumeek. Hark azaldu bezala, bat bateko bertsolaritza, espazio publikoetan eginikoa nagusiki, gizonezkoen eremua izan da historikoki. Aldiz, eremu intimoagoan kokatu izan den bertso-paperen tradizioan emakumezkoen jardunak garrantzia izan du.
‎Halaber, gehienak bertso idatzietan jardun arren, bat batekoan ere euren aletxoa utzi dutenak badirela ikusi dugu. Bat bateko bertsolaritza aipatzen hasita, egun nagusitzen den bat bateko jardunaz hitz egiteko XX. mendera jo behar dugu. Urte horietan gertatu zen bertsolaritzaren «gizarteratzea», herriko plazak, frontoiak, elizak, antzokiak... ere bertso eremu bihurtu baitziren.
‎Eta horien inertziari edo jendeak espero duenari ihes egitea zaila dela dio. Horri, bat bateko bertsolaritzak duen denboraren muga erantsi behar zaio, bertsolariak segundo gutxiko tartea baitu bere ikuspuntua erabaki eta abesteko. Honek guztiak topikoetan jaustera daramatza sarri bertsolariak.
2016
‎Xabier Amurizak bat bateko bertsolaritza utziko duela jakinarazi du 75 urte bete dituen egunean, Euskadi Irratian. Hala ere, lanean segitzeko xedea agertu du, idazle gisa, bereziki.
2017
‎Badago elkartasun bat, eta badago talde kontzientzia bat, eta nik uste dut batzen gaituena dela, gauza asko dira, batetik herriz herri eta astez aste eta urtez urte elkarrekin gabiltzala, plazetan, eta azken batean bertsolaritza elkarlanezko jardun bat da, nahiz eta indibiduala ere baden, baina jardun kolektibo bat da. Eta gu kasik gure lagunekin baino gehiago egoten gara gure bertsokideekin, beraz azkenean gure lagunik minenak gure bertsokideak bihurtzen dira, eta urte guztian elkarrekin gaude, urtetan.
‎Eta nik uste dut hori benetan esaten dugula, gero topikotzat juzkatu liteke, eta esan," bai, zuek beti hain lagunartean, eta beti lehiarik ez dagoela esaten, eta gero denak lehiara zoazte". Eta egia da azken batean, badago lehiaren konponente hori, eta badago batez ere lehia autosuperazio bezala ulertuta, pixka bat bertsolaritza ere lehia ulertzeko modu berezi bat da. Eta uste dut horrek ere talde giroa indartzen duela.
‎Sistemaren egokitzapena: Aukeratutako sintesi sistema bertsolaritzarako egokitu behar da.HMM bidezko sistema batean bertsolaritzako kantatzeko estiloa karakterizatzen duten eredu egokiak lortu behar ditu espektro, frekuentzia nagusi eta fonemen iraupenerako. Eredu hauek sortzekodatu baseko seinale zatiei testuinguru etiketa egokiak jarri zaizkie.
‎Gaur egun ezagutzen dugun bertsolaritzaren antza orduantxe hartu omen zuen bertsolaritzak. 1850etik 1935era doan tartean Anton Abbadiak sorturiko Lore Jokoetako bertso sariketen bidez, arian arian, bat bateko bertsolaritza antzemana eta izendatua izan zen, ikuskizun bilakatua, ebaluagarri egina. Eta lehiak berak eraman zuen bat bateko bertso saioa modu jakin batean egituratzera, antzezpen antolamendu bat finkatuz.
‎Gaur egungo bertsolaritza ezin da ulertu, mugimendu gisa ere, Espainiako Gerra baino lehenagoko bi txapelketak() ez eta Euskaltzaindiak antolatutako txapelketak() aintzat hartu gabe. Ezin da azaldu gaur egungo bertsolaritza euskal gizartearen zati batek bertsolaritzari egotzi dion (eta bertso mugimenduak bere gain hartu duen) funtzio sozial eta sinbolikoa kontuan hartu gabe. Txapelketa
‎Uztapidek imajinatu ezineko parabola osoa gertatu da: lehenbizi euskara sartu zen rock eta twist izeneko lurralde arrotzetan, ondoren bertsoa barneratu zen hor barruan, eta behin bertsoa rock doinuen artean ezkutatuta, pop rock kulturako abesti bakan batzuk bueltan etorri dira bat bateko bertsolaritzara. Zeresanik ez, puska bat atzera jarraitzen dute rusoek.
‎Jarritako bertso berriez ari zela, ez bat bateko bertsolaritzaz, bertsoak kantatzeko moduari buruzko zertzelada interesgarriak eman zituen aspaldi Jon Sarasuak:
‎Gauzak zer diren: garai bateko bertsolaritzaren pilula izaera gertatuago zegoen rock' n' roll klasikoaren espiritutik egungo bertso opera luze eta motel asko baino. 70eko hamarkadako rock progresiboak rock' n' roll pilula primitiboaren garapen instrumental luzeak eta horren gaineko teknika erakustaldiak ekarri zituen bezalaxe ekarri du bertsolaritza multipolarrak bertsoarena.
‎Bertsoaren kadentzia berriekin lotutakoa izan daiteke bat bateko bertsolaritzak egingo duen hurrengo iraultza. Uztapidek eta Basarrik zuten halakorik egin, baina oraingo gazteek bai, badute horretarako oinarri eta ezagutza.
‎Abestiaren doinuan baitago beste gako garrantzitsu bat; bat bateko bertsolaritzan bizikleta edo trena izan daitekeen, baina rockean furgoneta barruan joaten den elementu horretan. Doinuak lagundu edo kontra egingo dio bertsoari, aldapa leundu edo malkartuko dio bertsolariari, baina bertsoa entzulearen belarrietara iritsiko bada, doinuaren bitartez iritsiko da beti.
2018
‎Bertsolaritzak erantzun diezaioke galdera horri. Garai batean bertsolaritza naturalki bezala transmititzen zen sagardotegian, etxean, plazan. Gune horietan zegoenak lortzen zuen zaletzeko eta, potentzialki, sortzaile bihurtzeko aukera.
‎Baina bertsolaritzak gizarte mugimendu bihurtzea erabaki zuenean, asmatu egin zuen, zeren hainbat hamarkadatarako bere geroratzea bermatu baitzuen. Arraroa egingo zaio baten bati bertsolaritza gizarte mugimendu bat dela esatea, baina, egia esan, erraz defini daiteke hala: egiturazko arazo historiko bati erantzuteko antolatzen da, munduari begiratzeko eta funtzionatzeko ikuspegi bat eraikitzen du, aukera leihoak aprobetxatzen ditu, gainerako agenteekin interakzioan sartzen da, jendea mobilizatzeko baliabideak martxan jartzen ditu, jende asko mobilizatzen du, eta, batez ere, bere egoeraren jabe egiteko eta bere existentziaren baldintzetan eragiteko antolatzen da.
‎Lehen, generoa okela besterik ez zen bertsolaritzan, txuleta. Orain, generoarekiko ikuspegi berdinzale batek bertsolaritza zabaldu, sakondu eta aberastu egin dezake. Genero aldetik eman diren aurrerapausoek lortu dute, adibidez, bertsozale ez ziren hainbat bertsozaletzea.
‎Bat bateko bertsolaritza zen egokia, nahiz eta kantarien emanaldietan eskaintzen ziren bertso moldeek zentsura izan zuten muga, Anton Valverdek adierazi zuen gisa, agerraldi guztietan gertatu bezalaxe: " Eragozpenak, gutxi gora behera betikoak.
‎Alabaina, bertsolaritzak zuen tasun garrantzitsuetarik bat zen jendearen memorian altxatzeko dohaina. Doinuek, erritmoek eta errepikapenek hagitz baliabide eraginkorra bihurtzen zuten bat bateko bertsolaritza: iragankorra izanagatik, memorian gordeak izateko ezaugarri berezkoak zituen corpusa zen.
‎Urte batzuk beranduago, 2012an, Etxepare Institutuak bertsolaritzari buruz argitaraturiko liburuxkan laburbildu zituen Garziak bat bateko bertsolaritzari buruz teorizatzeko bide berriak(" Bertsolaria, emozioen kudeatzaile" atala, 36 or.). Interesgarria da bertan bildua. Bertsolaritza ahozko literaturaren baitako azpigenero gisa ikertzeak berekin ekarri omen du poetika idatziaren marko teorikotik abiaturiko ikerketak egitea; azken urteetan, ordea, marko teoriko berri baten formulaziorantz egin dute adituek:
‎Bertsoak betiere testua behar du, eta, aurrerago ikusiko dugunez, gaur egungo bertsolariek sarritan testu bikainak sortzen dituzte. Halere, bat bateko bertsoaren balioa testuaren kalitatera murriztea bat bateko bertsolaritzaren funtsari iruzur egitea litzateke.
‎Bat bateko bertsolaritzaren helburua emozioak sortzea bada, aztergai dugun garaiaren dinamika nagusiari ongi egoki zekiokeen jarduna zatekeen: parametro emozionalek erdiz erdi jo zuten 50en akieratik aitzinerako euskal kultur dinamika osoa, eta, errana dugunez (Gandara, 2016), pertzepzio emozionala ardatz funtsezkoa izan zen euskal kulturaren, haren atzematearen eta egokitzapen modernoaren balioztatze prozesuan.
2019
‎Bertsolaritzan garatutako umorea (k) aztergai, genero ikuspegitik da lehen egin dudana. Boterearekin harreman zuzena duten bi eremu egungo bat bateko bertsolaritzaren testuinguruan aztertu ditut. Hau da, genero sistema eta umore sistema nola uztartzen diren.
‎Garzia, Egaña eta Sarasuak zaila ikusten dute horrelako planteamenduak bat egitea XX. mendearen bukaeratik garatzen ari den bat bateko bertsolaritzarekin. Zailtasun horrek bultzatu zituen bertsolaritza ulertzeko marko teoriko berritzaile bat eratzera.
‎Zailtasun horrek bultzatu zituen bertsolaritza ulertzeko marko teoriko berritzaile bat eratzera. Bertan, bat bateko bertsolaritza bi elementuz osatuta dago. Batetik, testua dugu (bertso batean transkribatu daitekeena); bestetik, entzuleriak eta bertsolariek partekatzen duten testuingurua edukiko genuke (ibid.:
‎Arreta berezia jartzen diote, hain zuzen ere, testuinguruari. Izan ere Garzia, Egaña eta Sarasuaren ustez, bat bateko bertsolaritzak ez du helburu gisa testuak ekoiztea, entzuleen artean zenbait emozio sorraraztea baizik (ibid.: 177).
‎Orain arte eta labur bada ere, azken mendean osatutako proposamen teoriko garrantzitsuenei errepaso bat eman diet. Mende bat bertsolaritza teorikoki lantzeko, baina baita ere sozialki eta mediatikoki izugarri zabaltzeko eta hazteko. Horrek guztiak ekarri gaitu gaur egun gauden egoerara.
‎Garzia, Joxerra; Egaña, Andoni; Sarasua, Jon (2001): Bat bateko bertsolaritza, Donostia, Bertsozale Elkartea.
‎" Bada egile jakin batzuen lanen azterketarik ere: dela Bilintxen bertsogintzarena, dela bat bateko bertsolaritzan belaunaldi desberdinetako ordezkari nagusi bihurtu ziren Txirrita eta Basarri bertsolariena. Bada, baita, oroz gain, ikuspegi historikotik gaia jorratzen duen azterlanik ere:
‎Bakarrik bertsotan nenbilenean, hil ala bizikoa zen goian ibiltzea. Orain bat bateko bertsolaritzaren, literatura idaztearen eta emanaldi propioen artean nabil, eta horrek antsietatea jaisten dit eta aukerak zabaltzen".
2020
‎1961eko urriaren 2an jaio zen Zarautzen eta 81eko irailean Itziarren, Salegi jatetxean, eztei bazkari batean egin zuen debuta. Argitaratu dituen lanen artean nabarmentzekoak dira Jon Sarasua eta Joxerra Garziarekin batean osatutako Bat bateko bertsolaritza, Sarasuarekin batean atera zuen Zozoak beleari, eta literaturaren arloko Pausoa noiz luzatu eleberria. Bertsoaren erregistro guztiak menderatzen ditu, terreno guztietan nabarmentzen da.
‎Kazetaritza eta Soziologia ikasketak egin zituen, eta Bertsozale Elkarteko Komunikazio arduradun izan zen. Joxerra Garzia eta Andoni Egañarekin batean idatzi zuen Bat bateko bertsolaritza lan mardulaz gainera, saiakera literario gisako bat utzi zigun Egañarekin batean egin zuen Zozoak beleari izeneko gutun trukearekin. 1991ko Gipuzkoako finalean txapela janzteko zorian zela egin zuen tongoak mito bilakatu zuen.
‎Are gehiago, Bosquejo de historia del bersolarismo plazaratu zuen 1964an, bertsolaritzaren historia ezagutzeko funtsezko obra. Eta, gainera, Euskaltzaindiaren baitan, bat bateko bertsolaritza indartzeari eta bertsopaperak berpizteari ere ekin zion.
2021
‎1845ean hartzen du gutxieneko jarraitutasun bat bertsolaritzak prentsan duen presentziak, hain zuzen Xahok Arielen bere kantutegia eta Aitorren kondaira argitaratzeari ekiten dionean. Aurrekoak, azaldu den gisan, testu solteak dira, bertsolaritzaren presentzia mediatikoaren prehistoriatzat har daitezkeenak.
‎Euskal kulturaren lehen modernizazio ahalegin gisa hartzen diren Lore Jokoetan euskal poesia gisa hautematen zen idatzizkoa eta bat bateko bertsolaritzaren arteko mugak oso lausoak izango dira Gabilondoren iritziz: "[...] bertako poesia bertsolaritzan inauguratutako bertso-paperen fenomenotik oso gertu dago, erabat biak ezin bereizi ahal izateko punturaino" (2009:
‎Eta hizkuntza ez ezagutzeak dakarkion muga ere aipatzen du Boucherrek, bat bateko bertsolaritzaz ari dela argi uzten duten hitzetan:
‎Deigarriena bat bateko bertsolaritzari egiten dion azpimarra litzateke. Abbadieren Lore Jokoak martxan jarri berriak dira Xahok liburu hau idazten duenean, eta, aipatu denez, Lore Joko horietan bertso jarriei, idatziari, askoz ere garrantzi gehiago emango zaie bat batekoari baino.
‎147). Xahok, aldiz, 174 bat bateko bertsolaritzak berezkoa duen izaera galkorra seinalatzen du: "[...] les productions de la Muse nationale, après être restées gravées quelque temps dans des mémoires privilégiées, se perdent sans retour au bout d’ un petit nombre de générations" 122 Azkenik, Manterolak, hamarkada batzuk geroago, proiektuak beste garapen maila bat duenaren adierazgarri, azalpen zabalagoa eskainiko du:
‎Foruen galerak eragindako erreakzio kulturalistaren baitan euskal literaturaren garapena lehentasunezko kezka bihurtuko da, eta bat bateko bertsolaritza literatur genero gisa lantzeko ahalegina ekarriko du horrek: " Rendre la notion de littérature plus accueillante, c’est, en même temps, légitimer l’inscription de l’improvisation orale en son sein.
‎Alegia, gabezia ez zela berezkoa, baina bazela. Eta berezkoa ez zela demostratzeko bertsolaritzaren adibidea jartzen du, bide batez bertsolaritzak garai hartan zuen indarra erakutsiaz (1878: 60).
‎Gailur berriak, bada, frontoitik antzokira ez ezik aipamen soiletik kronikara ere eramango du bat bateko bertsolaritza.
‎Hizkuntzaren garbitasunaren eta bertsolaritzaren gutxiespenaren atzean, bada, lehen ziklo horren haustura ageri da argi eta garbi. Poesia idatziaren tradizioa abiarazteko bertsoaren moldeak jartzen dira oinarritzat, eta bat bateko bertsolaritza bera genero literario gisa berregokitzeko ahalegina egiten da lehenik, baina modernitatea jasoarekin eta idatziarekin identifikatuz, benetan jasoa eta ondorioz modernoa izango zen euskal literatura baten bila, ahozkotasunarekiko nahiz bertsolaritzarekiko urruntze bat gertatuko da jarraian. Bertsolaritza gertuko ahaidetzat zuen tradizioa baztertu eta tradizio berri bat sortzea izango da xedea aurrerantzean.
‎Berrikuntza guztietan gertatzen da, datozenean, planteamenduak zeharo garbi egin gabe etortzen dira, eta hasieran shock bat bezala eragiten dutela. Joera batean bertsolaritza zerbait mitiko samarra bezala zegoen hartuta. Berezkoa, Jainkoak emandako dohain ezkutua, etab., lilura bat duena, misteriozkoa denez.
‎Azken urteotako ezaugarri nabarmenetako bat bertsolaritzaren dinamikaren azkartzea izan da. Talde hauetan esan denaren arabera, bertsolaritzaren dinamikaz hitz egin ordez, bertsolaritzaren zurrunbiloaz hitz egin litzateke[...].
‎Siadecoren txostenean irakur daitekeenez, adiera asko dituen beldurra da hori: " Azken urteotako ezaugarri nabarmenetako bat bertsolaritzaren dinamikaren azkartzea izan da[...] Honek, hemen aipatu den ‘erretzearen’ arriskua dakar: bertsolariak, gaiak, irtenaldiak, bertsozaleak ‘erretzearena’ alegia" (Siadeco, 1995:
‎Zozoak beleari, Ispilua eta Bat bateko bertsolaritza. Lan horietan, ikertzaile horien kezkak eta interesak agertu ez ezik, teoria oso bat gorpuztu eta zabaldu zen, besteak beste lehenago ez zelako teorizazio lan hori egin.
‎Zozoak beleari (1997) Garziaren hitzaurrea dakarren Egaña eta Sarasuaren arteko gutun trukaketa da; Jon Sarasua: bertso ispiluan barrena (1998) Garziaren eta Sarasuaren arteko elkarrizketa liburua; eta sei eskutara idatzita dago Bat bateko bertsolaritzaren gakoak eta azterbideak (2001).
‎Prozesu horren guztiaren muina jaso zuen lana, Barandiaranek dioen bezala mugimendu osoaren hausnarketa ofizialaren maila hartu duen hiru egileen artean gauzatutako Bat bateko bertsolaritzaren gakoak eta azterbideak izan zen. Bertsozale Elkartearen eta Bertsolariren baterako argitalpena izan zen, eta lau hizkuntzatan (euskara, gaztelania, frantsesa eta ingelesa) kaleratu zen.
‎352 Garziak 2000 urtean defendatu zuen" Gaurko bertsolaritzaren baliabide poetikoak" izenburua zeraman tesia, bat bateko bertsolaritzaren analisirako marko gisa erretorika epidiktikoa proposatuz, eta 1994tik ibilbide akademiko bat egiten hasia zen. Sarasuak" Bi begiratu euskarazko kazetari hizkerari" lanarekin lortu zuen doktoretza 1996an, eta ordutik ibilbide akademikoari ekin zion hark ere.
‎Sarasuak" Bi begiratu euskarazko kazetari hizkerari" lanarekin lortu zuen doktoretza 1996an, eta ordutik ibilbide akademikoari ekin zion hark ere. Egañak argi erakutsia zuen analisi sortzailerako bere usaimen zorrotza urte hauetan argitaratutako artikuluetan nahiz Bat bateko bertsolaritza liburuaren hirugarren egile gisa. Hirurak funtsezkoak ziren Elkartearen lehen hamarkadako ibilbidean, mugimenduaren intelligentsiako kide garrantzitsu, eta horiez gain mugimenduaren gogoeta partekatuan parte hartutako hainbat kidek ere erakutsia zuen bere gaitasuna.
‎Eta errepaso zabal horren ondotik, eginkizun zeudenen lehen zirriborro labur bat ere eskaini zuen: bertsogintzan erabiltzen diren baliabideez zehatzago aritzea, azterketa jaialdi nahiz txapelketez bestelako plazetara zabaltzea, bertsolari bakoitzaren estiloan sakontzea, eta bat bateko bertsolaritzaren historia osatu bat gauzatzea, besteak beste (2002: 805).
‎95). 2001ean argitaratu zen Bat bateko bertsolaritzaren gakoak eta azterbideak lanean, berriz, nazioarteko topaketa handi batzuk antolatzeko asmoa aipatzen zen:
‎Izatez, bilketaren alorrean garai honek eman zituen ekarpen berritzaileenak Makazagaren Bertsolariya, bertso jarrien bilduma hedabideratua dena, eta 1935eko nahiz 1936ko Bertsolari Guduetako bat bateko bertsolaritzaren zuzeneko transkripzioa izan ziren.
‎Denetariko horretan bertsolaritzak garrantzi nabarmena izan zuen. Horrela, antolatu ziren hamabi mahai inguruetako bat bertsolaritzari buruzkoa izan zen, eta egunean zehar egin ziren hemeretzi elkarrizketetatik hiruk (Pierre Bordazarre Etxahun Irurikoa bertsolaria, Manuel Lekuona eta Pierre Lafitte) zerikusia izan zuten bertsolaritzarekin. Bertso saioak ere eskaini ziren gainera; garrantzitsuena, Anoetako belodromoan 12.000 lagunen aurrean gaueko bederatzietatik aurrera antolatu zen jaialdi erraldoian eskainitakoa:
‎30). Bertsolaritzak Gipuzkoako gizarte tradizionalean daukan pisua ongi islatzen du, ordea, soinu bandaren zati handi bat bertsolaritzaren eskutik osatuz eta bertsolaritzaren historia erakusteko ahaleginaz.
‎Torrealdaik aipatzen du lehen frankismo idorrenean euskal kulturgintzak izan zuen arnasgunerik goiztiarrenetako bat bertsolaritza izan zela: " Oso goiz onartu zituen zentsurak, adibidez, Basarriren bertso liburuak; 1949an aurrena.
‎Hainbat ekarpen egin zituen, baina garrantzitsuenetako bat bertsolaritzaren hedabideratzean burututakoa izan zen. Honela azpimarratzen zuen, jada 1960an, Aita Karmelo Iturriak:
‎Jorratu izan den beste balio gehigarri bat bertsolaritzaren lanketak hezkuntza sistemari egin diezaiokeen ekarpena da. Bertsolaritzaren transmisiorako bitarteko gisa, aspalditik, 1980ko hamarralditik eman izan da bertsoa eskoletan, baina gerora planteatu dena pauso bat haratago doa, bertsolaritzaren lanketatik ahozkotasuna nahiz beste hainbat gaitasun garatu daitezkeela iradokiz:
‎814). Bat bateko bertsolaritza. Gakoak eta azterbideak liburuan zerrendatzen dira bide horretatik landu litezkeen gaitasunak:
‎Azken jauzi honen inguruko hainbat datu eman dira dagoeneko, baina zantzu esanguratsu gehiago ere eman daitezke. Horrela, esaterako, Bat bateko bertsolaritza liburuan bertsoaldi hautatuen emisioa ikus entzunezko hedabideetan azpigenero izatera iritsi dela esaten da (Garzia, Sarasua eta Egaña, 2001: 45).
‎Eta bilakaera horren atzean batari nahiz besteari egokitutako funtzionalitate berriak seinalatzen ditu: " Herriko kantak eta bertso paratuak[...] iraganarekiko erlazioan ziren identitate beharrekin lotu ziren[...] Bat bateko bertsolaritzak, ordea, komunitatearen orainaldiko errepresentazioa bereganatu zuen" (id.: 191).
‎orduan jauntxoak oso kontentu, haien gizatasuna zurituko zuten bertsoak entzunez[...]. Basarrik kaletar eskuxurien eta nekazari eskulatzen arteko zubia egin nahi izan du, beti ezinezko izan den zubi fantasma bat[...] gure bat bateko bertsolaritza ereduan izandu den bertsolaririk arrotzena eta desegokiena Basarri izandu da, inolako zalantzarik gabe. (Mazantini, 1991, 1," Basarri-rekin sahieska bertsolaritzari buruz")
‎Agur orrek osperik aundiena izan zezan, Louhoso’n batu ziran[...] Gipuzkoa’tik Uztapide, Lazkao Txiki, Mitxelena eta Garmendia. Bizkai’tik etorri ziran Azpillaga eta Mugartegi[...] Lekuona D. Manuel jaunak egin zigun itzaldi balios bat pertsularitzaz[...]. (Herria, 1965/VII/22," Pertsulariak.
‎15). Eta, aurrerago ikusiko denez, bertso munduak 1980tik aurrera garatuko den zikloan gauzatu ahal izan duen ekarpenik garrantzitsuenetako bat bertsolaritzaz ordura arte nagusi zen ulerkera esentzializatu eta tradizionalistarekin hautsi eta fenomenoaren erabateko gaurkotzea ahalbidetu duen frame berriaren ekoizpena izango da, hain zuzen.
‎Ez da, ordea, bertsolaritzaren politizazio horrekin disgustura dagoen bakarra. Zalegoaren zati bat bertsolaritzatik urruntzen ari dela abisatzen du zarauztarrak Goiz Argiko artikuluan: " Benetako bertsozale urrutiratu oiek inguratu bear dira berriro.
‎Perurena, P. (1987). Bat bateko bertsolaritzak jada ez dit balio niri. Korrok, 9 zk., 26 or. Helbide honetatik berreskuratua:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
bateko 89 (0,59)
bat 27 (0,18)
batean 8 (0,05)
batek 3 (0,02)
batetik 2 (0,01)
BATEKO 1 (0,01)
baten aurrean 1 (0,01)
batez 1 (0,01)
bati 1 (0,01)
Argitaratzailea
Euskaltzaindia - EHU 40 (0,26)
Bertsolari aldizkaria 18 (0,12)
Argia 12 (0,08)
Jakin 9 (0,06)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 7 (0,05)
Pamiela 7 (0,05)
Labayru 7 (0,05)
Berria 6 (0,04)
Uztaro 5 (0,03)
UEU 4 (0,03)
Susa 3 (0,02)
Uztarria 2 (0,01)
Zarauzko hitza 2 (0,01)
Alberdania 2 (0,01)
Booktegi 2 (0,01)
ELKAR 1 (0,01)
EITB - Sarea 1 (0,01)
Euskaltzaindia - Liburuak 1 (0,01)
aiurri.eus 1 (0,01)
Karkara 1 (0,01)
Herria - Euskal astekaria 1 (0,01)
Hitza 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
bat bertsolaritza bera 5 (0,03)
bat bertsolaritza historia 4 (0,03)
bat bertsolaritza gako 3 (0,02)
bat bertsolaritza zer 3 (0,02)
bat bertsolaritza ari 2 (0,01)
bat bertsolaritza berezko 2 (0,01)
bat bertsolaritza dinamika 2 (0,01)
bat bertsolaritza egin 2 (0,01)
bat bertsolaritza egon 2 (0,01)
bat bertsolaritza ez 2 (0,01)
bat bertsolaritza liburu 2 (0,01)
bat bertsolaritza literatura 2 (0,01)
bat bertsolaritza zabaldu 2 (0,01)
bat bertsolaritza aipatu 1 (0,01)
bat bertsolaritza analisi 1 (0,01)
bat bertsolaritza antzeman 1 (0,01)
bat bertsolaritza arte 1 (0,01)
bat bertsolaritza Austria 1 (0,01)
bat bertsolaritza azken 1 (0,01)
bat bertsolaritza aztertu 1 (0,01)
bat bertsolaritza baino 1 (0,01)
bat bertsolaritza belaunaldi 1 (0,01)
bat bertsolaritza bi 1 (0,01)
bat bertsolaritza Bilintx 1 (0,01)
bat bertsolaritza bizikleta 1 (0,01)
bat bertsolaritza buruz 1 (0,01)
bat bertsolaritza diziplina 1 (0,01)
bat bertsolaritza egotzi 1 (0,01)
bat bertsolaritza elkarlan 1 (0,01)
bat bertsolaritza emisio 1 (0,01)
bat bertsolaritza erdigune 1 (0,01)
bat bertsolaritza ere 1 (0,01)
bat bertsolaritza eredu 1 (0,01)
bat bertsolaritza esku 1 (0,01)
bat bertsolaritza euskal 1 (0,01)
bat bertsolaritza funts 1 (0,01)
bat bertsolaritza garai 1 (0,01)
bat bertsolaritza gizarte 1 (0,01)
bat bertsolaritza hamarkada 1 (0,01)
bat bertsolaritza helburu 1 (0,01)
bat bertsolaritza ikertu 1 (0,01)
bat bertsolaritza indartu 1 (0,01)
bat bertsolaritza interesgarritasun 1 (0,01)
bat bertsolaritza jada 1 (0,01)
bat bertsolaritza kantatu 1 (0,01)
bat bertsolaritza lan 1 (0,01)
bat bertsolaritza lanketa 1 (0,01)
bat bertsolaritza lotu 1 (0,01)
bat bertsolaritza muga 1 (0,01)
bat bertsolaritza murgildu 1 (0,01)
bat bertsolaritza naturalki 1 (0,01)
bat bertsolaritza ordu 1 (0,01)
bat bertsolaritza pilula 1 (0,01)
bat bertsolaritza prentsa 1 (0,01)
bat bertsolaritza sariketa 1 (0,01)
bat bertsolaritza teorikoki 1 (0,01)
bat bertsolaritza testuinguru 1 (0,01)
bat bertsolaritza ukan 1 (0,01)
bat bertsolaritza urrundu 1 (0,01)
bat bertsolaritza utzi 1 (0,01)
bat bertsolaritza zerbait 1 (0,01)
bat bertsolaritza zuzeneko 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia