Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 13

2021
‎Eta, horrek bere emaitzak dituela ziurtatzen du: " Edo gustatzen zaielako, edo behartuta daudelako, baina ikasleak nahiko goian daude literaturaren munduan, nahiko sartuta daude".
‎Tresna eta helburu, era berean. Edonola ere, argitu behar da testu generoak orokorrean lantzeak ez dakarrela genero literarioak menperatzea, baina ikaslea trebatzeko elkarguneak badituzte, lanketa fluxua batzuetatik besteetara ahalbidetuko dituztenak.
‎" Nik esaten badiet liburu hau edo beste irakurtzeko, errezeloz hartuko dute, baina ikasleek eurek esaten badute zer gustatu zaien eta zer ez, horrek irakurtzera gehiago erakartzen ditu ikasleak nik baino". (GIR1)
‎Bere esanetan, ulergaitza da HHn edota LHn ordu gehienak egoteko antolatzea baina Bigarren Hezkuntzan, ostera, hori modu nabarmenean murriztea. Aitortzen du beharrezkoak direla koordinazioari, prestaketari, zuzenketei edota notak jartzeari eskaintzen zaizkion tarteak, baina ikaslearekiko arrakala handitzen dela uste du: " Hor benetan landu beharrekoa, ikasleengandik gertu egote hori hor galdu egiten da".
‎Horiek ezagutu eta landu beharraz ziur agertu dira biak, baina benetako literaturan, testuetan nahiz atzean dagoen horretan murgiltzeko eta zaletzeko erremintak izan behar dutela baieztatzen dute. Izan ere, ikastetxeetan Lorcaren edo Atxagaren biografiak eta lanak aztertzen direla dio IEE1 ek, baina ikasleek haien literaturaz eta egindako ekarpenaz ezer gutxi jakiten amaitzen dutela eransten du. Horri aurre egiteko, indarrean dagoen lege markoak urte batzuetatik hona proposatzen duen eredu konpetentzialerantz egin litzatekeela pentsatzen du IIR2 k:
‎BH amaitzerakoan ikasleak euskal literaturari buruzko zenbait ezagutza lortzera iristen direnik batek ere ez du zalantzan jarri, baina ezagutza horien jabekuntza zenbateraino gertatzen den, ordea, bai. IIR1 en eta GIR1 en iritzian, ikasleak ez daude, BH amaitzean, euskal literaturari buruzko gutxieneko ezagutzez modu egokian jabetuta; azaltzen dutenez, autore batzuen izenak, hainbat obren izenburuak eta ezaugarri jakin batzuk ikasten dituzte, baina ikasleen formazioa ez da esanguratsua. IE3 k horri beste arazo bat eransten dio:
‎Gaur egungo literaturan ere, ikuspegi orokor bat egiteko liburu batzuk bai irakurtzen ditudala eta ahalegintzen naiz neu ere aktualitatean egoten irakurketan. Baina ikasleei esateko autore hau irakurri, norbere esperientziatik egiten da, ezta. Askotan ikusten naiz hankamotz, igual nik ez dudalako disfrutatu hainbeste, edo ez dudalako hainbeste garatu.
‎IEE1 ek ere ikastetxeetan autore eta obra kanonikoak ezagutu, irakurri eta jorratu egin behar direla defendatzen du, baina GE3 k legez, lanketari jarri behar zaiola arreta iruditzen zaio. Dioenez, Euskara eta literatura irakasleek gutxi asko autore eta obra horiek ezagutzen dituzte, baina ikasleei" astun" egiten zaizkiela adierazten du, bere sasoian irakasle horien gehiengoari bezala. Zehazten duen moduan, belaunaldi horiek Lauaxeta eta Lizardi ezagutzen dute Antton Valverdek eta Benito Lertxundik, eta berrikiago beste batzuek, haien hitzei musika eta interpretazio berezia eman zizkietelako, eta hein handi batean, horregatik iritsi dira mirestera eta erreferente bilakatzera.
‎Ildo horretan, ikasleei aukeratzen uztearen alde agertzen da GE2, baina ikasleei hautatzen irakatsi behar zaiela aldarrikatzen du, horretarako behar diren baliabideak eskainiz: " Hautapen librea onuragarria da baina beti irizpideak jarriz, gomendioak orientatuak eta lagunduak badira.
‎Enpatia ariketa etengabean, alegia. Argudiatutakoaren haritik, horrek ez dakar bere borondateak ikas prozesuak goitik behera determinatu behar duenik, baina ikaslea ardatz izango bada, ezin daiteke jarrera paternalista batetik eraiki. Eta, esperientziaren berri ematen du:
‎Horretarako, baina, zer lan dinamika eta zer metodologia eramaten den funtsezkotzat jotzen du LIR1 ek, eta askotan zailtasun bihurtzen dela. Irakasleak metodologia eta euskarri berriagoak gelara eramateko gai direla dio, baina ikasleak ipuinak eta poemak sortzen jartzen dituztela huts hutsean eta nolako ariketa eskatzen ari zaizkien ia ohartu gabe. Helburu jakin batzuetara ikasleak modu pautatu eta egoki batez eramatea edo iristen laguntzea da, haren ustez, metodologiaren sakoneko oinarria.
‎hots, testuen interpretazioa helburu gisa hartzen bada, adibidez, interpretazioan modu mailakatu eta erreal batean sakontzera, ikastera eta ezagutzak aldamiatzera eramango dituzten ikas prozesuak diseinatzea eta inplementatzea. IE5 ek dionaren arabera, irakurketa eta interpretazioa oinarrizkoak diren konpetentziak dira, baina ikasleak sorkuntzara bideratu lirateke gehiago. HIR1 ek arestian azaltzen zuena kontuan hartuta, gaur egun, nerabeek irakurritakoa ulertzeko zailtasun handiak dituzte, eta are gehiago irakurritako hori interpretatzeko.
‎Irakaslearekin konpartitzen den edo ez aurrekoa erabakitzeak finkatuko du neurri handi batean. Hala ere, eginez gero, ebaluaziorako ebidentzia interesgarriak eskain ditzake, irakasleari, noski, baina ikasleari berari ere bai, egindako prozesua eta horren gaineko gogoeta dokumentatuta geratzeko aukera eskaintzen diolako. Edozelan ere, honi buruz aldez aurretik pentsatu eta zerbait finkatu da, bereziki, ebaluaziorako kontuan hartzea erabakitzen bada.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia