2003
|
|
Automobileko zirkulazioa, arina
|
baina
garraio publikoaren kalifikazioa hainbestean bakarrik.
|
|
Hiru urte horietako bilakaerari erreparatuta, ikusten da nabarmen hobetu dela elikagaietako eta edarietako gastuaren konpentsazio sentsazioa (5,7 puntutik 6ra), zerbitzu medikoetakoa (6 puntutik 6,3ra) eta okerrera egin duela etxebizitzan (5etik 4,8ra). Gehienak neurri batean hobetzen dira,
|
baina
garraioa, komunikazioak eta kultura ia ez dira aldatzen. Sexuen arabera, galdetutako gizonek gastu gehiago ordaintzen dute emakumeek baino (5,83 puntu gizonek 5,74 emakumek); gazteek (5,93), berriz, gusturago sentitzen dira, eta adinekoek (5,66 puntu) gutxien.
|
2006
|
|
Kontsumitzaileen eta Erabiltzaileen Erakundeak (OCU) uste du, arlo horretan zailtasunak izan arren, garraioan badirela ingurumena zaintzeko moduak, kontsumitzaileei aldi berean mesede egiten dietenak. Adibidez, trenez eta itsasoz egiten diren joan etorriak ekologikoagoak direla uste du,
|
baina
garraio publikoko flotak berritu beharra dagoela azpimarratzen du, bai lehorrekoak, bai itsasokoak edo airekoak.
|
2007
|
|
Salmenta kanal bakoitzak gastu jakin bat aplikatu dio txartelaren jaulkipenari, eta hori sistema osoarentzako garestitze finkoari gehituko zaio, %0, 5ean geratzen baita. Internet bidez erositakoen kasuan, igoera orokorra %3, 25ekoa izango da, eta estazioetan erositakoena %4 Bi kasu horietan, tiketa berean agertuko da gainkostua,
|
baina
garraio tarifatik bereizita. Bidaia agentziek, berriz, tarifa bakarrik zehaztuko dute paperean, eta jaulkipen gastuak aparteko fakturan islatu dituzte, bakoitzak nahi duen bezala finkatuko dituenak.
|
|
Renfek 200 autobus baino gehiago jarri zituen bertan behera utzitako 400 trenen ordez.
|
Baina
garraio alternatiboa izan arren, bidaiari ilarak betikoak ziren beren tokira eramango zituen autobus batera igotzeko txandaren zain. Beste erabiltzaile askok autoa hartzea erabaki zuten.
|
|
Gobernuak berak berriki egin dituen azterketen arabera, ia milioi erdi joan etorri egiten dira egunero Euskal Herrian zenbatzen diren sei milioi lekuetatik– euskal hiriburuetara. Horietatik, 320.000 baino gehiago autoz egiten dira, %60 Bilbok jasotzen du bidaia kopuru handiena, 300.000 inguru,
|
baina
garraio publikoaren eskaintza zabalari esker, auto pribatuan ehuneko txikiena duen hiriburua da (%50, 9). Gasteizen, 82.767 joan etorri egiten dira, horietatik %80 baino gehiago autoz egiten dira; Donostian, berriz, egunean kontabilizatutako 156.439 joan etorrietatik %65, 5 ibilgailu pribatuan egiten dira.
|
2011
|
|
Hegaldien eskaintzak Europako eta Afrikako iparraldeko 2.000 puntu baino gehiago hartzen ditu.
|
Baina
garraio mota horren benetako iraultza aerotaxien low cost konpainiekin iritsi da, Espainiako merkatuan indarra hartzen hasi baitira. Berrikuntza teknologikoa eta prezioak 2006 urteaz geroztik, alokairuko hegazkinen erabilera zabaltzen hasi zenean, aerotaxi zerbitzuari atxikitako ia 180 ontziak orduko 7.000 euroko batez besteko prezioan alokatu zitezkeen.
|
|
Konpainia batek merkataritzako ordezkariak kontrata ditzake beren produktuak beste probintzietan erakuts ditzaten, eta erabaki dezake enpresak ez dituela ordainduko joan etorrien, egonaldiaren eta mantenuaren gastuak, langilearen kontura izango liratekeenak. Kasu horietan, egonaldi gastuek arau orokorrei jarraitzen diete,
|
baina
garraio eta mantenu gastuei dagokienez, arau berezi bat aplikatzen da, eta, horri esker, langileek zerbitzuak ematen dituzten enpresek gastu horiek berariaz ordaintzen ez dituztenean, lan harreman berezi horien ondorioz lanaren etekin osoak lortzen dituzten zergadunek beren diru sarrerak murriztu ahal izango dituzte. Horretarako, ezinbestekoa da joan etorriak egin direla justifikatzea.
|
|
Eman forma Erregaia, tailerra, IAT pasatzea, urteko asegurua, isunak, mantentze lanak. Autoa izatea gastu iturri agortezina da,
|
baina
garraio pribatuak dakartzan gastu ekonomikoei aurre egiteko behar adina diru lortzeko bidea ere izan daiteke. Deigarria da produktu, zerbitzu edo enpresa bat iragartzen den karrozeriari itsatsitako binilo ikusgarriak dituzten hirietan dabiltzan autoak ikustea.
|
2017
|
|
Garraioak, nolanahi ere, berotegi efektua eragiten duten hainbat gas eragiten ditu, batez ere klima aldaketan eragiten dutenak.
|
Baina
garraioak, erregaiaren errekuntzaren bidez, airea eta lurzorua azidotzea eragiten duten gasak ere sortzen ditu, erregai fosilen kontsumoak baliabide horiek ere agortzen dituela ahaztu gabe. Irudia:
|
2019
|
|
“Egunean joan etorriko kilometro bat eta beste bat ibiltzeak —ikastetxearen eta etxearen arteko batez besteko distantzia— esan nahi du adingabeei gomendatutako eguneroko ariketaren 2/ 3 egin behar direla”, dio María José Mellado Espainiako Pediatria Elkarteko lehendakariak.
|
Baina
garraio aktibo horrek (bizikletaz, patinez, patinez edo monopatinez joatea ere bada) ez du jarduera fisikoaren maila% 23 baino gehiago handitzen haurrengan eta% 36 nerabeengan, AEPren Ingurumen Osasuneko eta Osasuna Sustatzeko batzordeek ‘Eskolara oinez: haurren osasuna eta ingurumena berritzeko eredua’ dokumentuan adierazten duten bezala.
|
2020
|
|
Alarma egoera dela eta, agintariek herritarren mugikortasuna mugatu dute.
|
Baina
garraio publikoa erabiltzera behartuta bagaude, nola jokatu behar dugu?
|