2003
|
|
Auzitegiek egunen
|
batean
Alarde tradizionala delakoak ezin duela inor kanpoan utzi ebatziko dutela espero dugu. Zuzenbideak horrela dio eta orain hori beteko duen epailea behar da", dio Maribel Castellok.
|
2005
|
|
2 Tradizio historikoa, berriro bana daitekeena. Jatorriari buruzko bi bertsiodaude,
|
bata
Alardeak 1522 eta 1638ko garaipenak ospatzeko direla dioena, etabestea, Alardea alarde foraletan oinarritzen dela dioena. Gerora ikusiko denez, praktikan bi bertsioak nahastekaturik agertuko dira gehienetan, hiritarren artean etaofizialki, Irungo Alardea arautzeko Udal Ordenantzak lekuko: 1 Artikulua. San Martzialeko Alardea Foru Milizietako Jendearen Arma Erakustaldieta Begiztapenaren oroitzapena da.
|
|
Horrela bada, Alardea ekainaren 20tik izaten da kalean, entseguenbidez, eta ez soilik ekainaren 30ean, edota irailaren 8an Hondarribiko kasuan.Lehen esan dudan bezala, Alardea Urdanibia plazatik abiatzen da 8:15ean (ordutegia, parte hartzaileen kopuruaren arabera, aldatuz joan den elementua da; JeneralaSan Juan Arria plazan goizeko 9etan sartu behar da; horrela, bada, azken hori posibleegin ahal izateko ordutegia aurreratu egin da). Arrancada oso une hunkigarria da; ibilbide labur
|
baten ostean
Alardea San Juan Arria plazara ailegatzen da eta hankontzentratzen da jeneralaren zain. Tropa bere agindupean hartu ostean, jeneralakohorezko deskargak, hiriko bandera eta Kabildo Sekularra Alardean barneratzekoaginduak ematen ditu.
|
|
Baina hori ez zen ondorio bakarra izan. Ibarla auzoko baserri
|
batean
Alardearen Juntaren bilera bat egin zen ordezkari politikoen partaidetzarik gabe. Bilerahorren helburua udalak Alardean zuen kontrola deuseztea izan zen38 Zentzu horretan, emakumearen inguruko gatazka aukera paregabea izan zen, notable?
|
|
Bilera honen existentzia bertan egon zen
|
batek
Alarde ofizialaren Juntako kide bati kontatuzion, izandako solasaldi pribatu batean. Beraz, bi pertsona horien izenak ez dira emango.
|
|
Planteamendua argia zen: ordenantzaren artikulu
|
batean
Alardea soldaduz(, soldados?) integratuta dagoela esaten da. BAEren ustez, hitz horrek gizonezko zein emakumezkoak barne hartzen zituen, Giza Eskubideen Aitorpenean bezala (DeclaracionUniversal de los derechos del Hombre); eta beraz, ordenantza berrian aipamen horizehatz azaldu behar zen.
|
|
Pentsa dezakegun bezala, legebiltzarkideek ez zuten begi onez ikusi tradizionalisten kritika. IBAAkoek bertanazaldu zuten bezala, onargarria zen legitimazio bakarra justizia auzitegiena zen etaantzeko jarrera erakutsi zuten ekainaren 15ean ateratako komunikatu
|
batean
Alardearen agintariek. Aurrerago ikusiko dugun bezala, justiziaren inguruan zuten iritzihau azkar aldatu egingo da.
|
|
Beraz, Santano ren kontraesananabaria da: leku
|
batean
Alarde bakar bati buruz hitz egiten du, baina gero bi egoteamemento horretan soluziorik egokiena dela baieztatzen du. Horrek garbi erakustendu Santano alkateak hartu duen jarrera.
|
|
a. Hiritarren gehiengoaren borondatea: bi herrietako hiritarren ustezko gehiengoa emakumeek berdintasun egoera
|
batean
Alardean parte hartzeko aukerarenaurka dagoela dioen argudioa. Ohitura edo tradizioaren argudioaren arabera, ohituraberak eskatzen du emakumearen presentziak bi Alardeetan mugatua izan beharduela, kantinera izatera mugatuz.
|
|
Funtsezko eskubideenegikaritzak ez du gehiengoez eta gutxiengoez ulertzen, ez baitzaie beren unibertsaltasuna unean uneko eta tokian tokiko interesen arabera erabiliak izateko aitortu, alderantziz. Emakumezko bakar
|
batek
Alardean gizonezkoekin batera berdintasunezko egoera batean parte hartzeko nahia azalduko balu ere, bere nahiak beharrezkobabes juridikoa jaso luke.
|
|
Hiritarren jarreran eta injustizien aurreko erantzun moldeetan baino ez zuen sinisten ideologo errusiarrak. Eta neurri batean gutxienez ez zitzaion arrazoirik falta; izan ere, zer gertatzen da emakumezko
|
batek
Alardean parte hartzeko eskubideaaldarrikatzen duenean eta eskaria Administrazio Publikoari zuzendu beharrean (Alardeak pribatizatu zirenetik Udalek ez baitute jada Alardea antolatzen, pertsonapribatuek baizik) pertsona edota elkarte pribatuei zuzentzen zaienean?
|
|
Hondarribiari dagokionez, auzi elektoralak ez duhainbesteko garrantzirik izan. Gehiengo oso handi
|
bat
Alarde tradizionalaren aldedago eta horrek politikarien iritzia baldintzatu du erabat hasieratik; era berean, elitepolitikoaren artean oso nagusia izan da jarrera tradizionalisten aldeko apostua, Irunen ez bezala.
|
|
Lan honen helburuetako
|
bat
Alardeen auzia Gatazkak Ebazteko teorien ikuspegitiklantzea da. Horretarako, egile guztien ideiak aztertuko dira eta Alardeen ezaugarribereziak kontuan harturik, horien egokitzapena eta berrinterpretazioa landuko da.Zentzu horretan, gaur egun, Alardeei dagokienez, gatazkak ebazteko prozesu batiburuz ezin da hitzegin.
|
|
hori; asko jota bizitzan behin disfrutatuko dute Alardeaz bere gorentasunean, gainerako urteetan festa espaloitik jarraituko baitute. Adibide hauen bidez argigelditzen da Bidasoako emakumeen gehiengo
|
batek
Alarde tradizionalaren jarreraonartzen duela, eta era berean, bigarren mailako paper hori onartu eta guztiz barneratuta duela. Gizonezkoak identitate kolektiboaren eraikitzaile aktibo bihurtzendiren bitartean, emakumezkoak aktore pasiboak dira konstrukto kultural honetan.Azken ideia hau kontuan hartu behar da oso, gizona baita festan parte hartzenduena eta identitatea (guztiena) zehazten duena.
|
2014
|
|
Gazteen kasuan nabaritzen dira diferentzia batzuk gainerako adin taldeekin: alarde baztertzailearen zale gehien duen adin tarteetako bat da? 65 urtez gorakoekin batera?, baina, aldi berean, gatazkarik gabeko egoera
|
batean
alarde parekidean parte hartzeko prestasun gehien duen taldea ere bada. Erakunde publikoen jokabidea baloratzeko ere eskatu diete hondarribiarrei.
|
|
Eguna 10:30ean hasiko da, Herriko Plazan, harrerarekin; 10:45ean, hamarretakoa hartuko dute; 11:30etik 13:15era, talde bakoitzak bere erakustaldia egingo du. 17:00etan, Herriko Plazan denek
|
batera
alardea egingo dute.
|
2016
|
|
1) Zer iruditzen zaizu kanpotar
|
batek
alardean parte hartzea?
|
2017
|
|
Betikotasuna oso zaila egiten zait niri. Haiek ere ez dute uste hori gertatuko denik; uste dute halako
|
batean
alardean sartuko garela. Batzuek behintzat esaten dute:
|
2018
|
|
Sasoi
|
batean
alarde parekidearen kontrakoek zabaldu zituzten paskinek eta antzekoek ere, irainez josita zeuden, eta andrazkoen desfilearen alde zeudenei boikota egiteko eskariak atxikiak zituzten sarri, hauspotu egin zituzten, gainera, sentimendu horiek.
|
|
Berdintasun zinegotzi Maite Cuadradorekin hainbat bilera egin izana oroitzen du Otaegik, eta horietan argi adierazi zitzaien alardeari buruzko puntuak ez zirela kontuan hartuko plan berrian. Otaegiren arabera, garai
|
batetik
alardearen inguruan gizartean ainguratuta dauden argudio zaharrak entzun zituzten udal agintarien ahotan. –Esaten ziguten beste interes batzuk zeudela hor, politika zegoela tartean.
|
|
Denon artean eta lasaitasun osoz, guztiok gustuko dugun alarde bakar batera iritsi behar gara, gure ohitura zaharrari diogun maitasunagatik, inolako bazterketarik gabe. Hondarribiko emakume bakar
|
batek
alardean ateratzeko nahia badu, eskubide osoa dauka?.
|
|
Erakutsi zuen, berriro ere, sarri zeinen ezberdin ikusten diren gauzak Irunen eta Hondarribian, eta handik kanpora. 2013an hasi zen gatazka, zinegotzi
|
batek
alarde tradizionalean ateratzeko asmoa azaldu zuenean. Alaba kantinera irtetekoa zen, eta haren ondoan desfilatu nahi zuen gizonak.
|
|
–Ez, ez da gaiaz hitz egiten. Gehienera, komentarioren
|
bat
alarde osteko egunean. Baina azaleko komentarioak besterik ez?.
|
|
Begi onez ikusiko luke emakumeek berdintasunez parte hartzea, baina ez du inoiz babestu alarde parekidea, eta kritikoa da aldarria abiatu zutenen soslaiarekin: . Kontua da alardeaz paso egiten zutenak eta kontra zeudenak elkartu zirela, eta bat
|
batean
alardea ikono bat bihurtu zela, nahiz eta lehenago ez hala bizi. Hori iruditzen zait aurkakotasunaren jatorrietako bat?.
|
|
Beltz australiar batek parte hartzeak ere erritua desnaturalizatuko luke; edo frantses batek desfilatzeak, kontuan izanda herri gipuzkoarren etsaia dela tradizioz; edo kantineraren figura sartzeak, folklorizazio prozesuaren ondorio baita. Orduan, zergatik ezin du emakume
|
batek
alardean parte hartu. Galdera horri ez zioten erantzun.
|
|
Bidegabea litzateke: jende pila
|
bat
alarderik gabe utziko genuke?.
|
2021
|
|
1996an hainbat emakumek alardean soldadu gisa parte hartzeko lehendabiziko ahalegina egin zutenetik aritu dira hainbat herritar alarde parekidearen aldeko borrokan, eta hasiera haietan kokatu dituzte orain egin nahi duten urratsaren aitzineko lehen bi pausoak. Konpainiako kideen hitzetan, hain zuzen, 1996ko irailaren 8an eman zuten «lehen pauso handia», emakume talde
|
bat
alardean desfilatzen saiatu zenean. Ez zieten bidea erraz jarri, ordea, eta hurrengo urtean konpainia batean antolatzea erabaki zuten, hala:
|
2022
|
|
Ikusi gehiago: Lur hartzeko pista
|
bat
alardean
|
2023
|
|
Zerbait naturala izan dela dio Bergarak. Azaldu duenez, orain denbora
|
bat
Alarde Parekidearen Juntan planteatu zuten ea zer gertatuko zatekeen kantinera postura gizon bat aurkeztuz gero. Aurten, aurkeztu da, eta zozketaz egokitu zaio San Miguel konpainiako kantinera izatea.
|
|
Bigarrenak dio andreen eskubideak bermatu gabe ez dela lortuko inoiz auzia bideratzea: «Hondarribiko emakume bakar
|
batek
alardean modu batean zein bestean parte hartzeko nahia badu, eskubide osoa dauka». Hirugarrenean, eskatu dute bazter uzteko jaiaren antolaketa pribatua:
|
|
Bigarrenak dio andreen eskubideak bermatu gabe ez dela lortuko inoiz auzia bideratzea: «Hondarribiko emakume bakar
|
batek
alardean modu batean zein bestean parte hartzeko nahia badu, eskubide osoa dauka». Hirugarrenak eskatzen du jaiaren antolaketa pribatuak bazter uzteko:
|
|
Emakume talde
|
batek
alardearen inguruko «misoginia» salatu du
|