2007
|
|
Zentzu honetan, euskal hiztunen komunitatearen jarrera ona funtsezkoa izango da. Atzerritar batek euskara ikasten duenean, txalotu eta lagundu egiten diogu,
|
baina
euskaldun berriarekin ez dugu berdin jokatzen.
|
2011
|
|
Orduan bertsolaritzak nigan eragina gaztetatik izan du eta gero, kantatzen hasi nintzelarik eta hasi ginelarik, momentu bat izan zen Antton Valverdek eta nik elkarri esan geniona, 72 urte inguruan edo 73an, Ez Dok Amairu desegina zen eta topatzen ginen Antton eta biok bederazkako kantaldietan eta berak kantatzen zituen, aitaren eraginez (Antonio Valverde euskaldun berria zen,
|
baina
euskaldun berri kulturaduna eta gainera oso oso euskarari emana, hainbeste ze bertsolari txapelketetan eta, mahai burukoa izaten zen eta euskaraz ere idatzi zuen eta abar. Eta orduan, hark asko maite zuen bertsolaritza.
|
2018
|
|
Kontraesana dagoela iruditzen zait hemen. Eskolak izugarrizko lana egin du
|
baina
euskaldun berriak sortu dituenez orain lan mundua behar da erdi euskaldun guzti horiek ekinean jartzeko. Eskolak euskaldundutako euskaldunez ari bagara ezin dugu arazo bezala hitz egin, edo hartarako susmoa sortu.
|
|
Patxi Saezek elkarrizketa piztu nahi du. Euskararekin aurrera egin dugu,
|
baina
euskaldun berri anitzek ezin gaindituzko oztopo baten kontra egiten dute, lanera joan bezain laster: " euskarak lanerako hizkuntza gisa duen balioa hutsaren parekoa da".
|
|
Joera bera ikusten da euskarazko kultur produktuen kontsumoari dagokionez. Euskaldun zaharren %28k aipatzen dute euskarazko egunkaria bere bi egunkari irakurrienen artean,
|
baina
euskaldun berrien %10ek soilik aipatzen dute.
|
|
Musikaren eremuan, euskaldun zaharren %25ek bere estilo gustukoen artean kokatzen dute euskal musika,
|
baina
euskaldun berrien %7k soilik jotzen dute berdin. Azkenik, euskaldun zaharren %48 ez dira joan euskarazko musika emanaldietara azken urtean, euskaldun berrien %59 bezala.
|
|
gizaldi gazteak euskararen ezagutzara bideratu ditu, eta eskola eduki du horretarako lagun.
|
Baina
euskaldun berrien familien kasuan, hortik aurrera eragiteko aukerak txikiak dira, eta euskarazko sozializazioa mugatuta geratzen da. Lagunartean eragitea, bestalde, are zailagoa da hizkuntz politikaren ikuspegitik.
|
2019
|
|
agian, euskaldun zaharron imajinarioan, beti pentsatu izan dugu azken hiztunak euskara izan duela ama hizkuntza; edo ez zaigu burutik pasatu pentsatzen jarri behar genuenik ere.
|
Baina
euskaldun berri bat balitz. Ama hizkuntza gaztelania duen Don Benitotik etorritako igeltsero bat adibidez, edo ama hizkuntza japoniera duen hiztun mahats biltzaile bat?
|
2021
|
|
Ahal dela, erraztasunak jartzea tokatzen zaigula uste dut, zor itzela dugulako euskaldun berrien nazio librearekin. Azken batean, euskara den territorio irredimible honetan, euskaldunak gara denok
|
baina
euskaldun berriak dira euskaldun izateko erabaki librearekin denon territorioa liberatu dutenak.
|
|
Horretarako ez nuen formakuntzarik jaso, bistan da agiriak ziren irakasleak laguntzeko, ahal zen bezain ongi egiten nuen, sinpleki horrek islatzen du garaiko helduendako irakaskuntzaren egoera. Betidanik asko maite nuen jakintzaren transmisioa egiten, beste sailetan egin nuen bezala, hala, batez ere arte plastikoetan,
|
baina
euskaldun berri batek euskarazko klase bat emanez ez da gauza arrunta. Edozein irakaskuntzetan bezala lehen urratsak dira inportantenak, handik goiti ikasleak sentitzen du segitzeko gogoa edo, zoritxarrez, batzutan gertatzen dena motibaziorik gabeko emaitza den uztea.
|