Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 800

2000
‎" Elkarrizketa edo isolamendua" bezalako dilema bat baino gehiago egon da azken urteotan. Lehenago, bake prozesu batetan ala prozesu soberanista batetan ote geunden izan zen. Horren aurretik, gatazka politikoa ote zen, ala soilik ordenu publikoko arazo bat eta konponbidea, beraz, poliziala.
‎Ikerketak salatzen duen arazo bat bi euskarrien arteko bateraezintasuna da, hau da, bai Canal Satelitek zein Via Digitalek satelite ezberdin banarekin funtzionatzen dutela, eta, ondorioz, baten batek biak kontratatu nahi baditu bi antena paraboliko eta bi dekodagailu desberdin izan dituela. Kontutan izanik antena baten instalakuntzak 20.000 pezeta (800 libera) inguru kostatzen duela eta honi izen emate bakoitzeko beste 15.000 bat pezeta (600 libera) gehitu behar zaizkiola, erabakia argi dago, bata ala bestea aukeratu behar da, biak batera sekula ere ez.
‎Lurraldetasun politikoaz arduratuta dauden politikoak (manifestaziotan dabiltzan kolore batekoak ala bestekoak berdin), ez dira enteratu ere egiten lurraldetasun espiritualaz; eta bestela, lurraldetasun horretaz gehiago hitz egingo lukete, baloreez gehiago hitz egingo lukete, erreferentzia etikozko diskurtsuak eskainiko lizkigukete. Lurraldetasun politikoa lortuko bagenu eta bestea faltatuko balitz, niri ez litzaidake lurraldetasun hori interesatuko.
‎Liburu hauetako narrazioak solteak dira, elkarrekin loturarik gabeak, baina ez da beste gabeko gehikuntza formula hutsez eginiko egitura, berariaz egina baizik. Honezkero jakinaren gainean gaude, Sarrionandiaren obretan dena dagoela, zentzu batean ala bestean, literaturaren zerbitzutan pentsatua. Liburu hauen egiturari eta bere ipuingintzari buruzko" azalpenak" Ifarraldeko orduak liburuaren azken narrazioan eman zituen nolabait, zeharka ordurarte euskal kritikoek bere liburuez esanikoak ironikoki aipatuz:
‎Maila: albistegia herrialde jakin bati buruzkoa ala Euskal Herri osoari buruzkoa den adieraztendu.
‎Gauza objektiboak etaseguruak dira derrigor... Bide bat ala bestearen artean, arrazoiak haztatu eta, azkenean zio absoluturik ez baita egongo, arriskatu eta hautatu egin beharkodugu.
‎Adibide aberatsa da borroka armatuari buruzko balioen salda, baina beste hainbatgairi buruz hitz egitekotan, baliagarri gerta dakigukeena ere. Gertaera bera, antzekoegoera, ekintza bat ala bestea baloratzeko kinkan, segun eta nongo protagonistak diren, bi diskurtso politiko ezberdin sortzen baitira. –Odolaren mintzoaz?
‎Existentzialismo ezberdinen iturri komuna daKierkegaard. Kierkegaard-en aurreneko obra handia Bat ala Beste da, 1843kootsailean Kopenhagen en argitara emana. Idazki hori XIX. mendearen 40ko hamarkadako urteetako idealismoaren eztabaidan kokatzen da.
‎Gogoeta egin genezake bi erei (biestadioei, esferei) buruz batera, baina ez biak batera bizi. Gizakiak, ezer direnakbehintzat, era batekoak ala bestekoak dira. Bien artean ez dago erdizka, ezbaika, batetik bestera zabuka, bietatik pixka bat izaki nahas mahas (printzipiorikgabe, hots, erabakirik gabe:
‎Gizaki estetikoak libertatea maite du oroz gain, ez du loturariketa uztarririk onartzen, etab. Bizimolde estetikoa egoan zentratua da, sentigarrian, plazerrean (erotikoan bezala, Mozarten musikaren laket artistikoan edo ikerketazientifiko baten plazerrean, etab.; zentzu negatiborik batere gabe, hortaz). Bizimoldeestetikoaren ñabardura ezberdin ugariak Bat ala Beste ko lehen parte osoan azaltzendira, eleberri gisako Seduzitzailearen egunka ria n bukatuz. Bizimolde etikoa, bigarren partea?, familian zentratua, guk bizimodu kristau zintzoa esango genukeenada substantzian.
‎Aut aut. Kierkegaard-ek ez dio esatenirakurleari zein bizimolde hautatu behar duen, estetikoa ala etikoa (hirugarrenposibilitatea, erlijiosoa, Bat ala Beste n ozta ozta dago aipatuta) 3; hori norberakbakarrik erabaki dezakeena da hain zuzen (indibidualismo erradikala), eta berak bakarrik erabaki beharra daukana, norbera izateko. Kategoria fundamentala erabakiarenada.
‎– Entzuleen hizkuntz erabilpen familiartekotasuna zen bata ala bestea hobestekoirizpidea, eta ez ulergaitasuna.
‎Eta euskal musika baldin badago, nola jakin dezakegu zeinden euskal musika eta zein ez? Nola jakin daiteke adierazpen kultural konkretu batgizarte bati ala besteri dagokionik. Nola jokatu behar dugu geure historia kulturalarenaurrean?
‎Zazpiak bat ala zazpiak zortzi? (Orain eta Hemen).
‎SAIZAR, Xabier Euskal Herria eta Europa ekonomi arloan. 40 zk. (1986), 17 Euskal jitea Karrantzan (Orain eta Hemen). 14/ 15 zk. (1980), 165 Zazpiak bat ala zazpiak zortzi? (Orain eta Hemen).
‎...ik —justifikazio testuingurua—107 Epistemologoaren eginkizuna, hau da, zientziaren filosofoarena, ez datza zientzi garapenaren eta bere gertakarien soziologia egitean, ezta historia, psikologia edo politika ere; ez zaio axola izan behar, esate baterako, Heisenberg nazia zenentz ala ez, eta honek eragina izan zuenentz berak produzituriko ezagutza —1926ko mekanika kuantikoa— mota batekoa ala bestekoa izaterakoan. Ez; epistemologoaren eginkizuna zientzia, bere teoriak, logikoki berreraikitzean datza, Reichenbachen ustez.
2001
‎Honetaz guztiaz gain, Seaskakoek mintzaleku publiko bat antolatu dute eta beren mezua Iparraldeko hautetsi eta botere publiko guztiei ere bidali diete, dena ahalik eta jende gehien eta garrantzitsuenarengana iritsi asmoz. Azkenik, martxoaren 31n Ipar Euskal Herriko ikastola guztietan" ateak zabalik" delako eguna egin zuten, ikasleen gurasoentzat baina batez ere arrazoi bat ala beste medio orain arte beren seme alabak Ikastolan sartu ez dituzten gurasoei begira.
‎Zigortutako ingurune honek (kirol portua 2003 urterako bukatua egongo omen da eta dagoeneko paduraren beheko erdia betetzen du), itsasaldiaren arabera aurpegi bat ala beste bat erakusten du, baina biak ederrak, eta horrez gain padura eta dunek ekosistema bakana osatzen dute, beranduegi izan baino lehen bisitatzea gomendatua.
‎Jakina, arrazoi hauek ez dira bata ala bestea eran agertzen; normalean denakbatera, edo bi edo hiru batera izango dira. Baina hori ez zen kezkatzen ninduengaia; besteak beste, zerrendako lehen biak ikaslea aintzat hartuz eta den bezalakoaonartuz konpon daitezkeelako neurri handi batean.
‎Eredu horren kontzeptu zentrala motibazioa da, zeinek bi prozesu posible izanditzakeen. Ingurune kulturala kontuan izanik, bata ala bestea, prozesu biak garrantzitsuak dira hizkuntzaren jabekuntzarako. Hizkuntz komunitateetako batek bizitasun etnolinguistiko baxua duen hizkuntz egoeretan, estatus baxua, hiztun gutxi etalaguntza instituzional gutxi, hauek testuinguru kulturbakarrak deituak dira.
‎1) 1H: Lehen hizkuntza batez ala gehiagoz aldi berean jabetzea.
‎‘Zer da hori, indirekta bat ala? ’ esango diozu tabernariari.
‎Atetik ohera, aulkitik leihora, eguneroko unibertsoak emandako neurri zehatzen barruan bizi naiz eta, bat ala beste, objektuen objektibitatea ametitu eta natura hilen gogoezera egokituko naiz ala, ostera, saia naiteke zerbait lekuz aldatzen, piztuz amodioak, katastrofeak eta eklipseak, eta gauzen insurrekzioa eraginez...
‎eroria, tentea, irte  na, zapala, estua, zabala, haragitsua, hezurtsua, gogorra ala biguna... Bezeroak, normalean, aurreraka sartzen zirenez, astia franko ematen zigun, bata ala bestea, zein zen erantzun zuzena asmatzeko. Hala ere, azkenean, irteterakoan, guretariko batek, txandaka, korrika irten mostradore atzetik eta, nahi gabe balitz moduan, taka!, ipurdian ematen zion alde egitera zihoan bezeroari, aurretiaz kalkulatutakoak ea zuzenak ziren ala ez ikusteko asmoz, alegia.
‎Nik, behintzat, gauzen berri ikasi ez dudalako edo, maizago jakiten ditut zeharka zuzenean baino. Eta bata ala bestea hobesteko nahiz saihestekoan irizpideak estalkirik gabe –bidenabar, halere, eta iragaitzaz bezala beti– azaltzen badira, ez da batere nabari zeinek irten behar lukeen nagusi horrelako bi elkarren etsai ditugunean.
‎EAEko alkate eta zinegotzi asko bi planen artean harrapatuta daude zeini heldu ez dakitelarik ezagutza egokiaren faltagatik. Eta, sarri, bata ala besteari heldu diote afinitate pertsonal edota politikoak arrazoitzat harturik. Edonola ere, euskararen normalizazioari mesede gutxi ekarriko dio egoera horrek.
‎Egun harrigarri eta are gaitzesgarri gertatzen zaizkigunak, faxisten autoritarismo eta aliatuen demokrazia burgesarena rtean bataren ala bestearen alde garbi agertu ez izana —ez ahantzi aliatuak Errusiako komunista boltxebikeekin bat eginak zirela— konprenigarriago gertatzen da jakitean, Xa rritonek berak kontatu digunez2, goragokoak idazten zituen garaitsuan Miarritzeko San Martin parrokian LeonAgerre erreto rearen eta Saint Pierre apezpikuaren artekoeztabaida filosofiko politikoen lekuko izan zela. Hura alemanzalea bezain ingeleszalea zen apezpikua, edo hobeki erran, Agerrek uste bazuen alemanek eta japoniarrek irabaziko zutela, besteak sumatzen zuen ingeles, amerikar eta errusiarrak gailenduko zirela.
‎Planteamendu baten ala bestearen arteko aldea zein den. Bigarren hipotesian, historian zehar diskriminazio negatibo bat egon bada, kalte ordain gisa diskriminazio positiboa plantea litekeenaren beldur dira.
‎Baina hori amets hutsa da. Guk gauzaren ezaguera dugu esku batean ala bestean, baina besterik ez.
‎Aitor dezagun maite genuela horrela erabiliak izatea halaber eri bati zor zaion begirunez bezala. Halatan, eskema galantak, Herriak zinez premiazkoak zituen elementu guztien zortzi zerorekiko zenbakiz hornitu zerrendak elkarrekin marrazten genituen eta segurtasunaren segurtasunez, epeak finkatzen, bata ala bestea sinesgarri suertatzearren.
‎Zer da zentroko karratuaren aide bateko ala besteko laukizuzen tipiaren azalera?
2002
‎EUSKARAZKO komunikabideetan eta era batera ala bestera abertzaleen kontrolpean diren medioetan izan du oihartzun maila bat Jon Abril kazetari beratarraren auziak. Estatuko botere mediatiko nagusienen menpe diren medioek kazetarien aurkako erasoak daudenean antolatzen dituztenekin konparatuta oihartzun nimiñoa.
‎Ikusi da trenen talka hori nola ematen den, aurrez aurreko talka gogor batean ahulenak galtzen du eta. Madrilek Gernikako Estatutua bete nahi ez duela adieraz dezan molde bat hautatu da, eta ez da erraza asmatzea nola bilakatuko den molde hori; baina, agian, ez da oso gaitza pentsatzea sortuko den egoera kontsulta ospetsuarekin lotu dela, era batera ala bestera. Iraila gainean da.
‎Nire aburuz, eta D. Villanuevak eta beste kritikari batzuek egiten dituzten bereizketak kontuan hartuta (ik. El polen de ideas, PPU, Bartzelona, 1991, 163), kritika lanaren beraren xedeak esango luke mota batekoa ala bestekoa den. Horrela, artikuluaren helburua lan baten inguruko argitalpenari dagokion informazioa, dibulgazioa edo promozioa badira, kritika publikoaz mintzo gaitezke.
‎Erabagia? Bat ala bestea: itsasoratea, ta bestela, etxeguna.
‎" Arean be inoan bere kolkorako, atea kolore bateko ala beste koloreko izan, harako alde haundia, zeharo bestelakotua!"
‎Par. Berhain, bertze gauzak eztira ahantzeko ez gabe; ez bitzuotariko kualitaterik dute aldibatetan. Ahantzeko ala ahantzegabe baldin ba lira, eidea bataren ala bertzearen muinkide liratekelakotz26; eta ahantzeko eta ahantzegabe ba lira, bia eidea zeiherrez kutsutuak lirateke, eta hori ezinekotzat etsi dugu.
‎Manu oneen artekoa zan. Beste mutikoak areei begira lotzen ziran, euren gogoa bataren ala bestearen alde agertuez eta atsegiñez denporea emonez.
‎Konparazio baterako, Picassoren litografia bat ala Picassoren koadro bat erosteko aukera, kontsumoa edo goi mailako kontsumoa, hor dago koska: biek dute balioa, bakoitzak berea, baina batetik besterako aldea sekulakoa da.
‎Esku telefono horiek deiak jaso eta igortzeko bakarrik balio zuten aspaldi: egun, aldiz, beste hainbat eginkizun ere betetzen (jokoak, musika erreproduzitzea, agenda, etab.) dituztenez, alderdi hauek funtsezkoak dira erabiltzaile askorentzat, bata ala bestea erostea aukeratzeko unean.
‎begiratuek, distantziek eta laztanek leku pertinentea dute euren arteko harremanean. Autobus geltokian gaudela, gainerako bezeroekin gordetzen dugun distantziak argiro dio guk besteez dugun jarrera (eta, barkatu adibide arrazista, distantzia bera gordetzen al dugu ijitu batekiko ala herriko ezagun batekiko?).
‎Harreman keinuak: mintzakideen artean harreman maila bat ala bestea den salatzen dutenak. Ez dira berdin portatzen gizaki bi amorante direnean edo nagusi langile harremana besterik konpartitzen ez dutenean.
‎Trenera igotzearekin batera giro berezi hau usain liteke, egun argitan are nabariagoa dena. Leihoetatik argitasuna sartzen da eta bidaiarien aurpegiek espresio alaiagoak dituzte, esan bezala, trenean goazen bitartean hau bilakatzen baita geure gidari, bere umorearen arabera sentituko baitugu bidaiariok bata ala bestea. Bagoiak beteagoak daude, trenari bizitasuna ematen diona.
‎Ia hutsetik abiatu zen Euskal Herriko Unibertsitatea. Beraz, ezein bide esplora zitekeen EHU eratzeko eta neurrihandi batean bide batetik ala bestetik abiatzea borondate politikoaren menpe zegoen.
‎Kalküla ezazü. Ez baldin bazira segür, kütxak eta kanikak marraz itzazü kaierean. este hamarreko bat ala ez?
2003
‎Era batera ala bestera, agerikoa dena erasotua den munduaren ahultasunarena da. Euskaltzaletasuna eta euskal kultura ahulak dira, baina baita egun EAE ordezkatzen duten instituzioak ere, seguruenik instituzio horietako kudeatzaile nagusienek pentsatzen dutena edo irudikatzen dutena baino ahulago.
‎Azken urte luzeetan ARGIA ere behin baino gehiagotan agertu da susmagarrien zerrenda horietan eta, dagozkion legezko bideak erabiliz eta dagokion lekuan, argi utzi izan du ez duela ezer gordetzeko eta bere etxeko ateak zabalik dituela behar diren azterketak egin eta behin betiko susmagarrien zerrenda eta ikerketa horietatik albo batera uzteko. Beldurra, ezintasuna eta indefentsioa da euskal kulturako sektore zabaletan hedatu diren sentipen nagusiak, seguruenik Madrilgo zenbait bulegotatik bilatzen diren helburu nagusietakoak, eta ez bakarrik euskal kulturari zuzendutakoak, egungo statu quoa era batera ala bestera zalantzan jartzen duten guztiei baizik.
‎eta, hizkuntza? ez dira, jakina, Platonen ideien zeruan ikusi behar; bat ala bestea historian zehar gauzatu dira, eta elkarrekin gurutzatu. Erran behar dugu laburzki, nola kristau fedea, edo hobeki erran, nola kristau fededunak berak, ibili diren harremanetan, azken hogei mendeetan zehar, bidean aurkitu dituzten hizkuntzekin, eta bereziki euskararekin.
‎— Dirudienez Hermesen oparia litzateke guretzat, ni, Aristodemo, Fedro eta hauentzat, zuek, edatean indartsuenek orain uko egingo bazeniote, gu beti ezinean baikabiltza. Sokrates kanpo utziko dut, bietan ona da-eta, eta guk bata ala bestea eginda ere, egoki gertatuko zaio. Beraz, bertan gaudenon artean inork ardo asko edateko gogorik ez duela dirudienez, agian ez nintzateke horren desatsegin izango mozkortzearen inguruko egiak esango banitu.
‎Eta kontu mitikoekin gertatzen den bezala, estilo propioa garatzen du, horren bitartez errealitatea errepresentatzeko —baita sortzeko ere— Eta estilo bakoitzak bere egiaren nozioa lantzen du, eta horrekin batera objektibotasun eta arrakasta kontzeptuak ere bai. Estilo bat ala bestea aukeratzea gizarte ekintza da, Feyerabenden ustez; historian kokatzen den gizarte ekintza, eta ez egia aldaezina. Baina aukeraketa oso gutxitan izaten da razionala.
‎Orain daudenek ez dute deus egingo eta gero etorriko direnek ere ez. Denak berdinak dira, izan bateko ala besteko. Guztiak makalaren ezpalekoak.
‎–Argitu beharrekoa zera da –aztoratutik nabaritu nuen–, ea herriko Talaian, elizondoan, hilobi bat ala bi izan ziren. Horra!
‎Oraingoan galdera jakin baten erantzun zehatz baten bila. " Hilobi bat ala bi egon ziren herriko Talaian, elizondoan?", horra galdera egina nion galdera.
Bat ala bi, ez zegoen beste erantzunik. Kostatuko zitzaion erantzuna topatzea, ostera.
2004
‎Alderdi sozialdemokrata batek hobetuko ditu Estatuaren antolaketak hobetzen uzten dizkion eremuak; antolaketa berriak estatu hori osatzen duten lurraldeak ukitzen dituenean dator arazoa. Aznarrekin estatu jakobino zentralistarantz abiatzen ginen era batera ala bestera, eta orain ez da hori izango, baina kanpaiak jotzeko moduan ere ez gaude. Ibarretxe Plana eta PSOEk nahi duenaren artean ehunka eremu daude, eta PSOE saiatuko da EAJ horietako batean kokatzen.
‎Euskal Herriko politikagintzaren jarraipenean esperientzia handia duten lau aditu bildu ditugu mahaiaren bueltan eta, zinez, bizi aritzeaz gain, ausart agertu dira beren analisi eta iragarpenetan. Irakurleak ikusiko duen legez, agerian da Ibarretxeren Planak era batera ala bestera datozen hilabeteetan hartuko duen protagonismoa. Hauteskundeen emaitzak eta, batez ere, hauen ondorena jorratuko da mahai inguruan.
‎Haur baten hezteko, aita eta ama biak behar dira. Bat ala bestea baizik ez badu ere berdin dela entzun dut: umezurtza ere ez ote da batekin bizi?
‎Beste dogma bat, berdin dela gizon eta emazte batekin ala bi gizon edo bi emazterekin, aitak eta amak paper bera jokatzen ote lukete haur baten heziketan. Haurrak harreman berak ote lituzke aita eta amarekin?
‎Hau da, ideia eta sentimenduen zurrunbiloa sistematizatzen jakitea baino, hura deskribatzen iaioa izatean datzala, horretarako ditugun lehengaiak behar bezala ordenatuz. Hein batean kontrajarriak izan arren, bi teoriok badute funtsik, eta ez noa ni bata ala bestea aukeratzeko apetan inor jartzera, azken finean inporta duena emaitza bera baita: artelana, kantua, poema.
‎Mutiko gazte bat ikusi dugu bidean( bat ala bi izan dira?), eta ez du barrerik egin gu ikusi gaituenean. Harriturik gelditu da.
‎Batak eta besteak al dute arrazoi puska bat horrela jokatzean? Edo, batak ala besteak du arrazoi. Apika, biek dute arrazoi, baina ez hein berberean?
‎erabaki garai bakoitzetik zer den garrantzitsuena. Batzuk historia politiko militarrari eman diezaiokete garrantzia, beste batzuk ekonomiko sozialari, edo kulturalari, etab. Ez dut hortik sakonduko hezkuntzak historia ikasgaiaren bidez landu nahi dituen balioak ideia oso konkretuei baitaude lotuta (tolerantzia, askatasuna...) eta ez hainbeste iragan aztertzeko ikuspegi historiografiko desberdinei (nahiz egia esan ikuspegi historiografiko bat ala beste hautatzeak izaten duen lotura balio konkretu batzuk ala besteak lehenestearekin). Hortaz, akademikoki gutxi asko lor daitekeen historiaren sintesiaren gainean bigarren hautaketa bat egin da balio konkretuagoen arabera.7
‎Zer da legea? Erregulartasun enuntziatu bat ala ezinbestez agintzen duena. Baina, gainera, legeak, zientziaren unitate asertibo txikiena denez, zer dio munduaz. Egiaala gezurra esaten digu, kontuan izanik lege guztiak idealizazioak direla?
‎Adituek behin betiko egiaztatu dute Mediterraneo itsasoaren tenperatura gradu bat igo dela eta itsasoaren maila 5 eta 10 zentimetro igo dela azken urteetan, bai eta “lurrazal kontinentala murriztu egin dela” ere, “klima aldaketaren eraginez ez ezik, gizakiaren ekintzaren eraginez”, gero eta populatuagoak eta kutsatuagoak diren itsasertzetan. Igoera erregularra eta konstantea Aldaketa horiek “batez ere azken 15 urteetan gertatu dira”, eta oraindik ez dakigu “aldi baterakoak ala iraunkorrak diren”. Teknologia berriei esker, zehatzago aztertzen ari dira aldaketa horiek.
‎Ile beltz oso ilunak zituen, larru beltzaran argia, begi argiak, hortz xuri ederrak eta irri xarmant bat. Kilo bat ala bi gehiegi zeuzkan eta oso argia zen bere adinerako. Burrasoekin bizi zen.
‎Horrela bada, esan ahal izanen da ezer ez dela ezerezetik —ex nihilo—sortzen, eta baita ere, ideia berria eta horrek dakarren ikusmoldea eta gauzak ulertzeko modua guztiz berria dela. Azentua aspektu batean ala bestean jartzeak emango digu une garrantzitsu horrekiko zeihardura ideologikoa.
‎Zerk erabakitzen? Zerk egiten du bata ala bestea. Zerk egiten du mintzabide baliotsu, eta zerk hesi eta baztergarri?
‎Signora Maria gauera arte geratu da, esan duelako hamarrak arte geratuko zela, eta halaxe egingo duela. Erantzun diote jokatzeko kabal, denek bozkatu dutela eta ea zer nahi duen, kanposantuko biztanleak ere etortzea papertxo batekin ala zer. Eta berak esan du hobe hori horrela balitz, eta esateko nahi zutena, baina bera han geratuko zela dena jasotzeko ordua heldu arte.
‎Idazleek profesionalizazioaren bidea hartu nahi izan dute —batez ere gazteek— eta, nonbait, intuitu egiten dute onurarik baino kaltea ekarriko diela alde batera ala besterale rrokatzeak. Batetik, iraultzaile azalduz gero erakundeek mesfidantzaz ikusiko dituztelako; eta erakundezale agertuzge ro, irakurle kopuru handi batek (handienak akaso) modutxarrez begiratuko dielako.
‎Askatasun horri esker nire kabuz erabaki ahal izango dut, bai zerbait egiteko orduan eta baita zerbait sinesteko ala ez sinesteko orduan ere. Askatasunaren indarrez amaigaberainoko aukera izango dugu erabakitzeko ea nahi dugun gauza bat edo bestea baieztatu, bata ala bestea sinetsi, modu batera ala bestera jokatu eta, gura izanez gero, baita neu existitzen naizela ukatu ere, nabarmena izan arren niretzat arrazoitzen duen zerbait naizela.
‎Askatasun horri esker nire kabuz erabaki ahal izango dut, bai zerbait egiteko orduan eta baita zerbait sinesteko ala ez sinesteko orduan ere. Askatasunaren indarrez amaigaberainoko aukera izango dugu erabakitzeko ea nahi dugun gauza bat edo bestea baieztatu, bata ala bestea sinetsi, modu batera ala bestera jokatu eta, gura izanez gero, baita neu existitzen naizela ukatu ere, nabarmena izan arren niretzat arrazoitzen duen zerbait naizela.
2005
‎Era batera ala bestera, Euskal Herrian bizi den gatazka bideratzeko beste leiho handi bat ireki da berriz aurrez aurre, klase politiko eta gizarte osoaren aurrean. Anoetako proposamenarekin garai berri bat iragartzen zuten adierazle ugari agertu ziren eszenatokian, eta Ibarretxe Planak aurrera egiteko izan duen moldeak garai berri horretan bete betean gaudela baiesten du.
‎hiru kasu eman dira, hiru kasu gertatu dira esan beharrean. Komunikatiboagoa edo akademikoagoa da bat ala bestea. Bat euskara ona da eta bestea txarra, traketsa, inoiz gure artean erabili ez dena.
‎Ikusten denez, ia dena da airean, zabal zabalik. Gobernua era batera ala bestera gauzatuko da, baina badirudi badela garaia hortik haratago joan eta behingoz sentsibilitate nagusienak asetuko dituen gutxieneko akordio bat lortzeko. Argi dago gizarteak akordioak eskatzen dituela, orain ikusi behar dena da ea klase politikoa hauek ahalik eta modu zabalenean gauzatzeko gai den.
‎giza-jarrerak, bortizkeria, sexua eta gai gatazkatsuak. Horietako bakoitzerako irizpide batzuk ezartzen ditu, eta horien arabera sailkatzen dira saioak adin baterako ala besterako.
‎Dotzena erdi bat emazte bere eskuz erail dituen Patrice Alègre batek badu bere emazte fan taldetxoa, presondegira idazten baitiote, xoratuak. Zoazte zerbait konprenitzeBatak ala besteak hutsak egiten dituzte, batak ala besteak barkatu behar beraz: begiak hesten jakin behar da, ez ikusiarena egiten, barkatzen.
‎FHV n (326) dakusagunez, mende­ baleko elae, elai eta erdi ekialdeko enara, beren artean itxura batean aski urru­ ti izan arren formaz, ·eNaLa 1 ·eLana tik datoz biak (gogora kanpae 1 kan­pai edota gaztae 1 gaztai < · ana). Aitzinforma bata ala bestea har, kontsonan
‎Kazetariarena azken ofi (Ademarekin konparatuz) Ademaren erakaspena bakunago da, itzul-inguru gutiagorekin, eta orobat berdin mamitsua, izaitekotz mamitsuago. Hiriart Urruty aldiz politikeroen odol ttintta bat bazuelakotz zainetan, beroago zen, gataskariago, suharrago borrokan, haginak ardurasko zorrotz eta aztaparrak sistakor, ukumilo ukaldia edo ostikoa berdin azkar emai­ ten zuela noizean behin batek ala bertzeak, hori baita beharrena (Charritton: 1984:
‎Unamuno ezagutu duenak ez dauka aaztutzerik, eta alde batera ala bestera jotzen du. Astindu egiten du, gogor, eta ez dago geroztik txatxukeriatan ibiltzerik.
2006
‎Noiz eta zergatik atsegin duzun ezagutu berri bat ala aspaldikoa duzun lagunen bat, zein egoeretan zauden gustura, zerk eragiten dizun etxean bezala sentitzea eta zerekin sortzen dituzun konplizitate sareak. Galdera horientzako erantzun bila nenbilen.
‎Erreferentzia batzuk baino ez dira, beste ugari atera daitezke, baina denetan argi ikusten da EAJk urak batera ala bestera bideratzeko izango duen garrantzia. Ez da berria egoera, 1977an eta 1979an ere hala gertatu zen eta hala izatea ere normala da, kontuan hartzen badugu EAJ dela EAEko alderdi politiko handiena.
‎Izen hori eman zaio material militar garestien salerosketetan ordaindutako komisioek Frantziako epaitegietan piztuarazi duten ikerketari. Jujeek aurkitzen dutenaren arabera, ministro bat ala bestearen karrera politikoa joango da hankaz gora, nork daki Jacques Chirac presidentearena ere. Frantziako zerbitzu sekretuetako goi kargu bat baino gehiagori lepoa seguru moztuko diotela.
‎Irudi soziolinguistikoak aldakorrak direla erakusten du, beretzako, hizkuntza, dialektoa edo akzentua, errealitate soziolinguistikoak izateaz gain, buruko irudien errepresentazioak dira, esan nahi baita ikusmen, estimazio, ezagutza eta ezagupen ekintzak direla. Funtsean, irudi bakoitzak ebaluaketa bat inplikatzen du eta beraz eduki normatibo bat, zeinek irudi baloratzaile baterantz ala besterantz norabidetzen duen.
‎Arrazoia hainbat arrazionaltasun esferatan zatikatuta geratu da, eta bakoitzak autonomiaz gidatzen du bizitzaren ordena bat ala bestea. Ondorioz, esfera bakoitza oztoporik gabe garatu da, baina galdu dugu interes guztiak batuko dituen arrazoi bakar eta integratzailearen ideia ilustratua.
‎Bizitza horiek modu sistematiko eta ordenatuan antolatuak izan dira, diziplinaz eta sakrifizioz, eta era bateko ala besteko obligazio moralean edo fedean sostengatu dira. Weber-ek biziera horietako bat sakon aztertu zuen, lehendabiziko kapitalistena alegia.
‎Tipo idealak, Weber-en berbetan. Beraz, errealitatean nahasketak ager daitezke, modu batekoak ala bestekoak. Esaterako, tipo ideal horiek osagarriak izan daitezke helburuen aukeraketa egiten denean balio jakin batzuei jarraituz; kasu horretan ekintza hori helburuei egokitutako ekintza arrazionala da soil soilik bitartekoen aukeraketari dagokionean.
‎Kontratu atipikoa ez den arren, PLOk arautzeko asmoarekin eskaintzen dizkion artikulu urriak ez dira nahikoak publizitate kontratuak sortzen duen nahitaezko harremanaren konplexutasuna eta izaera zehazteko; beraz beharrezko suertatzen da lege horrek dioena eta antzeko kontratuentzat legediak aurreikusten duen erregimena integratzea. Hala ere, ikusiko dugun moduan, zailtasunak publizitate kontratua kontratu genero batean ala bestean sartzetik datoz. Mandatu bakoitzaren arabera, zerbitzu edo obra alokairu bat izango dugu, edo zerbitzu horien guztien multzo bat.
‎Dans ek uste du benetakoa dela Microsoft en etorkizuna Windows abiarazten ari da Ikuspegia (instalatu ahal izango den sistema eragile berria, eta Internetetik eguneratu), filosofia guztiz batekin oraingoa ez bezalakoa. Doako Windows baterantz ala Anaia Handi baterantz? “Epe luzera, helburua Microsoft ezarri behar duzu zure merkatu kuotari eusteko ingurune grafiko libre irisgarrien hazkundea, eta Hori egiteko modurik onena Windows doan eskaintzea eta kobratzea da prestakuntzagatik eta mantentze lanengatik, Ubuntuk egiten duen bezala, Hat Linux sarea eta software librearekin lan egiten duten beste enpresa batzuk”, opina Dans.
‎Autore alemanetan ez dago" izpiritu" metafisiko aldez aurrekorik, edozertsutarako ahalmen zedarrigabetu gisa; dago izpiritu (kultura) manifestatu sozial historiko bat –herri bakoitzak berea–, izpiritu (nortasun) baten obra bezala interpretatzen dena. Aitzitik, autore espainolek, alde batetik arraza bat berbaitan suposatzen baitute, bestetik hizkuntza eta kultura bat aparte, arraza hari ahalmen bat eta" izpiritu" bat hizkuntzaurrekoa suposatu beharra daukate, hizkuntza bat ala bestetik eta ekintza kultural bat ala bestetik menpegabea; hots, izpiritua eta kultura baino lehenagoko izpiritu eta kultura bat. Hori gertatzen zaie –orain Ortega-ren kategorietan mintzatzeko– ez dakitelako natura (arraza) eta historia (izpiritua, kultura) filosofikoki pentsatzen beren arteko erlazioan.
‎Autore alemanetan ez dago" izpiritu" metafisiko aldez aurrekorik, edozertsutarako ahalmen zedarrigabetu gisa; dago izpiritu (kultura) manifestatu sozial historiko bat –herri bakoitzak berea–, izpiritu (nortasun) baten obra bezala interpretatzen dena. Aitzitik, autore espainolek, alde batetik arraza bat berbaitan suposatzen baitute, bestetik hizkuntza eta kultura bat aparte, arraza hari ahalmen bat eta" izpiritu" bat hizkuntzaurrekoa suposatu beharra daukate, hizkuntza bat ala bestetik eta ekintza kultural bat ala bestetik menpegabea; hots, izpiritua eta kultura baino lehenagoko izpiritu eta kultura bat. Hori gertatzen zaie –orain Ortega-ren kategorietan mintzatzeko– ez dakitelako natura (arraza) eta historia (izpiritua, kultura) filosofikoki pentsatzen beren arteko erlazioan.
‎Unamuno eboluzionatuz joan da – Unamuno-ren moduko eboluzioan: hots, laster iritsi da, ez iritziak aldatzera bakarrik, baizik interesen arabera kontzeptuak berak nahierara erabiltzera, modu batean ala kontrarioan, hemen bat baztertuz, han bestea iruntzitara maneiatuz. Pasea gaitezen haren testuetan, pasarte nabarmentxo batzuk han hemen buruxkatuz:
‎–Ezagutzen zuen amak Germanen bat ala?
‎–Joanes, ni ez nauk luzaz hemen izanen eta muntarik ez dik bat bateko hotz batek ala papista baten sastakadak igortzen nauen lurpera. Agian fite etorriko duk.
‎Buru talka deitzen genion jolasaren oso zaleak ginen eskolako lagunak, eta Hermann eta Zezenko deitzen genion mutil kankarro bat izaten ziren beti irabazle. Gimnasia egiten hasi nintzenetik, ez nuen batari ala besteari irabaztea beste ametsik eta kopeta logelako horma baten kontra jarririk, hankak pixka bat atzeratu eta, bultza eta bultza, indarra egiten nuen buruaz. Goiz batez, Zezenkoren aurka jokatzea egokitu zitzaidan.
‎Zenbait hiri handitan nolabaiteko lehentasunaren arazoa planteatzen da, 100 hizkuntza dauden lekutan ezinezkoa baita denak irakastea. Nola aukeratu bat ala bestea. Europako Batasunean, zenbait herritan, baliabideak mugatuak direla eta irakasleriaren prestakuntzak bere mugak dituela-eta, ikasle kopuruaren arabera etorkinen hizkuntzen lehentasunak ezartzea defenditzen da.
‎Edo aingeruak, eta aldi berean poliziak. Bat ala batzuk, bertsioaren arabera. Bat izan nahiz gehiago izan, Paradisura itzul ez gaitezen jainkoak haren ekialdean suzko ezpata eta guzti hantxe egoteko agindua hartuta.
2007
‎Orkestra zuzendariok lantzen duguna, batez ere, testu hori oratoria bihurtzeko modua da. Musikak hainbat parametro eskaintzen digu, haien bitartez guk bide bat ala bestea hauta dezagun, eta konpas bakoitzari bizia eman diezaiogun emozioen alorrean. Kixotea duzu, esaterako.
‎Errepublikako Gobernuak tentuz tratatzen ditu guztiak, eta baita, lantzean behin, ekitaldi ofizialen batera gonbidatu ere. Zein ekitaldi den, bata ala bestea gonbidatuko dute; sekula ez hirurak batera, ezta bi sikiera.
‎«Marrazkia pinturaren hezurra da, artistak bere ideien zirriborroak egiteko erabiltzen duen aurreneko tresna. Hortik aurrera, diziplina handiagoetarako bitarteko gisa erabili ordez, bere horretan garrantzia hartzen du(...) Edonork pareta batean ala hondarretan marka bat uzteko modurik xaloena delako marrazten dudala esan ohi dut beti; hizkuntza sinplifikatzen du».
‎" Nik aparteko laguntza izan nuen, matematika irakasle nuen Angel Mari Elkanok animatu baininduen dantza serio egiten hastera. Modu batean ala bestean, berari zor diot egun daramadan bizitza izatea".
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
bat 289 (1,90)
batean 133 (0,88)
bata 123 (0,81)
batera 52 (0,34)
batek 21 (0,14)
baten 19 (0,13)
batekin 18 (0,12)
Bat 15 (0,10)
batak 15 (0,10)
bateko 14 (0,09)
bati 12 (0,08)
bataren 11 (0,07)
batekoak 11 (0,07)
batekoa 10 (0,07)
batez 10 (0,07)
batetik 9 (0,06)
Batera 3 (0,02)
batena 3 (0,02)
baterako 3 (0,02)
baterantz 3 (0,02)
batetan 3 (0,02)
Batean 2 (0,01)
batari 2 (0,01)
BAT 1 (0,01)
Batek 1 (0,01)
Bateko 1 (0,01)
Batekoa 1 (0,01)
Baten 1 (0,01)
Bati 1 (0,01)
bataz 1 (0,01)
bategatik 1 (0,01)
batekiko 1 (0,01)
baten barnean 1 (0,01)
baten bidez 1 (0,01)
baten gainean 1 (0,01)
baten ostean 1 (0,01)
batengana 1 (0,01)
batentzat 1 (0,01)
baterakoa 1 (0,01)
baterakoak 1 (0,01)
batetara 1 (0,01)
bati buruzkoa 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
bat ala 798 (5,25)
bat ALA 1 (0,01)
bat Ala 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
bat ala beste 463 (3,05)
bat ala bestean 50 (0,33)
bat ala besteko 32 (0,21)
bat ala bi 21 (0,14)
bat ala bestera 18 (0,12)
bat ala bertze 16 (0,11)
bat ala gehiago 7 (0,05)
bat ala besta 5 (0,03)
bat ala garapen 3 (0,02)
bat ala herri 3 (0,02)
bat ala arma 2 (0,01)
bat ala asko 2 (0,01)
bat ala hiru 2 (0,01)
bat ala iraunkor 2 (0,01)
bat ala itsasontzi 2 (0,01)
bat ala konstatazio 2 (0,01)
bat ala maitasun 2 (0,01)
bat ala mila 2 (0,01)
bat ala oso 2 (0,01)
bat ala soilik 2 (0,01)
bat ala txorizo 2 (0,01)
bat ala zazpi 2 (0,01)
bat ala zer 2 (0,01)
bat ala abere 1 (0,01)
bat ala abesti 1 (0,01)
bat ala alaba 1 (0,01)
bat ala aldaera 1 (0,01)
bat ala amiñi 1 (0,01)
bat ala amorratu 1 (0,01)
bat ala anaia 1 (0,01)
bat ala apartamentu 1 (0,01)
bat ala aspaldiko 1 (0,01)
bat ala aterabide 1 (0,01)
bat ala atoi 1 (0,01)
bat ala aurkako 1 (0,01)
bat ala bahiketa 1 (0,01)
bat ala banana 1 (0,01)
bat ala banandu 1 (0,01)
bat ala baserri 1 (0,01)
bat ala batzuk 1 (0,01)
bat ala ben 1 (0,01)
bat ala berdin 1 (0,01)
bat ala bereiz 1 (0,01)
bat ala bertzetik 1 (0,01)
bat ala besarkada 1 (0,01)
bat Ala beste 1 (0,01)
bat ala besterako 1 (0,01)
bat ala besterik 1 (0,01)
bat ala bestetik 1 (0,01)
bat ala betebehar 1 (0,01)
bat ala betiko 1 (0,01)
bat ala bidatu 1 (0,01)
bat ala bularki 1 (0,01)
bat ala danbor 1 (0,01)
bat ala disenteria 1 (0,01)
bat ala dotrina 1 (0,01)
bat ala egoera 1 (0,01)
bat ala egundo 1 (0,01)
bat ala eguzki 1 (0,01)
bat ala eme 1 (0,01)
bat ala epaile 1 (0,01)
bat ala erloju 1 (0,01)
bat ala errealitate 1 (0,01)
bat ala erredakzio 1 (0,01)
bat ala erreka 1 (0,01)
bat ala esan 1 (0,01)
bat ala etorkizun 1 (0,01)
bat ala etxe 1 (0,01)
bat ala euskal 1 (0,01)
bat ala euskaldungo 1 (0,01)
bat ala euskara 1 (0,01)
bat ala ez 1 (0,01)
bat ala ezinbeste 1 (0,01)
bat ala ezkerrerago 1 (0,01)
bat ala eztabaida 1 (0,01)
bat ala filosofia 1 (0,01)
bat ala gabe 1 (0,01)
bat ala garesti 1 (0,01)
bat ala gauza 1 (0,01)
bat ala gazte 1 (0,01)
bat ala geroko 1 (0,01)
bat ala gizon 1 (0,01)
bat ala herrialde 1 (0,01)
bat ala hil 1 (0,01)
bat ala hiruzpalau 1 (0,01)
bat ala historia 1 (0,01)
bat ala hizkuntza 1 (0,01)
bat ala hondar 1 (0,01)
bat ala hurritz 1 (0,01)
bat ala huts 1 (0,01)
bat ala ilusio 1 (0,01)
bat ala inauteri 1 (0,01)
bat ala independentzia 1 (0,01)
bat ala interes 1 (0,01)
bat ALA kirik 1 (0,01)
bat ala Maialen 1 (0,01)
bat ala Picasso 1 (0,01)
bat ala Zaldua 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia