2000
|
|
Zientzialariaren ideologia, beraz, ez zen ez Reichenbachen ez vienarren agendaren osagaia108 Eta, beren ustez, ez zuen inolako epistemologoren agendan parte hartu behar. Zientzialariak nahi badu, erlijio sinesmenek esango diote nondik jo, edota interes politikoek, fabore ekonomikoek edo hipotesi metafisiko tradizional ahulenek,
|
baina
horietako ezerk ez du garrantzirik epistemologoarentzat, honek aztertzen duen gauza bakarra emaitza teorikoak baitira. Teoria egokia bada, hau da, epistemologoak ontzat jotzen dituen irizpideetara egokitzen bada —eta egiaztagarritasunaren kasuan bezala, hemen hasten da askotan eztabaida—, orduan bost axola teoria hori goi isurizko jakituriaren bidez lortu den, legez kontrako dirulaguntzei esker edo zientzialariaren bertuteak direla medio:
|
|
Geroago, Zirkulua desagertu eta gero, ikusmolde estandarrean teknika logiko berriak, ez klasikoak, asmatu ziren, ziur asko Zirkuluak nekez onartuko lituzkeenak.
|
Baina
horiek liburu honen xedetik at daude.
|
2001
|
|
Eta Einsteinek eskainitako datuen gainean eraiki izan diren teoriak ez daude guztiz zutik, teoria kuantikoak sortu eta gero. Newtonek, Einsteinek eta Planckek aurkitutako datuak datu zientifikoak izan ziren,
|
baina
horien gainean sortutako teoriak, ez. Teoriak metazientifikoak izan ziren eta dira.
|
2003
|
|
Gizon onek beren buruei ezartzen diete lege hori gogo onez, eta maitale arrunt horiek ere horretara behartu lirateke, ahal dugun heinean emakume libreak ez maitatzera behartzen ditugun bezala; horiek sortu baitute ospe txarra, batzuk maitaleei atse182 gin ematea lotsagarri dela esatera ausartzeraino.
|
Baina
horiei begira esaten dute, beren desegokitasun eta gaiztakeria ikusita, txukun eta legez egindako ezerk ez bailuke noski merezita gaitzespenik jasoko.
|
|
Lau lege mota horiek arautzen dituzte izaera anitzeko gaiak,
|
baina
horien aginpidea arras desberdina da.
|
|
Horren ondorioz, mendearen lehen erdian zehar elektrizitatearen alorreko ikerketek behin eta berriro oinarri beraren inguruan biratzen zuten. Efektu berriak aurkitzen ziren behin eta berriz,
|
baina
horietako asko azkar galtzen ziren berriro. Galdutako efektuen artean zeuden gaur egun metaketa induktibo gisa deskribatuko genukeenak eragindakoak, eta baita bi elektrifikazio moten Du Fayren aurkikuntza ezaguna.
|
2005
|
|
Gerra judizioan ezin behartu daitezkeenen aurkakoa da, judizioak indarra baitu euren burua ahulago ikusten duten horien aurka. Berdinak direnen edota berdinak direlako ustea dutenen artean, gerrak gertatzen dira,
|
baina
horiek zuzenak izateko, judizioetan erabili behar den moderazio berbera erabili behar da.
|
2006
|
|
Mezulariak dira, orobat, Hermes eta Apolo,
|
baina
horiek gizabanakoei helarazten dizkiete Zeusen eta jainkozkoen aginduak.
|
2007
|
|
Funtzio partzial bezala, egiaz, justifikatuta daude eta beharrezkoak dira (bestelako funtzio basati asko giza izate osoaren baitan integratuta dauden bezala).
|
Baina
horiek absolutuki ezartzen badira, orduan, gizagabetasunaren espresio bihurtzen dira. Hitz egite eta pentsatze monologikoa —berori bizitza forma menperatzaile bezala ezartzen bada— portaera gizagabea da.
|
2009
|
|
Ezagutza ez da gizakiaren sen aspaldikoena edo, alderantziz adieraztearren, ezagutza agerpenaren antzekorik ez datza gizakiaren jokabidean, gurarietan, giza senean. Ezagutza, izatez, senekin lotua dagoela esango zukeen Nietzschek, Foucaulten iritzian,
|
baina
horietan ezin egon daiteke presente edo, areago, ezin daiteke senetako bat izan, besterik gabe: ezagutza, hain zuzen, senen arteko jokoaren, enfrentamenduaren, bat egitearen, borrokaren eta konpromisoaren emaitza baizik ez da.
|
|
mozorro baizik ez da. Hurrenez hurren, Iraultzari eredu erromatarra, erromantizismoari zaldunaren armadura, garai wagneriarrari heroi germaniarraren ezpata eskaini izan zaizkie;
|
baina
horiek urre antzeko letoi xaflak baizik ez dira eta horien irrealitateak gure irrealitatea adierazten du. Libre da bakoitza erlijio horiek gurtzeko eta harantzagoko berri horren memoria Bayreuthen ospatzeko; libre da bakoitza identitate hutsalen kinkilari bihurtzeko.
|
|
Hala ere, heretikoek utzi duten ondareak elikatzen ditu marxisten arteko eztabaidak;
|
baina
horiek gero eta ahulagoak izaki, filosofiaren alorrean bigarren mailan gelditzen dira eta batez ere marxisten guneetara mugatuak. Garai horretan neopositibismoa, hermeneutika, subjektua berreskuratzea dira, besteak beste, filosofoen kezka nagusiak.
|
2010
|
|
Erkidego horrentzat, zuzenean eta lehentasunez ematen dira jainko lege positiboak, hala nola, judu herriari emandako antzinako legea edota eliza osoarentzat emandako grazia legea. Erkidego horrentzat eman dira, baita ere, lege kanonikoak,
|
baina
horiek ez dira eliza unibertsal osoarentzat, eta legeok, bestalde, ematen dituenaren asmo eta ahalaren araberakoak dira.
|
2016
|
|
Naturan kooperazioa egon badagoena Darwinek bezala Dawkinsek ere badakite.
|
Baina
horientzat kooperazioaren rola eboluzioan bigarrentiarra da (eta Dawkinsen kasuan, kooperazio egoista), norgehiagoka eta borroka da lehenengoa. Bauerrentzat, aldiz, biziraupen estrategiako printzipio nagusia kooperazioa da.
|
2021
|
|
Eskema horretan, fokua aldatu egiten da, sailkapen bitar eta estatikoetatik sexu/ generoaren konplexutasun eta aldagarritasunera. Ez dira diferentzia zehatzak ukatzen,
|
baina
horiek, sailkapen kategoria guztiz bitar, berezitu, zurrun eta homogeneoetara zedarritu beharrean, continuum batean kokatzen dira: " Sinpleki, gorputz baten sexua auzi konplexuegia da.
|
|
Eratzen gaituzten erlazio eta esku hartze horiek ez (in) ditugu ez erabaki, ez ukatu, ezta baztertu ere. Ez gara horien erantzuleak,
|
baina
horiekiko erantzuleak gara, halabeharrez eta betebeharrez. Ez dugu alternatibarik, erantzukizun hori aintzat hartu behar dugu ezinbestean.
|