Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 32

2003
‎Auzitegiek egunen batean Alarde tradizionala delakoak ezin duela inor kanpoan utzi ebatziko dutela espero dugu. Zuzenbideak horrela dio eta orain hori beteko duen epailea behar da", dio Maribel Castellok.
2005
‎2 Tradizio historikoa, berriro bana daitekeena. Jatorriari buruzko bi bertsiodaude, bata Alardeak 1522 eta 1638ko garaipenak ospatzeko direla dioena, etabestea, Alardea alarde foraletan oinarritzen dela dioena. Gerora ikusiko denez, praktikan bi bertsioak nahastekaturik agertuko dira gehienetan, hiritarren artean etaofizialki, Irungo Alardea arautzeko Udal Ordenantzak lekuko: 1 Artikulua. San Martzialeko Alardea Foru Milizietako Jendearen Arma Erakustaldieta Begiztapenaren oroitzapena da.
‎Horrela bada, Alardea ekainaren 20tik izaten da kalean, entseguenbidez, eta ez soilik ekainaren 30ean, edota irailaren 8an Hondarribiko kasuan.Lehen esan dudan bezala, Alardea Urdanibia plazatik abiatzen da 8:15ean (ordutegia, parte hartzaileen kopuruaren arabera, aldatuz joan den elementua da; JeneralaSan Juan Arria plazan goizeko 9etan sartu behar da; horrela, bada, azken hori posibleegin ahal izateko ordutegia aurreratu egin da). Arrancada oso une hunkigarria da; ibilbide labur baten ostean Alardea San Juan Arria plazara ailegatzen da eta hankontzentratzen da jeneralaren zain. Tropa bere agindupean hartu ostean, jeneralakohorezko deskargak, hiriko bandera eta Kabildo Sekularra Alardean barneratzekoaginduak ematen ditu.
‎Baina hori ez zen ondorio bakarra izan. Ibarla auzoko baserri batean Alardearen Juntaren bilera bat egin zen ordezkari politikoen partaidetzarik gabe. Bilerahorren helburua udalak Alardean zuen kontrola deuseztea izan zen38 Zentzu horretan, emakumearen inguruko gatazka aukera paregabea izan zen, notable?
‎Bilera honen existentzia bertan egon zen batek Alarde ofizialaren Juntako kide bati kontatuzion, izandako solasaldi pribatu batean. Beraz, bi pertsona horien izenak ez dira emango.
‎Planteamendua argia zen: ordenantzaren artikulu batean Alardea soldaduz(, soldados?) integratuta dagoela esaten da. BAEren ustez, hitz horrek gizonezko zein emakumezkoak barne hartzen zituen, Giza Eskubideen Aitorpenean bezala (DeclaracionUniversal de los derechos del Hombre); eta beraz, ordenantza berrian aipamen horizehatz azaldu behar zen.
‎Pentsa dezakegun bezala, legebiltzarkideek ez zuten begi onez ikusi tradizionalisten kritika. IBAAkoek bertanazaldu zuten bezala, onargarria zen legitimazio bakarra justizia auzitegiena zen etaantzeko jarrera erakutsi zuten ekainaren 15ean ateratako komunikatu batean Alardearen agintariek. Aurrerago ikusiko dugun bezala, justiziaren inguruan zuten iritzihau azkar aldatu egingo da.
‎Beraz, Santano ren kontraesananabaria da: leku batean Alarde bakar bati buruz hitz egiten du, baina gero bi egoteamemento horretan soluziorik egokiena dela baieztatzen du. Horrek garbi erakustendu Santano alkateak hartu duen jarrera.
‎a. Hiritarren gehiengoaren borondatea: bi herrietako hiritarren ustezko gehiengoa emakumeek berdintasun egoera batean Alardean parte hartzeko aukerarenaurka dagoela dioen argudioa. Ohitura edo tradizioaren argudioaren arabera, ohituraberak eskatzen du emakumearen presentziak bi Alardeetan mugatua izan beharduela, kantinera izatera mugatuz.
‎Funtsezko eskubideenegikaritzak ez du gehiengoez eta gutxiengoez ulertzen, ez baitzaie beren unibertsaltasuna unean uneko eta tokian tokiko interesen arabera erabiliak izateko aitortu, alderantziz. Emakumezko bakar batek Alardean gizonezkoekin batera berdintasunezko egoera batean parte hartzeko nahia azalduko balu ere, bere nahiak beharrezkobabes juridikoa jaso luke.
‎Hiritarren jarreran eta injustizien aurreko erantzun moldeetan baino ez zuen sinisten ideologo errusiarrak. Eta neurri batean gutxienez ez zitzaion arrazoirik falta; izan ere, zer gertatzen da emakumezko batek Alardean parte hartzeko eskubideaaldarrikatzen duenean eta eskaria Administrazio Publikoari zuzendu beharrean (Alardeak pribatizatu zirenetik Udalek ez baitute jada Alardea antolatzen, pertsonapribatuek baizik) pertsona edota elkarte pribatuei zuzentzen zaienean?
‎Hondarribiari dagokionez, auzi elektoralak ez duhainbesteko garrantzirik izan. Gehiengo oso handi bat Alarde tradizionalaren aldedago eta horrek politikarien iritzia baldintzatu du erabat hasieratik; era berean, elitepolitikoaren artean oso nagusia izan da jarrera tradizionalisten aldeko apostua, Irunen ez bezala.
‎Lan honen helburuetako bat Alardeen auzia Gatazkak Ebazteko teorien ikuspegitiklantzea da. Horretarako, egile guztien ideiak aztertuko dira eta Alardeen ezaugarribereziak kontuan harturik, horien egokitzapena eta berrinterpretazioa landuko da.Zentzu horretan, gaur egun, Alardeei dagokienez, gatazkak ebazteko prozesu batiburuz ezin da hitzegin.
‎hori; asko jota bizitzan behin disfrutatuko dute Alardeaz bere gorentasunean, gainerako urteetan festa espaloitik jarraituko baitute. Adibide hauen bidez argigelditzen da Bidasoako emakumeen gehiengo batek Alarde tradizionalaren jarreraonartzen duela, eta era berean, bigarren mailako paper hori onartu eta guztiz barneratuta duela. Gizonezkoak identitate kolektiboaren eraikitzaile aktibo bihurtzendiren bitartean, emakumezkoak aktore pasiboak dira konstrukto kultural honetan.Azken ideia hau kontuan hartu behar da oso, gizona baita festan parte hartzenduena eta identitatea (guztiena) zehazten duena.
2014
‎Gazteen kasuan nabaritzen dira diferentzia batzuk gainerako adin taldeekin: alarde baztertzailearen zale gehien duen adin tarteetako bat da? 65 urtez gorakoekin batera?, baina, aldi berean, gatazkarik gabeko egoera batean alarde parekidean parte hartzeko prestasun gehien duen taldea ere bada. Erakunde publikoen jokabidea baloratzeko ere eskatu diete hondarribiarrei.
‎Eguna 10:30ean hasiko da, Herriko Plazan, harrerarekin; 10:45ean, hamarretakoa hartuko dute; 11:30etik 13:15era, talde bakoitzak bere erakustaldia egingo du. 17:00etan, Herriko Plazan denek batera alardea egingo dute.
2016
‎1) Zer iruditzen zaizu kanpotar batek alardean parte hartzea?
2017
‎Betikotasuna oso zaila egiten zait niri. Haiek ere ez dute uste hori gertatuko denik; uste dute halako batean alardean sartuko garela. Batzuek behintzat esaten dute:
2018
‎Sasoi batean alarde parekidearen kontrakoek zabaldu zituzten paskinek eta antzekoek ere, irainez josita zeuden, eta andrazkoen desfilearen alde zeudenei boikota egiteko eskariak atxikiak zituzten sarri, hauspotu egin zituzten, gainera, sentimendu horiek.
‎Berdintasun zinegotzi Maite Cuadradorekin hainbat bilera egin izana oroitzen du Otaegik, eta horietan argi adierazi zitzaien alardeari buruzko puntuak ez zirela kontuan hartuko plan berrian. Otaegiren arabera, garai batetik alardearen inguruan gizartean ainguratuta dauden argudio zaharrak entzun zituzten udal agintarien ahotan. –Esaten ziguten beste interes batzuk zeudela hor, politika zegoela tartean.
‎Denon artean eta lasaitasun osoz, guztiok gustuko dugun alarde bakar batera iritsi behar gara, gure ohitura zaharrari diogun maitasunagatik, inolako bazterketarik gabe. Hondarribiko emakume bakar batek alardean ateratzeko nahia badu, eskubide osoa dauka?.
‎Erakutsi zuen, berriro ere, sarri zeinen ezberdin ikusten diren gauzak Irunen eta Hondarribian, eta handik kanpora. 2013an hasi zen gatazka, zinegotzi batek alarde tradizionalean ateratzeko asmoa azaldu zuenean. Alaba kantinera irtetekoa zen, eta haren ondoan desfilatu nahi zuen gizonak.
‎–Ez, ez da gaiaz hitz egiten. Gehienera, komentarioren bat alarde osteko egunean. Baina azaleko komentarioak besterik ez?.
‎Begi onez ikusiko luke emakumeek berdintasunez parte hartzea, baina ez du inoiz babestu alarde parekidea, eta kritikoa da aldarria abiatu zutenen soslaiarekin: . Kontua da alardeaz paso egiten zutenak eta kontra zeudenak elkartu zirela, eta bat batean alardea ikono bat bihurtu zela, nahiz eta lehenago ez hala bizi. Hori iruditzen zait aurkakotasunaren jatorrietako bat?.
‎Beltz australiar batek parte hartzeak ere erritua desnaturalizatuko luke; edo frantses batek desfilatzeak, kontuan izanda herri gipuzkoarren etsaia dela tradizioz; edo kantineraren figura sartzeak, folklorizazio prozesuaren ondorio baita. Orduan, zergatik ezin du emakume batek alardean parte hartu. Galdera horri ez zioten erantzun.
‎Bidegabea litzateke: jende pila bat alarderik gabe utziko genuke?.
2021
‎1996an hainbat emakumek alardean soldadu gisa parte hartzeko lehendabiziko ahalegina egin zutenetik aritu dira hainbat herritar alarde parekidearen aldeko borrokan, eta hasiera haietan kokatu dituzte orain egin nahi duten urratsaren aitzineko lehen bi pausoak. Konpainiako kideen hitzetan, hain zuzen, 1996ko irailaren 8an eman zuten «lehen pauso handia», emakume talde bat alardean desfilatzen saiatu zenean. Ez zieten bidea erraz jarri, ordea, eta hurrengo urtean konpainia batean antolatzea erabaki zuten, hala:
2022
‎Ikusi gehiago: Lur hartzeko pista bat alardean
2023
‎Zerbait naturala izan dela dio Bergarak. Azaldu duenez, orain denbora bat Alarde Parekidearen Juntan planteatu zuten ea zer gertatuko zatekeen kantinera postura gizon bat aurkeztuz gero. Aurten, aurkeztu da, eta zozketaz egokitu zaio San Miguel konpainiako kantinera izatea.
‎Bigarrenak dio andreen eskubideak bermatu gabe ez dela lortuko inoiz auzia bideratzea: «Hondarribiko emakume bakar batek alardean modu batean zein bestean parte hartzeko nahia badu, eskubide osoa dauka». Hirugarrenean, eskatu dute bazter uzteko jaiaren antolaketa pribatua:
‎Bigarrenak dio andreen eskubideak bermatu gabe ez dela lortuko inoiz auzia bideratzea: «Hondarribiko emakume bakar batek alardean modu batean zein bestean parte hartzeko nahia badu, eskubide osoa dauka». Hirugarrenak eskatzen du jaiaren antolaketa pribatuak bazter uzteko:
‎Emakume talde batek alardearen inguruko «misoginia» salatu du
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia